دوره غیر حضوری قصه گویی و قصه پردازی کد 91006431

مونه سوالات دوره ضمن خدمت قصه گویی و قصه پردازی برای کودکان ونوجوانان      بسم الله الرحمن الرحیم

 

1 -  قرآن با اینکه کتاب هدایت، رشد، ذکر و نور است ازچه چیزهای دیگری در آن استفاده شده ؟     قصه و مثل فراوان

 

2 - واقعاً چرا قصه؟ نقش قصه چیست؟         انسان 2 بعد دارد، یک بعد ظاهری و مادی یا فیزیکی و یک بعد ماوراء مادی یا متافیزیکی. اول تصورات است و انسان از محسوس شروع می کند از مادیات شروع می کند.    بعد دوم انسان ، روح و روان انسان است.حیات و هستی و انسانیت انسان است، کرامت و فضیلت انسان است، اینها را چگونه می توانیم به یک بچه یاد دهیم. ما چگونه می توانیم دنیای عظیم یا جهان پهناور ماوراء ماده و متافیزیک را به او نشان دهیم. خدا ، ملائک، آخرت، روح، جن و صفات با ارزش انسانی مثل تواضع، ایمان، تقوا، آب چیست؟ تر است، نان چگونه است؟ خشک است، بیسکوییت شیرین است ،فلان دارو تلخ است اینها مفاهیمی است که با لمس کردن، خوردن، چشیدن بوییدن  قابل هضم است. اما تواضع چه رنگی است؟ ایمان آیا گرد است؟ چگونه می خواهد در وجود و درون خودش دنیای عظیم و جهان وسیع معنویت، عدالت، گذشت، دعا، ارتباط عارفانه با خدا، مفاهیمی مانند پل صراط ، آخرت، بهشت، جهنم چگونه می تواند اینها را در خودش ایجاد کند، قصه پل ارتباطی بین دنیای محدود و مجسم و جهان نامحدود و نامجسم است ، قصه تجسم بخشیدن به مسائل ماوراء طبیعت و متافیزیک است، قصه قابل هضم کردن و قابل فهم کردن آن مفاهیم بسیار عظیم و والایی است که جز با قصه و مثل امکان خرد کردن و قابل فهم کردنش وجود ندارد.

 

 قسمت اول : ویژگی ها و اهداف قصه های قرآن

 

3 - ویژگی های داستان های قرآنی چیست ؟

 

1- وحی است، نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ القَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ، وحی کردیم به تو پس قصه های قرآن همه از منبع لایزال الهی و به وسیلۀ رسول امین خدا جبرئیل بر پیامبر خوبش حضرت رسول نازل شد.

 

2- قصه های قرآن حق است، یعنی مسیر حقی را می پیماید، قرآن ناحق و باطل نیست، نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ نَبَأَهُم بِالْحَقِّ سورۀ کهف آیه 13 ، ما قصه های آنها را برای شما بیان می کنیم به حق،  إِنِ الْحُكْمُ إِلاَّ لِلّهِ يَقُصُّ الْحَقَّ وَهُوَ خَيْرُ الْفَاصِلِينَ خدا بیانگر قصه های حق است، انعام 57 ، إِنَّ هَذَا لَهُوَ الْقَصَصُ الْحَقُّ وَمَا مِنْ إِلَهٍ إِلاَّ اللّهُ وَإِنَّ اللّهَ لَهُوَ الْعَزِيزُ الْحَكِيمُ آلعمران 62، ویژگی دوم، حق است.

 

3- ویژگی سوم سرگذشت پیشینیان است، یعنی حقیقت هایی است که در زمان های گذشته اتفاق افتاده و ما باید امروز از آنها درس بگیریم،كَذَلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء مَا قَدْ سَبَقَ سوره طه آیه 99 ، ما اینچنین برای تو بیان می کنیم، قصه می گوییم، تعریف می کنیم از خبرهای گذشته .

 

4- از روی علم و تحقیق است، این داستانی که خدا تعریف می کند علم و تحقیق است، در مورد اصحاب کهف خیلی ها همینطوری یکسری حرف هایی را همینطوری می گفتند اما قرآن می گوید : إِنَّهُمْ فِتْيَةٌ آمَنُوا بِرَبِّهِمْ وَزِدْنَاهُمْ هُدًى اینها جوان بودند ایمان آوردند به پروردگارشان و ما هم ایمانشان را زیادتر کردیم.  کهف 13.

 

5- آیات الهی است. أَلَمْ يَأْتِكُمْ رُسُلٌ مِّنكُمْ يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي آیا برای شما نیامدند پیامبرانی که آیات من را بیان کنند، این قصه ها نشانه های خدا است ، چه قصه آدمهای بد و چه خوب هر دوتا نشانۀ الهی است، از آن عبرت و از این درس، سورۀ  انعام آیه 130 .

 

6- رحمت است برای مومنان، تفصیل برای هر چیزی، گواهی دهندۀ پیشینیان و افترا نیست،. این 4 عنوان 1- افترا نیست، 2- گواهی دهندۀ پیشینیان است، 3- تفسیر هرچیزی است و 4- رحمت مومنان است ،" سوره یوسف آیه 111". لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ در قصه های گذشتگان عبرت است برای خردمندان، مَا كَانَ حَدِيثًا يُفْتَرَى این حدیث افترا و تهمت نیست. وَلَكِن تَصْدِيقَ الَّذِي بَيْنَ يَدَيْهِ گواهی دهنده پیشینیان است وَتَفْصِيلَ كُلَّ شَيْءٍ وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَ هم هدایت است و هم رحمت.

 

7- تنوع اسلوب دارد، یک داستان داستان بلند حضرت یوسف، تمام سوره یک داستان است، داستان های متوسط هست مثل حضرت صالح، زکریا، داستان کوتاه است مثل آدم و ابلیس یا هابیل و قابیل، داستان هایی است که اول خلاصه می گوید بعد تفسیر می کند مثل اصحاب کهف، داستان هایی است که اول نتیجه را می گوید و بعد بیان می کند حضرت یوسف، یا راز قصه را پنهان می کند و بعداً آشکار می کند، گریز های تبلیغی دارد مثل حضرت یونس می گوید: وَ كَذلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ، یااین چنین ما مومنین را نجات می دهیم، یا نوآوری در عرضه دارد، بسیاری از قصه های قرآن در زمان خودش و تا امروز نوآوری خودش را حفظ کرده. یا گزینشی یا اجمالی است ، داستان حضرت موسی و فرعون را چندین مورد خدا در قرآن آورده اما به صورت گزینشی، یک سورۀ مفصل به اسم موسی نیاورده اینها را به صورت اجمال آورده که هرکجا آن مورد نظر فکری و گریزش را بتواند بیان کند . و گاهی حالت تکرار دارد برای تثبیت مثل سورۀ الرحمن و سورۀ ذاریات و سوره های دیگر، و گاهی بعضی از صحنه های قابل فهم را حذف کرده، مثل به برادران حضرت یوسف می گوید: ارجوا الی الیکم،  و همچنین پیام دار است که مرتب اینها دارای پیام است واقعیت گرا است و شخصیت پردازی می کند با نظم منطقی حرکت می کند ، مثل حضرت ابراهیم و ستاره پرستان سورۀ انعام آیه 76 و ...

 

قسمت دوم:اهداف قصه های قرآن

 

 4 -  قصه ها با این ویژگی ها که وحی است، علم است، حقیقت است، تصویر پیشینیان است ، عبرت است چه هدفی را دنبال می کند ؟

 

درس است – قوت قلب است(سورۀ هود آیه 120 وَكُلاًّ نَّقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء الرُّسُلِ مَا نُثَبِّتُ بِهِ فُؤَادَكَ  )- موعظه است در قرآن  سورۀ هود آیه 120 وَجَاءكَ فِي هَذِهِ الْحَقُّ وَمَوْعِظَةٌ وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ ذکر و موعظه و پند است-

 

5 -  مهمترین ویژگی قصه های قرآن  عبرت است، لَقَدْ كَانَ فِي قَصَصِهِمْ عِبْرَةٌ لِّأُوْلِي الأَلْبَابِ سورۀ یوسف آیه 111 ، عبرت چیست؟ فرقش با درس چیست؟                  اگر ما یک صحنۀ منفی و یک نتیجۀ نامناسبی را در یک قصه دیدیم عبرت می گیریم یعنی آن کار را انجام نمیدیم و هشدارواخطار خواهد بود ، اما اگر صحنۀ خوبی بود و یک داستان جالبی که مثبت نتیجه می گیریم آن می شود درس.

 

6 - موعظه یعنی چه ؟        نصیحتی که تقریباً با حالت خوف قلبی همراه باشد و با یک حالت معنوی همراه باشد وَذِكْرَى لِلْمُؤْمِنِينَ  و ذکر است برای مومنین سورۀ طه آیه 99 كَذَلِكَ نَقُصُّ عَلَيْكَ مِنْ أَنبَاء مَا قَدْ سَبَقَ وَقَدْ آتَيْنَاكَ مِن لَّدُنَّا ذِكْرًا  ما از قصه های گذشتگان به تو گفتیم و از نزد خودمان به تو ذکر گفتیم، تفصیل هرچیز است که بیان کردیم و تفصیل کل شی  رفع اختلاف است.

 

7 -   بسیاری از چیزهایی که بنی اسرائیل و دیگران در آن اختلاف داشتند قرآن با چه چیز جلوگیری کرده ؟        با یک قصه همۀ حقیقت را  آشکار می کند و آن اختلاف نظرهای خانمان برانداز را جلویش را می گیرد سورۀ نمل آیه 76 إِنَّ هَذَا الْقُرْآنَ يَقُصُّ عَلَى بَنِي إِسْرَائِيلَ أَكْثَرَ الَّذِي هُمْ فِيهِ يَخْتَلِفُونَهدایت است و رحمت است ،  وَهُدًى وَرَحْمَةً لِّقَوْمٍ يُؤْمِنُونَسوره یوسف آیه 111 ، خروج از غفلت است سوره یوسف آیه 3 نَحْنُ نَقُصُّ عَلَيْكَ أَحْسَنَ الْقَصَصِ بِمَا أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ هَذَا الْقُرْآنَ وَإِن كُنتَ مِن قَبْلِهِ لَمِنَ الْغَافِلِينَقبل از اینکه ما برای تو این قصه ها را اینطور شفاف بگوییم تو قبلاً از کسانی بود که تو از اینها اطلاع نداشتی و یکی مهمتر از همۀ اینها بعد از عبرت تفکر است اعراف 176 فَاقْصُصِ الْقَصَصَ لَعَلَّهُمْ يَتَفَكَّرُونَقصه ها را بیان کن شاید فکر کنند و بیم دادن ازروز قیامت انعام 130 يَقُصُّونَ عَلَيْكُمْ آيَاتِي وَيُنذِرُونَكُمْ لِقَاء يَوْمِكُمْ هَذَا

 

 8 - قصه چیست؟

 

قصه سه معنا دارد، 1- به معنای کوتاه کردن، در عربی وقتی می خواهند بگویند ناخن گرفت، می گویند قص الاظافر ، یعنی ناخن هایش را کوتاه کرد. قص الشعر یعنی مو کوتاه کردن.       2 - معنای دوم قصه تعقیب کردن است وقتی حضرت موسی به دنیا آمد و مادرش به الهام الهی او را در یک صندوق چوبی روی آب رها کرد ، و قالت لاخته قصیه، به خواهر موسی گفت برو او را تعقیب کن. قصه تعقیب کردن است.      3 - قصه به معنای نقل ، حکایت، سرگذشت، چون قصه ، نقل و حکایت پیشینیان است، سرگذشت جریاناتی است که اتفاق افتاده به این جهت به آن می گویند قصه، فلما جاءَهُقص علیه قصص،  وقتی که حضرت موسی هجرت کرد به سرزمین حضرت شعیب و مریم  و برای او قصه اش را تعریف کرد و ماجرا را تعریف کرد، گفت نترس تو از قوم ستمگر فرعون نجات پیدا کردی. با این ویژگی ها قصۀ ما باید دارای فراز و نشیب و  درگیری و صحنه سازی باشد که بتواند طرف را به تعقیب صحنه ها و اتفاقات و جریانات فرا بخواند.

 

9 -  چرا به قصه می گویند قصه؟          تاریخ چند هزار سالۀ انسان را در چند صفحه و در چند جلسه خلاصه و کوتاه می کند.

 

10 - چگونه می توانیم قصه را بیان کنیم؟            به چهار نوع

 

نوع اول- قصه خوانی است. ما می توانیم یک کتاب قصه اگر مصور باشد بهتر، در کلاس یا در خانه برای بچه هایمان یا در یک جمع برای مخاطبانمان از رو بخوانیم، این شرایطی دارد که بعداً می گوییم.

 

نوع دوم - قصه نویسی، اگر بیانمان خوب نیست و نمی توانیم قصه بگوییم قصه را بنویسیم یا گذاشتن قصه در وبلاگ و سایت.

 

نوع سوم - ، قصه را قبلا بخوان،  حفظ کن و در ذهنت بسپر و به آنجا بیا و  به صورت شفاهی و زنده و سینه به سینه ، چهره به چهره قصه را بیان کن . (قصه گویی)

 

نوع چهارم، قصه سازی است. قصه را به صورت تئاتر و نمایش، نمایش خلاق، به صورت تئاتر کلاسیک، یا به صورت تئاتر ...  یا به صورت همکاری های دو جانبه با مخاطب ها و بچه ها در کلاس اجرا کنیم،  قصه را بسازیم، لازم نیست قصه را به صورت مخاطب یکطرفه و گوینده یک طرفه متکلم وحده حرف بزنیم، ما می توانیم قصه را با آن شرایط و  فوت و فن هایی که وجود دارد  بسازیم.

 

11 -  چگونه قصه خوانی کنیم ؟         1- انتخاب موضوع مورد نظر، موضوع مورد نظر باید چند ویژگی را در مخاطب رعایت بکند. اول سن مخاطب را درنظر 2- مسئله جنس است، دخترها حالت عاطفه و رقت قلبشان بیشتر از پسرها است. یا سن پایین حالت تخیلیش بیشتر ازحالت تفکریش هست.

 

3- معلومات. اگر بدانیم این بچه کلاس چندم است متناسب با معلوماتش قصه می‌گوییم.

 

4-  فرهنگ5-زبان6-نژاد7- مذهب، بعضی جاها فرهنگ خاصی حاکم است، فرهنگ عشایری، فرهنگ روستایی، فرهنگ شهرنشینی، فرهنگ کارگری، فرهنگ کارمندی، فرهنگ پرستیژ خیلی بالا، فرهنگ خیلی بی تکلف بودن و بی توجه به مسائل بودن، گاهی وقتها زبان طرف حساسیت دارد و حتماً به زبان خودش باید باهاش حرف بزنیم، گاهی وقتا بعضی ها نژاد پرست هستند نسبت به نژادشان، نسبت به ملیتشان حساس هستند ما نباید قصه هایی بگوییم که خدایی نکرده باعث بهم زدن این حالت های وحدت ملی شویم و ...

 

12 -  ما به چند صورت می توانیم نقاشی را به مخاطبمان نشان دهیم؟                    اگر کتاب، نقاشی هایش بزرگ است و جمعیت ما خیلی زیاد نیستند، می توانیم در همان جایی که ایستاده ایم می توانیم نقاشی را نشان دهیم.  اگر کلاس بزرگتر است معمولاً کلاس های بزرگ وسطش یک راهی وجود دارد  اول این نقاشی را به اینطرفیها نشان می دهیم و بعد به اونطرفیها، و الی آخر

 

وقتی نقاشی کوچیک است، کتاب جیبی است من نمیتوانم نقاشی را به بچه ها نشان دهم ، باید تک تک بچه هارو این کتابو بدم دستشون هر یک نقاشی 20 دقیقه وقت می گیرد، اینجا ما نقاشی را بزرگ می کنیم.

 

13 – از دیگر روشهای قصه گویی ؟             1- انتخاب قصه با رعایت مخاطب، 2- علامت گذاری روی نوشته با مداد برای بیان، 3- نشان دادن نقاشی ها و (بزرگ کردن نقاشی ها) 4- خواندن قصه

 

14 - راه اول بیان قصه چیست ؟           قصه خوانی

 

15 - برای قصه خوانی چه باید کرد؟   تهیۀ کتاب، انتخاب کتاب، انتخاب قصه،  طولانی بودن، تقسیم کردن به چند جلسه و سایر مسائل

 

16 - طرز بیان قصه به چه صورت است ؟                     1-  اگر ما تابلو داشته باشیم (تخته سیاه یا وایت برد) می توانیم اسم قصه را روی تابلو به صورت فانتزی  به صورت تدریجی بنویسیم.           2 -  اگر تابلو در اختیار ندارید روی کارت ، روی یک مقوا قبلاً اسم قصه را بنویس، یک کارت سفید هم رویش بگذار، بعد بیار سر کلاس، بگو بسم الله الرحمن الرحیم، بعد بگو بچه ها قصۀ ما این است،  اول سینش را نشان بده، بعد اون آخر نونش را نشان بده ....            3 -  بعد ما به گفتن قصه شروع می کنیم . یکی از ابزارهای بیان قصه مسئلۀ صدا است، در قصه با شخصیت های مختلفی برخورد می کنیم، بعضی شخصیت ها پیر هستند، بعضی ها جوون هستند، بعضی‌ها بچه هستند... باید بتوانیم انواع و اقسام صداها را در قصه متناسب با شخصیت اون قصه بیاوریم.  برای این منظور ناچار هستیم تقلید صدا یا تغییر صدا را داشته باشیم.

 

 17 -  در صدا چند عنصر باید رعایت شود؟             الف - تن است. تن صدا یا زیر است یا بم است.      ب - ما سه نوع یا چهار نوع شخصیت داریم، 1- شخصیت انسانی است 2- شخصیت ما گاهی در قصه حیوانات هستند.   ج - آخرین نوع صدا، صدای اشیاء است .

 

18 – راههای ایجاد صدای اشیاء ؟               1- ما می توانیم صدا را با حنجرۀ خودمان تقلید کنیم. 2- با ابزاری که دور وبرمان داریم صداهارا تولید کنیم 3-از صداهای تولید شده به صورت افکت  در سی دی یا دی وی دی بهره بگیریم، 4- از بچه ها به عنوان همکار و یار کمک بگیریم، 5- استفاده از یک هنرپیشه و هنرمند کسی که مسلط به تقلید صدا است .

 

19 – برای جالب شدن قصه های قرآنی چه کنیم ؟                         لازم نیست حتماً قصه مستقیم از حضرت یوسف یا اصحاب کهف باشد، می تواند این قصه از مفاهیم قرآنی و مفاهیم معنوی باشد که در قالب قصه های حیوانات یا انسان ها یا پادشاهان یا  نمونه های بد و خوب انجام می شود.

 

20 – چگونه با بچه ها قصه بسازیم ؟         3 نوع، نوع اول-  از بچه هایی که تئاترشان قوی و بازیگر خوبی هستند استفاده کنیم.                                   نوع دوم - از نمایش خلاق استفاده کنیم،  نمایش خلاق نیاز به نوشتن سناریو، تمرین، لباس ، گریم ندارد .                                          نوع سوم - قصه سازی دیجیتالی

 

21 - نمایش خلاق برای بچه ها چه فایده دارد؟              نمایش خلاق بچه ها را از نظراستعداد درونی رشد می دهد و چیزهایی را که در وجودشان به صورت بالقوه است بالفعل می شودو اندوخته های درونیشان آشکار می شود و می توانند با اندوخته ها زندگی آینده شان را بسازند.

 

22 – چگونه تلفیقی بین قصه گویی حضوری سینه به سینه و شفاهی و ابزارهای دیجیتالی ایجاد کنیم ؟          بخشی از قصه صامت باشد و به زبان خودتان بیان کنید، قصه هایی که به صورت پاور پوینت هست تکه هایی را خود آن قصه می گوید و تکه هایی ، من صدایش را می بندم و خودم آن صحنه هایی که انجا هستش با صدای خود تقلید می کنم و قصه را می گویم .

 

23 -  اتاق قصه  به چه صورت است ؟               در مرکز آموزشی مان یک اتاقی را مخصوص قصه قرار دهیم با دکور و نورپردازی مناسب با ابزارها و لوازم مورد نیاز و یک قصه گو هم با لباس محلی و با لباس اون شخصیت قصه قبلاً آماده باشد و حالت تئاتری به خودش بگیرد .

 

24 - وقتی می خواهیم قصه را ایجاد کنیم چکار کنیم؟          ما باید روش نوشتن قصه یا ساخت قصه را بدانیم. یک کاغذ بر می داریم، یک خط افقی وسط کاغذ می کشیم، یک مثلثی بکشیم که از دست راست که می رود به طرف ارتفاع و زاویۀ بالایی زیاد تر باشد و اون قسمتی که پایین می آید کمتر باشد. یعنی به جای اینکه دو طرف مثلث را یکسان بکشید یک طرف دست راستتان می رسد نزدیک های آخر همینطوردارد می رود بالا، اونجا شیبش بیشتر می رود و به طرف پایین می آید. این نمودار قصه است.

 

دست راست می نویسید مقدمه، زاویۀ بالا می نویسید اوج ، دست چپ می نویسید فرود. اگر یک قصه در ذهن ما اینطور مجسم شود، شروع قصه و حرکت قصه را ما با این مثلث برویم جلو خیلی شکل کلاسیک یا شکل ریاضی به فکرمان داده ایم و راحت تر می توانیم مجسم کنید. جلوی مقدمه چند گزینه باز کنید، یک داستان از مقدمه شروع میشود این مقدمه ، اوج، فرود، یعنی هیچ قصه ای بدون مقدمه و اوج و فرود نیست . اگر این طور نباشد یعنی اصلاً قصه نیست.

 

مقدمه را بنویسید زمان، مکان، شخصیت، حالت، حرکت.

 

25 - انواع زمان و مکان یک داستان چیست ؟   غیر از وجود مقدس پروردگار که خالق زمان و مکان و مسلط بر زمان و مکان است، هیچ کس حتی پیامبر اعظم از زمان و مکان خالی نیست. پس هر قصه ای در یک زمانی اتفاق می افتد و در یک مکانی، اما مکان 2 نوع است، مکان حقیقی و مکان خیالی.

 

26 – انواع مکان را مثال بزنید ؟  مکان حقیقی مثل قصه در یک منزل ایجاد کنیم .   مکان خیالی : قصه مان را در  یک ستارۀ ناشناخته، در یک سیارۀ دوردست، در یک فضای خیالی و فانتزی ایجاد کنیم.

27 – شخصیت در قصه کیست ؟                  در قصه هر کس و هرچیز که به وسیلۀ آن کاری انجام شود به آن شخصیت می گویند.

 

28 -  شخصیت، می تواند شخصیت انسان باشد، می تواند حیوان باشد، می تواند شیء باشد، می تواند موجودات عجیب و غریب باشد. 29 – کدام داستان در قرآن متنوع ترین شخصیتها را دارد؟                  داستان حضرت سلیمان بیشتر این عناصر را دارد

 

30 -  حالت چیست؟         حالت کیفیتی است که بر شخصیت عارض می شود. مثلاً غمگین شد، خوشحال شد، متفکر شد، بی خیال شد،

 

31 -  قصه بطور کلی از چه چیزهایی تشکیل میشود؟       از زمان، مکان، شخصیت، حالت و حرکت تشکیل می شود.

 

32 -  حرکت چیست؟      حرکت کاری است که به وسیلۀ شخصیت انجام می شود .مثل  طلوع و غروب خورشید  2 تا حرکت است ، رفتن آب در یک جویی یا نهر، ، پرواز کردن ، جنگ و صلح حرکت است. شخص غصه می خورد.

 

33 – در چه صورت قصه تبدیل به خبر می شود ؟             اگر در قصه حرکت نباشد قصه تبدیل به خبر می شود.

 

 34 -  اوج چیست؟           اوج نقطۀ اصلی بزنگاه باز شدن همۀ گره های قصه است. وقتی که قصه را تعقیب می کنیم برای اینکه ببینیم بالاخره چی شد به کجا رسید، سرانجام شخصیت چی شد؟ نتیجه ای که در پایان قصه و  نزدیک پایان قصه می گیریم اوج می گوییم.

 

35 -  فرود چیست؟             فرود پایان قصه است که ما بعد از اوج حرفی برای گفتن نداریم .

 

36 -  چرا باید فاصلۀ بین اوج و فرود خیلی کم باشد در حالی که فاصلۀ بین مقدمه و اوج خیلی زیاد بود؟        مثلثی که از مقدمه به طرف اوج کشیدید مثلاً آن خطی را که پایین به صورت قاعده کشیدید 10 سانت باشد 2 سانتش بین اوج و فرود است، 8 سانتش بین مقدمه و اوج است، چرا چون ما در اوج دیگر حرفی برای گفتن نداریم.مثل:  قصه حضرت نوح 950 سال طول کشید خدا با یک آیه این قصه را به پایان می‌رساند، می گوید ما به آسمان گفتیم دست نگه دار، به زمین گفتیم آبهایت را ببلع و آسمان دست نگه داشت و آبها به زمین فرو رفت و قضا و قدر الهی تحقق پیدا کرد و کشتی بر کوه جودی لنگر انداخت. این با یک آیه خدا 950 سال را تمام می کند.

 

37 - اولین جایی که ما از مقدمه شروع می کنیم به طرف اوج به گره بر می خوریم، گره چیست؟

 

 گره نکتۀ مبهمی است که بلافاصله در شروع داستان ایجاد می شود، حالا می تواند این گره در پایان داستان، نرسیده به اوج یا وسط کار باز شود، مثالی می زنیم به داستان حضرت یوسف، برادران، حضرت یوسف را در چاه انداختند ، ای وای خدای من این برادر زیبا و عزیز و دلبندشان را چطور دلشان آمد در چاه بیندازند ، این می شود یک گره، حالا چه می شود؟ اون پایین جانوری می زندش، غرق می شود، می میرد، به در و دیوار چاه می خورد گیج می شود، سکته می کند، این گره است، این گره کی باز می شود، وقتی کاروانی می آینداز این چاه آب بکشند به جای آب می بینند یک دسته گل آمد بالا، یک آقا زاده زیبا و خوشگل و قشنگ، این گره باز می شود.

 

 برادرها می آیند یوسف را به کاروان می فروشند، می گویند این بردۀ فراری ما بوده،  اینجا گره دوم ایجاد شد.

 

38 - ویژگی های یک قصه چیست ؟              1 - در آن گفتگو باشد، اما شرایطی دارد، 2 - کوتاه باشد.

 

 3 – متناسب با شخصیت قصه باشد، یک پیغمبر چطور حرف می زند؟ یک رئیس چطور حرف می زند،یک بچه چطور حرف می زند؟

 

 4- گفتگو باید متناسب با اصل حرکت قصه باشد، شما ببینید حضرت زینب در قصۀ کربلا با امام حسین است، از مدینه به مکه، از مکه به عرفات، از عرفات به طرف کوفه و در سرزمین کربلا، گفتگویی که حضرت زینب با امام حسین می کند ، در چه مایه ای است؟ تو مایۀ حرکت کربلایی است                     5 - مخالف موازین اخلاقی نباشد.

 

39 – از اصول قصه، بعد از گره و گفتگو  چیست ؟             روایت

 

40 -  روایت چیست؟         روایت همین است که شما می گویید امام صادق (ع) فرمود. این روایت می تواند یک نقل قول، مستند، تاریخی باشد، می تواند یک خاطره باشد، می تواند نقل قول از یک جریان دیگری باشد، می تواند نقل قول از یک نفر دیگری باشد.

 

42 -  از اصول قصه ،  حادثه چیست؟ حادثه هر اتفاقی است که در قصه به وسیله شخصیت‌های قصه می‌افتد.

 

 43 – حادثه به وسیلۀ یک شخصیت تک  چیست ؟ حضرت ابراهیم وارد بتکده شد، تبر را برمی دارد ، شروع به شکستن تک تک بتها می کند.

 

44 - حادثه جمعی چیست؟حادثه ای است که توسط جمع انجام می شود1- شخصیت تک، 2- شخصیت دو نفره،   3- شخصیت جمعی

 

45 -  برای اینکه قصۀ زیبا باشد، باید چکاری انجام دهیم؟    صحنه ها را زیبا تشبیهو توصیف کنید که در ذهن  آن صحنه ها را ببینند.  

 

 46 - توصیف یا پرداخت، پرداخت و توصیف چیست؟ یک صحنه ای را که می خواهیم برای بچه ها بیان کنیم جوری بیان کنیم که آنهایی که نبودند و ندیده اند بتوانند آن صحنه را در ذهنشان مجسم کنند.

 

47 – انواع پرداخت ؟                 پرداخت صحنه، پرداخت قیافه و پرداخت حادثه یا حرکت.

 

48 – پرداخت صحنه چیست ؟   تشبیه جایی بصورتی که شما که اینجا را ندیدید، ا تا حدودی متوجه شوید  اینجا به چه صورت است،  مثل : یک موکت زیبای آبی رنگ کف این اتاق پخش شده که خود موکت هم صداگیر است، حتی روی میز من هم موکت است.

 

49 -   پرداخت و توصیف قیافه  یعنی چه ؟           تشبیه و توصیف هیکل وقیافه افرادو ....

 

50 -  بحران  در قصه چه  چیزی است؟                  لحظات حساس قبل از وقوع حادثه را بحران می گوییم .

 

  یک مثال: بله بچه ها همین که آن طرف از خانه بیرون آمد آن طرف هم صدای در را که شنید خودش را پشت دیوار مخفی کرد و نفس را در سینه حبس کرد ، چوب دستیش را محکم گرفت بالا و گوشش را تیز کرد به قدم های طرف، قدم ها نزدیک و نزدیک تر می شد و این هم چوب را  محکمتر گرفته بود. سعی می کرد صدایش در نیاید و دو طرف متوجه نشوند، همین که اولین قسمت سایۀ سر طرف را که دید و آمد نزدیک پیچ محکم با چوبش زد تو سر طرف و افتاد.

 

51 – از اصول قصه ، کشمکش چیست؟                یعنی یک حادثه بین دو تا شخصیت یا دو گروه شخصیت تبادل شود .

 

2 بچه سر یک میز نشسته اند، در اول مدرسه در اون مغازه ای که کیف و لوازم التحریر می فروشد همه کیف ها و وسایلش یک جور هستند، بچه مدادش را گذاشته است در کیفش و یادش رفته که مدادش در کیفش است، مداد دوستش هم همین است و همین رنگ است و روی میز است، مداد را بر می دارد و می گذارد توی کیفش، دوستش یک دفعه چنگ می زند و مداد را از او می گیرد، بچه داد می زند مال من است، او می گوید این مال من است، به معلمش می گوید که این مال من است و مال خودم است، این کشمکش می شود.

 

52-  ، یعنی یک حادثه بین دو تا شخصیت یا دو گروه شخصیت تبادل شود .

 

53 -  شرایط  کشمکش چیست ؟         1- باید کشمکش لازم باشد تا انجام شود، او مداد را گرفت، این مداد را از او گرفت، او مجدد مداد را از او پس گرفت، نه این مداد را از او پس گرفت،  این که کشمکش نمی شود، کشمکش باید لازم باشد ، یک وقت کشمکش لازم نیست مدادش را گذاشت و رفت به خانه اش،  چه دلیلی دارد اینجا بخواهیم بچه ها را به جان هم بندازیم.

 

 2- کشمکش باید متنوع باشد، یکنواخت نباشد، او مداد را برداشت بگذارد در کیفش، آمد برود و او چنگ زد و مداد را از او پس گرفت، او دوید و فرار کرد...

 

 54 – در چه صورت  داستان را در اوج قطع کنیم ؟            باید ببینیم که برای کدام مخاطب قطع کنیم. اگر می خواهیم داستان را در اوج قطع کنیم خیلی حساسش نکنیم که کودک با همزاد پنداریش کار دست خودش و دیگران بدهد، یک راهی برای یک اندیشۀ متفاوتی در او بگذاریم که بتواند با آن اندیشه راه متفاوت را هم با آن راه غلط با هم بسنجد.

 

 اگر خانواده ای متعادل هستند یا اگر متکامل نباشند متعادل هستند اگر خیلی حساسش نکردیم بهتر است اما  اگر حساس شد خیلی مشکلی ایجاد نمی شود، مشروط بر اینکه باز صحنه های خشن، صحنه هایی که کودکان به رفتارهای غیرمتناسب با سن و موقعیتشان باشد دست نزنند.

 

 55 – اصول قصه چیست ؟    گره و گفتگو ،  روایت  ، حادثه ، پرداخت و توصیف ، بحران  ، کشمکش

  jamal9191.blogfa.com

همکار فرهنگی –  التماس دعا  - موفق باشید - بهمن 91


مطالب مشابه :


نمونه سوالات دوره جدید آداب واسرار نماز-28ساعت عمومی با کد-92504036 منبع...محمودلو

اول تا ششم ابتدایی - نمونه سوالات دوره جدید آداب واسرار نماز-28ساعت عمومی با کد-92504036 منبع




بوراکس چیست؟

علوم تجربی جهرم - بوراکس چیست؟ - علوم تجربی جهرم کد حرفه ای قفل کردن کامل راست کلیک




کد مرکز های آموزشی شما سروران را قرار دادم به همراه نکات مفید

محل دوره کد نیروی زمینی های تهران و دوستی تهرانی در پادگان های شهرستان دور نشان از چیست؟




سوالات ضمن خدمت تربیت قرآنی وراهکارهای آن16ساعت کد دوره 92503892 تهيه قدرت اله محمودلو

دوره های ضمن خدمت فرهنگیان شهرستان مرند - سوالات ضمن خدمت تربیت قرآنی وراهکارهای آن16ساعت کد




سوالات علوم تجربی پایه هفتم

علوم تجربی راهنمایی(دوره ی اول متوسطه) - سوالات علوم تجربی پایه هفتم 1 – استاندارد چیست




درس پژوهی چیست؟

گروه عربی متوسطه (دوره)اول پاکدشت - درس پژوهی چیست؟ - اطلب العلم من المهدالی اللحد




تیمز( TIMSS) چیست ؟

گروه علوم متوسطه "دوره اول" پاکدشت - تیمز( timss) چیست ؟ - - گروه علوم متوسطه "دوره اول" پاکدشت




مطالعات اجتماعی : درس 21 استعمار چیست ؟ (ششم ابتدایی) Sixth Grade

6shom-iran - مطالعات اجتماعی : درس 21 استعمار چیست ؟ (ششم ابتدایی) Sixth Grade - کلاس ششم ابتدایی




سری جدید نمونه سوالات دوره آشنایی با اندیشه و سیره امام خمینی (ره)

کیمیا - سری جدید نمونه سوالات دوره آشنایی با اندیشه و سیره امام خمینی (ره) - مطالب متنوع بیشتر




دوره غیر حضوری قصه گویی و قصه پردازی کد 91006431

مجتمع آموزشی و پرورشی عاشقان ولایت - دوره غیر حضوری قصه گویی و قصه پردازی کد 91006431 - مدارس




برچسب :