گزارش تصویری از نشست خبری آلبوم شخصی فرزاد فرزین-سری سوم

گزارش تصویری از نشست خبری آلبوم شخصی فرزاد فرزین-سری سوم

آلبوم شخصی فرزاد فرزین
مراسم نقد و بررسی و نشست خبری آلبوم «شخصی» فرزاد فرزین ، روز چهارشنبه 7 اسفند ماه در هتل سیمرغ تهران برگزار شد . در این نشست اکثر عوامل این آلبوم و همچنین بابک صحرایی ، داریوش شهریاری ، کامران تفتی ، محمدرضا چراغعلی ، عبدالجبار کاکایی و ... حضور داشتند.برای دیدن عکس ها به ادامه مطلب بروید...


موسیقی ایده آل - محمد کردی:  «قطعات انگلیسی برای داخل تولید نشده اند !

مراسم نقد و بررسی و نشست خبری آلبوم «شخصی» فرزاد فرزین ، روز چهارشنبه 7 اسفند ماه در هتل سیمرغ تهران برگزار شد . در این نشست اکثر عوامل این آلبوم و همچنین بابک صحرایی ، داریوش شهریاری ، کامران تفتی ، محمدرضا چراغعلی ، عبدالجبار کاکایی و ... حضور داشتند.
در ابتدای مراسم ، نیما کرمی به عنوان مجری برنامه ضمن سلام و خوش آمد گویی به هنرمندان و اصحاب رسانه از «عبدالجبار کاکایی» به عنوان اولین منتقد دعوت کرد تا سخنانش را عرضه کند.وی سخنانش را اینگونه آغاز کرد : « مخاطبین ترانه متنوع هستند و موسیقی فراورده ای است که به عموم مردم تعلق دارد . در ترانه باید و نباید وجود ندارد و کلام به تبع موسیقی احوالات درونی انسان را بیان می کند.این روزها ترانه سراها هنگام نوشتن به اجرای خواننده فکر میکنند که این نوع نوشتار با شاعری متفاوت است.امروز بسیاری از ترانه ها را می شنویم که که در آن ها شاهد کاوش شاعرانه ترانه سرا در زندگی شخصی برای ایجاد همدلی در مخاطب است . اگر این جزئیات را در ترانه وارد کنیم آن ها را به مخاطب تحمیل کرده ایم.» وی در ادمه در مورد فرزاد فرزین و آلبوم شخصی اظهار داشت : « با توجه به ظرفیت صدای فرزاد فرزین  و توانایی ایجاد حس در مخاطب فرزین یکی از خوانندگان برتر کشور است . پس از اجرای قطعه ی «ماه من»  به این درک رسیدم که اجرای فرزین چقدر به حس من در این ترانه نزدیک بود.این قطعه نه به تایید من ، بلکه به تایید بسیاری از کسانی که سالهاست در موسیقی فعالیت می کنند رسیده است.اگر بخواهم در مورد ترانه های آلبوم شخصی اظهار نظر کنم این گونه خواهم گفت که ترانه های این آلبوم مانند هواپیمایی است که در 4 ترک اول شروع به اوج گرفتن می کند در قطعه 5 به اوج خود می رسد. پس از آن در قطعات 6،7و8 اقدام به فرود آمدن میکند  و در قطعات بدی فرو مینشیند.»
پس از کاکایی ، دکتر محمدرضا چراغعلی به روی سن آمد و اظهار داشت : «هدف از نقد و بررسی موسیقی این است که ما تقاط صعف و قوت آن را برجسته کنیم . کاش این اتفاقات قبل از انتشار آلبوم می افتاد.اما در مورد آلبوم باید بگویم که از لحاظ ساختاری آلبوم شخصی به سمت الگو برداری از موسیقی پاپ غربی رفته است . البته متاسفانه ما چیزی به اسم موسیقی پاپ ایرانی نداریم و به همین دلیل اکثر مواقع مجبور به الگو برداری از موسیقی پاپ غربی می شویم.اما به هر حال جسارت خوبی انجام شده که فصای آلبوم به این سمت رفته است.ما احتیاج داریم که خوانندگانمان یک کاراکتر خاص پیدا کنند.ظرفیت و پتانسیل صدای فرزاد فرزین این امکان را به او می دهد که که مخاطب پیش از انتشار آلبوم بداند که از فرزاد فرزین چه چیزی خواهد شنید.در کل فضای این آلبوم به این سمت رفته است که سن مخاطبین را بالا ببرد.موسیقی کشور ما همیشه کلام محور بوده است و کاش در این آلبوم هم در انتخاب کلام دقت بیشتری می شد . نقطه ضعف این آلبوم چند ترک هستند که در آن آن ها ترانه به سختی روی ملودی نشسته است.تنظیم ها کیبوردی است.در ترک 8 و 11 احساسم این بود که این قطعات به کار های کاور شبیه شده اند. در مورد قطعات انگلیسی هم باید بگویم که استقاده از این قطعات بسیار خوب است . چون ما حرف بین المللی نمیتوانیم بزنیم . قابل اعتنا ترین تنظیم این آلبوم قطعه «صلح جهانی» است که کاری از آقای نوید سپهر است.»
پس از چراغعلی ، بابک صحرایی به روی سن آمد و گفت : «من و فرزاد پیش از این در قطعات موفقی همچون «به تو مدیونم» همکاری هایی داشتیم.بسیار خوشحالم که خواننده ای که مستقل بوده و از جایی حمایت نشده حالا از خوانندگان تراز برتر کشور است.کسی است که من به خاطر دارم از همان ابتدای کار فکر ها و ایده های خیلی خوبی داشت .. فرزاد با اعتماد به نفس و ستودنی به جایی رسیده است که کارهایش را هم مخاطب حرفه ای و هم غیر حرفه ای گوش می کنند و لذت می برند.فرزاد از جمله خوانندگان با شهامت است که اسامی ترانه سرا ها ی ممنوع الکار را شده به اسم کوچک هم در آلبوم درج می کند . این شهامت قابل تحسین است . من آلبوم «شخصی» را بسیار دوست دارم . به این خاطر که از حیث اجرای خواننده ، موسیقی و انتشار در سطح بالایی قرار دارد. ترانه هایی که زوج حامد رجبی و مسعود محمدی نوشته اند به خوبی بر روی ملودی های سختی مثل ملودی های فرزاد نشسته اند.ترانه قطعار بسیار ترانه خوبی است. ما در تاریخمان ترانه سرای زن خوب کم داشتیم که زهرا عاملی از بهترین آن هاست.قصه نویسی بر روی ملودی کار بسیار سختی است که عاملی به خوبی از عهده این کار بر آمده است.در مورد یاحا کاشانی که ترانه قطعه را سروده است باید بگویم که خوشحالم که یاحا در این قطعه بسیار حرفه ای کار کرده است و دنبال این نبوده است که خودش را به عنوان ترانه سرا معرفی کند ، یاحا پیش از این در زمینه ترانه و مخصوصا ترانه های اجتماعی  خودش را به اثبات رسانده است.در مورد ترانه های قطعات انگلیسی آلبوم که «کامران مجرد» آن ها را سروده است هم من شنیده ام که ایشان در فستیوالی در خارج از کشور به عنوان ترانه سرا جایزه گرفته است که این بسیار خوب است.»
پس از این نقد و بررسی ها فرزاد فرزین ، مجید عبدی ، زایا سلیمان ، حاند رجبی و مهران خلیلی به روس صحنه آمدند و پشت میز نشستند.فرزین در ابتدا ضمن سلام و خوش آمد گویی به خاطر صدای گرفته اش که خبر از سرماخوردگی می داد پوزش خواست و اظهار داشت:«در مورد بخشی از سخنان آقای چراغعلی باید بگویم که ملودی قطعاتی که عرض کردند کاور نیست.این ها یک سبک موسیقیایی است که ساختار آن یکی است.نمی توانیم به برداشت از هر سبکی کاور بگوییم.کاور یعنی برداشت مستقیم از ملودی.»
پس از این صحبت ها نوبت به خبرنگاران رسید تا سوالاتشان را از فرزین و عوامل آلبوم بپرسند :

تغییر سبک = ریسک !
فرزاد فرزین : ما با برنامه ریزی و فکر کار بر روی این آلبوم را آغاز کردیم و هدفمان بالا بردن سن آلبوم و کمی هم تجربه ی فضاهای جدید تر بود که ریسک بسیار بزرگی بود . اما ما این کار را انجام دادیم و خداروشکر تا این لحظه استقبال بد نبوده است.

تیراژ !
 مجید عبدی در رابطه با تبراژ آلبوم «شخصی» گفت : با توجه به تبلیغات خیلی خوب و تیزری که برای آلبوم ساخته بودیم برای پخش اول 250,000 نسخه را در نظر گرفتیم و چاپ کردیم که این تعداد در عرض دو هفته توانست به چاپ دوم برسد و ما 50,000نسخه دیگر را وارد بازار کردیم.

آلبوم بیشتر هزینه است تا بازگشت مالی
فرزاد فرزین : از ابتدا در مورد سن مخاطبین آلبوم فکر کرده بودیم.در تمامی قطعات حتی الامکان از ساز های زنده استفاده شده است و سعی کردیم که حس را به مخاطب منتقل کنیم و آلبوم کم هزینه ای را وارد بازار نکردیم . در واقع آلبوم بیستر هزینه است تا بازگشت مالی که این هزینه ها انشاالله در کنسرت ها جبران خواهد شد.

«ش» شخصی است !
فرزین در مورد حرف «ش» و تداوم این حرف در ابتدای تمامی آلبوم هایش اظهار داشت : حرف «ش» یک مساله شخصی است.در این آلبوم سعی کردم فضای شخصی خودم را با فضای مخاطبم ترکیب کنم.در این آلبوم هم قطعات شاد داریم و هم قطعات سنگین و اسلو.اما در مورد اسم خودمان و تهیه کننده تصمیم گیرنده هستیم. آلبوم بعدی هم با «ش» شروع خواهد شد.

کوشان و سیروان !
پیش از انتشار آلبوم نام کوشان حداد و سیروان خسروی در لیست اسامی عوامل این آلبوم اعلام شده بود اما در نهایت تنظیمی از این دو را در آلبوم ندیدیم. فرزین در این مورد گفت : « متاسفانه کوشان حداد و سیروان خسروی نرسیدند که قطعات را به موقع به ما تحویل دهند . قرار بر این بود که قطعه «با تو می مونم» را سیروان تنظیم کند که از من عذر خواهی کرد و نتوانست به آلبوم من برسد.»

قطعات انگلیسی برای داخل تولید نشده اند!
فرزین در مورد قطعات انگلیسی آلبوم اظهار داشت : « قطعا قطعات انگلیسی برای داخل تولید نشده اند . این قطعات با طرح و برنامه خاصی تولید شده اند و بزودی اتفاقات خاصی برای آن ها خواهد افتاد. در مورد لهجه هم باید بگویم که این قطعات حتی اگر در مقیاس بین الملل هم بررسی شوند بازهم مشخص است که یک آسیایی این کار را خوانده است . اما این ایرادات حد اقل در سطح استاندارد وارد نیست چون دو کارشناس هم در هنگام ضبط کنارم بودند.»

کنسرت !
فرزاد فرزین : «از ابتدای کارم تلاش کردم تا کنسرت هایم با بقیه دوستان متفاوت باشد.حالا خوشحالم که می بینم که همان کسانی که در آن دوران به من زنگ می زنند و میگفتند که این کار ها را نکن و خطرناک است حالا خودشان دکور می زنند و برای کنسرت اپنینگ طراحی می کنند و ... . اما اساسی ترین مشکل ما در زمینه کنسرت نداشتن سالن خوب است . وقتی یک سالن عمق میدان خوب نداشته باشیم خیلی از کارهارا نمیتوانیم انجام دهیم. ما بزرگترین استیجمان شاید 7-8 متر بیشتر عمق میدان نداشته باشد.به هر حال نبودن امکانات باعث می شود که ایده ها محدود شود و این محدودیت ها باعث می شود که ایده هایت یک روزی تمام شوند ! اما برای کنسرت 15و16 اسفند ماه یک ایده ی خوبی داریم .»

تولید یک آلبوم بسیار سخت است
زایا سلیمان : « تولید یک آلبوم خیلی سخت است. شما باید نظر تمام مخاطبین ، تهیه کننده ، موزیسین ها و ... را در نظر بگیری .فقط برای اسم آلبوم ما حدود یک سال فکر کردیم.در آلبوم بعدی مطمئنا انتقادات بیشتر خواهد شد. »

گروه ارکستر
سلیمان در ادامه اذعان داشت : « در مورد اعضای گروه ارکستر شخص خاصی تصمیم نمیگیرد . همه با هم همفکری می کنیم.در مورد برداران خسروی که وقتی من به گروه پیوستم آن ها رفته بودند و من در جریان نیستم.اما در مورد آقای نیکزاد شرایط همکاری محیا نبود. به هر حال ما یک سفارشاتی را می دهیم برای اجرای زنده که رهبر ارکستر باید آن را به موقع برساند و تحویل دهد.»

هیچ کدام از قطعات «شخصی»کاور نیست!
فرزین در پاسخ یه سوالی مبنی بر کاور بودن قطعاتی از آلبوم شخصی گفت : « هیچ کدام از قطعات آلبوم شخصی کاور نیست.البته ما قبلا کار «شوخی» را کاور کرده بودیم اما هیچ کدام از قطعات آلبوم کاور نیست.کاور کردن یعنی ملودی را به صورت مستقیم برداری و از آن استفاده کنی.»

تمام سعیمان این بود که ترانه ها شبیه به هم نباشند
حامد رجبی : همکاری من و مسعود با فرزاد فرزین ار آلبوم شلیم و سه قطعه «میدونم»،«جای خالیت» و «یه زن» شروع شد تا رسیدیم به این آلبوم که از یم سال و چهار ماه پیش آغاز شد . اولین جمله ای که فرزاد به ما گفت این بود که می خواهم سن آلبوم را بالا ببرم.ما تمام سعیمان این لود که هیچ کدام از ترانه ها شبیه به هم نباشند و امیدواریم که در این مساله موفق بوده باشیم.البته به جز قطعه «صلح جهانی» قطعات دیگر بر روی ملودی نوشته شدند.اگر بخواهم فرزاد فرزین را در یک کلمه توصیف کنم می گویم جسارت ! خیلی ها یک کار را منتشر کردند که موفق شد و پس از آن هم فقط و فقط در همان سبک کار کردند . اما فرزاد این گونه نیست و در تمامی سبک ها کار کرده است.»

ملودی نبود ؛ فقط  تنظیم بود !
فرزاد فرزین در مورد اطعار نظر یکی از تنظیم کنندگان آلبوم شوک که به تازگی در صفحه شخصی اش مطلبی را با این مضمون که فرزین ملودی قطعه «میبخشمت» از آلبوم شهاب شهبازی را از وی گرفته است و به اسم خودش زده است گفت : « ما برای قطعه میبخشمت از آلبوم شوک دو ملودی داشتیم که یکی از آن ها را من اجرا کردم و دیگری را به شهاب شهبازی دادم . ایشان هم اصلا در این آلبوم ملودی نداشتند و فقط تنظیم کننده بودند.جدیدا هم که باب شده است دوستان قدیمی مشکلاتشان را با یکدیگر حل کنند آن را با لحن های بعدی در صفحات اجتماعی خودشان میگزارند . برای این افراد متاسفم.»

این سبک من است
فرزاد فرزین در مورد شبیه بودن ملودی بعضی از قطعات گفت : « شباهت که به این دلیل است که خب تمامی ملودی ها را خودم ساخته ام . البته این شباهت در آن حد هم نیست. به هر حال این سبک من است و ملودی است که آن را دوست دارم و می پسندم.
 
در پایان هم «زهرا عاملی» به این جمع پیوست و ضمن تشکر از عوامل آلبوم ، از بودن در این آلبوم ابراز خوشحالی کرد.
 
در ادامه تصاویری از این نشست را از نگاه "احسان احمدی" ببینید...

a4cd5a17c55af74c991ce78f687fdea0.jpg



5a32d3833745784fe4cc1fc1f99b540f.jpg

9c1748a5c5c409e3a6928d94aa835d2b.jpg

b1c7463521f6b7ac89a50a65a634b772.jpg

19b6bd6c46003d4d158f47fc80905602.jpg7181b3793fb94870c404302cd7e759fd.jpg7f93bed2810f2e6b78182fb69915aaa1.jpgdb4278b984443801725b300e9c6f36ba.jpgc75302fb84285da31923ae91c4b1e5f3.jpgd41c930b07ca9e7d909477b2bab10ee1.jpg231b70df8aee54310e3cad1c3b5fdc4c.jpg6c2bf9ee95127045e8f8cec57ffab5cf.jpge06e5bab240c210a234d35936c7fbd22.jpg 1509864_10201864859927819_364042617_n.jp


مطالب مشابه :


گزارش متنی و تصویری از نشست خبری آلبوم شخصی فرزاد فرزین

بروز ترین پایگاه خبری فرزاد تفتی، دکتر محمدرضا چراغعلی، بابک صحرایی، عبدالجبار کاکایی




گزارش تصویری از نشست خبری آلبوم شخصی فرزاد فرزین-سری چهارم

بروز ترین پایگاه خبری فرزاد عبدالجبار کاکایی»، «بابک دکتر چراغعلی نیز




گزارش تصویری از نشست خبری آلبوم شخصی فرزاد فرزین-سری سوم

بروز ترین پایگاه خبری فرزاد فرزین پس از کاکایی ، دکتر محمدرضا چراغعلی به روی سن آمد و




نیمکت

نقدی بر جعبه سیاه سروده عبدالصابر کاکایی; خیابان ایزانی سروده فرزاد دکتر نوشیروان




کلاس درسی از استاد دکتر شفیعی کدکنی در دانشگاه تهران ...

کلاس درسی از استاد دکتر شفیعی کدکنی در دانشگاه تهران عبدالجبار کاکایی. فرزاد حسنی




غربت

نقدی بر جعبه سیاه سروده عبدالصابر کاکایی; خیابان ایزانی سروده فرزاد دکتر نوشیروان




میدان مین

نقدی بر جعبه سیاه سروده عبدالصابر کاکایی; خیابان ایزانی سروده فرزاد دکتر نوشیروان




برچسب :