تست های درس به درس ادبیات سال دوم

درس اوّل: الهی  همای رحمت (تهیه کننده: سفره کبود)

1- در کدام گزینه، خداوند «ستّارالعیوب » است؟

1) نام او راحت روح است.                                   2) ای حکیمی که پوشنده ی خطایی

3) ای خالقی که راهنمایی                                  4) جان ما را صفای خود ده

2- در جمله ی «الهی، عبدالله عمر بکاست امّا عذر نخواست» کدام آرایه دیده نمی شود؟

1) کنایه                    2) ایهام                        3- سجع                    4- استعاره

  3- املای کدام واژه با توجّه به معنای آن درست نیست؟

1) سبوح: آن چه نیروی معنوی می بخشد.        2) فتوح: گشایش          3) ضیا: نور    4) صمد: بی نیاز

4- در جمله ی« الهی ، در دل های ما جز تخم محبّت خود مکار» کدام واژه مشبّه است؟

1) دل                    2) تخم                    3) محبّت                     4) مکار

5- در جمله ی «بر کشته های ما جز باران رحمت خود مبار.» ، «استعاره» کدام گزینه است؟

1) باران                 2) کشته                      3) رحمت                      4) مبار

6- در کدام گزینه اضافه ی تشبیهی دیده نمی شود؟

1) الهی ، در دل های ما جز تخم محبّت خود مکار              2) بر کشته های ما جز باران رحمت خود مبار.

3)  بر تن و جان های ما جز الطاف و مرحمت خود منگار.     4) آسمان بار امانت نتوانست کشید.

7- «مرهم بودن» در عبارت «ذکر او مرهم دل مجروح است.»  یعنی:

1) نجات بخش بودن     2) سبب گشایش بودن      3) نیرو بخش بودن      4) شفابخش بودن

8-  در کدام گزینه املای همه ی واژگان درست است؟

1) نور و ضیاع                2) مرحم و دارو                3) عزر و توبه                4) بخشش و عطا

9- آرایه ی «جناس» در گزینه ی ......................................            وجود دارد.

1)سلام او در وقت صباح، مؤمنان را صبوح است.            2) جان ما را صفای خود ده و دل ما را هوای خود ده

3) الهی عذر ما بپذیر و بر عیب های ما مگیر            4) ای احدی که در ذات و صفات بی همتایی

10- «سعادت بخشی» حضرت علی(ع) در کدام گزینه بازگو شده است؟

1) که به ماسوا فکندی همه سایه ی هما را          2) دل اگر خداشناسی، همه در رخ علی بین

3) متحیّرم چه نامم شه ملک لافتی را                4) برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن

11-  «شفاعت» حضرت علی(ع) در کدام گزینه بازگو شده است؟

1) برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن                  که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

2) مگر ای سحاب رحمت، تو بباری ارنه دوزخ                به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را

3) به جز ار علی که آرد پسری ابوالعجایب                   که علم کند به عالم شهدای کربلا را؟

4) به جز از علی که گوید به پسر که قاتل من              چواسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا؟

12- بیت« برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن                  که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را» کدام ویژگی حضرت علی (ع) را بازگو می کند؟

1) عزّت نفس            2) بزرگواری              3) بخشندگی                   4) اقتدار

13- بیت «چو به دوست عهد بندد ز میان پاکبازان       چو علی که می تواند که به سر برد وفا را ؟» بیانگر کدام صفت حضرت علی(ع) است؟         1) قدرت           2) پاکبازی                   3) عزّت نفس                 4) وفاداری

14-  در بیت« نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت،       متحیّرم چه نامم شه ملک لافتی را» کدام آرایه دیده نمی شود؟

1) اغراق              2) تلمیح                  3) تشبیه                4) تشخیص

15- آرایه های بیت « مگر ای سحاب رحمت، تو بباری ارنه دوزخ                به شرار قهر سوزد همه جان ماسوا را» در کدام گزینه وجود دارد؟

1) استعاره، تشبیه، کنایه     2) استعاره، تشبیه، تضاد       3)استعاره، تشبیه، تناسب      4) استعاره، تشبیه، جناس

16- در بیت «به دو چشم خون فشانم، هله ای نسیم رحمت/ که ز کوی او غباری به من آر توتیا را» کدام گزینه درست نیست؟

1) هله، شبه جمله است و برای تنبیه به کار می رود. به معنای «آگاه باش»

2) مقصود از نسیم رحمت، حضرت علی (ع) است.

3) غبار به توتیا تشبیه شده است و برای روشنی چشم مفید است.

4) در «دو چشم خون فشان» اغراق وجود دارد. یعنی چشمان بسیار گریان.

     17- در مصراع «به امید آن که شاید، برسد به خاک پایت» درباره ی «خاک پای» کدام گزینه درست است؟

1) مجازاً وجود معشوق       2) کنایه از وجود معشوق      3) استعاره از وجود معشوق       4) صفت معشوق

18-  مقصود از «چو تویی قضای گردان» چیست؟

1) تغییر دهنده ی قضاوت   2) تغییر دهنده ی مسیر زندگی   3) تغییر دهنده ی پیشامدها     4)تغییر دهنده ی انسان ها

19- در بیت«همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی               به پیام آشنایی بنوازد آشنا را» درباره ی « پیام آشنا» و «آشنا» کدام گزینه نادرست است؟

1) پیام عاشق _ معشوق   2) پیام معشوق _ عاشق    3) پیام علی (ع) _ شهریار       4)پیام خدا_حافظ

20- در مصراع «چه زنم چو نای هر دم، ز نوای شوق او دم» همه ی آرایه ها وجود دارند به جز ...............

1) تشبیه            2) جناس                   3) مجاز           4) استعاره

21- بیت «همه شب در این امیدم که نسیم صبحگاهی               به پیام آشنایی بنوازد آشنا را» بیانگر کدام ویژگی شاعر است؟

1) امیدواری                2) بی قراری                  3) انتظار                     4) بردباری

22-  در کدام بیت «تلمیح» وجود ندارد؟

1) نه خدا توانمش خواند، نه بشر توانمش گفت،       متحیّرم چه نامم شه ملک لافتی را

2) به جز ار علی که آرد پسری ابوالعجایب            که علم کند به عالم شهدای کربلا را؟

3) چو توییقضای گردان، به دعای مستمندان        که ز جان ما بگردان، رهِ آفت قضا را  

4) برو ای گدای مسکین در خانه ی علی زن         که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

23- در عبارت«دل ما را هوای خود ده و چشم ما را ضیای خود ده و ما را آن ده که آن به و مگذار ما را به که و مه» به ترتیب منظور نویسنده چیست؟

1) عشق، روشنی، بخشش، اسیرغیر نشدن                  2) محبّت، نور، بخشایش، نیازمند غیر نشدن

3)عشق، نور دل، آخرت، تسلیم                               4) عنایت حق، روشنی، بخشش ، اسیر غیر نشدن      

24- معنی «را» در کدام گزینه متفاوت است؟

1) متحیرّم چه نامم شه ملک لافتی را                2) که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را

3) چو علی که می تواند که به سر برد وفا را           4) که به ماسوا فکندی همه سایه ی هما را

 

فصل اوّل :ادبیات حماسی

درس دوم: رستم و اشکبوس -درس سوم: حمله ی حیدری

1- کدام اثر تقلیدی از حماسه ی طبیعی است؟

1)ایلیاد                    2) ادیسه               3) شاهنامه                    4) خاوران نامه

2- در تدوین کدام اثر همه ی افراد یک ملبت یا یک قوم دخالت ندارند؟

1) مهابهاراتا            2) رامایانا                    3) حمله ی حیدری          4) ایلیاد

3- کدام اثر «آفرینش حماسه» محسوب نمی شود؟

1) خاوران نامه                   2) شاهنامه               3) رامایانا          4) ایلیاد

4- کدام گزینه درست است؟

1)« شاهنامه»، بازآفرینی حماسه ی ملّت هاست.

2) دو حماسه ی مصنوع سرزمین هند، «مهابهاراتا و رامایانا» هستند.

3) حماسه ی مصنوع «حمله ی حیدری» را باذل مشهدی سروده است.

4) «ایلیاد و ادیسه»، تقلیدی از حماسه ی طبیعی است.

5- «کجا» در «دلیری کجا نام او اشکبوس      همی برخروشید برسان کوس» یعنی:

1)کی؟                2)  بی جایگاه           3) که             4) بی نام و نشان

6- مفهوم کنایی کدام مصراع درست نیست؟

1) سر هم نبرد اندر آرد به گرد (حریف را شکسن دادن)    2) که رهّام را جام باده است جفت ( اهل بزم و خوش گذرانی بودن)

3) سر سرکشان زیر سنگ آوردن (زورگویان را نابود کردن) 4) که تا اسب بستانم از اشکبوس ( اسب را از حریف گرفتن)

7- «هماوردت آمد مشو بازجای» یعنی:

1) حریف به رزمگاه آمد، خشمگین نشو.                 2) حریف به رزمگاه آمد، فرار نکن

3) هم سنگرت به رزمگاه آمد،  فرار نکن                 4) حریف به رزمگاه آمد، بی خیال نباش

8- کدام مصراع ها از نظر معنا هماهنگ هستند؟

الف- خروش از خم چرخ چاچی بخاست                               ب- ز شاخ گوزنان برآمد خروش

پ- فلک گفت احسنت و مه گفت زه                               ت- همی برخروشید برسان کوس

1)الف و پ               2) الف و ب                  3) ب و ت                4) پ و ت  

9- مفهوم کنایی «تنی لرز لرزان و رخ سندروس» چیست؟

1) بی قراری               2) آشفتگی                   3) ترسیدن                  4) سردی هوا

10- «کمان را به زه کرد» یعنی:

1) کمان را آماده کرد                2) تیر را پرتاب کرد        3) زه کمان را انداخت      4) زه کمان را درآورد

11- کدام آرایه در بیت«بشد تیز رهّام با خود و گبر        همی گرد رزم امدر آمد به ابر» دیده نمی شود؟

1) اغراق             2) ایهام              3)کنایه              4) تناسب

12- در بیت «بزد بر بر و سینه ی اشکبوس    سپهر آن زمان دست او داد بوس » کدام آرایه دیده نمی شود؟

1) تناسب             2) تشخیص          3) اغراق                    4) تشبیه

13- «برو راست خم کرد و چپ کرد راست      خروش از خم چرخ چاچی بخاست» یعنی:

1) پهلوان کمان راست را را خم کرد و صدای کمان بلند شد.

2) پهلوان چنان کمان را خم کرد که برای تحسین قدرت وی، صدای آسمان بلند شد.

3) پهلوان تیر را با دست راست رها کرد و کمان به صدا درآمد.

4) هنگامی که پهلوان کمان را می کشید از شدّت قدرت وی، صدای کمان بلند شد.

14- در کدام مصراع مفهوم «تحقیر» وجود دارد؟

1) خروش از خم چرخ چاچی بخاست                          2) که تا اسب بستانم از اشکبوس

3) که رهّام را جام باده است جفت                              4) تو قلب سپه را به آیین بدار

15- در کدام بیت مفهوم«سرعت، دقّت و مهارت» وجود دارد؟

1) برو راست خم کرد و چپ کرد راست      خروش از خم چرخ چاچی بخاست

2) چو سوفارش آمد به پهنای گوش            ز شاخ گوزنان برآمد خروش

3) چو بوسید پیکان سرانگشت اوی             گذر کرد برر مهره ی پشت اوی

4) بزد بر بر و سینه ی اشکبوس               سپهر آن زمان دست او داد بوس

16- «عنان را گران کرد» یعنی:

1) اسب را به تاخت و تاز واداشت.                 2) مسیر اسب را تغییر داد.

3) افسار اسب را محکم گرفت.                      4) افسار اسب را کشید و ایستاد.

17- تعداد کنایه در کدام بیت بیشتر است؟

1) دلیران میدان گشوده نظر                      که بر کینه اوّل که بندد کمر

2) بیامد به دشت و نفس کرد راست             پس آنگه باستاد و همرزم خواست

3) همه برده سر در گریبان فرو                   نشد هیچ کس را هوس رزم او

4) فلک باخت از سهم آن جنگ رنگ           بود سهمگین جنگ شیر و پلنگ

18- املای کدام واژه با توجّه به معنای آن درست نیست؟

1) رخست: اجازه                2) دستوری: اجازه                3) سهم: ترس        4) امتناع: دوری

19- «چنان دید بر روی دشمن ز خشم          که شد ساخته کارش از زهر چشم» یعنی:

1) با دیدن دشمن خشمگین، فهمید که ادامه ی جنگ به شکست ختم می شود.

2) دشمن را چنان خشمگین دید که از شدّت ترس احساس شکست و نابودی کرد.

3) با خشم چنان دشمن را نگاه کرد که دشمن از تندی نگاه او، احساس شکست و نابودی کرد.

4) دشمن چنان خشمگینانه نگاه کرد که کار حریف به پایان رسید.

20- در بیت«فلک باخت از سهم آن جنگ رنگ      بود سهمگین جنگ شیر و پلنگ» کدام آرایه به کار نرفته است؟

1) کنایه                   2) تشخیص                   3) جناس                 4) ایهام

21- بیت«زره لخت لخت و قبا چاک چاک     سر و روی مردان پر از گرد و خاک» بیانگر چیست؟

1) وحشت در نبرد          2) خستگی جنگجویان              3) شدّت نبرد             4) افسوس و حسرت

22- مفهوم بیت« چو شیر خدا راند بر خصم تیغ        به سر کوفت شیطان دو دست دریغ» در کدام گزینه دیده نمی شود؟

1) ناامیدی شیطان         2) شکست شیطان               3) پیروزی حضرت علی(ع)        4) شدّت جنگ

23- مفهوم مصراع« بخایید دندان به دندان کین» چیست؟

1) شدّت کینه                 2) شدّت خشم                         3) شدّت بی قراری                 4) شدّت ترس

24- در کدام بیت معنی قسمت مشخّص شده درست است؟

1) دلیران میدان گشوده نظر                      که بر کینه اوّل که بندد کمر         (دقیق شده اند)

2) ز بس گرد از آن رزمگه بردمید                تن هر دو شد از نظر ناپدید          (شروع شد)

3) فلک باخت از سهم آن جنگ رنگ           بود سهمگین جنگ شیر و پلنگ    (بهره)

4) چنین آن دو ماهر در آداب ضرب             ز هم رد نمودند هفتاد حرب          (جنگ)

25-  در کدام گزینه« اغراق» نیست؟   

1) چو آن آهنین کوه آمد به دشت             همه رزمگه کوه فولاد گشت

2) فلک باخت از سهم آن جنگ رنگ          بود سهمگین جنگ شیر و پلنگ

3) دم تیغ بر گردنش چون رسید           سر عمر صد گام از تن پرید

4) غضنفر بزد تیغ بر گردنش                   درآورد از پای بی سر تنش

26- در کدام گزینه مفهوم «کشته شدن» وجود ندارد؟

1) غضنفر بزد تیغ بر گردنش                   درآورد از پای بی سر تنش

2) چو غلتید در خاک آن ژنده پیل          بزد بوسه بر دست او جبرئیل

3) دم تیغ بر گردنش چون رسید           سر عمر صد گام از تن پرید

4) پرید از رخ کفر در هند رنگ            تپیدند بتخانه ها در فرنگ

27- در کدام بیت، مفهوم «ترس» وجود ندارد؟

1) فلک باخت از سهم آن جنگ رنگ          بود سهمگین جنگ شیر و پلنگ

2)  پرید از رخ کفر در هند رنگ            تپیدند بتخانه ها در فرنگ

3) همه برده سر در گریبان فرو             نشد هیچ کس طالب رزم او

4) چو شیر خدا راند بر خصم تیغ          به سر کوفت شیطان دو دست دریغ

28- در کدام گزینه مفهوم کنایی قسمت های خط کشیده نادرست است؟

1) بیامد به دشت و نفس کرد راست    (نفس عمیق کشید.) 

2) پی سربریدن بیفشرد پا               ( پایش بر زمین فشار داد)

3) چو ننمود رخ شاهد آرزو         (آشکار نشد)

4) بزد بوسه بر دست او جبرئیل   (تشکّر و قدر دانی)

29- «سپر بر سر آورد شیر اله» کدام حالت حضرت علی(ع) را بازگو می کند؟

1) دفاع            2) ترس               3) خشم                      4) فرار

30- کدام گزینه درباره ی بیت « چنین آن دو ماهر در آداب ضرب             ز هم رد نمودند هفتاد حرب» درست است؟

1) آن دو جنگجو هفتاد ضربه به هم زدند.                2) آن دو جنگجو در هفتاد نبرد با هم جنگیدند.

3) آن دو جنگجو در هفتاد نبرد، از جنگ سرباز زدند.   4) میان آن دو جنگجو نبردی سخت و طولانی درگرفت.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

درس چهارم: ادبیات نمایشی (بچّه های آسمان)

1- کدام یک از شخصیّت های زیر فیلم نامه نویس نیست؟

1) داریوش مهرجویی       2) مسعود کیمیایی          3) عبّاس خلیلی         4) مهدی فخیم زاده

2- معنی واژگان در همه ی گزینه ها درست است به جز گزینه ی .....................

1) مصاف: جنگ     2) قلیه: نوعی خوراک گوشت    3) مطبخ: آشپزخانه       4) هزیمت: شکست خوردگی

3- مفهوم کنایی کدام جمله درست نیست؟

1) نگاه علی روی کلمه ی کفش ورزشی خشک می شود.( علی به کلمه ی کفش ورزشی دقیق نگاه می کند و خیره می شود.)

2) تا الآن کجا بودی؟ خواب بودی؟  (کجا بودی؟ نمی دانستی؟)

3) پاهای علی جان می گیرند. (توانا می شوند.)

4) از نگاه علی همه چیز رنگ باخته است. (برای علی همه چیز کهنه شده است.)

«اشک در چشمانش حلقه زده است.» یعنی:

1) گریه می کند.      2) آماده ی گریستن است.      3) چشمانش آبریزش دارد.      4) گریه کرده بود.

5- کدام جمله «غم و اندوه» علی را بیان می کند؟

1) علی نقش زمین است.                                                       2 )پاهای بی رمق علی دوباره جان می گیرد.

 3) علی نگاهش به زهرا می افتد و لحظه ای درجا خشک می شود.     4) نگاه علی روی کلمه ی کفش ورزشی خشک می شود.

 

 

 

 

 

   

     

 

فصل دوم: ادبیات داستانی معاصر

درس پنجم: کباب غاز - درس ششم: گیله مرد - درس هفتم: سووشون

1- کدام یک از آثار زیر در قالب داستان و مقاله نوشته نشده است؟

1) کنت مونت کریستو   2) مجمع دیوانگان     3) روزگار سیاه       4) مسالک المحسنین

2- کدام گزینه به ترتیب آثار«عبدالرحیم طالبوف، مشفق کاظمی، یحیی دولت آبادی و عبّاس خلیلی» است؟

1) سیاحت نامه ی ابراهیم بیگ – تهران مخوف – شهرناز – روزگار سیاه

2) مسالک المحسنین -   تهران مخوف – شهرناز – روزگار سیاه

3) سیاحت نامه ی ابراهیم بیگ – مجمع دیوانگان – شهرناز – روزگار سیاه

4) مسالک المحسنین -   مجمع دیوانگان – شهرناز – روزگار سیاه

3- همه ی گزینه ها رمان هایی هستند که ذهن خوانندگان ایرانی را با هنر داستان نویسی غرب آشنا کرد جز گزینه ی .........

1) کنت مونت کریستو    2) روزگار سیاه       3) سه تفنگدار        4) ژیل بلاس

4- داستان کوتاه در ایران با مجموعه ی .......................................اثر.....................................متولّد شد.

1) تلخ و شیرین- محمّد علی جمال زاده                              2) یکی بود یکی نبود- بزرگ علوی

  3) یکی بود یکی نبود- محمّدعلی جمال زاده                      4) یکی بود یکی نبود- جلال آل احمد

5- چه کسی را آغازگر «سبک واقع گرایی» در نثر معاصر فارسی دانسته اند؟

1) صادق هدایت        2) بزرگ علوی        3) جلال آل احمد        4) محمّدعلی جمال زاده

6- نویسنده ی رمان«تهران مخوف» کیست؟

1) صنعتی زاده          2) مشفق کاظمی        3) عبّاس خلیلی       4) یحیی دولت آبادی

7- عبارت«خالق اثر«شورآباد»در سال 1274ش. در خانواده ای روحانی در اصفهان به دنیا آمد. در هفده سالگی برای تحصیل به بیروت رفت و سپس رهسپار پاریس شد. او را پدر داستان نویسی دانسته اند.» درباره ی کیست؟

1) بزرگ علوی      2) محمّدعلی جمال زاده     3) صادق هدایت       4) یحیی دولت آبادی

8- مفهوم کنایی«آب به دهان خشک شدن» و «نمک نشناس» به ترتیب کدام است؟

1) ترسیدن، ناسپاس  2) تعجّب کردن، ناآگاه   3) تعجّب کردن، ناسپاس     4) شرمسار شدن، ناسپاس

9- در عبارت« فردای آن روز به خاطرم آمد که دیروز یک دست از بهترین لباس های نو دوز خود را با کلیبه ی متفرّعات به انضمام مایحتوی به دست چلاق شده ی خودم از خانه بیرون انداخته ام» منظور از «متفرّعات» و «مایحتوی» چیست؟

1)پول هایی که در جیب بود – مدارک نویسنده         2) کراوات - پول هایی که در جیب بود

3)ساعت نویسنده-  پول هایی که در جیب بود           4) وابسته ها – کسی که لباس را پوشیده بود

10- مفهوم کنایی«بی چشم و رو»، «پشت دست داغ کردن» و «دین و ایمان باختن» کدام است؟

1) بی شرم – ترک کاری کردن – بی اختیار شدن         2) گستاخ – آسیب دیدن -  بی اختیار شدن

3) بی شرم -  آسیب دیدن – کافر شدن                     4) گستاخ – به عمد کاری کردن – کافر شدن

11- املای کدام واژه با توجّه به معنی درست است؟

1)محضور: تنگنا       2)محظوض: بهره ور       3) بلامعارظ: بدون رقیب       4) مضغ: جویدن

12- معنی کدام واژه نادرست است؟

1)شکوم: خجستگی        2) آزگار: درمانده        3) بادی: آغاز       4)وجنات: رخسار

13- مفهوم کنایی کدام گزینه نادرست است؟

1) خط کشیده: نادیده گرفتن                2) دست و پا کردن: فراهم کردن

3) بچّه قنداقی بودن: ساده لوح بودن       4) جلو کسی درآمدن: به پیشواز رفتن

14- مفهو کنایی کدام گزینه درست است؟

1) بی دست و پا: ناقص    2) پاپی شدن: اصرار کردن     3) کش رفتن: دراز کشیدن    4) سرخ و سیاه شدن: خفه شدن

15- در کدام گزینه کنایه وجود ندارد؟

1) شیوه ای سوار کردن: چاره جویی کردن         2) نوش جان کردن: خوردن

3) جلن گرفتن: توانا و نیرومند شدن                 4) خوش زبانی: خوش سخنی

16- در کدام گزینه «اضافه ی استعاری» به کار رفته است؟

1) شکم ها را مدّتی است صابون زده اند.         2) لابد، این قدر ها از دستش کاری ساخته نیست.

3) از نو دلی از عزا درآوریم                          4) با همان زبان بی زبانی، حقّش را کف دستش می گذاشتم.

17- در عبارت« با همان زبان بی زبانی، حقّش را کف دستش می گذاشتم.» کدام گزینه دیده نمی شود؟

1) کنایه         2) تشبیه      3) تشخیص        4) پارادوکس

18-  عبارت« با همان زبان بی زبانی، حقّش را کف دستش می گذاشتم.» یعنی:

1) بر سرش فریاد می کشیدم.               2) با فریاد کشیدن او را تنبیه می کردم.

3) با نگاه او را مجازات می کردم.           4) با اشاره و حرکت چشم او را تنبیه می کردم. 

19- «چین به صورت انداختن» یعنی:

1) شادمان شدن     2) شرمنده شدن       3) ناراحت شدن       4) ترسیدن

20- مفهوم کنایی کدام عبارت درست نیست؟

1) کاسه و کوزه یکی شدن: صمیمی و خودمانی شدن      2) گرم شدن چانه: سکوت و آرامش

3) سر سوزن: مقدار بسیار ناچیز                                 4) کبّاده ی چیزی را کشیدن: مدّعی و خواستار چیزی بودن

21- عبارت«نویسنده ی "چشم هایش" داستان نویس معاصر(1282- 1375) از نخستین تحصیل کرده های ایرانی در آلمان بود و سال های دراز عمر خود را در این کشور گذراند. » معرّف...................است و دو اثر مهم دیگر او.................... و........................ است.

1) بزرگ علوی- دارالمجانین و راه آب نامه            2) محمّد علی جمال زاده – هفت کشور و شورآباد

3) محمّدعلی جمال زاده- میرزا و سالاری ها          4) بزرگ علوی- چمدان و سالاری ها

22- مفهوم کنایی کدام گزینه نادرست است؟

1) زخم زبان زدن: سخنان آزار دهنده گفتن      2)حساب کهنه پاک کردن: به حساب پول ها رسیدگی کردن

3) کار کسی را ساختن: کشتن                      4) در یک چشم به هم زدن: زمان بسیار اندک

23- در عبارت« آدم های خان مثل مور و ملخ می ریختند توی دهات» کدام گزینه دیده نمی شود؟

1) ایهام           2) تشبیه                  3) کنایه            4) تناسب

24-  کدام گزینه درباره ی مفاهیم کنایی«چهارچشمی، دست و پای خود را جمع کردن، رجز خواندن» درست است؟

1) با تمام حواس – مواظب بودن – خودستایی کردن     2) با تمام حواس – منظّم شدن – دعا خواندن

3) با دقّت تمام – ترسیدن – خودستایی کردن             4) با تمام حواس – مواظب بودن – دعا خواندن

25- در عبارت«گریه می کرد. التماص و عجز و لابه ی مأمور مانند آبی که روی آتش بریزتد، التحاب گیله مرد را خاموش کرد. گیله مرد در ارض چند دقیقه پالتو بارانی را از تن وکیل باشی کند.» چند غلط املایی وجود دارد؟

1) 1      2) 2        3) 3          4) 4    

26- «هزار مرتبه قرآن را مهر کردید.» یعنی:

1) قرآن را نوشتید.    2) قرآن را نوشتید.          3) قرآن را تأئید کردید.     4) به قرآن قسم خوردید.

27- مفهوم کنایی کدام گزینه«کشتن» نیست؟

1) نسلتونو ور می دارم.      2) می خواهم خونتو بخورم.            3) همه تون را درو می کنم.      4) حساب کهنه پاک می کرد.

28- معنی واژگان کدام گزینه به ترتیب درست است؟

1)لابه: التماس، جرز: دیوار اتاق، طارمی: نرده            2) لاور: رهبر ، طارمی: دیوار اتاق،  کروج: انبار برنج

3) کروج: انبار برنج، جرز: نرده ی چوبی، لاور: رهبر      4) بهره: حقّ رعیّت، تپق: گرفتگی زبان، لابه: التماس

29- «تلکه کردن» یعنی:

1) با خشم پول یا مالی را از کسی به دست آوردن         2) با مکر و فریب، پولی یا مالی را از کسی به دست آوردن.

3) با دزدی، پولی  یا مالی از کسی به دست آوردن         4) با مکر و فریب، کسی را گمراه کردن.  

30- «یک زبون داشتند به اندازه ی کف دست» یعنی:

1- زبانشان به بزرگی کف دست بود.             2) گستاخ و پرحرف بودند.

3- سخنان گزنده و تلخ می گفتند.              4- سخنان غیرمنطقی و کودکانه می گفتند.

31- «علمدار شدن» یعنی:

1) رهبر شدن       2) فرمانده شدن       3) پیشرو شدن          4) صاحب پرچم شدن

32- «روی شاخ بودن» یعنی:

1) عجیب بودن        2) ترسیدن            3) حتمی بودن              4) قدرتمند بودن

33- معنی کدام گزینه نادرست است؟

1) عجز: ناتوانی         2) یغما: چپاول         3) کومه: کپر          4) تفتیش: تاراج

34- «محمّد ولی» نماد کدام انسان هاس عصر خود است؟

1) ظلم ستیز           2) ترسو              3) فرصت طلب             4) شجاع

35-  «گیله مرد» نماد کدام انسان هاس عصر خود نیست؟  

1) مدافع حق        2) آزادی خواه          3) مزدور                   4) شجاع

36- در کدام گزینه املای واژه ی خط کشیده شده درست است؟

1) پشت آسیاب کشت سیفی اربابی است.                      2) سرنا همچنین سوزناک می زند.

3) آسیابان هم یک منقل هلبی پر از آتش می آورد.          4) ما که می رسیم، دحل می زنند، طبل می زنند.

37- در عبارت«وسط میدان حیمه گذاشته اند، آتش می کنند. یکهو نگاه می کنی، می بینی رنگ شب پریده، امّا هنوز آفتاب نزده که قربانش بروم، سر کوه سوار براسب پیدا می شود.» چند غلط املایی وجود دارد؟

1) 1                 2)2              3)3              4)4 

38- مفهوم کنایی«پلک هایش داغ شده بود.» ....................................... است.

1) پلک هایش خسته شده است.    2) آماده ی گریستن است.   

  3) بی خواب مانده است.        4) بیماری چشم دارد.

39- «دل آدم از جا کنده می شود.» یعنی:

1) ناراحت و غمگین شدن      2) ترسیدن       3) شگفت زده شدن        4) دقیق شدن

40- «خم به ابرو نیاوردن» یعنی:

1) اخم نکردن      2) حفظ خونسردی و آرامش      3) نترسیدن       4) تعجّب نکردن

41- کدام گزینه در مفهوم کنایی«همراهی» نیست؟

1) هم پای بودن      2) هم قطار بودن       3) هم عنان بودن       4) هم آوا شدن

42- در عبارت« مردمان پای بر او می نهادند و او را خسته و افگار می کردند.» یعنی:

1) مردم پای بر مور می نهادند و او را مجروح و زخمی می کردند.

2)  مردم پای بر دانه می نهادند و مور را ناتوان و زخمی می کردند.

3) مردم پای بر مور می نهادند و او را ناتوان و زخمی می کردند.

4) مردم پای بر مور می نهادند و او را ضعیف و زخمی می کردند.

43- کدام گزینه درباره ی «هر که آن جا نشیند که خواهد و مرادش بُوَد، چنانش کشند که نخواهد و مرادش نبود.» درست نیست؟

1) توصیه به زیاده خواهی    2) توصیه به قناعت    3) نکوهش آزمندی و طمع    4) نکوهش زیاده خواهی

44-  درباره ی عبارت« ماری که از دیشب روی قلبش چنبره زده بود و خوابیده بود، سر بلند کرد به نیش زدن» آرایه های کدام گزینه درست است؟

1)استعاره و کنایه            2) تشبیه و کنایه              3) کنایه و ایهام                  4) استعاره و ایهام

45- عبارت« ماری که از دیشب روی قلبش چنبره زده بود و خوابیده بود، سر بلند کرد به نیش زدن» یعنی:

1) غم و اندوهی که دلش را پر کرده بود، تازه شد و آزارش می داد.

2) کینه و حس انتقام جویی دلش را پر کرده بود و او را خشمگین می کرد.

3) ترس و وحشتی که دلش را پر کرده بود، بیشتر شد و او را می آزرد.

4) تنفر و انتقام جویی دلش را پر کرده بود و او را غمگین می کرد.

46- «چراغ های ذهنش روشن بود.» یعنی:

1) متفکّر و محزون بود.    2) آگاه و هوشیار بود.      3) توانا و مقتدر بود.          4) تحلیل و بررسی ذهنی می کرد.

 

فصل سوم:ادبیات پایداری

درس هشتم:کلبه ی عمو تم  و  تو را می خوانم  درس نهم: در بیابان های تبعید و از یک انسان

1- کدام گزینه از اصلی ترین مسائل در حوزه ی ادبیّات پایداری نیست؟

1)دعوت به صلح و سازش     2)ترسیم چهره ی بیدادگر   3)ستایش آزادی و آزادگی    4)انعکاس مظلومیّت مردم

2- مخاطب شعر و داستان مقاومت چه کسانی هستند؟

1) وجدان قومی خاص     2) وجدان عام بشری     3) وجدان ستمدیدگان     4) وجدان ستمگران

3- کدام شخصیّت از چهره های برجسته ی ادبیات مقاومت فلسطین است؟

1) مشفق کاظمی     2) هریت بیچر استو       3) پابلو نرودا       4) اثل مانین

4) کدام شخصیّت از مشهورترین نویسندگان ادبیات پایداری سیاهان است؟

1) اثل مانین      2) هریت بیچر استو       3) پابلو نرودا       4) غسّان کنفانی

5- این اثر از نمونه های درخشان ادبیات پایداری و از هیجان انگیزترین وقایع در تاریخ جهان داستان نویسی است؟

1) در بیابان های تبعید     2) انگیزه ی نیکسون کشی و جنبش انقلاب شیلی  3) کلبه ی عمو تم    4) بینوایان

6- کدام اثر بیانگر دنیای محنت آلود بردگان سیاه است؟

1) بینوایان    2) کلبه ی عمو تم        3) مائده های زمینی    4) کارگران دریا

7- «دهن کجی کردن پیراهن» کنایه است از......................

1) پاره بودن     2) کهنه بودن      3) نامتناسب بودن      4) بدرنگ بودن

8- در ترکیب« نگاه وحشی و بی رحم» کدام آرایه وجود دارد؟

1) تشبیه              2) ایهام            3) کنایه           4) استعاره ی مکنیه

9- «مسیح تو، من هستم.» یعنی:

1) من عیسی هستم.     2) من مقدّس هستم.              3) من دین تو هستم.             4) من رهبر تو هستم. 

10- «سردی و یأس روی قلبش سنگین تر از زنجیر فشار می آورد.» یعنی:

1) ترس او را می آزرد.      2) نا امیدی او را می آزرد .    

  3) کینه و انتقام جویی او را می آزرد.     4) آشفته و پریشان بود.

11- «نفس را در سینه حبس کرد.» یعنی:

1) ترسید و سکوت کرد.     2) آماده ی حمله شد.     3) نفس عمیق کشید.      4) بی حال و ناتوان شد.

12) مفهوم کنایی«از جا دررفتن، طوفان به پا شدن و دست روی کسی بلند کردن» به ترتیب در گزینه ی ............دیده می شود.

1) خشمگین شدن، شورش درگرفتن، کسی را کتک زدن     2) فرار کردن، بادتند وزیدن، کسی را کتک زدن

3) فرار کردن، شورش درگرفتن، کسی را کتک زدن             4) خشمگین شدن، تندباد وزیدن، کسی را کتک زدن

13- «دندان قروچه کردن» کنایه است از:

1) ترس           2) خشم بسیار          3) لرزیدن              4) شگفت زده شدن

14- در عبارت« از شدّت خشم و غیظ و تلاطم خاموش ماند.» کدام آرایه دیده می شود؟

1) ایهام           2) تشبیه             3) تشخیص           4) پارادوکس

15- کدام گزینه کنایه از «ناتوانی» است؟

1) دست و پا کردن      2) دست پاچه شدن           3) کاری از دست برنیامدن      4)  دست به سر کردن

16- در ترکیب« تیره روزان» و «صدای روشن» به ترتیب کدام آرایه ها وجود دارد؟

1) کنایه – پارادوکس                                                     2) پارادوکس – حس آمیزی      

3) حس آمیزی – پارادوکس                                            4) حس آمیزی- حس آمیزی

17- کتاب« انگیزه ی نیکسون کشی و جنبش انقلاب شیلی» اثر..................... و محتوای آن..............................است.

1) پابلو نرودا- خشم و انتقام   2)اثل مانین- خشم و انتقام 

3) اثل مانین- بی قراری های او   4) پابلو نرودا- بی قراری های او

18- «پشت سر نهادن» یعنی:

1) ترک کردن           2) رها کردن            3) سپری کردن               4) پشت کردن

19- در عبارات«و این سرزمین را سرشار خواهیم کرد از شادی/ لذّت بخش و زرّین چون خوشه ی گندم» واژه ی .............................. نماد و مفهوم نمادین آن ................................ است.

1)گندم: باروری و برکت       2)گندم: زیبایی و زرّین بودن 

 3) خوشه: باروری و برکت   4) خوشه: زیبایی و زرّین بودن 

20- املای کدام گزینه با توجّه به معنی آن نادرست است؟

1) تموز: تیرماه           2) دبکه: پایکوبی          3) پشته: تپّه         4) آزار: ماه اوّل بهار

21- «زیتون» نماد............................ و نشان کشور.....................................است.

1) باروری- فلسطین      2) برکت – فلسطین               3) صلح -  فلسطین            صلح- یونان

22- کدام گزینه، آرایه ی مربوط به عبارت«بهارهای پیاپی/ جز زهر برر چهره ی ما نمی پاشد.» نیست؟

1) مجاز           2) کنایه              3) تشخیص           4) تشبیه

23- در عبارات« تا این که مزرعه ها به خود پیچیدند/ و از سایه های آبی، خارهای سرخ/ بر اجساد به جامانده و طعمه ی عقاب و زاغ شده، فرو ریخت./» کدام آرایه وجود ندارد؟

1) تشبیه           2) تشخیص                3) کنایه             4) استعاره

24- «مزرعه ها به خود پیچیدند.» یعنی:

1) مزرعه ها بارور شدند.     2) مزرعه ها نابود شدند.    3) مزرعه ها آبیاری شدند.    4) مزرعه ها درو شدند.

25- .........................................را شاعر مقاومت فلسطین نامیده  اند.

1) جبرا ابراهیم جبرا       2) غسّان کنفانی          3) محمود درویش        4) اثل مانین

26- مفهوم کنایی«زنجیر بر دهان بستن» و « دست را به سنگ مردگان آویختن» چیست؟

1) سکوت کردن -  به مردگان پناه بردن            2) آزادی بیان نداشتن -  شکنجه کردن

3) خفه کردن – کشتن                                   4) سکوت کردن - شکنجه کردن

27- در عبارات «غذایش را، تن پوشش را، پرچمش را ربودند/ و او را در سلّولی انذاختند.» کدام واژه «نماد» است؟

1) غذا          2) تن پوش           3) پرچم          4) سلّول

28- کدام گزینه درباره ی عبارت« نرون مرد ولی رم نمرده است.» نادرست است؟

1) نرون، نماد ظلم و ستم و غارت است.                       2) نرون، استعاره از صهیونیست ها است.

3) عبارت، دارای تلمیح و تمثیل است.                        4) عبارت، دارای کنایه است.

29- کدام گزینه درباره ی عبارات زیر نادرست است؟

«با چشمهایش می جنگد./و دانه های خشکیده ی خوشه ای/ درّه ها را از خوشه ها لبریز خواهد کرد.»

1)دانه های خشکیده، بذر ایستادگی، مقاومت و مبارزه ی مردم برای پیروزی است.

2) با چشمهایش می جنگد، یعنی آگاهانه و با تمام وجود می جنگد.

3) «دانه» و «خوشه» با هم تناسب دارند.

4) عبارات داده شده، بیانگر امید به آزادی و ایستادگی و مبارزه ی مردم لبنان است.

30- معنی واژگان«تلطّف، سفاهت، قهر، دبکه» به ترتیب در کدام گزینه دیده می شود؟

1) نرمش – کودکی -  خشم -  جشن              2) نرمش -  بی خردی -  خشم -  پایکوبی

3) لطیفه گویی -  نادانی -  غضب -  جشن        4) لطیفه گویی - بی خردی -  خشم -  پایکوبی

    

 

 

 

 

 

 

                  

      

 

 

 

 

فصل چهارم، ادبیات جهان

درس دهم:  دخترک بینوا  - درس یازدهم: مائده های زمینی

1- کدام گزینه در مورد نویسنده و اثر او درست نیست؟

1)آندره ژید: گوژپشت نتردام                                 2) ویکتورهوگو: مردی که می خندد

 3) هریت بیچر استو: کلبه ی عمو تم                      4) آندره ژید: مائده های زمینی

2- کدام اثر زاده ی شور و اضطراب جوانی نویسنده است؟

1) مائده های زمینی         2) بینوایان                3) کلبه ی عمو تم         4) گوژپشت نتردام

3- همه ی گزینه ها درباره ی ویکتورهوگو درست است به جز گزینه ی .............................................

1) مشهورترین شاعر رمانتیک فرانسه بود.         2) از بزرگترین ادیبان و نویسندگان جهان در قرن هیجدهم بود.

3) طرفدار جدّی اصلاحات اجتماعی بود.            4) مدّتی نماینده ی مجالس قانون گذاری کشور فرانسه بود.

4- از جمله ی «قلبش مثل یک گلوله ی بزرگ نخ در سینه اش بالا و پایین می جهد.» کدام گزینه دریافت نمی شود؟

1) اضطراب      2) ترس                  3) نگرانی             4) شگفتی

5- کدام گزینه آرایه ی مربوط به عبارت «شب بیکران در مقابل این مخلوق کوچک قدعلم می کرد.» نیست؟

1) استعاره                2) تضاد           3) کنایه                   4) تشخیص

6- آرایه های عبارت «نقاب حزن انگیز ظلمت بر سر این کودک فرود آمده است.» در همه ی گزینه ها دیده می شود به جز ........

1) تشبیه                2) مجاز                  3) ایهام                      4) استعاره ی مکنیه

7- آرایه های عبارت«این فقط وحشت نبود که گریبانش را می گرفت، چیزی بود از وحشت هم موحش تر.» در همه ی گزینه ها دیده می شود به جز ..........................

1) اشتقاق            2) مجاز                    3) تشخیص               4) کنایه

8- عبارتن از خستگی به جان آمده بود.» یعنی:

1) از خستگی ناتوان شده بود.   2) از خستگی می نالید.    3) از خستگی طاقت خودش را هم نداشت. 4)از خستگی خوابش برد.

9- کدام کتاب اثر «ویکتورهوگو» نیست/

1) کارگران دریا             2) گوژپشت نتردام                  3) مردی که می خندد                      4) مائده های زمینی

10- معنی واژگان« کوکب، موحش، خلنگ، اشباح» به ترتیب در کدام گزینه دیده می شود؟

1) ستاره -  وحشتناک -  علف جارو -  تاریکی ها          2) ستاره -  وحشت زده -  چوب خشک -  سیاهی ها

3)  ستاره -  وحشتناک -  علف جارو -  سایه ها             4)ستاره -  وحشتناک -  چوب خشک -  تاریکی ها

11- کدام گزینه، اثر دیگر نویسنده ی «بینوایان» است؟

1) ژان والژان         2) مردی که می خندد        3) کلبه ی عموتم        4) در بیابان های تبعید

12- مفهوم عبارت« آرزو مکن که خدا را در جایی جز همه جا بیابی» چیست؟

1) خدا در بعضی جاها حضور دارد.                  2) خدا در جایی مشخّص حضور دارد.

3) خدا در همه جا حضور دارد.                       4) خدا در جایی جز همه جا حضور دارد.

13- «هر مخلوقی، نشانی از خداست و هیچ مخلوقی او را هویدا نمی سازد.» تلمیح دارد به:

1) وَ یُؤثِرون علی انفُسهم لو کان بِهِم خَصاصَةً          2)  لا یُحِبُّ الله الجَهرَ بالسّوءِ من القول الّا مَن ظُلِمَ

3) کُلُّ اَناءٍ یترشّح بما فیه                                   4) لا تدرکه الابصار و هو یدرک الابصار

14- کدام جمله بیانگر« تفکّر و نگرش مثبت» است؟

1) ای کاش عظمت در نگاه تو باشد.                                   2) خدا همان است که پیش روی ماست.

3) به هر کجا بروی جز خدا چیزی را دیدار نمی توانی کرد.       4) اعمال ما به ما وابسته است.

15- کدام جمله نشانه ی «عشق ورزی به زیبایی های جهان» است؟

1) می خواهم پای برهنه ام این نرمی را حس کند. معرفتی که قبل از آن احساسی نباشد، برای من بیهوده است.

2) هرگز در این جهان چیزی ندیده ام که حتّی اندکی زیبا باشد؛ مگر آن که فوراً آرزو کرده ام تا همه ی مهر من آن را دربرگیرد.

3) من شوق را به تو خواهم آموخت؛ اعمال ما به ما وابسته است.

4) اگر روح ما ارزش چیزی را داشته، دلیل برآن است که سخت تر از دیگران سوخته.

16- «هیچ چیز از او ذخیره مگذار» یعنی:

1) هیچ چیز ذخیره نکن. 2) هیچ چیز را پنهان نکن.     3) هیچ چیز را از او دریغ نکن.  4) هیچ چیز را به او واگذار نکن.

17- «تعلّل» یعنی:                       1) بهانه آوردن      2) دلیل آوردن  3) معطّل کردن    4) دیرکردن

18- در جمله ی «زبان می خاییم.»، «خاییدن» یعنی:

1) تکان دادن             2) خوردن          3) جویدن             4) لرزاندن

 

فصل پنجم: انواع ادبی

درس دوازدهم: درآرزوی تو باشم و دل می رود ز دستم

1- این شخصیّت «استاد سخن و یکّه تاز عرصه ی نثر مسجّع و شعر عاشقانه» است.

1) سعدی           2) مولوی           3) حافظ             4) سنایی

2- اشعار این شخص «سرشار از اندیشه های عمیق حکمی و عرفانی و احساس عواطف ژرف انسانی» است.

1) سعدی           2) مولوی           3) حافظ             4) سنایی

3- در مصراع«به وقت صبح قیامت که سر ز خاک برآرم» کدام آرایه دیده نمی شود؟

1) تلمیح                    2) ایهام                   3) مجاز                    4) کنایه

4- «نظر به سوی کسی داشتن» کنایه است از............................

1) به کسی نگاه کردن   2) کسی را دیدن       3) رفتار کسی را زیر نظر گرفتن       4) به کسی توجّه کردن

5- مفهوم بیت«حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم/ جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم» چیست؟

1) پرهیز از حوران بهشتی  2) پرهیز از بهشت   3) ثابت قدم بودن در عشق      4) نظر داشتن به مواهب معشوق

6- درباره ی بیت« به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم/ به خواب عافیت آن گه به بوی موی تو باشم» کدام گزینه درست است؟

1) «خوابگاه عدم»، اضافه ی استعاری است.        2) «بو» ایهام دارد، به معنای «رایحه» و «امید و آرزو»

3) «مو» مجازاً وجود معشوق است.                    4) «خوابگاه عدم» استعاره از «گور» است.

7- کدام گزینه«گذر از سختی های عشق را با حضور معشوق» بیان می کند؟

1) به خواب عافیت آن گه به بوی موی تو باشم.     2) هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن

3) مرا به باده چه حاجت که مست بوی تو باشم      4) بدان امید دهم جان که خاک کوی تو باشم

8- در کدام گزینه«خودخواهی و خودبینی در صورت خلاف وعده» وجود دارد؟

1) به خوابگاه عدم گر هزار سال بخسبم                  به خواب عافیت آن گه به بوی موی تو باشم

2) حدیث روضه نگویم، گل بهشت نبویم                 جمال حور نجویم، دوان به سوی تو باشم

3) می بهشت ننوشم ز جام ساقی رضوان                 مرا به باده چه حاجت که مست بوی تو باشم

4) هزار بادیه سهل است با وجود تو رفتن               اگر خلاف کنم سعدیا به سوی تو باشم

9- در مصراع«دل می رود ز دستم، صاحب دلان خدا را»، «خدا را» یعنی:

1) فقط خدا می داند  2) برای خدا می گویم           3) خدا را شاهد می گیرم          4) برای خشنودی خدا می گویم

10- مفهوم کنایی«دل از دست رفتن، کشتی شکستگان، تنگ دستی، موم بودن سنگ خارا در کف کسی» به ترتیب در گزینه ی ........................دیده می شود.

1) بی هوش شدن- افراد ناکام- خسّت – دانایی             2) بی اختیار شدن- گرفتاران- نداری- دانایی

3) عاشق شدن- افراد ناکام- نداری - توانایی                   4) عاشق شدن- گرفتاران – خسّت- توانایی

11- در کدام گزینه« تلمیح و تمثیل» دیده می شود؟

1) ده روزه مهر گردون، افسانه است و افسون        نیکی به جای یاران، فرصت شمار یارا

2) ای صاحب کرامت، شکرانه ی سلامت            روزی تفقّدی کن، درویش بینوا را

3) آسایش دو گیتی ، تفسیر این دو حرف است    با دوستان مروّت با دشمنان مدارا

4) هنگام تنگدستی در عیش کوش و مستی       کاین کیمیای هستی ، قارون کند گدا را

12- مفهوم کد


مطالب مشابه :


جزوه ی ادبیات فارسی سال سوم راهنمایی

جزوه ی ادبیات فارسی سال سوم سوال ، مقاله ، تست و انیمیشن های عربی سوم راهنمایی;




تست های درس های سوم و چهارم از فارسی هشتم

آموزش ادبیات فارسی راهنمایی تست های درس های سوم و چهارم از دانلود کتاب فارسی سال




جواب نوشتن درس چهارم

ادبیات سال سوم راهنمایی. -مقهور(جمله ی خبری) :درجهان هستی تمامی آفرینش های




تست های کامل از کل کتاب سوم راهنمایی فارسی

تست های کامل از کل کتاب سوم راهنمایی تست های کامل از کل آزمون ادبیات سوم راهنمایی.




تست های درس های اول و دوم فارسی هشتم

تست های درس های اول و کتاب راهنمای معلم فارسی سال نمونه سوال ادبیات سوم راهنمایی.




تست ریاضی پیشرفته سوم راهنمایی

تست ریاضی پیشرفته سوم راهنمایی تست های ویژه من میخوام تجربه های سال قبلم رو به شما




تست های کامل از کل کتاب فارسی سوم راهنمایی

تست های کامل از کل کتاب کتاب راهنمای معلم فارسی سال نمونه سوال ادبیات سوم راهنمایی.




تست های درس به درس ادبیات سال دوم

تست های درس به درس ادبیات سال دوم ای خالقی که راهنمایی فصل سوم:ادبیات




برچسب :