چفیه نمادمبارزه

 

 

چفیه چیست؟

       چفیه یا کوفیّه یکی از انواع پوشاک سنتی عربی است و منشأ اصطلاح کوفیه را شهر کوفه دانسته‌اند.چفیه تکه پارچه ای است که به دورگردن وسرمی اندازندودر اندازه های مختلفی تهیه می شود.اندازه معمولی آن یک متر مربع است ودارای خطوطی به رنگ سیاه وشطرنجی می باشد. کوفیه دستمال بزرگی است که اعراب از آن به عنوان سربند استفاده می‌کنند تا از سر و روی ایشان در برابر آفتاب و شن محافظت کند. کوفیه را با حلقه یارشته سیاهی به نام عقال بر سر می‌بندند که در مجموع کوفیه و عقال نامیده می‌شود. از ویکی‌پدیا

چفيه يا اسامي بيشتر مرسوم آن درجهان عرب (غترة،حطّة،مشدة،كوفية يا شماغ) در ناحيه وسيعي از كشورهاي عربي حوزه خاورميانه وشمال آفريقا بعنوان سربندي مردانه استفاده مي شود، كه عموماً از جنس نخ پشم و كتان يا تركيبي از آنها بافته شده و با توجه به ظرافت بافت به سرعت خشك مي شود و مي تواند در عين گرم نگاه داشتن سردر مواقع لزوم با خيساندن در آب نقش خنك كننده را نيز بازي كند!!.
اگرچه امروزه اعراب اماراتي و سعودي آن رابه همراه عگال بعنوان نماد وپوشش ملٌي استفاده مي كنند ولي در واقع اين طرح چفيه است كه اصالت و خواستگاه آن رانشان مي دهد، آنچه بعنوان چفيه با طرح خطوط سياه در زمينه سفيد مي شناسيم و در ايران نيزمرسوم شده در واقع اصالت سوري دارد و از همان جا نيز بعنوان نماد جنبشهاي فلسطيني دردهه 40ميلادي از قرن بيستم انتخاب و مورد استفاده قرار گرفت، چفيه سفيد عموماً به شيوخ واعراب خليج و سعودي و طرح خطوط قرمز در ميان اعراب اردن عموميت دارد.
،ویکیپدیا دانشنامهٔ آزاد

           درایران نیزاستفاده ازچفیه سابقه طولانی داردامااستفاده عمومی آن محدودبه قسمتهای عرب نشین ایران یعنی خوزستان وجنوب کشوربوده ولی درایام عزاداریهای محرم وشبیه خوانی ها هم استفاده  می شدوآن رابه سرفرزندان بنی هاشم و مسلم بن عقیل می انداختند.دلبستگی مردم ایران به چفیه به چندعامل بستگی دارد.نخست آنکه چون چفیه یک پوشش عربی است وامامان معصوم (ع)هم عرب بودندلاجرم مورداحترام ماواقع است وجنبه مذهبی برای ما شیعیان پیدا می کند.دوم اینکه مبارزان فلسطینی سالهاست که برعلیه اشغالگران صهیونیستی مبارزه می کنندوچفیه (استفاده فراگیردر عصرحاضر)که خاستگاه فلسطین وسوریه ولبنان است نمادمبارزه با اسراییل واستکبارجهانی محسوب می شود.حمایت معنوی وقلبی ایرانیان از آرمان آزادسازی بیت المقدس و فلسطین وفلسطینیان به عنوان برادران دینی ومظلوم موجب شده است استفاده از چفیه برای حمایت ازآنان رواج پیداکند.حتی در کشورهای غربی مردمان انسان دوست برای حمایت از فلسطین در راهپیماییها واعتراضات از چفیه استفاده می کنند.سوم اینکه جنبه های مذهبی استفاده ازچفیه ونمادمقاومت وایثاربودن آن ،به هنگام جنگ تحمیلی به سرعت رواج پیداکردوبه عنوان نمادفرهنگ بسیجی وایثاروشهادت شناخته گشت.مردم وخانواده های شهداآن رابه عنوان میراث معنوی شهدا ویادگارجنگ تحمیلی قلمدادکردندوبرای ادامه راه آنان چفیه رامورداستفاده قراردادند.شایداین نکته جالب باشدبدانیم گرچه دشمن ما صدام ونیروهای عراقی وطرف جنگی ما همان مردم عرب عراق بودندکه چفیه متعلق به آنان محسوب می شدامانمادهای جنگی ودفاعی ماهمان چفیه وپرچم یاحسین ویاکربلاویاابوالفضل و...بود.چنین مواردی می توانست برروحیه دشمنان ماخدشه واردکندوانگیزه آنان در جنگیدن رازیرسئوال ببردکه قطعا اینچنین بود.

 و به  با وجود رواج بیشتر واژهٔ «چفیه»، برخی مانندآقای ابوالحسن نجفی، «چفیه» را شکل غلط کلمه می‌دانند و اصرار دارند که حتماً باید واژهٔ «کوفیه» به کار رود. [۱] این نوع نگاه نجفی به واژگان و اصرار بر استفاده از شکل قدیمی کلمات (که اساس کتاب «غلط ننویسیم» اوست) مورد انتقاد زبانشناسان، از جمله محمدرضا باطنی (زبان‌شناس و استاد دانشگاه تهران) قرار گرفته است[۲].

همچنین نگاه کنید به: دشداشه

1.   «کوفیه و عقال را گاهی به غلط به صورت کَفیه و عقال یا چپیه ارگال یا چپیه عگال می‌نویسند و تلفظ می‌کنند.» ابوالحسن نجفی. غلط ننویسیم: فرهنگ دشواریهای زبان فارسی. چاپ ششم، تهران: مرکز نشردانشگاهی، ۱۳۷۳، ISBN 961-01-0559-7، ‏ص ۳۱۷. ‏

2- محمدرضا باطنی، استاد اجازه بدهید غلط بنویسیم.

نمادهاي ماندگاردهه هاي شصت و هفتاد ميلادي از قرن بيستم،كلاه بره و لباس چريكي چگورا،چفيه اعراب فلسطيني و امثالهم كه نماد مبارزه و مقاومت بودند،سالها بعد به بخشي از پوشش مردم جهان تبديل شدند.چفيه دراين سمت دنيا به نوعي شناخته شده تر محسوب مي شود و با راه يافتن به جبهه هاي جنگ ايران وعراق ،بسياري آنرا بخشي از تاريخ و فرهنگ ايراني مي دانند و متاسفانه در  سالهای اخیر برخی کشورهای غربی ازآن به عنوان نمادي براي تروريسم خاورميانه اي نيز نام می برندکه در صددند ماهیت جنبشهای حق طلبانه فلسطینی راتغییردهند.


داستان چفيه؛ نماد مقاومت یا مد

چفيه؛نماد مبارزان فلسطينى، اكنون به سالن‌هاى نمايش مد لباس در جهان كشيده شده است.

 گسترش بازارچفیه در جهان

نگاهی به بازارهاى جهانى عرضه چفیه

در سال 1936 پس از انقلاب كشاوزران فلسطين، چفیه نیز با موضوع فلسطين مرتبط شد.

چفيه اكنون در اروپا و بويژه در اسپانيا و دانمارک به قيمت بالايى به فروش مى‌رسد. در ژاپن، چفيه‌های ماركدار با قيمت‌هاى نجومى عرضه مى‌شود که قيمت برخى از آن‌ها به هزار دلار نيز مى‌رسد.در سال 2001 نيزانجمنهای ضدجنگ در ايالات متحده چفيه‌هايى با علامت « no war» در سراسر آن کشور توزيع كرد.چفيه سياه و سفيد فلسطينى با نقش چهارخانه، شبيه به تور صيادى و سيم‌هاى خاردار به نشانه محروميت كشاورزان فلسطينى از خانه‌ و کاشانه آن دوران خود است. چفیه برای آن‌ها در ابتدا دستمال همه‌كاره‌اى بود كه براى پاک كردن عرق روى پیشانی و هم بعنوان زیراندازى براى براى استراحت زير درختان زيتون و انجير، همچنین رواندازى براى آن‌ها که خانه‌شان در بحران شصت‌ساله ويران شد بكار مى‌رفت.

«كوفيه» يا «چفيه»، دستمالى است كه روستاييان و عشاير عرب از آن استفاده مى‌كردند. در سال 1936 وپس از آن كه بريتانيا به بهانه اداره سرزمين‌هاى فلسطينى زمينه رشد صهيونيست را پدید آورد، فداييان فلسطين براى پوشاندن چهره خود به هنگام مبارزه و مخفى ماندن از دست بريتانيايى‌ها از «کوفیه» استفاده مى‌کردند. چفيه، بعدها تبدیل به سمبل مبارزان فلسطينى عليه سازمان‌هاى تروريستى مخوف صهيونيست كه دست به كشتار زنان و فرزندان فلسطينى مى‌زدند شد. در انتفاضه نخست كه سال 1987 بوقوع پیوست و در انتفاضه دوم سال 2000 نيز چفيه همچنان مورد استفاده قرار گرفت. بنحوى كه اكنون تبديل به سمبل مبارزات مردمى در جهان تبديل شده است .با گسترش جنبش‌هاى چپ و كمونيست در جهان در دهه چهل شمسی ، بويژه میان فلسطينى‌ها، اعضاى اين جنبش از چفيه سرخ به نشانه ايده‌هاى كمونيستى خود استفاده كردند. به تبع آن نيروهاى چپ در لبنان نيز از همين سمبل استفاده كردند.

برخی تحلیل گران مدعی اندهمانطور كه چفيه سرخ و سفيد نماد كمونيست و جنبش چپ است، چفيه سياه و سفيد نيز سمبل «ياسر عرفات» رهبر فلسطينيان در دهه‌هاى اخير محسوب مى‌شود. در روسيه نيز چفيه را با نام «عرفاتكا» مى‌شناسند. چفيه سياه و سفيد نيز در لهجه فلسطينى به «حطه» مشهور است و چفيه سرخ و سفيد «شماغ» نام دارد كه ريشه در كشورهاى حاشيه خليج(فارس) دارد. چفيه‌هايى كه اكنون در بازارهاى جهانى عرضه مى‌شوند به همين چند نوع ختم نمى‌شوند. رنگ‌، نقش و اشكال گوناگونی نیز بخود گرفته‌اند.

در این رابطه مى‌توان به سرقت ميراث فرهنگى فلسطين توسط صهيونيست‌ها اشاره كرد. «گابى ين حاييم» و «موكى هرييل» دو طراح لباس صهيونيستى، ميراث فرهنگى فلسطين را با نقش و رنگ پرچم اسراييل طراحى كرده‌اند كه از ستاره‌هاى شش‌گوش و نوار آبى نيز در آن استفاده شده است. این سمبل برگرفته از حكايت دو رود «نيل» و «فرات» است که اسراییلی‌ها آنرا سرزمين خدادادى يهود مى‌دانند.

نشریه البلداخیرا نوشت: چفیه، نماد مبارزان فلسطینى، اكنون به سالن‌هاى نمایش مد لباس در جهان كشیده شده است. به نوشته «پرس‌تی‌وی» به نقل از این نشریه، در مركز بیروت و در خیابان «حمرا» كه مشهورترین مكان فرهنگى، سیاسى و مدل لباس لبنان است، آخرین مد جهانى به نمایش گذاشته شده است. پشت ویترین فروشگاه‌هاى معروف لباس در این خیابان، براى تزیین مانكن‌هاى پلاستیكى از انواع چفیه‌ها استفاده شده. در یكى از فروشگاه‌ها، چفیه‌ چهارخانه سیاه‌ و سپید دور گردن مانكن نقره‌ای رنگی را پوشانده و در انتهای آن مبلغ بالایى حک شده است.

   يكي از معدود كارخانجات توليد چفيه در مناطق فلسطيني -الخليل متعلق به ياسر هرباوي 76 ساله ،توليد كننده اصلي چفيه فلسطيني است كه اين روزها عليرغم مد چفيه پوشيدن در اروپا! و مشتريان هميشگي در خاورميانه ، در قبال هجوم توليدات ارزانقيمت چيني آن در حال به زانو درآمدن است!

 

 

 

 

              با شما هستم اي ابن الوقتها، انقلابيون بعد از انقلاب؛ سرمايه داران ، زراندوزان ، مستکبرين ،

 

فئودالها،خوانين؛ غربزدهها ، منورالفکران ،انحصارطلبها؛اسلام پناهان؛قشريون؛خمره هاي قدرت؛

 

ميوه چينها، راحت طلبها، زخم زبان زنها، منافقين ،التقاطيون؛

 

 اي کسانيکه تا ديروز نمي دانستيد که سياست را با (س) مي نويسند يا با (ص) ،

 

 اي جرياناتي که جز به خود و هواي نفس ، ديگران را نمي شناسيد، و همواره بر چسب مي زنيد ،

 

غيبت ميکنيد و شهيدان را متهم به کفر کرديد.

 

         خدايا ، آيا ميخواهند از خون شهيدان نردبان قدرت و پست و مقام براي خود بسازند،

 

نکند که .....نه،نه.خدايا، هرگز ،

 

 اينها که گفتم کفر است؛ مگر ميشود خون حسينيان پايمال شود ، مگر ميشود علي اکبر و

 

 ابوالفضل و علي اصغر بميرند،"مگر شهيدان زنده نيستند"

 

، نه، نه، هرگز، آنها همواره زنده اند، جاويدند، زيرا شهيدند و شهيد يعني حي حاضر ،

 

 ناظر و حضور در تمامي صحنه هاي حق و باطل.

 

 

 

شهيد خليل فاتح آزاده سرافراز تبريزي است که در اردوگاه موصل سينه خود را سپر کرد و داوطلبانه مسئوليت سلاح و نارنجک هاي کشف شده از زير خاک باغچه هاي مقابل آسايشگاه اسرا را پذيرفت و با آغوش باز به استقبال شهادت رفت تا آسيبي به ديگر همرزمانش نرسد.هيچ دوربيني اين حماسه را ضبط نکرد و هيچ مورخي آن را ثبت ننمود اما خليل يقين داشت که خدا حاضر و ناظر است و در روز حساب گواهي خواهد داد. او خوب مي دانست که روزهاي بدتري در انتظار او است.خليل از سرنوشت خود آگاه بود و مي دانست زماني که در زير شکنجه هاي وحشيانه بعثي ها در سياه چالهاي بغداد از شدت درد بارها از هوش مي رود هيچکس،حتي همرزمانش نيز شاهد جان سپردن او نخواهد بود.اما آگاهي از اين مسئله نيز موجب نمي گشت که امثال خليل فاتحها در انجام وظيفه و مبارزه با دشمن ذره اي به خود ترديد راه دهند.اگر آن روز شهيد فاتح گوي سبقت را نمي ربود،کم نبودند فرزندان خميني که داوطلب اين فداکاري مي شدند. همچنان که در مقاطع مختلف ايام اسارت مشابه آن را بسيار شاهد بوديم

ناصر قره باغي

راز چفیه

باید سلام کرد بر چفیه، بیرق همیشه جاودان جبهه های خمینی.

و باید سلام کرد بر چفیه ای که همواره بر دوش علمدار نهضت خمینی است...

بیایید از چفیه بگیم و بشنویم ... 

 

موارداستفاده چفیه در جبهه

* چفیه تنها تکه ای پارچه نیست که بردورگردن می انداختند. در کنج سنگر های پر معنویت جبهه ها چفیه نقش جانمازی را داشت که عاشقان طریق حقیقت در معبدبزرگ جبهه هاوآوردگاه رزم آوران برروی خاک مقدس پهن                 می کردندونماز می گزاردند.

*به هنگام حملات شیمیایی که امکانات پدافندی وجودنداشت اغلب یک چفیه نم به جای ماسک شیمیایی عمل     می کرد.

* همچنین در گرمای طاقت فرسای جبهه های جنوب همان چفیه ی نم بسان یک کولربرای رزمندگان اسلام بود.

*اگر دلاور مردی زخمی می شد چفیه نقش پانسمان را ایفا می کردوبه عنوان آتل برای شکستگیها استفاده        می شد.

* ازچفیه برای در آمان ماندن از سرمای سوزناک فصل زمستان هم  استفاده می شدوآن قسمت سروگردن و دهان وبینی رزمنده راپوشش می داد.

* کاربرد دیگرچفیه در اوقات بادوطوفان وگردوغباربوده وهست.موقیعت جغرافیایی واقلیمی خوزستان وسایرقسمتهای خاورمیانه که در فصولی از سال، وزش باد باگردوغبارزیادهمراه است،چفیه بهترین وسیله محافظت محسوب می شود.

* ازچفیه در جبهه ها به عنوان سفره هم استفاده می شد.ورزمندگان خاطرات دلنشینی از آن لحظات دارندبخصوص به هنگام تحویل سال هفت سین نوروزآنهم هفت سین ویژه جبهه رادرآن می چیدند.

* برخی رزمندگان به هنگام جنگ تن به تن وغافلگیری ازچفیه به عنوان وسیله ای برای ازخفه کردن نگهبانان ودیده بانان دشمن که لازم بودبی سروصدا انجام شود استفاده می کردند.

* وسیله ای به عنوان زیراندازآنجاکه ازکلیم وپتو وحصیرخبری نیست بهترین زیرانداز محسوب می شد.

*پوششی برای مخفی کردن چهره.اعراب ازگذشته های دوربرای شناخته نشدن، چفیه رابه روی صورت            می کشیدند

* چفیه درنقش طناب:رزمندگان گاهی مجبوربودندبرای انجام امری ازطناب محکم استفاده کننداگرچنین طنابی پیدانمی کردندسراغ چفیه های خودمی رفتندوباگره کردن آنهابه هم طناب محکمی تهیه می شد. 

اما کاربردظاهری چفیه تنها مواردی نیست که گفته شد. بلکه حسی است که تا آن را به گردن نیاندازید پی به رموز آن نخواهید برد.

 

 

 

 

 

 

 

 چفیه ...! چفیه!

 ای شال شب های سرد کردستان ام!

چفیه!

ای چتر روز های گرم مهران ام!

چفیه ...! چفیه!

ای یادگار یاران و همة آبرویم!

ای آبروی باران و ای ابر آرزویم!

با درد فشار دندان هایم بساز که از درد می سوزم.

فریادم را چاه باش.

مگذار سازِ های هایِ  من ، قهقهه ساز صف دشمن باشد!

قطعات ادبی درباره چفیه

به راستی در چفیه چه رازی نهفته است که با عطر و اشک و خون آشناست

و هنوز در کنار مرقد امام شهیدان، دستمال اشک مردان بی ادعاست؟

در حسینیه امام ، سینه زده ای؟

 چفیه ای که بر شانة قبله قلب هاست ، دیده ای؟

در جمکران، الغوث و الامان ، گفته ای ؟

چفیه ای که راهنمای جست و جو گران مهدی زهرا(ع) است دیده ای؟

در دانشگاه نماز خوانده ای؟ چفیه ای که سجده اهل معناست، دیده ای؟

به بهشت زهرا رفته ای؟

 چفیه ای را که در قاب عکسی با قرآن و اسلحه ای همنشین است دیده ای؟

از قطره قطره اشک فرو ریخته بر چفیه ای،

فشرده شده لای دندان،حدیث درد خوانده ای؟

چه می خوانی؟ تو هم بخوان!

آه از ترکش تهمت!فریاد از فراموشی دیروز!

امان از خنجری که از پشت فرود آید و صدا ندارد!

     

 چفیه ام کو ؟! چه کسی بود صدا زد : هیهات !! عشق من کو ؟! مهربان مونس شب تا به سحرگاه ام کو؟! چفیه ی شاهد اشکم به کجاست ؟!من چرا واماندم ؟! مأمن این دل طوفانی بی ساحل کو ؟! ای سحرگاه ! تو را جان شمیم نرگس ، چفیه منتظر صبح کجاست ؟! تربت کرب و بلا ! تو بگو چفیه ی سجاده چه شد ؟ ای مفاتیح ! بگو همدم دیرینه ی نجوایت کو ؟! آی مردم ، به خدا می میرم !! مرگ بی چفیه ! خدایا هیهات !! چفیه ام را به دلم باز دهید. عهد ما ، عهد وفا بود و صفا بود و ابد! گر چه من بد کردم ولی ای چفیه ! بدان بی تو دلم می میرد !! 

   آن روزها براي شهادت دروازه داشتيم اما حالا معبري تنگ و باريك اما هنوز براي شهادت فرصت باقيست بايد دل را صاف كرد. چفيه من را به سالهاي خدمت نظام وظيفه مي برد و سالهاي عطش وآفتاب سوختگي درخوزستان كه به مدد چفيه خيس فقط لحظاتي ازگرمايش مي گريختيم، همينطور خاطرات خونيني از چفيه! كه در ضمن شوخيهاي سربازهاي شاغل در آشپزخانه پادگان با چفيه هاي خيس تابانده شده نيز گاهي منجر به زخمي شدن يا ناقص شدن رفقايشان مي شد!.

 

انجمن دفاع مقدس

چفیه یعنی عشق 

:عكس ليلا خالد مظهر زنان مبارز فلسطيني و چفيه نمادينش رادر جواني مي بينيد.

 

 


مطالب مشابه :


خانه و کاشانه رامسر افتتاح شد...دلم گرفت

خبر افتتاح فروشگاه خانه و کاشانه رامسر را چند وقتی است شنیده ام راهنمای گردشگری خوزستان.




سیزده بدر و روز طبیعت...

سیاوش طهمورث و میلاد کی مرام در برنامه زنده رود اصفهان شروع مدارس و کم کردن مطالب !




چفیه نمادمبارزه

ایران یعنی خوزستان وجنوب فلسطينى از خانهو کاشانه آن فروشگاه‌هاى معروف




پیام نوروزی مدیر وبلاگ پایگاه اطلاع رسانی تیم پیمان شهرک سلمان فارسی

رسیده عید و دل ها شاد و خرم. همه در فکر دیدارند با هم. همه آماده انـد سفـره بچیننـد




گرین نگین زرین بروجرد

ایالت خوزستان و لرستان دو روز به خانه و کاشانه قدیمی و فروشگاه‌های




كنسرت نوروزي ستارگان پاپ در بروجرد

جاذبه های گردشگری و توریستی بروجرد موزه مردمشناسی ب در'خانه فرهنگ'خ




کشف بقایای کشتی حضرت نوح (ع) در کوه گرین بروجرد کشور ایران

ایالت خوزستان و لرستان دو روز به خانه و کاشانه قدیمی و فروشگاه‌های




برچسب :