صعود کوهنوردان خانه کوهنوردان تربت حیدریه به قله علم کوه (حصار چال) از وبلاگ تربت کوه

گزارش صعود قله علم کوه

شهریور ۱۰, ۱۳۹۱

اخبار کوهنوردی

صعود کوهنوردان خانه کوهنوردان تربت حیدریه به قله علم کوه (حصار چال)

احتراما به استحضار دوستان خوب کوهنورد و گرامی میرساند برنامه صعود قله علم کوه به همراهی ۳ تن دیگر از دوستان بهتر از جانم به سرپرستی و مربی گری جناب اقای علی علیزاده در مورخه ۲۸ مردادماه با حرکت قطار از تربت حیدریه شروع شد جایتان خالی در قطار بسیار خوش گذشت و با توجه به اینکه روز بعد برنامه صعود سنگینی نداشتیم غذای نسبتا کاملی در قطار خوردیم ساعت ۳۰/۲۲ خوابیدیم و ساعت ۵ صبح تهران بودیم بعد از خواندن نماز از انجا بالافاصله خود را به ترمینال غرب رساندیم و از انجا با سوار شدن بر اتوبوس حرکت خود را به سمت مرزن اباد و کلاردشت از جاده کرج چالوس در ساعت۳۰/۶ شروع کردیم . در یکی از رستوران های تو راهی صبحانه را خوردیم ک جای تک تک دوستان خالی بود البته دقت شود که غذا را از خانه برداشته بودیم . با توجه به حجم بالای ترافیک جاده ای در ساعت ۳۰/۱۲ در مرزن اباد بودیم و در انجا با گرفتن یک ماشین خود را به کلار دشت و قرار گاه رود بارک رساندیم . در انجا بعد خوردن نهار و خواندن نماز با هماهنگی مسئول قرارگاه و دو گروه دیگر که قصد صعود قله را داشتند پس از گذاشتن لوازم اضافی در انبار قرارگاه ساعت ۳۰/۱۵ با یک عدد نیسان به سمت مسیر پاکوب حصارچال به راه افتادیم .  دیدن گله های بزرگ گاو در این مسیر واقعا زیبا بود . موجوداتی که بی اعتنا از ما مشغول چرا بوده و هر از گاهی جهت خالی نبودن عریضه گوشه چشمی به ما میکردن و دوباره از ما رویگردان میشدن. در ساعت۱۵/۱۷ از نیسان پیاده شده وحرکت خود را به سمت کمپ حصار چال شروع کردیم دیدن بخچال های طبیعی و رود خانه سرداب رود که از زیر ان در جریان بود واقعا زیبا بود . رنگ اب انقدر سفید بود که گویی نهر های شیر در ان جریان داشت . بگذریم در ساعت ۱۹ به کمپ حصار چال رسیدیم . منطقه ای سرسبز و زیبا به مساحت ۷ یا ۸ هکتار در ارتفاع تقریبا ۳۹۰۰ متر واقعا دیدنی بود. بالا فاصله چادر ها را قبل از سرد شدن هوا بر پا کردیم و در داخل چادر ها مستقر شدیم شب از راهنمایی های مربی تیم جهت صعود فردا بهره گرفتیم و از برنامه غذایی ایشان استفاده کردیم . صبح روز بعد ساعت ۶ بعد از خوردن صبحانه  اماده صعود قله شدیم  ساعت۱۵/۷ بعد از انجام چند حرکت کششی توسط اقای پوربهرام هر کدام از افراد با یک عدد کوله قله حرکت خود را اغاز کردیم و پس از یک ساعت کوهپیمایی در ابتدای پاکوب مرجیکش استراحت کردیم بعد ۱۵ دقیقه استراحت حرکت را ادامه داده و در ساعت۳۰/۱۰ به قله رسیدیم در انجا به علت شلوغی قله که یک گروه از مسیر حصارچال و سه گروه از مسیر سیاه سنگها و دیواره امده بودند حدود۴۵ دقیقه منتظر ماندیم بعد از گرفتن چند عکس در ساعت ۳۰/۱۱ به طرف کمپ حصار چال برگشتیم در ساعت۳۰/۱۴ بعد خوردن نهار چادر ها را جمع کرده و به سمت ابتدای پاکوب حصار چال و سوار شدن بر نیسان به راه افتادیم . ساعت ۳۰/۱۶ سوار نیسان شدیم و شب را در قرار گاه ماندیم و استراحت کردیم  صبح روز بعد با گرفتن یک خودروی در بستی به تهرن امدیم و ساعت ۲۰/۱۳ سوار قطار شدیم و این برنامه بدین نحو پایان یافت  در پایان از پزشک تیم جناب اقای دکتر قاسمی عکاس تیم جناب اقای پوربهرام و سرپرستی اقای علیزاده ممنون و  سپاسگذارم

با تشکر :مهدی نجفی

پاورقی:

۱) در قرار گاه جناب اقای محمود بهروز یکی بچه های گروه شقایق کرج به ما پیوسته و تا انتهای برنامه با ما همراه بود و از اشنایی با ایشان که به نحوی با ما همشهری هم بودند خوشحالیم

۲)حتی الامکان گروه هایی که به نوعی از ادارات شهرستانها به قله صعود میکنند حفظ پاکیزگی محیط کوشا باشند. در این برنامه ما شاهد یک گروه دولتی بودیم که با هزینه نهاد مربوطه به انجا امده بودند و هیچ توجهی به محیط نداشته و گروه ما مسئول جمع اوری زباله های انها در انجا بودند.

۳)یکی از بدترین قسمتهای این برنامه سوار شدن بر نیسان بود که از بخت بد ما در برگشت ۳ نفر بودیم. سعی شود همیشه نیسان پر جمعیت باشد

۴) زمانی که ما در قرار گاه بودیم در انجا جمعیت زیادی نبود و خلوت بود و گرنه مجبور بودیم هزینه اضافی پرداخت کرده و ۱۰ کیلومتر بالاتر برویم و شب را در قرار گاه جدید التاسیس ونداربن که برای مجرد ها در نظر گرفته شده استراحت کنیم  که ظاهرا خوشایند کوهنوردان نیست.

۵)جا داشت که این برنامه یک روز اضافه تر بود تا از زیباییهای محیط بیشتر بهره میبردیم

گزارش برنامه یخچال سبلان

گزارش برنامه های از ترمینال غرب (آزادی) حرکت بودیم که اتوبوس های مشکین شهر

گزارش صعود ( قلل سهند و جام )