درباره آثار و سند زیارت عاشورا + داستان و حکایات

1 ـدر زمان مرحوم آیت الله میرزای شیرازی بزرگ در کشور عراق مرض وبا شیوع پیدا کرد و به قدری شدید بود که جنازه قربانیان در کنار خیابان ها رها شده بود و کسی نبود که آن ها را جمع کند ، کسانی هم که امکانات داشتند و می توانستند فرار می کردند ، در همان ایّام روزی در مجلس درس مرحوم آیت الله میرزای شیرازی که در           مشاوره رایگان در مورد اجیر گرفتن برای انجام عبادات                                                                                                             شهر سامرا بود ، شاگردان گفتند که " آقا وبا به این جا نیز رسیده و سرایت کرده ، چه کنیم ؟ "مرحوم میرزا در مجلس که بزرگان و شارگردانش نشسته بودند فرمود : « من حکم می کنم که از همین امروز همه ، زن و مرد ، کوچک و بزرگ زیارت عاشورا را با 100 لعن و 100 سلام شروع کنید به خواندن تا خداوند این مرض را برطرف نماید . »این خبر یه سرعت در عراق منتشر شد و نقل کرده اند که 3 روز بیشتر طول نکشید که دیگر کسی از شیعیان به مرض وبا از دنیا نرفت و این بیماری به صورت کامل برطرف شد .مداومت در خواندن زيارت عاشورا و آثار بركات آن در عالم ديگر در كتاب «طوبای كربلا» ذكر شده است. در ادامه چند تا از اين روايت‌ها بيان می‌شود.2 ـ در عهد زعامت مرحوم آيه‏اللّه‏ حاج سيّد محمّد حجّت كوهكمرى قحطى و گرانى سختى پديد آمد ، آن مرحوم چهل نفر از طلاّب مهذّب و متديّن را دستور داد كه به مسجد جمكران مشرّف شوند و در پشت‏بام مسجد به صورت دسته‏جمعى زيارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن و دعاى علقمه بخوانند ، آنگاه به حضرت موسى بن جعفر ، حضرت ابوالفضل و حضرت على‏اصغر عليهم‏السلام متوسّل شوند ، رفع گرانى و نزول باران را از خداوند بخواهند . چهل تن از طلبه فاضل و متديّن به امر مرجعيّت اعلاى تشيّع به ميعادگاه عاشقان شرفياب شدند ، زيارت عاشورا را طبق دستور آن مرجع آگاه انجام دادند ، مسجد جمكران را به قصد قم ترك كردند . هنوز به دهِ جمكران نرسيده بودند كه باران رحمت سيل‏آسا فروريخت و طلاّب ناچار شدند كه لباسهاى خود را درآورند ، كفشهاى خود را به دست بگيرند و از ميان سيلابها عبور كنند. 3 ـ داستان همسرِ صالحه استاد « اشرف حدّاد » را همه شنيده‏ايد كه به زيارت عاشورا مداومت داشت ، در شب اوّل رحلتش سه بار امام حسين عليه‏السلام به ديدارش تشريف‏فرما شدند و در بار سوّم امر فرمودند كه عذاب را از اهل آن قبرستان بردارند .4 ـ سيّد احمد رشتى هنگامى كه از قافله عقب ماند و از زندگى دست شست ، توسّل فراوان نمود ، سرانجام به محضر كعبه دلها تشرّف يافت ، حجّت خدا بعد از فرمان نماز شب و جامعه كبيره فرمود : « شما چرا عاشورا نمى‏خوانيد ؟ عاشورا ، عاشورا ، عاشورا » .5 ـ مرحوم ميرزا ابراهيم محلاّتى ، عموى مرحوم آيه‏اللّه‏ حاج شيخ بهاءالدّين محلاّتى ، در شب 24 صفر 1336 ه . در شيراز رحلت كرد . در همان شب مرحوم شيخ مشكور در نجف‏اشرف حضرت عزرائيل عليه‏السلامرا رؤيا كرد . از او پرسيد : از كجا تشريف مى‏آوريد ؟ فرمود : از شيراز ، از قبض روح ميرزا ابراهيم محلاّتى مى‏آيم . از وضع آن مرحوم در عالم برزخ پرسيد ، فرمود : در بهترين حالت است ، خداوند هزار فرشته موكّل فرموده ، كه از او اطاعت كنند . پرسيد : از كجا ايشان به اين مقام رسيده ؟ فرمود : او سى سال تمام بر زيارت عاشورا مداومت داشت . شيخ مشكور خوابش را به ميرزا محمّدتقى شيرازى نقل كرد ، او به شدّت گريه نمود ، گفته شد : خواب است ، فرمود : بلى ، وليكن خوابِ شيخ مشكور است . فرداى آن روز تلگرافى از شيراز رسيد و صادقه بودن رؤياى شيخ مشكور بر همگان ثابت شد .6 ـ مرحوم شيخ صدرا بادكوبه‏اى كه بر زيارت عاشورا مداومت داشت ، در 11 شعبان 1392 ه . درگذشت ، پس از 23 سال هنگامى كه قبر شريفش در موقع تخريب وادى‏السلام توسّط رژيم عفلقى شكافته شد ، پيكر پاكش تر و تازه پديدار گرديد .7 ـ مرحوم حاج شيخ حسن فريد كه داستان سامرّا را از مرحوم حايرى شنيده بود ، به گرفتارى سختى مبتلا مى‏شود ، از روز اوّل محرّم به زيارت عاشورا شروع مى‏كند ، روز هشتم از بركت آن زيارت به صورت خارق‏العاده‏اى مشكلش حل مى‏شود.8 ـ بانويى كه تا بيست سال بعد از ازدواج اولاد دار نمى‏شد ، با مداومت بر زيارت عاشورا ـ به مدّت چهل روز ـ صاحب فرزند شد .9 ـ مرحوم آقانجفى اصفهانى مى‏نويسد : دو چلّه زيارت عاشورا جهت مطالب مشروعه خواندم و نتيجه گرفتم .سند زيارت مقدس عاشورا10 ـ مرحوم حاج شيخ عبدالنّبى عراقى كه كتاب ارزشمندى در كيفيّت مداومت بر زيارت عاشورا نوشته ، انگيزه نگارش اين كتاب را برآورده شدن حاجتى به بركت زيارت عاشورا معرّفى مى‏كند كه به نظر ايشان محال عادى بوده است .
آنچه از متن زيارت عاشورا و دعاى علقمه تقديم گرديد ، بر اساس نقل شيخ طوسى در كتاب « مصباح المتهجّد » از محمّد بن خالد طيالسى ، از سيف بن عميره ، از صفوان بن مهران ، از امام صادق عليه‏السلام و از علقمة بن محمّد حضرمى از امام‏باقر عليه‏السلاممى‏باشد .[1] جمعى از بزرگان در مورد اثبات صحّت اين سند به تفصيل سخن گفته‏اند كه فقط اشاره مى‏كنيم :1 . مرحوم حاج ميرزا ابوالفضل تهرانى ، متوفاى 1316 ق . كه به تفصيل در اين رابطه سخن گفته است .[2]2 . آية اللّه‏ حاج شيخ نصراللّه‏ شبسترى قدس‏سرهكه در حدود 50 صفحه پيرامون سند آن بحث كرده است .[3]3 . آية اللّه‏ حاج سيد موسى شبيرى زنجانى ، از مراجع تقليد كه در پاسخ استفتايى به تاريخ 28 / ع 1 / 1428 ق . به خط شريف خود به تفصيل بحث كرده و اثبات كرده كه كه طريق شيخ طوسى به كتاب محمّد بن خالد طيالسى صحيح ، مورد وثوق و همگى از بزرگان اماميه و مورد اعتماد هستند ، و سند در نهايت اعتبار است .[4]همسو با قرآنبرخى از روشن‏فكر نماها در مورد زيارت عاشورا از نظر محتوا ترديد كرده گفته‏اند : در زيارت عاشورا افرادى به نام و افرادى به وصف لعن شده‏اند ، در حالى كه پيشوايان ما اهل لعن نبودند ! ! در پاسخ بايد گفت :آيا پيشوايان ما راهى به جز راه قرآن مى‏پيمودند ؟ آيا قرآن كريم افرادى را به اسم و افرادى را به وصف لعن نكرده است ؟ در قرآن كريم 37 بار واژه لعن به خدا نسبت داده شده ، به افراد و گروه‏هايى چون : ابليس ، كافران ، دروغگويان و ستمگران لعن شده است .[5] در موردى به حضرت داود و حضرت عيسى[6] و در مواردى به فرشتگان و ديگران نسبت داده شده است .[7]همسو با سنّتبر اساس روايات معتبر كه در كتب اهل سنّت به سند صحيح رسيده ، پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم افرادى را به نام و افرادى را به وصف لعن كرده ، كه از آن جمله است :1 . حكم بن ابى‏العاص ، كه پيامبر او را و نسلش را لعن كرد .[8]2 . ابوسفيان ، كه معاويه دستش را گرفته از مسجد بيرون برد ، پيامبر اكرم فرمود : خداوند پيرو و پيشرو را لعنت كند .[9]3. معاويه ، كه ابوذر به وى گفت : از پيامبر شنيدم كه ترا لعن كرد .[10]4 . مروان بن حكم ، كه عايشه گفت : از پيامبر شنيدم كه فرمود : منظور از « شجره ملعونه » در قران : پدرت حكم و پدر بزرگت : ابوالعاص مى‏باشد .[11] پس محتواى زيارت عاشورا كه لعن به ستمگران ، خاندان ابوسفيان ، خاندان مروان ، خاندان زياد و ديگر ستمگران مى‏باشد ، دقيقاً با قرآن كريم و سيره پيامبر اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله‏وسلم منطبق مى‏باشد .همة امامان كشتي نجاتند؛ ليكن كشتي امام حسين(ع) سريع*تر است.[1] . شيخ طوسى ، مصباح المتهجّد ، ص 777 .[2] . تهرانى ، شفاء الصّدور فى شرح زيارة العاشور .[3] . شبسترى ، اللّؤلؤ النّضيد ، ص 23 ـ 71 .[4] . استفتاء شماره : 4383 ، تاريخ ورود به دفتر 30 / 1 / 86 .[5] . سوره ص ، آيه 78 ؛ سوره احزاب ، آيه 64 ؛ سوره نور ، آيه 7 ؛ سوره هود ، آيه 18 .[6] . سوره مائده ، آيه 78 .[7] . سوره آل‏عمران ، آيه 87 .[8] . حاكم ، مستدرك صحيحين ، ج 4 ، ص 481 .[9] . ابن ابى الحديد ، شرح نهج‏البلاغه ، ج 3 ، ص 79 .[10] . احمد حنبل ، المسند ، ج 4 ، ص 421 .[11] . سيوطى ، الدّر المنثور ، ج 4 ، ص 191 . همة ائمّه(ع) مشعل هدايتند؛ ولي مشعل ابا عبدالله الحسين(ع) پرفروغ*تر است.همة اولياي الهي درهاي رحمت پروردگارند؛ امّا درِ رحمت امام حسين(ع) فراخ*تر است.همة شهيدان راه حق شفا بخشند؛ ليكن شفابخشيِ امام حسين(ع) گسترده*تر است.همة پيشوايان الهي اعجازگرند؛ ولي معجزات امام حسين(ع) همگاني*تر است.امام حسين(ع) هر چه داشت در طبق اخلاص نهاد و همه را يك*جا، در راه خدا داد.خدا نيز به او پاداشي فراخور خداونديش عطا فرمود:شفا در تربت او، استجابت دعا در تحت قبّة او و دواي هر دردي را در گروي يك نگاه او قرار داد.يكي از وسايل مهم و مجرّب براي توسّل به حضرت سيّدالشّهداء(ع) زيارت عاشورا است.زيارت عاشورا و مداومت بر آن بسيار سهل و آسان است، هر كسي در هر مكان و در هر زماني مي*تواند با دلي پاك و نيّتي صادق به درگاه او روي آورد، اين زيارت را طبق دستور امام(ع) بخواند و مشكلش را حل شده بيابد.چقدر فراوانند كساني كه اولاددار نمي*شدند، با زيارت عاشورا صاحب اولاد شدند؛ به بيماري سخت و كمرشكني چون سرطان مبتلا بودند، از بركت زيارت عاشورا بهبودي يافتند؛ سرپناهي نداشتند و در پرتوي زيارت عاشورا صاحب خانه و كاشانه شدند.وه چقدر بسيارند كساني كه يك عمر از درد هجران سوختند، با زيارت عاشورا به كعبة مقصود و قبلة موعود رسيدند.آثار معجزه*آساي زيارت عاشوراآثار معجزه*آساي زيارت عاشورا در اين صفحات نمي*گنجد، ولي به حكمِ آب دريا را اگر نتوان كشيد، به قدر تشنگي بايد چشيد؛ به نمي از يمِ بيكران آن اشاره مي*كنيم:1. مرحوم آيت الله حاج شيخ عبدالكريم حائري از استادش مرحوم آيت الله سيّد محمّد فشاركي نقل مي*كند كه به هنگام شيوع وبا در «سامرّاء» ايشان فرمودند:من حكم كردم بر زنان و مردان از شيعيان سامرّاء كه زيارت عاشورا بخوانند و ثواب آن را هديه نمايند به روح مطهّر حضرت نرجس خاتون، والدة ماجدة حضرت حجّت(ع) و او را در نزد فرزندش شفيع قرار دهند، تا ايشان نيز در نزد خداوند شفاعت نمايند و من ضامن مي*شوم كه هر كس اين عمل را انجام دهد، مبتلا به بيماري وبا نشود.همة شيعيان به اين حكم عمل كردند و هيچ كس مبتلا به وبا نشد.اين مطلب به قدري روشن بود كه سنّي*ها از روي شرمساري مرده*هاي خود را شبانه دفن مي*كردند و به «حرم مطهّر عسكريّين(ع)» مي*آمدند و مي*گفتند:ما به شما درود مي*فرستيم آن گونه كه شيعيان مي*فرستند.12. در عهد زعامت مرحوم آيت الله حاج سيّد محمّد حجّت كوه*كمري قحطي و گراني سختي پديد آمد، آن مرحوم چهل نفر از طلّاب مهذّب و متديّن را دستور داد كه به «مسجد جمكران» مشرّف شوند و در پشت*بام مسجد به صورت دسته*جمعي زيارت عاشورا را با صد سلام و صد لعن و دعاي علقمه بخوانند، آنگاه به حضرت موسي بن جعفر(ع)، حضرت ابوالفضل(ع) و حضرت علي اصغر(ع) متوسّل شوند، رفع گراني و نزول باران را از خداوند بخواهند.چهل تن از طلبة فاضل و متديّن به امر مرجعيّت اعلاي تشيّع به ميعادگاه عاشقان شرفياب شدند، زيارت عاشورا را طبق دستور آن مرجع آگاه انجام دادند، مسجد جمكران را به قصد «قم» ترك كردند. هنوز به دِه «جمكران» نرسيده بودند كه بارانِ رحمت سيل*آسا فرو ريخت و طلّاب ناچار شدند كه لباس*هاي خود را در آورند، كفش*هاي خود را به دست بگيرند و از ميان سيلاب*ها عبور كنند.23. داستان همسرِ صالحة استاد اشرف حدّاد را همه شنيده*ايد كه به زيارت عاشورا مداومت داشت، در شب اوّل رحتلش سه بار امام حسين(ع) به ديدارش تشريف*فرما شدند و در بار سوم امر فرمودند كه عذاب را از اهل آن قبرستان بردارند.34. سيّد احمد رشتي هنگامي كه از قافله عقب ماند و از زندگي دست شست، توسّل فراوان نمود، سرانجام به محضر كعبة دل*ها تشرّف يافت، حجّت خدا بعد از فرمان نماز شب و جامعة كبيره فرمود:«شما چرا عاشورا نمي*خوانيد؟ عاشورا، عاشورا، عاشورا.»45. مرحوم ميرزا ابراهيم محلّاتي، عموي محروم آيت الله حاج شيخ بهاءالدّين محلّاتي، در شب 24 صفر 1336 ه* .ق. در «شيراز» رحلت كرد. در همان شب مرحوم شيخ مشكور در «نجف اشرف» حضرت عزرائيل(ع) را در رؤيا ديد و از او پرسيد: از كجا تشريف مي*آوريد؟ فرمود: از شيراز، از قبض روح ميرزا ابراهيم محلّاتي مي*آيم.از وضع آن مرحوم در عالم برزخ پرسيد؛ فرمودند: «در بهترين حالت است، خداوند هزار فرشتة موكّل فرموده كه از او اطاعت كنند.»پرسيد: از كجا ايشان به اين مقام رسيده؟ فرمود: «او سي سال تمام بر زيارت عاشورا مداومت داشت.»شيخ مشكور خوابش را براي ميرزا محمّدتقي شيرازي نقل كرد، او به شدّت گريه نمود، گفته شد: خواب است. فرمود: بلي، وليكن خوابِ شيخ مشكور است.فرداي آن روز تلگرافي از شيراز رسيد و صادقه بودن رؤياي شيخ مشكور بر همگان ثابت شد.56. مرحوم شيخ صدرا بادكوبه*اي كه بر زيارت عاشورا مداومت داشت، در 11 شعبان 1392 ه* .ق. درگذشت، پس از 23 سال هنگامي كه قبر شريفش در موقع تخريب «وادي السّلام» توسط رژيم عفلقي شكافته شد، پيكر پاكش*تر و تازه پديدار گرديد.67. مرحوم حاج شيخ حسن فريد كه داستان «سامرّاء» را از مرحوم حائري شنيده بود، به گرفتاري سختي مبتلا مي*شود، از روز اوّل محرّم به زيارت عاشورا شروع مي*كند، روز هشتم از بركت آن زيارت به صورت خارق العادّه*اي مشكلش حل مي*شود.78. بانويي كه تا بيست سال بعد از ازدواج اولاددار نمي*شد، با مداومت بر زيارت عاشورا ـ به مدّت چهل روز ـ صاحب فرزند شد.89. مرحوم آقا نجفي اصفهاني مي*نويسد:دو چلّه زيارت عاشورا جهت مطالب مشروع خواندم و نتيجه گرفتم.910. مرحوم حاج شيخ عبدالنّبي عراقي كه كتاب ارزشمندي در كيفيّت مداومت بر زيارت عاشورا نوشته، انگيزة نگارش اين كتاب را برآورده شدن حاجتي به بركت زيارت عاشورا معرفي مي*كند كه به نظر ايشان محال عادي بوده است.در شيوه*اي كه ايشان بيان فرموده، سه روز روزه گرفته مي*شود، روز سوم غسل زيارت كرده، به صحرا رفته به خواندن زيارت عاشورا پرداخته مي*شود.10كيفيّت ختم زيارت عاشوراامّا بهترين كيفيّت زيارت عاشورا بر اساس روايتي كه شيخ طوسي در «مصباح» و ابن قولويه در «كامل الزّيارات» از امام*صادق(ع) نقل كرده*اند، به قرار زير است:1. غسل زيارت كردن در اوّل روز؛2. رفتن به صحرا يا محلّي مرتفع؛3. اشاره كردن به سوي «كربلا»؛4. لعن فراوان بر قاتلان امام حسين(ع) نمودن؛5. تكبير گفتن؛6. زيارت امين الله يا زيات ششم اميرالمؤمنين(ع) خواندن؛7. دو ركعت نماز زيارت به جاي آوردن؛118. زيارت عاشورا را با صد لعن و صد سلام خواندن؛9. دو ركعت نماز زيارت به جاي آوردن؛10. دعاي علقمه خواندن.امام صادق(ع) تضمين كرده كه هر كس اين زيارت را به اين كيفيّت بخواند، زيارتش قبول، سعي*اش مشكور، دعايش مستجاب، حاجتش روا و سلامش به محضر سيّدالشّهداء(ع) واصل گردد.آنگاه پس از آنكه پاداش زيارت عاشورا را هزار هزار حج، هزار هزار عمره و هزار هزار جهاد در محضر رسول خدا(ص) بيان مي*كنند، مي*فرمايند:«اگر بتواني در همة عمر همه روزه اين زيارت را بخواني، انجام بده، كه همة اين پاداش*ها از آنِ تو خواهد بود.»و در پايان مي*فرمايند: «هرگاه تو را حاجتي پيش آيد، اين زيارت را با اين دعا بخوان و به اين وسيله به سوي خدا توجّه كن، كه البتّه حاجتت برآورده مي*شود و بي*گمان خداوند خلف وعده* نمي*كند.»12با توجّه به نكات ياد شده بر همة ما لازم است كه مشكلات خود را با توسّل به ائمّة اطهار(ع) و به خصوص از رهگذرِ مداومت بر زيارت عاشورا حل كنيم و از فيوضات بيكران اين زيارت غفلت نكنيم.راه آسانصحيح*ترين، معتبرترين، كامل*ترين و جامع*ترين كيفيّت ختم زيارت عاشورا همان است كه از «مصباح المتهجّد» شيخ طوسي نقل كرديم؛ امّا براي كساني كه مي*خواهند همه روزه توفيق ختم زيارت عاشورا پيدا كنند؛ ولي زمان آنها براي چنين كاري كفاف نمي*دهد، راه آساني هست كه صاحب كتاب «الصّدف المشحون» با سلسلة اسنادش از امام هادي(ع) روايت كرده است، بر اساس اين نقل مي*توان جملة لعن را يكبار خوانده، فقط جملة «اللّهمّ العنهم جميعاً» را صد بار گفت.همچنين جملة سلام را يك بار خوانده، فقط جملة «السّلام علي الحسين و علي عليّ بن الحسين و علي اولاد الحسين و علي اصحاب الحسين» را صد بار گفت.13آيت الله شبستري نيز اين متن را از شيخ طوسي نقل كرده و شرح داده كه صاحب «الذّريعه» نيز به آن اشاره نموده است.14آداب ختمهمة ختومات از جمله ختم زيارت عاشورا آدابي دارند كه رعايت آنها شايسته است:1. با وضو باشد؛2. رو به قبله باشد؛3. با توجّه كامل انجام پذيرد؛4. به قصد قربت باشد؛5. به دور از هر گونه ريا و تظاهر انجام پذيرد؛6. در صورت امكان در اماكن مقدّسه و مشاهد مشرّفه انجام شود؛7. در صورت امكان در ساعت معيّن انجام شود؛8. در صورت امكان در مكان معيّن انجام پذيرد؛9. بدون تكلّم در وسط باشد؛10. با تن پاك، جامة نظيف، به دور از لقمة شبهه*ناك باشد.در مورد ختم زيارت عاشورا علاوه بر آداب ياد شده، رعايت چند نكتة ديگر مناسب است:1. غسل زيارت كرده باشد؛2. رو به سوي كربلا باشد؛3. در صحرا، پشت بام، جاي مرتفع، زير آسمان باشد؛4. متن زيارت را با صد لعن، صد سلام و سجده انجام دهد؛5. قبلاً زيارت امين الله يا زيارت ششم اميرمؤمنان(ع) را بخواند؛6. دو ركعت نماز زيارت به جا آورد؛7. دعاي علقمه را بخواند؛8. بر قاتلان امام حسين(ع) لعنت فراوان كند؛9. آن را به نيّت تعجيل در امر فرج انجام دهد؛10. براي تعجيل در امر فرج دعا كند و حدّاقل بگويد:«اللّهمّ ربّ الحسين، اشف صدر الحسين، و اطلب بثاره، اللّهمّ انتقم ممّن قتله و اعان عليه» تعليم زيارت عاشوراعلقمه بن محمد حضر مى گويد: به امام باقر عليه السلام گفتم : به من دعايى تعليم بده كه با آن دعا در اين روز (عاشور) هنگامى كه زيارت مى كنم او را (امام حسين عليه السلام ) بخوانم . و دعايى تعليم بده كه با آن دعا، هنگامى كه او را از نزديك يا هنگامى كه از خانه ام و از راه دور (و به قصد زيارت بدان سو) اشاره مى كنم ، بخوانم . حضرت فرمود: اى علقمه پس از آن كه به آن حضرت با سلام اشاره كردى ، دو ركعت نماز بخوان و پس از آن اين قول (متن زيارت ) را مى خوانى . پس هنگامى كه اين زيارت را خواندى در حقيقت او را به چيزى خواندى كه هركس از ملايكه كه بخواهند او را زيارت كند به آن مى خواند. و خداوند براى تو هزار هزار سيئه محو مى كند، تو را هزار هزار درجه بالا مى برد. جزو كسانى مى باشى كه در ركاب حضرت به شهادت رسيدند، حتى در درجات آنها هم شريك مى شوى و براى تو ثواب هر پيامبر و رسولى و هركس كه حسين عليه السلام را از زمان شهادتش تا به حال زيارت كرده ، را مى نويسند. مى گويى : ((السلام عليك يا ابا عبدالله .... پس از نقل زيارت مى فرمايد: يا علقمة ان استطعت اءن تزوره فى كل يوم بهذه الزيارة من دهرك فافعل . فلك ثواب جميع ذلك ان شاء الله : اى علقمه ! اگر توانستى هر روز از عمرت آن حضرت را با اين زيارت ، زيارت كنى ، اين كار را انجام بده ، پس براى تو ثواب تمام اين زيارت است )). سفارش امام صادق عليه السلامامام صادق عليه السلام به صفوان مى فرمايند:زيارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت كن ، به درستى كه من چند چيز را براى خواننده آن تضمين مى كنم .1- زيارتش قبول شود.2- سعى و كوشش او مشكور باشد.3- حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و نااميد از درگاه خدا برنگردد....بعد فرمود: اى صفوان ! هرگاه حاجتى براى تو به سوى خداوند متعال روى داد. پس به وسيله اين زيارت به سوى آن حضرت توجه كن از هر جا و مكانى كه هستى و اين دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه كه برآورده مى شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد كرد.آرى ، هر كس حاجت بزرگى داشته باشد حوايج و خواسته هايش با چهل روز خواندن زيارت عاشورا برآورده مى شود. تجربه گواه هر عارف وعامى است كه ما در اين جا نمونه هايى از حكايات را خواهيم آورد. سيره شيخ مرتضى انصارى (رحمة الله عليه (در شرح احوال مرحوم شيخ مرتضى ، نواده شيخ انصارى آورده اند كه ؛((از جمله عاداتش خواندن زيارت عاشورا بوده كه در هر روز، دو بار صبح و عصر آن را مى خواند و بر آن بسيار مواظبت مى نمود. بعد از وفاتش كسى او را در خواب ديد و از احوالش پرسش كرد؛ در جواب سه مرتبه فرمود: ((عاشورا، عاشورا، عاشورا،)) سيره ميرزاى قمىاين مرد بزرگ ، هرگز نماز شب و زيارت عاشورا و نماز جماعت را ترك نكرد، و هرگاه به مسجد نمى رفت ، در منزل با زن و فرزند خود نماز جماعت مى خواند. بسيار با انصاف بود و با افراد مستمند مواسات مى ورزيد. و در اصلاح امور مسلمان ها، اهتمامى عجيب داشت . حاكم دهكده خوانسار دستور داد مخصوص وى ، يك مسجد جامع ساختند كه هميشه نماز جمعه و جماعتش در آن مسجد برپا مى شد. سيره شهيد قدوسىشهيد آيت الله قدوسى (رحمة الله عليه ) به خاندان عصمت و طهارت عشق مى ورزيد، به زيارت جامعه و عاشورا، و توسل به خاندان پيغمبر و شركت در جلسات روضه و سوگوارى حضرت سيد الشهداء مقيد بود.مرحوم قدوسى مى فرمود: علامه طباطبايى ، به اين معنا تاكيد دارد و در ايام محرم و صفر، زيارت عاشورايش ترك نمى شود و به زيارت جامعه اهتمام دارد. دريافت علوم خاصيكى از دوستان مرحوم قدوسى مى نويسد:... ظاهرا ايشان نسبت به ((زيارت عاشور)) مواظبت داشت . چون ، موقعى كه دادستان كل بود، من در خواب ديدم كه بر اثر خواندن زيارت عاشورا، به ايشان علوم خاصى داده شده ، وقتى به ايشان عرض كردم ، متاءثر شد و گفت : مدتى است توفيق پيدا نكرده ام . و اين بر اثر كثرت كارشان در دادستانى بود، و آن كارها را ولى مى دانست ؛ از اين رو بود كه فرمود:مدتى است كه به خواندن زيارت عاشورا، موفق نشده ام . سيره ميرزاى محلاتىمرحوم ميرزاى محلاتى سى سال آخر عمرش ، زيارت عاشورا را ترك نكرد و هر روز كه به سبب بيمارى يا امرى ديگر نمى توانست بخواند، نايب مى گرفت . رفع بيمارى و بلاشهيد دستغيب مى نويسد: از مرحوم آيه الله العظمى حاج شيخ عبدالكريم حايرى نقل شده است : اوقاتى كه در سامراء مشغول تحصيل علوم دينى بودم ، اهالى سامراء به بيمارى وبا و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده اى مى مردند.روزى در منزل استادم مرحوم سيد محمد فشاركى ، عده اى از اهل علم جمع بودند، ناگاه مرحوم آقاى ميرزا محمد تقى شيرازى تشريف آوردند و صحبت از بيمارى وبا شد كه همه در معرض خطر مرگ هستند.مرحوم ميرزا فرمود: اگر من حكمى بكنم آيا لازم است انجام شود يا نه ؟همه اهل مجلس پاسخ دادند بلى . فرمود: من حكم مى كنم كه شيعيان ساكن سامراء از امروز تا ده روز، همه مشغول خواندن زيارت عاشورا شوند، و ثواب آن را به روح نرجس خاتون ، والده ماجده حضرت حجة ابن الحسن عليه السلام هديه نمايند تا اين بلا از آنان دور شود. اهل مجلس اين حكم را به تمام شيعيان رساندند و همه مشغول خواندن زيارت عاشورا شدند.از فرداى آن روز تلف شدن شيعه موقوف شد و همه روزه ، تنها عده اى از سنى ها مى مردند به طورى كه بر همه آشكار گرديد. برخى از سنى ها از آشنايان شيعه خود پرسيدند؛ سبب اين كه ديگر از شما كسى تلف نمى شود چيست ؟ به آنها گفته بودند زيارت عاشورا. آنها هم مشغول شدند و بلا از آنها هم بر طرف گرديد.در منزل ميرزاى شيرازى در كربلا ايام عاشورا، روضه خوانى بود و روز عاشورا به اتفاق طلاب و علما به حرم حضرت سيد الشهدا و حضرتاباالفضل مى رفتند و عزادارى مى نمودند. عادت ميرزا اين بود كه هر روز در غرفه خود، زيارت عاشورا مى خواند، سپس پايين مى آمد و در مجلس عزا شركت مى كرد. يكى از بزرگان مى گويد: روزى خودم حاضر بودم كه پيش از وقت پايين آمدن ، ناگاه ميرزا با حالت غير عادى و پريشان و نالان از پله هاى غرفه به زير آمد و داخل مجلس شد و فرمود: امروز بايد از مصيبت عطش ‍ حضرت سيد الشهدا بگوييد و عزادارى كنيد. تمام اهل مجلس منقلب شدند و بعضى بيهوش شدند. سپس با همان حالت به اتفاق ميرزا به صحن و حرم مقدس مشرف شديم ، گويا ميرزا به اين تذكر مامور شده بود. مداومت به خواندن زيارت عاشورايكى از بزرگان مى فرمود: مرحوم آيه الله حاج آقا حسين خادمى و حاج شيخ عباس قمى و حاج شيخ عبدالجواد مداحيان روضه خوان امامحسين را در خواب ديدم كه در غرفه هاى بهشتى دور يكديگر جمع بودند. از آية الله خادمى احوالپرسى كردم و گفتم :با هم بودن شما يك آية الله و آقاى حاج شيخ عباس قمى يك محدث و حاج شيخ عبدالجواد روضه خوان امام حسين عليه السلام چه مناسبتى دارد كه با يكديگر يك جا قرار گرفته ايد؟جواب دادند: ما همگى مداومت به زيارت عاشورا داشتيم و در مقدار خواندن زيارت عاشورا مثل هم بوديم . توسعه رزق و روزىعالم جليل و زاهد مسلم حاج آقاى شيخ عبدالجواد حايرى مازندانى فرمود:روزى كسى آمد خدمت خلد مكان شيخ الطائفه زين العابدين مازندرانى (رحمة الله عليه ) شكايت از تنگى معاش خود كرده ، شيخ به اوفرمود: برو حرم حضرت ابا عبدالله عليه السلام زيارت عاشورا بخوان رزق و روزى به تو خواهد رسيد اگر نرسيد بيا نزد من ، من خواهم داد.آن بنده خدا رفت . بعد از زمانى آمد خدمت آقا، آقا فرمود: چه كار كردى ؟ گفت : در حرم مشغول خواندن زيارت عاشورا بودم كسى آمد و وجهى به من داد و در توسعه قرار گرفتم . بهترين عمل براى سفر آخرتمرحوم آية الله سيد محمد حسين شيرازى نوه مرحوم آية الله العظمى ميرزاى شيرازى بزرگ بعد از وارد شدن به ايران و مسدود شدن راه عراق در اثر جنگ جهانى دوم به اينجا آمد و براى خانواده اش كه در نجف بودند، فوق العاده ناراحت مى شود مراجعه مى كند به كسى كه ارتباط با ارواح بر قرار مى كرده - نه به وسيله هيپنوتيزم ... دو سوال مى كند مطابق با واقع جواب مى آيد، علاقمند مى شود، سوال سوم مى كند: بهترين عمل براى سفر آخرت چيست ؟ بعد از موعظه ها چنين جواب مى آيد بهترين عمل براى سفر آخرت زيارت عاشورا است . بدين جهت مرحوم آية الله سيد محمد حسين شيرازى تا آخر عمر ملتزم و مداوم به زيارت عاشورا بود. رفع گرفتارىيكى از علما و حجج اسلام و از ذريه رسول الله صلى الله عليه و آله در يادداشتهاى خود چنين فرموده بود: شبى از طريقى به من الهام شد كه مبلغ چهل و پنج هزار تومان بر درب مغازه يكى از بندگان خدا كه مرد محترمى از اهل اصفهان است (و نخواسته اسمش گفته شود) صبح متحير بودم چه كنم ، آيا آنچه فهميديم صحيح است يا نه و نمى دانستم چقدر پول دارم ؟ وقتى مراجعه كردم ديدم موجودى من چهل و پنج هزار تومان است ، اول وقت رفتم درب مغازه آن آقا كه از محترمين آن شهر بود، ديدم دو نفر درب مغازه او ايستاده اند، به آن آقا گفتم : من باشما كارى دارم ، مى خواهم با هم برويم جايى و برگرديم .گفت : بسيار خوب . من ايشان را بردم مسجدالنبى واقع در خيابان جى ، آنجا عمله و بنا كار مى كردند، لب ايوان طرف قبله نشستيم .من به ايشان گفتم : من مامور هستم گرفتارى شما را اصلاح كنم ، مشكلى دارى بگو، هر چه اصرار كردم نگفت ، بالاخره آن مبلغ را به ايشان دادم ولى نگفتم چقدر است . ايشان بى اختيار به گريه افتاد و گفت :من چهل و پنج هزار تومان قرض داشتم ، چهل زيارت عاشورا نذر كردم بخوانم و امروز بعد از اذان آخر آن را خواندم و از آقا ابى عبدالله الحسين عليه السلام خواستم رفع گرفتاريم شود كه بحمد الله گره باز گرديد.شفاى بيماريكى از فاميلهاى نزديك آقا سيد زين العابدين ابرقويى سخت دچار دل درد مى شود تا حدى كه خون از گلوى او بيرون مى آيد، دكترها مايوس شده و دستور حركت به تهران و عمل جراحى را خبر دادند، خبر را به آقا سيد زين العابدين رساندند و درخواست دعا و توسل نمودند، ايشان به فرزندان خود دستور دادند وضو بگيرند و در ميان آفتاب مشغول مى شوند، پس از ساعتى ناگهان از اطاق خود بيرون آمده و گفتند:شفا حاصل شد، برخيزيد و مژده دهيد به مادرتان كه خداوند برادرت را شفا داد.يكى از علماى اصفهان كه از ملازمين ايشان بودند گفتند:آقاى سيد زين العابدين ختم زيارت عاشورا برداشته بودند براى كمالات نفسانى و رسيدن به درجه يقين ، بدين جهت آن حالات براى ايشان پيدا شده بود. شرح حال سيد زين العابدين ابرقويى طباطبايى مولف كتاب ولاية المتقين از آثار شگرفی كه در اثر مداومت زیارت عاشورا در آدمی ایجاد می شود توجه و عنایت حضرت حسین بن علی - علیهما السلام - در طول زندگانی و در لحظات پایانی عمر است.  آیت الله آقا میرزا محمّد از جمله كسانی است كه در سایه مداومت به زیارتِ شریفِ عاشورا، در روزهای پایانی عمر مورد تفقد آقا امام حسین - علیه السلام - قرار گرفت. استاد محمّد علی مجاهدی در این زمینه می نویسد: «مرحوم پدرم در روزهای پایانی عمر پربركت خود حالات عجیبی داشتند به طوری كه اغلب كادر پزشكی و پرستاری بیمارستان جذب ایشان شده بودند و روزی یك ساعت در اتاق پدرم جمع می شدند و از مطالب نصیحت آمیزشان بهره می بردند. من و آشنایان، بعد از ظهر هر روز اجازه داشتیم كه از ایشان عیادت كنیم و مادرم شبها در بیمارستان می ماندند. روزی از روزها كه به بیمارستان «بازرگانان» رفتم، دیدم كه مادرم بسیار متألّم و نارحت اند و برای پدرم اظهار نگرانی می كنند. وقتی كه علّت را جویا شدم، گفتند: دیشب طبق معمول پرستار بیمارستان آمد و شیشه خون را به یك دست و سرم غذایی را به دست دیگر آقا وصل كرد و رفت. معمولاً حدود 3 ساعت طول می كشید تا خون و سرم تزریقی تمام شود. حدود یك ساعت گذشت و من مشغول تلاوت قرآن بودم. ناگهان تغییر در آقا پیدا شد، به سرعت از جا برخاستند و در حالی كه از هر دو دست ایشان خون جاری بود، به نقطه ای از اتاق خیره شده و به پهنای صورت اشك می ریختند و می گفتند: السّلامُ علیكَ یا اَبا عبدالله بِاَبی انتَ و اُمّی یا سَیِّدی و مولای! من كه از دیدن این وضع، شوكه شده بودم و نگران حال آقا بودم، پیش رفتم و سعی كردم ایشان را روی تخت بخوابانم ولی با دست خود اشاره كردند كه كاری به كار ایشان نداشته باشم! و من به ناچار رفتم و پرستار را صدا كردم تا بیاید و جلوی خونریزی را بگیرد. ساعتی كه گذشت به حال عادی برگشت، به من گفتند: دیگر در این مواقع مزاحم حال من نشوید! وقتی كه حضرت سیّد الشّهداء - روحی و ارواح العالمین له الفداء - به عیادت من قدم رنجه می كنند من كه نمی توانم مراتب ادب را به جای نیاورم! این حالات اختیاری نیست و ممكن است از این به بعد هم تكرار شود! سعی كنید از این پس آرامش خود را حفظ كنید و نگران حال من نباشید».(4) كرامات شاعر اهل بیت استاد محمّد علی مجاهدی از مادرش نقل می كند كه روزی مرحوم آقا به من گفتند: «فردا آیت الله حاج شیخ عبدالكریم حائری مؤسس حوزه علمیّه قم رحلت می كنند و روز عزای ماست! و همان طور كه گفته بودند این حادثه تلخ اتّفاق افتاد.  سالها گذشت و روزی بعد از نماز صبح با لحن بغض آلودی به من فرمودند: سه روز دیگر آیت الله حجّت را از دست خواهیم داد! و ایشان در همان روزی كه گفته بودند رحلت كردند. سالها گذشت و روزی پس از استراحت قیلوله (خواب پیش از ظهر) كه آماده نماز می شدند انقلاب حال عجیبی را در ایشان مشاهده كردم.  وقتی كه علّت را جویا شدم از پاسخ طفره رفتند و سرانجام در اثر اصرار من فرمودند: من هفت ماه دیگر بیشتر مهمان شما نیستم و در فلان ماه و در فلان روز خواهم رفت! از شنیدن این حرف دلهره عجیبی پیدا كردم و یادآوری سخن آن مرحوم درباره آن دو مرجع عالی قدر بیشتر ناراحتم كرد. هنگامی كه پریشان احوالی مرا دیدند به دلداری من پرداختند و گفتند: مرگ و زندگی همه در دست خداست و در برابر این پرسش كه شما این مطالب را از كجا می گویید؟ فرمودند: مرحوم آیت الله آقا میرزا احمد اهری (ره) از دوستان صمیمی من بود و من پس از رحلت ایشان سالها تكفّل هزینه خانواده آن مرحوم را بر عهده داشتم و به خاطر این خدمت، روح آن مرحوم با من مأنوس شده و گاهی در خواب مطالبی را با من در میان می گذارد كه بعدها عیناً اتّفاق می افتاد و این سه مطلبی را كه با شما در میان گذاشتم از همان مطالب بود!».(5) فرزند ارشد ایشان می نویسد: «بارها شاهد بودم كه پدر بزرگوارم به هنگام نماز آیه: «غَیْرِ المَغضوبِ عَلَیْهِمْ وَلاالَضّالینْ» را به طرز خاصّی ادا می كنند. روزی از ایشان پرسیدم: چرا این آیه سوره حمد را این گونه تلاوت می كنید؟ پدرم در حالی كه لبخندی به لب داشتند و دست خود را بر سرم می كشیدند فرمودند: پسرم! تو به این كارها كاری نداشته باش، بعدها علّت آن را خواهی فهمید و بعد آه سردی كشیده و به مطالعه مشغول شدند.  پس از رحلت ایشان دفتری را به خطّ آن مرحوم در كتابخانه شخصی شان پیدا كردم كه بخشی از آن را به رؤیاهای صادقه خود تحت عنوان «الرؤیا فی سنة 1363 ه'. ق» اختصاص داده بودند.  اوّلین رؤیایی را كه مرقوم فرموده بودند این بود: در ماه شعبان 1363 در قریه كرمجگان (قم) در خواب، طلیعه مباركه حضرت حجة بن الحسن - عجّل الله تعالی فرجه - را دیدم و آن بزرگوار به بنده تلاوت «غَیْرِ المَغضوبِ عَلَیْهِمْ وَلاالَضّالینْ» را تعلیم می فرمودند. و آن وقت بود كه پی بردم چرا پدر بزرگوارم این آیه كریمه سوره حمد را به آن طرز خاص ادا می كردند.»(6)پی نوشت ها:1 مصاحبه با استاد محمد علی مجاهدی (پروانه)، عصر روز جمعه 1382/9/14 .2 مصاحبه با استاد محمدعلی مجاهدی (پروانه)، عصر روز جمعه 1382/9/14 .3 مصاحبه با استاد محمدعلی مجاهدی (پروانه)، عصر روز جمعه 1382/9/14، در محضر لاهوتیان، ص 435 .4 در محضر لاهوتیان، صص 445 - 446 .5 در محضر لاهوتیان، صص 440 - 441 .6 در محضر لاهوتیان، صص 442 - 443 . منابع :1-  کتاب گنجینه دانشمندانسفارش امام صادق (ع)2-  کتاب ستارگان حرمامام صادق علیه السلام به صفوان مى فرمایند:زیارت عاشورا را بخوان و از آن مواظبت كن ، به درستى كه من چند چیز براى خواننده آن تضمین مى كنم :1 - زیارتش قبول شود.2 - سعى و كوشش او مشكور باشد.3 - حاجات او هر چه باشد از طرف خداوند بزرگ برآورده شود و ناامید از درگاه خدا برنگردد...بعد فرمود: اى صفوان ! هرگاه حاجتى براى تو به سوى خداوند متعال روى داد، پس به وسیله این زیارت به سوى آن حضرت توجه كن از هرجا و مكانى كه هستى و این دعا را بخوان و حاجتت را از پروردگار خود بخواه كه برآورده مى شود و خداوند وعده خود را خلاف نخواهد كرد.آرى ، هر كس حاجت بزرگى داشته باشد حوایج و خواسته هایش با چهل روز خواندن زیارت عاشورا برآورده مى شود. تجربه گواه هر عارف و عامى است كه ما در این جا نمونه هایى از حكایات را خواهیم آورد.سیره شیخ مرتضى انصارى (ره )در شرح احوال مرحوم شیخ مرتضى ، نواده شیخ انصارى آورده اند كه ؛(( از جمله عاداتش خواندن زیارت عاشورا بوده كه هر روز، دو بار صبح و عصر آن را مى خواند و بر آن بسیار مواظب مى نمود. بعد از وفاتش كسى او را در خواب دید و از احوالش پرسش كرد؛ در جواب سه مرتبه فرمود: (( عاشورا، عاشورا، عاشورا،)).سیره میرزاى قمىاین مرد بزرگ ، هرگز نماز شب و زیارت عاشورا و نماز جماعت را ترك نكرده ، و هرگاه به مسجد نمى رفت ، در منزل با زن و فرزند خود نماز جماعت مى خواند. بسیار با انصاف بود و با افراد مستمند مواسات مى ورزید. و در اصلاح امور مسلمان ها، اهتمامى عجیب داشت . حاكم شهر خوانسار دستور داد مخصوص وى ، یك مسجد جامع ساختند كه همیشه نماز جمعه و جماعتش در آن مسجد برپا مى شد.سیره شهید قدوسىشهید آیت الله قدوسى (ره ) به خاندان عصمت و طهارت عشق مى ورزید، به زیارت جامعه و عاشورا، و توسل به خاندان پیغمبر و شركت در جلسات روضه و سوگوارى حضرت سیدالشهداء علیه السلام مقید بود.مرحوم قدوسى مى فرمود: علامه طباطبایى ، به این معنا تاكید دارد و در ایام محرم و صفر، زیارت عاشورایش ترك نمى شود و به زیارت جامعه اهتمام دارد.دریافت علوم خاصیكى از دوستان مرحوم قدوسى مى نویسد:... ظاهرا ایشان نسبت به ((زیارت عاشورا)) مواظبت داشت . چون ، موقعى كه دادستان كل بود، من در خواب دیدم كه بر اثر خواندن زیارت عاشورا، به ایشان علوم خاصى داده شده ، وقتى به ایشان عرض كردم ، متاثر شد و گفت : مدتى است توفیق پیدا نكرده ام . و این بر اثر كثرت كارشان در دادستانى بود، و آن كارها را اولى مى دانست ، از این رو بود كه فرمود: مدتى است كه به خواندن زیارت عاشورا موفق نشده ام .سیره میرزاى محلاتىمرحوم میرزاى محلاتى سى سال آخر عمرش ، زیارت عاشورا را ترك نكرد و هر روز كه به سبب بیمارى یا امرى دیگر نمى توانست بخواند، نایب مى گرفت .رفع بیمارى و بلاشهید دستغیب مى نویسد. از مرحوم آیه الله العظمى حاج شیخ عبدالكریم حایرى نقل شده است : اوقاتى كه در سامراء مشغول تحصیل علوم دینى بودم ، اهالى سامراء به بیمارى وبا و طاعون مبتلا شدند و همه روزه عده اى مى مردند.روزى در منزل استادم مرحوم سید محمد فشاركى ، عده اى از اهل علم جمع بودند، ناگاه مرحوم آقاى میرزا محمد تقى شیرازى تشریف آوردند و صحبت از بیمارى وبا شد كه همه در معرض خطر مرگ هستند.مرحوم میرزا فرمود: اگر من حكمى بكنم آیا لازم است انجام شود یا نه ؟همه اهل مجلس پاسخ دادند: بلى .فرمود: من حكم مى كنم كه شیعیان ساكن سامراء از امروز تا ده روز، همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شوند، و ثواب آن را به روح نرجس خاتون ، والده ماجده حضرت حجه ابن الحسن علیه السلام هدیه نمایند تا این بلا از آنان دور شود. اهل مجلس این حكم را به تمام شیعیان رساندند و همه مشغول خواندن زیارت عاشورا شدند.از فرداى آن روز تلف شدن شیعه موقوف شد و همه روزه ، تنها عده اى از سنى ها مى مردند به طورى كه بر همه آشكار گردید. برخى از سنى ها از آشنایان شیعه خود پرسیدند؛ سبب این كه دیگر از شما كسى تلف نمى شود چیست ؟ به آنها گفته بودند زیارت عاشورا. آنها هم مشغول شدند و بلا از آنها هم برطرف گردید.در منزل میرزاى شیرازى در كربلا ایام عاشورا، روضه خوانى بود و روز عاشورا به اتفاق طلاب و علما به حرم حضرت سیدالشهداء و حضرت اباالفضل مى رفتند و عزادارى مى نمودند. عادت میرزا این بود كه هر روز در غرفه خود، زیارت عاشورا مى خواند، سپس پایین مى آمدند و در مجلس ‍ عزا شركت مى كرد. یكى از بزرگان مى گوید: روزى خودم حاضر بودم كه پیش از وقت پایین آمدن ، ناگاه میرزا با حالت غیر عادى و پریشان و نالان آمد و داخل مجلس شد و فرمود: امروز باید از مصیبت عطش حضرت بخوانید.در طول تاریخ انسانهایى بوده و هستند که پس از مرگشان ، زندگى و حیاتشان ادامه پیدا کرده و با مرگ بدنشان ، وجودشان و شخصیت و اندیشه‏شان ادامه یافته است . مردان خدا و شخصیتهاى الهى، همانگونه که در زمان حیات خویش استوانه دین و محور انسانیت و پشتوانه حق و عدالت هستند ، در زمان پس از مرگ نیز آرامگاه و زیارتگاهشان پشتوانه حق و عدالت و فضیلت است . و در این میان ، زیارت مشهد حسینى از ویژگیهاى برجسته‏اى برخوردار است . آنانکه توفیق پیدا مى کنند و به زیارت مرقد مطهرش مشرف مى شوند ، روى به آستان امام حسین (ع) آورده و به جانب این مدرسه عشق و فضیلت و دانشگاه کمال و تربیت مى‏گرایند . اینگونه تربیت اجتماعى و یک چنین موسسه تهذیب اخلاق و ادب ، براى هیچ ملتى از ملل گیتى میسر و مقدورنیست .البته ملحدین و معاندین و مخالفین مکتب تشیع به خیال خود شبهات و اشکالهاى مى کنند و مى گویند: «زیارت قبور، بت پرستى است ؟!» در حالى که هر کس که به زیارت قبور ائمه (ع) مى رود هرگز به عنوان «بت» آنها را زیارت نمى‏کند . چه کسى است که حسین بن على (ع) راخدا بداند؟!! شیعه، امام را مقرب درگاه خدا مى‏داند و با توسل به او قربى به خدا پیدا مى کند، همانطور که خودش در قرآن مجید فرمود:«به سوى او وسیله بگیرید» 37 امام را وسیله الهى مى‏داند. زیرا توسل و شفاعت، بعدى از ابعاد زیارت است که زائر از این طریق خود را به درگاه الهى نزدیک مى‏کند، و پیشوایان ما وعده فرموده‏اند که از زائران خود دستگیرى کنند.امام رضا (ع) مى فرماید: «هر امامى بر گردن دوستان و پیروانش عهد و پیمانى دارد و وفاى به این عهد، بإ؛،،ّّ زیارت قبر آنان ممکن مى‏باشد . و کسى که به شوق زیارت آنها و با تصدیق به فضیلت آنها به سوى قبور آنها برود مورد شفاعت ائمه در قیامت قرار مى‏گیرد.پس هر زائرى باید بکوشد تا از این شفاخانه فیض، استشفاى دردهاى درونى و امراض قلبى و اندرونى خود را خواسته، خواستار آن شود که صفاى دل و دوستى خاطر و پاکیزگى روح و قداست روان و سلامت تن ، از خدمت آفریدگار جهان به وى عطا گردد ، تا اینکه هم ظاهر او به جمال و کمال آراسته شود و هم باطن وى از آلودگى‏ها پاک و مصفا گردد.هر زائرى که با معرفت و شناخت مقام صاحب این مرقد و اهداف او به زیارت برود، از صاحب قبر الهام مى‏گیرد و اصول و تعالیم مکتب را به یاد مى‏آورد ، و هر زیارت و سلام او سرشار از این آموزشها و الهام‏ها است.از طرفى زیارتنامه‏هاى وارده، و خواندن هر کدام از آنها، خواننده و زائر را به دقت و تفکر واداشته ، متذکر تاریخ و احوال انبیا و اولیاى معصوم مى‏گرداند. تأمل در زیارت عاشورا و دیگر زیارات ، این مطلب را به خوبى روشن مى سازد که امامان به این وسیله در صدد ساختن انسانهاى مؤمن و متعهد بوده‏اند ، لذا به آنها تعلیم داده‏اند که در زیارت امام حسین (ع) از خداوند بخواهند که زندگى و مرگشان را «حسین گونه» قرار دهد، و آنها را در دینا و آخرت همراه آن حضرت بدارد: «اللهم اجعل محیاى محیا محمد و آل محمد ، و مماتى ممات محمد و آل محمد ... و ان یجعلنى معحکم فى الدنیا و الاخرة».به امید به اینکه خداوند متعال توفیق زیارت حضرتش را در دنیا و شفاعتش را در روز قیامت نصیب ما گرداند، به آثار و برکاتى که زیارت سیدالشهدا (ع) به دنبال دارد مى‏پردازیم:1- آرامش بخشیدن به زائرقبل از آنکه به آثار و برکاتى که برگرفته از روایات اسلامى است اشاره کنیم ، این نکته لازم به ذکر است که زیارت مرقد شریف امام حسین (ع) مانند سایر ائمه ، به مردمان و زیارت کنندگانش ، نوعى آرامش و اطمینان مى‏بخشد . در این عصر که انسان را موجودى مضطرب مى نامند، و پیوسته دست به گریبان با پدیده‏هایى چون تردید، ناکامى، تشویش، ترس و ناسازگارى با محیط و زندگى ماشینى و محرومیت و جنگ و حتى کنار نیامدن بإ؛--ّّ خود است، و هر روز شاهد کاهشها و فرسایشها است و نمى تواند از اضطراب در امان بماند ، این زیارت مرقد مردان خدا و پیشوایان دین است که به انسان آرامش خاطر مى دهد.در زیارت یک نوع کشش و نیاز الزام آورى انسان را وا مى‏دارد که فشارها و فریادهاى درونى را از راهى خارج کند . زائر آن مرقد شریف در پرتو دعا و گفتگو با پاکان و استمداد از ارواح پاک مقربان درگاه الهى، نیرو گرفته و نابسامانیها را با توسل بدانها برخود هموار مى سازند ، و خستگى‏ها و فشارهاى وارد بر روان ، و نیز اضطرابها و یأسها را از خودمى زدایند و به آرامش و اطمینانى براى ادامه زندگى دست مى‏یابند.2- در امان خدا بودنبه امام صادق (ع) عرض کردند: کمترین اثرى که براى زائر قبر امام حسین (ع) چیست؟ فرمود: «کمترین تأثیرش این است که خداوند متعال، او و خانواده و مالش را حفظ مى کند تا به سوى اهل خویش برگردد ،و چون روز قیامت فرا رسد، خداوند حافظ او خواهدبود ».383- زائر خدا محسوب شدنزید بن شحام گوید: به امام صادق (ع) عرض کردم : براى زائر قبر امام حسین (ع) چه مى‏باشد؟ فرمود: «همانند کسى است که خدا را در عرش دیدار نموده باشد». گفتم: براى کسى که یکى از شما را زیارت کند چه مى‏باشد؟ فرمود:«همانند کسى است که رسول خدا (ص) را زیارت نموده است » . 394- برآورده شدن حاجات و دفع پریشانىامام صادق (ع) فرمود: «همانا نزد شما قبرى است که هیچ فرد پریشانى نزد آن نمى‏آید مگر آنکه خداوند از او دفع پریشانى نماید و حاجتش را برآورد» . 40و نیز به ابوصباح کنانى فرمود: «همانا نزد شما قبرى است که هیچ فرد پریشانى نزد آن نمى‏رود مگر آنکه خداوند از او پریشانى را دفع نموده و حاجتش را برآورده مى نماید، و همانا نزد او چهار هزار فرشته هستند که از هنگام شهادتش آشفته و غم آلود تا روز قیامت بر او مى‏گریند. هر کس او را زیارت کند، وى را تا خانه‏اش بدرقه مى‏کنند، و هر که مریض شود به عیادتش مى‏روند، و هر که بمیرد جنازه‏اش را تشییع مى‏کنند». 415- زیادتى در عمر و رزقامام باقر (ع) فرموده است : «شیعیان ما را به زیارت قبر حسین (ع) امر کنید ، زیرا زیارت او موجب فزونى در رزق و طول عمر و دفع بلایا و ناگواریها مى‏شود » . 426- آمرزش گناهانامام صادق (ع) فرمود: «هر کس حسین (ع) را زیارت کند در حالیکه عارف به حق او بوده و به امامتش اقرار داشته باشد خداى سبحان ،گناهان گذشته و آینده‏اش را مى‏آمرزد». 43و جابر جعفى در ضمن یک حدیث طولانى از امام صادق (ع) روایت کرده است که فرمود: «چون از نزد قبر حسین (ع) بازگشتى ، ندا کننده‏اى تو را ندا مى‏دهد که اگر آن را م


مطالب مشابه :


برنامه های نصبی تلفن همراه

آن از دو کتاب "لاله ای از ملکوت " و "در محضر لاهوتیان" برگرفته در بخش دانلود سایت




درمان حواس پرتی در نماز

دانلود نرم افزارهای در محضر لاهوتیان، آیت کــتــاب الـلـه. ما در این وبلاگ سعی




معرفی کتاب های مرتبط با عرفان و سیر و سلوک

دانلود کتاب های استاد حسن 15 : در محضر لاهوتیان (2جلد) مؤلف : محمد علی




نكاتي جالب در مورد "بهشت و جهنم"

نكاتي جالب در مورد "بهشت و جهنم" کتاب موبایل در مورد مواد - در محضر لاهوتیان ٬




انواع مدیتیشن

آموزش بکارگیری قدرت های نهفته در انسان بیوگرافی و دانلود در محضر لاهوتیان




درباره آثار و سند زیارت عاشورا + داستان و حکایات

، عصر روز جمعه 1382/9/14، در محضر لاهوتیان، ص 435 .4 در محضر لاهوتیان، صص 445 دانلود کتاب




خاطراتی ازعلماء درمورد امام حسین و ابالفضل علیهما السلام ؛ 23 کرامت ازحسین فاطمه

دانلود چهل حاج میرزا حسین نوری اعلی الله مقامه در کتاب مؤلف کتاب در محضر لاهوتیان




برچسب :