سوالات مسابقه کتابخوانی حلیه القران

1-آخرین آیه نازل شده،بنابرمشهور کدام است؟

الف)الیوم اکملت لکم دینکم......

ب)واتقوا یوما ترجعون فیه الی الله......

ج)سوره ی نصر

د)موارد الف وب

 2-در مورد تدوین قرآن ،کدام نظر صحیح است ؟

الف) حضرت علی علیه السلام نخستین جامع وتدوین کننده قرآن است، وقرآنی که در دست ماست،همان قرآن می باشد.

ب)زید ثابت به امر ابوبکر با چند تن دیگرمصحف را گردآوری نمودند،وقرآنی که در دست ماست ،همان قرآن  است.

 ج)قرآن حاضر ،قرآن جمع آوری شده در زمان عثمان بوده و مورد تاییید امام علی علیه السلام  میباشد .

د)قرآن حاضر ،قرآن جمع آوری شده و در زمان عثمان بوده و به دلیل وجود غلط های املائی ،مورد تایید نیست.

 3-از دلایل بروز اختلاف قراءات ،....است .

الف)اختلاف میان مصحف ام با مصاحف دیگر .

ب)عدم دقت کافی در جریان "توحید مصاحف"و وجود اغلاط املائی .

ج)مسامحه در تصحیح اغلاط وارسال مصاحف به بلاد مختلف قبل از تصحیح و مقابله.

د)موارد ب و ج

 4- اعراب گذاری و علائم متداول برای بیان حرکات حروف، به ترتیب توسط چه کسانی صورت گرفت؟

الف)یحیی بن یعمر – ابی الاسود دوئلی                                          ج)ابی الاسود دوئلی – خلیل بن احمد

ب)نصر بن عاصم- ابی الاسود دوئلی                                          د)ابی الاسود دوئلی –نصر بن عاصم

 5- علم" قرائت" یعنی :

الف)راه و رسم قرائت ، وقف ، ابتداء وعمل به مضامین و احکام.

ب)علم به اختلاف قراءات و آشنایی با قراء مشهور .

ج)طرق و روایات قرآنی که با اسناد به ثبوت رسیده است ، تا عمل به آن لازم الاتباع باشد .

د)الف و ج

 6- در مورد پدیده ی "اختلاف قراءات" کدام گزینه صحیح نیست؟

الف)حقیقت قرآن واحد است و اختلاف قرائت ، از جانب راویان  پدید آمده است .

ب)ابتدایی بودن خط عربی ،از عوامل ایجاد  اختلاف قرائت است.

ج)چون حقیقت قرآن واحد است ، وجود اختلاف قرائت در آن ، بی مورد است .

د)اختلاف قراءات  بیانگر  نهایت بلاغت و کمال اعجاز و حسن ایجاز قرآن است پس، مفید است .

 7- "طریق" در اصطلاح یعنی:

الف)آن چه را هر راوی از قاری (امام) خود نقل می کند با نقل راوی دیگر متفاوت باشد.

ب) از آن چه  به نقل کننده از راوی منسوب است ، گفته می شود.

ج) به نام "ناقل"،طریق می گویند .

د)مورد ب و ج

8- فصیح ترین قراءات و متقن ترین روایات  به ترتیب عبارتند از :

الف )قرائت عاصم ،روایت حفص.

ب)قرائت ابی عبدالرحمن سلمی ، روایت حفص.

ج)قرائت عاصم ، روایت ابن کثیر .

ج)قرائت ابی عبد الرحمن سلمی ، روایت شعبه

 9- قرائت قرآن مبتنی بر اشباع مد ، تحقیق همزه ، اتمام حرکات ، تفکیک حروف از یکدیگر......ورعایت کامل تمامی

    قواعد ،چه نامیده میشود ؟

الف)تحقیق               ب)تحدیر               ج)ترتیل               د)تدویر

 10- در کدام نوع قرائت ، مهم ترین امتیاز ، وجود فرصت برای تدبر در معانی است؟

الف)تحدیر                ب)تحقیق               ج)تدویر               د)ترتیل

 11- "حق"یا "صفات"حرف،یعنی :

الف)ویژگی های ذاتی را که حرف در حالت انفرادی ،داراست.

ب)ویژگی های ذاتی حرف در تلفظ به صورت ساکن .

 ج)ویژگی های حرف در حالت ترکیب در کلمه .

د)موارد الف و ب

 12- در مورد "استعاذه"کدام مورد نادرست است ؟

الف) اصل استعاذه ،باید در قلب و نیت واقع شود وهم زمان ، بر زبان جاری شود .

ب)در حال نماز ،استعاذه ی قبل از بسم الله ، را می توان بلند یا آهسته ادا کرد .

ج)در صورت "قطع"،قاری  باید برای شروع دوباره ،مجددا استعاذه نماید .

د)استعاذه ،تابع قرائت است .

 13- در قرائت پی در پی دو سوره ،کدام وجه صحیح نیست ؟!

الف)قطع جمیع                ب)وصل جمیع               ج)قطع اول و وصل ثانی              د)وصل اول و قطع ثانی

 14- در سه کلمه ی" آ لذکرین"   " آلان"  و " الله " کدام  مورد صحیح است؟

الف ) مد               ب) تسهیل همزه ی وصل            ج)حذف همزه ی وصل              د)موارد  الف و ب

 15- در مورد وقف در کلمه ی "لا تا منا "کدام مورد صحیح است ؟

الف)انجام آن لازم نیست و اختیاری است .

ب) انجام آن لازم است و برای نشان دادن  نوع فعل در آیه است .

ج) قاری در لحظه ی ادا ء نون مشدد ، باید لحظه ای لب ها را به حالت ضمه در آورد و اصل فعل "لا تا مننا " است .

د)موارد ب و ج

 16 - `همزه در کلمات " اولی' " و ''اولی "به ترتیب چگونه اداء  می شود ؟

الف )با اشباع – بلا اشباع                     ب) با اشباع – با اشباع

 ج) بلا اشباع – با اشباع                     د) بلا اشباع – بلا اشباع

17- قرائت های ضمیر در عبارت "فله عشر"،"انزلتموه"،و " یرضه لکم " به ترتیب :

الف )با اشباع – صله میم جمع – بلا اشباع

ب)بلا اشباع – صله میم جمع – با اشباع

ج)با اشباع – با سکون – بلا اشباع

د) بلا اشباع – با سکون – با اشباع

 18- حروف" نطعی" عبارتند از :

الف ) ث ، ذ ، ظ                ب) ت، د، ط               ج) س ، ز ، ص               د) ث ، ذ ، ظ

19-  حروف "ف – ب- م- و" مربوط به کدام موضع دستگاه تکلم هستند ؟

الف) لسان                       ب) خیشوم                  ج) جوف                           د) شفتین

 20- کدام تعریف در مورد صفات اصلی حروف ، صحیح است ؟

الف ) تعداد آن ها ، 17 عدد است .

 ب) با کمک " مخرج " ، حرف را از دیگر حروف و صدا ها متمایز می کنند .

  ج) دارای صفت "ضد " خود هستند .

د) موارد ب و ج

 21- +در اثر کدام صفت،صدای حروف،"درشت وپرحجم" می شود؟

الف)استعلاء              ب)تفخیم             ج)ترقیق                    د)شده

22- چرا در میان حروف استعلاء، سه  حرف  "خ، غ ،ق" دارای انفتاح هستند؟

الف) چون مخارج این حروف ،ارتباطی با محل اطباق ندارد.

ب)چون در این حروف تفخیم قوی صورت می گیرد.

ج)  به علت نداشتن اطباق ، نسبتا از تفخیم کمتری برخور دارند.

د)هیچکدام

 23- کدام عبارت در مورد "اذلاق"صحیح نیست؟

الف)در اصطلاح به معنی:"سرعت و سهولت تلفظ حرف" است.

ب)کاربرد زیادی در تجوید دارد و جزء صفات اصلی شمرده شده است.

ج) لازم نیست از حروف اذلاق به هنگام سکون ، به سرعت گذشت. 

د)موارد ب و ج

 24- در قلقله :

الف)حفظ سکون در حرف ساکن غیر قلقله،از نشانه های بارز مهارت قاری قرآن است.

ب)غیر از حروف پنج گانه ی قلقله ، بقیه ی حروف را هنگام سکون ، باید کاملا ساکن تلفظ نمود.

ج)احتمال غفلت از قلقله در آخر کلام زیاد تر است.

د)همه ی موارد

 25- صفت ویژه ی حرف "شین" کدام است؟

الف)استطاله                      ب)تفنثی              ج)تکریر                د)اذلاق

 26- بهترین طریق برای اداء استطاله ی "ض" چیست؟

الف)تلفظ انسدادی و پر حجم"به صورت دال مفخم".

ب)با در نظر گرفتن گویش اهل جزیره العرب، بارخوت و نرم.

ج)تلفظ آن با شدت.

د)موارد الف و ب.

 27- اگر هنگام قرائت دو همزه ی متوالی، پس از تلفظ همزه ی اول، همزه ی دوم را بدون تیزی و شل ادا کنیم یعنی فقط                                                                                                                                                             صدای حرکت آن به گوش برسد،کدام حکم تجویدی را رعایت کرده ایم؟                

الف)ابدال                     ب)تخفیف                    ج)تسهیل                      د)تحقیق

 28- در مورد"تفخیم" کدام گزینه صحیح است؟

الف)با کلمه ی" تسمین" مترادف است و به همین معنا در تجوید ، به کار می ود.

ب) با کلمه ی "  تغلیظ "مترادف است ودر همه ی مواردی که  تغلیظ استفاده می شود، تفخیم کاربرد دارد.

ج)به معنای" بزرگداشت" است و جنبه ی معنوی دارد.

د)موارد ب وج

 29- در تلفظ "مجریها"کدام قاعده ی تجویدی جاری می شود؟

الف)اماله صغری               ب)ترقیق الف مدی             ج)اماله کبری              د)فتح

 30- در کلمات"مصر" ،"فرق" و "القطر" حرف "ر" چگونه خوانده می شود؟

الف)هر دو وجه تفخیم وترقیق              ب)ارجحیت تفخیم             ج)ارجحیت ترقیق         د)تکریر

31- ادغام در حروف نطعی،لثوی و شفوی ، چه نوع ادغامی است؟

الف)در هر سه متجانسین

ب)در هر سه متقاربین

ج)در حروف نطعی متجانسین در مابقی متقاربین

د)هیچکدام

 32- در تلفظ عبارت "من راق" کدام قاعده ی تجویدی رعایت می شود؟

الف)ادغام متقاربین                 ب)اظهار همراه با سکت             ج)ادغام تام                  د)ادغام ناقص

 33- رعایت چه نکته ای در اظهار "ن"لازم است؟

الف)عدم حرکت                 ب)عدم مکث                         ج)عدم سکت                   د)همه ی موارد

 34- در مورد ادغام کدام مورد نادرست است؟

الف)نون در کلمه ی "بنیان" اظهار مطلق می شود.

ب)در صورت وصل حروف مقطعه به آیه ی بعد، نون ساکنه نزد "واو" اظهار می شود.

ج)علت اظهار مطلق در برخی کلمات،دور شدن آن ها از مفهوم اصلی در صورت ادغام آن هاست.

د)در فارسی، هیچگونه استثنایی در موارد  ادغام "نون ساکنه" مشاهده نمی شود.

 35-"غنه" به چند صورت مطرح شده است؟

الف)به عنوان "حکم " در موارد خاص                                           ب)به عنوان "صفت " ویژه ی (ن- م)

ج)به صورت کشش دو حرکت                                                      ج) موارد الف وب

 36- هر گاه مقدار "مد " دو و چهار حرکت باشد ، چه نامیده می شود ؟

الف )قصر – توسط                    ب)قصر – فویق قصر                ج)توسط –  فویق قصر              د) قصر –  طول

 37- کشش الف "لا " در لفظ توحید (لا اله الا الله ) چه مدی است ؟

الف) مد معنوی                    ب) مد تعظییم                             ج) مد تبرئه                               د) مد لفظی

38- سکون موجود در هجاء حروف مقطعه ، چه نوع سکونی است ؟

الف) سکون لازم              ب) سکون مظهر                       ج) سکون مدغم                         د) الف وب

39-  کدام گزینه ، مراتب مد از قوی به ضعیف است ؟

الف) لازم – متصل – عارض – لین                                    ب) لازم – لین – متصل – عارض

ج) متصل – لازم – عارض – لین                                    د) متصل – عارض – لازم – لین

 

 40- در باب وقف وابتدا ، کدام مورد صحیح نیست ؟

الف ) قار ی مانند "مسافر" است ومحل های وقف ،منازلی که جهت استراحت وتجدید قوا بنا شده اند .

ب)رعایت موارد وقف وابتدا ،ارتباط مستقیم با مفاهیم آیات قرآنی ندارد .

ج) باب وقف وابتدا از مهم ترین ابواب قرائت قرآن کریم است .

د) نفس در میان کلمه ، از فاحش ترین اغلاط قرائت است.

 41 – درکدامیک از  موارد زیر به ترتیب،سکت واجب وجایز صورت می گیرد ؟

الف ) عوجا * قیما – میان دو هاء "مالیه هلک "                       ب) میان دو سوره انفال وتوبه--  میان دو هاء "مالیه هلک "

ج) بل * ران--  میان دو سوره انفال وتوبه                                د) موارد الف وج

 42- در آیه شریفه ( یخرجون الرسول وایاکم* ان تومنوا بالله ربکم ) کدام عبارت صحیح است ؟

الف) تعلق لفظی وجود دارد وابتدا از جمله دوم ، صحیح نیست .

ب) تعلق لفظی وجود ندارد وابتدا از جمله دوم ، صحیح است.

ج) تعلق معنو ی وجود دارد وسیاق ، تغییر کرده است.

د) هیچکدام

43-در مورد وقف تام کدام عبارت نادرست است ؟

الف)همه ی رئوس آیات، از موارد وقف تام است .

ب) در وقف تام باید بر عبارت اول وقف کنیم واز عبارت بعد ، ابتدا نماییم .

ج)گاه بنا بر تفسیری از آیه ، وقف ، تام است .

د) مالک یوم الدین (وقف تام )ایاک نعبد وایاک نستعین.

44- علائم (ص- ج – ز ) در رموز سجاوندی به ترتیب ، مربوط به کدام نوع وقف است ؟

الف) ممنوع – مجوز – مطلق                                               ب) مطلق – لازم – مرخص 

ج) مرخص – جایز – لازم                                                  د) مرخص – جایز – مجوز

 45 در مور د سوره های سجده دار  کدام عبارت صحیح نیست؟

الف ) خواندن " ذکر " در سجده ی تلاوت ، واجب نیست .

ب) با مکرر شدن قرائت آیه سجده دار ویا استماع آن ، تکلیف سجده نیز تکرار میشود .

ج) به محض شروع به تلاوت آیه یا استماع آن – قبل از اتمام آیه مربوطه – سجده بر قاری و مستمع، واجب است .

د) اگر صدای آیه فقط به گوش مستمع برسد (استماع نکند ) ، سجده واجب نمی شود .

 

         

 

    


مطالب مشابه :


تشدید در زبان فارسی

در میان حروف فارسی، سه حرف «ر بخشیدن به تلفظ یک حرف و شدیدتر تصحیح و توضیح




آموزش نحوه تولید آوا ها (واج ها) در تلفظ زبان روسی

همه شما دوستان می توانید با ارسال سوال و یا تصحیح تلفظ درست این حرف ( ر ) است. مانند حرف




عروض و قافیه در شعر فارسی

و بعد از آن حرف تلفظ پیش از آن حرف بی صدایی مانند "ر می توان تصحیح




نکات تجویدی قرآن

براي تلفّظ حرف «ظاء» كافي آن به نظیرش و تصحیح لفظ و تلطیف نطق و آن مخصوص حرف ( ر )




سوالات مسابقه کتابخوانی حلیه القران

مسامحه در تصحیح اغلاط وارسال مصاحف به بلاد مختلف قبل از تصحیح حرف در تلفظ حرف "ر




آموزش قرائت صحیح قرآن-بخش 1:تجوید

مرابت آنها و باز آوردن حرف به مخرج و اصل آن و پیوستن آن به نظیرش و تصحیح تلفظ حرف ر




تفاوت واژگان فارسی و عربی و چگونگی تشخیص واژه‌های فارسی از غیرفارسی

شـیوه نـامـه ی تـصـحـیـح هرچند در فارسی کهن تلفظ این حرف مانند تلفظ مانند حرف ر




حروف مقطعه قرآنی

تصحیح متون فارسی هرسوره با تلفظ : حرف های تکراری را حذف کنیم 14 حرف باقی می ماند: ا ح ر س ص




نارسا خوانی

1- اشكال در تلفظ م ر د ß مرد. درك خوب گوش كن و هرگاه به واژه ی برخورد كردی كه حرف چ داشت به




آموزش تجوید قرآن

آن به نظیرش و تصحیح لفظ و تلطیف نطق تلفّظ حرف «ظاء» كافي است (ر) براى اداء حرف




برچسب :