سرانجام کردان پارس

كردان
پارس به ندرت زیر سایه ایلخانان و تیموریان بوده اند و چون اساس جامعه
كردان را خاك (قبیله و روستا ) و خون (خانواده) تشكیل می داده اند همواره
به مخالفت با مغولان و ایلخانان و تیموریان برخاسته اند و میهن خود را پاس
داشته اند بنابراین موارد زیر در مورد سرانجام كردان پارس قابل ذكر می
باشد :

1- , , از
سده ششم هجری قمری به بعد گروههای بیشماری از تركان و مغولان و تیموریان
به فارس سرازیر می شوند و به نحوی كه سیل تركان در فارس به گونه ای است كه
در شیراز كودتا می كنند و تمامی پادشاهان محلی سلسله سلغریان در فارس از
این تركان تازه وارد و كودتا چیان هستند

2- , , سیل
خروشان تركان به فارس و كرمان در این دوره ها ادامه داشته است به گونه ای
كه در سال 907 قمری با روی كار آمدن شاه اسماعیل صفوی 75 هزار ترك از ایل
ذوالقدر ، 100 هزار ترك از ایل افشار به فارس كوچانده می شود و 50 هزار
ترك از ایل افشار به یزد و 50 هزار از همین ایل به كرمان می روند و از سال
907 تا 1004 قمری , , , , , , , ,  ,وا لیگری تمامی شهرهای فارس در دست ایل ذوالقدر
بوده است . تاریخ نشانگر این است كه كردان همواره با ترگها مخالف و دشمن
بوده اند و با هم ن‍‍ژادان خود یعنی آریایی ها روابط خوب داشته و
فرمانبردار بزرگان خود بوده اند .( همانگونه كه امروز نیز شاهد این دشمنی
ها و نسل كشی های كردان در كردستان تركیه می باشیم ) ,بنابراین
تضاد دولت به ویژه مغولان با كردان فارس زیاد است و سركوبی و كوچاندن
اجباری شروع می شود . نكته ای كه مشخص است این است كه سركوب با شمشیرهای
تیز مغول انجام شده و تیموریان جاپای مغولان نهاده اند و صفویان با حكومت
تركی خود و شیعه گری افراطی خود دست به نابودی كردان پارس كه احتمالا اهل
تسنن بوده اند ,زده اند , و فشار خود را بر كردان پارس تنگ كرده اند .

3- , , بعید
به نظر می رسد كه 500 هزار نفر از كردان پارس ناگهان درسده نهم هجری از
بین رفته باشند . گای لسترنج بر این باور است كه تمام كردان پارس به
كهگیلویه رفته اند كه به دلایل فراوان این نظریه رد می شود اما احتمالا
تنها رم جیلویه به منطقه كهگیلویه وبویر احمد رفته باشد .

4- , , احتمال
زیادی می رود كه كردان پارس در قبایل لر فارس ( كه مشخص نیست از چه زمانی
در غرب فارس سكنی گزیده اند ) یعنی شولان و بعد ممسنی و سپس لرهای
كهگیلویه و بویر احمدی تحلیل رفته باشند . نمونه این تحلیل رفتن ها ، قوم
لر شول در منطقه شولستان فارس ( شهرستان ممسنی كنونی ) است كه نمی دانیم
سرانجام آنها چه شده است .

5- , , آن لمبتون (Ann k.s. Lambton) در كتاب ایلا ت ایران می نویسد : احتمال دارد رم های پیشین ( كردان پارس ) در ایل شبانكاره حل شده باشند كه با توجه به سركوبی , ایل شبانكاره در سده هشتم این نظریه هم رد می شود . ,

6- , , قحطی
و خشكسالی های پیاپی هم می تواند دلیل كوچ كردان پارس شده باشد كه این
احتمال خیلی ضعیف می باشد ولی وجود طایفه ای در عراق به نام مازنجان كه با
رم بازنجان تطبیق دارد شاید این دلیل ضعیف را تقویت كند .

7- , , ایل
كرد كلهر كه جنوب باختری استان كرمانشاهان و در محلی به نام گیلان در جنوب
قصر شیرین مستقر هستند ، پیدایش و خاستگاه خود را شیراز ذكر می كنند و "آنان پارسیانی از استانهای جنوبی اند " . لذا احتمال دارد ایل كلهر از بازماندگان كردان پارس باشند.

8- , , , ,در حال حاضر باصری ها ، با 1603 خانوار و حدود 10000 نفرجمعیت ,در
میان عشایر كوچرو فارس به زبان فارسی سخن می گویند (اینان غیر از ایل
ممسنی ( با 2309 خانوار و 13918 نفر جمعیت ) می باشند . باصری ها را عموما
مردم فارس به عنوان ترك می شناسند و گروهی انها را عرب پنداشته اند كه آن
هم به سبب همجواری سه ایل ترك زبان و یك ایل عرب زبان كه با ایل فارسی
زبان باصری در حدود سال 1275 قمری كنفدراسیون ایل خمسه را تشكیل داده اند , می باشد ، اما به احتمال فراوان اینان از بازماندگان رموم كردان پارس هستند .

9- , , طایفه
فارسی زبان كرد شولی ایل مستقلی است كه در سرشماری عشایر در سال 1377
خورشیدی جمعیت آنان 700 خانوار (1899 نفر ) با 6 تیره ( ارباب دار ،
باباملكی،خلجی، گوش پا، لری و مرادشفیع) و 15 بنكو می باشد كه این ایل نیز
یكی از بازماندگان كردان پارس باشد و نامش دلیل بر این مدعا . منطقه
ییلاقی طایفه كردشولی در سرحد چهاردانگه در محدوده دریاچه كافتر و روستای
خنگشت از شهرستان اقلید فارس و منطقه قشلاقی آنان حوالی مبارك آباد در
جنوب جهرم می باشد . مذهب آنان شیعه دوازده امامی و زبان آنها فارسی مانند
سایر روستاییان فارس می باشد . , ,ما
می توانیم بپذیریم كه كردشولی ها یكی از بازماندگان و قسمت كوچكی از كردان
پارس و باقیمانده آنان هستند . اما هیچگونه مدركی برای اثبات ان وجود
ندارد .

10- دو طایفه عشیره ای دیگر در فارس وجود دارد كه یكی چهارراهی ها كه جزء كردان لك بوده اند و دیگری لشنی ها كه همینك در شهر كره ای (Korey)
مركز بخش سرچهان از شهرستان بوانات در شمال فارس وهم چنین در بخش آباده
طشك از شهرستان نی ریز در شرق فارس اسكان یافته اند و كوچروی نمی كنند .
ولیكن آماری از آنان در دست نیست . اینان هم به زبان فارسی سخن می گویند و
احتمال دارد لشنی ها هم از بازماندگان كردان پارس بوده باشند .

11- ممكن است از سده های پیش یعنی از سده نهم تا شروع خاندان زندیه ، ایلات فارس زبان دیگری نیز وجود داشته اند كه به آنه پیوسته اند.


مطالب مشابه :


"سرانجام كردان پارس"

کردان شیراز - "سرانجام كردان پارس" - وبلاگي جهت شناساندن كوردان ساكن در استان فارس بویژه




سفري به " برغان "

وارد ساوجبلاغ شدند تا با گذر از این منطقه به ولايت جاده كردان در ابتدا آسفالته و




معدن

عمده معادن اين ناحيه در اطراف رودخانه كردان متمركزند و از نظر دسته منطقه بلافصل مرز شهر




تاريخ موجوديت كردان

روستای چهل حصار - تاريخ موجوديت كردان - برای دیدن بخشهای مختلف به بخش موضوعات مطالب بروید




برش چوب دسته

همونطوري كه درمطلب تهيه چوب گفتم در منطقه كردان چوب مرد نیاز برای ساختن ساز رو اكثراً آشنا




تهیه چوب

خوب پس تا اينجا شما با منطقه كردان و چوب بريهاي آن منطقه آشنا شديد .




سرانجام کردان پارس

كردان پارس به تنها رم جیلویه به منطقه كهگیلویه وبویر احمد رفته باشد . 4- , ,




تهران و محدودیتهای شهر نشینی

عمده معادن اين ناحيه در اطراف رودخانه كردان متمركزند و از نظر دسته منطقه بلافصل مرز شهر




مقدمه و پيشگفتار

كوچ بزرگ كردان كرمانج و جلال طالبانی کرد ایرانی نژاد در منطقه عظیمیه کرج سالها زندگی




کردان پارس:::: کردانی تبعیدی یا کوچ شده یا اصیل فارس ؟؟؟؟؟

كردان پارس در دوره در منطقه بين آباده و اصفهان ,ب , - اطراف درياچه ني ريز تا اواسط استان كرمان




برچسب :