مقاله معماری ( فرم و رنگ )

Untitled-288x300.jpg

در این مقاله سعی شده است تا نیروی بالقوه بیانی رنگها را شرح دهم.با وجود این شکل ها نیز ارزش بیانی “اتیکواستتیک” خاص خود را دارند.در هنر نقاشی باید کیفیت های بیانی فرم و رنگ هم سو باشند،یعنی فرم و رنگ همدیگر را تقویت کنند. همانطور که زرد،قرمز و آبی سه رنگ اصلی رنگ ها هستند،مربع و مثلث و دایره نیز سه شکل اصلی به حساب می آیند و همانند سه رنگ اصلی ارزش بیانی مشخصی دارند.  مربع که از تقاطع دو خط مساوی افقی با دو خط مساوی عمودی پدید می آید سمبل ماده ،سنگینی و اندازه مشخص است.در خط هیروگلیف مصر مزرعه با شکل مربع نشان داده می شد.وقتی خطوط صاف اضلاع و زوایای قائمه مربع ترسیم می شود تنشی مشخص احساس می شود و همچون حرکت تجربه می شود.تمام اشکالی که اضلاع عمودی و افقی دارند-صلیب،مستطیل،کلید یونانی و مشتقات آنها -جزء گروه مربع به حساب می آیند. مربع با رنگ قرمز که نشانگر ماده است همخوانی دارد.سنگینی و ماتی قرمز با شکل ایستا و موقر مربع سازگار است. مثلث از تقاطع سه خط مایل پدید می آید.زوایای تیز آن نمودی ستیزه جویانه و تجاوزگرانه ایجاد می کند.اشکالی نظیر لوزی،ذوذنقه،زیگزاگ و مشتقات آنها همانند مثلثند.مثلث فکر است و خصوصیت بی وزن آن با رنگ زرد درخشان همخوانی دارد. دایره مکان هندسی نقطه ای است که با فاصله ای ثابت از نقطه ای مفروض بر روی صفحه حرکت می کند.دایره،برعکسٍ احساسٍ واضح و تند حرکت مربع،احساسی از آرامش و حرکت نرم را ایجاد می کند.دایره سمبل روح است و دائماً در خود حرکت می کند.چینیان قدیم برای ساختن معابد از عناصر گرد استفاده می کردند در حالیکه قصرهای دنیوی سلاطین را چهار گوش می ساختند.در علم نجوم دایره با نقطه ای در مرکز آن،خورشید است.اشکالی مانند بیضی موج،شلجمی و مشتقات آنها همانند دایرهاند.در میان رنگها خصوصیت رنگ آبی شفاف با حرکت دائمی دایره تطابق دارد. به طور خلاصه می توان گفت که مربع ماده ساکن،مثلث پرتو افکن فکر، و دایره روح روح دائماً در حرکت است.اگر در جستجوی اشکالی باشیم که خصوصیت آنها با رنگهای ثانویه تطابق داشته باشد می توانیم ذوزنقه را با نارنجی ،مثلث منحنی را با سبز ، و بیضی را با بنفش مطابق ببینیم……

همخوانی رنگ با شکل ایجاد هماهنگی می کند، جایی که رنگ و شکل از نظر بیانی سازگاری می کند تاثیر آنها افزایش می یابد.فرمهای تصویری که بیان آن اساساً با رنگ مشخص می شود باید از رنگ پیروی کند، زمانی که تاکید تصویری روی فرم است رنگ باید تابع فرم باشد.کوبیستها  به طور خیلی ویژه ای به فرم علاقمند بودند و تعداد رنگهای خود را بر طبق آن کاهش می دادند.اکسپر سیونیستها و فو تو ریستها از فرم و رنگ همچون وسیله های بیان استفاده می کردند؛امپرسیونیستها و تاشیستها فرم را به خاطر رنگ محو می کردند. آنچه در مورد رنگهای ذهنی گفته شد در مورد فرم نیز صادق است.نهاد هر فردی ویژگی خاصی به او می دهد.خط شناسی به جستجوی رابطه بین فرم ذهنی در دستخط و شخصیت خطا ط می پردازد،اما فقط فرمهای ذهنی بخصوصی خود را در دستخط نمایان می سازند. خطاطان چینی آثاری با اصالت ذهنی را ستایش می کردند،ولی طوماری محترم شمرده می شد، که هم اصالت ذهنی و هم تعادل هارمونیک داشته باشد.نقاشی با قلم مو و مرکب نیز مورد احترام بود. لیانگ کای و دیگر استادان قدم جلوتر نهادند.آنها برای اصالت و شیوه شخصی ارزشی قائل نشدند، آنها در هنر به دنبال مطلق بودند و سعی می کردند به هر موضوعی بیانی فرمی با اعتباری جامع بدهند. کارهای لیانگ کای از نظر خط و تن به قدری متفاوت است که نمی توان از روی آنها شخصیت هنرمند را پیدا کرد.در نقاشی های او ذهنیت فرم به خاطر صداقت عینی بالاتری پنهان شده است.  در بین نقاشان اروپایی، ماتیاس گرونه والد خواستار عینیتی یکسان در رنگ و فرم بود.کنراد ویتز و ال گره کو نسبت به رنگ تا حد زیادی عینی ولی نسبت به فرم ذهنی است. نقاشیهای وان گوک نیز هم در طرح و هم در رنگ ذهنی اند. نقاشی سرشار از مقوله های عینی است. این مقوله ها در جهت فضایی ،توزیع سطوح، انتخاب آزاد فرم و سطوح با تیره روشنی ها و بافتهایشان قرار دارند.


منبع کتاب هنر رنگ یوهانس ایتن   مترجم : عربعلی شروه



مطالب مشابه :


کاربرد رنگ و مغهوم آ(خلاصه کتاب هنر رنگ ایتن)

(خلاصه کتاب هنر رنگ ایتن) یوهانس اتین در کتاب خود بنامه ‘هنر رنگ’ که در سال دانلود




منابه رشته ئ هنر(معرفی شده توسط سازمان سنجش+منابع آزاد معرفی شده توسط دانشجویان هنر)

منابه رشته ئ هنر دانلود همه چی،کاملاً به 7-کتاب رنگ(یوهانس ایتن)




مقاله معماری ( فرم و رنگ )

منبع کتاب هنر رنگ یوهانس ایتن مترجم : عربعلی معماری.دانلود کتاب معماری.مقالات




بررسی نور ، رنگ ، آب از دیدگاه عرفان در معماری اسلامی

معماری.دانلود کتاب از دیدگاه اندیشمندان هنر اسلامی ، رنگ ایتن . یوهانس، کتاب رنگ




آشنایی با مکتب باهاوس

معماری.دانلود کتاب معماری ابتدایی بود که یوهانس ایتن آن را ایده " هنر و تکنولوژی به




باهاوس _ مکتب باهاس

معماری.دانلود کتاب بود که یوهانس ایتن آن مظاهر «هنر منحط» بود كه هيتلر




مکتب باهاوس

خط، شکل، فضا، نور و رنگ برای ايجاد یک دانلود کتاب. ابتدایی بود که یوهانس ایتن آن




کتابهای کتابخانه مرکز تحقیقات معلمان فلاورجان تا اردیبهشت ماه 1388-قسمت چهل و نهم

عنوان کتاب. ردیف. 1373. 1/1/700. هنر. یوهانس اتین. ایتن طرح و کتاب رنگ آمیزی




برچسب :