سفرنامه ی زمستانی همراه با عکس هایی از طبیعت و ... استان ایلام

سفــــــــــــرنــــــــامه ؛سبقت آزاد ؛ سفر به خیر

در این جا می خواهم در قالب یک سفرنامه ی کوتاه نگاهی کلی داشته باشم بر طبیعت زمستانی استان ایلام و نیز مشکلات زیست محیطی و ...

در روز دوشنبه تاریخ 13/10/1389 از بندرعباس راهی استان ایلام ؛ عروس زاگرس و آلامتوی افسانه ها شدم .

طبق معمول به علت نبود پرواز مستقیم و همین طور عدم وجود راه آهن ؛ مجبور شدم با اتوبوس سفر کنم . سفری 10 روزه از یک استان گرم و مرطوب که در این فصل از سال دارای هوایی بهاری است به یک استان سردسیری که این روزها میزبان بارش برف و باران است و سرمای آن طاقت فرساست .

ساعت 14 با اتوبوس به سمت اهواز حرکت کردم و در این مسیر که از بنادر خمیر و لنگه و ... گذشتیم و بعد از پیمودن مسیر از عسلویه و پارسیان و بوشهر و ... تا بندر گناوه و کنگان و دیلم و امیدیه و ... در نهایت بعد از حدود 17-18 ساعت ؛ صبح سه شنبه 14/10/1389 به اهواز رسیدم و آن جا راهی اندیمشک شدم و سپس به شهرستان دهلران که پهناورترین شهرستان استان ایلام است رفتم .

جنگل بلوط

24.gif جنگل بلوط و صخره های زیبا ؛ مسیر پهله به ایلام ؛ زمستان ۱۳۸۹

با رسیدن به دهلران حسابی زمستان را حس کردم و البته زود به سراغ لباس های گرم رفتم . پس از دید و بازدیدی کوتاه راهی پهله (مرکز بخش زرین آباد) شدم . در راه دهلران به پهله عبور از راه پر پیچ و خم تینو (Tinow) هیجان انگیز بود و در ضمن تماشای جنگل های تنک بلوط که در خواب زمستانی بودند و برگی بر شاخه نداشتند بسیار دل انگیز بود .

پهله (زرین آباد)

24.gif نمایی دور از شهر پهله (زرین آباد) ؛ در یک روز زمستانی ۱۳۸۹

غروب روز سه شنبه به پهله رسیدم و شب در منزل یکی از آشنایان سپری کردم و صبح روز چهارشنبه به شهرستان ایلام (مرکز استان) رفتم و در مسیر پهله به ایلام قله های سفیدپوش کبیرکوه و جنگل های بلوط و دره های عمیق و ... بسیار تماشایی بود . در گذر از این مسیر از روستاهای هفتکده و زرآب و امامزاده سید فخرالدین (ع) و فرزند بزرگوارشان سید حسن (ع) و آبشار زیبای آبطاف میمه و سپس شهر میمه و شهرستان ارکواز-ملکشاهی عبور کردم و درنهایت به شهر زیبای ایلام رسیدم .

باغ های میمه

24.gif نمایی از یکی از باغ های گردو و زردآلو و ... شهر میمه - نگین همیشه سبز زاگرس ؛ زمستان ۱۳۸۹

در مدت دو روز که در شهر ایلام بودم از قلعه ی والی و اداره ی میراث فرهنگی بازدید کردم و دیداری کوتاه با آقای نورالهی ، غلامی و جانی و ... داشتم که بسیار خوشحال کننده بود . با رفتن به تک تک غرفه های موزه در گذشته ی ایلام غرق شدم و مثه همیشه به داشتن این همه تاریخ و تمدن افتخار کردم .

جنگل بلوط

24.gif درختان بلوط حاشیه ی جاده ؛ مسیر پهله به ایلام ؛ زمستان ۱۳۸۹

زمستان شهر ایلام همراه است با ریزش برگ درختان چنار بلند بالایی که در اطراف خیابان های این شهر قد علم کرده اند که بسیار جذاب و دیدنی اند . در ادامه در روز پنج شنبه با بسیاری از دوستان وب نویس ایلامی دیدار کردم و همین طور ملاقات کوتاهی با آقای عبدالحمید یعقوبیان ؛ مجری توانا و پیشکسوت صداوسیمای ایلام داشتم که از این بابت بسیار خوشحال شدم .

محیطزیست و توسعه

24.gif تقابل محیط زیست و توسعه ؛ مسیر پهله - ایلام ؛ زمستان ۱۳۸۹

در ادامه در صبح روز جمعه به پهله برگشتم و از آن جا راهی روستای خربزان (آبشاران) شدم تا هم دیداری داشته باشم با اهالی این روستا و هم خاطره های دروران کودکی ام را جست و جو و زنده کنم . روزهای شنبه و یک شنبه راهی کوهستان های اطراف روستا شدم و از طبیعت زمستانی آن عکس گرفتم .

نمایی برفی از کبیرکوه

24.gif دورنمایی از قله های سفیدپوش کبیرکوه (کوور) از داخل روستای خربزان (آبشاران) ؛ زمستان ۱۳۸۹

خلاصه این که بعد از پنج روز طبیعت گردی در روز چهارشنبه راهی ایلام شدم و پس از بازدید از فروشگاه های صنایع دستی استان و خرید سوغاتی و ... با آقای نورمحمدی گارگردان توانای فیلم های مستند ملاقات کردم و عصر روز پنج شنبه راهی شهرستان دهلران شدم . قابل ذکر است که در مسیر ایلام به دهلران از بخش صالح آباد (شهر امامزاده علی صالح (ع)) و شهر مهران عبور کردیم . شهر مهران نیز مانند دهلران برخلاف طبیعت کوهستانی ایلام دارای دشت های هموار و هوایی گرمسیری است .

بحران ریشه

24.gif بحران ریشه ... !؟! ؛ جاده سازی و عدم رعایت نکات زیست محیطی ؛ مسیر پهله - ایلام

در نهایت صبح روز جمعه از دهلران عازم اهواز شدم و از آن جا با اتوبوس به سمت بندرعباس حرکت کردم و صبح روز شنبه 25/10/1389 به بندرعباس رسیدم .

منبع :

عکس ها و نوشته از علی کرمی ؛ مدیر وبلاگ

پرواز بادبادکهای رنگین بر فراز آسمان اهواز

پرستاران استان ایلام و درمان اهواز به مناسبت آغاز هفته را در آسمان آبی به پرواز

چغازنبیل

مجله تحلیلی شمیران پرواز بزرگ ایلام هفت‌تپه که از جاده شوش به اهواز قابل دسترسی

دانلود چارت پرواز فرودگاه های ایران

دانلود چارت پرواز فرودگاه های کاربران عزیز به علت کپی برداری از این پست فعلا اهواز oiaw

مهرآباد مملو از مسافران بلاتکلیف/ لغو و تاخیر پروازهای داخلی

مهرآباد مملو از مسافرانی است که در پی تاخیر و لغو پروازها مجبور به اهواز ، ساعت 6:10

سفر به اعماق تمدن خوزستان 1

در مسافتی به طول پرواز 55 به مرکز استان (اهواز) پاشاه ایلام ساخته شده

سفرنامه ی زمستانی همراه با عکس هایی از طبیعت و ... استان ایلام

طبق معمول به علت نبود پرواز مستقیم به سمت اهواز حرکت و تاریخ ایلام به جاذبه

جاذبه های گردشگری اهواز

ایلام عروس پرواز را به در دوره‌ قاجار رونق ‌دوباره‌اي‌ بهاهواز داد و نام‌ اهواز به

پسرونه 10، 12و15 مرداد ماه

ما مجبوریم از شادگان تا اهواز بیایم تا از ایلام: پیامک ردیف كنم و به باشگاه پرواز