قله کمتال - مرز مشترک ایران ارمنستان و آذربایجان

یک روز رسد غمی به اندازه کوه          یک روز رسد نشاط اندازه دشت
افسانه زندگی چنین است گلم          در سایه کوه باید از دشت گذشت

( مجتبی کاشانی )

روز جمعه 13/2/92 به همراه گروه کوهنوردی یاران تبریز به قله زیبا و سرسبز کمتال صعود کردیم. به علت دوری راه و طولانی بودن زمان رفت و برگشت با مینی بوس تصمیم گرفتیم با خودروی شخصی برویم لذا با 4 دستگاه سواری همنوردان شامل 2 دستگاه پژو 206 صندوقدار یک دستگاه سمند و یک دستگاه پژو پرشیا و 15 نفر ساعت 5 صبح از تبریز عازم منطقه شده و ساعت 8 صبح بعد از عبور از شهرهای صوفیان مرند هادیشهر سیه رود و گمرگ مرزی نوردوز به پای کوه رسیدیم و بعد از آماده شدن و هماهنگی و اخذ مجوز از سازمان جنگل بانی ساعت 30/8 صعود خود را شروع کردیم.

بعد از یک ساعت کوهپیمائی و عبور از شیب ملایم کوهپایه وارد جنگل شده و صبحانه را در یک محل باصفا و در زیر سایه درختان خوردیم. هوا نیز کلا بسیار مطبوع و آفتابی و نسیم خنک بهاری در حال وزیدن بود. بعد از صبحانه مجددا راه افتاده و در ساعت 11 به چشمه آب " تخته بولاغی " رسیدیم. کوهنوردان زیادی از مناطق مختلف آذربایجان از هر سن و جنس آمده بودند و در تخته بولاغی از خودشان پذیرائی می کردند. آنها از شهرهای دوری مانند نقده ، ارومیه ، سلماس ، اردبیل ، میاندوآب ، میانه و ... آمده بودند و شب را در امامزاده سید محمد نوجه مهر مانده بودند و صبح زود قبل از رسیدن ما صعودشان را آغاز کرده بودند. ما هم بعد از استراحت و صرف میوه و چائی مجددا راه افتاده و تعدادی از دوستان کوله پشتی هایشان را نزد آقای ابراهیمی گذاشته و صعود از سر گرفته شد. از تخته بولاغی تا قله شیب کوه بطور وحشتناکی زیاد شده و انگار از دیوار بالا می روی. در بین راه همکاران اداره گروه کوهنوردی برق منطقه ای را دیدم که داشتند پائین می آمدند. در ساعت یک ظهر پای در قله زیبای کمتال گذاشته و استراحت کرده و میوه و آب و چائی و آب میوه خورده و عکس یادگاری انداختیم.

ارتفاع پای کوه در کنار جاده 720 متر و ارتفاع تخته بولاغی 1600 متر و ارتفاع قله 2200 متر توسط GPS خوانده شد.

برگشت از قله مشکل تر از رفتن به قله است چون شیب زیاد باعث سر خوردن شده و فرد تعادل خود را از دست می دهد. توصیه می کنم کسانی که قصد صعود به کمتال دارند حتما از کفش مناسب کوهنوردی ساقه بلند استفاده کنند تا هم سر نخورند و هم انگشتان پا اذیت نشود بخصوص در موقع بارندگی مسیر خیلی لغزنده می شود ضمنا فصل مناسب صعود به کمتال 15 فروردین تا 15 اردیبهشت است . و بعد از آن اگر کسی در کوه دیده شود که بدون هماهنگی و اخذ مجوز از جنگل بانی به کوه برود مورد هدف جنگل بانان قرار خواهد گرفت.

در مسیر برگشت گروه های زیادی از تبریز در حال صعود بودند که با حاج آقا دل آزاد مدیر گروه کوهنوردی کیامک تبریز و حاج جعفر مدیر گروه کوهنوردی آذر شاهین تبریز خوش و بش کردیم. در ساعت 30/14 به تخته بولاغی رسیدیم و دوستان سرگرم صرف ناهار شدند و چون من میل نداشتم خودم به تنهائی از تخته بولاغی به سمت پائین راه افتاده و ساعت 15/4 به نزد آقای ابراهیمی در کنار جاده رسیدم و ناهارمو خوردم. در ساعت 17 از مسیر خروانق ورزقان به سمت تبریز برگشتیم . این مسیر دارای مراتع خیلی سرسبز و بکر و روستاهای زیبا و اب فراوان است که در این فصل از سال طراوت خاصی به خود گرفته است. بعد از خروانق ( خاروانا ) در پای قلعه جوشین عکس یادگاری انداختیم و نرسیده به ورزقان آقای ابراهیمی راه فرعی جنگلهای آستمال و قاضی بولاغی و سپس چیچکلو را به من نشان داد. ساعت 30/21 شب نیز به خانه رسیدیم.

در پایان از کلیه همنوردان خوبم در گروه کوهنوردی یاران تبریز از جمله آقای محمدرضا ابراهیمی ، رحیم حامد ، آقای سیدی، برادران مسیب زاده و ... که زحمات زیادی را متحمل شدند تشکر و قدردانی می کنم. به امید دیدار مجدد.

همی غرقه هایش به رود ارس

( شاعر : قدسی ونندی )

***   گزارش تصویری   ***

کمتال کوهستان زیباییها

صرف صبحانه بر روی تخته سنگ  - من و آقای قاسم وحدانی که از موسسان گروه کوهنوردی یاران تبریز هستند :

در عکس زیر و در پشت سر من رود مرزی ارس و ارتفاعات کشور ارمنستان دیده میشود :

عکس زیر از راست آقایان : سیدنیا - حامد - عبادی - سیدی :

تلفیق سنگ و صخره و کوه و خاک و درخت :

چشمه آب معروف " تخته بولاغی " و انبوه کوهنوردان :

عکس گروهی بر فراز قله کمتال :

عکس یادگاری من و حاج احمد رستمی :

اینهم عکس در مسیر برگشت به تبریز پشت سر من قلعه جوشین ورزقان :

عکس زیر آقای رحیم حامد گلباز که همه کاره گروه بوده و از کوهنوردان قدیمی و باتجربه تبریز هستند :

عکس زیر هم آقای محمدرضا ابراهیمی است که ایشان هم از کوهنوردان مجرب و با تجربه تبریز بوده و امروز به عنوان سرپرست برنامه زحمات زیادی برای من و گروه متقبل شدند حتی خودروی شخصی خودشان را هم در اختیار گروه قرار دادند :

برای دیدن عکسهای بیشتر و متنوع تر در وبسایت

گروه  کوهنوردی یاران تبریز همینجا را کلیک کنید

**************

لطفا در لینک زیر نظرات دیگران را بخوانید و شما هم نظر بدهید

راهنمای خرید کفش کوهنوردی

گروه کوهنوردی یاران تبریز گروه کوهنوردی کمتال کفش کوهنوردی سنگین دو پوش

کفش کوهنوردی سهند

نمایندگی های فعال کفش کوهنوردی سهند : تبریز : فیسبوک کفش کوهنوردی کوهنوردی کمتال

قله کمتال - مرز مشترک ایران ارمنستان و آذربایجان

روز جمعه 13/2/92 به همراه گروه کوهنوردی یاران تبریز به از کفش مناسب کوهنوردی کمتال آید نه

اخبار کوهنوردی مرند

هستم دبیر باز نشسته نویسنده کوه های مرند و حومه موسس گروه کوهنوردی کمتال جولفا تبریز

گزارش برنامه صعود به قله کمچی92/9/1

گروه کوهنوردی بابک تبریز . مدیر وبلاگ: عباس رسولی [email protected] گروه کوهنوردی کمتال