نمونه سئوالات متاجر-متون فقه 1

 

1-اطلاق البیع یقتضی کون الثمن حالاً وان تعجیله فی متن العقد ،اکره لحصوله بدون الشرط.

الف) بیع، در صورت اطلاق ،اقتضا می کند که ثمن حال باشد و شرط تعجیل آن در متن عقد،جز تاکید نیست زیرا بدون شرط هم منظور حاصلست  .*

ب) در صورتیکه ثمن معامله حال باشد،اطلاق بیع،مقتضی فوریت پرداخت ثمن است و اگر تعجیل    آن شرط شود تاکید مقتضای عقد است.

ج) در معاملات ثمن معامله حال باشد،اطلاق بیع،مقتضی فوریت پرداخت ثمن است و اگر تعجیل آن شرط شود تاکید مقتضای عقد است.

د) در صورتیکه در معامله تاکید بر حال بودن ثمن شود،باید بر طبق اقتضاء تاکید ثمن بلافاصله پرداخت گردد.

--------------------------------------------------------------- 

 

2- لواشتری شیً ظناً امکان تسلیمه ثم عجز بعده،حکم معامله چیست؟

الف) معامله قابل فسخ برای مشتری است. *

ب) معامله صحیح است و بایع الزام به تسلیم می شود.

ج) معامله باطل است زیرا مورد معامله قابل تسلیم نیست.

د) معامله صحیح است و مشتری می تواند در ازاء عدم تسلیم مبلغی از بایع مطالبه کند.

 

 --------------------------------------------------------------------

3- با توجه به عبارت "یشترط فی اللزوم الملک لکل من المتبایعین لما ینقله من العوض فبدونه یقع العقد موقوفاً " کدام گزینه صحیح است؟

الف) مالکیت شرط صحت است

ب) مالکیت شرط لزوم است*

ج) بیع فضولی از اصل باطن است

د) اجاره مالک ناقل است.

 

 ----------------------------------------------------------------------------

4- ترجمه دقیق عبارت" یشترط علم الثمن فلا یصح البیع بحکم احد المتعاقدین و ان ورد فی روایه شاذه جواز تحکیم المشتری" کدام گزینه صحیح است؟

الف) علم به ثمن هنگام عقد شرط است بنابر این صحیح نیست که تعیین ثمن به رای یکی از متعاملین موکول شود هر چند در روایت نادری حکم قرار دادن مشتری جایز شمرده  شده است. *

ب) علم به ثمن هنگام عقد شرط است بنابراین صحیح نیست که تعیین ثمن به رای یکی از متعاملین موکول شود مگر آنکه مشتری کسی را برای تعیین ثمن حکم قرار دهد.

ج) علم به ثمن هنگام عقد شرط نیست مگر آنکه طبق روایت با توافق متعاقدین مشتری حکم قرارداده شود.

د) علم به ثمن هنگام عقد شرط است و در صورت اختلاف مشتری می تواند به حاکم رجوع کند.

 

 ---------------------------------------------------------------

5- دلیل قسمت اخیر عبارت "یجوز بیع الزرع قائماً فولم المشتری للبائع فصله" کدام گزینه صحیح است؟

الف) لان المشتری ظالم

ب) لان البائع ظالم

ج) لان البائع لاحق له

د) لان المشتری ظالم و لا حق لعرق ظالم*

 -------------------------------------------------------------------------------------

 

6- و یشترط فی اللزوم الملک لکل من البایع و المشتری لما ینقله من العوض

الف) شرط لازم در بیع آن است که بایع و مشتری مالک چیزی باشند که بطرف مقابل انتقال می دهند

ب) بیع در صورتی لازم است که بایع و مشتری نسبت به انتقال مال خود به دیگری اقدام کرده باشند

ج) مالکیت بایع و مشتری نسبت به آنچه به طرف مقابل انتقال می دهند شرط لزوم عقد بیع است. *

د) انتقال عوضین به بایع و مشتری در صورتی است که انتقال بصورت لازم و غیر قابل فسخ بعمل آید.

 

 ---------------------------------------------------------------------------------

7- مستند عبارت"لا یصح بیع المباحات قبل الحیازت" کدام گزینه است؟

الف)لابیع الا فی ملک *                                 ج)مباحات قابل حیازت نیستند

ب) مباحات قابل تملک نیستند                       د)مباحات ملک مطلق نیستند.

 

 --------------------------------------------------------------------------------

8- در این متن" لوللمشتری ضامن عن البایع درک ما یحرثه فالاقوی جوازه" منشا جواز کدام گزینه است؟

الف) چون حق در ذمه بایع ثابت شده است

ب) ضمان مالم یجب مانعی ندارد

ج) ضمان از دینی که سبب آن ایجاد نشده مانعی ندارد.

د) وجود سبب ضمان به هنگام عقد کافی است. *

 --------------------------------------------------------------------------------

 

9- "ترک بیع مالم یقبض مما یکال أو یوزن"

الف) بنابراین متن فروش اشیاء معدود تا زمانی که مقبوض نشده اند ، اشکال ندارد.

ب) بر بایع اینکه چیزی را که هنوز قبض نکرده بفروشد کراهت دارد

ج) بر بایع اینکه چیزی را که هنوز قبض نکرده بفروشد کراهت دارد و این کراهت در اشیاء و اجناسی است که تقدیر و اندازه گیری آنها به کیل و وزن است*

د) گزینه الف و ب صحیح است .

 

 --------------------------------------------------------------------------------

10-" فلا تکفی المعاطاة " با توجه به این عبارت ،کدام گزینه صحیح است؟

الف) عطا کردن هر یک از بایع و مشتری عوضین را به همدیگر کافی است.

ب) بیع معاطاتی صحیح است

ج) معاملاتی که به صورت معاطات انجام می شود افاده ملکیت می کند.

د) معاملاتی که به صورت معاطات انجام می شود افاده ملکیت نمی کند، چون مالکیت از طریق عقد حاصل می شود. *

 --------------------------------------------------------------------------------

 

11-با توجه به عبارت " یشترط فی اللزوم الملک لکل من المتبایعین لما من العوض فبدونه یقع العقد موقوفاً" کدام گزینه صحیح است

الف) مالکیت شرط صحت است

ب) مالکیت شرط لزوم است *

ج)بیع فضولی از اصل باطل است

د)اجاره مالک ناقل است.

 

 --------------------------------------------------------------------------------

12-"یقدم قول البایع لو اختلفا فی المبیع ،الاصل" .   مقصود از اصل چیست؟

الف) اصل ،استصحاب بقاء مالکیت بایع بر مقدار زائد است

ب) اصل ،عدم دخول زائد در مبیع است*

ج) اصل ،برائت ذمه بایع از تسلیم مقدار زائد به مشتری است

د) اصل ، صحت معامله و تقدم اظهارات بایع است که مالک مبیع بوده است.

 

 --------------------------------------------------------------------------------

13- با توجه به متن "والارش مثل نسبت التفاوت بین القیمتین من الثمن" اگر کالا صحیحاً 100، معیباً 80 و ثمن 60 تومان باشد،ارش آن چند تومان است؟

 الف) 12*                                             ب) 15

   ج)  17                                               د)20

 

 --------------------------------------------------------------------------------

14- طبق نظر مشهور فقها ،اگر مشتری و بایع در تغییر و عدم تغییر مبیع اختلاف کردند ، قول چه کسی مقدم است؟

الف)بایع با قسم                        ب)بایع بدون قسم

ج)مشتری با قسم*                      د)مشتری بدون قسم

 

 --------------------------------------------------------------------------------

15- با توجه به عبارت "ولو باع فقیزاً من صبرت صح و ان لم یعلم کمیه الصبره" کدام گزینه صحیح است؟

الف) چون کمیت مبیع مجهول است بیع غرری است

ب) در صورت نقص ،بیع لازم الوفا است

ج) در صورت نقص بیع از اصل باطل است

د)در صورت نقص ،خیار تبعض صفقه ایجاد می شود*

 --------------------------------------------------------------------------------

 

16-لو ادعی المشتری عدم اقباض جمیع المبیع حلف.....

الف)البایع عملاً بالظاهر

ب) البایع لانه یحتاط لنفسه

ج)المشتری لانه یحتاط لنفسه

د)المشتری لاصاله عدم وصول حق*

 --------------------------------------------------------------------------------

 

17- ولو باع قفیراً من صبره....

الف) بطل لان الصبره مجهوله المقدار

ب)بطل لان المبیع مجهول المقدار

ج)صح لان الصبره معلومه المقدار

د)صح لان المبیع مضبوط المقدار*

 

 --------------------------------------------------------------------------------

18-با توجه به عبارت "فالنماء المتخلل بین العقد والاجازه للمشتری" کدام گزینه صحیح است؟

الف)اجازه کاشف از صحت عقد فضولی از هنگام وقوع است

ب) اجازه ناقل است و عقد فضولی از هنگام اجازه صحیح است

ج)اجازه در بیع فضولی عقد جدیدی است

د) بیع فضولی از اصل باطل است و اجازه تاثیری ندارد.

 --------------------------------------------------------------------------------

19-با توجه به عبارت "اطلاق البیع یقتضی قبض العوضین" کدام گزینه درست است؟

الف) شرط تأخیر در قبض عوضین اشکالی ندارد*

ب) شرط تأخیر در قبض عوضین جایز نیست

ج) شرط بر خلاف مقتضای اطلاق عقد باطل است

د) شرط بر خلاف مقتضای ذات عقد اشکالی ندارد

 --------------------------------------------------------------------------------

 

20-با توجه به عبارت "لو تلف المبیع قبل القبض فمن البایع" کدام گزینه درست است؟

الف) اگر مبیع در زمان خیار مختص به بایع تلف شود، به عهده بایع است

ب) اگر مبیع در زمان خیار مشترک تلف شود ، به عهده بایع است

ج) با قبض، ضمان مبیع به مشتری منتقل می شود*

د) قبض تاثیری در انتقال ضمان ندارد.

 

--------------------------------------------------------------------------------

۲۱ - لو اشتری شیئ ظنا امکان تسلیمه ثم عجز بعده ، حکم معامله چیست؟

1) معامله قابل فسخ برای مشتری است*

2) معامله صحیح است و بایع ، الزام به تسلیم مبیع می شود

3) معامله ، باطل است زیرا مورد معامله قابل تسلیم نیست

4) معامله صحیح است و مشتری می تواند در ازا عدم تسلیم، مبلغی از بایع مطالبه کند

 

 -----------------------------------

22- با توجه به عبارت (( یرجع بالاقاله کل عوض الی مالکه )) کدام گزینه صحیح است؟

1)اقاله، قابل فسخ بیع به دلیل خیار  است

2)اقاله ، بیع جدیدی است در حق متعاقدین

3)اقاله وقتی صحیح است که عوضین موجود باشد

4) اقاله فسخ بیع است با رضای طرف مقابل*

 -----------------------------------

 

23-((  الاقاله فسخ لا بیع فی حق المتعاقدین و الشفیع ))  مراد از شفیع چیست؟ چرا ؟

1) شریک ،که اقاله فسخ است و حق شفعه جاری می شود

2) شریک ، که اقاله بیع نیست تا حق شفعه جاری شود*

3) صاحب حق شفعه ، که اقاله مربوط به بیع است و شفعه در آن جاری می شود

4) صاحب حق شفعه ، که در اقاله حق شفعه برای متعاقدین جاری می شود

 -----------------------------------

24- اگر بیع به صورت مطلق باشد اقتضا می کند که :

1)ثمن موجل باشد

2)ثمن حال باشد*

3) تفاوتی بین حال و موجل بودن ثمن نیست

4) برای پرداخت ثمن مدت معلومی معین شود

 -----------------------------------

25- چنانچه برای پرداخت ثمن وقت معینی شرط شود و ثمن در آن وقت به فروشنده تحویل نشود:

1) بایع لزوما بیع را فسخ کند

2) بایع لزوما به بیع مذکور ملتزم می شود

3) بایع بین فسخ وامضای بیع مخیر است*

4) مشتری باید لزوما ثمن را به بایع تحویل دهد

 -----------------------------------

26- چنانچه بایع برای بیع نقد بهایی و برای بیع نسیه بهای بیشتری تعیین کند، بیع مذکور چه حکمی دارد؟

1) بیعی که مردد میان دو ثمن است باطل است*

2) بیع صحیح است و باید بهای بیع نقد را دریافت کند

3) بیع صحیح است و باید بهای بیع نسیه را دریافت کند

4) ) بیع صحیح است و بایع مخیر است هر کدام از ثمن بیع نقد و نسیه را که می خواهد دریافت کند

 

 -----------------------------------

27-  اگر فروشنده کالایی را که به نسیه فروخته است بخرد در چه صورت بیع اول باطل است؟

1) در صورتی که زمان پرداخت ثمن اول فرا رسیده باشد

2) در صورتی که در بیع اول شرط کند که مشتری آن را به بایع بفروشد*

3) در صورتی که با جنس دیگری غیر از جنس بیع اول بخرد

4) در صورتی که به قیمت کمتری از ثمن بیع اول بخرد

 

 -----------------------------------

28- چنانچه مشتری  پیش از موعد مقرر ثمن را به بایع بدهد

1) بایع می تواند از قبول آن خودداری کند*

2) بایع باید لزوما ثمن را دریافت کند

3) بایع مخیر است در قبول و رد آن به حاکم شرع

4) ثمن در دست بایع ِِ، امانت می شود

 

 -----------------------------------

29- مفاد عبارت"لا حجر فی زیاده الثمن و نقصانه اذا عرف المشتری القیمه" کدام است؟

1)اگر مشتری قیمت کالا را به بایع بشناساند بر بایع و مشتری در خرید و فروش کالا به بیشتر و کمتر از قیمت منعی نیست

2) بایع می تواند کالا را بیشتر یا کمتر از قیمت آن بفروشد در صورتی که مشتری قیمت آن را بداند*

3)هر گاه بایع قیمت کالا را به مشتری بشناساند می تواند کالا را بیشتر یا کمتر از قیمت آن بفروشد

4)هر گاه مشتری و قیمت کالا شناخته شده باشد در فروش کالا به بیشتر یا کمتر از قیمت آن منعی نیست

 

 -----------------------------------

30-مفاد عبارت "لا یجوز تأجیل الحال بزیاده" چیست؟

1)مدت دار کردن بیع نقدی  با افزودن مدت بیع جایز نیست

2) مؤجل  کردن بیع مدت دار با افزودن مدت بیع جایز نیست.

3)مدت دار کردن بیع نقدی با افزودن بهاء جایز نیست*

4)فوری کردن بیع مدت دار با افزودن بهاء جایز نیست

 

 -----------------------------------

31- حکم تلف مبیع قبل از قبض و نمایی که بین عقد و تلف پیدا می شود چیست؟

1) تلف مبیع از بایع و نماء برای مشتری است. *

2) تلف مبیع و نماء برای مشتری است

3) تلف مبیع و نماء برای بایع است

4)تلف مبیع از مشتری و نماء برای بایع است

 

 -----------------------------------

32-کدام حکم در مورد قبض کردن صحیح نمی باشد؟

1)مطلق گذاردن حق ،قبض کردن ثمن و مثمن را اقتضاء می کند.

2) هر گاه بایع و مشتری از قبض ثمن  ومثمن قبل از همدیگر خودداری کنند باید با هم قبض و اقباض کنند

3)بایع نمی تواند تحویل مبیع را تا مدت معینی به تأخیر اندازد و از آن به بهرهای معین بهره برداری کند. *

4)قبض کردن در اموال منقول به نقل کردن آن و در غیر منقول تخلیه کردن آن است.

 

 -----------------------------------

33-چنانچه بعضی از مبیع ،معیوب یا تلف شود:

1)مشتری باید پس از گرفتن ارش عقد را فسخ کند

2)مشتری بدون دریافت ارش عقد را فسخ می کند.

3)مشتری در گرفتن ارش و فسخ عقد تخییر دارد*

4)مشتری لزوما باید ارش دریافت کند

 

 -----------------------------------

34-چنانچه مشتری پس از تحویل مبیع کم بودن آن را ادعا کند، حکم چیست؟

1)مشتری سوگند می خورد در صورتی که به هنگام سنجیدن کالا حاضر بوده است

2)بایع سوگند می خورد در صورتی که به هنگام سنجیدن کالا حاضر نبوده باشد

3) مشتری سوگند می خورد در صورتی که به هنگام سنجیدن کالا حاضر نبوده باشد*

4) مشتری سوگند می خورد چه به هنگام سنجیدن کالا حاضر بوده یا نباشد  

 

 -----------------------------------

35-در صورتی که اختلاف بایع و مشتری در مقدار ثمن باشد:

1) با وجود عین ثمن بایع سوگند خورده و با فرض تلف آن مشتری سوگند می خورد*

2)با فرض وجود عین ثمن ، مشتری سوگند خورده و با فرض تلف آن بایع سوگند می خورد

3)با فرض وجود عین و تلف آن بایع سوگند می خورد

4) در هر حال هر دو سوگند خورده و عقد باطل می شود

 

 -----------------------------------

36- چنانچه اختلاف بایع و مشتری در تعیین مبیع باشد حکم چیست؟

1) بایع سوگند می خورد

2) هر دو سوگند می خورند*

3) مشتری سوگند میخورد

4) هیچکدام سوگند نخورده بلکه طبق قرعه عمل می شود.

 

 -----------------------------------

37- در کدامیک از موارد اختلاف بایع و مشتری ، قول بایع با سوگند مقدم نمی شود؟

1) اختلاف در اندازه مبیع

2) اختلاف در تعیین مبیع*

3) اختلاف در میزان مدت

4) اختلاف در شرط کردن ضامن از طرف بایع

 

 -----------------------------------

38-اجرت سنجیدن مبیع و ثمن و دلال به ترتیب به عهده کدامیک از طرفین عقد است؟

1) بایع- مشتری – بایع

2) بایع – بایع  - مشتری

3) بایع – مشتری – دستور دهنده به آن*

4) مشتری – بایع – دستور دهنده به آن

 

 -----------------------------------

39- کدام حکم در مورد اقاله صحیح نیست؟

1)اقاله از نظر امامیه بیع محسوب نمی شود

2) اقاله با زیاد و کم  کردن بها صحیح نیست

3) با اقاله مزد دلال از بین نمی رود

4) به وسیله اقاله حق شفعه ثابت می شود*

 ----------------------------------------------------------

۴۰- « و لو شق العد اعتبر مکیال و نسب الباقی الیه» یعنی چه ؟

۴۱-« و یرجع کل عوض الی مالکه فان کان تالفا فمثله او قیمته» یعنی چه ؟

 


مطالب مشابه :


کتاب متون فقه 1 تا 4 (لمعه دمشقیه)

جزوات دانشگاهی (دانشگاه بیرجند) حقوق - کتاب متون فقه 1 تا 4 (لمعه دمشقیه) - <-BlهقشogDescription->




متون فقه 2

متون فقه 2. مقدمات عقدنکاح: 1-امرازدواج مستحب موکداست،توضیح اینکه ازدواج کردن برای کسی مستحب




متون فقه

که اینها 4اصل اند: 1- اصل برائت : اجماع : درلغت به دومعنای 1) عزم متون فقه




منابع ارشد

منابع مطالعاتی دروس مجموعه حقوق متون حقوقی به زبان خارجه 1) Law Text ، دكترافتخار جهرمي




متون فقه

حقيقت - متون فقه - فرهنگی واجتماعی درس متون فقه (میراث) جلسه ی اول باتدریس




متون فقه 1

مسائل فقهی و اصولی - متون فقه 1 - برسی مسائل فقهی و اصولی از منظر فقها و علما




نمونه سئوالات متاجر-متون فقه 1

منشور حقوق خصوصی - نمونه سئوالات متاجر-متون فقه 1 - حقوقی، علمی، پژوهشی




برچسب :