نقد و بررسی سمفونی شماره.1 بتهوون

 

وین در سالهای فرجامین قرن هجدهم پایتخت بلامنازع و بی رقیب موسیقی اروپا به شمار

می رفت. موسیقی، بخشی حیاتی و جدایی ناپذیر از تار و پود زندگی مردم را تشکیل می داد

و در کاخهای مجلل خانواده های اشرافی امپراطوری اتریش _ مجارستان از هنر و هنرمندان به

والاترین شیوه ای حمایت می شد و به هنرمندان مجال پدید آوردن عالیترین تحفه های نبوغشان

عطا می شد. برخی از اشراف که نسبت به موسیقی علاقه و اخلاص بیشتری داشتند در

دستگاه خود دسته ی ارکستری نیز فراهم می آوردند

جلسات مهمانی همراه با هنرنمایی دسته ی ارکستر مجلسی مرتباً برگزار و در حکم قسمتی

از سرگرمیها و فعالیتهای اجتماعی طبقه مرفه جامعه محسوب می شد.

بتهوون از آن زمان که برای دومین بار پا به شهر وین نهاد دیگر تا پایان حیاتش آنجا را جز برای

سفرهایی کوتاه ترک نکرد و برای همیشه در آن شهر مستقر شد.

شکی نیست که فضا و اقلیم هنری شهر وین در تحول و تکامل قدرت خلاقه ی هرکول وار بتهوون

تأثیری فوق العاده داشت.

بتهوون در چند سال اولیه ی اقامتش در وین اوقات خود را بیشتر مصروف مطالعات و آموزش

هنری و تأمین معاش کرد. از برکت معرفی نامه هایی که کنت والدشتاین در اختیارش گذارده بود،

بتهوون در مدت کوتاهی توانست راه خود را به قلب فعالیتهای هنری و موسیقی شهر وین

بگشاید.

درباره ی رفتار عاری از ظرافت و برخوردهای آمیخته با تند خویی وی روایتهای فراوانی در دست

است که بسی از آنها نشانی از واقعیت دارد؛ ولی چنین به نظر می رسد که در عین حال

بتهوون از موهبتی قابل تحسین برای نفوذ در دل دیگران و برانگیختن حس احترام آنان نسبت به

خود برخوردار بوده است. نجابت و اصالت ذاتی وی که در وقار و مناعت رفتارش متجلی می شد

خیلی زود دوستان و علاقه مندانی را به دور وی گرد می آورد و بسیاری از این دوستان تا

سالهای متمادی در شمار دوستان و حامیان دلسوری باقی ماندند.

بتهوون نخستین بار در مارس 1795، ضمن یک کنسرت خیریه در برابر محافل علاقه مند به

موسیقی ظاهر شد. در این کنسرت، کنسرتو پیانویی از ساخته های خویش اجرا کرد که

احتمالاً همان کنسرتو پیانو شماره.2 وی در سی بمل ماژور بود. اثری که در زمره ی ساخته های

وی طی سالهای 1794 و 1795 ، محسوب می شد. طی پنجسال بعد از آن نخستین کنسرت،

بتهوون اوقات خود را به تصنیف آثار جدید، تعلیم پیانو و شاگردانی چند و اجرای کنسرت هایی

گذراند و در ضمن سفرهای کوتاه مدتی به شهرهای پراگ، درسدن و برلین کرد که هر کدام در

حد خود عرصه ی جالبی  برای هنرنمایی آهنگسازان و استادان نوازنده به شمار می آمد.

در تاریخ دوم آوریل 1800 ، بود که بتهوون در صدد برآمد نخستین کنسرت خود را در وین به نفع

خویش و مرکب از آثار آهنگسازان معاصر و ساخته های خودش برگذار کند.

این کنسرت که ساعت شش و نیم بعد از ظهر آغاز شد چون یک بزم مجلل و طولانی از

موسیقی بود. لطفاً به برنامه ی این کنسرت نظری بیفکنید:

1_ سمفونی بزرگ اثر موتسارت

2_ آریایی از اوراتوریوی آفرینش اثر هایدن

3_ کنسرتو پیانو جدید آهنگساز و با تکنوازی خود آهنگساز

4_ سپتت برای چهار ساز زهی و سه ساز بادی که توسط بتهوون تصنیف شد و به علیا حضرت

امپراتریس اهدا شده است

5_ یک دوئت از اوراتوریوی آفرینش اثر هایدن

6_ بداهه سرایی توسط بتهوون روی سرودی در ستایش امپراطور اثر هایدن

7_ یک سمفونی بزرگ جدید برای ارکستر کامل از ساخته های بتهوون

آخرین قطعه در این برنامه ی مفصل و پر مهابت، نخستین کوشش بتهوون در فرم و چارچوبی

بود که طی بیست و پنج سال متعاقب آن تاریخ، به همت و نبوغ وی به صورت شریفترین و

محتشمترین و شهامت آمیز ترین فرم موسیقی درآمد_ منظور فرم و چارچوب سمفونی است.

یکی از گزارشگران مجله ی آلگه ماینه موزیکالیشه تزایتونگ که در این کنسرت حضور داشت، در

مقاله ی خود چنین اظهار نظر کرد: « سمفونی بزرگ و جدید بتهوون مشحون از هنرمندی و

اندیشه های بدیع فراوان است» همین گزارشگر اضافه می کند « سازهای بادی به میزانی بس

بیشتر از حد متعارف به کار گرفته شده است تا بدان حد که به نظر می رسد این قطعه بیشتر از

آنکه برای یک ارکستر کامل باشد به خاطر یک دسته نوازندگان سازهای بادی تصنیف شده

است» این گزارشگر که در مقام منتقد موسیقی چنین اظهار عقیده کرده بود، از بحث درباره ی

جنبه ی دیگر این سمفونی که مسلماً برای مستعمان در نخستین اجرا، گیج کننده و نامأنوس

می نموده فروگذار کرده و ظاهراً ترجیح داده است سخنی نگوید.

منظور آغاز سمفونی است که قبل از مستقر شدن در تونالیته ی آشنا و مأنوس دو ماژور،

لحظه هایی چند به حالتی مبهم بین دو تونالیته ی دیگر؛ یعنی فا و سل به حال پر پر زدن باقی

می ماند. به هر حال وقتی سمفونی به تونالیته ی دو ماژور می افتد، بتهوون می کوشد تا

مرتباً بر این تونالیته تأکید کند. تم دوم موومان اول نسبت به تم اول حالتی متضاد پیدا می کند؛

بدین معنا که از ظرافتی زنانه در مقام قیاس با صلابت مردانه تم نخستین، برخوردار می شود

و همین ایجاد حالت تضاد بین تمهای یک موومان، مشخصه ی شیوه ی سمفونی نگاری بتهوون

در سالهای بعد می شود.

در موومان دوم، آندانته کانتابیله، همه ی تأکید و توجه معطوف به یک تم اصلی می گردد که آن را

 بازی گوش وار توصیف کرده اند. موومان سوم که به اصطلاح در فرم منوئه است، مشخص ترین

شاهد گسستن رابطه با سنتهای سمفونیک از جانب بتهوون، شناخته شده.

سر جورج گروو که از بتهوون شناسان بزرگ و نویسنده ی زندگی نامه ی این آهنگساز است

درباره ی  مومان سوم سمفونی اول چنین اظهار نظر می کند: « آهنگساز در این موومان روح

منوئه آهنگسازان گذشته را نادیده گرفته و به کنار نهاده، برسرعت تمپوی موومان افزوده، قالب

رسمی و کهن منوئه را شکسته و از یک نغمه ی رقص صرف، اسکرتسو را پدید آورده.... و در

این میان، هیچ نیازی نیافته  که این فرم ابتکاری جدید را از نظر شیوه ی نگارش و روح آن،

تغییر و تبدیل زیادی بدهد تا برابر آن موومانهای عظیمی بشود که قسمتهای تحسین انگیز و

بس جالب سمفونی های بعدی وی را تشکیل می دهد... وقتی بتهوون این بخش از سمفونی

اول خود را تصنیف کرد، گامی بزرگ و جهش وار به یک دنیای تازه در موسیقی نهاد»

موومان آخر  سمفونی با پنج میزان شاد و آمیخته با حالت بذله گویی آغاز می شود که به فرم

آداجو مشخص شده و ضمن این پنج میزان، ویلن ها تکه هایی از یک گام بالارونده را می نوازند

و آنگاه سراسر موومان در فرم شاد و پروجد آلگرومولتو یکباره با همه قوا پدیدار می گردد،

در این قسمت موسیقی حالتی شادی بار و پر شور پیدا می کند، از حساسی حاکی از

سبکبالی و بی غمی با نصیب می شود و نشان می دهد که آهنگساز در هنگام تصنیف آن از

نیرو و نشاطی فراوان و حالتی عاری از هر گونه دغدغه ی خاطر برخوردار بوده است، سمفونی

اول بتهوون بیانیه ای آمیخته با قدرت و اعتماد به نفس از جانب آهنگساز است که هنوز از

غمها، رنجها و حرمانهای سالهای بعد خبر ندارد، سرشار از امید و نشاط است و می خواهد

دیگران را نیز در این نشاط و امید سهیم سازد. آهنگسازی که عزم آن دارد تا آثار بدیعی

دارای مشخصات خاص خودش و متمایز از آثار استادان گذشته پدید آورد و در این میان از

شکستن هیچ سنت و قاعده ی مقبول زمان پروا ندارد.


مطالب مشابه :


نقد و بررسی سمفونی شماره.1 بتهوون

دنیای زیبای موسیقی - نقد و بررسی سمفونی شماره.1 بتهوون - دانلود موسیقی کلاسیک




پاییز دوست داشتنی

باران وسیع ترین سمفونی آفرینش دانلود آهنگ های جدید(فرید لاهیجانی) استاد محمدکاظم




چند وجهی بودن خلاقیت . . .

دانلود معماری - چند وجهی بودن خلاقیت . . . - از قاشق غذاخوری تا شهر؛دامنه کار معمار را تعریف می




حسین جان تو با سمفونی خونین عاشورایت دل تاریخ را عاشقانه شکافته ای

سپیدار - حسین جان تو با سمفونی خونین عاشورایت دل تاریخ را عاشقانه شکافته ای منظومه آفرینش.




دانلود نمونه سوال املاء و متن املاء نوبت اول

کلاس ششم دبستان راضیه(اهواز) - دانلود نمونه سوال املاء و متن املاء نوبت اول - به اندازه




سمفونی پنجم بتهوون _ موومان اول

بتهوون در این سمفونی با به کار گرفتن اساسی دستمایه آفرینش نیرو و دانلود جدید




بتهوون؛ دردانه جهان موسیقی

دانلود كتاب هاي ۱۹۰ امین سال آفرینش باشد که همه سمفونی ها، کنسرتوها، سونات ها و




برچسب :