نظریات رایت در معماری

             نظریات فرانک لويد رايت در معماری

 

" در آغاز پي بردم که سکونتگاه اساسا مانند غار نيست بلکه مانند سرپناهي وسيع در هواي آزاد هم آهنگ با چشم انداز به بيرون و درون است."

" نگذاريد ديوار سقف و کف اکنون شريک يکديگر نشوند بلکه جزئي از يکديگر باشند و هر يک بر ديگري و در ديگري تاثير بگذارند."

" کم کردن ديوارهای داخلی و ايجاد يک محيط برای جريان هوا، نورو چشم انداز به طوری که در کل پوسته نشان داده شود."

" هماهنگ ساختن بنا با محيط خارج ( ثابت شده است که سطوح گسترده افقی بهترين وسيله برای ايجاد همبستگی است)."

" پلان آزاد "

" نشان دادن پی ها به صورت سکوی آجری کوتاه، برای قرار گرفتن خانه برروی آن."

" عدم استفاده ازمصالح متنوع ، استفاده از مصالح جديد "

" دادن تناسبات منطقی و انسانی به تمام درها و پنجره ها "

" قرار دادن تاسيسات حرارتی درداخل ساختمان ( آتشگاه در مرکز ساختمان )، تاسيسات روشنايی و لوله کشی ها در استخوان بندی ساختمان، بطوریکه جزئی ازپيکره ساختمان باشد."

" مبلمان ساختمان به عنوان عناصرارگانيک معماری وطرح آنها ازبنا والهام گرفته ازآن باشد."

" حذف تزئينات (دوره های معماری) حذف ظرايف کاریها "

" ماشين و صنعت، وسيله ای است که توسط آن می توان ميان مصالح ساختمانی و تصور، نزديکی بيشتری ايجاد کرد."

" ماهيت مصالح در ساختمان بايد نشان داده شود، به گونه ای كه شيشه بعنوان شيشه ، سنگ بعنوان سنگ وچوب بعنوان چوب به كار رود."

" معماری زمانی آغاز میشود که شما دو آجر را با دقت پیش هم میگذارید."

" معماری محدود کردن فضاست."

" معمار بایستی یک پیامبر باشد ... یک پیامبر به مفهوم واقعی کلمه ... اگراوقادرنباشد حداقل ده سال جلوتر را ببیند، نمی­توان اورا یک معمارنامید."

 

 

در کل سه هدف عمده رايت:

ارتباط سيال بين داخل و خارج با گشودگی های مداوم وعناصربرنامه ريزی شده.

 افقی بودن چشمگير آنها که ارتباط کامل با زمين به وجود می آورد.

تقارن محوری برای تمرکزسياليت در نقاط مشخص ، برای نمونه در جلوی بخاری يا به سمت منظر اصلی ( چشم انداز ) بکارگرفته شده است.

 

 

            نظریات فرانک لوید رایت در شهرسازی

فرانک لویدرایت،مرید«لویی سولیوان»استادمکتب شیکاگو؛اولین معمار نام آور امریکایی است که مدرسه هنرهای زیبای پاریس را گذرانده است.به عنوان اولین نفر درایالات متحده،او معماری را کاملاًاز تقلید گذشته والتقاطی گری هایی بخشیده وسبکی،بی هیچ گفت و گویی،امریکایی،چون سبک نویسندگان موردعلاقه اش « والت ویتمن» و «مل ویل» را پایه نهاده است.

از 1911 نفوذ او از اقیانوس اطلس می گذرد، حیطه ای جهانی می یابد، ولی به شیوه ای دیگر و بستری پنهانی تر از نفوذ معماران خردگرای اروپایی.« رایت » نیز چون اینان، یکی از پیشگامان معماری نوست. ولی گذشتن از سنت برای او شکلی دیگر دارد . بهترین شاهد بر این، مفهوم او از « نقشه آزاد» است. این مفهوم نه به یکسانی و بی تفاوتی فضای داخلی، بلکه کاملاً بالعکس به خصوصیت بخشیدن به این فضا ختم می شود. مفهوم «فضای اندامواره» ای، الهام بخش همه آثار « رایت» است. این اندامواره بودن فضای درونی، اهمیت دیوارها و سطوح کامل ، نقش مصالح خام طبیعی ، امتناع از همه ی گونه شناسی ها و قبول تنوعی فراوان و سرانجام ریشه گیری (بنا) در دوره نمای پیرامونی ، عناصری اند که می توانند آثاری متعدد را خصوصیت بخشند که در خانه های خصوصی درخشیده است («اواک پارک» در 1895،« روبی هاوس»در1909،«میدوی گاردنز» در 1914، «مینیاتور»در 1923،« فالینگ واتر»در 1936، « تالیسن وست»در 1938) ولی این عناصر به هیچ وجه(درحد خانه ) محدود نشده است.( هتل امپریال توکیو در 1916، کارخانه های جانسون 1936 و 1944 ، موزه گوگنهایم نیویورک 1958)این معماری - به گونه ای منطقی، در ارتباط با نظریه ای در مورد استقرار انسانی قرار می گیرد که به نوعی ضد شهرسازی است، ریشه های این نظریه در سنت تفکر امریکایی(نسبت به شهرسازی)نهفته است که به وسیله جفرسون و امرسون فتح باب شده است: این انگاره تمثیلی گسترده شهری است که رایت در سه کتاب پیاپی آن را توسعه بخشیده و در 1934 به وسیله نمونه ای غول آسا آن را به تصویر کشیده است. فرانک لویدرایت کتاب های متعددی منتشر کرده است که بیش ازآنکه بیانگر یک دکترین باشند،نشانگر نوعی رفتار و نوعی سرشت هستند. نوشته های همیشه شاعرانه و شخصی او، گهگاه در ابهام و یا به سخنی درست تر در گفتاری بی هیچ نظم منطقی در می غلتند.درسال 1932 رایت شهر مفقود را منتشر کرد در این کتاب که نیاز برای تفکیک بطور مفصل شرح داده شده بود، ضرورت از بین بردن آلودگی و شلوغی شهرها و حرکت به سمت اطراف شهر و چشم اندازهای چمنزارها احساس می شد. با درک مقادیر عظیمی از سرتاسر زمین های موجود، وی راه حل آرمانی را متصور شد بنام «شهر پهن دشتی» او دو سال بود مدل یک میدان 12 فوتی به شکل شهر پهن دشتی که به آن سفر کرده بود آماده کرد.در سال 1945 شهر مفقود را اصلاح کرد و دوباره آنرا(زمانی که تساوی اجتماعی برقرار شد) نامگذاری کرد که توسط عکس هایی از مدل های کمکی مربوط به آن به تصویر کشیده شده است ایمان راسخ وی در مورد محیط ناسالم شهرها مرکز او را رها نکرد. در اوایل سال 1931 او نوشت: شهر، یک پیروزی طبیعی روحیه جمعی بر بشر است و بنابراین یک نیاز مادی از دوران طفولیت نسل ها بحساب می آید.اعتقاد من بر اینست که شهر آنگونه که امروز می شناسیم رو به نابودی است ما شاهد رشد سریع اخلال و نابودی هستیم. در سال 1958 وی نظری را در مورد شهرهای پهن دشتی تغییر داده و دوباره مقاله ای را در کتاب به شهر زنده اصلاح کرد.شاگرد وی چندین دور نما از شهر فرضی را به تصویر کشید و بصورت چشم انداز تپه ای با شیب ملایم متصور شده است. چمنزار زیبا، دریاچه و رودخانه در شهر آمده Taxi copter( تاکسی هوایی) و Atomic Barges (قایق اتمی) انتقال فوق مدرن را ایجاد کرده است در حالیکه در بین چشم اندزاهای طبیعی و ساختمانهایی که خودش طراحی کرده بود، هر دو نوع ساخته شده و ناکامل چشم می خورد. در واقع رایت راه حلی را برای داشتن یک شهر سالم، انسانی و زیبا ارائه داده است. (1958-1934)تصور شهر پهندشتی از یک طرح جامع از پیش ساخته و پرداخته، نشئت نگرفته، بلکه هدف آن بیان اصول استقرار بناهای شهر است.بنابراین رایت نقشه ای از تمام شهر ترسیم نکرد، بلکه فقط بخش ویژه ای را ارائه داد که توضیحات مربوط به آن در همان زمان یادآور «اصول معماری ارکانیگ» وی بود: همه ی شکلها به تمامی باید از نظر رابطه با محل استقرار، مصالح ساختمانی، روند ساخت و اهدافشان همگام با طبیعت باشند... ترکیبات و سیمای معماری باید متاثر از مشخصات و وضعیت توپوگرافی منطقه باشد. طرح این بخش از نمونه، متکی بر یک شبکه ی شطرنجی متشکل از خیابانهای تفکیک شده و یک نظام مستطیل شکل در مورد سطوح تفکیکی است. شهر پهندشتی بازتاب دهنده ی روش خاص تقسیم زمین در ایالات متحدۀ آمریکاست. این نقشه برای هر نفر حداقل یک جریب زمین را اختصاص می دهد. به علاوه مجموع زمینهای انتخاب شده برای خانه های تک واحدی به مراتب بیشتر از زمینهای انتخابی برای مجموع مقاصد دیگر است. از لابه لای خانه های کوچک، ساختمانهایی با اشکال گوناگون برخاسته اند. بویژه تاسیسات صنعتی که در طول خیابانی استقرار یافته اند که حد غربی شهر را در بر می گیرد. یک مرکز تجاری در کنار یک خیابان مورب و مجموعه ای از مدارس در مرکز، یک محل نمایش بزرگ یک مرکز شهری روی دریاچه و غیره.مرکز شهری در ناحیه وسیعی گسترده شده و شامل یک ساختمان اداری 50 طبقه، یک پارک زمینهای ورزشی، یک باغ وحش، آکواریوم و غیره است.در سواحل نهری که از دریاچه سد سرچشمه می گیرد، دو بنای چندین طبقه قرار گرفته که شامل اداره ها و آپارتمان ها است.ساختمانهای بلند دارای فضاهای وسیعی هستند وتمامی ساختمانها توسط فضای سبز احاطه شده اند.

 


مطالب مشابه :


طراحی اورژانس بیمارستانی و استاندارد های فیزیکی

art air - طراحی اورژانس بیمارستانی و استاندارد های فیزیکی - پرواز هنر




دانلود پلان و نقشه های بیمارستان و درمانگاه

دنیای مدرن معماری - دانلود پلان و نقشه های بیمارستان و درمانگاه - آنچه را که باید یک معمار




اورژانس+اورژانس

پایان نامه معماری - اورژانس+اورژانس - استانداردها پلان برش نما سه بعدی مکس رندر شیت




اثر معروف فرانک لوید رایت

اورژانس معمار - اثر معروف فرانک لوید رایت - فرانك لويد رايت : من به خدا اعتقاد دارم ولي آنرا




نظریات رایت در معماری

اورژانس معمار - نظریات رایت در معماری - فرانك لويد رايت : من به خدا اعتقاد دارم ولي آنرا طبيعت




برچسب :