گزارش اکران خصوصی و جلسه نقد و بررسی فیلم "گلوگاه" در فرهنگسرای ارسباران

جهانگیر کوثری: با تمام وجود از این فیلم دفاع میکنم.

 ابراهیم معیری:هشدار میدهم که ساده نگریها به سینما لطمه میزند.

با پایان یافتن اکران خصوصی فیلم سینمایی گلوگاه ساخته محمد ابراهیم معیری توسط موسسه نسل آفتاب و با همکاری شرکت توانیر در فرهنگسرای ارسباران جلسه نقد و بررسی این فیلم با حضور این کارگردان ٬ تهیه کننده ٬ جهانگیر کوثری ٬ منتقد ٬ آقای جاهد و جمعی از بازیگران فیلم از جمله سیامک اطلسی ٬ کامران تفتی برگزار گردید.

عرض تسلیت امیر رضا خادم و تمامی عوامل فیلم به خانواده محترم مرتضی مسجد جامعی بازیگر فیلم و تشکر از زحمات چندین ساله این هنرمند فقید آغازگر جلسه بود.

جهنگیر کوثری در شروع نقد فیلم با اشاره به سختیها و مشقت در جهت ساخت فیلم گفت: فیلم گلوگاه نزدیک به دوازده شخصیت اصلی داشت که تمامی این بازیگران با شخصیت پردازی و معرفی در طول فیلم در قالب فیلمنامه و ساخت گنجانده شده بودند که این خود بر سختی کار می افزود. همچنین بدلیل شرایط اقلیمی و لوکیشن ٬ تصویر برداری بسیار سختی داشتیم. 

وی اضافه کرد: نزدیک به یکصد و سی نفر در حادثه دکل بندی در شهرستان گلوگاه جان خود را از دست داده اند و تنها دکل بندان ایران از این شهرستان هستند و معیری بسیار زیبا عشق به این اسکلت فلزی را در این فیلم بیان نمود.

این فیلم المانهای خوبی از جامعه کارگری به دنیا خواهد بودو به همین دلیل با تمام وجود از این فیلم دفاع میکنم.

ایشان در جواب سوال یکی از حاضرین در رابطه با شباهت فیلم با فیلمهای مستند پاسخ داد: بسیار خرسندم از اینکه پردازش داستان و ساخت آن بقدری حساب شده بوده که حس مستند بودن را به بیننده القا میکند ولی گلوگاه با داشتن فیلمنامه و داستان مشخص بهمراه بازیگران حرفه ای هیچ پلان مستندی نداشته و هرگز مستند نیست.

جهنگیر کوثری با رد وابستگی فیلم به وزارت نیرو و یا توانیر اضافه کرد: فیلمنامه حاصل زحمات چند سال گذشته آقای محمد ابراهیم معیری میباشد و فیلم سال گذشته ساخته شده است. هرگز این فیلم سفارش یا به نفع وزارت نیرو و توانیر نیست و حتی کارگران دکل بند هیچ استخدامی و وابستگی به وزارت نیرو ندارند و از کمترین تسهیلات و امکانات رفاهی محروم هستند و گلوگاه تنها با شهامت و زحمات اکیپ ما ساخته شده است.

همچنین محمد ابراهیم معیری کارگردان فیلم با معرفی موقعیت جغرافیایی گلوگاه و شغل غالب مردم این منطقه که عموما دکل بند هستند اشاره نموده و به روند ساخت فیلم پرداخت.

ایشان در ادامه با اشاره به وجود سوپر استار سالاری و ساده نگریها در سینمای ایران گفت: دیالوگ محوری بر سینمای ایران بر خلاف سینمای برتر چند دهه گذشته دنیا غالب شده و این عمل از سوی یکسری جریانات حمایت میشوند و بنده هشدار میدهم که یقینا  با ادامه این روند ٬ سینما طی چند سال آینده به انحراف رفته و این ساده نگریها در بلند مدت به سینمای کشور ضربه خواهد زد.

وی در جواب سوال یکی از حاضرین در مورد عدم استفاده از موسیقی محلی منطقه اضافه کرد: سعی شده در این فیلم کمتر به گویش و لهجه پرداخته شود تا جنبه عمومیت و فراگیری فیلم  بیشتر بوده و عمده تمرکز ما به بیان رسالت هنری  و حمایت از این قشر باشد ٬ هر چند در چند پلان جمعی از بازیگران به خواندن ترانه های محلی مشغول بودند.    

در ادامه جاهد منتقد فیلم در رابطه با فیلم توضیح داد : فرهنگی که تصویر ندارد محکوم به فناست.

زحمات کارکنان بخش برق حیاتی بوده و جای تشکر دارد. در این فیلم سعی شده  از صنعت برق جهت بازگویی افکار استفاده نمادگرایانه شود و احتیاج به فیلمهای مستند و سینمایی بیشتری در این زمینه میباشد.

وی با مثبت ارزیابی کردن فیلم گلوگاه به بررسی آن پرداخت. 

همچنین کامران تفتی یکی از بازیگران اصلی فیلم  پیش بردن عالی فیلم و شخصیت پردازیها را از نکات مثبت فیلم ارزیابی کرد و اضافه نمود:توصیف عشق متفاوت است و ابراز آن در فیلم توصیف سرنوشت وجودی بوده است.

وی در مورد انتخاب نقش گفت: نشان دادن این صحنه ها جسارت میخواست و این عمل در فیلم اتفاق افتاد ٬ بنده هم با بررسی فیلمنامه با افتخار نقش را انتخاب کردم.

 در پایان جوایزی از طرف شرکت توانیر به عوامل فیلم و هچنین حاضرین در سالن اهدا شد.

گفتنی است پروانه نمایش این فیلم صادر شده است و اوایل زمستان به اکران عمومی در خواهد آمد. 

 

در حاشیه:

*گلوگاه ساعت ۱۸:۱۰ به نمایش درآمد و تقریبا تمام صندلی ها اشغال شده بود.

  *محسن نبوی یکی از بازیگران فیلم در مورد موقعیت شهرستان گلوگاه و قشر دکل بند توضیحاتی ارائه کرد و به ادای احترام به جانباختگان این راه پرداخت.

  *سیامک اطلسی یکی از چهره های قدیمی و ماندگار سینمای ایران هم روی سن حضور داشت.

  *سوال یکی از حاضرین این بود که در مورد پلانهای فیلم و کدهای که وجود داشت این حس را به بیننده القا مینمود که حادثه ای هر لحظه در پیش است و این حس ترس و اضطراب در طول فیلم وجود داشت ولی در جریان فیلم عملا هیچ اتفاقی نیفتاد که ابراهیم معیری در جواب گفت که با جمع آوری این سوسپانسها این اتفاق در فینال فیلم اتفاق افتاد.

  *نوبر قنبریان و حسن مهمانی از بازیگران فیلم به بیان سختی کار ساخت فیلم پرداختند. 

  *از طرف شرکت توانیر پس از طرح سوالاتی در زمینه برق و مصرف انرژی ٬ جوایزی به حاضرین در سالن اهدا شد.



مطالب مشابه :


معرفی فرهنگسرای هنر یا ارسباران

سایت گردشگری کافه تهرون - معرفی فرهنگسرای هنر یا ارسباران - روایت قصه های تهران در تورهای




فرهنگسرای نیاوران

معماری روز دنیا - فرهنگسرای نیاوران - مقالاتی درباره معماری




گزارش اکران خصوصی و جلسه نقد و بررسی فیلم "گلوگاه" در فرهنگسرای ارسباران

فرزندان رنگین کمان - گزارش اکران خصوصی و جلسه نقد و بررسی فیلم "گلوگاه" در فرهنگسرای




نقد و بررسی فیلم برف روی شیروانی داغ در فرهنگسرای ارسباران

کمپ اختصاصی آنا نعمتی - نقد و بررسی فیلم برف روی شیروانی داغ در فرهنگسرای ارسباران -




فرهنگسرا ها/خانه های فرهنگ / نگار خانه های تهران

فرهنگسرای ارسباران به منظور یاری رساندن به شکوفایی استعدادهای هنری جوانان در آبان سال 1374




فرهنگسرا چیست ؟

* فرهنگسرای ارسباران. فرهنگسرای همه اطلاعات لازم در مورد انواع پله شامل پلان




فرهنگسراها

فرهنگسرای ارسباران فرهنگسرای ارسباران به منظور یاری رساندن به شکوفایی از پلان تا




پایان نامه معماری - نمایشگاه و آموزشگاه صنایع دستی اصفهان

فرهنگسرای ارسباران نمونه‌هاي بین ساماندهی فضایی با شیوۀ "پلان باز" فضاهای




برچسب :