سفرنامه ترکیه

ترکیه               Turkey

سفر پانزدهم - 29 شهریور 1392 برابر با 20 سپتامبر 2013

با سلام
ترکیه در جنوب شرقی اروپا و شمال غربی آسیا واقع شده است  کشوری است که در دو قاره ، اورآسیا ،

واقع شده است .این کشور دارای دو همسایه اروپایی " یونان و بلغارستان " و شش همسایه آسیایی "ایران ، عراق ، سوریه ، گزجستان ، ارمنستان و آذربایجان ( نخجوان ) می باشد . و از سه طرف ، شمالبه دریای سیاه و جنوب به دریای مدیترانه و از سمت غرب به دریای اژه به آبهای آزاد راه دارد و با کشور ایران حدودا 454 کیلومتر مرز مشترک خشکی دارد و پایانه گمرکی بین دو کشور بازرگان می باشد .

مرز بازرگان

پایتخت این کشور آنکارا می باشد و از دیگر شهرهای مهم آن می توان استانبول ، ازمیر ، آدانا، بورسا،ارزروم،قونیه،آنتالیا،وان و آغری را نام برد .
مهمترین شهر این کشور استانبول می باشد که در اصل پایتخت اقتصادی کشور است شهری است  تاریخی ، فرهنگی و اقتصادی و یکی از مهمترین مقصدهای  گردشگری جهان بوده و در دو بخش آسیایی و اروپایی قرار دارد .

جمهوری ترکیه حدودا 76 میلیون نفر جمعیت داشته و اکثرا شهر نشین می باشند .براساس تدوین اولین قانون اساسی این کشور در سال 1924 دین اسلام به عنوان دین رسمی این کشور تعیین شده است ولی به دنبال اصلاحات انجام شده در سال 1928 این بخش از قانون اساسی ترکیه حذف گردید و در حال حاضر ترکیه با نزدیک به 98% مسلمان کشوری لاییک شناخته می شود .از جمعیت این کشور تنها دو درصد را مسیحیان ، کلیمیان و پیروان دیگر ادیان تشکیل می دهند .  زبان رسمی مردم این کشور ترکی استانبولی است و تفاوت اندکی با زبان آذری دارد.

واحد پول کشور لیر می باشد که هر 1.81 لیر یک دلار آمریکا است و هر 100 قوروش یک لیر می باشد.نام اختصاری بین المللی ترکیه TR می باشد .

این گزارش یک سفر زمینی با ماشین شخصی است ،قیل از اینکه  گزارش سفر را برای شما خوبان توضیح دهیم یک بار دیگر مدارگ مورد نیاز و قیمت جدید اپدیت شده را می آوریم. برای سفر زمینی نیاز به مدارک واسناد بین المللی است که اولین آن برگه گمرکی و یا کاپوتاژ یعنی مجوز خروج و ورود دو باره اتومبیل به کشور می باشد که باید از اداره گمرک مراکز هر استان  تهیه کر د .مدارک بعدی شامل سند بین المللی ماشین ، گواهینامه بین المللی راننده و نمره ترانزیت ماشین را که از آژانس های طرف قرارداد با سازمان اتومبیلرانی و جهانگردی باید گرفت . همه این مدارک را هم میتوانید در آژانس های مسافرتی نزدیک گمرک هم تهیه کرد کل هزینه ای که برای اینها پرداخت کردیم حدودا 355.000 تومان بوده است.
برای وارد شدن به خاک ترکیه با ماشین نیاز به بیمه شخص ثالث اجباری است که قیمت آن حدودا 35 دلار می باشد که ما 108.000 تومان در یکی از آژانس های روبروی گمرک بازرگان پرداخت کردیم  همچنین میتوانید درداخل گمرک ترکیه با همین قیمت پرداخت نمایید.
با توجه به قیمت بالای بنزین در ترکیه حدودا 5 لیر در هرلیتر به ریال 8000 تومان می باشد . قیمت بنزین بر حسب اکتان که نشانگر کیقیت آن می باشد فرق می کند .

نرخ مختلف بنزین بر حسب اکتان در ترکیه

در آخرین پمپ بنزین کنار گمرک بازرگان  باک ماشین ال 90 را با بنزین 400 تومانی کاملا پر
 نمودیم.حالا همه چیز آماده برای داخل شدن به گمرک می باشد .در باجه بانک ملی داخل گمرک مالیات خروجی 15000 نومانی و همچنین 1000 تومانی عوارض شهرداری را  پرداخت کردیم و بعد از بازدید ماشین و مدارک مربوطه و همچنین ماموری با یک سگ که احتمالا ضد مواد مخدر بوده اطراف ماشین را گشته بود و سپس اجازه خروج گرفتیم و از گمرک خارج شدیم . مرز مشترک دو کشور در گمرک درب بزرگ نرده ای با محوله ای در دو طرف می باشد  بنده به عنوان مسافر از راننده جدا شده  سپس وارد یک محوله ای می شویم و در سمت چپ آن سربازی نشسته دو باره پاسپورت را چک می کند.
 از همین جا وارد خاک ترکیه می شویم که راهرویی است با نرده های آهنی به سمت سالن هدایت می شوید داخل سالن ابتدا پاسپورت بررسی می شود و بعد باید از گیت ایکس ری عبور کنی و مهر ورود که همان ویزای سه ماهه ترکیه می باشد بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای  است که بر اساس
 قرارداد بین رضا شاه پهلوی با اتاترک  بسته شده است از ساختمان اداری با کمترین زمان خارج میشوید.
 دوست راننده ام به علت آشنا نبودن به زبان ترکی وانگلیسی منتظرم بود تا مدارک و پاسپورت اش بررسی شود مامور جوان که انگلیسی  می دانست مدارک و ماشین را بررسی کرد و در باره اضافه سوخت هم سوال کرد و مشکلی نبود حال دو نفری از گمرک خارج شدیم .
در ضمن در داخل گمرک در یک تابلوی هشدار دهنده قانون  رانندگی ترکیه 3 مورد  تاکید شده بود که عدم رعایت آن بالای 350 لیر جریمه دارد . 1- همراه داشتن بنزین اضافی در ماشین 2- رانندگی بیش از 9 ساعت راننده در روز 3- مصرف م ش روبات الکلی حین رانندگی . اشیای قاچاقی که در دو طرف مرز سخت گیری زیادی از ورود آنها می شود به میزان زیاد دیده می شود در گمرک ایران در قسمت ارزیابی ،داخل یک اتاق بزرگ که یک نفر پشت میز نشسته و درب آن باز انواع و اقسام مشروبات ا ل ک ل ی ضبط شده دیده می شود ولی در بخشی از محوطه گمرک ترکیه بنزین قاچاق کشف شده در ظرف های نوشابه تا ظرف های بیست لیتری به تعداد زیادی دیده می شوند .

خروجی گمرک ترکیه

سفرمان دو نفره ، من و دوستم که سعی می شود با کمترین هزینه انجام شود لذا همیشه همراه خود تنقلات مورد نیاز ، کلوچه و بیسکویت ، تن ماهی و کنسرو لوبیا و مقداری میوه به همراه داریم و  هم از این غذا ها استفاده می کنیم و هم از غذاهای محلی   .
ما بعداز ظهر جمعه 29 شهریورماه سال نود و در ساعت 15:30 دقیقه که کیلومتر عدد 34267  را نشان میداد از مازندران سفرمان را شروع کردیم  و بعد از 9 ساعت رانندگی شب را در آستارا استراحت کردیم و صبح زود به سمت سرعین اردبیل ادامه مسیر دادیم  در آبگرم  آن تنی به آب زدیم تا خستگی راه پیموده را بدر کنیم سپس بعد از صرف صبحانه از کره و عسل آنجا مسیر را ادامه دادیم و از شهرهای مختلف عبور نمودیم و در روز شنبه ساعت 4 بعد از ظهر با کیلومتر 35360 به مرز رسیدیم تا اینجا 1093 کیلومتر در داخل ایران رانندگی کردیم و از جاده های شمالی مازندران و گیلان وارد استان اردبیل و سپس از طریق بستان آباد وارد اتوبان زنجان به تبریز شده سپس از شهرهای مرند و ماکو و سرانجام به بازرگان و پایانه مرزی رسیدیم.
قصد ما از سفر به کشور ترکیه هم دیدن شهرها و مناطق شمال شرقی آن و هم  سفر زمینی به کشور گرجستان می باشد که از شهر ها و روستاهای مختلفی می گذرد.
کشور ترکیه و گرجستان دو مرز گمرکی فعال دارند، یکی مرز سارپی کنار دریای سیاه و دیگری مرز پوسوف
مرز سارپی برای رفتن به بندر باتومی است و مرز پوسوف برای رفتن به شهر تفلیس پایتخت گرجستان می باشد .

مسیر رفت از طریق ترکیه  تا مرز سارپی در گرجستان

برای رفتن به مرز سارپی از سه مسیر در خاک ترکیه می توان استفاده کرد .1- مسیر اول که کوتاه تر می باشد  و حدودا  510 کیلومتر می باشد " نقشه گوگل بالا " و عبور از شهرهای :

مرز بازرگان به شهر دوغوبیازید 40 کیلومتر  – ایغدیر 50 کیلومتر – کارس 143 کیلومتر  – آردهان 80 کیلومتر  – شاوشاط 57 کیلومتر  – آرتوین 72 کیومتر  – هوپا  68 کیلومتر –سارپ  20 کیلومتر – بندر باتومی 18 کیلومتر

این مسیر بخصوص بعد از شهر کارس تا مرز گرجستان کلا کوهستانی با جنگل های سرسبز و فوق العاده زیبا می باشد همچنین  جاده های نسبتا خوب ولی خلوت می باشد علت آن به خاطر چند پیچ تند می باشدکه کامیون ها و اتوبوس ها  نمی توانند از این مسیر استفاده نمایند .

2- مسیر دوم که طولانی تر از مسیر اول است  و حدودا 690 کیلومتر می باشد برای کسانی که قصد دیدن شهر زیبای ارزروم را دارند  وعبور از شهرهای زیر می باشد:

دوغوبیازید – اگری  –هوراسان – ارزروم –رایز - پازار– هوپا  – باتومی

3-مسیر سوم که کمی طولانی تر است و حدودا  800 کیلومتر می باشد برای کسانی که قصد دیدن شهر ارزروم و همچنین شهر ساحلی و بندری زیبای ترابوزان در ساحل دریای سیاه را دارند مناسب است .

اگر اول قصد رفتن به تفلیس در مرز پوسوف را دارید این مسیر  حدودا 600 کیلومتر می باشد یعنی از مرز بازرگان تا مرز گرجستان حدودا 360 کیلومتر و از مرز تا تفلیس هم حدودا 240 کیلومتر می باشد و باید از شهرهای زیر عبور نمود :

دوغوبیازید – ایغدیر – کارس – هاناک – دامال – پوسوف " مرز گمرکی " – اخالتسیخه –
 برجومی – خاشوری – گوری - متسخسا - تفلیس

برنامه سفر ما ابتدا بندر باتومی و بعد شهر تفلیس می باشد و از مسیر اول که کوتاهتر است استفاده کرده ایم .

اولین تابلوی راهنمای مسیر بعد از مرز بازرگان

حرکت از مرز بازرگان بعداز انجام کارهای گمرکی در دو طرف مرز ساعت 6:30 دقیقه بعدازظهر و کیلومتر عدد 35360 را نشان می دهد سفر داخل ترکیه را شروع کردیم از مسیری که چندینکیلومتر صف تریلی بوده است به سمت شهر دوغوبیازید اولین شهر ترکیه بعد از مرز بازرگان با فاصله حدود 40 کیلومتری ادامه مسیر دادیم .

فروشندگان ترک مواد غذایی به رانندگان تریلی

درایتدای ورودی شهر یک چهار راهی وجود دارد که تابلو مسیرهای مختلفی را نشان می دهد بدون وارد شدن به شهر  از راه کمربندی یعنی سمت راست مسیرمان به سمت شهر  ایغدیر در 126 کیلومتری در موازات کوه آرارات که قله های دوقلوی آرارات خودنمایی می کنند ادامه دهیم قله اولی که کوچکتر است با ارتفاع 3952 متر و ارتفاع دومی 5156 متر و در تابستان هم پوشیده از برف می باشد.

قله های دوقلوی آرارات در نزدیکی مرز ایران در خاک ترکیه

این جاده بسیار صاف و با دو باند جدا از هم می باشد و بالاخره در حدود ساعت 8 شب به شهر ایغدیر رسیدیم

شهر ایغدیر هتل OzTurk

به خاطر نداشتن کمربندی ،جاده از داخل شهر عبورمی کند. با توجه به تاریکی شب تصمیم گرفتیم در این شهر اقامت کنیم .هتلی به مبلغ 50 لیر "هتل اوزتورک" با صبحانه گرفتیم بعد از استقرار در هتل ، گشتی در این شهر کوچک زدیم  با خرید نان و با خوراکی هایی که به همراه داشتیم شام مختصری خوردیم ( نان در ترکیه هر عدد یک لیر می باشد که معمولا با توجه به قیمت سوخت فسیلی با آتش چوب پخته می شوند و واقعا با کیفیت می باشند )  مدیر هتل  که آدم خوش مشربی بود اهل آذربایجان بوده که پانزده سالی در کشور آلمان اقامت داشته و زبان آلمانی را به خوبی صحبت می کرد و تا حدودی انگلیسی هم  می توانست صحبت کند در وقتی که پیش آمد دقایقی با هم گپ زدیم سپس شب را در هتل به روز رساندیم  و با اذان صبح که از مساجدهای مختلفی پخش می شد بیدار شدیم و بعد از خواندن نماز و صرف صبحانه  در ساعت 6:30 صبح یکشنبه به وقت محلی به سوی شهر کارس در فاصله 85 کیلومتری  ادامه مسیر دادیم .

یکی از نانوایی ها در ترکیه

جاده ای صاف و چهار بانده که مانند بقیه جاده های ترکیه بدون آشغال و نخاله در اطراف بوده و هر طرفی را که نگاه می کنید تمیزی و سرسبزی است در صبحگاه خلوت با منظره ای زیبا از درختان پراز میوه و گله هایی از گاو و گوسفندانی که آرام آرام راهی چراگاه می شوند .جاده در تمام طول روز چنان خلوت بود  که معمولا هریک ربع یا بیست دقیقه یک ماشین تردد میکرد شاید هم به خاطر گرانی زیاد بنزین و هم روز تعطیلی یکشنبه می باشد .

یکی از  روستاهای کنار جاده درمسیر شهر کارس

در طول مسیر علاوه بر شهرهای متعدد به روستاهای زیادی برخورد می کنید که از نظر ساختمانی تقریبا همگی از استحکام خوبی برخور دارند و نسبت به روستاهای ما بهترند.
حدود 40 کیلومتری رانندگی به یک دو راهی رسیدیم که مستقیم به ارزروم ( شهر ارزروم علاوه بر شهر توریستی در تابستان ،بخاطر موقعیت جغرافیایی و داشتن پیست های اسکی استاندارد برای ورزشهای زمستانی مقصد توریستها در فصل زمستان هم می باشد ) و سمت راست به شهر مورد نظر یعنی کارس می رفت از اینجا جاده  صاف در درون دشت به سمت کوهستان و سربالایی است و با نم نم باران هوا در آخرین روز تابستان در این منطقه چنان سرد می شود که مجبور به روشن کردن بخاری ماشین شدیم با بالا رفتن به سمت کوه در طرف راست جاده در فاصله نه چندان دور برجک های نگهبانی مرزی ترکیه و ارمنستان دیده می شوند و ما آرام آرام با آهنگ های شاد رادیو ترکیه به بالاترین ارتفاع جاده رسیدیم از آن بالا تمام اطراف کوه را می توان دید که منظره ای بسیار زیبا ولی با هوای بسیار سرد هم همراه بوده است در صورتی که روز قبل در جاده های ایران هوای گرمی داشته ایم  زیبایی منطقه چنان می باشد که ما را چندین بارمجبور به پیاده شدن وگرفتن عکس های زیبایی از این منطقه کرد .

در این مسیر که هوایی بسیار سرد به همراه نم نم باران بوده است در کنار جاده گاهی افراد محلی منتظر ماشین بوده اند ما که فقط یک جای خالی داشتیم یک نفری که می خواست به شهر کارس یرود را سوار کردیم هم بسیار سردش بوده و هم اینکه با ایرانی ها آشنا شده بود بسیار خوشحال شده بود مقداری میوه و تنقلاتی که داشتیم مهمانش کردیم صخبت و ارتباط مان فقط با ایما و اشاره و چند کلمه ترکی که می دانستیم بود .

بزرگترین روستای مسیر شهر کارس به همراه قبرستان آن

از اینجا جاده به آرامی با سزبالایی شروع می شود چون این منطقه فلات آناتولی است و در زمستان هم بسیار برف گیر و در تابستان هوای ییلاقی و خنک می باشد چون مقصد نهایی مان در پایین ترین سطح قرار دارد جاده یا در سطح صاف صحراست و با شیب به سمت پایین که همین مسئله در کاهش مصرف سوخت بسیار موثر بوده است .

با اینکه جاده کوهستانی است ولی  دارای دره بسیار کم عمق و یا در میان زمین هموار احداث شده است و همین امنیت رانندگی را بالا می برد  به علت برف گیر بودن منطقه آسفالت آن سرد ولی بسیار صاف می باشد .

در طول مسیر هیچ پلیسی دیده نمی شود و جاده با دوربین ولی با فاصله بسیار زیاد کنترل می شود دلیل اصلی عدم وجود پلیس شاید به خاطر تردد بسیار کم وسیله نقلیه می باشد. درجاده های ترکیه به اندازه کافی تابلوهای علایم رانندگی، خط کشی و همچنین تابلوهای فاصله شهرها به دو زبان ترکی و انگلیسی وجود دارد در طول مسیر اصلا تصادفی ندیده ایم.در این منطقه عبور وسایل کشاورزی مانند تراکتور بیشتر از ماشین می باشد و به خاطر سردی هوا همه تراکتور ها دارای اطاقک شیشه ای می باشند با توجه به مراتع زیاد همیشه باید مواظبت گله های گاو و گوسفند بود . در بین مسیر هر از گاهی رانندگان تریلی هموطن مان را دیده و بوق و چراغی به رسم سلام رد و بدل می شد .

در طول مسیر بر خلاف جاده های ایران از تعمیر گاه های ماشین و هم چنین مغازه های متعدد خبری نیست لذا اگر قصد سفر زمینی دارید حتما از ماشینی استفاده کنید که دچار دردسر نشوید .همجنین در این مسیر با گاوچران های زیادی برخورد می کنید که در حال چراندن دام می باشند و یا در حال عبور دادن دام ها از عرض جاده اند.

هر از گاهی در طول مسیر برای رفع خستگی سعی می کردیم کنار مناطق مسکونی استراحت کوتاهی نماییم و با مردمان محلی سلام و علیکی می کردیم .

مردم ترک انسان های خونگرمی هستند با عبور از جاده های آنجا هم از نظر محیطی و هم از برخورد خوب مردم احساس غربت نمی کنید انگار رانندگی در یکی از جاده های ایران می باشد .

تراکتور های کشاورزان

ماشین های ترکیه بیشتر از برند رنو ، فیات  و فورد آمریکایی که به عنوان مینی بوس از آن استفاده می شود می باشند رانندگی آنها خیلی بهتر از ما ایرانی ها می باشد چه در جاده های بدون پلیس و چه در داخل شهرها معمولا قانون رانندگی را رعایت می کنند و عجله زیادی در رانندگی ندارند .

گله های بزرگ گاو و گوسفند در این گندم زار های وسیع فلات آناتولی که بعد از برداشت گندم به عنوان مرتع استفاده می شوند این زیبایی را دو چندان می کنند در میان این مزارع رودهای پر آبی جریان دارند که بر عکس رودخانه های ما سالم و عاری از زباله بخصوص زباله های پلاستیکی است در کل ترکیه کشور پر آبی است .
با توجه به موفعیت منطقه علاوه بر حیوانات اهلی حیوانات وحشی از جمله کلاغ ، عقاب و جوندگان کوچک به وفور دیده می شوند .حدود 10 کیلومتری مانده به شهرکارس آرام آرام ارتفاع جاده با شیب ملایم کم می شود .

شهر در داخل دره ای پهن و دامنه کوه خودنمایی می کند  بعد از رسیدن به ورودی شهر  ابتدا مسافرمان را پیاده کردیم و بعد از خداحافظی بدون داخل شدن به شهر از کمربندی راهی شهر اردهان  که در فاصله  90 کیلومتری  قرار دارد ادامه می دهیم .

این جاده هم چهار بانده ولی با آسفالت گرم  و یسیار صافی برخوردار می باشد .

شهر اردهان

شهر کارس بزرگترین شهر این مسیر می باشد  که قصد داریم در زمان بازگشت گشتی در آن بزنیم و

شبی را در آن اقامت کنیم .

در طول مسیر هر از گاهی کشاورزان محصولات کشاورزی ، میوه و همچنین بلال های آب پز شده را به فروش می رسانند با خرید آن هم از میوه های خوشمزه منطقه استفاده میکردیم و هم استراحت کوتاهی می نمودیم .بعد از چندین کیلومتر رانندگی به منطقه ای سرسبزتر جنگلی که ابتدا با درختان سوزنی برگ می باشد  رسیدیم سپس به یک تابلویی که مستقیم مسیر هاناک همان مسیر منتهی به تفلیس و دیگری شهر اردهان را نشان می دهدبرخوردیم  وارد مسیر سمت چپ به سمت اردهان شدیم که یک طرف جاده در حال ساخت و طرف دیگر که حدودا 3-4 کیلومتر خاکی ولی مناسب می باشد ادامه دادیم.بعد از رسیدن به شهر تابلویی مسیر مستقیم به آرتوین و شاوشاط و مسیر سمت چپ ارزروم  را نشان می دهد. در ورودی شهر یک پایگاهی نظامی با یک تانک جنگی در ورودی آن قرار دارد وارد شهر شدیم  ماشین را کنار خیابان پارک کردیم تا گشتی در این شهر زیبا بزنیم و استراحتی بکنیم  سپس  از همان نان بسیار مرغوب ترکیه خریداری کردیم و بعد از استراحت کوتاه  راه مان را برای  عبور از شهرهای شاوشاط و آرتوین ادامه دهیم .

بعد از چند کیلومتر رانندگی دو باره وارد منطقه کوهستانی بسیار زیبا و با شیب تند و مارپیچی است از اینجا کلا جاده با سرازیری تند و با توجه به آب و هوای منطقه بسیار خنک و ییلاقی و همجنین یک روز بارانی بوده است در این مسیر در دو قسمت با چاده مارپیچی و با شیب تند که تقریبا 360 درجه مسیرعوض می شود که باید با احتیاط زیاد رانندگی کرد و بخاطر شیب زیاد جاده در مصرف بنزین بسیار صرفه جویی خواهد شد جنگل اطراف اوایل پوشیده از درختان سوزنی برگ و کم کم درختان پهن برگ به همراه ابر و مه غلیظ می باشد شدیم که این منطقه زیباترین منطقه مسیر پیموده شده تا اینجا می باشد و جاده مارپیچی شبیه جاده چالوس ولی زیباتر از آن می باشد و هر چی از سراشیبی پایین می رویم زیباتر و قشنگ تر می شود . از اینجا تا مرز گرجستان زیباترین و سرسبزترین منطقه جنگلی ترکیه می باشد .  بخشی از خانه های مسیر قبل از رسیدن به شهر شاوشاط همگی چوبی که این زیبایی مسیر را دو چندان می کند .

شهر زیبای سنگفرش شده شاوشاط

زیبایی منطقه چندان می باشد که مجبور شدیم در چندین جا برای گرفتن عکس پیاده شویم .
بالاخره به شهر کوچک  7700 نفری ولی بسیار زیبا و جنگلی و سرسبز شاوشاط رسیدیم و زیبایی آن چنان می باشد که مجبور مان کرد تا کنار خیابان پارک کنیم و در خیابانهای سنگفرش شده آن قدم بزنیم. از مرکز خرید آن دیدن کردیم که اجناسی با قیمت خیلی مناسبتر از بقیه شهرها داشته است که قرار گذاشتیم در راه بازگشت خرید نماییم که متاسفانه با تغییر مسیر برگشت میسر نشد اگر از این مسیر استفاده می کنید حتما از این مرکز خرید نمایید .مرکز خرید A101

خرید عسل و گردو با کیفیت خوب و با قیمت خیلی مناسب در ترکیه یا گرجستان را فراموش نکنید .

گوشت بسته بندی شده

مسیر را برای رسیدن به شهر آرتوین ادامه دادیم و از شهر شاوشاط خارج شدیم این مسیر هم کوهستانی است ولی باز با چشم انداز فوق العاده زیبایی مواجه شدیم .

سد بزرگ قبل از رسیدن به شهر آرتوین

در 10 کیلومتری شهر سدی احداث شده با آب بسیار زیاد و منظره ای زیبا در دره ای عمیق  به خاطر زیبایی فوق العاده اطراف  برای صرف نهار کنار سد پارک کردیم و بعد گرفتن چندین عکس یادگاری و دیدن این مناظر زیبا و سپس صرف نهار  راه مان را ادامه دادیم . تابلویی قبل از پل احداث شده بر روی  دره عمیق مسیر شهر آرتوین در سمت راست را نشان می دهد از پل گذشتیم بعد از عبور از چند پیچ از بلندای کوه ، شهر در میان دو کوه در داخل دره ای پهن و دامنه کوه نمایان و جاده زیبای مارپیچی آن و زیبایی اطراف به اضافه نیروگاه برق آبی اش چنان مجذوبمان کرد که مجبور به توقفی دو باره  و لذت مشاهده زیبایی های اطراف و گرفتن عکس از زیبایی های آن  که بخشی طراحی خداوند و بخشی هم سازه های دست آدمی است شدیم و الان که به عکس ها نظاره می کنم با اینکه زیبایند ولی نمی توانند زیبایی واقعی منطقه که با چشم می بینید را منعکس نمایند .

لازم به ذکر می باشد برنامه ریزی رانندگی را طوری تنظیم نمایید که حتما این مسیر را در روز رانندگی کنید یکی به خاطر کوهستانی بودن جاده و احتیاط رانندگی و دیگری به خاطر زیبایی فوق العاده طبیعت مسیر می باشد .

برای لذت بردن از طبیعت زیبای شهر آرتوین اگر فرصت کافی دارید شبی را در آن اقامت کنید یا حداقل وارد شهر شوید و ساعتی را در این شهر بسیار زیبا گشت بزنید .

مسیر مارپیچی منتهی به شهر آرتوین

همین طور که  جلوتر می رویم و زیبایی های خداوند را می بینیم  میگوییم اینجا زیباترین منطقه مسیر پیموده شده می باشد ولی هر چه جلوتر می آییم زیبایی بیشتری را مشاهده می کنیم. دوباره از شیب بسیار تند جاده به سمت پایین سرازیر شدیم که بعد از عبور از پل ورودی مسیر مستقیم وارد شهر و جاده عریض سمت راست مسیر جاده باتومی است . در اینجا  برای اولین بار تابلوی  بندر باتومی که ترک ها آن را باتوم می گویند مشاهده کردیم . سمت چپ مسیر به ارزروم  و مسیر مستقیم داخل شهر زیبای آرتوین و سمت راست جاده بعد از عبور از چراغ قرمز به جاده چهار بانده بسیار صاف با تونل های متعدد به شهر مرزی هوپا منتهی می شود  . شهر آرتوین احداث شده در داخل دره و دامنه کوه یکی از زیباترین شهر ترکیه در این مسیر چه از نظر طبیعی و چه از نظر شهر سازی می باشد .

تابلوی بندر باتومی در خروجی شهر آرتوین

همانطوری که قبلا توضیح داده ام 10 -15 کیلومتر نرسیده به شهر شاوشاط به نظر می رسد این بخش بی نظیرترین قسمت مسیر می باشد ولی هر چه جلوتر می آییم دو باره همین جمله را برای مسیر باقیمانده تکرار می کنیم  واقعا از هر نظر زیبا و بی نظیر می باشند .

مسیر شهر آرتوین به شهر ساحلی هوپا ترکیه

. در این جاده از یک راننده ترک مسیر باتومی را سوال کردیم که راننده مسیرش همین مسیر ولی به شهر هوپا بوده است و گفته همراه من تا هوپا بیایید در هوپا من سمت چپ از روی پل هوایی عبور میکنم و شما سمت راست از زیر پل وارد شهر شوید و ادامه مسیر شما همین است . چندین کیلومتری از این مسیر را در کنار رودخانه پر آب که  سد آبی دیگری بوده و نیروگاه برق آبی در آن احداث شده بود ادامه دادیم از 32 کیلومتری مانده به هوپا هر چه مسیر را ادامه می دادیم جنگل بود و سر سبزی و زیبایی   و هم چنین مزارع زیبای چای که یاد شهرلاهیجان کشورمان می اندازد را هم می توانید مشاهده کرد و در بعضی از قسمتها جنگل پوشیده از چوبهای خیزان می باشد که از آن نردبان و دیگر وسایل ساخته شده برای فروش در کنار جاده وجود دارد .

منطقه زیبای جنگلی مشرف به دریای سیاه

جاده جنگلی دو طرفه می باشدکه با سه خط ممتد زرد رنگ مسیرها مشخص می شوند وقتی به بالاترین ارتفاع جنگل رسیدیم از اینجا می توان دریای سیاه را برای اولین بار مشاهده کرد  و کم کم  جاده سراشیبی را به پایین میآییم تا جاییکه تابلوی شهر هوپا نمایان می شود .

آخرین مسجد ترکیه در این مسیر با نماد یک مناره

وقتی که به شهر وارد می شوید رودخانه عریض پر آب شهر را به دو قسمت شرقی و غربی تقسیم می کند  و به دریای سیاه می ریزد و از همین ورودی شهر ساحل دریای سیاه کاملا دیده می شود.

شهر هوپا با جمعیتی حدود 17400 نفر آخرین شهر ترکیه در منتهی الیه شمال شرقی در کنار دریای سیاه واقع شده است که از سمت غربی شهر که بخش بزرگ شهر هم در همین قسمت قرار دارد از طریق اتوبان ساحلی می توان به شهرهای رایز و  بزرگترین بندر ترکیه در ساحل دریای سیاه یعنی ترابوزن که شهری بندری و توریستی است و همچنین دیگر شهرهای ساحلی ذریای سیاه و یا به عبارتی دومین مسیر برای رسیدن به شهر هوپا می باشد .

ساختمانهای قدیمی داخل شهر به خاطر نزدیکی به مرز گرجستان از معماری شوروی سابق الهام گرفته است  هوپا شهری کوچک ولی بسیار زیباست که یک طرف دریای سیاه و طرف دیگر جنگل سرسبزی است که ساختمانها بر دامنه کوههای پوشیده از درختان انبوه این زیبایی را دو چندان کرده است . از ابتدای ورود به شهر ،ساحل دریای سیاه کاملا دیده می شود .

راننده راهنمای ما از سمت چپ از بالای پل هوایی گذشت و وارد بخش غربی شهر شده بود و ما از مسیر سمت راست خیابان  تغییر مسیر دادیم از روی پل احداثی بر روی رودخانه که وارد دریای سیاه می شود که باران همچنان نم نم می بارید وارد این شهر زیبا شدیم .کلا شهر در امتداد ساحل گسترش پیدا کرده است که وسعت غرب از شرق بیشتر می باشد .

خیابان ساحلی منتهی به مرز سارپی پیاده روی بسیار عریضی دارد ولی امکان شنا در این قسمت ساحل میسر نیست ولی می توان از امکاناتی که تعبیه شده استفاده کرد و کنار ساحل قدم زد و زیبایی دریای سیاه را به نظاره نشست .

مغازه ها و ساختمان های اداری و مسکونی در امتداد ساحل در ضلع جنوبی در کنار و دامنه کوه و جنگل سرسبز بنا شده اند و یکی از این بناهای زیبا مسجد شهر می باشد که به عبارتی اخرین مسجد مسیر می باشد با همان سبک یک مناره احداث شده است   که از این پس جایشان را کلیساها با علامت صلیب بر بلندای شان در داخل کشور گرجستان می گیرند .
 این شهر به خاطر ساحلی بودن و هم چنین داشتن پایانه گمرکی ، پر جنب و جوش با توریستهای زیاد می باشد و همچنین فعال ترین و شلوغ ترین گمرک بین کشور ترکیه و گرجستان می باشد  .

بازار لباس و دیگر وسایل در کنار جاده ساحلی وجود دارد ولی یک کیلومتر جلوتر یک بازار بزرگ پوشاک سرپوشیده یک طبقه به نام  بازار استانبول " Istanbul Bazaar " در 4 کیلومتری مرز وجود دارد که مکان مناسبی برای خرید لباس هایی با برند های مختلف ترک  که از نظر قیمت و کیفیت مناسب می باشند به خاطر همین  توریست ها و  اهالی گرجستانی زیادی در آن مشغول خرید می باشد با توجه به اینگه مسیر برگشت ما از مرز پوسوف می باشد ما هم تقریبا 390 لیری خریدکردیم .

بازاز لباس استانبول در شهر ساحلی هوپا

بعد از گشت و گذار در این شهر ساحلی  و خرید از بازار استانبول به سمت گمرک ادامه مسیر دادیم و بعد از چهار کیلومتر به گمرک رسیدیم.

با شماره 35360 کیلومتری که ماشین ما در مرز بازرگان نشان می داد وارد خاک ترکیه شدیم الان کیلومتر عدد 35870 را نشان می دهد یعنی درست 510 کیلومتر در خاک ترکیه تا مرز گرجستان با همان میزان بنزینی که در مرز بازرگان ایران زده ایم رانندگی کردیم  و هنوز هم ماشین ال 90 مان دو خط از آن بنزین باقیمانده را نشان می دهد .

گمرک کنار ساحل در طول همان خیابان اصلی شهر درست در چندین متری دریای سیاه قرار دارد . توریست ها از ورودی سمت چپ و رانندگان به همراه سرنشینان آن از سمت راست بدون پیاده شدن از ماشین  وارد محوطه می شوند و با تحویل دادن دو پاسپورت به مامور گمرک مهر خروج از ترکیه بدون هیچگونه معطلی خورده شده و با خارج شدن از درب نرده ای  وارد محوطهگمرک گرجستان شدیم.

هر دو طرف گمرک با ساختمانهای جدید با توریست های  زیاد و همچنین زنان و مردان گرجی در حال ورود و خروج که برگشت از ترکیه اکثرا به همراه خرید وسایل می باشند و همچنین با صف چندین کیلومتری تریلی ترانزیت در دو طرف مرز منتظر ورود و خروج می باشند که با صف ماشین های شخصی و اتوبوس کلا در تمام مرزها جدا می باشند .

پایان

مسافرت زمینی با ماشین شخصی به ترکیه – 3 آغاز سفر

مسافرت زمینی با ماشین شخصی به ترکیه از چونه زدن و در آوردن قیمت بگیرید چون اگر

مسافرت زمینی با ماشین شخصی به ترکیه -5 گرومه

چندین شرکت در ترکیه جایگاه عرضه سوخت دارند و با قیمت های شوی ماشین وجود دارد و در

مسافرت زمینی به ترکیه با ماشین شخصی 4- روز اول

مسافرت زمینی به ترکیه با ماشین شخصی سی اس برای گرفتن هتل به قیمت 85 لیر در گرمک

سفر زمینی به ترکیه با ماشین شخصی 7- قونیه

برای پارک ماشین در 500 متری در ترکیه تنها مساجدی که قیمت ها در قونیه به

سفرنامه ارزروم(تصویري از تركيه نوين)

و ما ناچار از ماشین و قیمت واحد مسکونی در ارزروم در ترکیه هستیم یک

سفر زمینی به ترکیه با وسیله شخصی -3 استانبول 14

هر چند قیمت بنزین در ترکیه زیاد است شده در ترکیه 328 مصرف صحیح ماشین بدست

سفرنامه ترکیه

بنزین اضافی در ماشین و با قیمت خیلی مناسب در ترکیه یا مسجد ترکیه در این

نرخ روز دلار یورو پوند درهم امارات دلار کانادا یوان چین لیره ترکیه ین ژاپن روپیه هند دلار

قیمت روز انواع کامیون و کشنده و مشاوره در خرید و فروش ماشین ترکیه ین ژاپن در ایران

دلار یورو پوند درهم امارات دلار کانادا یوان چین لیره ترکیه ین ژاپن روپیه هند دلار استرالیا

قیمت روز انواع کامیون و کشنده و مشاوره در خرید و فروش ماشین در بازار تهران: قیمت ترکیه

تلوزیون و ماشین لباسشویی وستل ، ساخت ترکیه (VESTEL)

تلوزیون و ماشین لباسشویی وستل ، ساخت ترکیه (vestel) حضور امیر قلعه نویی در ترکیه