- چاله‌هاي فرهنگي و ضرورت پر كردن آنها ...

نيازهاي جديد ارتياط‌هاي تازه‌اي را ميطلبد و بدنبال آن امكانات جديدتر . درفرآيند توليد آثار هنري  تنها هنرمند در آن نقش ندارد بلكه ارتباط او درجريان توليد ميتواند نگرش هاي تازه‌اي رابدنيال داشته باشد . از طرفي وجودافراد ي غير از او (هنرمند) به عنوان مخاطب يا ناقد اين جريان را تكميل ميكند . بازخورد اين ارتباط جهت گيري شخصي نسبت به آثارش است كه در هنرامروز مورد بررسي است . با نگاهي به روند شكل گيري وتوليد آثار در تاريخ هنر و تعامل عناصر اعم از انساني وغير انساني اين مهم را به اثبات ميرساند كه توليد اثر هنري فقط در ايجاد و شكل گيري آن خاتمه نمي يابد .وجود مخاطبين آگاه وهمراه با فضاي ارتباطي سالم و مناسب هنرمند را در رسيدن به اثري مطلوب همراه با انديشه‌اي اجتماعي و متعال ياري مي‌كند . در اين ميان فضاي ارتباطي عامل فيزيكي مهمي است كه جريان ارتباط را به سهولت امكانپذير مينمايد كه در حوزه تجسمي نگارخانه ( گالري ) بخش اعظم آنرا شامل ميشود . متأسفانه هنرمندان شهرما ( اردبيل) بخاطرپاره‌اي مشكلات از داشتن نگارخانه بصورت اختصاصي بي بهره بودند . (منظور از اختصاصي بودن صرفن به نمايش در آمدن آثار در حيطه تجسمي است بجاي فضاي نمايشگاهي كه در مواقع لزوم و عدم شناخت كاربرد هاي متفاوتي پيداميكرد ).اگرچه تنها دليل كم كاري هنرمندان شهرما فقط همين نيست اما به هرصورت افتتاح نگارخانه بخشي از انگيزه‌هاي بيروني را تامين ميكند . اين نگارخانه در ادامه‌ي نگارخانه قبلي كه به همت حوزه هنري اردبيل سالهاي پيش افتتاح وسپس تعطيل شد،مهم نيست كه چه ارگان يا نهادي عامل هستند مهم پرشدن يكي از هزاران چاله‌ي فرهنگي است كه داراي آن هستيم . ادامه اين فعاليت منوط به فعاليت‌هاي فردي هنرمندان و از سوي ديگر ارتباط نزديك اهالي اردبيل با آثار هست .

نوشته شده توسط : مهدی حمیدی 

در عصری که همه چیز با سرعت نور در حال حرکت است و ماشینیزم تمام خاطرات ما را با خود به یغما می برد، بهتر است لختی باستیم ، نفسی تازه کنیم و به اطراف خود با حساسیت بیشتری بنگریم و فرصت اندیشیدن داشته باشیم .

در این آشفته باز سرعت و دود و دم با یکدیگر بیندیشیم به این معنا که : فرهنگ چیست ؟ هنر چیست ؟ هنرمند کیست ؟ فرهنگ مال کیست ؟ و هنرمند کیست ؟حامی کیست ؟ و طرح و برنامه  چیست ؟ و هزاران سوال دیگر.

اینکه محل عرضه لباس های شیک و دست دوم ، لوازم آرایشی ، بوتیک های مردانه و زنامه ، بازارهای روز ، ساندویچی ، کافی شاپ ها ، کافه های سنتی ، کافی نت ها و . . .  در حال بروز شدن  و ازدیاد هستند ، محفل عرضه آثار فرهنگی و هنری  کجاست ؟

نگارخانه ها یکی از محفل های ارائه اثر هنری است که با ید مورد توجه بیشتر قرار گیرد و در این شهر چند هزار نفری باید حداقل 5 یا 6 نگارخانه ، گالری و نمایشگاه های دایمی نمایش آثار وجود داشته باشد که  . . . !!!

سرانه اماکن فرهنگی و هنری برای این جمعیت چند هزار نفری چقدر است ؟و ما نسبت به سرانه و استاندارهای ملی و بین المللی در کجای قرار داریم ؟!

جواب هرچه باشد تنها چیزی که به ذهن متبادر می شود اینکه حرکت ، تکاپو، جنبش و فعالیت ، آن هم از نوع فرهنکی ، فی نفسه خوب و مایه پیشرفت انسان ها است . اما حرکت باید با برنامه و بر اساس رویکردهای جامعه انسانی صورت بگیرد تا بتواند نیازهای اجتماعی شهروندان را برآورده نماید .

و چه نیکو خواهد بود اگر ما بتوانیم در حیطه هنرهای تجسمی ( نقاشی – گرافیک- عکاسی – مجسمه سازی – معماری  ، طراحی و . . . ) گا مهایی رو به جلو برداریم و هنر فاخر و دینی و مردمی خودمان را در عرصه های ملی و جهانی عرضه نماییم تا فرهنگ وهنر پویا و زنده داشته باشیم .

وجود نگارخانه ها در شهرهای بزرگ و کوچک نیز یک از عوامل توسعه فرهنگی به حساب می آید و شهر اردبیل تاریخچه چندان خوبی در این موضوع  ندارد .چراکه اولین نگارخانه اردبیل در محل « کتابخانه شماره 1 » با اندک فعالیتی منحل می شود و دومین نگارخانه در شهرک آزادی بنام « جوان » مدت زمان اندکی فعالیت می کند و بعد . . . نگارخانه سوم « قوام الدین اردبیلی » نام میگیرد و به خاطر دوری و بعد مسافت از استقبال چندانی روبرو نمی شود .  نگارخانه چهارم در نزدیکی بازار « هنرهای زیبا» یک سالی فعالیت می کند و به علت اجاره ای بودن منحل میشود و امروز  بیست و هشت اردیبهشت ماه ساعت30/12 آیین افتتاحیه « نگارخانه هنرهای زیبا » با نمایشی از آثار هنرمندان ( نقاش ، طراح گرافیک  ، عکاس معرق و خوشنویسی و . . . ) شروع به کار می نماید . تا ببینیم کی از حرکت باز می ایستد.

البته شهری با چند هزار نفر جمعیت به چندین برابر امروز به نگارخانه ، گالری ، موزه آثار هنری ، موزه ملی ، موزه هنرهای معاصر و . . . نیاز دارد و اگر امروز موافقت اداره ارشاد و همت هنرمندان انجمن هنرهای تجسمی نبود ، نگارخانه ای با این نام هم مطرح نمی شد . نگارخانه در نوع خود یکی از رویدادهای خوبی است که در این سال اتفاق افتاد. و این آمار و ارقام جواب همه سوال هاست و نشانی است از رویکرد تولید آثار هنری که باید مجالی برای خودنمایی و عرضه پیدا نماید و از این گذشته نیازهای عاطفی ، انسانی و روحی شهروندان نیز مهمترین وجه نیاز به نگارخانه است .

·        فارغ التحصیلان مقطع دیپلم در رشته های  هنر ( نقاشی ، گرافیک ، عکاسی ، نگارگری و . . . ) حدود 400 نفر

·        فارغ التحصیلان مقطع کاردانی در رشته های هنری – حدود 350 نفر

·        فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی در رشته های هنری – حدود 70 نفر

·        فارغ التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد در رشته های هنری – حدود 30 نفر

·        و . . .

           نوشته شده توسط : parda  

در زندگی امروزی جوامع شهری ، وجود مکانی به نام نگارخانه یعنی محیطی خارج از دغدغه های شلوغی و استرس و سایر مسایل پیرامون این نوع زندگی ، که قرار است پدیده های مختلف هنری را در این مکان به معرض نمایش بگذارند . نگارخانه مکانی است که در آن جریان های جدید هنری شکل می گیرد و آخرین دستاوردهای هنری یک جامعه در معرض دیدگان مخاطبان هنری قرار گرفته و ما بین هنرمندان شهرهای مختلف ایجاد تعامل می کند .

چه جریانی می تواند در یک پروسه زمانی ، تحولی در فرهنگ و نگرش و سواد بصری آحاد مختلف جامعه ایجاد کند و در دنیای کنونی ، که بیشتر از نوشتار و گفتار ، تصویر وجود دارد ، داشتن این سواد بصری امر لازمی است که روح جامعه را به شوق می آورد و زیبایی را به افراد جامعه هدیه می کند و این زیبایی است که فکر زیبا ایجاد می کند و در امتداد این فکر زیباست که زیبایی نمود بیرونی پیدا خواهد کرد . آنگاه خانه ، کوچه ، خیابان ، شهر و ... زیبا خواهد شد .

چه جریانی می تواند خلاقیت را بعنوان یکی از ضروریات انسانی ، تعالی بخشد و انسان را خلاق بار بیاورد ، که انسان خلاق اولین لطف را در حق خود و سپس در حق جامعه خواهد کرد .

نگارخانه مکانی است که قرار است با هدایت درست و نمایش آثاری ارزشمند ، ارتباطی از گونه دیگر با شهروندان برقرار کند و آن ها را دعوت کند به تفکر ، آن هم تفکری از نوع دیگر ، در واقع فرد را وادارد تا به کنکاش بپردازد و یک بار دیگر خود را جستجو کند و به تحلیل درونیات خود و جایگاه خویش بپردازد .

در شهری مثل اردبیل ، با گذشته ی تاریخی درخشان خود ، لزوم پرداختن به این امر بیش تر خود را می نمایاند و این نمی شود جز با حمایت از جریان های هنری و افراد فعال این عرصه .

- نوشته شده توسط بهزاد محبی 30/2/88

 

اسامی هنرمندان شرکت کننده در این نمایشگاه : ( به ترتیب حروف الفبا )

اسداللهی شهرام

اسداللهی فراهم

اسماعیلی نسب ناصر

بهزاد بهراد

باقری نجات

جعفری علی

چایچی

حسن خانی فریدون

حمیدی طوایی مهدی

حیدری بهمن

حیدری خسرو

رجبی اصل موسی

رضایی شهرام

زارع رضا

زمانیان هوشنگ

سیدی میر مهدی

شاه محمد اردبیلی رحمان

شعبانی گلناز

صفایی صابر

عبداللهی شهرام

عبدی فینا

عرفانی عباس

علیپور هامون

گالشی صفر

مجرد حجت

مجرد رحمان

محبی بهزاد

مداحی اکبر

معینی فرد تقی

مکبر ودود .  


مطالب مشابه :


نتایج مسابقات قهرمانی آسیا‌ـ 2010 تهران: ایران بار دیگر بر بام آسیا

علی تبریزی 1ـ احسان خواجوی (ایران) 2ـ فام‌وان مچ (عراق) 2ـ علی اسداللهی (ایران) 3ـ کامبیز




شرکت‌کنندگان در جشنواره اردیبهشت هرمزگان

فرج‌زاده، علی بابایی، علی اسداللهی، سید محمد صادق علی محتشمی، زهرا فام; وردپرس




لیست اسامی اعضای هیأت علمی گروه های زبان و ادبیات عربی

دکتر علی دودمان کوشکی . دکتر بتول مشکین فام. سعید نجفی اسداللهی.




اسامی هنرمندان حاضر در سایت کتاب سیاه با لینک گالری

حمید محمد رضا فام. مصطفی اسداللهی. سمیرا مهرداد پور نظر علی. فاطمه




زولال سبکی نین کیتابی یاییلدی

محمد رضا خیری فام مممد علی برزگر(گرگرلی آراز) دوکتور ابراهیم اسداللهی




- نگارخانه سوره میزبان تجسم اردبیلی‌ها

بهزاد محبی علی جعفری ، مهدی حمیدی، آرام علایی ، عباس عرفانی ، زهرا اسداللهی فام; وردپرس




زولال تورکو دیلینده آیاق دوتدو

امیر علی مطلوبی محمد رضا خیری فام انجمن ادبی اسداللهی




- چاله‌هاي فرهنگي و ضرورت پر كردن آنها ...

اسداللهی شهرام . جعفری علی . چایچی . حسن خانی فریدون . حمیدی طوایی مهدی . فام; وردپرس




برچسب :