آموزش مقدماتی اسکیس

 

درس اول



به طور کلی برای تمرین خط ، نیاز به روزی 3 الی 4 ساعت تمرین مستمر و تا حدود 20 روز می باشد. بدون توقف حتی برای یک روز!

نکته : برای تمرین های این درس نباید در ترسیم هر کدام از آنها در یک شیت A3 دست را از کاغذ بلند کنید و در حقیقت دست شما باید عادت کند که 2 الی 3 ساعت به طور مداوم کار کند. بدون انقطاع ! لطفا رعایت شود !


با رعایت این نکته ، خودتون تاثیر این رو بعد از 10 روز خواهید دید

مفصل

همین طور که دست انسان دارای مفصا در کتف ، آرنج ، مچ و ... است و این مفصل ها به انعطاف پزیری بودن دست کمک می کنند ، خط معماری هم دارای مفصل است.
این مفصل ها در ابتدا و انتهای خط قرار دارند و همچنین هر کجا که دست بخواهد از روی کاغذ برداشته شود باید مفصل ایجاد شود و دوباره خط از همان مفصل ادامه داده شود.



تعریف خط


خط در معماری بسیار قدرتمند است و یکبار ترسیم می شود و قابل پاک کردن نیست . به همین دلیل برای ترسیم خط معماری بهتر است از خودنویس معمارانه استفاده کرد که قابل پاک شدن نیست.


ویژ گی های خط معماری


1-ابتدا و انتها دارد
2-چندین بار روی هم کشیده نمی شود
3-لرزان است و به اندازه یک میلیمتر تلورانس دارد
4-پاره خط نیست و همیشه خط کامل است
5-تفکر دارد
6-سرعت خط معماری (با تفکر)یک متر بر دقیقه است زیرا فقط یکبار ترسیم می شود پس نباید اشتباهی برود


تمرین اول درس یک

این تمرین در یک شیت A3 انجام می شود به صورتی که از لبه های شیت به فاصله 3 الی 5 میلی متر فاصله میگیرید و با خط لرزان در طول A3 شروع به ترسیم می کنید و هنگامی که به انتهای ورق رسیدید بدون برداشت دست ، دوباره با رعایت فاصله ، کل طول A3 را طی می کنید و تا پایین ورق این کار ادامه پیدا می کند.
بعد از اتمام طول A3 همین کار را در عرض شیت انجام می دهید
دقت کنید که در طول ترسیم سعی کنید بیش از 3 بار دست از کاغذ بلند نکنید






نمونه انجام شده تمرین اول در شیت A3
شبکه ایی به ابعاد 3 میلی متر در کل سطح شیت و بدون برداشتن دست از روی شیت
این تمرین رو ادامه دهید تا زمانی که شیت شما مانند تصویر زیر شود


 



 

چند نكته كوچيك - درس اول

-مي تونين تمرين خط كشيدن سريع رو با يه ماژيك و با سرعت روي كاغذ a3ياa2تمرين كنين.
-در ترسيم خطوط سعي كنين دست از آرنج حركت كنه نه از مچ.
-سرعت ترسيم خط در طول هر پاره خط از ابتدا تا انتها بايد يكسان باشه.
-ضخامت خط از ابتدا تا انتها بايد يكسان باشه.
-اختلاف نقطه انتهايي خط ترسيمي با خطي كه از قبل مورد نظر بوده مي تونه در خطوط طولاني تا يك سانت هم برسه.
-خمش در خط تا 2ميليمتر ايرادي نداره.
-در خط كشيدن معماري امكان اصلاح خط براي يك بار ايرادي نداره.
-خطوط رو به صورت رها شده و بي حوصله ترسيم نكنين.
-سعي كنين در استفاده از ابزار دقت كنين.مثلا اگه با روان نويس كار مي كنين مي تونين درب روان نويس رو در قسمت انتها قرار بدين تا طول وسيه بيشتر بشه.


نكته:در تمريني كه داده شد كاغذ رو حركت نديدن.اين جا فقط دست هست كه حركت مي كنه...

موفق باشين

 

 توضيحات تكميلي

تعداد تمرين ها به خودتون بستگي داره.اينكه چقد بتونين وقت بذارين و...

يه موضوع ديگه راجع به كاغذ كار...
مي تونين روي همين كاغذهاي سفيد معمولي a3تمرين ها رو انجام بدين.يه سري كاغذ كاهي معمولي هم هست كه از 4 برابر a3 يه كم بزرگتره و معمولا در بسته هاي 30-40 تايي مي شه از لوزام مهندسي يا شايد لوزام التحرير ها خريدشون.قيمتش نسبت به كاغذهاي سفيد a3 ارزونتره و براي تمرين هاي سريع به نظرم بد نباشه.مي تونين از اين بسته ها بگيرين و هر كاغذش رو 4 قسمت كنين و روش تمرين ها رو انجام بدين.


امیدوارم که دوستان تمرین قبلی رو به نحو احسن انجام داده باشند و با انرژی تمرین های بعدی رو انجام بدهند و پیگیر باشند


تمرین دوم

 

مانند تمرین اول با خط لرزان در طول A3 شروع به ترسیم می کنید به صورتی که هرچه در عرض ورق پایین تر می آیید ، فاصله بین خطوط بیشتر می شود. این فاصله از یک میلیمتر شروع می شود و در پایین ورق حداکثر به یک سانتیمتر می رسدو
این تمرین تداعی کننده ی آب ، آسمان ، زمین ، پله و نظیر اینهاست.
دقت کنید دست از روی کاغذ بر ندارید تا به انتها .

نمونه ترسیم شده تمرین دوم



تمرین سوم

این تمرین برگ های سوزنی شکل است که به صورت پیوسته و بدون برداشتن دست از روی کاغذ در یک ورق A3 باید انجام بدهید
در این تمرین فاصله هر کدام از برگه ها نباید با دیگری زیاد شود و یا به صورت جدا جدا ترسیم شود . این روش باعث می شود برگها گسسته به نظر بیایند



نمونه ترسیم شده تمرین سوم


موفق باشید

 

تمرین چهارم(درس یک)


در این تمرین سعی کنید بدون برداشتن دست از روی کاغذ و با ترسیم خطوط موازی ، مربع های 2 الی 3 سانتیمتری ترسیم و در جهت های مختلف کنار هم بچینید و یک بافت حصیری ایجاد کنید.
دقت داشته باشید که خطوط باید پیوسته باشد


نمونه انجام شده تمرین چهارم
اگز در هنگام ترسیم دست را از روی کاغذ زیاد بردارید پیوستگی کار به هم می خورد و بافت خوبی رسم نمی شود


 


تمرین پنجم


برای ترسیم این برگها باید دقت کرد که ریتمیک نشوند و در کنار هم خوب چفت و بست شوند . همچنین به صورت جدا جدا ترسیم نشوند . با انجام این تمرین می توانید در هر جهتی فضای سبز را بپوشانید


نمونه انجام شده تمرین پنجم
دقت کنید که با وجود وسعت ترسیم ، اما به هیچ وجه برگ ها ریتمیک ترسیم نشده اند و به راحتی قابل تعریف و تشخیص هستند



تمرین ششم (درس یک)


با خط لرزان مربع های 3 الی 5 سانتی متری ترسیم کرده ، کل صفحه ی A3 را به طور کامل با مربع ها پر می کنیم ، دقت کنید حداکثر فاصله ها بین مربع ها باید 1 سانتی متر باشد.
توجه داشته باشید هر مربع باید با خط لرزان به فاصله 2 میلی متر کاملا پر شود و کماکان دست از کاغذ برداشته نشود



 

تمرین هفتم (درس یک)


ورق A3 را به خط ها موازی با فاصله ی 5 سانتی متری تقسیم کرده و با خط لرزان با زاویه 45 درجه نسبت به خط افق و با خط لرزان بدون برداشتن دست از کاغذ ، کل صحفه را ترسیم کنید.
این تمرین به شما قدرت ترسیم خطوط موازی با زاویه مشخص را می دهد

 

 

تمرین هشتم (درس یک)


ترسیم مربع های به اندازه 1 سانتی متر در 1 سانتی متر در کل صحفه A3 بدون برداشتن دست رسم کنید و هرگز نباید از خط کش استفاده کنید

 

 

تمرین نهم (درس یک)

 

ترسیم یه مربع به اندازه 3 سانتیمتر در 3 سانتیمتر و یا 5 سانتیمتر در 5 سانتیمتر و استفاده از خط لرزان برای ایجاد یک تونل با مقطع مربع و به وطول کل A3 . در عرض A3 باید بین 5 تا 6 تونل از این مربع ها ترسیم شود. دقت کنید دست از روی کاغذ بر ندارید و اجازه بدهید دست به ترسیم این مربع ها عادت کند.


موفق باشید

 

تمرین دهم (درس یک)


 

با خود نویس در طول کاغذ شروع به ترسیم بافت چوب کرده ، طوری که کل A3 تا انتها عرض آن با بافت چوب پر شود. این تمرین دست شما را برای ترسیم بافت در مراحل بعدی آماده می کند و شما به ترسیم بافتی ظریف و قدرتمند عادت می کنید


موفق باشید

 

تمرین یازدهم (درس اول)

 

در این تمرین باید بافتی که انتزاعی از سنگ های منظم و برش خورده است و در کنار هم چیده شده اند ترسیم کنید. در این بافت نباید هر سنگ جداگانه ترسیم شود بلکه کل A3 باید به صورت یک خط ترسیم شود

 

تمرین دوازدهم(درس یک)


بافت مقابل سنگ های لاشه را نشان می دهد که به صورت گرد و در ابعاد مختلف ترسیم شده اند دقت کنید که سنگ ها نباید خیلی از شکل طبیعی خارج شود.

 

تمرین دوازدهم + 1 (درس اول)


 

بافت سنگ لاشه های گوشه دار که در کنار هم دیگر قرار گرفته اند. مابین سنگ های درشت ، سنگ های ریز تر قرار می گیرند اما نه به صورت توده ایی. از رسم سنگ های بی شکل پرهیز نمائید

 

توجه........توجه


تمرین های خط به پایان رسید و تا اینجا با این تمرینات باید دست تا حدودی قوی شده باشه برای تمرین های پیشرفته تر تا ما بتونیم مباحث آموزشی اصلی اسکیس رو شروع کنیم !

 

درس دوم

 


__ســــایه__



در آثار معماری بزرگ جهان همیشه سایه به عنوان یه عنصر مهم معماری محسوب می شده و همینطور سایه در اقلیم های مختلف متفاوت استو عنصری کاملا اقلیمی است و به لحاظ زیبایی شناسی نیز در معماری باعث ایجاد ریتم و حرکت در فضا می شود.

بهترین وسیله برای یک راندوی سریع ، سایه زدن است و اولین کار برای راندو یک شیت که احجام را به روی یکدیگر و زمینه اطراف آنها سایه بزنیم
با تیره ترین رنگها سایه بزنیم و در پرسپکتیو دید پرنده بیشتر استفاده می شود چون باعث جدا کردن کار از سطح زمین می شود.


ما به شش دلیل باید از سایه استفاده کنیم در معماری


1-تعریف فرم
2-تعریف سایت
3-تعریف جهت نور (تعریف محور اصلی ساختمان و شهرها)
4-تعریف زمان
5-تعریف اقلیم های مختلف
6-راندو کردن کار و شاخص کار از زمینه سفید شیت


و همینطور در سایه زدن باید به نکات زیر توجه کنیم

 


1-سایه تقریبا دارای طول نسبی باشد
2-سایه تقریبا شکل خود جسم باشد
3-همیشه در جهتی سایه بزنید که بیشترین مقدار آن را ببینیم .(این باعث جذابیت کار طرح می شود )


اصول سایه زدن سریع :

برای سایه زدن طبق اصول علمی ، به زاویه تابش ، پلان ، جسم ، منبع نور و تصویر منبع نور نیاز داریم ولی همه این موارد همیشه در دسترس ما نیست و روش هایی پیشنهاد می دیم که راحت تر بتونیم همه سایه ها رو راحت ترسیم کنید:

*یک خط دلخواه انتخاب می کنیم ( معمولا بهتر است که این خط با جسم 15 تا 30 درجه زاویه داشته باشد)
*یک زاویه تابش دلخواه انتخاب می کنیم
*پلانی که هم ترسیم کردیم در دسترس ماست

نکته مهم : بهتر است همیشه سایه ها ساده و خالص باشند و سعی کنیم زیاد سایه ها رو نشکنیم و به روی احجام مختلف سایه نزنیم

یکی از کاربردی ترین عملکرد سایه ها تعریف فرم سایت است
در این حالت طول سایه و زاویه تابش نور متناسب با فرم سایت انتخاب می شود
به این معنی که طول سایه در جهت مورد نظر آنقدر ادامه پیدا می کند تا فرم سایت کاملا تعریف شود.


برای سایه زدن به عوامل زیر نیاز داریم

 

1-منبع نور
2-زاویه تابش
3-تصویر منبع نور
4-پلان جسم



موفق باشید

 

 

تمرین اول (درس دوم)

جسم در روی زمین است


 

در این حالت ما سه خط دلخواه 1 و 2 و 3 را موازی ترسیم می کنیم و از جلوترین راس یک پرتو با زاویه دلخواه می تابانیم و از محل تلاقی پرتوی تابش و خط دلخواه به موازی پلان بام خطوط سایه را ترسیم می کنیم.


نکته : بعد از ترسیم سایه ها سه سطح A و B و C را خواهیم داشت


A :جدار پشت به نور ، B : جدار رو به نور ، C:سقف
زاویه 30 درجه بهتر است همیشه رعایت شود
شدت رنگ این سه جدار و سایه به این صورت است A>b>C<سایه

شما در این تمرین باید احجام مختلف رو رسم کنید و از جهت های مختلف سایه این احجام رو

ترسیم کنید بهتره که از مکعب مربع و مستطیل شروع کنید
و تمرین های انجام شده رو توی این تاپیک ارائه بدید

 

سعی کنید زاویه های مختلف رو امتحان کنید تا کشیدن سایه حجم خوب براتون جا بیوفته

موفق باشید

 

 


مطالب مشابه :


اسکیس در معماری (بهمراه نمونه طرح های دانشجویی)

اسکیس چیست و چگونه می توان به مهارت های قابل قبول در آن دست یافت . ارایه فکر اولیه ایی که




اسکیس

تخصصی معماری - اسکیس - به وبلاگ تخصصی معماری خوش آمدید




نمونه تمرین اسکیس کارشناسی ارشد معماری سال 87

اسکیس و پرزانته - نمونه تمرین اسکیس کارشناسی ارشد معماری سال 87 - آموزش معماری از اسکیس تا اجرا




آموزش مقدماتی اسکیس

معماری - آموزش مقدماتی اسکیس - معماری تمرین اول درس یک. این تمرین در یک شیت a3 انجام می شود




معماری وموسیقی

اسکیس و معماری - معماری وموسیقی - مطالبی برای دانشجویان رشته معماری




برچسب :