واحد احیاء سنتهای حسنه

بسم الله الرحمن الرحیم }<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

 واحد احیای سنتهای حسنه در راستای احیای سنت حسنه ازدواج طرح جامع ساماندهی جنسی جامعه را طراحی و تدوین کرده که عینا ملاحظه می فرمایید

طرح جامع

ساماندهی جنسی جامعه

طراحی و تدوین:

معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم

واحد احیاء سنتهای حسنه

 طراحی و تدوین: معاونت تبلیغ حوزه علمیه قم    واحد احیاء سنتهای حسنه

محضر آیت الله العظمی گلپایگانی

سوال : زنی که صیغه می شود اگر دختر باکره باشد و در عین حال از ترس دیگری اقدام به این عمل نموده باشد این صیغه صحیح است یا نه ؟

آیت الله گلپایگانی : اگر مکره ( وادار شده ) بوده اثر ندارد مگر آنکه بعد از رفع اکراه راضی شود

 نظر آیت الله صافی گلپایگانی

آیت الله گلپایگانی : احتیاط این است که در ازدواج دختر باکره چه موقت چه دائم از پدر اذن حاصل شود لکن اگر دختر بالغه و رشیده بدون اجازه پدر ازدواج نموده صحیح است و در صورتی که زوج کفو باشد چه در دائم چه در منقطع و پدر امتناع نماید اذن او ( پدر ) ساقط است نظر آیت الله شیخ محمد صادق الروحانی

ازدواج برای دوشیزگان بدون اذن ولی جایز است

نظر حضرت آیت الله مکارم شیرازی

حضرت آیت الله مکارم شیرازی : دختری که به حد بلوغ رسیده و رشیده است، یعنی مصلحت خود را تشخیص می دهد چنانچه باکره باشد احتیاط آن است که با اجازه پدر یا جد پدری ازدواج نماید ولی اگر همسر مناسبی برای دختر پیدا شود و پدر مخالفت کند اجازه او شرط نیست، همچنین اگر به پدر یا جد پدری دسترسی نباشد و دختر هم احتیاج به شوهر کردن داشته باشد یا این که دختر قبلاً شوهر کرده باشد که در این دو صورت نیز اجازه پدر و جد در ازدواج جدید لازم نیست.

نظر حضرت ایت الله بهجت

اظهر آن است که اذن پدر یا جد پدری ( در ازدواج دختر باکره ) شرط نیست

 اگر چه احتیاط مستحب آن است که اذن بگیرد.

محضر مبارک آیت الله العظمی خامنه ای

بعد از سلام دختری هستم که فعلا به دلایلی شرایط ازدواج دائم برای من فراهم نمی شود و تمایل دارم برای رفع احتیاج با پسر یا مردی که به او علاقه دارم برای مدتی ازدواج موقت بکنم به نحوی که این ازدواج هیچ مفسده ای برایم ندارد و باعث حاملگی من نمی شود و ترک آن نیز موجب گناه می شود ولی اطمینان دارم پدرم در صورت اطلاع مخالفت خواهد کرد. در این صورت تکلیف اذن پدر و الزام بر اطلاع او برای من چگونه است.

آیت الله خامنه ای :

باسمه تعالی

ازدواج موقت یا دائم دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر باشد ولی اگر دختر نیاز به ازدواج دارد و خواستگار هم کفو شرعی و عرفی او می باشد و در حال حاضر خواستگار دیگری که واجد شرایط باشد وجود ندارد اذن پدر ساقط است.

ائمه اطهار (ع)

امام باقر (ع) فرمودند : زنی که مالک نفس خود ( آزاد) باشد و سفیه . مجنون و کودک نباشد . در چنین حالی شوهر کردن او بدون اجازه ولی جائز است.

امام صادق (ع) فرمودند : هر زنی که بخواهد اگر مالک نفس خود باشد ( یعنی کنیز یا دیوانه نباشد ) به ازدواج خودت  در آورد و اگر آن زن بخواهد می تواند وکیل بگیرد.

امام صادق (ع) فرمودند : بکر و غیر بکر مساوی است که باید نکاح به اذن آنها باشد و هیچ زنی را نکاح نمی توان کرد مگر به امر و رخصت او .

ابو عبد الله (ع) فرمودند : باکره می تواند بدون اجازه پدرش ازدواج کند.

امام صادق (ع) فرمودند : اگر دختر راضی شود بدون رضایت پدرش ازدواج موقت نماید  اشکالی ندارد.

امام صادق (ع) فرمودند :ازدواج موقت با دختر اشکالی ندارد . تا زمانی که دختر از باکره بودن خارجنشود . به خاطر آنکه ممکن است ( باکره نبودن دختر ) برای خانواده دختر یک عیب حسابشود.

ازدواج موقت دوشیزگان

ازدواج موقت بین دختر و پسر از نظر اسلامی مانند ازدواج دائم است ولی اسلام شناسان و مراجع تقلید از زمان کهن تا به حال درباره اینکه دختر بتواند بدون اذن ولی ازدواج نماید اختلاف نظر داشته اند و بسیاری از آنان به خاطر دوری از هرج و مرج و فساد اذن ولی را شرط عقد می دانسته اند و می دانند . ولی بسیاری بر این عقیده اند که در اسلام بنابر حکم اولیه اذن ولی در عقد دختر بالغ و رشید شرط نیست چرا که ائمه اطهار (ع) در بسیاری از اخبار رسیده اذن ولی را در ازدواج باکره رشیده شرط نمی دانند و حتی در برخی از روایات ازدواج موقت دختران را بدون اذن ولی و در صورت عدم ازاله بکارت جایز می دانند.

باسمه حلت اسما ))

 

ازدواج با دختر باکره رشیده - بدون اذن پدر مطلقا جائز است

                                       الروحانی

 ازدواج برای دختر باکره بدون اذن ولی جایز است ، مگر آنکه دیوانه و یا زیر ۹ سال باشد

. 

 

 

 

  

من به عنوان یک جوان متدین سالها با غریزه جنسی خودم مبارزه می کردم و تا حدودی بااین نیاز طبیعی کنار اومده بودم چه در محیط دانشگاه و چه در محیط های دیگه دختران وزنانی رو می دیدم ولی سعی می کردم با تمایل خودم مبارزه کنم چرا که احکام الهی رودقیقا نمی دونستم و مثل خیلی بچه متدین ها فکر می کردم تنها راه برای من مبارزه بانیاز جنسیه تا ازدواج دائم!که اونم مال 30سالگی و بعد از بدست آوردن خونه و کار وپول و...خواهد بود
خلاصه سرتون رو درد نیارم یکبار با یه روحانی باسواد داشتمصحبت می کردم و صحبت رسید به بحث متعه...من گفتم که اینکار ممکن نیست چرا که جامعهنمی پذیره ایشون گفت مهم نیست...اگه تو به گناه بیفتی و بری جهنم آیا این جامعهمیاد جواب گناه تو رو بده؟معلومه که نه!خلاصه خیلی صحبت کردم و اون منو مجاب کرداما یه مساله مونده بود اونم اینکه اگه طرف مقابل دختر باشه و پدرش راضی نباشه بایدچکار کرد؟ایشون گفت بسیاری از فقها براساس روایات معتقدند اگه دختر سن و سالی ازشگذشته باشه(بچه نباشه)و درک صحیحی از مصالح خودش داشته باشه(که گول نخوره و...) ایناجازه پدر لازم نداره من گفتم چرا پس توی رساله هاشون می نویسن بنابر احتیاط واجباجازه پدر لازمه؟ایشون گفت خیلی از فقها توی کتابای تخصصی عربی شون گفتن که اجازهلازم نیست ولی توی برخوردهای با جامعه برای اینکه جلوی سوءاستفاده رو بگیرن اون روجور دیگه میگن گفتم نمونه بگو ایشون گفت مثلا آیت الله العظمی گلپایگانی توی کتابعروه رسما فرموده که اجازه پدر لازم نیست ولی توی رساله نوشتن احتیاط!آیت اللهالعظمی بهجت توی رساله جامع المسائل شون نوشتن اذن پدر لازم نیست ولی اگه توی رسالهمعمولی شون ببینید یا از دفترشون بپرسید صریحا نمیگن و احتیاط واجب میگن!آیت اللهالعظمی فاضل لنکرانی و آیت الله العظمی مکارم شیرازی هم همینطور(حاشیه عروه شون ومطلب درسشون با مطلب رساله فرق داره)حتی آیت الله العظمی نوری همدانی هم که تویرساله شون صریحا نوشتن اذن پدر لازم نیست اگه برید از دفترشون بپرسید ممکنه جوردیگه بگن اینا همه برای جلوگیری از یه مسائلیه وگرنه حکم خدا این نیست خود اونبزرگواران هم میدونن...

خلاصه من مجاب شدم

کتاب هدیه آسمانی

 مرجع تقلید شیعه آیت الله شیخ حسین نوری همدانی : ازدواج برای دوشیزگان بدون اذن ولی جایزاست

 

Top of Form

ء:ازدواج وروابط زن و مرد>استازدواج موقت با دختر باكره بدون اجازه پدر حلالموضوع استفتا:

<?xml:namespace prefix = v ns = "urn:schemas-microsoft-com:vml" />

 

 

سؤال: با سلام آیا می توان بدون اذن پدر با دختر با کره ای ازدواج موقت کردآیا شرایط سنی خاصی دارد

جواب: باسمه جلت اسمائه، چنا چه دختر بالغه باشد ورشيده يعني صلاح و فساد اين كار را تشخيص بدهد ، ازدواج موقت و دائم،بدون اذن پدرجائز است و هيچ اشكالي ندارد

 

Bottom of Form

 

احا دیث در باب جواز  متعه 

 ۱ـ رسول خدا فرمود:

 اٌیما رجل و امراه توافقا فعشره ما بینهما ثلاث لیال فان احبا  ان یتزایدا او یتتارکا 

 یعنی هر مرد و زنی که توافق کردند زندگی موقت آن دو تا سه شب است پس از آن اگر دوست داشتند

بر آن افزوده یا از هم جدا میشوند (۱).

۲ـ عبد الله بن مسعود روایت می کند که:

ما در کنار رسول خدا میجنگیدیم و همسر نداشتیم گفتم بهتر نیست خود را اخته کنیم ؟رسول خدا ما

 را از این کار بازداشت . سپس به ما اجازه داد تا با پرداخت مهریه (جامعه و امثال آن) زنان را به عقد

موقت خود در آوریم . عبد الله سپس این آیه را تلاوت کرد که :

یا ایها الذین آمنوا لا تحرموا طیبات ما احل الله ولا تعتدوا ان الله لا یحب المعتدین

یعنی ای اهل ایمان پاکیزه هایتان را که خداوند برای شما حلال کرده حرام نکنیدکه خداوند تعدی کنندگان

را دوست نمیدارند. سوره مائده آیه ۸۷ (۲)

فاحشگي که مثلا هر روز يا هر ساعت زني با مردي ديگر باشد با زمان عده نگهداشتن برايزن در تضاد است و به همين دليل گسترش ازدواج موقت به نوعي موجب کاهش فاحشگي و بيبندو باري در جامعه است نه ازدياد آن
ازدواج موقت روش پاکي و پاکيزگي است ونشانگر شخصيت بالای افراد و پايبندي آنان به حدود الهي ميباشد و نه فحشا و فاحشگي وبی بند و باری

اما چرا بعضي با اين حکم بسيار حسابشده و بالای اسلامی مخالفند؟
معمولا علتمخالفت بعضي عزيزان با ازدواج موقت در اين است که يا از تمامي احکام اين قانون مثلموردي که در بالا ذکر شد اطلاع کافي ندارند
و از طرفي عزيزان اهل سنت هم بخاطراینکه عمر ازدواج موقت را تحريم کرد با اين قانون مخالفند . لازم به ذکر است که درزمان پيامبر ازدواج موقت حلال بوده و در قرآن آيه ای داريم که حلال و حرام خدا تاابد حلال و حرام باقي ميماند و حضرت علي نيز حتي بعد از زمان عمر آنرا حلال ميدانست . گذشته از اين عده اي افراد هم پيدا ميشوند که اصلا با اساس اسلام مخالفند چه رسدبه ازدواج موقت. البته چه بسا بسياري از مخالفين هم بعلت جو حاکم بر جامعه و تحتتاثير داستانها و فيلمهايي چون شوکران که خاطره بدی از ازدواج موقت بجا ميگذاردمخالف اين گونه ازدواج هستند. که معمولا سازندگان اينگونه فيلمها چون مخالف ازدواجموقت هستند چنين فيلمهايي را ميسازند.

امام صادق (ع) فرمودند
روزی رسول اکرم (ص) بالای منبر رفت و پس از حمد و ثنایالهی فرمود
جبرئیل از پیشگاه الهی نزد من آمد و گفت دختران باکره مانند میوه رویدرخت اند ، موقعی که می رسد اگر چیده نشود ، آفتاب فاسدش می کند و وزش باد آن راپراکنده می سازد ، همچنین دختران وقتی به حد بلوغ رسیدند و مانند زنان در خویشتنتمایل جنسی احساس کردند ، دارویی جز شوهر ندارند و اگر همسر نگیرند از فساد ایمننیستند ، چرا که بشرند و بشر از خطا و لغزش مصون نیست
منبع :


مطالب مشابه :


اعطای امتیازات ویژه کارت ایثار به سربازان وظیفه دوران دفاع مقدس

عزیزان می‌توانند با مراجعه به این سایت و ارسال عکس و کد ملی خود به معاونت احتیاط




*اعطای امتیازات ویژه کارت ایثار به سربازان وظیفه دوران دفاع مقدس

سامانه رزمندگان اسلام تحت نظر این ستاد و به همت معاونت‌های نیروی انسانی و احتیاط نیرو




واحد احیاء سنتهای حسنه

معاونت تبلیغ حوزه ازدواج موقت یا دائم دختر باکره بنابر احتیاط واجب باید با اجازه پدر باشد




تفاوت احتیاط مستحب و واجب چیست؟

( یک معلم ) - تفاوت احتیاط مستحب و واجب چیست؟ -




اهمیت و فضیلت نماز جمعه

معاونت پرورشی و تربیت بدنی اشکنان احتیاط آن است که امام و مأمومین هنگام ایراد خطبه با وضو




نوافن

در بیماران دچار اختلالات کلیوی به علت وجود ایپوبروفن , با احتیاط و با کنترل معاونت غذا و




عوامل اضطراب و راه های درمان آن

معاونت پژوهش حوزه علمیه الزهراء شاهین دژ - عوامل اضطراب و راه های درمان آن - هدف وبلاگ: ذکر




برچسب :