سفرنامه مالزی (دومین بار)

مالزی          Malaysi چهارمین سفر- ششم تیر ماه ۱۳۸۸ برابر با بیست و هفتم ژوئن 2009

1-پرچم ملی مالزی

سلام دوستان

مالزی کشوری است واقع در جنوب شرقی آسیا که در شمال با کشور تایلند و در جنوب با سنگاپور و دو کشور اندونزی و برونئی همسایگان این کشور در شرق می باشند .

این کشور دارای 13 ایالت  که از دو بخش کاملا مجزا ،مالزی غربی و مالزی شرقی تشکیل شده است و مالزی شرقی شامل ایالت صباح و ساراواک می باشد و هر ایالت پادشاه و پرچم اختصاصی خودش را دارند و پرچم ملی مالزی از 7 خط سفید و 7 خط قرمز افقی تشکیل شده است که نشانگر تعداد ایالت های آن و  همچنین دولت فدرال می باشد.

جمعیت این کشور حدودا 27.000.000 میلیون نفر می باشد که از سه نژاد اصلی مالایی ، چینی و هندی می باشند. مالایی ها بیشترشان مسلمان و چینی ها بودایی و هندی تبار ها ،هندو می باشند و به خاطر آزادی مذهب همگی بدون هیچ تنش مذهبی کنار هم با آرامش زندگی می کنند.

2- نژاد هندی - چینی

با توجه به قرار گرفتن در نزدیکی خط استوا فقط دارای یک فصل می باشد و همچنین به خاطر قرار گرفتن بین دریای چین جنوبی و اقیانوس هند و آرام دارای آب هوایی گرم و مرطوب و پر باران ولی با طبیعتی سرسبز و زیبا می باشد . لذا برای مسافرت به این کشور در هر موقع از سال نیازی به لباس گرم ندارید  .

مالزی سرزمینی است بسیار زیبا با جنگلهای انبوه استوایی و به عبارتی جنگلهای بارانی" Rain forests" و همچنین انبوهی از درختان صنعتی کشت شده روغن نخل "Palm Oil" که مهمترین صادراتش را تشکیل می دهد و در اکثر زمینهای این کشور کشت می شود .

بخاطر باران فراوان و شدید ،کشوری تر و تمیز و همیشه سبز می باشد هرجایی را که نگاه میکنی گل و گیاه و درخت می بینید حتی بر روی تیر های چراغ برق و پشت بام ها و ..... مردم مالزی معمولا  انسانهایی شاد و با لباس های رنگارنگ می باشند و با توریستها رفتاری محترمانه و مودبانه دارند و همین عامل باضافه طبیعت بسیار زیبا و آزادی اجتماعی و مذهبی باعث جذب توریست های  بسیار زیاد این کشور می باشد .

شما در آنجا می توانید از انواع میوه های خوش رنگ،خوشمزه و بسیار لذیذ استوایی و البته با قیمت مناسب تهیه نمایید اگر هم قصد جنگل نوردی دارید می توانید همه انها را مجانا و به وفور بالااخص از موزهای جنگلی کوچک خوشمزه استفاده نمایید.

3- میوه استوایی جک فروت

واحد پول آن رینگت میباشد و ارزش آن یک سوم دلار می باشد .

ساعت ان کشور 4:30 دقیقه در نیمه دوم سال از ایران جلو تر است.

کد بین المللی کشور 0060 می باشد.

این کشور چون جزئ مستعمره انگلیس بوده است ،قانون رانندگی انگلیسی است یعنی رانندگی از سمت چپ و فرمان ماشین سمت راست می باشد .

شهر کوالالامپور پایتخت مالزی دراصل پایتخت اقتصادی آن است که به خاطر برج های دوقلو پتروناس شهرت جهانی دارد . این شهر نیز مانند همه مراکز توریستی جهان دارای امکانات بسیار وسیع برای ارضای سلیقه های مختلف توریستی است . اگر کسی خیلی سفر نکرده باشد حتما چیزهای زیادی برای دیدن در مالزی پیدا خواهد کرد.

4-نمایی از شهر کوالالامپور از بلندی برج مخابرات

این دومین سفرمان به کشور مالزی است که به اتفاق همسرم می باشد .

5-بندر سنگاپور

بعد از 3 روز اقامت و گشت و گذار و کمی هم خرید در کشور کوچک و زیبای سنگاپور با یک اتوبوس VIP با کرایه نفری 33 دلار سنگاپور به همراه صبحانه در اتوبوس راهی مالزی شدیم  ایستگاه اتوبوس واقع در خیابان کویین "Queen street "  نزدیک خیابان عرب می باشد سپس از کنار بندر آزاد سنگاپور که پر از کشتی ها و جرثقیل های زیادی  است  و همچنین از خیابان هایی با آسمانخراش های سربه فلک کشیده گذشتیم و بعد از طی مسیر به سمت شمال کشور که اتفاقا  کارخانه های آن کشور هم در این منطقه قرار گرفته اند راهی گمرک خروجی سنگاپور شدیم 6 نفر مسافری که در این اتوبوس بودیم از اتوبوس پیاده شدیم و بعد از پر کردن فرم دیگری که فرم سلامت بود و در باره مسافرت به دیگر کشور ها بخصوص آفریقا  در یک ماه اخیر بوده " با توجه به شیوع بیماری آنفلوآنزای خوکی " پاسپورت هایمان مهر خروج خورده و بعد از طی مسیر از روی پل مرزی TUAS  که به طول ۱۹۲۰ متر می باشد و تنها مسیر زمینی بین سنگاپور و مالزی می باشد وارد خاک مالزی شدیم.

6-پل مرزی بین سنگاپور و مالزی

پس از طی مسافتی اندک در گمرک مالزی پیاده شده هر مسافر باید فرم ورودی یا Arrival Card   را پر کند که شامل نام "Full Name"، شماره پاسپورت "Passport Number" ، آخرین مرز خروجی"Port of Embarkation"  ، تاریخ خاتمه اعتبار پاسپورت "Passport Expiry Date" ، دلیل سفر به مالزی " purpose of journey " و محل اقامت در مالزی ""Address in Malaysia  می باشد، پس از تکمیل فرم به همراه دیگر مدارک شامل: ۱- اصل گذرنامه 2- بلیط رفت و برگشت که تاریخ برگشت آن حتماً باید قبل از 90 روز باشد تحویل داده  و پس از ثبت ویزا که ویزای توریستی است و معمولا 90 روزه می باشد که داخل پاسپورت مهر می شود. مالزی از جمله کشور هایی است که به ایرانی ها در مرز ورودی ویزای 3 ماه توریستی می دهد و آن هم مهری است که بر روی پاسپورت زده می شود و دیگر نیازی به مراجعه به سفارت در تهران نیست  .  از گمرک بیرون آمدیم و سوار اتوبوس شدیم و مسیرمان را به سوی کوالالامپور ادامه دادیم .

مسیر اتوبان تا کوالالامپور حدود 400 کیلومتر ی فاصله می باشد که تقریبا 6-5 ساعت طول می کشد. چون این سفر دوم ام به مالزی بوده هم اطلاعات زیادی ازآن کشور داشتم و هم قسمتی از این اتوبان را در سفر قبلی به شهر مالاکا آمده بودیم . بعد از  3-2 ساعت سفر داخل خاک مالزی حدود ساعت یک و نیم بعد از ظهرکنار یک رستوران برای صرف نهار توقف کردیم  و این اولین تجربه همسرم در یک رستوران مالزی با غذاهای متنوع ولی اکثرا تند و فلفلی بوده است . دو نهار با نوشابه هر کدام به مبلغ ۷ رینگت گرفتیم و بعد از صرف نهار راننده از ما 6 نفرخواست که ماشین را عوض نماییم و با اتوبوس دیگر ادامه مسیر دادیم.

7- نمونه ای از غذای مالزی

مالایی سپس مسیرمان را که اتفاقا باران بسیار شدیدی هم شروع به باریدن گرفت ادامه دادیم و حدود ساعت 4 بعدازظهر به کوالالامپور رسیدیم و در ایستگاه مرکزی KL SENTERAL  پیاده شدیم.

KL SENTERAL  ترمینال و ایستگاه اصلی اتوبوس شهری و بین شهری در کوالالامپور می باشد و از اینجا می توانید به قسمت های دیگر پایتخت و همچنین دیگر شهر های مالزی از جمله پینانگ و همچنین سفر به کشور سنگاپور داشته باشید.

چون نزدیک برج های دوقلو بوده ایم ابتدا  گشتی دراطراف و داخل آن زدیم و از مرکز خرید سورنا دیدن کردیم  و عکس و فیلمی گرفتیم و سپس به دنبال هتل گشتیم .

8-برج دوقلو پتروناس

برج دوقلو مالزی بلندترین برج دوقلوی جهان می باشد و آن دو برج که ۸۸ طبقه و ارتفاع ۴۵۲ متر دارد و بین شان پلی قرار دارد که طبقات ۴۱ و ۴۲ را بهم وصل می کند ظاهر آن شیشه و استیل که بیشترش از جنس استیل می باشد و از فاصله بسیار دور دیده میشود تقریبا در کل کوالالامپور قابل رویت می باشد.برای رفتن به بالای برج باید صبح زود بلیط  گرفت و می توانید تا طبقه ۴۱ بروید بقیه طبقات مربوط به کارمندان شرکت نفتی پتروناس مالزی می باشد که در آن مشغول کارند.

سپس با یک تاکسی با کرایه 10 رینگت به هتل سیتی تل cititel hotel  رفتیم به علت نداشتن اتاق خالی دو تخته و مراجعه به چند هتل دیگر سرانجام مجبور شدیم به محله چینی ها China town  یک هتل دو تخته که اتفاقا تمیز هم بوده و وسایلی مانند مینی بار ، تلویزیون ،اینترنت بیسیم و چایی ساز و .. بوده با شبی 85 رینگت بدون صبحانه برای یک شب گرفتیم  و شب را در آنجا گذراندیم و  برنامه سفرمان را مشخص نمودیم.

بعد از برنامه ریزی در باره گشت در کوالالامپور صبح فردا که اولین گشت بوده است دیدن  بازار محله چینی ها "China town " و محله هندی ها " India town "بوده است .

9 -منطقه چینی ها China town

محله چینی ها محله بسیار بزرگی در کوالالامپور می باشد که  چینی های مقیم مالزی در آن ساکن می باشند و دارای خیابان های متعددی است. بازار چینی ها واقع در خیابان پتالینگ Jalan Petaling ،خیابان بزرگی است که در دو طرف آن مغازه های زیادی وجود دارد و همچنین  وسط این خیابان هم  بساط بازار فراهم می باشد .بازای است متعلق به چینی ها و معمولا هم با کالاهای ساخت چین و محل مناسبی برای خریدهای معمولی و سوغاتی مسافران و یکی از مکان  هایی است که اکثر توریست ها از آن دیدن میکنند با رنگهای قرمز مخصوص چینی ها و در سراسر بازار آهنگهای چینی بگوش می رسد و بنابراین همیشه شلوغ می باشد .

چون مسافران ایرانی زیادی برای خرید به اینجا می آیند بعضی از چینی ها کلمات فارسی هم یاد گرفته اند تا علاوه بر داخل کشورمان ، کالاهای چینی در خارج از کشور هم دست از سرمان بر ندارند .علاوه بر خیابان پتالینگ گشتی هم در دیگر خیابان های  چاینا تون زدیم.

سپس در همان نزدیکی به محله  India town واقع در خیابان Masjid India  که منطقه هندی های مقیم مالزی می باشد که اکثر افراد و مغازه های دو طرف خیابان متعلق به هندی هاست و از نظر کیفیت زندگی پایین تر از منطقه چینی هاست و با قدم زدن در آن احساس می کنید که در کشور هندوستان می باشید مغازه هایی با انواع لباس ها و پارچه های ساخت هندوستان و رستوران هایی با غذاهای تند هندی و طبق معمول زرگری هایی با طلاهای خیلی زیاد و مغازه هایی با انواع ادویه جات هندی می باشد.

برنامه بعدی ما بعد از صرف نهار قرار شده از آکواریوم KL aqurium  واقع در زیر زمین برج دوقلو بازدید کنیم. حدود ساعت 3 بعد از ظهر به آنجا رسیدیم و دو بلیط به مبلغ 70 رینگت خریداری کردیم. اکواریوم هر روز ساعت 11 صبح تا 8 غروب باز می باشد و قیمت بلیط برای شهر وندان مالزی 25 رینگت و برای خارجی ها 35 رینگت است.

آکواریوم بسیار بزرگ و درزیر زمین واقع شده است و از چندین بخش تشکیل شده است که در آن موجودات اقیانوس و دریا از انواع ماهی تا کوسه ها و سفره ماهی های بزرگ و مرجانها ، خرچنگها ، مارها و لاک پشت ها و برنامه تغذیه کوسه ها و غیره بودند بخشی از اکواریوم بدین صورت بوده که روی ریل متحرک می ایستادیم و به دو طرف و بالای سرمان که اکواریوم شیشه ای بزرگی بوده و به آن نگاه می کردیم و با حرکت نقاله جابجا می شدیم و یکی از مکانهای بسیار جذاب بخشی است که شناگری با لباس غواصی به کوسه های گرسنه غذا می دهد .

10-اکواریوم KL

سپس نزدیکی های غروب برای عوض کردن هتل و گرفتن هتل بهتر دنبال آن گذشتیم و  چند هتل را دیدیم و سرانجام  هتل "The 5 Element "  در طبقه ششم این هتل ده طبقه در چینا تون با شبی 205 رینگت  به همراه صبحانه گرفتیم که هتل تمیز و نوساز بوده است .

این هتل در خیابان سلطان Jala Sultan  بین خیابان  Hang Jebat و Puda  واقع شده است خیابان عریضی است که زیاد شلوغ نمی باشد و به خاطر وجود بارهای زیاد غروب ها توریست های زیادی را در بارها ،کنار پیاده رو می بینید. شب را در آنجا استراحت کردیم و برنامه فردا صبح دیدن شهر پوتراجایا می باشد.

بعد از صرف صبحانه در هتل به ایستگاه اتوبوس KL SENTERAL که در همان نزدیکی وجود دارد با بلیط 3 رینگتی عازم شهر پوتراجایا پایتخت دوم مالزی "پایتخت سیاسی  اداری به فاصله 25 کیلومتری شدیم.

11-شهر پوتراجایا

این شهر در حقیقت یک شهر برنامه ریزی شده  "Planned City " می باشد و منظور از برنامه ریزی یا ساختگی ،شهر یا منطقه ای است که ازاول وجود نداشته بلکه برای منظور خاصی ساخته شده است این شهر به دستور نخست وزیر معروف مالزی ماهاتیر محمد  که مورد احترام زیاد مالایی ها می باشد ساخته شده است . این شهر کاملا الکترونیکی است با اینکه کارمندان زیادی در آن مشغول کارند شهری است بدون ترافیک و هیچ ارباب رجوعی هم در وزارتخانه ها و ادارات آن دیده نمی شوند.

12-پل سری واسان بر روی دریاچه

در بدو ورود به شهر از پل ساخته شده بر روی دریاچه که الهام گرفته از پل خواجوی اصفهان می باشد گذشتیم و به ایستگاه اتوبوس کنار یک مسجد بزرگ پیاده شدیم. کلا 5 پل بزرگ بر روی دریاچه این شهر ساخته شده است که الهام گرفته از پلهای معروف دنیاست.

در سمت شمال شرقی شهر ساختمان نخست وزیری در 6 طبقه و هر کدام از وزارتخانه های کشور مالزی برای خودش ساختمانهایی جداگانه در قسمت های مختلف این شهر دارند و همچنین ساختمان کنفرانس اسلامی که شبیه کلاه فارغ التحصیلی دانشگاه می باشد و بر روی یک بلندی قرار دارد .

13- ساختمان نخست وزیری

سپس وارد حیاط مسجد شدیم مسجدی بسیار بزرگ و مجلل که بخشی از آن داخل آب دریاچه می باشد و گنجابش این مسجد حدود 8000 نمازگزار می باشد در آن نماز خواندیم و  بعد با راهنمای مسجد که یک خانم مسلمان مالایی بوده است دقایقی به صحبت  نشسته ایم . خانم ها برای ورود به مسجد باید دارای حجاب باشند در غیر اینصورت رداهای کلاه دار زیبا به رنگ سفید و صورتی که تهیه شده باید استفاده شود.

14- مسجد پوترا

برای دیدن کامل این شهر چون ماشینی وجود ندارد یا باید پیاده روی می کردیم و یا با کشتی در دریاچه شهر را تماشا می کردیم . ابتدا پیاده گشتی در شهر زدیم  ،شهری ساکت ،خلوت و بسیار تمیز که یکی از چیزهای جالب این شهر تیر های چراغ برق آن می باشد که مدل و فرم آنها در هر خیابان با دیگری فرق دارد  .دریاچه احداث شده که یک دریاچه مصنوعی در شهر پوتراجایا است که در آن علاوه بر کشتی توریستی برای توریست ها مسابقات قایق سواری هم برگزار می شود .

سپس برای دیدن شهر با کشتی دو بلیط کلا به مبلغ 50 رینگت تهیه کردیم چون اولین سرویس صبح بوده است مسافر دیگری نبوده است و حدود یک ساعت برای سوار شدن کشتی وقت مانده بود لذا در کنار باجه بلیط فروشی دریاچه بلیط دیگری برای ماساژ ماهی "Fish Spa" برای ماساژ پا به مبلغ 5 رینگت برای رفع خستگی و تفنن گرفتیم .

15-ماساژ ماهی Spa Fish

پاهایمان را شستیم و بعد از خشک کردن داخل  آبی که پر از ماهی های گرسنه کوچک بوده قرار دادیم ماهی ها ی گرسنه با خوردن پوست های مرده پا و نوک زدن مستمر باعث رفع خستگی و آرامش اعصاب می شوند .

حدود ساعت 10:30 سوار کشتی کروز  به همراه یک زوج جوان عرب  جمعا 4 نفره شدیم و یک دور کامل در این دریاچه زدیم از داخل این دریاچه توانستیم پل های احداث شده بر روی دریاچه و همچنین ساختمان نخست وزیری و وزارتخانه ها  و کلا شهر را به زیبایی ببینیم .

بعد از گشتن این شهر برای صرف نهار به یک رستوران کنار اسکله رفتیم لازم به ذکر است که تمام فروشگاه ها و رستوران ها در یک محل مشخص و هم سطح اسکله قرار دارند و فروشگاهی در داخل شهر قرار ندارد برای وارد شدن به شهر باید از چندین پله بالا بیاییم . کمی انطرف تر و خارج از مجوعه دریاچه و قسمت اداری ، در ضلع شمال شرقی یک مرکز خرید بزرگی برای خرید کارمندان این شهر احداث شده که برای خرید قیمت بسیار مناسب تر از مراکز خرید در داخل شهر کوالالامپور می باشد .

نزدیکی های غروب با اتوبوس  به هتل برگشتیم . و برنامه روز بعد کشت و گذار و خرید از مراکز مختلف و معروف شهر کوالالامپور می باشد .

16-مرکز خرید سان گای ونگ

صبح روز بعد ابتدا به مرکز خرید Kamdar , Nagoya واقع در خیابان عبدالرحمن رفتیم دو مرکز خرید بزرگ کنار هم می باشند.

بعد از ظهر هم از دو مرکز خریدBukit Bintang   و  Sungai Wang  واقع در خیابان پتالینگ مقداری خرید کردیم.

روز بعد هم به مرکز خرید مید ولی "Mid vally " که بزرگترین مرکز خرید با برند های مختلف و معروف جهان در آن شعبه دارند رفتیم و بیشترین خرید را از اینجا انجام دادیم  .

داستان کوالالامپور را با همه خاطرات شیرینش بستیم  و فردا قصد سفر به ایالت منتهی الیه شمال غربی شبه جزیره مالزی یعنی پینانگ را داریم.

بعد از 5 روز اقامت در کوالالامپور  مسیر بعدی مان کشور تایلند می باشد لذا برای این مسیر باید ابتدا به جزیره زیبای پینانگ و از آنجا به جزیره لنکاوی برویم .

صبح روز بعد به ایستگاه KLCC  که نزدیک به هتل ما هم بوده است قدم زنان رفتیم و دو بلیط به مبلغ 72 رینگت برای ساعت 10:30 دقیقه به مقصد جزیره پینانگ گرفتیم .

ساعت مقرر سوار اتوبوس شده و به سرعت از میان خیابان های پایتخت عبور می کردیم خیابان های زیبا با نخلها و گلهای تر و تازه و گلدانهای پر گل نصب شده بر روی تیرهای چراغ برق شهر و صد البته بهتر بدون سیم و بالاخره از شهر خارج شده و وارد اتوبان شدیم که تابلو راهنمایی فاصله 350 کیلومتری را زده بود. از میان کشتزار های برنج و  روغن نخل و شهر های بین راهی و منطره رودهای پر آب خروشان می گذشتیم  و هنگام ظهر در یک رستوران بین راهی نهار خوردیم و ادامه مسیر دادیم.

سپس از منطقه جنگلی و زیبای استوایی با درختان انبوه و کوهستانی آن عبور میکردیم .

بعضی از چیزهایی که برایمان جالب بوده است :

-در مناطق مسکونی آپارتمانی تمام سقفها یک رنگ و مهمتر ارتفاع -آنها هم یک اندازه بوده است.

-در جاده ها بندرت تابلو های تبلیغاتی بزرگ دیده می شد.

-در مناطق کوهستانی تمام کناره جاده با کوه یا با گذاشتن کیسه کنفی و مقداری گل چمن کاشته بودند و در صورت داشتن شیپ زیاد سیمان پاشی شده بود تا در زمان بارندگی از ورود گل و لای به خیابان و شانه جاده جلوگیری شود.

-در طول مسیر جاده کوهستانی با گذاشتن لوله های متعدد و کانال های آب از ورود آب از بلندی کوه بر روی جاده ممانعت اورده می شد.

-از دست انداز پشته ای و چاله چوله چه در شهر و چه در جاده ها خبری نبود.

بالاخره بعد از 7-6 ساعت ،جزیره پینانگ از دورنمایان گردید و ورودی به جزیره پل بزرگ 6 باندی به طول 13.5 کیلومتر بر روی دریای چین می باشد. مسیر برگشت روی این پل نسبت به مسیر رفت حدودا یک متر ارتفاع دارد این پل درازترین پل مالزی و چهارمین پل جنوب شرق آسیاست که در زمان نخست وزیری ماهاتیرمحمد ساخته شده است .

17- پل پینانگ

18- پل ورودی پینانگ

بعد از گذشتن از پل و وارد شدن به جزیره در ایستگاه اتوبوس پیاده شدیم و با تاکسی با کرایه 10 رینگت به هتل مالزی رفتیم . هتلی 3 ستاره دو تخته با شبی 135 رینگت با صبحانه گرفتیم.

19-هتل زنجیره ای مالزی- پینانگ

در اینجا هم مانند دیگر شهرهای مالزی با انسانهای خونگزم و مهمان نواز برخورد کردیم که کمال حسن برخورد با توریست ها را دارند.

بعد از مستقر شدن در هتل و کمی استراحت کردن اطلاعات توریستی شهر را از هتل گرفتیم.

20- ورودی شهر پینانگ

ابتدا بخشی از آن را قدم زنان گشتیم و سپس برای دیدن برج مخابرات که یکی از ساختمان های بسیار بلند جزیره می باشد رفتیم  و به علت دیر رسیدن در حال تعطیل کردن بودند لذا با یک تاکسی به منطقه کوهستانی معروف به بلندی های پیننانگ که به فاصله 6 کیلومتری از مرکز شهر قرار دارد رفتیم.

21- پینانگ هیل Pinang Hills

بعد از گرفتن دو بلیط به میلغ 8 رینگت سوار یک قطار کوچک دو واگن شدیم و دامنه جنگل و کوه را بالا رفتیم و در انتهای مسیر پیاده شدیم.در داخل این واگن چند توریست اروپایی و تعدادی هم توریست عرب و همچنین چند جوان اهل سوریه بودند که بسیار پرسرو صدا وشلوغ بودند.

22- نمایی از شهر پینانگ

در کل منطقه ای سرسبزجنگلی و زیبا که از بلندی آن کل جزیره و پل متصل به آن دیده می شود و همه چیز زیر پایمان می باشد و برای دیدن جزیی تر شهر یک دوربین چشمی بسیار قوی هم نصب کرده اند که می توانیم تمام قسمتهای شهر را با جزییاتش ببینیم.

در این بلندی تعدای رستوران ،پارک ،مکان های استراحت خانواده ها و چند معبد چینی و هندی از جمله یک معبد بزرگ هندی قرار دارد که تعدادی از راهبه ها هم مشغول عبادت می باشند.

در خیابان های داخل جنگل می توان پیاده روی و یا با اجاره دوچرخه از آن استفاده کرد.

شام را در یک رستوران پاکستانی در نزدیکی هتل خوردیم و گشتی زدیم و سپس به هتل برگشتیم.

حدود ساعت 10 شب  در هتل بودیم که سر وصدای زیادی شنیدیم به خیابان آمدم افرادی زیادی چینی و همچنین توریستها در میدان جمع شده بودند که چند چینی مشغول اجرای مراسم رقص اژدها بودند "Chinese Dragon Dance ."

رقص اژدها مترسک اژدهاست که رقصندهای چینی داخل این مترسک میشوند با مخفی کردن خود و با آهنگهای ضربی چینی پر سرو صدا آن را اجرا می کنند.

23-رقص اژدها

روز بعد هم دیگر نقاط دیدنی شهر را دیدیم.

برای رفتن به جزیره لنکاوی پرس و جو کردیم که یا باید در وقت اداری به دفتر شرکت کشتیرانی رفت و بلیط برای هر نفر 60 رینگت تهیه کرد و یا داخل هر هتل ،که ما دو بلیط به مبلغ 132 رینگت  از هتل خود برای فردا ساعت 8:30 صبح تهیه کردیم.

صبح آماده شدیم و ماشین ون مسافران لنکاوی را به اسکله مسافربری برد.

در اسکله کشتی های زیادی بوده اند سوار یکی از آنها Ferry  "شدیم که دو طبقه بوده است و بعضی از کشتی ها هم قابلیت حمل ماشین را دارند.

24- کشتی مسیر لنکاوی

صندلی ها تکی و چوبی بودند و طول مسیر 3-2 ساعتی در میان دریای چین جنوبی طول می کشد.

اکثر مسافران استرالیایی و اروپایی و تغدای هم عرب و بغیر از ما ایرانی دیگری نبودند.

بعد از نیم ساعت برای دیدن زیباییهای بیرون ،روی عرشه کشتی آمدیم و تا آخر مسیر همان جا بودیم که از دور جزیره لنکاوی  ساختماهایی با سقف قرمز نمایان شد.

25- نمایی دور از جزیره لنکاوی

قبل از رسیدن به اسکله در کنار ترمینال مسافری مجسمه بزرگ عقاب قهوه ای رنگ در حال پروازی دیده می شود که  نام جزیره لنگاوی از این اقتباس شده است .

26-  عقاب قهوه ای و سمبل لنکاوی

با یک تاکسی به مبلغ 8 رینگت به یک هتلی رفتیم  بعد از دیدن چون قبول نکردیم به هتل دیگری Langkawi Baron Hotel  را با شبی 100 رینگت گرفتیم.

استراحتی کردیم و بعد از ظهر قسمت هایی از این جزیره زیبا را گشتیم .

27- نمایی از  جزیره لنکاوی

صبح فردا تاکسی با کرایه 100 رینگت برای 3 ساعت گشت در جزیره کرایه کردیم و قرار شدجاهای دیدنی و توریستی جزیره را بگردیم.

کنار دریا رفتیم و یک تور دریا به قیمت 200 رینگت که این پکیچ بسیار دیدنی و مهیچ شامل  دیدن منطقه درختان منگوتین ،منطقه میمونها ،غاز خفاشها ،غذا دادن  عقابها ،ماهی ها و همچنین قایق سواری در دریای چین بوده است.

ابتدا به منطقه رویش درختان منگروو Mangrove  شدیم درختانی کوچکی که در داخل آب رشد میکنند و حالت شناور دارند .

منطقه بعدی منطقه میمونهاست که میمونهای کوچک ولی بسیار زیاد داخل جنگل و کنار آب مشغول بازی و خوردن غذا بودند .

سومین مرحله غذا دادن به عقاب هاست  در محلی که درختان بزرگی دارد و محل نشستن عقاب هست رفتیم و قایقران از قبل مقدار زیادی پوست مرغ به همراه اورد و بعد از انداختن آنها در آب و سپس با قایق چندین دور زد و آب را به حرکت در آورد و در این لحظه عقابها با شیرجه پوستهای مرغ را در امواج آب می گرفتند که بسیار هیجان انگیز بوده است.

مرحله بعدی قایق سواری داخل دریای چین بوده است  بعد از خارج شدن از محوطه کوهستانی و جنگلی جزیره وارد دریای چین شدیم که از دور دست جزیره فوکت تایلند نمایان بود در حین قایق سواری بودیم که هوا شروع به باربدن گرفت باران شدید استوایی که انگار با شیلنگ آبپاشی می کنند ولی خوشبختانه مدت بارش زیاد نبود.

28-منطقه غذا دادن به ماهی ها

بعد به قسمت بعدی که غذا دادن به ماهی بود رفتیم  که از چند قسمت تشکیل می شد .

ابتدا محلی که چندین سفره ماهی بود رفتیم و با ماهی که به ما داده بو دند به سفره ماهی ها غذا می دادیم.

در قسمت جالب بعدی ماهی هایی بودند که کار بسیار جالبی انجام می دادند بدین صورت خمیر نان را خیس میکزدیم و در ارتفاع یک متر روی تخته جوبی می چسباندیم ماهی های بخصوصی که آنجا بودند ناگهان خودشان را به سطح آب میرساندند و با دهان بسرعت آب را مانند تیر به نان میزدند و نان داخل آب می افتاد.

بعد از تمام شدن تور دریا ،گشتن جزیره بود ابتدا به چند نمایشگاه صنایع دستی هندی و مالایی رفتیم که از نزدیک با ساخت آن از جمله رنگرزی و طراحی بر روی روسری را دیدیم.

بخش بعدی و بسیار جذاب دیگر جنگل نوردی بوده است لذا  کنار جنگل از تاکسی پیاده شدیم و با عبور از منطقه مسکونی داخل جنگل شدیم در اینجا میوه های مختلف منطقه استوایی که در شهر می فروختند به وفور بر روی درخت و یا روی زمین وجود داشت که همه نوع آنها را به اندازه کافی خوردیم مقداری را هم به هتل آوردیم.

29- چند نمونه از میوه های استوایی و مدیترانه ای

این میوه های خوشمزه عبارتند از :

-مانگوستین –خوشمزه ترین میوه به رنگ صورتی پرزدار که میوه داخلش کاملا سفید می باشد.

-استار فروت – به شکل ستاره می باشد در دو نوع سبز و زرد که هم ارزان هست و هم خوشمزه و پر آب

-دوریان – میوه ای خاردار و بزرگ و مقوی و البته بوی بسیار بد

-پاپایا – از مشهورترین میوه های منطقه استوایی است که از آن داروهایی جهت پوست ،معده و روده تهیه می کنند و شبیه به انبه می باشد

رامبوتان – در زبان مالایی به معنی میوه مو دارد می باشد که پوشیده از زایده های مو شکل می باشد که دو نوع قرمز و زرد وجود دارند اگر پوست نرم آن را بکنید میوه پراب و شیرینی دارد.

-          جک فروت – میوه ای است که روی ساقه درخت می باشد و کاهی وزنش 20 کیلو هم می شود و روی آن پوست سختی دارد و میوه داخل آن نارنجی می باشد.

-          لایچی – میوه ای قهوهای رنگ کرد و بسیار خوشمزه

-          موزهای قهوه ای کوچک خوشمزه و نارگیل

بعد از ظهر را به خرید در جزیره اختصاص دادیم چون اینجا جزیره آزاد می باشد کالاها بدون مالیات و عوارض گمرکی فروخته می شوند بسیار ارزانتر از کوالالامپور می باشد  اینجا هم مکان تفریحی بسیار زیبا و هم مکان مناسب خرید می باشد.

بعد از دیدن جزیره لنگاوری برای رفتن به تایلند آماده شدیم ابتدا دو بلیط به مبلع 66 رینگت برای ساعت 1 بعد از ظهر فردا تهیه کردیم.

شب را در هتل استراحت کردیم کنار هتلمان بازار شبانه ای بود که از غروب تا پاسی از شب دایر بوده است و گشتی هم در آن زدیم.

چون تا یک بعد از ظهر برای رفتن به تایلند وقت داشتیم دو باره فردا صبح به فروشگاهی که قبلا خرید کردیم و لباس و پارچه و همچنین پارچه های پرده ای بسیارشیک و مناسبی داشتند رفتیم و بقیه خرید را انجام دادیم.

بعد از نهار راهی گمرک شدیم و پس از مهر خروج خوردن پاسپورت ها سوار کشتی شده و عازم تایلند شدیم و بعد از حدود 2 ساعتی مسافرت در دریا چین به گمرک بندر ساتون واقع در جنوب خلیج تایلند رسیدیم و خاطرات شیرین سفرمان را همین جا می بندیم و به امید سفر شیرینی دیگر.

30- اسکله مسافربری لنکاوی به تایل

۹- باغ وحش ملی

۱۰-آکواریوم

مراکز مهم خرید مالزی (کوالالامپور:

یکی از چیزهای بسیار مهم برای ما ایرانی ها که در مسافرت هم وقت زیادی برای آن صرف می نماییم خرید و گشت و گذار در بازار و گرفتن کادویی برای بستگان می باشد و کشور مالزی هم یکی از کشور هایی است که میتوانید انواع وسایل و یا لباس هایی با برند های معتبر دنیا را در آنجا با قیمت بسیار مناسبی خریداری نمایید  لذا در اینجا مراکز مهم خرید را می آوریم.

الفسوریا واقع در کی ال سی سی Suria KLCC -اجناسی با مارک های معروف جهان مانند Marks & Spencer، Tiffany & Co، DKNY، Calvin Klein و Polo و برخي از شركتهاي معتبر ژاپني با نام تجاري  Kinokuniya در اين مركز يافت مي شوند.

ب -  مید ولی Mid Valley -   بزرگترین مرکز خرید در مالزی است که فروشگاه های زنجیره ای ژاپن و فرانسه در آن شعبه دارند که همه نوع وسایل در آن یافت می شود.

ج -  مرکز خرید جس

تحقیق در مورد برنج

بیش‌تر، دانه‌ی برنج هندی، باریک و قیمت برنج گرفته مانیل پایتخت فیلیپن

سابقه کشت برنج در ایران

سابقه کشت برنج در دو منطقة اخیرالذکر نیاز پایتخت و مرکز ایران واردات برنج هندی

مواد غذایی سرطان زا

و این فقط شامل غذهای آماده است بلکه شامل برنج و در قلب پایتخت بیشتر باشد قیمت آن

راهنمای حل جدول

شلتوک برنج هندی نتن برهنه صد دروازه پایتخت اوگاندا قیمت گوشی

مالدیو سرزمین ماسه های سفید

مالدیو، مجموعه جزایری‌ست در اقیانوس هند؛ پایتخت آن است و قیمت از برنج و

آشنایی با فرهنگ و آداب و رسوم مردم هند

(هندی: भारत است که پایتخت آن دیگر کشورهای شرق آسیا برنج است واین کشور پس از چین

سفرنامه مالزی (دومین بار)

حدودا 27.000.000 میلیون نفر می باشد که از سه نژاد اصلی مالایی ، چینی و هندی پایتخت مالزی