شکار تیهو

سلام<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

دوستان عزیزی که نظر می دهید : نظرات شما را به دقت بررسی می کنم . ممنون از نظرات شما.

اکنون که این مطالب را می نویسم چشمهایم را به زحمت باز نگه داشته ام.

دوستان شکارچی می دانند که در یک روزی مثل امروز که سرما شدید است و  انعکاس خورشید بر روی برف چقدر روی چشم بدون عینک اثر می گذارد ! البته من به عینک علاقه ای ندارم زیرا میدان دید را محدود می کند. تازه بخار می گیرد و اگر سریع بخواهی با دوربین کار کنی دست و پا را حسابی می بندد.

دیشب با برادرم که دست کمی از من ندارد تصمیم گرفتیم که امروز به شکار برویم. سر صبح مشکلات برودت هوا باعث شد کمی معطل شویم.یکی از دوستان نیز با ما همراه شد. حدود 10:30 صبح حرکت کردیم.

قصد ما همان منطقه ای بود که در مبحث گرگها به آن اشاره نمودیم.

هدف تیهو بود. در این منطقه دسته های کوچک تیهو دیده می شود.

برف سنگین همه جا را پوشانده بود. شوق شکار ما را در بین برفها به جلو می کشید . هوا آنقدر سرد بود که بخار دهانمان روی موها یخ می بست. وقتی به شکارگاه رسیدیم چند نقطه را برای صید ابیا چک کردیم ولی خبری نبود. بلبل های کوهی در سمت آفتابگیر دره ای که نهر آبی از داخل آن عبور می کرد به هر طرف سرک می کشیدند. برف این قسمت مخصوصا روی سنگهای لاشه ای سیاه آب شده بود . اصطلاحا زمین سیاه شده بود.

احتمال دیدن کبک و تیهو در روزهای برفی در این نقاط زیاد است.

ناگهان من رد پاها را دیدم اما بر زیر دست سنگها مسلط نبودم . به محض اینکه خواستم نزدیک شوم دسته ای تیهو بلند شدند. شرایط شلیک فراهم نبود از طرفی صلاح نبود گله را پخش کنم. یک تیهوی تک هم از مسیر مخالف پرید. به همراهانم اشاره نمودم تا در مسیر تیهوی تک حرکت کنند و خود به دنبال دسته حرکت کردم. بعد از جستجو هیچ اثری از دسته تیهوها ندیدم . برگشتم تا به سایرین بپیوندم. نزدیک جای قبلی یک رد تازه دیدم ولی تا خواستم تکان بخورم یک تیهو از پشت سرم پرید و دور شد. سریع دنبال خط سیرش دویدم  دیدم کجا فرود آمد. کنار چند سنگ بزرگ. آهسته به سنگها نزدیک شدم و ردش را روی برفها دیدم و بعد از کنار سنگها صیدشد.

وقتی به همراهان پیوستم گفتند که این پرنده از سمت آنها آمده و سه پرنده دیگر به سمت دره پشتی پریده اند.

به دنبال آنها رفتیم توصیه های لازم  گفته شد. به دنبال رد روی برف کم عمق یال آفتابگیر بودیم. من یک رد تازه دیدم که به زیر سنگی رفته بود . برادرم را با اشاره متوجه کردم .آمد در مسیرش کنار یک سنگ بزرگ  ردی

بود . با اشاره خواستم  کنار سنگ را نگاه  کند . اشاره داد هست. آهسته به مسیر دید رفتم و پرنده دوم هم صید شد.

یال کوه را به سمت بالا ادامه دادیم . یک رد تازه دیدم . با فاصله دور صخره ها می چرخیدم و رد را دنبال

می کردم . تیهوی سوم هم دیده و صید شد. برای آشنایی که همراهمان بود عالی بود . من کم اتفاق می افتد که تعداد زیاد شکار صید کنم. شاید شانس او بود. دیگر تمایلی به صید بیشتر نداشتم. خواستیم برگردیم و همینطور نگاه اطراف می کردیم که رد دیگری نظرم را به خود جلب کرد. باز همان کارها را تکرار کردم و تیهویی را دیدم . البته فقط سر معلوم بود. کمی چرخیدم اما از ترس اینکه فرار نکند به آن شلیک کردم. زخمی شد و پرید و از شیب مخالف چرخید و گم شد و شکار موفق امروز را به کام من تلخ کرد امیدوارم آسیب جدی ندیده باشد.

کم اتفاق می افتد که در حالت نامطمئن شلیک کنم ولی اجتناب ناپذیر است.

در مسیر حرکت کردیم . نتوانستیم پیدایش کنیم . از جلوی همراهان یک تیهو پرید . در مسیری که دنبالش رفتم یک نهالستان بادام بود. نوک شاخه یک بادام پرنده ای توجهم را جلب کرد . اول فکر کردم تیهوست و تعجب کردم که روی درخت نشسته اما نزدیک که شدم دیدم کبوتر جنگلی یا به قول شکارچی ها فاخته است. عجیب بود چون این کبوتر ها مهاجرند و اواسط پاییز از منطقه ما به سمت جنوب کوچ می کنند.

شکار این پرنده باهوش در فصلی که درختان شاخ و برگ ندارند تقریبا ناممکن است. با دیدن من پرید.

در مسیری که به دنبال تیهو بودم در   ته یک شیار کنار دو تکه سنگ کوچک خرگوشی دیدم. مرا دید . توجهی نشان ندادم. بیدار و آماده فرار بود اما چون خودم را به ندیدن زدم فرار نکرد. ما خرگوش را حرام می دانیم و شکارش هم غیر قانونی است. با بی خیالی از بالای سرش رد شدم و آرامشش را برهم نزدم.

با همراهانم دویست متری فاصله داشتم و به سمتشان حرکت کردم. چون صید زود به دست آمد و شرایط بسیار نامساعد بود راه بازگشت درپیش گرفتیم.

لکه سیاهی بین برفها در حدود پانصد متری نظرم را به خود جلب کرد دوربین کشیدیم. یکی از گرگها بود. باشکوه و زیبا. داخل برفها ایستاده بود و به اطراف نگاه میکرد و بعد هم راه خود را گرفت و رفت.ما هم راهمان را به سوی شهر درپیش گرفتیم.

دوستان عزیز از اینکه با ما بودید ممنون. ببخشید سرتان را درد آوردیم. بعضی ها فیل شکار می کنند و اینقدر بزرگش نمی کنند. اگر روش و طعمه های ما برای بعضی دوستان قابل توجه نیست باید ببخشید شرایطی هست که از ذکر آن معذورم ولی اگر شرایط را می گفتم از این شکارها تعجب می نمودید..

من قصد قطعی دارم یک دوربین فیلمبرداری تهیه کنم. در گذشته مدت چند ماه با دوربین به طبیعت رفته ام و

می دانم که هیچ جایگزینی برای تفنگ نیست جز دوربین. دوستان عزیز :اگر علاقمند شکار و طبیعت هستید و بدون تفنگ به طبیعت نمی روید , و از کسانی نیستید که شکار را برای دستیابی به لاشه دوست دارند , توصیه

می کنم که برای یک بار هم که شده است دوربین را امتحان کنید. البته کار با دوربین بسیار دشوارتر و لذت بخش تر از تفنگ است . به جای یک لحظه نزدیک شدن و شلیک باید به شکار نزدیک شد و دقایقی نزدیک ماند . این مرد می خواهد!

کمی تفاوت هم دارد:

باتفنگ به شکار نزدیک می شوی و مطمئن می شوی که دفعه بعد دیگر در طبیعت نیست!

بادوربین به شکار نزدیک می شوی و مطمئن می شوی که دفعه بعد  در طبیعت هست!

عکسهای زیبایی از تیهو در زیر تقدیم می گردد.

عکسها از اینترنت و یا از سایت بعضی از دوستان  گرفته شده است . در حال حاضر عکسهای خودم را برایتان نگذاشته ام .

تیهوی ماده

تیهو

تیهو تیهو پرنده ای از راسته ماکیان و از خویشاوندان کبک است ، این پرنده بومی کشور ایران می

خانواده قرقاول : کبک دری - کبک - تیهو - دراج

پرندگان ایران - خانواده قرقاول : کبک دری - کبک - تیهو - دراج, سر به بالین نهادیم به خاک جهت

شکار تیهو

شیفته طبیعت - شکار تیهو - طبیعت از دید یک عاشق طبیعت - شیفته طبیعت

تیهو See-see Partridge

برای چند لحظه پلک زدنش را تماشا کنید. چه احساسی به شما دست می‌دهد؟ تیهو یا کبک تیهو از راسته

تیهو

تیهو یا کبک تیهو از راسته‌ی ماکیان سانان و تیره‌ی ماکیانان می‌باشد، حدود 24 سانتیمتر طول