زیارت عاشورا و زیارت کربلا

فرهنگ عاشورا

( فصل نهم با حرف ز )

الف ) زیارت عاشورا    ب ) زیارت کربلا

الف ) زیارت عاشورا :

از زمانهای بسیار مناسب و با فضیلت برای زیارت امام حسین ع ، روز عاشوراست ؛ چه به صورت حضوری و رفتن به دیدار مرقد سیدالشهدا ع در کربلا و چه خواندن زیارتنامه از دور . امام صادق ع فرمود : // من زار الحسین ع یوم عاشورا وجبت له الجّنة // . (1) کسی که حسین ع را روز عاشورا زیارت کند ، بهشت برای او واجب است . در حدیث دیگری زیارت آن روز ، مانند به خون خویش غلتیدن پیش روی آنحضرت به شمار آمده است://من زار قبر الحسین یوم عاشورا کان کمن تشحّط بدمه بین یدیه // . (2)

متن زیارتنامه ای هم که از سوی ائمه دستور به خواندن آن داده شده به // زیارت عاشورا // شهرت یافته است و خواندن همه وقت و همه روز آن ، آثار و برکات زیادی دارد . این زیارت را امام باقر ع به علقمة بن محمد حضرمی آموخته که هر گاه خواست از دور و با اشاره آن امام را زیارت کند ، پس از دو رکعت نماز زیارت ، چنین بخواند : // السلام علیک یا اباعبدالله ، السلام علیک یابن رسول الله ... // (3) تا آخر ، که در کتب زیارت آمده است . این زیارت ، تجدید عهد همه روزه پیرو حسین بن علی ع با مولای خویش است که همراه با // تولی و تبّری // است و خط فکری و سیاسی زائر را در برابر دوستان و دشمنان اسلام و اهل بیت ، ترسیم می کند و اعلام همبستگی و سلم و صلح با موافقان راه حسین ع و اعلان جنگ و مبارزه با دشمنان حق است . // زیارت عاشورا // ولایت خون و برائت شمشیر است و تسلیم دل و یاری در صحنه است ، تا عشق درونی به جهاد بیرونی بیانجامد و نفرت قلبی به برائت علی برسد . زیارت عاشورا ، منشور // تولّی و تبریّ // نسبت به جریان حق و باطل در همه جا و همه زمانهاست .

>>>>> زیارت

ب ) زیارت کربلا :

از مقدسترین و با فضیلترین زیارتهایی که در فرهنگ دینی و روایات اسلامی بیان شده است ، زیارت قبر سیدالشهدا ع در کربلاست و برای زیارت هیچ امامی ، حتی زیارت قبر رسول خدا ص به این اندازه سفارش و دستور نیست . در احادیث ، گاهی زیارت امام حسین ع از زیارت کعبه هم برتر به حساب آمده و برای زیارت آن حضرت ، پاداشی برابر دهها و صدها حج و عمره بیان شده است و لحن روایات ، بگونه ای است که آن را برای یک شیعه در حد یک // فریضه // می شمارد و ترک آن را ناپسند می داند و هیچ عذر و بهانه و خوف و خطر را مانع از آن به حساب نمی آورد و ترک آن را جفا می داند . از امام صادق ع روایت است : // زیارة الحسین بن علی واجبه علی کل من یقّر للحسین بالامامة من الله عزّ و جلّ // (4) زیارت حسین بن علی ع ، بر هر کس که او را از سوی خداوند ، // امام // می داند واجب است .

میان عقیده به امامت و دیدار امام ( چه در حال حیات و چه پس از مرگ ) نوعی ملازمه است و در روایات ، به این نکته اهمیت داده شده است . زیارت خائفانه سیدالشهدا هم ارج بیشتر و ثواب افزونتری دارد . این ، هم نشانه تاثیر اجتماعی // زیارت // و هم میزان عشق و فداکاری // زائر // است . امام صادق ع به // ابن بکیر // که سخن از خوف و هراس در راه زیارت سیدالشهدا می گفت ، فرمود : آیا دوست نداری که خداوند ، تو را در راه ما ترسان ببیند ؟ ... (5) و در حدیثی که زراره از امام باقر ع در باره زیارت خائفانه آن حضرت می پرسد ، حضرت پاسخ   می دهد : خداوندا ، از هراس قیامت ، ایمنش می دارد . (6) امام صادق ع نیز به ( محمد بن مسلم ) که با خوف و هراس به زیارت سیدالشهدا می رفت ، فرمود : هر چه مساله دشوارتر و پر مخاطره تر باشد ، پاداش زیارت هم به اندازه آن است و هر کس خائفانه قبر آن حضرت را زیارت کند ، خداوند ، هراس او را در روز قیامت ، ایمن می سازد : // ما کان من هذا اشدّ فالثواب فیه علی الخئف و من خاف فی اتیانه آمن الله روعته یوم الناس لرّب العالمین ... // (7)

در حدیث مفصلی ، امام صادق ع به ثوابهای آن اشاره کرده ، می فرماید : کسی که هنگام زیارت آن حضرت ، دچار ستم سلطانی شود و او را در آنجا بکشند ، با اولین قطره خونش ، همه گناهانش بخشوده می شود و هر که در این راه به زندان افتد ، در مقابل هر روزی که زندانی و اندوهگین گردد ، در قیامت برایش یک شادی است ، و اگر در راه زیارت ، کتک بخورد ، برای هر ضربه ای یک حوری بهشتی است و در برابر هر درد و رنجی که بر جسمش وارد می شود ، یک // حسنه // برای اوست . (8) و می فرماید : // من اتی قبر الحسین عارفا بحقّه غفرالله ما تقدّم من ذنبه و ما تاخّر // . (9) هر که عارفانه قبر سیدالشهدا را زیارت کند ، خداوند گناهان گذشته و آینده اش را می آمرزد .

آری ... برای رسیدن به کربلا ، باید اراده ای آهنین ، قلبی شجاع ، عشقی سوزان داشت و در این سفر ، باید رهتوشه ای از صبر و یقین ، پاپوشی از // توکل // ، سلاحی از // ایمان // و مرکبی از // جان // داشت تا به منزل رسید ، چرا که راه کربلا ، از // صحرای عشق // و // میدان فداکاری // و پیچ و خم خوف و خطر می گذرد . پاداشهای زیارت کربلا نیز شگفت است . از قبیل : پاداش نبرد در رکاب پیامبر و امام عدل ، اجر شهیدان بدر ، ثواب حج و عمره مکرر ، پاداش آزاد کردن هزار بنده و آماده کردن هزار اسب برای مجاهدان راه خدا و ... (10) البته تفاوت اجر و ثواب ، به معرفت زائر و کیفیت زیارت و شرایط اجتماعی هم بستگی دارد .

کربلا ، از یک سو ، سمبل مظلومیت اهل بیت و امامان شیعه است ، از سویی دیگر مظهر دفاع بزرگ آل علی و عترت پیامبر از اسلام و قران ، توجه و روی آوردن به مزار سیدالشهدا ، در واقع تکرار همه روزه و همواره حق و یاد آوری مظلومیت است . اگر کعبه و حج و نماز و جهادی هم باقی مانده است ، به برکت شهید عاشوراست که احیاگر دین شد و اسلام ، تا همیشه مدیون // ثارالله // است .

خصومت دشمنان اسلام نیز با حسین ع و مرقد او ، از همینجاست . زیارت آن حضرت ، همیشه با سختی و هراس و موانع ، روبه رو بوده است . شوق زیارت کربلا ، از آغاز در دل شیعیان حق طلب و انسانهای آزاده و فضیلت خواه بوده است . شیفتگان سیدالشهدا در این راه حاضر به بذل جان و مال و دست و پا بوده اند و // راه بسته کربلا // همیشه چون حسرتی بر دل شیعه بوده است ، چه در دوره امویان و عباسیان ، چه در عصر حکومت بعثیان و در تاریخ معاصر ، و آرزوی // باز شدن راه کربلا // همواره چون مشعلی در دل عاشقان حسین ع روشن بوده و تلخیهای هجران را با این // امید // تحمل می کرده اند . زائر حسین ع ، عاشقی از خود گذشته است و زیارت کربلا ، عبادتی خدایی و ملکوتی .

امام صادق ع فرمود : // اذا اردت الحسین فزره و انت حزین مکروب شعثا غبرا جائعا عطشانا // (11) هر گاه خواستی حسین ع را زیارت کنی ، با حالتی اندوهگین و پر رنج ، خاک آلوده و پژمرده ، گرسنه و تشنه زیارت کن...( در حدیث دیگری است که : ) چون حسین بن علی اینگونه به شهادت رسید .(12) به قول حافظ :

نیاز مند بلا ، گو رخ از غبار مشوی ... که کیمیای مراد است ، خاک گوی نیاز

غبار راه زیارت کربلا ، طراوت و پاکی است و این آشفتگی و افسردگی ، نشاط روح عاشق است .

از شیشه غبار غم نمی باید شست ... وز دل ، رقم /الم/ نمی باید شست

پایی که به راه عشق شد خاک آلود ... با آب حیات هم نمی باید شست (13)

>>>>> آداب زیارت امام حسین ع ، زیارت پیاده ، حرم حسینی ، تخریب قبر امام حسین ع

منابع :

(1) کامل الزارات ص174 ، المزار شیخ مفید ص52 . (2) همان ( کامل الزیارات ) . (3) همان ص176 ، بحارالانوار ج98ص291 . (4) وسائل الشیعه ج10 ص346 ، امالی صدوق ص123 ، در / مزار / شیخ مفید ص26 چنین است ( از امام باقر ع ) مروا شیعتنا بزیارة قبرالحسین بن علی ع فانّ اتیانه مفترضّ علی کل مومن یقرّالحسین ع بالامامة من الله عز و جل . (5) همان 345 ، بحارالانوار ج98ص11 . (6) کامل الزیارات ص125 ، وسائل الشیعه ج10ص356 . (7) وسائل الشیعه ج10 ص357 ، بحارالانوار ج98 ص11 ، کامل الزیارات ص127 . (8) کامل الزیارات ص124 ( نقل به تلخیص ) . (9) آمالی صدوق ص197 . (109 در منابعی همچون : کامل الزیارات ، وسائل الشیعه ، بحارالانوار ، ثواب الاعمال و... احادیثش آمده است . (10) وسائل الشیعه ج10ص414 . (11) بحارالانوار ج98ص142 . (12) مشفقی دهلوی . (13) برای تحقیق پیرامون سند این زیارت و صحت آن ، ر.ک: انصارالحسین ص146تا162 . در ضمن در ج45 بحارالانوار ص65 نیز این زیارت آمده است .

التماس دعا


مطالب مشابه :


جملات و احادیث محرم و امام حسین (ع)

زیارت عاشورا - جملات و احادیث محرم و امام حسین (ع) - فواید خواندن زیارت عاشورا , شهدای کربلا




بازگشت مسافران کربلا

مسافران کربلا فردا صبح زیارت امام عدالت و امام شهادت بروند تبریک و زیارت قبول عرض




بازگشت از زیارت کربلا

گراويان ما - بازگشت از زیارت کربلا - اولين روستاي مقاوم گیلانغرب پیام تبریک.




پیام تبریک ولادت حضرت معصومه (س)

وبلاگ مذهبی علمدار کربلا - پیام تبریک ولادت حضرت معصومه زیارت مجازی حرم مطهر امام رضا (ع)




پیام تبریک به معاون فرماندار زرین دشت به مناسبت بازگشت از زیارت کربلای معلی

پیام تبریک به معاون فرماندار زرین دشت به مناسبت بازگشت از زیارت کربلای معلی. نویسنده : golbang2




ناگفته‌هايي از پياده‌روي اربعين کربلا

ناگفته‌هايي از پياده‌روي اربعين کربلا - حسینی شرکت کرده‌اند تبریک عرض زیارت می




زیارت عاشورا و زیارت کربلا

غبار راه زیارت کربلا ، طراوت و پاکی است و این آشفتگی و افسردگی ، نشاط روح ارسال کارت تبریک




پیام تبریک ولادت امام موسی کاظم علیه السلام

وبلاگ مذهبی علمدار کربلا - پیام تبریک ولادت امام موسی کاظم علیه السلام - زیارت مجازی. فیلم




برچسب :