روز دهم( همدان - غار علیصدر - دورود)

امروز شنبه هجدهم خرداد ماه است. دیشب در یکی از پارکهای همدان چادر زدیم و استراحت کردیم. امروز می خواهیم از یکی از دیدنی ترین جاذبه های طبیعی ایران که شهرت جهانی دارد دیدن نماییم. غار علیصدر بزرگترین غار آبی جهان است که هر چند بار که از آن دیدن کنی باز هم تازگی و جذابیت خاص خودش را دارد. شهر همدان دیشب خیلی شلوغ بود و احتمال می دادیم که عده زیادی از مسافران امروز به غار علیصدر خواهند رفت به همین خاطر صبح خیلی زود از خواب بیدار شدیم. فاصله همدان تا غار علیصدر 75 کیلومتر می باشد.

همدان
همدان یکی از شهر های غربی و کوهستانی ایران می باشد که در استان همدان و در دامنه کوه الوندواقع شده است. همدان یکی از شهرهای تاریخی-فرهنگی و توریستی ایران به شمار می رود. این شهر در سیصد و شصت کیلومتری جنوب غربی تهران، در ارتفاع ۱۸۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۴۷۳٬۱۴۹ نفر بوده است.
میدان مرکزی (میدان امام خمینی) این شهر توسط مهندسان آلمانی طراحی شده و به نقشه شعاعی معروف است که ۶ خیابان اصلی بطور موازی به میدان اصلی شهر وصل شده و بلوارها بصورت رینگهای اول و دوم آنها را منقطع کرده که در نوع خود کم نظیر است و در ابتدای هر خیابان اصلی دو گنبد نقره‌ای رنگ به تعداد ۱۲ گنبد بنام هر یک از امامان شیعه تعبیه شده‌است.
همدان، اولین پایتخت نخستین تشکیلات حکومتی در ایران بوده، که در آن دوره هگمتانه نامیده می‌شده‌است.
آثار مکشوفه از تپه باستانی هگمتانه و نیز کتیبه‌های گنج نامه آثاری از آن زمان می‌باشند. آثار تاریخی، فرهنگی متعدد موجود در همدان، موجب شد تا در جلسه مورخ ۱۳۷۰/۲/۲ شورای عالی شهرسازی و معماری کشور، همدان به عنوان یکی از شش شهر تاریخی، فرهنگی کشور شناخته شود.
شهرستان همدان با وسعتی حدود ۴۱۱۸ کیلومتر مربع، از خط الراس رشته کوه الوند تا مرزهای شرقی استان کشیده شده‌است.
شرقی‌ترین نقطه این شهرستان ۴۹ درجه و ۲۷ دقیقه غربی‌ترین آن ۴۸ درجه و ۲۰ دقیقه از نصف النهار گروینچ فاصله دارد و در حد فاصل ۳۴ درجه و ۳۵ دقیقه، تا ۳۵ درجه عرض شمالی واقع شده‌است. شهرستان همدان، از شمال به شهرستان‌های رزن و کبودرآهنگ، از جنوب به تویسرکان و ملایر، از شرق به استان مرکزی و از غرب به شهرستان بهار محدود می‌شود.
در جنوب شهرستان همدان، ارتفاعات کوهستان الوند قرار دارد، که خط الراس این ارتفاعات مرز طبیعی شهرستان‌های همدان و تویسرکان را تشکیل می‌دهد و دشت‌های همدان، قهاوند، دشت نشر و قسمتی از دشت رزن - فامنین در حد فاصل این ارتفاعات قرار گرفته‌اند.
آثار تاریخی
آرامگاه بوعلی سینا دانشمند و طبیب نامی ایرانی - آرامگاه باباطاهر - گنبد علویان - بقعه استرومرخای- برج قربان - تپه هگمتانه - غار علی‌صدر-کتیبه‌های گنجنامه- مجسمه شیر سنگی - بازار همدان- قبر اسکندر -مسجدجامع همدان-کلیسای پروتستان-کلیسای رافاییل -خانه شهبازیان-میدان امام خمینی-قلعه دختر(قیزقلعه سی)-تپه پیسا-تپه مصلی-عمارت باغ نظر-گورستان پارتی- بقعه خضر-آرامگاه عارف قزوینی-سرای قلمدانی.

حدود ساعت 7 و نیم به غار رسیدیم. پارکینگ بزرگ غار علیصدر مملو از ماشین بود و عده زیادی شب قبل را آنجا مانده بودند.خیلی سریع برای تهیه بلیط اقدام کردیم. قیمت بلیط ورودی غار 3500 تومان بود. خوشبختانه در صف ورود به غار زیاد معطل نشدیم. حدودا نیم ساعت با قایق داخل غار گردش کردیم. دفعه پیش که به غار علیصدر رفته بودیم 2 ساعت داخل غار بودیم. ظاهرا به دلیل ازدحام جمعیت بازدیدکنندگان، بخشهایی از غار را از مسیر گردشگری حذف کرده بودند. با این وجود خیلی لذت بردیم. آدم وقتی وارد این غار رویایی می شود احساس می کند وارد دنیای دیگری شده. قدم به قدم مسیر غار جذاب و حیرت انگیز است. دمای داخل غار در تمام طول سال ثابت و حدود 12 درجه است. آب داخل غار بدون بو و مزه بوده و هیچ موجود زنده ای در آن زندگی نمی کند.مسیر غار بسیار پیچ در پیچ و طولانی بوده و تا به امروز انتهای آن کشف نشده است. از این مسیرهای تو در تو تنها بخشی از آن برق رسانی شده و در بخشهایی پروژوکتورهایی تعبیه شده که بازدید گردشگران را امکان پذیر می سازد.

غار علی‌صدر
غار علی‌صدر یکی از غارهای عمیق جهان است. این غار در استان همدان واقع شده. محوطه غار دالانهای پیچ در پیچ ودهلیز های متعددی دارد از مجموعه رشته آبها ،دریاچه بزرگی در درون غار بوجود آمده وآب داخل غار بسیار زلال است. از این رو نفوذ به عمق غار تنها با قایق میسر است. غار علی‌صدر یکی از جاذبه‌های جهانگردی استان همدان می باشد.
زمین شناسان قدمت سنگهای این غار را به دوره ژوراسیک از دوران دوم زمین شناسی ( ۱۹۰-۱۳۶ میلیون سال قبل) نسبت میدهند.
مردم روستای علی صدر و روستاهای اطراف، از قدیم الایام به وجود این غار پی برده بودند و از آب آن بهره برداری می‌کردند. تا اینکه در۵ مهرماه ۱۳۴۲ شمسی گروهی ۱۴ نفره از اعضای هیئت کوه نوردی همدان، غار علی صدر را مورد بازدید و کاوش قراردادند و توانستند با وسایل ابتدایی، مانند فانوس و تیوپ لاستیکی،مسافتی از غار را طی کنند. در سال ۱۳۴۶ با پخش خبر کشف این غار شگفت انگیز و بی انتها درسطح رسانه های ملی، سیل محققان، کوه نوردان و علاقه مندان به آثار طبیعی به سوی آن سرازیر شد.
در سال ۱۳۵۲ کوه نوردان همدان دهانه و ورودی غار را به قطر ۵۰ سانتی متر تعریض کردند و از سال ۱۳۵۴ استفاده عمومی از غار علیصدر آغاز شد. از آن روز تاکنون جهت سهولت بازدید و رفاه حال گردشگران کارهای زیادی درون غار انجام شده که علاوه بر افزایش طول مسیر آبی برای قایقرانی، مسیرهایی در خشکی به مسیر بازدید افزوذه گشته که مناظر جدید و بدیعی را در جلوی دیدگان مشتاق گردشگران قرار می‌دهد.
غار علیصدر درروستای علیصدرکه مربوط به شهرستان کبودراهنگ می باشد قرار دارد۰ هم چنین این غار در فاصله ۷۵ کیلومتری شمال غربی همدان در کوههای زاگرس مطابق طول جغرافیایی ۱۵٫۳ درجه و ۳۵٫۱۸ درجه و عرض جغراقیایی ۱۸٫۸ درجه و ۴۸ درجه و ارتفاع ۱۹۸۰ متر از سطح دریا واقع شده است. این منطقه دارای آب و هوای نیمه خشک است و میزان متوسط بارش سالانه ۳۰۰ میلی لیتر است.
آنچه که غار علی صدر را از سایر غارهای آبی جهان متمایز می‌کند، سهولت استفاده از کانالهای آبی درون آن است که به سبب وسعت آن به راحتی میتوان در آن طی مسیر کرده و با قایق های معمولی از درون آنها گذشت. براساس همین گزارش شکستهای زیادی در رشته علی صدر وجود دارد. بین ۳-۲ شکست در هر متر. بعلاوه تعدادی سوراخ قیفی شکل در فواصل ۲-۱ متری مشاهده می‌شود که هر دو مشخصه، نفوذ سریع آبهای سطحی را تسهیل می‌کند.

بعد از غار علیصدر به همدان بازگشتیم.حدود ساعت ۱۰به همدان رسیدیم و به یکی دیگر از اماکن تفریحی شهر یعنی تپه عباس آباد رفتیم. تپه عباس آباد منطقه خوش آب و هوایی است که درحاشیه شهر واقع شده.

صبحانه نخورده بودیم و حسابی گرسنه بودیم. بعد از صرف صبحانه استراحت کوتاهی کرده و به شهر بازگشتیم. مقصد بعدی ما دریاچه زیبای گهر (Gahar) در نزدیکی شهرستان دورود واقع در استان لرستان می باشد. در یکی از پارکهای شهر استراحت کوتاهی کردیم. من هم از فرصت استفاده کردم و مطالب روزهای قبل را به وبلاگ منتقل کردم.
حدود ساعت 2 و نیم همدان را به قصد دورود ترک کردیم. بین راه از شهرهای ملایر و بروجرد گذشتیم. فاصله همدان تا ملایر  و ملایر تا بروجرد هر کدام حدود 75 کیلومتر و بروجرد تا دورود 45 کیلومتر است. بعد از ظهر به دورود رسیدیم.

دورود
دورود یکی از شهرهای استان لرستان و مرکز شهرستان دورود است.
شهرستان دورود بامساحتی برابر ۱۳۲۶کیلومتر مربع با ۱۵۲۰۰۰ نفر جمعیت در دامنه رشته کوه زاگرس و در نزدیکی اشترانکوه قرار گرفته‌است. دو سر شاخه رود دز یکی از شمال و یکی از شرق در دورود به هم می‌پیوندند و با نام رود سزار سرچشمه اصلی رود دز می‌شوند.
دورود به خاطر داشتن راه آهن، کارخانجات صنایع دفاع و کارخانه سیمان در دوران جنگ ایران و عراق رشد پیدا کرد و اهمیت یافت.این شهر همچنین از منابع سنگ زیادی برخوردار است که کارخانه‌های سنگبری زیادی نیز در دورود وجود دارد که به اصفهان وسایر نقاط صادر می‌شوند.
عبور راه آهن سراسری جنوب و راه‌های اصلی غرب به شرق و شمال به جنوب از این شهر دورود را د زمره شهرهای پر تردد قرار داده‌است به طوریکه سالیانه بیش از ۶میلیون نفراز شهر دورود عبور می‌کنند.
از گذشته تاریخی آن اطلاع زیادی در دست نیست اما در شمال این شهرستان و در دشت سیلاخور تپه‌های باستانی فراوانی دیده می‌شود. تاریخ این ناحیه با تاریخ بروجرد گره خورده‌است و به احتمال زیاد کاروانسرایی در سر راه اصفهان به بروجرد، همدان و بغداد بوده‌است. نام دورود در گذشته بحرین بوده‌است. فاصله دورود تا بروجرد ۵۶کیلومتر، تا خرم آباد ۸۶ کیلومتر و تا تهران ۴۵۰ کیلومتر است.

دیدنیهای دورود:
دریاچه گهر
این دریاچه در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهر دورود است.این دریاچه شامل دو بخش به نام گهر بزرگ و گهر کوچک است.گهر بزرگ با مساحت ۱۰۰ هکتار و عمق دریاچه بین۴ تا۲۸ متر وپهنای آن بین ۴۰۰ تا۸۰۰ متر ودرازای آن۱۵۰۰ متر است.در ماه‌های سرد سال روی دریاچه یخ می‌زندکه در ایران کم نظیر است.
کوه قارون
این کوه در جنوب شهرستان دورود قرار دارد و همانند کله قندی تا کیلومترها وسعت شهر را زیر گستره خود قرار داده‌است، که آثار تاریخی و باستانی در این قله پر ارتفاع وجود دارد، یکی از جاذبه‌های دیدنی این قله غار بی انتها ی منومی باشدکه بسیار مرموز است و از شگفتی های بزرگ طبیعی به حساب می‌آید.
اشترانکوه
اشترانکوه که به آلپ ایران نیز معروف است. البته این نام تنها به خاطر بلند بودن آن رویش گذاشته نشده‌است بلکه به دلیل شیب تند کوه‌هایش و دره‌های جوان وvشکل ویخچالهای طبیعی و دائمی آن است. بلندای بلند ترین قله آن سن بران ۴۱۵۰ است.سالیانه از سراسر کشور کوهنوردان زیادی به این منطقه می‌آیند.
چشمهٔ وقت ساعت
در بلندی های پریز کوه واقع است که آب دهی آن به شکلی است که در زمانهای معین شاهد سرازیر شدن آب و قطع شدن می‌باشد که این قطع و وصل شدن منظم آن را به چشمه وقت ساعت مشهور نموده‌است که بسیار جذاب و دیدنی و منحصر به فرد در جهان می‌باشد.
آبشارها
• آبشار ازنادر(دره اسپر): آبشاری فصلی و بسیار زیبا که در ۷ کیلومتری جنوب شرقی دورود در درهٔ زیبای دره اسپر قرار دارد.
• آبشار بیشه(پوران):در جنوب شهرستان دورود در فاصله ۳۵ کیلومتری قرار دارد. این آبشار یکی از بهترین جاذبه‌های استان است که سالیانه افراد زیادی برای تعطیلات به ویژه از خوزستان به آنجا می‌روند.
علاوه بر آبشار جنگل های بیشه نیز بسیار زیباست که تفریح گاه‌های زیادی در آن هست.
• آبشار شوی(تله زنگ):
این آبشار با بلندای ۱۰۰متر و پهنای ۴۰ متر جزء ۱۰ آبشار عریض دنیا می‌باشد.آبشار شوی بلند ترین و زیباترین آبشار ایران می‌باشد. این آبشار در حوالی روستای شوی و در دامنهٔ سالن کوه قرار داردآبشاری است زیبا و دلنشین که از غاری بیرون می‌جهد و از گردنه‌ای بلند سرازیر می‌شود.در گویش محلی به {طاف شوی} معروف است.

برای رفتن به دریاچه گهر مسافتی حدود 20 کیلومتر را باید با ماشین طی کرد و از آنجا بقیه راه را پیاده باید رفت. ما نسبتا زود به دورود رسیده بودیم. تصمیم گرفتیم برای شناسایی مسیر  و کسب اطلاعات لازم به سمت دریاچه گهر حرکت کنیم. مسافت 20 کیلومتری را به دلیل کوهستانی و سربالایی بودن جاده، 30 دقیقه ای طی کردیم تا به ایستگاهی که باید از آنجا پیاده به سمت دریاچه رفت رسیدیم. در آنجا پارکینگی هست که شبی 2000 تومان برای هر ماشین می گیرد. از کسانی که در حال بازگشت از دریاچه بودند اطلاعات لازم را گرفتیم. مدت زمان پیاده روی بسته به سرعت حرکت 3 تا 5 ساعت طول می کشد. افراد بومی هم هستند که جهت حمل وسایل تا دریاچه خر و قاطر کرایه می دهند. کرایه برای هر یک از مسیرهای رفت و برگشت 20 هزار تومان بدون همراه و 30 هزار تومان با همراه (یا به قول خودشان کارگر) می باشد. پس از کسب اطلاعات لازم به دورود بازگشتیم تا وسایل و مواد غذایی مورد نیاز خود را برای فردا آماده کنیم.

تا بعد خدا نگهدار

سپاهان به قهرماني نزديكتر شد

اصفهان - سپاهان به قهرماني نزديكتر شد - اصفهان برای شاهين بوشهر صفر - پاس همدان

مشهد به اصفهان مسير اول 1168 كيلومتر، مسير دوم1124 كيلومتر، مسير سوم 1250مسير چهارم 1235 كيلومتر

راهنماي سفردر ايران Travel Guide in Iran - راهنماي سفر به مشهد مقدس شهر مولايمان امام رضا(ع) Travel guide to

چه جوری به همدان برویم؟

بیشترکسانی که به همدان سفرمی کنند لااقل یکی ازظرف های سفالین هنرمندان لالجین را با خود می

سفر به همدان

آخر هفته قرار بود بریم اراک و با مادربزرگم که از اصفهان می آمد 9 و نیم به سوی همدان

تاريخچه همدان (هگمتانه)

بناي اوليه شهر همدان را به دياكو پادشاه ماد حدود 700 سال پيش از ميلاد مسيح نسبت داده اند .

گزارش مسابقه ماهیگیری همدان 17/6/91

باشگاه ماهیگیران ورزشی اصفهان - گزارش مسابقه ماهیگیری همدان 17/6/91 -

سفر به همدان

برنامه سفر به همدان، پایتخت تاریخ و تمدن ایران، در يك سفره دو روزه، به در كوچه هاي اصفهان.

روز دهم( همدان - غار علیصدر - دورود)

ســفـرنامه تصویری - روز دهم( همدان - غار علیصدر - دورود) - گردشگری، اماکن تفریحی، جاذبه های

خلاصه گزارش سفر به همدان

اهواز:دیروز ، امروز ، فردا - خلاصه گزارش سفر به همدان - اهواز

ریشه یابی مشکلات شهر همدان

amin shahram - ریشه یابی مشکلات شهر همدان - مدرس دانشگاه و پژوهشگر محیط زست شهری - amin shahram