در مورد مردمان آل کبود بیجار

 مردمان روستای آل کبود شیعه هستند مردمانی سخت کوش  و مذهبی می باشند در ایام محرم وصفر باهیعت ها در مساجد به عزا داری می پردازند.  اما در خوصوص مردمان شریف بیجار گروس هر ساله در ایام محرم وصفر با دسته جات در صفوف مرتب و به نوحه  سرای می پردازند مردمانی با فرهنگی می باشند  و از هویت بیجار می توان نام برد بازار شهباز خان بازار امیر تومان ومسجد  جا معه شهر  و -خ- امیر تومان و از علمای شهرستان از جمله سید محمد امامی و پدر بزرگوارشان سید محمد رضا وسید محسن   زمانی وفاضل گروسی وشیخ حسین علی رحمانی  وحاج محمود الوندی را می توان نام برد. اما در باره ی فرش بیجار  که بسیار نفیس وگران قیمت ترنج ولا ترنج  وماهی گل خار وشکار گاه می توان ذکر کرد که در  قدیم ا لا یام  معروف می باشد و هم اکنون معروف است. اما در مو رد رو ستای  آ ل کبود که در ایام محرم و صفر اعتقادات سر شاری از اهل بیت رسول الله و امامان معصوم  (ع) و خوصو صا در ماهای  محرم وصفر به عزاداری ابا عبدالله الحسین (ع) و تعذیه ومجالس روضه خوانی را برپا میدارند  و اما جمعیت آل کبود در اوآخر قاجار با لغ بر ۲۰۰۰ نفر رسیده و دار ای ۶۲۰ خانوار بوده است ودر زمان پهلوی  اول و دوم تصمیم به مها جرت به تهران و همدان  و قم  و  کر مانشاهان  وکشور عراق  به تعداد ۲خانوار مهاجرت داشته اند و  به شهرستانهای زنجان و بیجار  نموده اند و هم اکنون ۲۵ خانوار  در روستا سکونت دارند و از اثار به جا مانده قدیمی یک حمام خزینه که دارای ۴۵۰ سال قدمت می باشد و چندین کاروان سرا که خراب شده است واثارآن به جا مانده است ودارای یک  زیارت گاه که معروق است به قدم گاه دو ازده امام می باشد در زمان صفوییه و قاجارکه زوار کربلا از شهرهای اردبیل وزنجان و قسمت غربی استان گیلان و روستاهای گرماب وحسن آباد یاسوکند ازبیجار گذرگاه آل کبود عبور می کردند. وچون بر اثر صعب العبور بودن مسیر کاروانها و سرمای شدید در فصل زمستان افراد مسن سال که منجر به فوت شده در روستای  آل کبود مدفون می باشند به اسم قبرستان زوار کربلا و نجف اشرف که بر روی قبرها علائم و مشخصات آنها به جا مانده است اما  و رود  نوادگان سید بدیع الزمان به آل کبود چندین آثار  بجا مانده می توان نام برد.۱-خفر چاه عمیق به طول۶۵ متر مربع که معروف است به چشمه آبادی واحداث مسجد حمام  غسا لخانه .ویک چاه در کف غسالخانه به عمق ۹ متر می باشد ودارای یک تخته سنگ که  بر روی آ ن به حروف عربی کنده کاری شده است مردمان آل کبود   در اصل۳ طایفه بودند بنام سه برادران موسوی. ۱-زمان ۲- سبحان ۳- صالی. و مردانی باسواد وبا فرهنگ که در  آداب و معاشرت  با سایر روستا های همجوار بر خوردار بوده  آل کبود در قدیم  خورده مالک بوده اند و همینک می باشند و تعریف شده است از مردان بزرگوار و شریف آن روستا ودر ایام ماه صفر ومحرم تمام ماه کلاسهای قرآن خوانی را  دایر می داشتند و  هرشبی در یک خانه و یا در مسجد بر گزار می کر دند  اینک نقل قول از علمای قدیم آل کبودکه اهالی روستای آل کبود در اصل سه طایفه بودند( زمان. صالی. صبحان )همگی از نواده گان سید بدیع الزمان می باشند در سال۱۳۱۲ شمسی دو خانواده مها جرت به بغداد نموده اند از جمله خانواده  سید( معمان وپسران) که در زمان (حسن  البکر) پادشاه سابق عراق رانده شدند به ایران وهم اکنون در اردبیل سکونت دارند و در سال های بعداز انقلاب با مراجعه به روستای آل کبود اقدام به باز سازی  دوازده امام و با کمک خیرین روستای آل کبود پرداختند. اما  در سال های قاجار تعداد ۱۰ خانوار  به قصد و  عزیمت به کرمانشاه وهمدان نیز داشته اند وجند خانوار هم در زنجان سکونت دارند. و از قرآن خوانان قدیم لازم است جند نفری نام برد از جمله آفایان بزرگوار مرحوم سید عزت الله وپسرش که مقیم تهران اسلام شهر می باشند ومرحوم سید داود صالحی فرزند محمد غلام   و بزرگانی دیگر که در تهران سکونت دارند و هم اکنون در قید حیات بسر می برند بنام سید علی پناه و  سید میر ابراهیم  وسید حسن فرزند سید فیض الله زمانی و سید محمد علی سید مراد حاصل سید مسعود سید رشید سید محمد سید الله کرم سید حسن  فرزند سید شهاب ومر حوم سید فتح الله  ومرحومان سید محمد رضا زمانی که از بزرگان آل کبود مقیم تهران می باشند  واز خیرین کار گزاران بوده اند که در امر حسینیه کردهای گروس بیجار وصاحب هیعت بوده و از جمله سیدسبحان سبحانی. واما از از مرحومان آقایان۱-  سید اسمائیل و سید نعمت الله وسید نورالدین  وسید تراب وسید محمد رضا که از ملا ها وطلاب آبادی نام برده و  سید بابا فرزند سید سبز علی ومحمود بهرامی وسید الله کرم وسید میر ابراهیم.  و از سید با کرامات آبادی نام برد بنام آقا سید تراب فرزند سید محمد حسین که از فضائل آن بزرگوار میتوان تعریف وتمجید شود و  وسید محمد  فرزند سید عبدالله و  سید حسن فرزند سید شهاب وسید محمد رضا فرزند سید هادی زمانی که هم اکنون از کار گزاران در دولت کنونی در یکی از  ارگانهای دولتی می باشند  و سید رشید و سید مجید وسید رفیع زمانی فرزند سید نظر زمانی  وسید هاشم زمانی فرزند سید قاسم وسید رضاسبحانیان و  سید مرتضی سید حمید که از مداحان بودند واکنون مقیم اسلام شهر می باشند .و  سید هاجی فرزند سید حسین آقا که با پدر بزرگوارشان صاحب مکتب خانه بودند. وبزرگانی دیگر سید جلیل خدابخشی سید  سید  ابولفتح زمانی فرزند سید ولی و  سید مسعود و  وسید قاسم وسید جلیل احمدی و سید محمد باقر فرزند سید علی کرم  وسید محمد یوشع زمانی وسید نصرالدین و سید علی زمان وسید اسدالله  فرزند سید اسمائیل  وسید حمدالله سبحانی وسید حسن زمانی. وسید ایوب شریفی وسید احد سبحانی وسید وسید قاسم زمانی فرزند سید محمد ابراهیم  وسید مهدی زمانی فرزند سید عیسی وسید محمد سبحانیان فرزند سید ناصر را می توان نام برد که ساکن بیجار می باشند.                           بتاریح ۲۳/۸/۸۹ حاج سید حسن زمانی


مطالب مشابه :


تاریخچه فرش بیجار

فرش دست بافت اصیل بیجار ایران و صادرات آن به نام فرش ایران به قیمت ارزان است و البته




فرش و تابلو فرش های شفقی تبریز

روزی روزگاری فرش بیجار . طراحی فرش در گذر قیمت انواع فرش دستباف تبریز




معرفی انواع محصولات اسکانیا-محصولات ماموت دیزل-قیمت روز محصولات اسکانیا-محصولات ماموت دیزل

برای دریافت شرایط فرش قیمت روز دلار ایهر خرمدره بیجار-نمایندگی ماموت در




ایش چند برابری قیمت میوه و تره‌بار در بازار+ جدول

سرای خبرنگاران شهرستان بیجار - ایش چند برابری قیمت میوه و تره‌بار در بازار+ جدول -




فرش و موکت

جمعه بازار Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ dj.a.p شعبه 1 - فرش و موکت - ⓿⓿ Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ تبلیغ رایگان فروش انواع




در مورد مردمان آل کبود بیجار

غدیربیجار - در مورد مردمان آل کبود بیجار - ولایت علی بن ابیطالب حصنی فمن دخل حصنی آمن من عذابی.




فروش لیزینگی انواع کشنده و کامیون در سال ۱۳۹۲ آغاز شد

برای مشاهده اطلاعات بیشتر و دریافت قیمت ایهر خرمدره بیجار-نمایندگی فرش اقساطی و




برچسب :