دومین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن در بیرجند برگزار شد

 

دومین دوره‌ی مسابقات استانی حفظ و قرائت قرآن حوزه‌ی علمیه الصدیق بیرجند در روز پنجشنبه و جمعه، ۲۱و ۲۲ اسفند ماه، برگزار شد. 

بنا به‌ گزارش پایگاه اطلاع رسانی الصدیق، این مسابقات، در دو سطح شکوفه‌ها و بزرگسالان در دو رشته‌ی حفظ (۱۰، ۲۰ و کل قرآن) و قرائت با حضور نمایندگانی از حوزه‌ی الصدیق بیرجند، انوارالعلوم روستای ماخونیک، مدرسه‌ی امام ندوی نصرالدین و آبگرم، حوزه‌ی سراج المدارس نوغاب و مدرسه‌ی علی ابن ابیطالب شهر طبس مسینا، برگزار شد. 

 در نشست اختتامیه‌ی دومین دوره‌ی مسابقات قرآنی اهل سنت خراسان جنوبی که‌ در جمع معنوی هزاران نفراز نمازگزاران در نماز جمعه‌ی مسجد النبی بیرجند برگزار شد، استاد سید عبداالمجید موسوی در ابتدای این مراسم با تلاوت دلنشین خود، حاضران را به وجد آورد. 

سپس مولانا غلام حیدر فاروقی مدیر حوزه‌ی علمیه‌ی الصدیق و امام جمعه محترم اهل سنت بیرجند در باره‌ی اهمیت تعلیم و تعلم قرآن و نقش آن در زندگی مؤمنان و نیاز امروز مسلمانان به فرامین الهی به ایراد سخن پرداختند و گفتند:

 

همان طور که همه می دانیم حوزه های علمیه از صدر اسلام تا به امروز نقش بسیار حساس و خطرناکی داشته اند علما و حوزه های علمیه در هدایت جامعه و بیداری جامعه اسلامی نقش بسیار بارز و فعالی داشته اند و دارند و همچنین یکی ازرساله ها و وظایف مهم حوزه های علمیه وعلمای بزرگوار در طول تاریخ اسلام خنثی کردن توطئه های دشمنان اسلام و تبلیغات دشمنان اسلام بوده است که در هر زمان سینه را سپر کرده اند ودر برابر هجمه های دشمنان اسلام ایستاده اند و از اسلام و قرآن دفاع کرده اند همانطور که قرآن به این مطلب اشاره می کند «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ (صف/8)» کفار از صدر اسلام تا به امروز در صدد هستند واراده دارند ومی خواهند نور اسلام را خاموش کنند آنان هرگزنمی خواهند در جهان مسلمانی باشد دینی به نام اسلام باشد چون اگر اسلام واقعی که در صدر اسلام وجود داشت باشد ریشه کفار می خشکد لذا آنان همیشه در صدد هستند که نور اسلام را خاموش کنند اما خدا وعده داده است که اسلام را زنده نگه می دارد اگر چه کفار دوست نداشته باشند.

زنده نگه داشتن این نور اسلام در طول تاریخ توسط علما وحوزه های علمیه زنده نگه داشته است همانطور که پیامبر (ص)میفرمایند: «يَحْمِلُ هَذَا الْعِلْمَ مِنْ كُلِّ خَلْفٍ عُدُولُهُ , يَنْفُونَ عَنْهُ تَحْرِيفَ الْغَالِينَ , وَانْتِحَالَ الْمُبْطِلِينَ , وَتَأْوِيلَ الْجَاهِلِينَ» در هر زمانی از این قرآن و سنت انسانها و عالمهای باتقوا و عادلی خواهند بود و در هر قرنی عالم ها و انسانهای عادلی هستند که آن چه را که انسانهای بدعت گذار به اسلام نسبت می دهند آنها را دور می کنند. اسلام را از بدعتها و خرافات و آن چه که در اسلام نبوده است و به اسلام نسبت داده اند، این علما هستند که به فرموده پیامبر اسلام را پاک می کنند واین تهمت ها و تعبیرهای انسانهای باطل را که قرآن و سنت را بر مبنای اعتقادات باطلشان تفسیر و تعبیر می کنند علما در این مورد در طول تاریخ نقش یسار مهمی داشته اند که این تعریفات و تعبیرات باطل را از اسلام پاک کرده اند و با دشمنان اسلام وکسانی که در خط دشمنان اسلام حرکت میکنند با آنها مبارزه کرده اند.

حوزه های علمیه وعلما در رشد معنوی جامعه و رهبری جامعه نقش اساسی داشته اند و در هر زمان رهبری معنوی جامعه بر عهده علما بوده است پیشرفت یک جامعه وانحطاط یک جامعه مرتبط با پیشرفت علما است ودفاع از حریم دین و مبارزه با انحرافات و کجروی ها و بدعتها یکی از رسالت های مهم حوزه های علمیه وعلما بوده است که در طول تاریخ به این وظیفه مهم خود عمل کرده اند .

 همچنین ترویج اخلاق نیکو که اساس رسالت پیامبر است «إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَكَارِمَ الْأَخْلَاقِ» این هم بر عهده علما بوده است.

 علما بوده اند که اخلاق اسلامی را تبلیغ کرده اند ودر بین مردم ترویج داده اند این که می گویندعلما وارثین انبیا هستند یعنی آن وظیفه ای که به پیامبر (ص) سپرده شده است بعد از پیامبر برعهده تک تک علما هست که الحمدلله علمای ربانی که در هر نقطه ای که از جهان هستند به این وظیفه خود عمل کرده اند خداوند متعال چهار وظیفه را به پیامبر محول می کند: «لَقَدْ مَنَّ اللَّهُ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولًا مِنْ أَنْفُسِهِمْ يَتْلُو عَلَيْهِمْ آيَاتِهِ وَيُزَكِّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الْكِتَابَ وَالْحِكْمَةَ وَإِنْ كَانُوا مِنْ قَبْلُ لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ (آل عمران/164)» خداوند متعال پیامبری را ازبین شما فرستاد که تلاوت می کند بر شما آیاتش را وهمین وظیفه بر عهده علما هست و علما هستند که قرآن را تلاوت آن را علم قرآن را فهم ودرک معانی قرآن را در حوزه های علمیه و در مراکز دینی به فرزندان مسلمانان تعلیم می دهند تا آنها سلف صالحی باشند برای نسل های آینده.

 همچنین یکی از وظایف مهمی که بر عهده پیامبرنهاده شده بود تزکیه بود که این را هم خداوند متعال بعد از پیامبر بر عهده علما نهاده است و تعلیم قرآن و سنت بر عهده پیامبر بوده است که به این امت بیاموزند و بعد از پیامبر علما که بعنوان وارثین انبیا هستند بر عهده گرفته اند و الحمدالله در آن زمینه بسیار زحمتهای زیادی کشیده اند وخونهایی داده اند وشکنجه هایی متحمل شده اند وما در نهایت قدرِ حوزه های علمیه وقدر علما را بدانیم که قرآن هم با صراحت این مطلب را بیان می کند: «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَالَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجَاتٍ وَاللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ خَبِيرٌ (مجادله/11)» درست است خدا مقام مومنین را بالا برده است اما آنهایی که خدا به آنها علم و دانش داده است یاد آنها بسیار بالاتر است یا در سوال بسیار جالب تر خدا بیان میکند: «قُلْ هَلْ يَسْتَوِي الَّذِينَ يَعْلَمُونَ وَالَّذِينَ لَا يَعْلَمُونَ إِنَّمَا يَتَذَكَّرُ أُولُو الْأَلْبَابِ (زمر/9)» بگوای پیامبر آنهایی که علم و دانش دارند با آنهایی که علم و دانش ندارند با هم یکسان وبرابر هستند هرگزاین طور نیست علما چراغ های زمانه هستند الحمدالله  این زحمات علما را میبینید واین مسابقات قرآن که برگزار شده است وعزیزانی که زحمت کشیده اند وحافظانی را برای مسابقات فرستاده اند این زحمات علما مشخص است پیامبر می فرمایند: « إذا أحَبَّ أحدُكُم أن يُحَدِّثَ رَبَّهُ فَلْيَقرَأْ القرآنَ » کسی که می خواهد با پروردگارش صحبت کند و تماس برقرار کند باید قرآن را تلاوت کند «أَشْرَافُ أُمَّتِي حَمَلَةُ الْقُرْآنِ» انسانهای بزرگوار امت من انسانهایی که حافظ وعالم قرآن هستند اینها هستند ومیفرمایند هنگامی که یکی از بندگان خدا قرآن را ختم می کند هنگام ختم قرآن شصت فرشته برای او دعا می کنند یا در روایت دیگر میفرمایند عابدترین انسانها کسانی هستند که قرآن را تلاوت می کنند پس قرآن را نگذارید لب طاقچه از این ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر سعی کنیم هر روزچند آیه را بخوانیم و اگر می توانیم معانی و مفاهیم آن را یاد بگیریم چون پیامبر به حضرت ابوذر غفاری می فرمایند ای ابوذر اگر هر روز صبح تویک آیه از قرآن را با معنای و مفاهیم آن یاد بگیری بهتر ازصد رکعت نماز است

 در ادامه‌ی برنامه‌ها، پس از اجرای سرود، به نفرات اول تا سوم این مسابقات یکسری جوایزی اعطا شد و اعلام شد که‌ برگزیدگان این دوره از مسابقات، جهت شرکت در مسابقات کشوری اهل سنت در هشتم فروردین ماه سال ۹۴ به بندر سیریک استان هرمزگان اعزام می‌شوند. 

داوران این دوره مولوی محمد عمر عاشوری، مولوی حیدر محمدیان، حافظ محمد سعید رحمانی، مولوی سید عبد المجید موسوی، مولوی سید یوسف موسوی، حافظ ضیاء الدین صحت، مولوی محمود خزائی و حافظ سعید خواجه احمدی، هیأت هشت نفره‌ی داوران این رقابت‌ها بودند که همگی از حافظان کلام الله مجید و دانش‌آموختگان مدارس دینی‌اند.

   


مطالب مشابه :


مسئول نمايندگي مركز مديريت حوزه علميه خراسان جنوبي: رفتارهای غرب از علم بدون معرفت و تعهد نسبت به تو

حوزه علمیه خراسان طبقه بندی: نوشته شده در تاریخ چهارشنبه ۶ دی۱۳۹۱ توسط سرباز امام زمان عج)




حوزه ی علمیّه ی احناف خواف

حوزه ی علمیّه ی احناف خواف 1 - تاريخچه حوزه علميه خواف در ولایت خواف از نیمه قرن پنجم هجری




دومین دوره مسابقات حفظ و قرائت قرآن در بیرجند برگزار شد

حوزه علمیه قرآن حوزهی علمیه الصدیق اهل سنت خراسان جنوبی که




توصیه‌های رهبر انقلاب به طلاب و فضلای حوزه‌های علمیه در دیدار روحانیون استان خراسان شمالی؛

حجت الاسلام و المسلمین فرجام مدیر اجرایی حوزه علمیه خراسان نیز گزارشی ترک خورده ی بشر




فضاغبار آلوداست....

حوزه علمیه در تجمع طلاب حوزه علمیه خراسان که با عنوان ها در جامعه‌ی ما




آیت الله اشرفی شاهرودی

جانشین کرسی درس مرحوم آیت الله فلسفی (ره) در حوزه ی علمیه خراسان ، ابراز کردند :




پذیرش حوزه علمیه الزهرا(سلام الله علیها) شهرستان قاین در سال جدید

داوطلبان جهت ثبت نام باید ازطریق سایت مرکز مدیریت حوزه علمیه خراسان اعلام نتیجه ی




برچسب :