موزه گوگنهايم

موزه گوگنهايم

فرهنگ هاي ساختمان سازي شامل تمام مؤسسات عمومی و فردي است كه با آن ها سر و كار داشته و به نوعی بر شكل ساختار آن ها تأثیر می گذارند G.jpgپايگاه اطلاع رساني شهر سازي و معماري: موزه جديد "گوگنهايم" در اسپانيا به صورتي وسيع و گسترده مورد تحسين منتقدان معماري قرار گرفته و به عنوان سازه اي منحصر بفرد كه اوج خلاقيت معماري در آن به كار رفته ، شناخته شده است. اين سازه نشان دهنده اين است که در آخر قرن بيستم بالاخره سازه ارزشمندي ساخته شد. اين موزه با ظرافت خاص و به ياري خلاقيت بكار رفته در آن، به دنياي اطرافش مرتبط است.

اين موزه مثالي براي استراتژي اقتصادي امروزي است كه شهرهاي صنعتي قديمي مثل "بيل بائو" براي همگن ساختن خود با قوانين جديد فرهنگي ،طراحي شدند. در واقع اين عملكرد بخشي از روند سياسي در جوامع محلي مانند "باسكيوس" ، تلاش مي كنند از هويت خودشان در اروپا كه سنت ها و قوانين ملي در آن به سرعت ناپديد مي شوند، دفاع كنند. اين كار به طراحي و تكنولوژي كامپيوتر بستگي دارد. مؤسسه هايي مانند ""گوگنهايم" و "گتي" با ارتباط بر قرار كردن به دنياي اينترنتي تجاري، هنر را به صنعتي تجاري تبديل كرده اند.

معماران هم عصر ما ، مثل آرشيتكت هاي زمان گذشته براي مفهوم و نماد معماري بيش از خود حرفه معماري اهميت قائل مي شوند. اين مفاهيم بر ساختار محتوايي ساختمان ها و نحوه اداره و رهبري پروژه تأثير گذاشته و نشانه هاي فرهنگ ساختمان هاي امروزي ما را تشكيل مي دهند. مفاهيم مذکور شامل مؤسسات سياسي ، مشتريان، بانك ها ، مقاطعه كاران ، پيش بيني كنندگان ارزش ساختمان ها، ارزش و قيمت املاک، كاركنان ساختمان ها، تجار واحد هاي مسكوني،توسعه دهندگان ، شركت هاي بيمه و ساير مؤسسات هستند.همچنين كاربران ساختمان ها ، معماران، مهندسان، شركت هاي مشاور، منتفذان معماري و فرهنگي و حتي مدارس معماري هم در اين گروه قرار مي گيرند.

به عبارت ديگر فرهنگ هاي ساختمان سازي شامل تمام مؤسسات عمومي و فردي است كه با آن ها سر و كار داشته و به نوعي بر شكل ساختار آن ها تأثير مي گذارند. بسياري از معماران از اين مفاهيم تأثير گذار در كارهايشان در راه هاي مشخص و معيني استفاده کرده واستادان معماري وقت خود را مخلصانه در اين كار صرف مي كنند.

مسئله كاملاً واضح اين است كه پيچيدگي معماري ساختمانهاي جديد در دنياي امروزي، به اندازه مؤسسه اي كه در آن قرار داشته و تصويري كه هنرمند خلاق در ذهن مردم بوجود آورده بستگي دارد.در اين حال بسياري از معماران به اهميت تشريك مساعي و گرد آوري نقطه نظر هاي مختلف در حل مشكلات پي برده اند. اغلب راه حل هاي اصولي و محافظه كارانه در حل مشكلات معماري ممكن است از طريق ارائه نقطه نظر هاي نوآورانه بدست آيد.


اما در همان حال بسياري از معماران فعلي معتقدند كه موقعيت فعلي نمي تواند سودمند ترين راه حل باشد.بيشتر وقت آرشيتكت ها صرف مكالمات تلفني و تشريفات مربوط به كاغذ بازي و ملاقات هاي وقت گير با مقاطعه كاران، مشتريان، مقامات مسئول در ساخت و ساز ،به منظور هماهنگ كردن كارها و سند سازي از اين ملاقات هاي حضوري و مکالمات تلفني مي شد . بيشتر نتايج حاصل از اين فعاليت ها به صورت انبوهي از کاغذ ها که بايد ضميمه پروژه ها شده و با قيمت هاي که قابل تحقيق بوده و در ارزش گذاري بهاي ساختمان سهيم بودند، نشانه گذاري شده اند. بيشتر اين فعاليت ها نه تنها به ساختار بهتر سازه ها کمک نکرد، بلکه اجراي قانوني را کم رنگ کرده و در حفظ خط سير بهاي کار ماهرانه تأثير منفي داشت.

سؤال مهمي که در ذهن ايجاد مي شود اين است که چگونه کيفيت ساختمان ها از طبيعت فرهنگ پرورش ساختمان ها تأثير مي پذيرد؟ به عبارت ديگر تکامل ساخت ساختمان ها چگونه بر روي فعاليت هاي معماران و ساير کساني که در آن نقش داشتند تأثير مي گذارد؟به عقيده صاحبنظران مجله "آرکيتکچر ويک" فرهنگ تکامل ساختمان، نحوه تأسيس آن و نوع عملکرد هاي مردمي که از آن فرهنگ پيروي مي کنند پاسخ اين سؤال را به صراحت بيان مي کند.

براي اين مجله اين نکات فني و استادانه مانند پنجره اي عمل مي کنند که به سوي مجموعه اي غني از مفاهيم ارزشمند باز شده اند. در اين مجله به فرهنگ و تکامل ساختمان مانند مجلات ديگر از جمله "پرکتيس" و "کانستراکشن اينداستري" نگاه نمي شود.


ساختمان ها اساساً حرکتي متحورانه اجتماعي محسوب مي شوند. طبيعت اين حرکت متحورانه در طول تاريخ دچار تغيير و تحول شده است.اين تغييرات بسته به نوع محل ،از جايي به جاي ديگر فرق كرده و در موارد اختصاصي کيفيت حجم، اندازه و بخش اصلي ساختمان هاي ساخته شده را کنترل مي کند. اغلب ساختمان ها در دنيا با حداقل دخالت اساتيد معماري ساخته مي شوند و هنوز آن ها از نظر شکل و ظاهر براي زندگي روزمره انسان ها طراحي مي شوند.


معماران هيچگاه به عنوان قدرت نفوذي مورد احترام ،در طراحي ساختمان ها مطرح نبوده اند. هنوز هم شخصيت ساختمان معمولاً انعکاس درستي از فرهنگ آن نيست، اما در انتها مراحل مشخصي باعث مي شوند تا با يا بدون دخالت معماران فرهنگ ساختمان عينيت پيدا کند. در پايان مي توان گفت که هدف از اين مقاله، حضور معماران ساختمان ها در فحواي کلام است.

عقيده دست اندر کاران مجله "آرکيتکچر ويک" بر اين است که داشتن چنين ديد مؤثري نه تنها تمريني هم عصر با ماست بلکه به ما نشان مي دهد چگونه چنين آزمايشي مي تواند نقش مؤثري در پيشرفت و درک شهرهايي داشته باشد که اين هزاران فعاليت مستقل توسط مردم را تحت پوشش قرار داده و ممکن است پيشرفت کنند.


مطالب مشابه :


تفریحی و توریستی

طبقه اول محل استراحت مهمانان، طبقه دوم رستوران و آن زمان در موزه تماشاگه




رامسر

بسیار مجلل و رستوران بسیار زیبا می موزه تماشاگه است که در زمان حاکمان وقت آن




موزه گوگنهايم

موزه گوگنهايم رستوران نایب و آن سوي ماتريكس matrix. موزه تماشاگه زمان.




كاخها و عمارتهاي تهران

اكنون اين بنا محل موزه هاي تماشاگه پول . اولين ساخته شد و هم زمان موزه اي نيز در داخل آن




باستانشناسی ایران و جهان - تاریخ - انسان - صنعت )

موزه تماشاگه زمان. رستوران. باشد که در بحث های پیشین زمان آنرا حدود ۵۰۰ هزار سال




معرفی شهرستان رامسر

بودند که بعدها در زمان رضا شاه موزه تماشاگه را از رستوران و استخر توسکاسرا




تخت جمشید و داریوش

موزه تماشاگه زمان. وِیژه مدیران رستوران. اين بنا در زمان داريوش اول از پادشاهان




برچسب :