نرم افزارهای معماری 3 (Rhinoceros & Grasshopper)

Rhinoceros 
طراحانی که تا به حال از 3Dmax برای مدلسازی احجام پیچیده استفاده کرده اند ، از روش های پیچیده و سختی های این نرم افزار در ساخت این قبیل مدل ها آگاهی دارند . وقتی شما تصمیم به ساخت یک مدل پیچیده در محیط3d max می گیرید، با تعداد زیادی ابزار و دستورات ویرایشی درگیر می شوید . با رواج سبک های جدید از طراحی و رقابت طراحان در برآوردن خواسته های کارفرمایان ، ابزارهای جدیدی به کمک طراحان آمده اند، تا از این گود عقب نمانند. نرم افزار Rhino یکی از معتبرترین نرم افزارهای کمپانی Mcneel ، می باشد. راینو یک نرم افزار CAD base محسوب می شود که اصول و محیط نرم افزار آن بسیار مشابه Auto Cad است . ولی این نرم افزار بسیار سبک است و دارای برتری های قابل توجهی در امکان تولید احجام پیچیده در مقایسه باCAD می باشد . آنچه این توانایی ها را به نرم افزار راینو بخشیده، تکیه بر سیستم شبیه سازی NURBS modelingمی باشد که امکانات پوسته سازی فوق العاده ای را در این نرم افزار سبب شده است.Rhino با داشتن مجموعه ای از ابزارهای ساده اما بسیار کاربردی در چند سال اخیر گوی سبقت را از بسیاری رقبا ربوده و به یکی از محبوب ترین نرم افزارهای طراحی در آتلیه های معماری بدل شده است .  برای ذکر برخی از مزایای Rhino می توان به موارد زیر اشاره کرد :-یادگیری آسان و سهولت در استفاده از امکانات آن-تعامل با نقشه های معماری-وارد کردن پلان ها و نماها ،... به محیط برنامه برای سرعت بخشیدن به مدل سازی و نیز خروجی از مدل ساخته شده بصورت 3 نما و پلان -امکان متریال دهی ، نورپردازی و Render در محیط نرم افزار- وجود پلاگین های متعدد و مفید همچون:-  Vray (جهت رندرینگ)-  Tspline (جهت مدلسازی ارگانیک)  -  Grasshopper (جهت مدلسازی الگوریتمیک ( - همکاری عالی با دیگر نرم افزارهای کاربردی همچونAutocad ، 3Dmax ، Revit و عدم نیاز به سیستم رایانه ای قوی .همچنین روش مدلسازی و ابزارهای این نرم افزار امکان تولید هر نوع فرم منحنی با هرمیزان پیچیدگی را با کمترین اشغال فضایRam  و از همه مهم تر در کمترین زمان ممکن،دست یافتنی ساخته است.در حال حاضر این نرم افزار در زمینه های زیادی همچون طراحی خودرو، معماری و معماری داخلی، طراحی مبلمان و طراحی وسایل حمل ونقل دریایی و هوایی کاربردی گسترده دارد. اصول کار با نرم افزار راینو بسیار ساده است و از قوانین هندسی که برای عموم قابل فهم است استفاده می کند. خلق تمامی فرم ها به صورت تصویری در 4 نما قابل پی گیری می باشد و تمامی آنچه در نرم افزار موجود است قابلیت مدیریت و ویرایش توسط کاربر را دارد. وجودآیکن های گرافیکی بسیار گویا ، راهنمای بسیار خوبی است و باعث عدم فراموشی کاربرد دستورها می شود .راینو همانگونه که گفته شد یک نرم افزار پوسته ساز است ، این بدان معناست که عملیات مدل سازی از خطوط و سطوحی که میان آنها شکل می گیرند آغاز می شوند. خطوط ، راهنمای تشکیل صفحات هستند و از کنار هم قرار گیری سطوح حجم کلی شکل می گیرد. برخی از ابزارهای Rhino همچون extrude و revolve مشابه دیگر نرم افزارهای سه بعدی ساز عمل می کنند و برخی دیگر ابزارهای انحصاری راینو به شمار می روند مانند  network . همچنین راینو امکانات خوبی را برای مدل سازی از روی اسکچ های دستی طراح دارد .با توجه به دگرگونی در طراحی های معماری و گرایش طراحان به سمت فرم های ارگانیک و پیچیده ، فراگیری نرم افزار Rhino که می تواند به راحتی و به سرعت این فرم ها را بیافریند به نظر ضروری می رسد .این نرم افزار قابلیت  ساخت،ویرایش، آنالیز و رندر هر مدل 3 بعدی را در قالب nurbs,surface,solide را بدون هیچ محدودیتی در پیچیدگی و ابعاد دارا می باشد:
ساخت راحت ، با دقت و هندسی curves وکنترل آسان آنها 
دقت فوق العاده در طراحی و ساخت نمونه های اولیه ، نمونه های مهندسی و تهیه نقشه های کامل هر مدل حجمی با ابعاد و اندازه های متفاوت 
ویرایش نا محدود و آزاد در تمام مراحل کار و پیوستگی این تغییرات نسبت به هم 
تهیه نقشه پیش نویس 2بعدی، حاشیه نویسی و Rendering . همچنین تبدیل احجام 3 بعدی به الگوی 2بعدی برای ساخت ماکت آن توسط انواع دستگاههای برش 
اتصال مستقیم و پشتیبانی دستگاههای اسکنر و پرینتر 3بعدی 
منحنی زمانی کوتاه برای یادگیری 
سرعت بسیار بالا حتی با رایانه های عادی 
این نرم افزار با Plugin هائی همچون Grasshopper ,Tspline ,Paneling  tools و.... قدرت مدلسازی ما را چندین برابر می کند.
معرفی پلاگین Grasshopper 
در میان دانشجویان و اساتید معماری بدون شک Grasshopper که پلاگین نرم افزار Rhino می باشد یک ابزار معروف و  مختص طراحی معماری است. پلاگین Grasshopper به معمار ها این اجازه را می دهد که بدون نیاز به آموختن برنامه نویسی به روش مبتکرانه ای بتوانند در دنیای طراحی به اکتشاف فرم های خلاقانه و جدید بپردازند. معماری الگوریتمیک و تکرار شونده در حال تبدیل شدن به یکی از گرایش های محبوب در حرفه معماری می باشد و در این میان نقش سرعت بخشی Rhino به این حرکت انکار ناپذیر است. قدرت این نرم افزار در طی این سال ها با معرفی شدن پلاگین های مختلفی در زمینه معماری افزایش یافته است. در این میان پلاگین Grasshopper به منظور آسان کردن Rhinoscript (برنامه نویسی در Rhino ) و کاهش دادن سختی آموزش برنامه نویسی به معماران توسعه یافته است. این پلاگین دارای محیطی است که توابع هندسی از پیش تعریف شده اند و از ارتباط این توابع توسط خط هایی به شکل سیم ، فرم مورد نظر ایجاد می گردد .
Grasshopper  به معمار ها این امکان را می دهد که فرم های پیچیده را به صورت پارامتر های مرتبط دیده و با تغییرات پارامتر های تعریف شده تغییرات فرم را نیز به صورت زنده مشاهده کنند. به عبارت دیگر همزمان با تغییر پارامترها حجم نیز تغییر می کند این ویژگی امکان آن را می دهد که معماران با تغییر پارامترها و مشاهده نتیجه آن ، راحت تر و سریع تر به فرم های دلخواه خود برسند و در کنار آن یافتن فرم های کارا از نظر سازه و انرژی نیز آسان تر می گردد. این پلاگین بوسیله هماهنگی با Rhino  توابع و دستورات Rhino را به صورت همان جعبه ها درآورده و نحوه ارتباط بین دستورات را آسان تر و قابل فهم تر می کند . این فرایند باعث می شود درک روابط این توابع نسبت بهRhino script (برنامه نویسی در Rhino ) بسیار راحت تر شود. Grasshopperدر مقایسه با نرم افزارهای GC (Generative components) و Rhino script بسیار ساده تر است زیرا در آنها باید برنامه نویسی و کد نویسی بدانید اما در Grasshopper با استفاده از توابع تصویری و اتصال آنها به هم می توان حجم های پیچیده هیبریدی را تولید نمود . به همین دلیل Grasshopper  در زمینه جذب معمارانی که ذهنی پیچیده و طرح های پارامتریک دارند بسیار موفق بوده است .
مدل سازی الگوریتمیک
اگر به معماری به شکل حجم در فضا نگاه کنیم ، برای طراحی همیشه با هندسه و ریاضی سر و کار خواهیم داشت. تاریخ معماری هر دوره ای به شکلی با هندسه در ارتباط بوده است. معماری اسلامی و تزینات ساختمان ها مثال هایی هستند که نشان می دهد معماری با هندسه و ریاضی رابطه قوی داشته است. در دوران اخیر به علت گسسته شدن رشته های معماری و مهندسی این ارتباط تضعیف شده ولی در اوایل قرن 21 با نفوذ هر چه بیشتر کامپیوتر در حوزه معماری و کمک به خلق فرم های جدید ، متعلقات علوم کامپیوتر نیز به معماری راه یافت. با تعریف فرم به صورت قدم هایی مشخص و تعریف شده که به اصطلاح الگوریتم خوانده می شود فرم های جدید به سمت علمی تر شدن پیش رفته اند. این اتفاق باعث شده است که ارتباط بین معماری و ریاضی به شکل محکم تری شکل گیرد. در این میان ترکیب رشته های Computational Geometry و برنامه نویسی الگوریتمیک  که بر پایه ریاضی است باعث ظهور مبحث جذاب جدیدی به نام Generative Algorithm و یا الگوریتم های مولد هندسه  شده است. با اینکه نرم افزار های سه بعدی به معماران این توانایی را داده اند که تقریبا هر حجم تصور شده ای را بتوان ترسیم کرد ولی این الگوریتم مولد بود که مبحث طراحی بر پایه پارامتر ها را وارد معماری کرده است. در این میان معماران به منظور بررسی حجم های متفاوت از هندسه اقلیدسی ، طراحی فرم های آزاد و فراکتال بر پایه منحنی را آغاز نمودند. طراحی فرم های پیچیده مسئله ای بود که توسط روش های سنتی به این راحتی قابل هضم نبوده است ، به همین دلیل در این دوران قدرت الگوریتم ها و کد های برنامه نویسی است که علم معماری را به جلو می راند. این بدیهی است که حتی برای ترسیم احجام پیچیده نیاز به ابزار های مناسب داریم که بتوانیم ایده را با آن شبیه سازی کرده و با تغییر پارامتر های آن به فرم دلخواه برسیم. نتیجه این که معمار ها ترجیح می دهند که با ابزار هایی مثل الگوریتم های مولد و سلول های خودکار (Cellular Automata ) پا به عرصه ای فراتر از احجام معمول و موجود بگذارند. افق و آینده این حرکت پچیدگی ای همراه با تنوعی است که آرزو و خلاقیت معمار را به واقعیت تبدیل می کند. مدل سازی در Grasshopper با الگوریتم مولد ، بر پایه اعداد ، ریاضی و محاسبات استوار است . ذکر این نکته نیز ضروری است که استفاده از روش های الگوریتمیک برای تولید حجم باعث کاهش فاحش اختلافات بین رشته های مرتبط با معماری مثل سازه ، تاسیسات و عرصه ی ساخت خواهد شد. نرم افزار هایی مثل Grasshopper توانسته اند به خوبی فاصله ی بین حوزه ی طراحی و ساخت را نیز پر کنند. علومی که بر پایه CAD/CAM در حال گسترش اند در تلاش برای ایجاد ارتباط بین صنعت ساخت و طراحی معماری هستند که مطمئنا از ابزارهایی که توانسته است این ارتباط را به خوبی ایجاد کند Grasshopper می باشد.
سر فصل هایی که معماری الگوریتمیک آن ها را در بر می گیرد عبارتند از:
خلق منحنی ها و سطوح آزاد 
طراحی سطوح باز و بسته شونده 
طراحی زایشی 
نمونه سازی دیجیتالی
سیلابس:
آشنایی با مدلسازی پارامتریک و قابل انعطاف در فرآیند طراحی
یادگیری نوشتن فرمولهای هندسی برای خلق احجام پیچیده
کار با الگوریتم های متفاوت در طراحی معماری
تبدیل مدل های سه بعدی به مدل های فاز2 و ساخت یک به یک آنها
یادگیری بهینه سازی طرح ها برای اجرای آسان تر مدل ها در دنیای واقعی
منبع: http://www.archsoft.ir


مطالب مشابه :


ترکیب احجام افلاطونی

تخصصی معماری - ترکیب احجام افلاطونی - به وبلاگ تخصصی معماری خوش آمدید




طراحي فيگوراتيو

اغلب طراحان، به هنگام طراحي فيگوراتيو، ابتدا، نمايي ساده از فرم بيضي سر صورت احجام ساده




تحویل پروژه (4) ....ترکیب احجام..... + موضوع چند وجهی ها

انواع احجام فضایی : (چند وجهی ها - polyhedrons ) (کاملا ساده) ۲ - یک نمای ایزو متریک ۳- دو نما




ساخت احجام تصفیه فاضلاب

طبیعت و محيط زيست - آشتي با طبيعت - ساخت احجام تصفیه فاضلاب, عکس, مسایل زیست محیطی و تصفيه




آموزش طراحی قسمت یازدهم - طراحي فيگوراتيو ؛ تناسبات موجود در اندام انسان ، تقسيم بندي حركتي، بر اساس

تقسيم بندي حركتي، بر اساس احجام كف دستها و پاها نيز به صورت احجام ساده اي ديده مي شوند.




تمرین شماره 2 (راندوی احجام پایه )

معماری روز دنیا- تکنولوژی روز معماری - تمرین شماره 2 (راندوی احجام پایه ) - فن آوری های نوین




نرم افزارهای معماری 3 (Rhinoceros & Grasshopper)

طراحانی که تا به حال از 3Dmax برای مدلسازی احجام اصول کار با نرم افزار راینو بسیار ساده




درس یازدهم - طراحي فيگوراتيو ؛ تناسبات موجود در اندام انسان

تقسيم بندي حركتي، بر اساس احجام كف دستها و پاها نيز به صورت احجام ساده اي ديده مي شوند.




بودجه بندي پیشنهادی

آشنایی با برش و سه نمای احجام ساده و مرکب (ساده تک واحدی ،چند طبقه مسکونی ،تجاری )




برچسب :