تاریخ ادبیات1بخش3

خود آزمايي ها بزوهش ها و خلاصه ي درس هاي تاريخ ادبيات1 (قسمت سوم(

 

پاسخ خود آزمايي هاي نمونه صفحه 183

1)    از ملت هاي مصر، کلده، آشور، بابل و ايران وام گرفتند.

2)                       بوطيقا(فن شعر)

3)                       ايلياد و اوديسه هومر

4)    تيري به پاشنه ي پايش که رويين نبوده، اصابت مي کند و او را مي کشد.

5)    هر دو از «هومر» است که ظاهراً ده قرن پيش از ميلاد مسح مي زيسته است.

6)                       نمايش نامه نويسي

7)    جنگ يوانان با ترواست و آن چنين است که پاريس، فرزند پريام، پادشاه تروا، اسپارت مي رود و منلائوس، پادشاه آن سرزمين او را به گرمي در خانه ي خود مي پذيرد. پاريس با همسر منلائوس مي گريزد. پادشاه براي انتقام جويي از يونانيان کمک مي طلبد و جنگ ده ساله اي به پا مي شود.

8)    با توجه به پختگي و قدرتي که در منظومه هاي ايلياد و ادويسه مشاهده مي شود .

9)    انه ايد : سروده ي ويرژيل       بهشت گم شده اثر جا ن ميلتون

رامايانا و مابهاراتا: سروده ي صدها شاعر بي نام و نشان

الحماسه : سرودي بحتري

اومانيسم همان جنبش فرهنگ دوستان استکه بازگشتي به دوره ادبيات يونان باستان است .

با اسفنديار زيرا هر دو رويين تن بودند با يان اوصاف که آشيل از ناحيه پاشنه ي پا آسيب پذير بود و اسفنديار از نا حيه چشم .


درس بيستم ادبيات اروپا و مکتب هاي ادبي

پاسخ خود آزمايي هاي نمونه صفحه 188

1-رنسانس(احياء‌تجديد ) در حقيقت نوعي بازگشت به دوران ادب و هنر گذشته است که در ربع آخر قرن چهاردهم شروع شد و تا سال 1959 ميلادي ادامه داشت .

2-فلورانس

3-چهره ي لائوار معشوقه ي پتراک در آثارش تصوير زني فاضل فرهيخته و والامقام است و برخلاف نظر اهل کليسا در آن روزگار شيطان مجسم وعامل گناه نيست .

4-ابهام هنري به آثار او حالتي خردگرايانه مي دهد و او بادقت و ظرافت هم چو کالبدشناس اندامها و اجزاء‌را ترسيم مي کند و نشان دهنده ي تاکيد هنرمند بر آزادي و جايگاه انساندر تفکر او مانيستي است .

5-لبخندي رازناک و ابهام آلود که در حقيقت حالتي گذراو دواينچي اين حال زودگذر را به ابديت پيوندزده است .

6-انقلاب صنعتي

7-رساله الغفران

8-دکامرون مجموعهاي ازداستانهاي کوتاه است که نويسنده ي آن بوکاچيو از جامعه ي روزگار خود انتقاد مي کند.

9-شک در مسايل اجتماعي و مقابله با انديشه هاي کليسا

 


درس بيستم و يکم :‌کلاسي سيسم

پاسخ خود آزمايي  هاي نمونه  صفحه  195

1- مي توان اين مکتب را مکتب سنت گرايي در ادبيات و هنر به ويژه تقليد از نويسندگان باستان دانست .

2- آغاز قرن هفدهم

3- بوالو

4- تقليد از طبيعت اصل عقل نزاکت ا دبي آموزندگي و خوشايندي

5- گفته ي نيکولا بوالو ادبيت و منتقد فرانسوي به اصل تقليد از طبيعت اشاره دارد.

6- از نظر اين مکتب اثر ادبي بايد از لحاظ اخلاقي و تاريخي آن چه را که با عرف و عادت عمومي موافق باشد مطرح کند بنابراين اصل هماهنگي با روحيات مخاطبان هنر در اين مکتب اصلي بنيادين است .

7- لويي چهاردهم اين پادشاه يک هدف داشت وآن عظمت فرانسه و عزت شاه بود . او به چيزي کم تر از کمال قانع نبود . بلند پروازي او در ساختن کاخ و رساي تجربه ي تازه اي در خلق زيبايي بود.

8- بوالو فرانسوي با فن شعر مولير فرانسوي با نمايشنامه ي خسيس جان ميلتون انگليسي با بهشت گمشده راسين فرانسوي با استر

9- راسين با اين تراژدي ها : 1- استر 2- اسکندر کبير 3- مهردارد 4- بايزيد.


درس بيست و دوم :‌عصر روشنگري و رومانتي سيستم

پاسخ خود آزمايي هاي نمونه صفحه 201

1-                       ژان ژاک روسو – ولتر

2-    اعتقادداشتند بشر ذاتا به نيکي گرايش دارد و چنين استدلال مي کردند که عواطف آدمي همانند خرد او قابل اعتماد است .

3-    در ايجاد فضاي روشنفکري و آگاهي مردم نقش مهمي بازي کرد و با پيروزي اين اثر در حقيقت فلسفه و تفکر پيروز شدند در زمينه ي انقلاب مردمي را فراهم آورد .

4-    کلاسيک ها ايده آل هسند يعني در هنر فقط خوبي و زيبايي را مي خواهند در حالي که رمانتيک ها مي کوشند افزون بر زيبايي ها زشتي ها و بدي ها را هم نشان دهند . نکته ي ديگر اين استکه کلاسيک ها عقل را اساس شعر مي دانند و رمانتيک ها بيش تر پاي بند احساس و خيال پردازي اند.

5-    مکتب آزادي  بدين معني که هنر هر بخش از زندگي را که خواست  مي تواند آزادانه به تصوير بکشد.

6-    الف- هنر مند هر بخش از زندگي را که خواست مي تواند آزادانه به تصوير بکشد

ب- هنر مند رمانتيک که از قيد و بند اشرفي کلاسي سيسم آزاد شده است مي تواند من وجودي خود را در هنر مستقر سازد.

ج- رمانتي سيسم مکتب دل است ودل بايد بدون قيد و بند سخن بگويد.

د- رمانتيک ها با انوعي حالت عارفانه به زندگي مي نگرند .

7- ويلهلم شلگل و برادرش فرديک شلگل

8- 1-تصوير آزادانه از زندگي جواني خود .

2-من وجودي خود را به تصوير کشيده است .

3-رگه هاي عرفان در قطعه ديده مي شود و.....

9- گوته


درس بيست و چهارم :‌ دو نمونه از آثار رئاليست ها

پاسخ خود آزمايي هاي نمونه صفحه 213

1-    در مرحله ي معين از تکامل فکري بشر به وجود آمد يعني زماني که انسانها به شناخت ماهيت و جهت تکاملي اجتماعي نياز مبرمي داشتند و آن هنگامي بود که مردمي سرچشمه ي اعمال وافکار انسان ها را علت هاي مادي مي دانستند .

2-    اين گروه نقاش نام خود را از دهکده ي باربيزون در شمال فرانسه گرفته بودند . پيروان اين مکتب در کار پرداختن مناظر طبيعت سنت هاي نقاشي کلاسيک و ايتاليايي را که مرسوم آن زمان بود . منسوخ مي شمردند و خواهان مشاهده ي مستقيم طبيعت بودند .

3-    آدم واقع گرا به بيلچه مي گويد: بيلچه اما طعبيت گرا مي گويد: کج بيلها کهنه ي لعنتي :

طبيعت گرايي حالي از انگشت نهادن بر پليدي ها و زشتي هايي است که بي محابا و به دقت توصيف آنها  مي پردازند و در هر چيز جنبه ي ناگوار آن را مي بينند اما واقع گرا چيزها را همانگونه که هست مي بيند و توصيف مي کند. 

4-    بيشتر با کارهاي بالزاک شروع مي شود تعهد به باز آفريني دقيق و کامل و صادقانه اما ساده ي محيط اجتماعي و جهان معاصر از ويژگي هاي آن است .

5-    تاکيد بر روي کار که کار عنصري خلاق است و باعث شکوفايي انسان و جامعه مي گردد.

6-    بله زيرا مکتبي اميدوار و خوش بين است ومعمولا قهرمانان داستان از محيط خويش جلوترند و براي رسيدن به اجتماعي تازه تلاش مي کردند .

7-    در اين سبک همه چيز عادي است اما يک عنصر جادويي وغير طبيعي در آنها وجود دارد . مبتکر آن کابريل گارسيا مارکز نويسنده ي معاصر آمريکاي لاتين با نوشتن رمان صد سال تنهايي.

8-    (مطالعه داستان و دريافت عناصر واقعي به عهده ي دانش آموزان واگذارمي شود.)

گفتني است آثار فريت ادگو نويسنده و شاعر معاصر ترکيه ترجمان احساس زندگي روشن فکران ترکيه است که دستخوش نوسان هاي سياسي و مناسبات اقتصادي کشور خويش اند . با توجه به مکتب ادبي او افراد داستان او مردمياند عادي اند .

9-                       به عهده ي دانش آموزان

گفتني است اوکتاويوپاز در آثار اصالت رادر دهقانان و کارگران مزارع مي دهد . پدر اين نويسنده ي مکزيکي وکيل دعاوي زاپاتا انقلابي معروف بود.

10-وي رمان نويس فرانسوي و پيشواي ناتوراليست ها بود. اعتقاد داشت واقع گرايي علمي يا طبيعت گرايي فرمول کاربرد علم جديد در ادبيات است .


درس بيست و پنجم :‌طبيعت گرايي (ناتوراليسم)

پاسخ خود آزمايي هاي نمونه صفحه  228

1- رئاليست نگاهي مثبت و سازنده به جامعه دارد و طبيعت را آن گونه که هست تصوير مي کند اما ناتوراليسم جامعه بشري را به گونه اي ياس آور توصيف مي کند و بر جنبه هاي زيشت و پليد طبيعت و انسان توجه خاصي مي گردد.

2- به معنايي به کار مي رفت که ماده گرايي و لذت جويي وهر گونه دين گريزي را در بر مي گرفت و تا قرن ها معني اصلي آن همين بود.

3- نقاشي بود که مي کوشيد تا شکل هاي موجود در طبيعت را به طور دقيق تقليد و نقاشي کند .

4- نام اميل زولارا چون سبک خاص داستانهاي اوست که تقريبا جوهره ي طبيعت گرايي است .

5- انقلاب صنعتي که موجب توسعه ي گسترده اي در عرصه ي اقتصادي شد. سکه اي بود که آن روي آن فقر سياه و دردناک و بردگي انسانها بود . اين تضادها در آثار طبيعت گرايان نقش ا ساسي داشت. تلاش براي کسب ثروت و قدرت از طريق توسعه ي کار مضمون صريح بسيار از رمان ها از جمله پول اثر اميل زولاست .

ناتوراليست ها با پرداختن به مسايل طبقات زحمت کش با انقلاب صنعتي  وپيامدهاي آن پيوند مستقيمي دارند .

6- گروه ادبيمدان ضد رمانتيک بودند و اعضاي اين گروه کتابي به نام شب هاي مدان منتشر کردند .

اميل زولا و گي دو موپاسان افراد شاخص اين گروه بودند .

7-    ترزراکن اثر ميل زولا

8- ناتوراليست ها زبان محاروه را نخست در رمان وسپس در تئاتر وارد کردند . آنها در نقل گفت و گوها همان جملات تعبيراتي را به کار مي بردند که افراد استعمال مي کنند .

9- چون ناتوراليسم ها از لحاظ موضوع چه در رمان و چه در نمايش نامه همواره تصوير گر طبقات زحمت کش اند به همين سبب آن را شعر تهي دستان گفته اند .

10-    آنان مانند نيچه فيلسوف معروف آلماني انسان را ضمير نمي ديدند بلکه او را يک نظام عصبي و قابل تشريح علمي مي دانستند. در حقيقت رمان ها و آثار پيروان اين سبک آزمايشگاه تشريح مزاج افراد جامعه بود .

11-    او رمان نويس تواناي آمريکايي است . برخي او را واقع گرا مي دانند اما در واقع  رمان هاي او بازتاب نوميدي نويسنده و هم نمايانگر روح مبارز اوست . اشتاين يک استاد ابيدات کارگري بود و زندگي قربانيان بدبخت و تيره روز را با چيره دستي کامل و با بياني ساده و رش ترسيم مي کرد . در سال 1962 جايزه ي ادبي نوبل به اشتايل بک اعطا شد . رمان معروف او خوشه هاي خشم نام دارد .

12-                      به عهده دانش آموزان

13-    نماد تظاهر به تجمل گرايي و يا فقره سياه و دردناک قشري از جامعه

14-                      طبقه ي زحمت کش و محروم جامعه

15-    چون نا توراليست ها با افشاي واقعيت هاي تلخ زندگي رياکاري ها نابساماني ها وبيدادگري هاي پنهان وآشکار جامعه پرداختند و هنر را در خدمت مردم و زندگي در آوردند .


درس بيست و ششم : نماد گرايي (سمبوليسم)

پاسخ خود آزمايي صفحه 237

1- در نظر بودلر دنيا جنگلي است مالامال از علايم واشارات حقيقت از چشم مردم عادي پنهان است و تنها شاعر با قدرت ادراکي که دارد به وسيله ي تفسير و اين علايم مي تواند آن را احساس کند.

2-    شارل بودلر

3- سمبوليسم هنر بيان افکار و عواطف نه از راه شرح مستقيم نه به وسيله ي تشبيه آشکار آن افکار وعواطف به تصوير هاي عيني ملموس بلکه از طريق اشاره به چگونگي آنها واستفاده از نمادهايي بدون توضيح براي ايجاد آن عواطف وافکار به ويژه در حوزه ي شعر

4-    ادبيات عرفاني به ويژه در حوزه ي شعر

5- تصوير ها با همه ي  تفاوت هايي که دارند داراي نقطه ي مشترکي اند که با استفاده از آن شعر را مي توان تفسير و حتي معنا کرد .

6- توجه به فلسفه ي بدبيني او باعث مي شد که هنرمندان سمبوليسم هيچ چيزي را مناسب تر از د کور ها مه آلود و مبهمي که تمام خطوط تند و قاطع زندگي در ميان آن ها محو مي شود ندانند.

7- شاعر سمبوليست در محيط الهام آميز پيرامون خود و در ميان روياهايشان تسليم ماليخولياي خود مي شد قصر هاي کهنه و متروک و شهرک هاي خراب و سوسوي نور چراغ در شب ظلماني و تکان خوردن اشباح روي پرده . به عبارت ديگر حالت اندوه بار و ماتم زاي طبيعت و مناظر و حوادثي که مايه ي ياس و عذاب ونگراني و ترس انسان مي شوند سلطنت سکوت را فرا ياد مي آورند .

8- شعر را زا قيد هاي وزن و قافيه سنتي رها کردند و شکل شعر منثور را که به کار گرفتند .

9- گلهاي بد بو: از بوردلر – فصلي دردوزخ: از ژان آرتومبر – بعد از ظهر يک فون: از استفاده ملارمه – سوسک طلايي : از ادگار آلن پو.

10-                      به عهده ي دانش آموزان

11-                      نماد روح ياس زده و حالت اندوه بار و ماتم زا

12-                      به عهده دانش آموز

13-    قصد دارد به فراسوي واقعيت رخنه کند و جهاني آرماني را بجويد.


مطالب مشابه :


معرفي مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ وهنر شماره 1 مازندران

معرفي مركز آموزش عالي علمي كاربردي فرهنگ وهنر کتابخانه دیجیتال دانشگاه علوم پزشکی بابل




علمی کاربردی مازندران---- معرفی ریاست محترم دانشگاه علمی کاربردی استان مازندران

دانشجویی،فرهنگ دانشجویی،ارتباط تدریس در دانشگاه پیام نور بابل ،ساری ،بهشهر




معماری وهنر اسلامی

زمانی که به معبد های مصری ، دیوارهای شهر بابل یا زیگورات وتولد مجدد فرهنگ وهنر




خودکشی فرهنگی (آغاز سلسله بحث های درباره ایران باستان)+ پاسخی به شاگردان مکتب پان ترکسیست

فرهنگ وهنر ایرانی - خودکشی فرهنگی یونانی است بیست سال در ایران و بابل بسر می برده است.




‌اطلاعيه ‌سازمان‌ سنجش‌ آموزش‌ كشور

بابل- آمل- محمود آباد- قائمشهر) مركز آموزش علمي- كاربردي فرهنگ و هنر واحد شماره 4




ششمین فراخوان منطقه ای مقاله مازندران شناسی

5- نقش ادبیات ،فرهنگ وهنر ومیراث فرهنگی بومی بابل ، شهرک طالقانی ، طبقه پایین




کمبودهای زیرساختی فرهنگی مازندران به وزیر ارشاد اعلام شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالان عرصه فرهنگ وهنر وضعیت خطرناک بابل




تاریخ ادبیات1بخش3

رهیافتی به فرهنگ وادب وهنر ایران از ملت هاي مصر، کلده، آشور، بابل و ايران وام گرفتند




برچسب :