آشنایی با چاپ

 مباحث ارائه شده در اين بخش عبارتند از:

                   ضرورت آشنايي با چاپ.

                   نكاتي كه در طراحي بايد به آنها توجه كرد.

                    قطع هاي كتاب و فرم بندي چاپي

                     كنترلهاي طراحي و آماده سازي جهت خروجي

                     مراحل چاپ افست كه شامل: 1. طراحي، 2. ليتوگرافي، 3. چاپ مي باشد.

                      آشنايي با انواع چاپ

                      ايجاد جلوه هاي ويژه در چاپ

                       آشنايي با كاغذ و انواع آن، ابعاد و گراماژ كاغذ

                       انواع ماشينهاي چاپ

 

ضرورت آشنايي با چاپ

آشنايي با چاپ، مراحل و محدوديتهاي آن براي طراحان گرافيك، به ويژه طراحان گرافيك رايانه اي، بسيار لازم و ضروري است، چرا كه عدم آگاهي آنان از اين مسئله باعث مي شود كه ايده هاي بسيار خلاقانه آنها كه بر روي مانيتور كامپيوتر، زيبايي فراواني دارد، به هنگام چاپ از آب و رنگ بيفتند و آن جلوه را نداشته باشد.

يك گرافيست بايستي با نرم افزارهاي طراحي آشنايي كامل يافته و نقاط ضعف هر يك را بشناسد. تفاوت نرم افزارهاي برداري و Bitmap را بداند و از هر كدام در جاي خود استفاده كند. در اين صورت خواهد توانست از اتلاف وقت و سرمايه جلوگيري كند.

 

نكاتي كه در طراحي بايد به آنها توجه كرد:

1. درباره فونت

الف) تبديل فونت به منحني در نرم افزارهاي برداري

هنگام ارسال يك سند، براي خروجي فيلم ( تهيه فيلم از فايلطراحي شده شما كه به وسيله دستگاه ايمپچ ستر انجام مي شود) يا پليت (منظور همان زينك است منتها با بكارگيري دستگاه پليت ستر كه بطور مستقيم از فايل شما زينك تهيه مي كند. ) توجه داشته باشيد كه فونت هاي خود را به منحني تبديل كنيد.

ب) ارسال فونت

مي توانيد به همراه سند، فونتها را براي خروجي فيلم ارسال نماييد و اني در صورتي كه فونتها به منحني تبديل نشده باشند. چنانچه فايل ارسالي به ليتوگرافي تصوير (حتماً با فرمت Tif) مي باشد يا اينكه كار نهايي را تبديل به تصوير كرده ايد دقت كنيد كه فونت يا خطوط ظريق در كار نباشد. تبديل فايل لرداري به تصوير، به فونتهاي زريز در حدود اندازه 6 صدمه وادر مي كند و فونت در كار نهايي كنگره دار ديده مي شود يا اصطلاحاً رنجه خواهد شد.

E نكته: اگر از برنامه هاي Bitmap نظير فتوشاپ استفاده مي كنيد، لايه متني خود را حتماً Rasterize (Render) نماييد.

2. خط دور حرف

در برنامه هاي گرافيكي همواره مي توانيد داخل نوشته ها را با رنگ دلخواه رنگ كنيد. همچنين مي توانيديك خط دور به نوشته خود بدهيد اما بايستي در ضخامت و رنگ خط دور دقت نيد.

انواع ضخامت خط دور: ضخامت 1/0 ميليمتر در چاپ ديده خواهد شد و ضخامت بيشتراز 1 ميليمتر فونت كوچك را از زيبايي مي اندازد.

Point: واحد اندازه گيري استاندارد در حروفچنيني است. يك پونيت 35/0 ميليمتر است. بنابراين پونيت 12 حدوداً 4 ميليمتر است.

ب) رنگ دور خط: رنگ خط دور را با يكي از رنگهاي CMYK و ترجيحاً مشكي (K) رنگ كنيد؛ رنگ كردن خط دور با تركيب 2 يا چند رنگ بسته به اندازه حروف، مي تواند خطر تار شدن در چاپ را همراه داشته باشد. اگر اندازه حروف مورد استفاده پونيت، 6 يا كوچكتر است، هيچگاه از خط دور چند رنگ استفاده نكنيد زيرا جابه جايي درچاپ رنگها، به نوشته شما لطمه وارد كرده و باعث تار شدن و ناخوانا شدن آن مي گردد.

3. از بين بردن خطوط بين در حروف فارسي

بين حروف در يك كلمه فارسي، خطوطي وجود دارد كه ممكن استبا رنگ كردن خط دور نمايان شوند. براي از بين بردن خطوط بين حروف فارسي در برنامه Corel draw بايستي نوشته هاي فارسي را Weld كنيد. بدين ترتيب نوشته از حالت فونت خارج شده و خطوط بين كلمات نيز از بين مي رود. اين دستور در نرم افزار فري هند معادل فرمان Combine> Union در منوي Modify است.

 

مشكل تبديل به منحني (Convert to curve)

 

در هنگام كار با نرم افزارهاي طراحي چون Free Hand, Corel draw دكمه نمايش Over print را فعال كنيد. (View > Show > Over printed object) اين مسئله باعث جلوگيري از خطاهاي ناشي از Over print كردن جاهاي ناخواسته مي شود.

گاهي پيش مي آيد كه متني را با رنگ مشكي نوشته ايد و رنگ مشكي به طور پيش گزيده Over print شده است. در چنين حالتي اگر رنگ نوشته را تغيير دهيد متن فوق از حالت Over print خارج مي شود.

اكنون نوشته مشكي را تبديل به منحني كنيد. در اين حالت نوشته شما كه مشكي است، همچنان Over print مي باشد؛ اما چنانچه در اين وضعيت رنگ نوشته را تغيير دهيد، نوشته با رنگ جديد نيز كماكان Over print خواهد بود و مشكلات متعددي را پيش خواهد آورد؛ بنابراين به توصيه هاي زير توجه كنيد:

1.    دگمه نمايش Over print را فعال كنيد.

2.  تبديل به منحني كردن حروف و نوشته ها را در آخرين مرحله و زمانيكه فايل براي خروجي فيلم يا پليت آماده مي شود انجام دهيد.

3.  در برنامه Corel draw براي تبديل به منحني كردن حروف فارسي بهتر است از دستور Weld استفاده شود تا خط بين حروف نيز از بين برود.

 

نزديكي حروف به برش

 

در طراحي دقت كنيد كه نوشته هاي خند رازياد به لبه هاي كار نزديك نگيريد. فاصله لازم تا لبه كار در موارد مختلف چون كارت ويزيت، سربرگ، ليبل و. . . . متفاوت است. دقت در اين مورد به خاطر در نظر گرفتن دو مسئله است: ا) هنگام برش با گيوتين يا دايكات، نوشته ها برش نخورد. 2) بعد از برش نوشته از نظر زيبايي خدشه دار نشود. رعايت اين نكته به حس زيبايي شناسي طراح بستگي دارد.

نكته: به دليل تفاوت در نرم افزارهاي Bitmap و برداري بهتر است كه خروجي هاي طراحي شده از نرم افزارهاي برداري باشد. به خصوص اگر نوشته هاي زير در آن وجود دارد.

 

تراز كردن حروف

 

دقت كنيد كه راست چين يا چپ چين كردن بعضي از حروف به دليل فاصله خالي هر حرف گاهي درست صورت نمي گيرد. بنابراين بايستي در انتهاي كار طراحي يكبار ديگر تنظيمات راست چين، چپ چين را كنترل نماييد. چنانچه تنظيمات درست صورت نگرفته است حروف را تبديل به منحني كرده (Convert to curve) و سپس عمل تنظيم (Align) راانجام دهيد.

 

فرم بندي چاپي

 

اصولاً فرم بندي به چه منظور انجام مي شود؟

كتاب، مجله و چيزهايي از اين قبيل، مانند پوستر يا بروشور نيستند كه بعد از چاپ تنها با گيوتين دوربُر شوند. بلكه در مقوله هايي از اين قبيل، چون كتاب، به دليل اينكه بعد از چاپ، كار به اتمام نمي رسد و مراحل ديگري تا تهيه آنچه كه مد نظر مي باشد، در پيش است، دقت بسيار مي خواهد. در اينجا ديگر نمي توان صفحات را به طور مستقيم و به هر شكلي كه مايل باشيد چاپ كنيد. بلكه بايستي به گونه اي صفحات را در كنار هم قرار دهيد كه بعد از چاپ، ماشينهاي صحافي و. . . . قادر به صحافي كتاب باشند. اين عمل يعني قرار دادن صفحات در يك سند به گونه اي كه بعد از آن تاهاي مختلف، صفحات كتاب آماده دوخت و چسب شوند، را فرم بندي مي گويند.

 

قطع كتاب

 

قطع ها و اندازه هاي مختلف كتاب در سراسر دنيا براساس ابعاد كاغذهاي موجود ايجاد شده است. و اين مهم به دليل كاهش پرت كاغذ و استفاده بهينه از حداكثر فضاي موجود كاغذ ورقي است.

برخي از كتابها خارجي در قعطي غير از آنچه در اينجا آمده است، وجود دارند. چنانچه با كاغذهاي موجود در ايران چنين قطعي را در نظر داشته باشيد، پرت آن بسيار زياد خواهد بود. ظاهراً در خارج كشور، بسياري از ناشران با توليد كنندگان كاغذ در تماش بوده و ابعاد اندازه هاي كاغذ خود را سفارش مي دهند؛ اما در ايران اگر قطعي خارج از استاندارد خودمان بخواهيم لازمه آن پرت زياد كاغذ است كه كار پرهزينه اي خواهد بود.

بنابراين ؛ به دليلي اينكه 2 نوع كاغذ ورقي با ابعاد 70×100 و 60×90 در ايران موجود است و با توجه به اينكه مصرف كاغذ يكي از پرهزينه ترين موارد يك پروژه چاپي است، انداده هاي استانداردي استخراج شده است كه با رعايت اين ابعاد، پرت كاغذ به حداقل مي رسد. قطع هايي كه در ادامه توضيح داده مي شود، بر اين اساس ايجاد شده اند، البته گاهي اندازه ها در حدود چند ميليمتر با آنچه در اينجا آمده است متفاوت مي شود كه اجتناب ناپذير است.

قطع كتاب

اندازه كاغذ

تعداد صفحات هرطرف فرم

اندازه قبل از برش

اندازه بعد از برش

سلطاني

70×100

4

5/49×5/34

49×34

رحلي كوچك

60×45

4

5/29×5/21

5/28×21

رحلي بزرگ(مديران)

70×50

4

5/33×5/24

33×24

وزيري

70×50

8

5/17×5/24

17×5/23

رقعي

60×45

8

22×15

21×5/14

خشتي

70×50

6

23×22

22×5/21

بياضي

70×50

4

5/34×5/24

34×24

جيبي

60×45

16

11×15

10×5/14

جيبي (پالتويي)

70×50

12(24 صفحه در70×50)

22×11

21×15/10

 

دقت در طراحي قبل از فرم بندي

 

دقت كنيد كه فرم بندي ها و شماره گذري صفحات ارائه شده در اينجا براي متن فارسي و كتابهايي است كه از راست ورق مي خوردند، طبيعي است براي متن انگليسي، شماره گذاري متفاوت خواهد بود. البته با بكارگيري اصل و ارائه شده، بدست آوردن شماره صفحات انگليسي نيز ساده خواهد بود.

اندازه صفحات خود را به اندازه كتاب بعد از برش در مرحله نهايي در نظر بگيريد در اين مرحله نبايستي فضاي اضافي جهت برش در نظر گرفت. بردن ترتيب كار خود را در صفحه به شكل نهايي ببينيد. مثلاًً چنانچه تصويري در صفحه داريد كه بايد در وسط صفحه قرار گيرد، آن را وسط چين كنيد. وقتي صفحات خود را در فرم بندي قرار داديد، قبل از اينكه فرم بدست آمده را جهت تهيه خروجي فيلم ارسال نماييد، در نظر بگيريد كه بعد از تا خوردن، فرمها از سه طرف برش خواهند خورد. بنابراين محلهاي برش در فرم بايستي مشخص باشند. همچنين دقت كنيد كه چنانچه طرح شما به گونه اي است كه رنگ يا نقش از صفحه بيرون مي زند يعني دور صفحات نبايستي سفيدي وجود داشته باشد، رنگ يا نقش را از اطراف فرم به بيرون از كادر برش بكشيد تا بعد از تاخوردن و برش نهايي، سفيدي نداشته باشد، در غير اين صورت كناره هاي اطراف صفحات كتاب عليرغم آنچه كه در نظر داشتيد بعد از برش سفيدي خواهد داشت و كار صحافي با اشكال مواجه خواهد شد.

اندازه قبل از برش و بعد از برش:

در چاپ كتاب و مجلات براي برش نهايي سه طرف كار، فضايي در نظر گرفته مي شود تا بعد از برش كار مرتب باشد اين فضاي اضافه در كارهاي مختلف متفاوت است معمولاً چيزي در حدود 3 ميليمتر از هر طرف در نظر گرفته مي شود.

لبه كار

به آن قسمتي از فرم چاپي گويند كه پنجه هاي ماشين چاپ آن را گرفته و به داخل ماشين هدايت مي كند. لبه كار يا لبه پنجه كار.

فضايي در حدود يك سانتيمتر است كه چون درگير پنجه هاي ماشين چاپ است، امكان چاپ روي آن وجود ندارد.

كنترل كننده هاي طراحي و آماده سازي جهت خروجي

تهيه سند براي خروجي

معمولاً وقتي سفارشي از كارفرما گرفته و شروع به طراحي مي كنيم، بعد از اتودهايي مختلف، به طرح مورد نظر ميرسيم. آنرا بر روي كاغذ چاپ كرده و يا بصورت فايل به كارفرما نشان مي دهيم. احتمالاً كارفرما، اصلاحاتي را چه در طرح و چه در نوشته خاطر نشان مي كند. اعمال كردن اين اصلاحات از طرف شما آغاز مي شود. تا به طرح نهايي برسيد اكنون كار طراحي شده را به كارفرما نشان مي دهيد. نسخه چاپي طرح نهايي را به تأييد كتبي كارفرما رسانده و در پرونده خود بايگاني نماييد.

گاهي پيش مي آيد كه طرح مورد قبول كارفرما بعد از چاپ، مورد تأييدقرار نمي گيرد و چنين بيان مي شود كه نوشته و يا. . . از قلم افتاده است. در اين مرحله پس از هزينه هاي زياد، كار به چاپ رسيده و كسي هم زير بار نمي رود. بنابراين براي جلوگيري از چنين پيش آمدهايي، تأييد كتبي كارفرما ضروري است. براي اينكار، پرينت نهايي كار را جهت بررسي، كنترل و امضاء نهايي به كارفرما تحويل دهيد.

بعد از تأييد سند طرح تأييد شده را جلوي روي خود قرار داده و كار نهاي نسخه اي نام Final تهيه نماييد و در دايركتوري جداگانه اي قرار دهيد. بهتر است تاريخ و نام سند خود را به كلمه Final اضافه كنيد؛ 12- 3- 8 Final Poster تا امكان اشتباه در ارسال فايل از بين برود. اكنون از فايل نهايي خود، يك چاپ با كيفيت بالا تهيه كنيد و در تمام مراحل ليتوگرافي و چاپ، همراه خود، داشته باشيد. اينكار در كنترل هاي متعدد در مراحل مختلف چاپ بكار مي آيد.

تعریف فیلم و زينك:

 

پس از اینکه مجله یا روزنامه اي از بخش حروف چيني خارج شد مسئوليت ادامه كاربه بخش ديگري از تشكيلات توليد محول مي شود كه به صورت يك محيط كاري مستقل و جدا حركت مي كند.

تهيه زينك چاپ مستقل برانجام مراحل متعدد عكاسي است .اولين شعبه اين كار به استديوي دوربين عكاسي Camera studio یا به طور خلاصه به شعبه عكاسي معروف است.در اين شعبه فيلم هاي نگاتيو یا پزتيو را تهيه مي كنندو براي تهيه زينك آنها را به كارمي برند.همه عكسها يت به صورت تصاوير خطي ، مانند نقاشي هاي سياه و سفيد و نمودارها و طرح هاي هنري یا به صورت رنگي ،مانند عكسي با رنگهاي فراوان و فاقد خطوط مشخص هستند.هر يك از اين دو نوع عكس نيازمند روشهاي گوناگون عكاسي اند.

عكاسي از تصوير خطي براي تهيه فيلم نگاتيو بسيار راحت است چرا كه همه چيز در تصوير وارونه شده و همه خطوط تيره تصوير به صورت خطوطي شفاف نمايان مي شوند.اين در حالي است كه زمينه سفيد تصوير به صورت تيره یا مات جلوه مي كند. اما در تصاويري كه داراي زمينه سايه روشن هستند،مثل عكس سياه و سفيد ،لازم است تا تصاوير به الگوهاي نقطه اي تجزيه شود.قسمت هاي تيره عكس با نقطه هاي درشت و قسمت هاي روش آن با نقطه هاي ريز ساخته مي شود.چشم انسان از دور قادر به تشخيص اين نقاط از يكديگر نيست و آن ها را به صورت سايه مي بينند.براي درك بهتر اين مطالب مي توان باذره بين به عكسي در روزنامه نگاه كنيم.متصدي دوربين براي تبديل عكس به الگوي نقطه اي ،تصوير اصلي را از ميان آن چه «ترام» نام دارد،عكاسي مي كند.صفحه ترام يك تكه فيلم است كه سطح آن پرازنقاط ريز و متراكم است .درنتيجه به دليل وجود ترام درهنگام عكاسي ،نگاتيو عكس به صورت الگوي نقطه اي توليد مي شود.

 

تصاوير رنگي:

 با نگاه به يك مجله، متوجه تصاوير رنگي بت تركيبي از رنگ هاي مختلف مي شويد.اين تصاوير رنگي زيبا پس از تفكيك به وسيله ترام توسط عكاس و با تعيين ميزان رنگ مورد نياز به دست مي آيند.چاپچي فقط با استفاده از چهار رنگ آبي،زرد،قرمز،مشكي موفق به خلق رنگهاي بسيار متنوع مي شود.در بخش چاپ ،به هنگام نگاه كردن به تصوير زيبايي كه با چهاررنگ چاپ شده باشد،اصطلاحاً گفته مي شودكه «ترام هايش روي هم خورده »واقيعت اين است كه رنگها «ترام ها»كنارهم چاپ مي شوند،زيرا اگر روي يكديگر چاپ شوند،عمل تركيب رنگ انجام نمي شود.براي اینکه عمل تركيب رنگ انجام شود عكاس در موقع تفكيك به ترام هر رنگ زتويه اي خاص مي دهد تا هنگام چاپ روي يكديگر قرار نگيرند.چاپي براي خلق چنين اثري به چهار زينك از يك تصوير رنگي نياز دارد.يك زينك براي چاپ آبي ،يك زينك براي چاپ زرد، يكي براي قرمز،يكي هم براي چاپ مشكي.بنابراين در يك تصوير رنگي ،چهاررنگ بالا بايد از يكديگر تجزيه شوند.اين كار را متصدي دوربين انجام مي دهد.از او يك تصوير رنگي چهار بار عكاسي مي كند و در دوربين خود هربار از يك فيلتر شيشه اي با رنگي متفاوت بهره مي گيرد.همچنين در هر نوبت عكاسي در ترام استفاده مي شود بنابراين هررنگ به صورت الگوي نقطه اي یا ترام نيز مي آيد.

 امروزه ديگر مانند گذشته از فيلترهاي رنگي استفاده نمي شود بلكه تجزيه رنگ به طور خودكار در دستگاه اسكنر انجام مي گيرد اين كار با گذراندن پرتويي از نور باريك و نقطه مانند بر سطح تصوير عملي ميشود.بازتابش اين پرتو نور به دستگاه رايانه وارد مي شود.رايانه رنگ ها را تجزيه كرده ،درشتي و ريزي رنگهاي موجود در تصوير هماهنگي داشته باشد.محصول نهايي اسكنر عبارت است از چهار فيلم مجزا ،يعني همان چهار رنگ اصلي چاپ كه از هر يك براي ساختن و تهيه يك زينك استفاده مي شود.

مونتاژ صفحه:مسئوليت بعدي در اين روند برعهده مونتاژ كار است.زماني كه هر صفحه مستقل بر طرح ،عكس،نوشته،و جز اين ها به عنوان صفحه كامل و بدون غلط تاييد شده،از تمامي صفحات، فيلم نگاتيو تهيه مي كنند.سپس فيلم هاي نگاتيو به ترتيب خاصي در كنار يكديگرقرار گرفته،مونتاژ مي شوند تا در نهايت براي تهيه و زينك از آنها استفاده مي شود.ترتيب صفحات كتاب در مونتاژ اصلاً مشابه ترتيب صفحات در يك مجله نيست.دليل اين امر واضح و روشن است مي توان با نگاه كردن به ابعاد آن دو به تفاوت آنها پي برد.براي باز بيني كارهاي مونتاژ از فرم مونتاژ شده پيش از تهيه زينك بر روي كاغذ حساس اوزاليد نمونه اي گرفته مي شود.تا مسئول فني آخرين بررسي ها انجام دهد اگر غلطي وجود داشته باشد یا تغييري لازم باشد مقرون به صرفه تر آن است كه پيش از تهيه زينك و شروع چاپ غلطها تصحيح شوندزيرا بعد از تهيه زينك چنين كاري مقرون به صرفه نيست .

 

تهيه زينك:

 

تصاوير و مطالب چيده شده با روش نور دادن (عكاسي)از فيلم نگاتيو (منفي)به سطح زينك آلومينيومي منتقل مي شود.سطح زينك پوشيده شده از يك ماده شيميايي بسيار نازك است كه فيلم نگاتيو بايد كاملاً برروي اين سطح و در تماس مستقيم با آن قرار گيرد. اين عمل با بكارگيري در چارچوب ويژه اي جهت تخلية كامل هواي بين فیلم و زينگ انجام مي شود كه در محيطي خلأ مانند كاملاً به هم مي چسبد . سپس اين مجموعه زير تابش نور مادون بنفش قرار گرفته از قسمت هاي شفاف فیلم نگاتيو نور عبور مي كند و پوشش شيميايي موجود بر سطح زينك را تحت تآثير قرار مي دهد . قسمت هاي تيرة فیلم نگاتيو از عبور ممانعت مي كند و در نتيجه به هنگام ظاهر توان بدون تغييرباقي مي مانند . همچنين به هنگام كپي كردن از فیلم پزتيو (مثبت) وقتي نور از قسمت هاي تاريك عبور نمي كند سطح چاپ شونده باقي مي ماند و قسمت هاي شفاف كه نور خورده با ظهور زينك از بين مي روند .

پس از آن كه زينك با روش ياد شده در بالا ديد با ماده شيمييايي شسته و ظاهر مي شورد . اين مادةشيميايي بر لايه موجود در سطح زينك تاثير مي نهد . به اين ترتيب كه قسمت هايي از زينك كه نور مادون بنفش به آن رسيده به هنگام تماس با دارو از بين مي روند و به آلومينيوم 99 درصد تبديل شده به هنگام چاپ جاذب آن مي شودو قسمتهايي كه نور مادون بنفش به آن نرسیده با شستن دارو از بین نمي روند و به هنگام چاپ به روش لیتوگرافی آماده شده است و چون ورقه ای نازک و انعطاف پذیر است آن را به دور سيلندر ماشين چاپ افست مي بندند.چاپ به روش لیتوگرافی بر مبناي اين اصل استوار است كه چربی و آب با هم مخلوط نمي شوند.قسمتهايي از زينك كه مركب را به خود مي گيرند،مكانهايي هستند كه تحت تابش نور قرار نگرفته اند .چاپ به اين شکل شروع مي شود كه ابتدا نوردهاي آب و سپس نوردهاي مركب بر سطح زينك ،آب و مركب مي دهند و سپس قسمتهای مركب گرفته بر روي لاستيك منعكس مي گردند و از روي لاستيك بر سطح كاغذ چاپ مي شوند.

 

چاپ افست «Offset »

 

روش افست يكي از كارآمدترين روشهاي چاپ مجلات است.زينكهاي ليتوگرافي عمدتاً ورقه هاي نازك و قابل انعطاف آلومينيومي هستند كه به راحتي قوس برداشته ،خم مي شوند .بنابراين مي توان آنها را برروي سيلندر ماشين چاپ بست. زماني كه زينك بر روي سيلندر مخصوص خود در ماشين چاپ نصب شد استوانه اي را تشكيل مي دهد كه نوردهاي آب و مركب به راحتي مي توانند به سطح آن برسند. هنگام انجام چاپ به روش افست بر خلاف ديگر روشها نيازي نيست كه زينك با كاغذ تماس پيدا كند .مطالب مركب خورده از روي زينك به سيلندر ديگري منتقل مي شود كه با لايه اي از جنس لاستيك پوشيده شده است و به آن سيلندر لاستيك مي گويند.سيلندر سوم هم كه در كنار سيلندر لاستيك قرار گرفته است و كاغذ را با پنجه هاي خود مي گيرد سيلندر چاپ نام دارد.در اين وضعيت ،تصوير و مطالب مركب خورده از سيلندر لاستيك به روي كاغذ منتقل مي شوند.فشار بين سيلندر لاستيك و سيلندر چاپ ،فرايند چاپ را عملي مي سازند . اين روش چاپ،به نام افست يعني برگردانده شده معروف است ،زيرا هنگام انتقال مركب از زينك به لاستيك ،مركب ناخوانا،یا اصطلاحاً Offset مي شوند و سپس بار ديگر هنگام انتقال از لاستيك به مطالب خوانا شده و همچنين از برخورد رطوبت آب با كاغذ جلوگيري مي شوند زيرا اگر به سطح كاغذ آب برسد باعث كش آمدن آن خواهد شد.امروزه كم و بيش همه سيستم چاپ ليتوگرافي به صورت افست انجام مي شود و اكثر چاپچي ها هنگامي كه از چاپ بحث مي كنند به طور خلاصه منظورشان افست است .بعضي از ماشين ها قادرند چند رنگ را برروي كاغذ كه فقط چند بار وارد ماشين چاپ مي شوند چاپ كنند.انجام چنين كاري به دليل داشتن سيلندر زينك و سيلندر لاستيك جداگانه براي هررنگ ميسر مي شود و البته داشتن سيستم مركب دان و سيستم مرطوب كننده نيز براي هر رنگ لازم است .درماشينهاي چند رنگ ،كاغذ به طور مكانيكي از يك واحد چاپ به واحد ديگر چاپ منتقل مي شود هرواحد چاپ يك رنگ كار را در خود دارد و با گذشتن كاغذ از زير هر سيلندر لاستيك،يك رنگ بر روي آن چاپ مي شود.اين كار در سرعت بخشيدن به روند توليد مجلاتي كه داراي تصاوير رنگي هستند كمك بسياري مي كند.

همچنين در روش افست مي توان از ماشينهايي استفاده كرد كه همزمان پشت و روي كاغذ را چاپ مي كنند. اين روش نيز در چاپ مجله ،كتاب و روزنامة پرتيتراژ به كار مي رود.مي توان اين عمل را چهار مرتبه در ماشين هاي يك واحد چاپ تك رنگ در مورد هر رنگي انجام داد و به راحتي كارهاي چاپ رنگ را نيز با ماشينهاي تك رنگ به چاپ رساند.

با توجه به اینکه سيلندرها پيوسته در چرخش اند مي توان از آنها براي  چاپ كاغذ رول پيوسته به جاي برگ هاي مجزاي كاغذ (كاغذ برگ برگ)استفاده كرد.اين به ميزان چشم گيري در سرعت بخشيدن به روند توليد تأثير دارد.ماشين هايي كه هر دو روي كاغذ را چاپ مي كنند و همزمان «تا» نموده «قطع شده» تحويل مي دهندپرفكتور«Perfecto» (چاپ كامل)و آنهايي كه بر روي كاغذ رول فقط چاپ مي كنند وب Web-Fed (چاپ رول)نام دارند.هنگامي كه چاپ كتابي با ماشين چاپ شيت به پايان رسيد،از ماشين تاكن براي تاكردن فرم هاي چاپ شده استفاده مي كنند . نام هاي ديگر چاپ افست را،ليتوگرافي یا چاپ سنگي یا سنگ نگاري یا چاپ همسطح یا چاپ صاف گويند.

امروزه روش دیجیتالی سریع ترين راه را براي تبديل داده هاي ديجيتالي به مطالب چاپي ميسر ساخته است چنان كه به مراحل مياني مثل ظهور فیلم ،ساخت زينك و چاپ نيازي نيست.امروزه سيستم هاي چاپ ديجيتال و ماشين هاي چاپ آن با تصويربرداري مستقيم و با فناوري هاي غيرضربه اي به واقعيت پيوسته اند.

 

سبك هاي گوناگون چاپ:

 

چاپ برجسته – چاپ لترپرس تخت(Letter Press) –چاپ لتر پرس دوراني(Rotary Letter Press) –چاپ فلكسوگرافي (Flexography) – روتوگراوريا چاپ گرد(Rotogravure) –چاپ حكاكي شدة(هليو)– چاپ هم سطح (Plano graphic) – چاپ افست (Offset)– چاپ سيلك (Silk Screen)  - چاپ ليزري (Laser Printer) چاپ هولوگرافي(Applied Holographic) – چاپ طلا كوب(نواركوبي).

 

 

 


مطالب مشابه :


ژئوتکستایل

شده از الیاف پلی پروپیلن و پلی استر در عرض های درخواستی تا 4 متر و گراماژ چیست ؟




تاريخچه كاغذسازي

12- هماهنگ نبودن گراماژ در عرض ماشين كاغذ در روي توري . 13- فرسودگي توري واير و فلت (سوراخ شدن)




آشنایی با چاپ

هنر اسلامی چیست آشنايي با كاغذ و انواع آن، ابعاد و گراماژ كاغذ




نخستین کتاب دارای سند ملکی در ایران

کاغذی که برای چاپ این قرآن در نظر گرفته شده، از نوع کاغذ کتان با گراماژ 70 یا 80 چیست




نکات کلیدی برای بهتر درست کردن انواع ژله

ژلاتین را دارید نوع پودری آن را تهیه کنید که در بسته بندی هایی با گراماژ چیست ؟ آب در




بازیافت کارتن

ودر مجموع هدباکس تعیین کننده گراماژ کاغذهاست و بسیار اهمیت دارد چون اشکال » مرغ سبز چیست




ماشین کاغذ و فرایند تولید

معمولا برای تولید کاغذ با گراماژ پایین از وایر دو به ریفاینر چیست که ظرفیت آن 100 متر




information of paper

کناره چیست ، کارت ویزیت ، کارتهای دعوت و بسیاری دیگر که به نسبت اندازه و گراماژ در




برچسب :