روز ششم سفر (اردبیل - سرعین - تبریز)

امروز سه شنبه چهاردهم خرداد ماه است. من صبح کمی زودتر از بچه ها از خواب بیدار شدم و برای تهیه صبحانه با ماشین به یکی از سوپرهای نزدیک رفتم. اتفاق جالبی افتاد که هم تعجب کردم هم کلی امیدوار شدم. وقتی می خواستم با فروشنده حساب کنم متوجه شدم که پول برنداشته ام و فقط چک پول همراهم بود. وقتی موضوع را به فروشنده گفتم بدون معطلی گفت برو خرد کن بعدا بیا. گفتم آقا الان می خواهیم صبحانه بخوریم می روم پول می آورم. گفت منظورم این است که چیزهایی که می خواهی ببر بعدا بیا حساب کن! جالب بود نه؟ آن هم در این دوره و زمانه، ما هم که مسافر بودیم و طرف ما را نمی شناخت!
بعد از صرف صبحانه آستارا را به قصد اردبیل ترک کردیم (البته قبل از آن رفتیم و بدهیمان را به فروشنده خوش برخورد پرداخت کردیم). فاصله اردبیل تا آستارا 70 کیلومتر است. جاده بسیار شلوغ بود احتمالا به خاطر تعطیلات بود و عده زیادی قصد رفتن به سرعین داشتند. جاده اردبیل-آستارا بی نهایت زیباست. جاده ای کوهستانی و سرسبز که چشم هر بیننده ای را خیره می کند و انصافا اسم مناسبی برای آن انتخاب کرده اند –گردنه حیران- توقف کوتاهی کردیم و از زیبایی های گردنه حیران لذت بردیم.

ساعت 11 و نیم به اردبیل رسیدیم. از جاهای دیدنی اردبیل که پرسیدیم دریاچه شورابیل را معرفی کردند. مجتمع تفریحی بزرگی در کنار دریاچه زیبایی احداث شده بود. نیم ساعتی در کنار دریاچه شورابیل بودیم و به سمت سرعین حرکت کردیم. تا سرعین نیم ساعت راه بود.

اردبیل
اَردَبیل مرکز استان اردبیل در شمال غربی ایران است. این شهر همچنین مرکز شهرستان اردبیل است. اردبیل از شهرهای باستانی و تاریخی ایران است. این شهر در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان بوده، دارای ارتفاع زیاد و از سردترین شهرهای ایران است که جاذبه های طبیعی زیادی دارد. زبان مردم استان اردبیل ترکی آذربایجانی و تالشی است.
شهر اردبیل در ارتفاع ۱۵۰۰ متری از سطح دریا و میان کوه‌های باغرو یا طالش و سبلان واقع در رشته کوه البرز در فلات ایران جای گرفته است. دارای زمستان‌های سرد و تابستان‌های ملایم است.
جمعیت این شهر بر اساس سرشماری سراسری سال ۱۳۸۵ ایران، برابر با ۴۱۲٬۶۶۹ نفر است. زبان مردم اردبیل و پیرامون ترکی آذربایجانی و تالشی است. مذهب اکثر مردم اردبیل اسلام (شیعه دوازده‌امامی) بوده، و جمعیت مسیحی شهر که همگی ارمنی بود ه اند در ۵۰ سال گذشته شهر را ترک نموده‌اند.
غالب صاحبنظران نام قدیمی شهر را آرتاویل و از ریشه اوستایی می‌دانند. این نام از ترکیب دو کلمه آرتا به معنی مقدس (که در فارسی میانه تبدیل به ارد شده‌است و در کلماتی نظیر اردشیر آمده‌است)) و ویل در مناطق تالش‌نشين استان هنوز هم به اردبيل آردويل ميگويند که معنی شهر مقدس را می‌دهد.
آرامگاه شیخ صفی الدین اردبیلی و جمعه مسجد اردبیل از بناهای تاریخی این شهر به شمار می‌رود. از جادبه‌های طبیعی این شهر دریاچه شورابیل در داخل شهر و دریاچه نئور، جنگل فندقلو و پیکره سنگی بابا داوود عنبران و شهر توریستی سرعین در نزدیکی این شهر می‌باشد. از دیگر آبهای معدنی که اغلب مزین به زیباییهای بی نظیر طبیعی میباشند عبارت‌اند از: سردابه،قوتورسویی،دودو،ایلاندو(که بر اٍؤ زلزله ویران شده است) ،مشه سویی،شابیل،قینرجه،ویلادره،خلخال سویی و... همچنین آبشارهاوعوارض طبیعی واقعادیدنی مانند آبشار شورشورنه عنبران آبشار لاتون واقع در منطقه کوته کومه شهر آستارا،آبشار نره گر در روستای اسبو خلخال،آبشارسردابه،دریاچه واقع در قله سلطان سبلان،روستای زیبای نمهیل و سواحل رود قزل اوزن،جاده فوق العاده زیبای خلخال به اسالم،گردنه زیبای حیران ومراتع وسیع دامنه سبلان و...... از دیگر جاذبه های توریستی و ابنیه های تاریخی اردبیل میتوان به بقعه شیخ جبرائیل و بسیاری دیگر اشاره کرد.

سرعین شهر کوچکی است ولی به خاطر چشمه های آبگرم متعددی که دارد به یک شهر کاملا توریستی تبدیل شده است. از نظر آب و هوا هم سیار عالی است. ما سر ظهر رسیدیم ولی هوا به هیچ وجه گرم نبود. می خواستیم بعد از صرف ناهار و استراحتی کوتاه  به یکی از استخرهای آب گرم برویم. شهر فوق العاده شلوغ بود مسافران قدم به قدم چادر زده بودند و جای پارک پیدا نمی شد. بالاخره کنار یک رستوران جای پارک پیدا کردیم. امین و بهرنگ دیزی سفارش دادند من هم کباب ترکی. بعد از ناهار خارج از شهر استراحت کوتاهی کردیم و به یکی از استخرهای آبگرم رفتیم. جای همه دوستان خالی خیلی عالی بود. استخر، سونا جکوزی خلاصه خستگی سفر را کاملا از تن به در کردیم. از استخر که بیرون آمدیم نم نم بارانی باریدن گرفت و باعث تلطیف هوا شد.

سرعین
سرعین شهری کوچک در ۲۵ کیلومتری جنوب اردبیل است. این شهر به علت چشمه‌های آبگرم فراوان شهرت دارد ونه تنها یکی از مناطق گردشگری در استان اردبیل است.بلكه يكي از قطبهاي مهم توريستي و گردشگري كشور بشمار مي رود
شهر سرعين در 04/48 درجه طول شرقي و 09/38 درجه عرض شمالي با مساحتي بيش از 1280000 متر مربع در 28 کيلومتري غرب شهر اردبيل قرار دارد. ارتفاع متوسط شهر از سطح دريا 1650 متر مي باشد.
سرعین دارای دهها چشمه آب گرم معدنی می باشد که از کوه سبلان سرچشمه می گیرند.در كنار اين آبهاي گرم و معدني وجودمراكز اقامتي و رفاهي در سطح استانداردهاي جهاني اعم از هتل و هتل آپارتمان كه طي سالهاي اخير با سرمايه گذاري هنگفت ساكنان بومي سرعين ايجاد و بهره برداري شده اندتحسين برانگيز است.
لیست برخی آبگرم های معروف سرعین
• ایرانیان(به زودی)
• چشمه ابگرم دالار
پیست اسکی
پیست اسکی آلوارس سبلان در 12 کیلومتری روستای آلوارس و 24 کیلومتری سرعین قرار گرفته است . پیست اسکی آلوارس هشت ماه از سال به دلیل وجود برف قابل استفاده است.
این پیست برای بالارفتن اسکی‌بازها مجهز به تله‌سی‌یژ است، همچنین مجموعه دارای جاده آسفالت ، یک مسیر اسکی آموزشی ، دو ایستگاه کلاس‌های آموزشی ، مهمانسرا و رستوران می‌باشد.

الان ساعت 6 و 45 دقیقه بعد از ظهر است و یک ساعتی هست که سرعین را به قصد تبریز ترک کرده ایم و به سراب رسیده ایم. حدود دو ساعت دیگر تبریز خواهیم بود. به خاطر تابلوی اشتباهی که در شهر نصب شده بود کلی توی شهر گشتیم تا جایگاه سوخت CNG را پیدا کردیم ولی خیلی شلوغ بود و از خیرش گذشتیم و راهمان را به سمت تبریز ادامه دادیم.
شب حدودا سعات 9 به تبریز رسیدیم. شهر خیلی شلوغ بود و حسابی توی ترافیک گیر کردیم. ساعت 10 به پارک شاه گلی (ائل گلی) رسیدیم.

پارک شاه گلی معروفترین پارک تبریز است. دارای استخر بزرگی است و در وسط استخر بنایی قدیمی به شکل چند ضلعی با معماری زیبایی قرار دارد که تبدیل به رستوران شده است.  اطراف پارک رستورانهای زیادی واقع شده و غذای اصلیشان که اغلب مردم سفارش می دادند سیب زمینی-تخم مرغ بود و به شکل جالبی جلوی رستورانها چیده شده. خیلی برایم جالب بود.

ما هم شام سیب زمینی-تخم مرغ خوردیم. تا ساعت 11 از پارک دیدن کردیم و بعد برای چادر زدن به یکی از پارکهایی که همان حوالی بود رفتیم. الان ساعت 2و نیم نصفه شب است. بچه ها خوابیده اند و من که خوابم نمی آمد از فرصت استفاده کردم آمدم توی ماشین و مشغول تایپ کردن شدم. هوا نسبتا سرد شده تقریبا سردترین شبی که در طول سفر داشته ایم امشب بوده.
فردا در تبریز خواهیم بود و احتمالا بعد از ظهر به سمت ارومیه حرکت خواهیم کرد. تا بعد ...

سفرنامه سلیمانیه

سفرنامه علی - سفرنامه سلیمانیه - آغاز سفر به دور

سفر به سلیمانیه

زندگي يعني سفر - سفر به سلیمانیه - سفرهای ارزان با استفاده از حداقل امکانات و بشترین تجربه به

اربیل (هولیر)(4)

پرسه بر زمین - اربیل (هولیر)(4) - دانسته ها، دیده ها، شنیده ها و چشیده هام از سفر

توصيه به تجار محترم در خصوص سفر به بصره-بغداد-سليمانيه واربيل

مجوزصادرات به عراق - توصيه به تجار محترم در خصوص سفر به بصره-بغداد-سليمانيه واربيل - اخذ كليه

سفر به اردبيل و گيلان (گزارش کامل در ادامه مطلب)

سفر در طبیعت ایران. گزارش و عكس از طبيعت و تنوع زیستی كم نظير ايران -- Touring to the nature of Iran

روز ششم سفر (اردبیل - سرعین - تبریز)

ســفـرنامه تصویری - روز ششم سفر (اردبیل زیبایی های سفر به بی نهایت (ایرانگردی با دوچرخه)

هتل‌های مشهور جهان در اربیل عراق Erbil Hotel News استان اربیل در عراق، با بهره‌گیری از امنیت نسبی و

اربیل، مرکز کردستان عراق، به دلیل حضور ها در سفر نظرسنجیِ اربيل عراق

آگهی استخدام یک شرکت بین المللی برای بهره برداری نیروگاه سیکل ترکیبی اربیل ، کردستان عراق { آخرین مه

سفر داوداغلو به اربیل عراق+ اربیل + کار در سلیمانیه + کار در اربیل و سلیمانیه + اربيل

اخبار

به نظر مي‌رسد سال 93، براي از سفر کابل: رئيس و سلیمانیه + اربيل عراق + كار در اربيل