بهمن در آلبوم "ویر" در سوگ خود خوانده است

بهمن در آلبوم "ویر" در سوگ خود خوانده است/بخش دوم گفتگو با خانواده سیفی زاده


در موسم بهار91  موقعیتی دست داد با خانواده ی آقای سیفی زاده گپ و گفتی داشته باشیم ، آنچه در پی می آید حاصل بخش دوم آن گفتگوست.

سارنگ سیفی زاده  در دومین روز از ماه مرداد سال یکهزار و سیصد و شصت و یک خورشیدی در تهران دیده به جهان گشود.خوانندگی را در هشت سالگی آغاز کرد.

او ابتدا موسیقی و ردیف را تحت نظر پدر و مادر فرا گرفت،سپس این شانس را یافت تا قبل از تشکیلِ کارگاهِ آواز استاد شجریان مدتی تحت توجهات پدرانه پدرِ آواز ایران قرار گیرد.

همکاری با گروه وصال به سرپرستی ارژنگ سیفی زاده و اجرای کنسرتهایی در خارج و داخلِ کشور و ثبتِ آثار صوتیِ (ناله شکنه – کُردی) ( کهنه هوار کُردی) و (ذوق پرواز – کُردی و فارسی).همکاری با گروهِ "جوان" به راهبری استاد صاحب سبکِ نی، محمدعلی کیانی نژاد و به صحنه بردن چند کنسرت به زبان کردی در تهران و شهرستانها با گروه "نیشتمان" به سرکردگیِ هنرمند با اخلاق و صمیمی، صابر نظرگاهی از فعالیتهای هنری اوست.

ضبط شانزده ترانه برای کودکان و همخوانی در مجموعه موسیقی بختیاری به نام "ویر" با صدای زنده یاد استاد بهمن علاءالدین (واپسین اثر او) که به همت ارژنگ سیفی زاده جمع آوری و تهیه گردیده، می باشد که امید است بزودی با برطرف شدن موانع روانه بازار موسیقی گردد.

در حال حاضر بجز تدریس در آموزشگاه آوازقمر، جهت اجرای کنسرتهائی در اروپا با گروه چکامه به همکاری مشغول می باشد.

                                                

***

ارژنگ سیفی زاده در بیست وپنجم مرداد ماه هزار وسیصد وشصت ودو،درتهران ازمادری صاحبِ آوازه ای شیرین وخوش بدنیا آمد. درسنِ شش سالگی تحت نظر استاد  ناصرفرهنگفر مشق تنبک را فرا گرفت.درهفت سالگی تحت نظرآقای داوودآزاد شروع  به نواختن تار کرد.

دریازده سالگی به هنرستان موسیقی که درآن ایام مدیریتش را استادحسین علیزاده عهده داربودند، راه یافت وبه مربیگری مدرسان توانا آقایان محمدرضا ابراهیمی وفریبرزعزیزی به فراگیری سازمشغول شد.

ردیفزعالی را نزدا ستاد محسن نفر گذرانده و درسال  ۱۳۸۵موفق به اخذ درجهي لیسانس ازدانشکده هنرگشت.

درسالهای اولیه ی دانشگاه ،گروهی به نام وصال را متشکل ازدوستان وهمکلاسی ها بنیان نهاد.

انتشار آلبوم های "نغمه سازضربه آغاز" و "برگ بازیچه باد" ، همکاری با گروه های وصال و  کامکارها برای اجرای کنسرت هایی در داخل و خارج از کشور وهمچنین همکاری در آلبوم ناشکیبا به آهنگسازی اردشیر کامکار و خوانندگی همایون شجریان بخشی از فعالیت های هنری او می باشد.

***

 

 

س – ارژنگ جان ! نقش شما در آلبوم  «ویر» چگونه است ؟

ج- تعدادی از آهنگهای عمو بهمن از طریق بابا و عمو بهرام (برادر استاد بهمن علاالدین) بدستم سپرده شد تا روی آنها کارکنم . کاست ها بدلیل اینکه در نیمه ی اول دهه ی هفتاد ضبط  خانگی شده بودند، چون  ضبط حرفه ای نداشت دچار افت کیفیت شده بودند. ظاهراً این آثار برای تمرین کردن نوازندگان تهیه شده بوده و حالا شگفت آور است  که خانواده ی علاالدین آنها را با پرداخت مبلغی از دوستان نوازنده اش خریدند.

س – خب شما برای ارتقاء کیفیت  آنها چه کارهایی کردید؟

ج- بطور کلی صد و شصت ساعت کار استودیویی انجام شد تا کار به مرحله ای برسد که بشود روی آنها کار کرد. (هنوز نسخه های  اصلی وجود دارند و می شود آنها را با هم قیاس کرد) مثلاً یک قسمت  از آواز با متری  معادل «صد» خوانده شده بود و قسمت دیگر آن با مترونم«هشتاد»، در نتیجه  تند و کندی کار، پله ایجاد می کرد و گوش را آزار می داد. این بیست شماره اختلاف سرعت را در طول کار ذره ذره تقسیم کردیم طوری که شنوندگانِ حرفه ای هم آنرا متوجه نمی شوند.  در ضمن روی صداها  چند بار فیلتر گذاشتیم تا صداها به مرحله ی قابل قبولی برسند.  این آلبوم دوبار ریمیکس شد.

س – انجام همه ی مراحل چقدر زمان بُرد ؟

ج – حدود  هفت ماه و در واقع هفت ماه با این کار زندگی کردم، گاهی نیمه شب چیزی به ذهنم می رسید، برای اینکه یادم نرود فوراً بلند می شدم و آن کار را انجام می دادم و دوباره میخوابیدم.  حالا که کارها را گوش می کنم تا حد زیادی راضی هستم . ما (سارنگ و ارژنگ) این افتخار را داشتیم که کاری برای عمو بهمن انجام بدیم و حالا خرسندیم . امیدواریم هرچه زودتر پخش شود و بدست مخاطبانش برسد.  آنها باید قضاوت کنند.

س – احساس و نظر خودتان راجع به این کار چیست؟

ج- صرف نظر از ارتباط نزدیکی که با عمو بهمن داشتیم بعنوان یک موسیقی دان می گویم  ایشان گذشته از صدای منحصر به فردی که داشتند روش و سبکشان بسیار درخور چنین محملی بود و احساس موسیقی بختیاری  را به خوبی القا می کرد، تکنیکها و تحریرها ، اندیشه ها و شعرهای  سروده شده و انتخاب شده ، چیدمان کارها، همه و همه آن چیزی بود که باید باشد. یعنی در حد عالی خود بود. دغدغه ی من هم در آلبوم  ویر این بود که کاری نکنم خدای ناکرده  به شخصیت و کاراکتر عمو بهمن خدشه ای وارد بشود.

س- نقش سارنگ در این کار چه بوده است؟

ج – خواهرم سارنگ، بعنوان همخوان  در بعضی از قطعات حضور دارد.  در واقع او با کارش فرکانسهای بالا را تقویت می کندکه کلمات واضح تر شنیده شوند.

س – راجع به قطعات  این آلبوم کمی صحبت کنید .

ج – این کار حدود  پنجاه و شش دقیقه و شامل  یازده قسمت است.

در قطعه ای بنام «آواز صیادی» از دهل استفاده شده،در عزاداریهای بختیاری و کردی تشمالها دهل را خارج از ریتم می زنند، در اینجا سعی کردم همین کار اتفاق بیفتد به این معنی که نشان بدهم عمو بهمن آواز صیادی که ریتم عزا دارد،را در سوگ خود خوانده است . آهنگ «ابوالقاسم خان» هم از جنگ و بمبارانِ شهر صحبت می کند،  که زنان در ماتم عزیزان گیس می برند، عمو بهمن این آهنگ را خیلی با احساس خوانده اند و بسیار تحت تاثیر مفهوم اشعار هستند.

س- ارژنگ جان شما قبل از این ، موسیقی لری کار کرده بودید ؟

ج- موسیقی محلی کار کرده ام ولی تا بحال موسیقی بختیاری ننوشته بودم، البته از بچگی سابقه  شنیدن کارهای عمو بهمن را داشتم. 

س –  موسیقی لری با موسیقی کردی چه  تفاوتهایی دارد؟

ج- گاهی متفاوت هستند و گاهی شبیه، و خود لرها و کردها تفاوتها را به خوبی متوجه می شوند.  مثالی که
می توانم بزنم این است که فرضاً شلوار لرها و کردها گشاد است اما تفاوتی که با هم دارند به خوبی آشکار است و بیننده درک می کند. حالا لباسهای مردم شهر که هیچ شباهتی  به این لباسها ندارد، تضاد ایجاد می کند.

در بعضی از کارهای قدیمی عمو بهمن موسیقی دانها در انتهای کار قطعات بی کلامی  را اجرا می کنندکه گاهی  شبیه  به چهار مضرابهای موسیقی ایرانی است و این به دلیل پایگاه فرهنگی آن نوازنده وموسیقی دان است و یک شبه هم نمی شود ذهنیت آنها را تغییر داد.

تنظیم و ساخت قطعات در مال کنون بسیار یکدست است و نوازندگان آن هم این استادی و تسلط راداشته اند که کارها را درست از آب درآورند ولی کارهای دیگر با مسامحه همراه است.  براساس این شناخت بود که من خوشبختانه نوازندگانی را یافتم که بتوانند خود را در قالب  این نوع موسیقی جا کنند. البته بعضی سازها مثل سنتور و تار که  ساز محلی نیستند  خیلی سخت رنگ می گیرند و من در تکنولوژی ها  و کل کار سعی خودم را کردم تا هرچه بیشتر  کار رنگ موسیقی بختیاری بگیرد . در اجرای (آواز صیادی) که ارکستر زهی است  هم همینطور ، یادم می آید پدرم می گفت عمو بهمن خیلی دوست داشت کارهایی با ارکستر بزرگ انجام بدهد . که متاسفانه این امر قبلاً میسر نشده است.

س- نظرتان راجع به نام این اثر چیست ؟

ج- «ویر» یک اسم کوتاه است و سریع در ذهن جا می گیرد.

س – در سال هشتاد و پنج  وقتی استاد علاالدین در بستر بیماری بود به پدر شما گفته بود با توجه به علاقه ای که به خانواده ی شما دارد و همچنین  توانایی شما و سارنگ، مایل است یک اثر مشترک با شما منتشر کند. فکر می کنید امروز در این کار تا چه حد به خواسته ی ایشان نزدیک شده اید. 

ج- این اتفاق  خوشبختانه افتاده . . من کار موسیقی را انجام دادم ، سارنگ جان همخوانی با عمو بهمن راداشته است ، مادرم دکلمه ای در این مجموعه دارد و پدرم نیز نظارت مستقیم و دائمی بر اجرای تمام مراحل کار داشته است، یعنی همه خانواده  ما در این اثر درگیر بوده اند. این کار هفت ماه به طول انجامید و یادم هست حتی خانواده  برای تعطیلات نوروز به مسافرت رفتند و من ماندم و کار کردم.  آرزو دارم قوم فرهیخته و بزرگ بختیاری و بقیه ی شنوندگان آن از کار راضی باشند و این قدم کوچک در اعتلای فرهنگ غنی اقوام اصیل ایرانی موثر بیفتد.

س- هنوز هم اثری از ایشان باقی مانده که منتشر نشده . با این آثار چه باید کرد؟

ج – بله – در همین تعداد کاری که بدستم رسید چند کار بود که بدلیل کیفیت بسیار پائین صوتی  قابل استفاده نبودند،  امیدوارم در آینده بشود آنها را با وضع  خوبی اجرا کرد. آثار شعری و دست نوشته ها هم بهتر است جمع آوری شود و بصورت کتابی منتشر شوند. 

س- بعنوان سئوال آخر، کدام کار استاد علاالدین را بیشتر دوست دارید.

ج- مال کنون

 

***

 

س- سارنگ جان شما با زبان  لری آشنایی داشتید؟

ج- خیر – عمو بهرام ( برادر استاد علاالدین) اشعار را نوشتند و به من دادند و خواندنشان را با من کارکردند، همچنین معنی اشعار و تلفظ واژه ها را یک به یک به من آموختند که خیلی مهم بود، چون به این روش توانستم با آهنگها ارتباط بگیرم از ایشان ممنونم. ارژنگ جان هم نکات کوچکی  را که از نظرم دور می ماند تذکر
می داد، مثلاً در تصنیف «ابوالقاسم خان» عمو بهمن صدایشان  را گاهی جمع می کنند و به اصطلاح می دزدند ، اگر مطابق  او نمی خواندم کلمات  روی هم نمی نشستند و مغایرت  شنیداری پیدا می کرد، بارها ارژنگ ضبط را نگه می داشت و نکته را یادآور می شد.

س – نظر خاصی درباره ی آلبوم ویر دارید ؟

ج- هربار که آهنگ ابوالقاسم خان را می شنوم احساس تازه ای پیدا می کنم. خیلی با حس و حال خوانده شده. با گوش دادن به آن انگار تمام عزیزانی که از دست داده ام را بخاطر می آورم و محزون می شوم واقعاً عالی اجرا شده است. 

س- شما کدام کار عمو بهمن را بیشتر می پسندید؟

ج – مال کنون ، چون واقعاً از نظر احساسی شنونده با آن درگیر می شود. 

 

***

با تشکر از سرکار خانم دهمیانی که مرا در تمامی مراحل این مصاحبه یاری نمودند.   

منبع سایت بهمن علاءالدین


مطالب مشابه :


در سوگ برادر

در سوگ برادر شعر باغ بی برگی با صدای




یاد یه شعر از پروین اعتصامی افتادم ...در سوگ پدر....

یاد یه شعر از پروین اعتصامی افتادم در سوگ پدر آنكه در زير زمين، داد سر و




مرثیه یک بردار شیعه در سوگ یک برادر سنی

مرثیه یک بردار شیعه در سوگ یک برادر برنتافته و آنگاه که در مصاف با ذوالفقار شعر و شعورت




در سوگ برادرم فرهنگ

‌ای ارزنده از استاد غلامحسین ابراهیمی پرگو متخلص به " یالنیز " در سوگ برادر شعر و ادبیات




شعری که حسین شافعی در سوگ برادرش محسن در مراسم ختم سوم قرائت نمود .

شعری که حسین شافعی در سوگ برادرش محسن در مراسم ختم سوم ای برادر بعدمرگت شعر محلی شعر




بهمن در آلبوم "ویر" در سوگ خود خوانده است

بهمن در آلبوم "ویر" در سوگ خود (برادر استاد تلاش جهت شناسایی زاویه پنهان شعر و




معرفي كتاب هاي مجالس ختم خواني - 3

در سوگ برادر در سوگ سوگ عزیزان شعر برای مجلس ختم




برچسب :