سولات تستی ادبیات 2

 

2163 – در بیت «این سرو به باغ،سرافرازی می کرد/ سوسن به چمن زبان درازی می کرد» همه ی آرایه های زیر به جز آرایه ی ......… وجود دارد. (آزاد 83)

1) مراعات نظیر 2) تلمیح 3) تشخیص 4) کنایه

2169 – کدام مصراع «تلمیح» دارد؟

1) خلق چو مرغیان زاده ز دریای جان   2) آسمان بار امانت نتوانست کشید

3) هر نفس آوای عشق، می رسد از چپ و راست 4) کی کند اینجا مقام مرغ کز آن برخاست

درس دوم:

«رستم و اشکبوس»


2176 – در بیت «بَرو راست خم کرد و چپ کرد راست / خروش از خم چایچی بخاست» شاعر به چه منظوری از «صامت» «خ» و «چ» بیشتر استفاده کرده است؟ (آزاد 80)

1) برای بیان حس خشونت   2) برای مشابهت نوشتاری دو صامت

3) برای رعایت آهنگ کلام     4) برای بیان حال جنگجو

2178 – در بیت «بَرو راست خم کرد وچپ کرد راست / خروش از خم چرخ چاچی بخاست» به ترتیب کدام آرایه به کار رفته و شاعر با استفاده از کدام آرایه، خواسته است حس خشونت را بیشتر نشان دهد؟ (سراسری 82)

1) تضاد – نغمه ی حروف  2) جناس تام – اغراق 3) مراعات نظیر – اغراق 4) حسن تعلیل – واج آرایی

2182 – کدام اثر حماسی، سروده «والملکی» است و جزو کدام یک از انواع آثار حماسی است؟ (سراسری 81)

1) رامایانا – طبیعی 2) رامایانا – مصنوع 3) مهابهارات – طبیعی 4) مهابهارات – مصنوع

2184 – تألیف کدام اثر حماسی را به «ویاسا» فرزانه ی هند نسبت می دهند؟ (سراسری 81)

1) مهابهارتا 2) رامایانا 3) ایذاید 4) ایلیاد

2193 – واج آرایی در کدام گزینه وجود ندارد؟ (ک.ف.آ)

1) شب است و شاهد وشمع و شراب و شیرینی  2) خیزید و خز آرید که هنگام خزان است

3) صدای سنگین سکوت در سرسرا پیچیده بود   4) وِ را نام تهمینه سهراب کرد

2194 – معنای مصراع دوم بیت
«برآویخت رهام با اشکبوس / زمین آهنین شد، سپهر آبنوس» کدام است؟ (ک.ف.آ)

1) زمین پوشیده از آهن و آسمان پر از تکه های چوب شد.

2) سپر آهنین آنها بر زمین افتاد و تیرهای چوبی، هوا را پر کرد.

3) زمین مثل آهن سخت و آسمان پر از گرد و غبار شد.

4) زمین تیره و تار گردید، آسمان نورانی و درخشان گشت.

درس سوم:

«حمله ی حیدری»


2195 – کدام بیت رنگی از «طنز» دارد؟ (ک.ف.آ)

1) کشانی هم اندرزمان جان بداد / چنان شد که گفتی ز مادر بزاد

2) چو نازش به اسب گرانمایه دید / کمان را به زه کرد و اندر کشید

3) مرا مادرم نام مرگ تو کرد / زمانه مرا پتک ترک تو کرد

4) کمان ره به زن کرد زود اشکبوس / تنی لرز و لرزان و رخ سندروس

2199 – در بیت «بیفشرد چون کوه پابر زمین / بخایید دندان به دندان کین» دندان به دندان خاییدن کدام آرایه را دارد؟
(ک.ف.آ)

1) جناس 2) کنایه 3) ایهام 4) تلمیح


درس چهارم:

«بچه های آسمان»


2206 – مفهوم کدام بیت با عبارت «اصبحت امیراً و امسیت اسیراً» متناسب است؟ (سراسری
83)

1) مژده ای دل که دگر باد صبا باز آمد / هدهد خوش خبر از طَرفِ سبا باز آمد

2) شد اوج وصل بر من مسکین، حضیض هجر / دیشب سپهر بودم و امشب زمین شدم

3) نگارا بر سر کویت دلم را هیچ اگر بینی / ز من دل خسته یاد آور، شبت خوش باد من رفتم

4) ناامید از روشنی ای دل به تاریکی مباش / زان که شام هجر را صبح وصالی در پی است

درس پنجم:

«کباب غاز»


2208 – معنی کلمه های «استیصال، استنکاف، استبعاد، استشاره» به ترتیب کدام است؟ (سراسری 82)

1) درماندگی، سرباز زدن، دور شمردن، رأی زدن 2) زاری، کافی شمردن، بندگی کردن، نگران شدن

3) تردید داشتن، نیرنگ کردن، طلب بندگی، نشان دادن 4) التماس کردن، پافشاری، بعید دانستن، جدل و ستیزه کردن

2211 – در کدام بیت، همه ی آرایه های «جناس، استعاره، کنایه و تشبیه» موجود است؟(سراسری 82)

1) آن کس که سر به جیب قناعت فرو نبرد بگذار تا به چه مذلت فرو رود

2) مهمانسراست خانه ی دنیا که اندرو یک روز این بیاید و یک روز او رود

3) گفتم ببینمش مگرم درد اشتیاق ساکن شود، بدیدم و مشتاق تر شدم

4) گویند روی سرخ تو سعدی که زرد کرد؟ اکسیر عشق به مِسَم افتاد و زر شدم

2213 – مضمون و درونمایه ی همه آثار زیر به جز ….... درباره تیره روزی و وضع حقارت آمیز زنان است. (سراسری 82)

1) روزگار سیاه نوشته ی عباس خلیلی 2) تهران مخوف نوشته ی مرتضی مشفقی کاظمی

3) یادگار شب نوشته ی مرتضی مشفقی کاظمی 4) سیاحت نامه ی ابراهیم بیک نوشته ی زین العابدین مراغه ای

2224 – در کدام بیت، آرایه کنایه،حس آمیزی و مراعات نظیر وجود دارد؟ (سراسری 83)

1) دل چاشنی گرفت ازآن خنده های شور / آری نمک، لذیذ نماید کباب را

2) گلزار خود ز سبزه ی بیگانه پاک کن / آنگاه در ملامت مردم زبان برآر

3) زاهد چرا شکست دل من به سنگ طعن / آیینه ی خدای نما را چرا شکست

4) آنچه اول غرق گردد کشتی امید ماست / گر سراب ناامیدی را فلک دریا کند

2228 – عنوان نخستین اتوپیای (آرمان شهر) ادب معاصر فارسی چیست و نویسنده آن کیست و جلد دوم تهران مخوف با چه عنوان منتشر شده است؟ (سراسری 83)

1) تهران مخوف – مشفق کاظمی – انتقام                      2) شهر ناز – یحیی دولت آبادی – مادام کاملیا

3) مجمع دیوانگان – عبدالحسین صنعتی زاده – یادگار شب 4) انسان و اسرار شب – عباس خلیلی – روزگار سیاه

2243 – کدام عبارت، تعبیر کنایی نیست؟ (ک.ف.آ)

1) شکل را با دست گرفتن      2) چند مرده حلاج بودن     3) سماق مکیدن     4) رجز خواندن

درس ششم:

«گیله مرد»


2246 – معنی «لاور» چیست؟ (آزاد 80)

11) لاغر 2) رهبر 3) باریک 4) بی خبر

2247 - کدام گزینه از داستان نویسان معاصر ایران است؟ (آزاد 80)

1) علی شریعتی 2) بزرگ علوی 3) زرین کوب 4) محمد جعفر محجوب

2251 – کدام گزینه از آثار مشهور بزرگ علوی نیست؟ (ک.ف.آ)

1) سو و شون     2) چشمهایش      3) چمدان 4    ) میرزا

2255 – داستان نویس معاصر کهکتابهای او تا قبل از سرنگونی نظام گذشته اجازه یانتشار نیافت و «چشمهایش» یکی از
آثار مشهور اوست. (ک.ف.آ)

1) جلال آل احمد 2       ) بزرگ علوی       3) سیمین دانشور     4) محمد جعفر محبوب

 درس هفتم:

«سو و شون / آواز عشق»


2258– کتاب «اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید» نوشته ی کیست؟

1) محمد بن منّور 2) ابوسعید ابی الخیر 3) ممد بن حسام 4) ابوالقاسم مشیری

2262 – کدام جمله نادرست معنی شده است؟ (ک.ف.آ)

1) فکری است: در حالفکر کردن است. 2) با آن دشمن لعین جر کند: با آن دشمن لعین بجنگد.

3) سر و پکالش خینی می شود: سر و پوزه اش خوب می شود. 4) روحش را معذب نکنید: روحش را عذاب ندهید.

2263 – ضمیر متصل ( -َ ش) در عبارت «نعلش می زند و از اسب به زمین می گذاردش» چه نقشی دارد؟ ( ک.ف.آ)

1) مُسندی 2) اضافی 3) مفعولی 4) متممی

ادامه درس هفتم:«سو و شون / آواز
عشق»

درس هشتم:«کلبه عمو تُم / تو را می خوانم»

درس نهم:«در بیابانهای تبعید / از یک انسان»

درس دهم:«دخترک بینوا»

درس یازدهم:«هدیه ی سال نو / مائده های زمینی»

2274 – مفهوم بیت: «ثوابت باشد ای دارای خرمن / اگر رحمی کنی بر خوشه چین» ناظر بر کدام عبارت است؟ (ک.ف.آ)

1) یوسف همیشه به مردها می گوید شلخته درو کنید تا چیزی گیر خوشه چینها بیاید.

2) خوشه چینها، به قطار کنار مزرعه نشسته اند و سرشان به طرف مزرعه است.

3) به همین جهت است که زنهای خوشه چین دو تا جوال با خود می آورند.

4) زری و یوسف به سراغ خوشه چینها می آیند، جوالهای آنها پر است.

2278 – کدام بیت ردیف ندارد؟ (ک.ف.آ)

1) مرا مادرم نام، مرگ تو کرد / زمانه مرا پتک ترک تو کرد

2) پیاده ندیدی که جنگ آورد / سر سرکشان زیر سنگ آورد

3) هر نفس آوای عشق می رسد از چپ و راست / ما به فلک می رویم، عزم تماشا که راست

4) مشنو ای دوست که غیر از تو مرا یاری هست / یا شب و روز به جز فکر توام کاری هست

درس هشتم:

«کلبه عمو تُم / تو را می خوانم»


2279 – نام نویسندگان کتابهای «موشها و آدمها، کلبه ی عمو تُم، و آدمها و خرچنگها»به ترتیب کدام است؟ (سراسری 82)

1) هویت بیچراستو، فرانس فانون، خوزوئه دوکاسترو 2) جان اشتاین بک، فرانس فاتون، هریت بیچراستو

3) فرانس فاتون، جان اشتاین بک، هریت بیچراستو 4) جان اشتاین بک، هریت بیچراستو، خوزوئه دوکاسترو

2281 – کدام اثر در حوزه « ادبیات پایداری» جای دارد؟ (ک.ف.آ)

1) بهشت شداد 2) جام جهان بین 3) کلبه ی عمو تُم 4) مائده های زمینی

2284 – کدام پاسخ، عبارت را کامل می کند؟

«کلبه ی عمو تُم از نمونه های درخشان ادبیات پایداری است. نویسنده این داستان خانم
..… است که در یکی از روستاهای ایالت …... آمریکا به دنیا آمد. (ک.ف.آ)

1) فرانسوا ستینگل / فلوریدا 2) هلن کلر / آلاباما 3) هریت بیچراستو / کنتاکی 4) ماری کوری / کلرادو

2285 – عبارت «دور او چرخی زد.
چانه ی تُم را گرفت. دهانش را باز کرد. دندانهایش را نگاه کرد. آرنجش را تا کرد و
باز کرد تا عضلاتش را ببیند.» چند فعل ناگذر (لازم) و چند فعل گذرا (متعدی) دارد؟
(ک.ف.آ)

1) دو / پنج 2) یک / شش 3) سه / سه 4) دو / چهار

درس نهم:

«در بیابانهای تبعید / از یک انسان»


2291 – منظور محمود درویش از «مردن مرد، ولی رم نمرده است.» چیست؟ (ک.ف.آ)

1) ظلم ستیزناپایدار – حق پایدار 2) ستمگر نابود – ستمدیده ماندگار

3) ظالم ناپایدار – عدالت پایدار 4) ستمگر مرده – ستمدیده نمرده

2292– «زیتون» در این بخش از شعرشاعر نماد چیست و نشانه ی کدام کشور است؟ «ماه ایارش آواز ماست / که وقت ظهر، درسایه ی آبی رنگ / میان مزارع زیتون می خوانیم».

1) ماه سوم بهار(خرداد) 2) سرزمین فلسطین 3) فصل تابستان (تموز) 4) «دبکه» شهری در سوریه

درس دهم:

«دخترک بینوا»


2297 – کدام گروه از کلمه ها دارای غلط املایی است؟ (سراسری 80)

1) نطق غرّا – کلمه
ی مهمل – وقار و طمأنینه – غایت القصوای مقصود

2) مسلوب الاراده – مرضی الطرفین – بوی مطبوع – حُدّه ی دینار

3) شعوذه و طامات – اضطراب و بی حوصلگی – ابهت و شکوه – طاعت و مطاوعت

4) مقام متبوع – وهم آلود و موهّش – فرقه ی ضالّه – معونت و مضاهرت

2299 – عبارت «مشهورترین شاعر
رمانتیک قرن 19 فرانسه و از بزرگترین ادیبان ونویسندگان اجتماعی جهان است. از ده
سالگی به شعر گفتن پرداخت و در 25 سالگی،شاعری سرشناس بود. عضو فرهنگستان فرانسه و
نماینده مجلس قانون گذاری بود و به دلیل مخالفت با ناپلئون سوم، 20 سال در تبعید
به سر برد.» کدام شخصیت را معرفی میکند؟ (آزاد 80) 1)
آندره ژید

2) آلن رنه لوساژ 3) الکساندر دوما 4) ویکتور هوگو

2303 – مهمترین و مشهورترین اثرویکتورهوگو، شاعر مشهور رومانتیک قرن نوزدهم فرانسه، چه نام دارد؟ (ک.ف.آ)

1) کارگران دریا 2) بینوایان 3) مردی که می خندد 4) گوژپشت نتردام

درس یازدهم:

«هدیه ی سال نو / مائده های زمینی»


2305 – در داستان کوتاه «هدیه سال نو» از اُ.هذی، زن گیسوانش را فروخته تا زنجیر
طلا برای ساعت شوهرش تهیه کند و مرد ساعتش را فروخته تا شانه هایی برای گیسوان
همسرش فراهم کند، حوادث داستان مذکور، یادآور کدام بیت از مولوی است؟ (سراسری 82)

1) بشنو از نی چون حکایت می کند / از جدایی ها حکایت می کند

2) درنیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید والسلام

3) کوزه بود و آب می آمد (= نمی آمد) به دست / نیست آب، افتاد خود کوزه شکست

4) هر دو گون زنبور، خوردند از محل / زین یکی شد نیش و زان دیگر عسل

2306 – آندره ژید در عبارت «برای من اینکه شن ساحلها نرم است کافی نیست، معرفتیکه قبل از آن احساسی نباشد، برای من بیهوده است». بر کدام گزینه تأکید دارد؟(سراسری 82)

1) عاطفه 2) آزمایش 3) دانش 4) عقیده

2307 – نویسندگان آثار «الفیه –مراتع بهشتی – تحفة الاخوان – انتقام» به ترتیب کدامند؟ (سراسری 82)

1) ابن مالک – جعفر خامنه ای – خاقانی شروانی – عباس خلیلی

2) ابن مالک – اشتاین بک– کمال الدین عبدالرزاق – عباس خلیلی

3) بیرونی – تقی رفعت – اقبال لاهوری – یحیی دولت آبادی

4) بیرونی – توماس کارلایل – بیدل دهلوی – یحیی دولت آبادی

2312 – آندره ژید، نویسنده بزرگ
فرانسوی می گوید: «ناتانافیل، بکوش «عظمت» درنگاه تو باشد نه در چیزی که به آن می
نگری». کدام یک از مصرعهای سهراب سپهری بانظر آندره ژید، تناسب بیشتری دارد؟

1) سنگ از پشت نمازم پیداست، همه ذرات وجودم متبلورشده است.

2) چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید / گل شبدر چه کم از لاله ی قرمز دارد؟

3) کار ما شاید این است / که در «افسون» گل سرخ شناور باشیم

4) کار ما شاید این است / که میان گل نیلوفر و قرن / پی آواز حقیقت برویم

2315 – عبارت زیر معّرف کیست؟

«شصت سال از عمر هشتاد و دو ساله ی خود را صرف نویسندگی کرد و در آثار خویش،
مشکلات زندگی آدمی را با عشق سرشار به واقعیت به تصویر کشید و به همین جهت جایزه ی
نوبل را از آن خویش کرد. مائده های زمینی زاده ی شور و اضطراب جوانی نویسنده است.»

1) آندره ژید 2) اُ.هذی 3) ویکتور هوگو 4) فرانس فانون

درس دوازدهم:

«در آرزوی تو / دل می رود»


2317 – جمله ی پایانی کدام بیت خطاب به معشوق ازلی است؟

1) هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن / اگر خلاف کنم سعدیا، به سوی تو باشم

2) نه در این عالم دنیا که در آن عالم عقبی / همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم

3) خاک باد، تن سعدی اگرش تو نپسندی / که نشاید که تو فخر من و من عار تو باشم

4) به جمعی که درآیند شاهان دو عالم / نظر به سوی تو دارم غلام روی تو باشم

2323 – در کدام بیت، همه ی آرایه های «تشبیه، مراعات نظیر و تضاد» موجود است؟ (سراسری 82)

1) ای صاحب کرامت،شکرانه ی سلامت روزی تفقدی کن درویش بی نوا را

2) آسایش دو گیتی، تفسیر این دو حرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا

3) سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد دلبر که در کف او موم است سنگ خارا

4) دل می رود ز دستم، صاحبدلان خدا را دردا که راز پنهان خواهد شد آشکارا

2328 – در بیت «سرکش مشو که چون شمع از غیرتت بسوزد / دلبر که در کف او موم است سنگ خارا» (ت) در «غیرتت» چه نقشی
دارد؟

1) مضاف الیه 2) مفعول 3) بدل 4) متمم

2339 - «ایهام» دو لغت یعنی ….(ک.ف.آ)

1) به یقین رساندن 2) شب زنده داری کردن 3) به گمان افکندن دیگران 4) خود را نیک پنداشتن

2344 – مرجع ضمیر «تو» در کدام بیت با بقیه متفاوت است؟ (ک.ف.آ)

1) به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم به گفت و گوی تو خیزم، به جستجوی تو باشم

2) حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم جمال حور بجویم، دوان به سوی تو باشم

3) هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن اگر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم

4) به خوابگاه عدم گو هزار سال نخسبم به خواب عافیت آنگه به بوی موی تو باشم

 درس سیزدهم:

«باغ عشق / پیدای پنهان»


2345 – آثار منشور «جلال الدین بلخی» در کدام گزینه آمده است؟

1) فیه مافیه –اسرار التوحید – مناجات نامه 2) مکتوبات – مجالس سبعه – روض الجنان

3) فیه مافیه – مجالس سبعه – مکتوبات 4) مجالس سبعه – زادالعارفین – رساله واردات

2351 – کدام گزینه درباره سنایی غلط است؟

1) از سبک شعر عطار بهره فراوان برد. 2) در تغییر سبک شعر فارسی مؤثر بود.

3) دو سبک شعری متفاوت داشت. 4) سبک حقیقی شعرش متعلق به دوران دوم زندگی اوست.

2361 – مفعوم بیت «ز یزدان، نه ازارکان، که کوته دیدگی باشد / که خطی کز خرد خیزد تو آن را از بنان بینی» کدام مورد
را نفی می کند؟ (سراسری 80)

1) تبعیض میان عناصر هستی و نفی ارزش از آنها 2) بی تمیزی و گزینش فرع به جای اصل

3) بی دقتی و بی توجهی به پدیده ها          4) گزینش آگاهانه دنیا به جای آخرت

2364 – نام «قصه قصیده با مضامینی چون عشق یا توصیف طبیعت» چیست؟ (آزاد 82)

1) مطلع 2) مقطع 3) تغزل 4) تنه ی اصلی

2373 – با توجه به بیت «چه باید نازش و نالش بر اقبالی و ادباری / که تا بر هم زنی دیده، نه این بینی، نه آن بینی»
کدام آرایه ی ادبی وجود ندارد؟ (ک.ف.آ)

1) استعاره 2) تضاد 3) لف و نشر 4) جناس

2374 – بیت «بس پند که بود آنگه درتاج سرش پیدا / صد پند نو است اکنون در مغزسرش پنهان» با کدام بیت پیام مشترکدارد؟ (ک.ف.آ)

1) تو یک ساعت چو افریدون به میدان باش، تازان پس /به هر جانب که روی آری درفش کاویان بینی

2) بدین زور و زر دنیا، چو بی عقلان، مشو غره / که این آن نوبهاری نیست کش بی مهرگان بینی

3) سر آلب ارسلان دیدی، ز رفعت، رفته بر گردون / به مرو آ، تا کنون در گل تن آلب ارسلان بینی

4) که گر عرشی به فرش آیی و گر ماهی به چاه افتی / وگر بحری تهی گردی وگر باغی خزان بینی

2379 – همه ی گزینه ها در قالب ومحتوای قصیده به جز گزینه ی …... درست است.

1) مفهوم و پیام قصیده و غزل یکی است. 2) دارای تغزل یا تشبیب است.

3) مصراع اول مطلع با مصراعهای زوج هم وزن و هم قافیه است.

4) قصیده و غزل در تعداد ادبیات مساوی نیستند.

درس چهاردهم:

«تربیت انسانی و سنت ملی ما»


2381 – املای درست کلمه ها به معانی «زشت، برتری، فریب، پست شده، بلند نظری» به
ترتیب کدام است؟ (سراسری 82)

1) مضموم، رجحان، خدعه، انحطات، منائت 2) مذموم، رجهان، خدئه، انحطاط، مناعت

3) مذموم، رجحان، خدعه، انحطاط، مناعت 4) مضموم، رجحان، خدعه، انحتاط، منائت

2383 – املای کدام گزینه با توجه به معنی مقابل آن غلط است؟

1) ضاّره: زیان بخش 2) ضّاله: گمره کننده 3) مضرّت: گزند رسیدن 4) مضمومه: نکوهیده

درس پانزدهم:

«جلوه های هنر در اصفهان»


2386 – بنایی ستون مانند بر دو جانب در ورودی ساختمان که به شکل زیبایی از بن دیوار تا بالا به عقب کشیده می شود». توضیح کدام واژه و اصطلاح است؟ (سراسری 82)

1) غرفه 2) طّره 3) زاویه 4) گوشواره

2389 – وصف اصطلاح ساختمانی«گوشواره» کدام است؟ (آزاد 83)

1) آنچه که به شکل خورشید و مدوّر از فلز سازند و بالای قبّه و مانند آن نصب کنند.

2) نوعی زمین ساختمان که اتاقها و ایوانها را به شکلهای برجسته یا پله پله، گچ بری کنند.

3) کنار ساختمان یا بنایی ستون مانند که بر دو جانب در ورودی ساختمان از بن دیوار تا بالا به عقب کشیده شود.

4) اتاقی در خانقاه که به خلوت و ریاضت سالکان و فقرا اختصاص داده می شد و گوشه و شاه نشین هم نامیده می شد.

2391 – کدام واژه به معنی کنگره ای است که بر سر دیوار، از آجر یا کاشی سازند؟ (ک.ف.آ)

1) شمسه 2) طرّه 3) گوشواره 4) مقرنس

2397 – کدام اثر از نوشته های محمدعلی اسلامی ندوشن نیست؟ (ک.ف.آ)

1) ضمیر سیمرغ 2) روزها 3) آواها و ایماها 4) در بهشت شدّاد

2401 – نویسنده ی کدام اثر درمقابل آن نادرست نوشته شده است؟ (ک.ف.آ)

1) الایام: دکتر طه حسین 2) مرآة البلدان: محمد حسن خان منیع الدوله

3) به سوی اصفهان: پیرلوتی 4) آواها و ایماها: عبدالحسین وجدانی

درس شانزدهم:

«خسرو / مایع حرف شویی»


2405 – عبارت «از پیشگامان تحول در شعر فارسی است، در تبریز به دنیا آمد و
دراستانبول به تحصیل پرداخت و به زبان ترکی و فرانسه و فارسی تسلط داشت». کدام
شاعر را معرفی می کند؟

1) ابوالقام لاهوتی 2) تقی رفعت 3) شمس کسمایی 4) طاهره صفار زاده

2406 – نام نخستین نویسنده و اولین  شاعر طنزپرداز دوره معاصر به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟

1) سعید نفیسی، فرخی یزدی 2) علی اکبر دهخدا، سیداشرف الدین قزوینی

3) علی اکبر دهخدا، محمد علی جمال زاده 4) محمد علی جمالزاده، سیداشرف الدین قزوینی

2413 – در کدام عبارت، تعداد غلطهای املایی بیشتر است؟ (آزاد 80)

1) این تاس را لحظه ای بگیر تا دوگانه بگذارم. 2) هم در شدت لهب فراغ بود.

3) و صحبتی و فساحتی و بلاغتی داشت. 4) وی را به می و معشوق و لحو و لئب کشیدند.

2466 – کدامیک از کتابهای زیر اثری منظوم است؟

1) سفرنامه ناصرخسرو 2) قابوسنامه عنصرالمعالی  3) مرزبان نامه وراوینی  4) اسکندرنامه نظامی

2420 – در بیت «بیاموزمت کیمیای سعادت / ز هم صحبت بد جدایی، جدایی» ضمیر متصل(ت) چه نقشی دارد؟ (ک.ف.آ)

1) مُسندی 2) مفعولی 3) متممی 4) اضافی

2430 – همه گزینه ها به جز گزینه ...... مفهوم کنایی دارند؟ (ک.ف.آ)

1) کُمِیتش لنگ بود.2) سپر انداختن 3) در انتظار غبار بی سوار نشستن 4) دور خواهم شد از این خاک غریب

درس هفدهم:

«داروگ/ انتظار»


2433- نیما، در سفر زیر از چه سخن می گوید و منتظر چیست؟ « خشک آمد کشتگاه من / در
وجود او کشت همسایه / قاصد روزان ابری، داروگ ، کی می رسد باران؟»

1)اتمام خوشایند فصل برداشت محصول، فرصتی برای کاشت مجدد.

2)دستیابی به محصول ارزشمند و بی آفت – فرصت استفاده از محصول.

3)استبداد حاکم بر جامعه ی خویش – آینده ای روشن.

4)قحطی و قهر و غضب الهی با ظالمان – روزگار خوش گذشته.

2434- در کدام بیت، آرایه ی متناقض نما (پارادوکس) موجود است؟ (سراسری 82)

1.ای یوسف خوش نام ما، خوش میروی بر بام ما ای در شکسته جام ما، ای بردریده دام ما

2.شب رفت صبوح آمد، غم رفت فتوح آمد خورشید درخشان شد تا باد چنین بادا

3.آسایش دو گیتی تفسیر این دوحرف است با دوستان مروت با دشمنان مدارا

4.خوبان پارسی گو بخشندگان عمرند ساقی بده بشارت رندان پارسا را

2438- کدام بیت، عنوان یکی از آثارطاهره صفارزاده را تداعی می کند؟ (سراسری 83)

1)حق شب قدر است درشب ها نهان / تا کند جان هر شبی را امتحان

2)درنیابد حال پخته هیچ خام / پس سخن کوتاه باید والسلام

3)چون مزاج آدمی گل خوار شد / زرد و بدرنگ و سقیم و خوار شد.

4)شد حسام الدین که نور انجم است / طالب آغاز سفر پنجم است.

2439- چه کسانی، به ترتیب منظومه های «سراب، سایه ی عمر، سرودرگبار، شبخوانی» را سرده اند؟

1.علیرضا قزده –سهراب سپهری – قیصر امین پور – اخوان ثالث

2.هوشنگ ابتهاج – رهی معیری – موسوی گرمارودی – شفیعی کوکنی

3.مهرداد اوستا – هوشنگ ابتهاج – اخوان ثالث – نیما یوشیج

4.مهرداد اوستا – رهی معیری – هوشنگ ابتهاج – شفیعی کوکنی

2442- در شعر «و جدار دنده های نی به دیوار اتاقم زد از خشکیش می ترکد / چون دل یاران که در هجران یاران» مشبه به کدام پاسخ است؟

1)دل یاران 2)هجران یاران 3)دیوار اتاق 4)دنده های نی

2452 – مجموعه «سروده رگبار» و«عبور» سروده کیست؟ (سراسری 81)

1) حمید سبزواری 2) سلمان هراتی 3) شمس کسمایی 4) موسوی گرمارودی

2453- نظامی در کدام بیت، مانندمنظومه های زیر، به آرایه ی «فتبارک الله احسن الخالقین» اشاره کرده است؟ (سراسری
83)

«خجسته باد نام خداوند / که نیکوترین آفریدگاران است / و نام تو / که نیکوترین آفریدگانی»

1) بر صورت من ز روی هستی / آرایش آفرین تو هستی

2) ای هست کن اساس هستی / کوته ز درت درازدستی

3) ای مقصد همت بلندان / مقصود دل نیازمندان

4) بی یاد تو ام نفس نباید / با یاد تو یاد کس نباید

2461 – با توجه به مفهوم شعر«به کجا چنین شتابان / گَوَن از نسیم پرسید / دل من گرفته زین جا / هوس سفر نداری / زغبار این بیابان؟ / همه آرزویم اما / چه کنم که بسته پایم ...» کدام گزینه نادرست
است؟ (ک.ف.آ)

1) شرایط حاکم بر جامعه حاکی از استبداد است.

2) کسانی که به خاک و زمین وابسته اند و در عین حال آرزوی رهایی دارند.

3) کسانی که وابستگی ندارند آزاد هستند.

4) افرادی در زندان با شرایط بدی زندگی می کنند.

 درس نوزدهم:

«حدیث جوانی / در کوچه سار شب»


2463 – با توجه به ادبیات، کدام دو بیت با هم، ارتباط معنایی دارد؟ ( سراسری 80)

1) سر گرگ باید هم اول برید نه چون گوسفندان مردم درید

2) بسوزند چوب درختان بی بر سزا خود همین است مر بی بَری را

3) از جام عافیت، می نابی نخورده ام وز شاخ آرزو، گل عیش نچیده ام

4) نه سایه دارم و نه بر، بیفکنندم و سزاست اگر نه بر درخت تَر کسی تبر نمی زند

2466 – کدام گزینه از حکایت زیردریافت نمی شود؟ «ذوالنون پادشاهی را گفت: «فلان عامل که فرستاده ای به فلان
ولایت، بر رعیت درازدستی می کند.» گفت: «روزی سزای او بدهم.» گفت: «بلی روزی سزای
او بدهی که مال از رعیت تمام ستده باشد، پس به زجر و مصادره از وی ستانی و در
خزینه نهی، درویش و رعیت را چه سود دارد؟» (سراسری 82)

1) تأخیر در مجازات حاکمان ستمگر، سبب تضییع حقوق صاحبان حق است.

2) مجازات و مصادره ی اموال حاکمان ظالم، برای اجرای عدالت، لازم و کافی است.

3) مصادره ی اموال حاکمان غارتگر، به نفع خزانه ی پادشاه، نوعی مشارکت پادشاه در غارت مال مردم است.

4) مجازات حاکمان متجاوز به حقوق مردم بدون بازگرداندن اموال مردم به خودشان، نوعی بی عدالتی است.

2467 – در کدام مصراع کلمه ی «اگر»به قرینه معنوی حذف شده است؟ (آزاد 82)

1) چه چشم پاسخ است از این دریچه های بسته ات 2) درین سرای بی کسی، کسی به در نمی زند

3) نه سایه دارم و نه بَر، بیفکنندم و سزاست 4) دریغ کز شبی چنین سپیده سر نمی زند

2475 – شاعر دو بیت «با یاد رنگ وبوی تو ای نوبهار عشق / همچون بنفشه سر به گریبان کشیده ام» از چه آرایه ای
استفاده کرده است؟ (آزاد 83)

1) تضاد 2) متناقض نما 3) ایهام 4) اغراق

2481 – بیت « نه سایه دارم و نه بر، بیفکنندم و سزاست / اگرنه بر درخت تر کسی تبر نمی زند» چند جمله است؟ (ک.ف.آ)

1) پنج 2) چهار 3) سه 4) شش

2490 – در مصرع «یکی ز شب گرفتگان چراغ بر نمی کند» به چه امری اشاره شده است؟ (ک.ف.آ)

1) در این شب تار،کسی چراغ روشن نمی کند. 2) در این غفلت، کسی را راهنمایی نمی کند.

3) در این ظلمت اختناق، کسی به فکر آزادی نیست. 4) در این اسارت، کسی به فکر خدا نیست.

درس بیستم: «سفرنامه / ... به سوی
تخت جمشید»


2494 – در کدام گزینه، غلط املایی هست؟ (سراسری 80)

1) به محض ورود به این محوطه، دو نقش از این هیاکل غول آسا توجه مرا جلب کرد.

2) لباس من طوری قالب بدنش درآمد که گویی درزی ِ ازل به قامت ایشان دوخته بود.

3) در برابر انعطاف خالصانه ای، تواضعی مضاعف از خود بروز می داد.

4) توصیه می کرد خود را به تفکر و تعمل و استنباط عادت دهند.

2496 – عبارت «برنامه اش این بودکه هرگاه در هتل جای می گرفت یا بر خانواده ای وارد می شد، خواهش می کرد که غذایاو را به اتاقش ببرند و از وی نخواهند که بر سر سفره عمومی حاضر شود». به کدام عادت فردی مذموم اشاره شده است؟ (ک.ف.آ)

1) برتری جویی 2) مردم گریزی 3) پرخوری 4) تن پروری

2500 – در کدام عبارت، مطابق نگارش امروز اشکالی دیده می شود؟ (ک.ف.آ)

1) خوراک نوعاً عبارت بود از برنج با فلفل که با روغن پخته بودند.

2) مراکز صید مروارید بین جزیره کیش و بحرین واقع شده است.

3) فقها و دراویش هم از گوشه و کنار در آنجا گرد آمده بودند.

4) چندین بار شعر را تکرار کردند چنانکه من از دهانشان فرا گرفتم.

 

 

 

درس بیست و یکم: «خاطرات اعتمادالسلطنه / آن روزها»

 2501 – املای صحیح به معانی « فریب، آنچه سر و صورت یا پوستبدن را بدان رنگ کنند، نگاشته شدن، نادر» به ترتیب در کدام گزینه آمده است؟
(سراسری 81)

1) قدر، خطاب، انطباع، قریبه 2) قدر، خطاب، انتباع، غریبه

3) غدر، خضاب، انطباع، غریبه 4) عذر، خضاب، انطباء، قریبه

2504 – نام نویسندگان «مرآت البلدان – امیر ارسلان – آتش خاموش – چمدان» به ترتیب کدام است ؟ (سراسری 83)

1) عزیز السلطان – ناصرالملک – عباس خلیلی – طالبوف

2) مشیرالدوله – معاون الملک – مشفق کاظمی – صادق هدایت

3) قوام الدوله – ذکاء الملک – محمود دولت آبادی – جلال آل احمد

4) ضیع الدوله – نقیب الملک – سیمین دانشور – بزرگ علوی

2506- کتاب «الایام» اثر کیست وموضوع آن چیست؟ (ک.ف.آ9

1) دکتر عبدالحسین زرین کوب / تاریخ 2) محمود درویش / سفرنامه

3) دکتر طه حسین / زندگی نامه 4) کمال خجندی / شعر

2508 – عبارت «اگر ممکن بود چهاردندان مرا بکشند و دندان شاه خوب شود، حاضر بودم.» بیانگر کدام صفت ناپسند است؟
(ک.ف.آ)

1) چاپلوسی 2) ریاکاری 3) دروغ گویی 4) بی دردی

2510 – کدام اثر از نویسنده ی کتاب مرآة البلدان نیست؟ (ک.ف.آ)

1) منتظم ناصری 2) سیاه مشق 3) خیرات الحسان 4) مطلع الشمس

درس بیست و دوم:

«شخصی به هزار / طرحی از یک زندگی»


2512– مضمون و مفهوم کدام بیت با ادبیات دیگر متفاوت است؟ (سراسری 81)

1) یک کرشمه کرد باخود، آن چنانک / فتنه ای در پیر و در برنا نهاد

2) شور و غوغایی برآمد از جهان / حسن او چون دست در یغما نهاد

3) از خُمستان جرعه ای بر خاک ریخت / جنبشی در آدم و حوّا نهاد

4) بر جهید و زود در سجده فتاد / در زمان شه، تیغ مهر از کف نهاد

2515 – با توجه به معنی مصراع «شایدکه بس ابله و سبک بارم» بین دو واژه « ابله و سبک بار» کدام رابطه برقرار است؟
(آزاد 82)

1) تضاد2) یکسانی معنی 3) تجانس 4) هم ریشگی

2521 – کدام گزینه برای کامل کردن عبارت «حبسیه یکی از موضوعات ادبیات ..... است و ادب فارسی، شاعرانی همچون مسعودسعد سلمان، ملک الشعرای بهار، .... و ...... دارای حبسیه هستند.» مناسب است؟ (سراسری 82)

1) تعلیمی – سنایی – جلال الدین مولوی 2) حماسی – فردوسی – منوچهری

3) غنایی – خاقانی – فرخی یزدی 4) داستانی – نظامی – سعدی

2526 – با توجه به بیت «شخصی به
هزار غم گرفتارم / در هر نفسی به جان رسد کارم» مفهوم کنایی مصرع دوم در کدام
گزینه آمده است؟

1) به مراد دل رسیدن 2) کارها به مراد پیش رفتن 3) دشوار شدن کار 4) گرفتار گشتن در کاری

2536 – نوع دستوری کلمه ی قافیه،در همه ی گزینه ها به جز گزینه ی ...... یکسان است.

1) منتی بر عاشقشیدا نهاد 2) جان ما در بوته سودا نهاد

3) حسن او چون دست در یغما نهاد 4) نام او سر دفتر غوغا نهاد

درس بیست و سوم:

«چند تک بیت»

2538 – در همه ابیات به جز بیت ...... اسلوب معادله وجود دارد. (سراسری 82)

1) هرکس ز برم رفت که آرَد خبر از یار باز آمد و از خوشی چو من بی خبر افتاد

2) گرفت هر که کم خود، شود ز اهل کمال تمام گشتن ماه از هلال معلوم است

3) مرا کیفیت چشم تو کافی است ریاضت کش به بادامی بسازد

4) بی کمالی های انسان از سخن پیدا شود پسته ی بی مغز چون لب واکند رسوا شود

2540 – در بیت «بلبل از گل بگذردچون در چمن بیند مرا / بت پرستی کی کند گر برهمن بیند مرا» چه آرایه ای وجود دارد؟
(آزاد 83)

1) ایهام 2) کنایه 3) حس آمیزی 4) اسلوب معادله

2543 – منظور از «آیینه چینی» دربیت زیر چیست؟

«از قضا، آیینه ی چینی شکست / خوب شد، اسباب خودبینی شکست»

1) قلب و احساسات شاعر 2) آیینه خانه 3) اسباب خودبینی 4) خودبزرگ بینی و غرور

2544 – بیت «برو طواف دلی کن که کعبه ی مخفی است / که آن، خلیل بنا کرد و این خدا خود ساخت» که سروده «زیب النساء»است کدام دو آرایه ای ادبی را دارد؟

1) تضمین / تلمیح 2) تشخیص / تشبیه 3) مراعات نظیر/ ایهام 4) جناس/ تضاد

درس بیست و چهارم:

«مسافر / ریشه ی پیوند»


2547 – عبارت «الهی گلهای بهشت در پای عارفان خار است، جوینده تو را با بهشت چه کار است؟» با کدام گزینه تناسب معنایی ندارد؟ (سراسری 81)

1) به مجمعی که درآیند شاهان دو عالم نظر به سوی تودارم غلام روی تو باشم

2) نه در این عالم دنیا که در آن عالم عقبی همچنان بر سر آنم که وفادار تو باشم

3) می بهشت ننوشم ز جام و ساقی رضوان مرا به باده چه حاجت که مست روی تو باشم

4) من بی مایه که باشم که خریدار تو باشم حیف باشد که تو یار من و من یار تو باشم

2550 – نام شاعر معاصر افغانی(متولد 1346) که شعر زیبای «مسافر» سروده شده در رثای یکی از دوستان شهید شاعر، از اوست، در کدام گزینه آمده است؟

1) محمد کاظم کاظمی 2) عبدالقادر بیدل 3) اسکندر ختلافی 4) زیب النساء

 پاسخنامه

درس اول:

2151 – گزینه «4»
آوردن آیه، حدیث، بیت یا مصراعی را از شاعر دیگری در اثنای کلام «تضمین» گویند.
«شهریار» در شعر «همای رحمت» بیت گزینه 4 را از حافظ تضمین کرده است.

2155 – گزینه «1»
غلط املایی ندارد.

2158 – گزینه «3»
(مناجات نامه و نصایح) به نثر مسجع نوشته شده است.

2161 – گزینه «1»
زادالمسافرین: ناصرخسرو/ مکاتیب: مولوی / زادالعارفین: خواجه عبدالله انصاری

2163 – گزینه «2»
مراعات نظیر: سرو، باغ، سوسن، چمن

2169 – گزینه «2»
بیت اشاره دارد به آیه ی شریفه «انا عرضنا الامانة علی السموات و الارض و الجبال
...»

درس دوم:

2176 – گزینه «1»
تکرار صامتها «واج آرایی» است. بیت، برگرفته از «رزم رستم و اشکبوس» است و خشونت و
جنگ را به خوبی القا می کند.

2178 – گزینه «4»
حسن تعلیل ندارد. شاعر با استفاده از «واج آرایی»، خشونت را بیشتر نشان داده است.

2182 – گزینه «1»
رامایانا، حماسه ی معروف هندوان، سروده (والملکی) شاعر باستانی هند است. این کتاب
منظومه ای است طولانی به زبان سانسکریت درباره وقایع و جنگهای رام و ستید، حماسه
ای است طبیعی .

2184 – گزینه «1»
مهابهارات، مها بهاراتا، حماسه ی بزرگ هندوان به زبان سانسکریت که شامل 19 کتاب
است و تألیف آن را به (ویاسا) فرزانه ی هند نسبت می دهند.

2193 – گزینه «4» در
گزینه 1 صامت «ش» - در گزینه 2 صامت «خ» و «ز» - در گزینه 3 صامت «س» بیش از دیگر
واجها تکرار شده اند و واج آرایی دارند.

2194 – گزینه «3»

درس سوم:

2195 – گزینه «3»
رستم در این بیت در جواب اشکبوس که نام و نشانش را می پرسد، به طنز می گوید که:
«نام من مرگ توست.»

2199 – گزینه «2»
دندان به دندان خاییدن: کنایه از عصبانی شدن

درس چهارم:

2206 – گزینه «2»
اصبحت امیراً و امسسیت اسیراً --> صبح، امیر و پادشاه بودم و عصر اسیر شدم. این
معنا در مصراع دوم بیت گزینه ی 2 به روشنی آمده است.

درس پنجم:

2208 – گزینه «1»
استیصال: از ریشه برکندن، درمانده و بیچاره شدن، ناچاری، درماندگی / استنکاف:
سرباز زدن / استعباد: دور شمردن / استشاره: رأی زدن، مشورت کردن

2211 – گزینه «4»
جناس: زر، زرد / استعاره: مس، زر / کنایه: روی زرد شدن / تشبیه: اکسیر عشق

2213 – گزینه «4»
سیاحت نامه ی ابراهیم بیگ نوشته ی حاج زین العابدین مراغه ای رمانی است خواندنی.

2224 – گزینه «1»
کنایه: پوشیده سخن گفتن درباره امری «چاشنی گرفتن».

2228 – گزینه «3»
مجمع دیوانگان اثری است از میرزا عبدالحسین صنعتی زاده کرمانی، این اثر نخستین
اتوپیای (آرمان شهر) ادبیات معاصر است.

2243 – گزینه «1»
تعبیر کنایی نیست

درس ششم:

2246 – گزینه «2»
لاور: رهبر

2247 – گزینه «2»
«بزرگ علوی» داستان نویس معاصر (1374- 1282) از نخستین تحصیل کرده های ایرانی در
آلمان بود. آثار معروف وی کتابهای «چشمهایش، چمدان، میرزا و سالارها» است.

2251 – گزینه «1» سو
و شون مشهورترین اثر سیمین دانشور می باشد.

2255 – گزینه «2»

درس هفتم:

2258 – گزینه «1»
کتاب (اسرار التوحید فی مقامات الشیخ ابوسعید) اثر محمد منور یکی از نوادگان شیخ
ابوسعید است.

2262 – گزینه «3» سر
و پکالش خینی می شود. سر و صورتش خونی می شود.

2263 – گزینه «3» او
را بغل می زند و او را به زمین می گذارد.

2274 – گزینه «1»
معنای بیت: ای صاحب خرمن، اگر بر نیازمندان و خوشه چینان لطف کنی و دست آنها را
بگیری، خداوند پاداش این عمل نیک تو را در جهان آخرت خواهد پرداخت. یوسف به کارگرانش
می گوید: طوری درو کنید که چیزی برای خوشه چینان بماند. پس رحم و لطفی دارد به
خوشه چینان و ثواب خواهد برد.

2278 – گزینه «3»
ردیف کلماتی است که عیناً در آخر بیت یا مصراع تکرار شود و یک معنی هم داشته باشد.
«که راست» در پایان این بیت (برای چه کسی است؟) معنی می دهد که معنایش با کلمه
«راست» در مقابل چپ یکی نیست.

درس هشتم:

2279 – گزینه «3»
موشها و آدمها: جان اشتاین بک / کلبه ی عمو تُم: هربت بیچراستو / آدمها و خرچنگها:
خوزوئه دوکاسترو

2281 – گزینه «3» هر
نوشته یا سرودی که مبارزه ملتها را در برابر عوامل استبداد داخلی یا تجاوز
بیگانگان نشان دهد. در حوزه ی ادب پایداری قرار می گیرد. کتاب «کلبه ی عمو تُم»
یکی از جلوه های ادب پایداری است که مبارزه با برده داری را تصویر می کند.

2284 – گزینه «3»

2285 – گزینه «2»
عبارت داده شده هفت فعل دارد که چرخ زدن (ناگذر) است. سایر فعلها (گذرا) هستند.

درس نهم:

2291 – گزینه «3»

2292 – گزینه «3»
ایار: ماه سوم بهار، نیسان، بین فروردین و ادریبهشت / آذار: ماه اول بهار

درس دهم:

2297 – گزینه «4»
املای درست: موحش، مظاهرت

2299 – گزینه «4»
شرح داده شده و درباره ویکتور هوگو است. مجسم ترین آثار ویکتور هوگو عبارتند از:
بینوایان، گوژپشت نتردام، کارگردان دریا و مردی که می خندد.

2303 – گزینه «2»
بینوایان مهمترین اثر اوست. بقیه ی گزینه ها آثار دیگر ویکتور هوگو را بیان می
کند.

درس یازدهم:

2305 – گزینه «3»
همه عوامل موفقیت یک جا و با هم جمع نمی شوند.

2306 – گزینه «2»

2307 – گزینه «2»
الفیه: ابن مالک دانشمند قرن هفتم هجری در صرف و نحو / مراتع بهشتی: اثر جان
اشتاین بک نویسنده ی آمریکایی قرن بیستم / تحفة الاخوان: کمال الدین عبدالرزاق
کاشانی، نویسنده ی قرن دوازدهم / انتقام: عباس خلیلی

2312 – گزینه «2»
منظور سهراب سپهری در گزینه «2» این است که باید در نوع نگاه خود تجدید نظر کنیم و
دیوار آموخته ها و شنیده ها و عادتها را فرو شکنیم. «آندره ژید نیز دقیقاً همین
معنی را به ناتانائیل توصیه می کند.

2315 – گزینه «1»
شرح داده شده «آندره ژید» نویسنده بزرگ فرانسوی را معرفی می کند. معروف ترین کتاب
وی «مائده های زمینی» است.

درس دوازدهم:

2317 – گزینه «1» در
این مصراع مرجع ضمیرِ «تو» سعدی است. «به سوی تو باشم» جمله پایانی بیت اول است.

2323 – گزینه «3»
(موم، سنگ خارا) = تضاد / مراعات نظیر: شمع، موم و سوختن / تشبیه: چون شمع

2328 – گزینه «2»
(ت) نقش مفعولی دارد. دلبر به خاطر رشک و غیرت تو راه می سوزاند.

2339 – گزینه «3»

2344 – گزینه «3»
مرجع ضمیر (تو) در گزینه «3» خود سعدی است ولی در بقیه گزینه ها «محبوب» است.

پاسخنامه دروس سیزدهم تا بیست و
چهارم

درس سیزدهم:

2345 – گزینه «3»
(مولوی) علاوه بر آثار منظوم آثار منشوری هم دارد که در گزینه 3 آمده است.

2351 – گزینه «1»
«سنایی» متعلق به قرن ششم است و بیش از عطار زیسته است.

2361 – گزینه «2»
کوته دیدگی: تشخیص و تمیز نداشتن. شاعر در این بیت تشخیص و تمیز نداشتن و گزینش
امور فرعی را به جای امور اصلی نفی کرده و نکوهش می کند. یعنی آنچه را که از خرد و
اندیشه می خیزد. اگر آن را بر ساخته از انگشتان دستها بینی، کوته نظری است.

2324 – گزینه «3»
مقدمه ی قصیده با مضامینی چون عشق یا توصیف طبیعی تغزّل نام دارد.

2373 – گزینه «1»
نازش و نالش نیز اقبال و ادبار تضاد دارند. در مصراع اول نازش و نالش «لف» هستند و
اقبال و ادبار «نشر» نازش و نالش : جناس دارند.

2374 – گزینه «3» هر
دو بیت به ناپایداری و بی وفایی دنیا و پایان یافتن شکوه و عمر آدمی است اشاره
دارد و مخاطب را از این دیدگاه پند می دهد.

2379 – گزینه «1»
غزل صرفاً عاشقانه است در مورد غزل و قصیده، قافیه ها یکسان و هر دو مصرع و هر دو
دارای تخلص اند ولی تعداد ابیات و موضوعاتشان فرق می کند. ضمناً غزل حداکثر 13 بیت
ولی قصیده حداقل 16 بیت است.

درس چهاردهم:

2381 – گزینه «3»
مذموم: نکوهیده، زشت، مذمت شده / رجحان: برتری / خدعه: نیرنگ و فریب / انحطاط: پست
شدن / مناعت: بلند نظری و بلند طبع بودن

2383 – گزینه «4» املای
درست: مذمومه

درس پانزدهم:

2386 – گزینه «4»
گوشواره: بنایی است ستون مانند بر دو جانب در ورودی ساختمان که به شکل زیبایی از
بن دیوار تا بالا به عقب کشیده می شود. / غرقه: بالاخانه، اتاق یا قسمت محرابی از
یک تالار / زاویه: اتاقی در خانقاه که به خلوت و ریاضت سالکان و فقرا اختصاص دارد.
شاه نشین، گوشه، حمال اطعام فقرا.

2389 – گزینه «3»

2391 – گزینه «2»
طّره: کنگره ای است بر سر دیوار که از آجر یا کاشی می سازند / شمسه: آنچه به شکل
خورشید از فلز می سازند و بالای قبه و مانند آن نصب می کنند / گوشواره توضیح داده
شد./ مقرنس: نوعی تزیین ساختمان است و آن اینکه در اتاقها و ایوانها به شکلهای
گوناگون گچ بری می کنند.

2397 – گزینه «4»
کتاب «بهشت شداّد» نوشته ی جلال رفیع است.

2401 – گزینه «4»
«آواها و ایماها» از دکتر اسلامی ندوشن است.

درس شانزدهم:

2405 – گزینه «2» تقی
رفعت از پیشگامان تحول در شعر فارسی است. در تبریز به دنیا آمد و در استانبول به
تحصیل پرداخت و به زبانهای ترکی، فرانسه و فارسی تسلط داشت.

2406 – گزینه «2»

2413 – گزینه «4»
املای درست سایر گزینه ها: 1: بگذارم / 2: فراق / 3: فصاحتی / 4: لهو و لعب

2416– گزینه «4»
اسکندرنامه یکی از پنج مثنوی اثر (نظامی گنجه ای) شاعر معروف قرن ششم است. این
کتاب از دو بخش (شرف نامه) و (اقبال نامه) تشکیل شده است.

2420 – گزینه «3 »
به تو بیاموزم ...

2430 – گزینه «4» 1)
کمیتش لنگ بود: کنایه از سهل انگاری و ناتمامی بخشی از مجموعه ی کارها. 2) سپر
انداختن: کنایه از تسلیم شدن و وسیله ای جنگی را به کنار افکندن. 3) در انتظار
غبار بی سوار نشستن: کنایه از انتظار بیهوده کشیدن. 4) شعر سهراب سپهری کنایه
ندارد.

درس هفدهم:

2433 – گزینه «3»
شاعر در این شعر عصر سیاه حکومت استبدادی را، در جامعه ی خویش تصویر و ترسیم می
کند و نشان می دهد که چشم به راه آینده ای روشن ایستاده است. او منتظر بارانی است
که تمام سیاهی ها و تباهیهای اطرافش را بشوید و زندگی تازه ای را با خود به همراه
بیاورد.

2433 – گزینه «4»
(رندان پارسا) متناقض نماست.

2438 – گزینه «4»
طاهر صفار زاده شاعر معاصر در سال 1315 در سیرجان به دنیا آمد. از آثار او سفر
پنجم، طنین در دلتا و رهگذر مهتاب است.

2439 – گزینه «2»
سهراب: هوشنگ ابتهاج (ه – الف: سایه)

2442 – گزینه «1»
دنده های نی به دل یاران تشبیه شده است. مشبه مشبه به

درس هجدهم:

2452 – گزینه «4»
«سرود رگبار» و «عبور» از سروده های موسوی گرمارودی است.

2453 – گزینه «1»

2461 – گزینه «4»

درس نوزدهم:

2463 – گزینه «2»
معنای بیت دوم چنین است: چوب درختان را که میوه و ثمری ندارد می سوزانند و سزای بی
ثمر شدن نیز سوزاندن است. بیت گزینه 4 نیز همین معنی را می هد. سایه و ثمری ندارم،
مرا قطع می کنند و سزاوار این عمل هستم. اما کسی بر درخت تر «درخت با میوه و ثمر» تبر
نمی زند و آن را قطع نمی کند.

2466 – گزینه «2»
گزینه 1: روزی سزای او بدهم / گزینه 2 و4: از وی بازستانی و در خزینه نهی، درویش و
رعیت را چه سود دارد؟

2467 – گزینه «3» نه
سایه دارم و نه اگر بیفکنندم سزاست.

2475 – گزینه «3»
ایهام: آورد واژه ای است با حداقل دو معنی که یکی نزدیک به ذهن و دیگری دور از ذهن
باشد.

2481 – گزینه «1» نه
سایه دارم / بیفکنندم / و سزاست / و گرنه بر درخت تر کسی تبر نمی زند.

2490 – گزینه «3»

درس بیستم:

2494 – گزینه «4»
املای درست: تأمل

2496 – گزینه «2»

2500 – گزینه «3»
دراویش جمع مکصر کلمه


مطالب مشابه :


« سئوالات چهار گزینهاي شناخت مسائل روز و اطلاعات عمومی »

» مجموعه سوالات گزینش استخدامی « مکت بهاي شیخ بهاءالدین دکتر ایرج ملک پور 3)




« سئوالات چهار گزینهاي شناخت مسائل روز و اطلاعات عمومی » 2

» مجموعه سوالات گزینش استخدامی « وصیت نامه سیاسی شهید محمد علی قیصر امین پور 4)




نقاشی علی اصغر تجویدی ali asghar tajvidi painting شیخ صنعان و دختر ترسا

نقاشی علی اصغر تجویدی ali asghar tajvidi painting شیخ گزیدن گزینش گزینی علی جان پور




منابع مسابقات آنلاین کتابخانه ها در سال 92 مشخص شد

فقه در خانواده، علی اصغر الهامی نیا. حسن رحیم پور ازغدی. شیخ حرعاملی.




آیت الله شیخ شعبان دیوشلی را بهتر بشناسیم

سامانه پاسخگویی به سوالات و نزد عالم ربانی آقا شیخ علی دیوشلی برادر بزرگتر حضرت




سولات تستی ادبیات 2

2258– کتاب «اسرارالتوحید فی مقامات شیخ ابوسعید بی تمیزی و گزینش فرع به قیصر امین پور




نتیجه آزمون قضاوت دی ماه اعلام می‌شود

پورتال حقوقی جناب آقای مهدی براکه پور; مرحله‌ گزینش راه سوالات تاثیری




زندگینامه آیت الله خامنه ای(1)

همسر او نیز به این گزینش زندگی مشهد، میهمان حاج شیخ علی اکبر سوالات درس




برچسب :