فایل پاور پوینت مردان و زنان مبارز

درس ششم و هفتم مردان مبارز و زنان قهرمان

الگو، اسوه

ac1382fd8fc4.jpg

الگوه درزبان فارسی معادل واژه "اسوه " در زبان عربی است. لغت نامه " دهخدا " موارد استعمال آن را جمع نموده است :‌« الگو ،‌روبُر ، مدل ، سرمشق ، مقتدا ، اسوه مثال نمونه »‌

سپس تصریح می کند که واژه " اسوه " معادل الگو در زبانی فارسی است.  واژه شناسان عربی ، آن را به معنی های پیشوی ، مقتدی ، قدوه ، پیشرو ، پیروی و پس روی استعمال نموده اند . بنابر این آنچه آمد ، معنی الگو به قرینه ظهور لفظ و موارد  استعمال در الگو برداری از اخلاق و رفتار انسان ها و شبیه سازی موجودات به کار می رود .

همانطور که می دانید ، وجود اسوه در زندگی انسان و الگو قرار دادن رفتار و روش زندگی آنان، برای رشد و تکامل در صحنه های فردی و روش زندگی اجتماعی انسان کمک مؤثری می کند؛ زیرا وجود الگو و اسوه سبب می شود که راه زندگی برای انسان سریع تر طی شود و انسان با تأسی از آنان ، به عنوان چراغی از آن ها بهر بگیرد تا مسیر را روشن تر ببیند.

خداوند در قرآن بر وجود رسول اکرم (ص) به عنوان اسوه اشاره کرده است : « و لکم فی رسول الله اسوه حسنه» حضرت امام حسین ( ع) در یکی از سخنان گهر بار خود می فرماید: « فلکم فی اسوه» برای شیعیان شما اسوه و الگو هستم. امام حسین ( ع ) نه تنها برای مبارزان شیعه ، بلکه برای مردم غیر مسلمان نیز اسوه و الگو به حساب می آید. « گاندی » برای خروج از استعمار انگلیس به صراحت اقرار می کند : « من  زندگی امام حسین( ع) را مطالعه کردم و برای مبارزه با دشمن ، امام سوم شیعیان را الگوی خود قرار دادم»  


الگو، اسوه

الگوه درزبان فارسی معادل واژه "اسوه " در زبان عربی است. لغت نامه " دهخدا " موارد استعمال آن را جمع نموده است :‌« الگو ،‌روبُر ، مدل ، سرمشق ، مقتدا ، اسوه مثال نمونه »‌images?q=tbn:ANd9GcQK0Z4t8ezI_LzevTIW7JO

سپس تصریح می کند که واژه " اسوه " معادل الگو در زبانی فارسی است.  واژه شناسان عربی ، آن را به معنی های پیشوی ، مقتدی ، قدوه ، پیشرو ، پیروی و پس روی استعمال نموده اند . بنابر این آنچه آمد ، معنی الگو به قرینه ظهور لفظ و موارد  استعمال در الگو برداری از اخلاق و رفتار انسان ها و شبیه سازی موجودات به کار می رود .

همانطور که می دانید ، وجود اسوه در زندگی انسان و الگو قرار دادن رفتار و روش زندگی آنان، برای رشد و تکامل در صحنه های فردی و روش زندگی اجتماعی انسان کمک مؤثری می کند؛ زیرا وجود الگو و اسوه سبب می شود که راه زندگی برای انسان سریع تر طی شود و انسان با تأسی از آنان ، به عنوان چراغی از آن ها بهر بگیرد تا مسیر را روشن تر ببیند.

خداوند در قرآن بر وجود رسول اکرم (ص) به عنوان اسوه اشاره کرده است :   « و لکم فی رسول الله اسوه حسنه» حضرت امام حسین ( ع) در یکی از سخنان گهر بار خود می فرماید: « فلکم فی اسوه» برای شیعیان شما اسوه و الگو هستم. امام حسین ( ع ) نه تنها برای مبارزان شیعه ، بلکه برای مردم غیر مسلمان نیز اسوه و الگو به حساب می آید. « گاندی » برای خروج از استعمار انگلیس به صراحت اقرار می کند : « من  زندگی امام حسین( ع) را مطالعه کردم و برای مبارزه با دشمن ، امام سوم شیعیان را الگوی خود قرار دادم»  

قرآن

 قرآن مجید  دو نوع الگو معرفی  نموده است :

الف: الگوهای عینی . قرآن برخی مردان و زنان را اسم می برد و به عنوان الگو معرفی می نماید ؛ مثل ، حضرت رسول خدا(ص)  و ابراهیم و بانوان نمونه چون مریم و آسیه و ... که باید اخلاق و اوصاف آن ها را مطالعه نمود، تا جهت یا جهات الگوی آن هارا به دست آورد؛ مثلا، درسوره مبارکه انعام پس از تعریف برخی از پیامبران، می فرماید : آن ها(پیامبران) کسانی هستند که خداوند هدایتشان نموده، پس به هدایت آنان اقتدا نمایید:« أولئک الذین هدى الله فبهداهم اقتده»

ب:الگوهای تجسمی. برخی الگوهای قرآن ترسیمی است؛ یعنی قرآن عناوین معیارها و اوصاف را معرفی می نماید که مارا رهنمون به الگوهای قرآنی و تشخیص آن از الگوهای شیطانی می شود.

 ویژگی های الگوهای نوجوانان و جوانان:

همانگونه که می دانید هرکسی برای آن که در راه رسیدن به هدف خود ومسیری که انتخاب نموده دچار مشکل نشود به یک الگوی مناسب نیاز مند است. نوجوانان و جوانان عزیز میهن اسلامی با الگو های واقعی از نطر اعتقادی ،علمی و عملی آشنا شوید.

ما برای انتخاب یک الگو ی خوب نیاز مند معیار های مناسب و در خور شأن یک انسان خوب هستیم برای انتخاب چنین الگویی اول باید راه و مسیر آینده را برای خودمان ترسیم و مشخص نماییم که این هم نیاز مند تأمل ،تفکر و تحقیق کافی است تا بتوانیم از بهترین ها استفاده نماییم .

با علم و آگاهی به این که برای یک نوجوان و یا جوان مسلمان نهایت رشد و هدف ، رسیدن به قرب الی الله است چه کسانی می توانند برای مابرای رسیدن به این هدف ارزشمند به عنوان یک الگو بهتر از پیامبر عظیم الشأن اسلام ، ائمه ی اطهار (ع) و پرچمداران راه این بزرگواران و استفاده از امانت های ارزشمند آنان شامل احادیث و خطبه های آنان باشند.

امام علی در خطبه ی ١۶٠ می فرماید:

به پیامبر پاکیزه و پاکت اقتدا کن که این راه و رسم او الگویی است برای الگو images?q=tbn:ANd9GcRXomQNi_RYk4zpVW-oKXFطلبان و مایه فخر و بزرگی است بر ای  کسی که خواهان بزرگواری باشد و محبوب ترین بنده نزد خدا کسی است که از پیامبرش پیروی کند و گام بر جایگاه قدم اونهد.

با استفاده از بیانات گهر بار امام عدل و عدالت در خصوص الگو ها ما می توانیم علاوه بر پیامبر عزیز اسلام سایر پیامبران خدا، ائمه ی بزرگوار اسلام و ادامه دهندگان راه سرخ آنان به رهبرانی عظیم بعد از ائمه چون مظهر عشق ، شجاعت،شهامت و پایمردی ،حضرت امام خمینی (ره) و تمام شهیدانی که برای پیروزی اسلام از صدر تا کنون خصوصا شهیدان بزرگوار انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی که به ما درس آزادی و آ زادگی و از خود گذشتگی دادند اقتدا نموده که به ما چگونه بودن ، چگونه زیستن و چگونه مردن آموختند.

معمار کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام (ره) در خصوص شهید حسین فهمیده فرموده بودند : رهبر  ما آن طفل سیزده ساله ای است که نانجک به کمر بسته و زیر تانک دشمن می رود و آن را منهدم می کند. راستی کدام حرت شهید فهمیده باعث شده رهبر جهان اسلام چنین از او تجلیل نماید؟آیا جز این که را خود را شناخته و الگو ی مناسب را انتخاب و به وظیفه ی دینی و ملی خود عمل نموده؟ آری ویژگی الگو ها خوب برای نوجوانان و جوانان اینانند  که با عش و ایمان ، صبر و پایداری ، عزم و اراده ی آهنین و ایثار و فداکاری این میراث ارزشمند را برای ما به یادگار گذاشته و مسئولیت ما را سنگین نموده اند .

مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه ای در یکی از سخنرانی های خود فرموده اند:

به جوانان عزیز عرض می کنم فرصت جوانی را برای خودسازی فکری و روحی و جسمی مغتنم بشمارید ،کشور خود را بشناسید و جایگاه رفیعی را که ایران و ایرانی به برکت انقلاب اسلامی در جهان و در منطقه و در میان امت های بزرگ اسلامی به دست آورده قدر بدانید ، خود را به علم و معرفت و پارسایی مجهز کنید و همچون جوانان دوران پیروزی انقلاب و دفاع مقدس ، خو د را الگو و اسوه ی جوانان سایر کشور ها سازید.

 ویژگی هایی را که باید یک اسوه داشته باشد عبارتند از :

1)افراد معتقدی بوده  و به درجه بالایی از مقام های  علمی و اخلاقی رسیده باشند.

2)در معاشرت با خانواده ، دوستان و دیگران ، رفتاری بسیار شایسته داشته باشند.

3)در برخورد با سختی ها و مشکلات بسیار صبور و از خود گذشته باشند.

4)بیش از دیگران ، به توقعات و خواسته های اطرافیان پاسخ می دهند.و ...

حال در بخش 

حضرت خدیجه ( س)  :

 میدانیم اولین زن مسلمان حضرت خدیجه و اولین مرد مسلمان حضرت علی است. خدیجه در مکه که مظهر بت و ظلم و فتنه و فقر بود، با تمام توان با پیامبر گرامی همکاری نمود و تمام اموال خود را صرف کرد به طوریکه آخر عمر از نظر مادی هیچ چیز نداشت. کسی نمی تواند که منکر شود چه اندازه حضرت خدیجه به پیامبر کمک نموده و در گسترش اسلام و در رسالت او کمک کرده است.

 حضرت خدیجه سه سال مانده به هجرت پیامبر در سن 65 سالگی از دنیا رفت و بعد از او ابوطالب. به همین خاطر آن سال را سال اندوه نامیدند. پیامبر اکرم در حیات خدیجه همسری اختیار نکرد، با اینکه چنین کاری خلاف عرف و عادت هم نبود.

 نسیبه :

 یک دستش را در جنگ یمامه از دست داد و در همین جنگ پسرش هم شهید شد. نقل شده است: در زمان خلیفه، دوم خلیفه گفته بود: پیراهن معروفی که در غنیمتی بدست آمده است را به بهترین زن داد که لایق آن باشد، بعضی ها گفتند: به زن عبدالله بن عمر بدهید که عروس خودت باشد. خلیفه گفت : اینها هیچکدام شایسته این خلقت نیستند و این فقط شایسته نسیبه است. کسی که در جنگ احد بهترین دفاع را از مکتب و از پیامبر (ص) می کرد. کسی که پیامبر دربارة ایشان می فرمودند: به هرجا می نگریستم نسیبه بود که مبارزه می کرد، چپ را نگاه می کردیم، نسیبه بود. راست را نگاه می کردیم، نسیبه بود. در آن لحظات حساس او بود که به بچه هایش می گفت: پیامبر را رها نکنید، هم مسئله تبلیغ، هم آبرسانی و هم مداوای مجروحین و هم دفاع از پیامبر را به عهده داشت.

 ام ایمن :

 کسی که پیامبر وی را بشارت به بهشت می دهد و به آنها مرحبا می گوید و سلام می کند و احترام می گذارد و در خانه اش نماز می گذارد ام ایمن است. که به مولاه رسول الله معروف است او کسی است که در خانه پیامبر و حضرت خدیجه پرورش یافته و پیامبر بی اندازه احترام و صمیمیت نسبت به ایشان داشتند.

 ام ایمن در احد و حنین و خیبر یعنی سه جنگ معروف شرکت کرد. در احد و حنین مداوای مجروحین و آب رسانی را بعهده داشت و خوب انجام تکلیف کرد. در مسأله فدک خلیفه اول از حضرت زهرا شاهدی خواست که از جمله شهود حضرت، ام ایمن بود.

 «ام ایمن مادر اسامه است جوان 17 ساله ای که پیامبر او را به شگری از مهاجرین» و انصار امیر کردند.

 ام سلمه:

 یکی از همسران حضرت محمد است که در قبرستان بقیع مدفون شدند. وی مورد احترام جامعه اسلامی است. و 378 حدیث از پیامبر نقل کرده است بعضی از زنان محدثه هستند. ام سلمه صاحب اسرار رسول خدا بود. و وقتی جبرئیل خبر شهادت امام حسین (ع) را بیان کرد پیامبر مسئله را به ام سلمه گفته بود. او کسی است که آیه تطهیر در خانه ایشان به پیغمبر نازل شد.

 «یرید الله لیذهب عنکم الرجس اهل البیت و یطهر کم تطهیرا: یعنی خداوند می خواهد شما اهل بیت را پاکیزه گرداند و آلودگی را از شما ببرد.»

حضرت فاطمه زهرا ( س)

سراسر زندگانی صدیقه طاهره (علیها السلام)، مملو از مکارم اخلاق و رفتارهای نمونه و انسانی است. ما در این مجال جهت رعایت اختصار تنها به دو مورد اشاره می‌نماییم. اما دوباره تأکید می‌کنیم که این موارد، تنها بخش کوچکی از مکارم اخلاقی آن حضرت است.

1) از جابر بن عبدالله انصاری، صحابی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) منقول است که: مردی از اعراب مهاجر که فردی فقیر مستمند بود، پس از نماز عصر از رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) طلب کمک و مساعدت نمود. حضرت فرمود که من چیزی ندارم. سپس او را به خانه فاطمه (سلام الله علیها) که در کنار مسجد و در نزدیکی خانه رسول خدا قرار داشت، راهنمایی نمودند. آن شخص به همراه بلال (صحابی و مؤذن رسول خدا) به در خانه حضرت فاطمه (علیها السلام) آمد و بر اهل بیت رسول خدا سلام گفت و سپس عرض حال نمود. حضرت فاطمه (علیها السلام) با وجود اینکه سه روز بود خود و پدر و همسرش در نهایت گرسنگی به سر می‌بردند، چون از حال فقیر آگاه شد، گردن‌بندی را که فرزند حمزه، دختر عموی حضرت به ایشان هدیه داده بود و در نزد آن بزرگوار یادگاری ارزشمند محسوب می‌شد، از گردن باز نمود و به اعرابی فرمود: این را بگیر و بفروش؛ امید است که خداوند بهتر از آن را نصیب تو نماید. اعرابی گردن‌بند را گرفت و به نزد پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بازگشت و شرح حال را گفت. رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) از شنیدن ماجرا، متأثر گشت و اشک از چشمان مبارکش فرو ریخت و به حال اعرابی دعا فرمود. عمار یاسر (از اصحاب پیامبر) برخاست و اجازه گرفت و در برابر اعطای غذا، لباس، مرکب و هزینه سفر به اعرابی، آن گردن‌بند را از او خریداری نمود. پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) از اعرابی پرسید: آیا راضی شدی؟ او در مقابل، اظهار شرمندگی و تشکر نمود. عمار گردن‌بند را در پارچه ای یمانی پیچیده و آنرا معطر نمود و به همراه غلامش به پیامبر هدیه داد. غلام به نزد پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) آمد و جریان را باز گفت. حضرت رسول (صلی الله علیه و آله و سلم) غلام و گردن‌بند را به فاطمه (علیها السلام) بخشید. غلام به خانه‌ی صدیقه اطهر آمد. زهرا (علیها السلام)، گردن‌بند را گرفت و غلام را در راه خدا آزاد نمود.

گویند غلام در این هنگام تبسم نمود. هنگامی که علت را جویا شدند، گفت: چه گردن‌بند با برکتی بود، گرسنه‌ای را سیر کرد و برهنه‌ای را پوشانید، پیاده‌ای را صاحب مرکب و فقیری را بی‌نیاز کرد و غلامی را آزاد نمود و سرانجام به نزد صاحب خویش بازگشت.

2)امام حسن مجتبی در ضمن بیانی، عبادت فاطمه (علیها السلام)، توجه او به مردم و مقدم داشتن آنان بر خویشتن، در عالیترین ساعات راز و نیاز با پروردگار را این گونه توصیف می‌نمایند: "مادرم فاطمه را دیدم که در شب جمعه‌ای در محراب عبادت خویش ایستاده بود و تا صبحگاهان، پیوسته به رکوع و سجود می‌پرداخت. و شنیدم که بر مردان و زنان مؤمن دعا می‌کرد، آنان را نام می‌برد و بسیار برایشان دعا می‌نمود اما برای خویشتن هیچ دعایی نکرد. پس به او گفتم: ای مادر، چرا برای خویش همانگونه که برای غیر، دعا می‌نمودی، دعا نکردی؟ فاطمه (علیها السلام) گفت: پسرم ! اول همسایه و سپس خانه."

 

بیان عظمت فاطمه از زبان پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم)

 رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بارها و بارها فاطمه (علیها السلام) را ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری می‌فرمود: "پدرش به فدایش باد" و گاه خم می‌شد و دست او را می‌بوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی می‌نمود، فاطمه (علیها السلام) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد می‌شد، خانه او بود.

عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیده‌ای، این کلام را نقل نموده‌اند که حضرت رسول می‌فرمود: "فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده است." از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، بدور دانسته و صراحتاً بیان می‌دارد که هر چه پیامبر می‌فرماید، سخن وحی است. پس می‌توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه (علیها السلام)، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز خود به این مطلب اشاره می‌فرمود. گاه در جواب خرده‌گیران، لب به سخن می‌گشود که خداوند مرا به این کار امر نموده و یا می‌فرمود: "من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم."

حضرت زینب ( س ) :

در مورد ولادت حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ مورخان اقوال گوناگونی را ذکر کرده اند.
دو قول مشهور در مورد ولادت ایشان: 1. پنجم جمادی الاولی سال پنجم هجری2. و برخی نیز سال 6 هـ را سال ولادت ایشان می دانندالبته اقوال دیگری نیز ذکر شده است. مادر بزرگوارش حضرت «فاطمه زهرا ـ سلام الله علیها ـ» و پدرش امیرالمؤمنین علی ـ علیه السلام ـ می باشد. این بانوی بزرگوار در شهر «مدینه» تولد یافت. مدت زندگی ایشان با مادرش حضرت زهرا ـ سلام الله علیها ـ حدود پنج یا شش سال بوده است. «زندگی حضرت زینب با مادر در سوم جمادی الثانی سال 11 هـ به پایان رسید».شوهرِ «زینب» «عبدالله بن جعفر» پسر عموی بزرگوارش می باشد. «او یکی از شخصیتهای مشهور اسلام و از سخاوتمندان به نام و معروف می باشد».حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ دارای القاب و کنیه های زیادی است. «یکی از القاب آن حضرت که در روایات آمده، «عقیله» یا «عقیله بنی هاشم» است که به معنای زن ارجمند و گرامی در فامیل خود، می باشد.» از دیگر القاب آن حضرت می توان «صدیقه صغری» «عارفه» «عالمه» «فاضله» «کامله» و «عابده آل علی»را نام برد. حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ تا زمانی که امیر المؤمنین در مدینه بود با شوهرش عبدالله بن جعفر در مدینه زندگی کردند و زمانی که امیر المؤمنین پایتخت حکومت اسلامی را به کوفه منتقل کردند به کوفه نقل مکان کردند. «حضرت زینب در کوفه به ارشاد و تعلیم زنان کوفه اشتغال داشت».حضرت علی ـ علیه السلام ـ در سال 40 هجری در کوفه به شهادت رسید. بنابراین سن حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ در این زمان تقریبا 35 سال بود. حدود 10 سال هم بعد از شهادت پدر بزرگوارش با برادرش امام حسن ـ علیه السلام ـ زیست نمود. «امام حسن ـ علیه السلام ـ» در سال 50 هجری به شهادت رسید.

بعد از شهادت امام حسن ـ علیه السلام ـ 10 سال نیز با برادر دیگرش یعنی امام حسین ـ علیه السلام ـ زندگی کرد. حضور ده ساله زینب ـ سلام الله علیها ـ در صحنه زندگی برادرش حسین ـ علیه السلام ـ پر حادثه ترین و رنج آورترین دوران زندگی ایشان است. حضرت زینب در طول زندگی با مصائب زیادی روبرو شد. اما حضور ایشان در کربلا و دیدن آن صحنه های دلخراش و از دست دادن برادران و فرزندان و فرزندان برادر از همة مصیبات دردآورتر و ناگوارتر بود. چرا که در یک روز همة عزیزانش خصوصاً برادرش امام حسین ـ علیه السلام ـ را از دست داد. هنگام مصیبت جانگداز کربلا سن حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ 55 ساله بود. این بانوی بزرگوار «در شب یک شنبه چهاردهم ماه رجب سال 62 هجری درگذشت.»[9] هر چند اقوال دیگری نیز در مورد ماه وفات ایشان وجود دارد. اما قول مشهور همان 14 ماه رجب سال 62 هجری است. سید هاشم رسولی محلاتی می نویسد: «مشهور آن است که وفات آن بانوی معظمه در شب یک شنبه چهاردهم ماه رجب سال 62 هجری اتفاق افتاد. یعنی حدود یک سال و نیم بعد از واقعه عاشورا».اختلافی که در وفات آن حضرت وجود دارد در ماه وفات آن حضرت است و گرنه همة مورخان اتفاق دارند که سال وفات ایشان همان سال 62 هجری است. بنابراین این بانوی شریف تقریبا یک سال و نیم بعد از واقعه عاشورا رحلت فرمود.

فضائل آن حضرت به طور خلاصه

1)  صبر آن حضرت: «شهید مطهری» در این رابطه می نویسد: «در حماسه حسینی آن کسی که بیش از همه درس تحمل و بردباری را آموخت و بیش از همه این پرتو حسینی بر روح مقدس او تابید خواهر بزرگوارش زینب ـ سلام الله علیها ـ بود».و در ناسخ التواریخ آمده است: «محققاً از آغاز خلقت تاکنون از هیچ زنی از زنهای انبیاء و اولیاء با این حلم و بردباری پدید نیامده است».

2) عبادت آن حضرت: «زینب کبری در تمام مدت اسارت تهجد و نماز شبش تعطیل نشد» در کتاب ریاحین الشریعه آمده است: «شب زنده داری زینب در تمام عمرش ترک نشد حتی شب یازدهم محرم».
3)سخن وری آن حضرت: خطبه های آتشین و زیبای زینب در کوفه و شام که یزید و یزیدیان را رسوا ساخت در حد اعلای فصاحت و بلاغت بود. شهید مطهری در این رابطه می نویسد:
«خطابه ای که حضرت زینب در مجلس یزید خوانده است از خطابه های بی نظیر دنیاست».
4)علم آن حضرت: زمانی که حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ خطبه پرمحتوا و آتشین خود را در بازار کوفه ایراد نمود، امام سجاد ـ علیه السلام ـ در تأیید مقام علمی زینب ـ سلام الله علیها ـ فرمود: الحمدلله تو دانشمند و عالمه ای بدون معلم و بانوی خردمندی بدون استاد می باشی». این سخن امام سجاد ـ علیه السلام ـ نشان دهنده علم لدنی آن حضرت می باشد.

5)بزرگواری آن حضرت: در بزرگواری آن حضرت ـ سلام الله علیها ـ همین نکته بس که «زمانی که در عصر روز عاشورا دو پسرش را شهید کردند از خیمه پای بیرون نگذاشت»در حالی که هنگام شهادت سایر شهدا از خیمه بیرون می آمد و امام حسین ـ علیه السلام ـ را دلداری می داد ولی اینجا برای این که برادرش حسین ـ علیه السلام ـ خجالت نکشد از خیمه بیرون نیامد.

6) عصمت ایشان: در کتاب «زینب بنت الامام امیر المؤمنین» مقام عصمت را برای این بزرگوار ذکر می کند و می نویسد: هر چند مقام عصمت برای ایشان «ضروری دین» نیست ولی به این مرحله رسیده اند...»[و خلاصه باید گفت: «شئونات باطنیه و مقامات معنویه حضرت زینب ـ سلام الله علیها ـ نایبه زهرا، امینه خدا.. . را هیچ کس نتواند به تحریر و تقریر در آورد». «ابن اثیر» می نویسد: «زینب در فصاحت و بلاغت و زهد و عبادت و فضیلت و شجاعت و سخاوت شبیه ترین مردم به پدر خود علی ـ علیه السلام ـ و مادر خود فاطمه ـ سلام الله علیها ـ بود.»

حضرت علی ( ع )

شیخ مفید رضوان الله تعالی علیه در این باره می‌نویسد :

حضرت امیر المؤمنین علی بن ابى طالب علیه السّلام در روز جمعه سیزدهم ماهرجب پس از سى سال از عام الفیل در خانه خدا در شهر مکه به دنیا آمد ، نهپیش از وى کسى در خانه خدا به دنیا آمده و نه بعد از آن حضرت. تولد امیرمؤمنان علیه السّلام در خانه خداوند فضیلت و شرافتى است که پروردگار بزرگبرای بزرگداشت مقام و منزلتش به آن حضرت اختصاص داده است.

ائمه از اول تولد تا پایان زندگی معصوم هستند. روایات زیادی داریم که پیغمبرفرموده علی در قول و فعل معصوم و از خطا و معصیت مصون است و از طرف دیگرمی‏دانیم علی (ع) دومین شخصیت عالم هستی است، وقتی حضرت یحیی که یکی ازپیامبران بزرگ الهی است در کودکی به مقام نبوت رسیده، خداوند آنچنان عقلروشن و درایتی به او داد که شایسته پذیرش این منصب شد. یا در رابطه با حضرتعیسی در سوره مریم آیه 12 آمده: ما فرمان نبوت و عقل و هوش و درایت را درکودکی به او دادیم که در ابتدای تولد گفت من بنده خدایم او کتاب آسمانی بهمن مرحمت کرد و مرا پیامبر قرار داد. پس چه مانع دارد امام علی (ع) درکودکی با بصیرت و بینش کامل به پیامبر اسلام ایمان بیاورد، کسی که پیامبرفرموده: علی (ع) همیشه با حق است و حق و قرآن همیشه با او است تا قیامت ازحق جدا نمی‏شود. و یا در جمله ای دیگر می فرماید : «  انا مدینه العلم و علی بابها» .

  تمام دوران زندگی و ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا (س) الگویی است برایهمه کسانی که می خواهند در دنیا و آخرت رستگار و سعادتمند شوند  .

همه مفسران (شیعه و سنی) قائلند که این این آیه در شان و منزلتامیرالمؤمنین علی(ع) نازل شده است؛ خداوند در این آیه چنین می فرماید: (ومن الناس من یشری نفسه ابتغاء مرضات الله و الله رئوف بالعباد)( بقره: ‏207). «برخی از مردم جان خود را برای تحصیل رضای خداوند می فروشند خداوندبه بندگان خود رؤوف و مهربان است»
جانبازی و فداکاری از نشانه های افراد با ایمان است، اعمال و رفتار هر فردیزائیده طرز تفکر و عقیده اوست و اگر انسان در راه عقیده خود از جان و مالبگذرد این کارحاکی از آن است که ایمان وی به هدف، در درجه بسیار بالااست.

قرآن مجید این حقیقت را در آیه ای دیگر منعکس کرده و می فرماید: (انماالمومنون الذین آمنوا بالله و رسوله ثم لم یرتابوا و جاهدوا باموالهم وإنفسهم فی سبیل الله اولئک هم الصادقون)( حجرات: 15). «افراد با ایمانکسانی هستند که خدا و پیامبر او را باور نموده و در آن تردید نمی کنند و بامال و جان خود در راه خدا جهاد می کنند آنان به راستی افراد با ایمانهستند».

سلمان فارسی :

که پیش از مسلمان شدن روزبه نام داشت- از صحابه ایرانی مشهور محمد ، پیامبر اسلام بود که محمد او را از اهل بیت و سلمان محمدی خواند. او با این که پسر یکی از زمین داران ایران بود زرتشتی باقی نماند و سال‌ها در پی حقیقت و دین راستین به سرزمین‌های گوناگون سفر کرد که در همین سفرها در سرزمینی به بردگی درآمد و سپس توسط محمدآزاد گشت. سلمان فارسی حکیمی که خرد و دانش‌های ایرانیان و مسیحیان را می‌دانست از مشاوران محمد، از جمله طراح اصلی حفر خندق در جنگ خندق بوده‌است. او در انتهای عمر خود، در هنگام خلافت علی بن ابی طالب والی مدائن گردید.

نخست اینکه یکی از امتیازات مهم سلمان فارسی بر سایر صحابه رسول الله این است که سایر صحابه اسلام به سراغشان آمد ولی سلمان به سراغ اسلام رفت سایر صحابه درخانه‌های خود نشسته بودند که بانگ ‌«قولو لاالالله» را از پیامبر اکرم  شنیدند و به تدریج و گاه به زحمت زیاد اسلام آوردند ولی سلمان که در ایران بود از یکی از پیشوایان مذهبی خود بشارت منجی بزرگ بشریت حضرت محمدبن عبدالله (ص) را از سرزمین حجاز شنیده بود و لذا تصمیم گرفت خود را به آن دیار برساند و پس از مرارت‌های زیاد و اسارت و سپس بردگی به مدینه آمد و هنگامی که پیغمبر (ص) به مدینه هجرت فرمود گمشده بزرگ خود را که عمری برای آن تلاش کرده بود پیدا کرد و فورا به اسلام و مسلمین پیوست و این افتخار بزرگ است که او به دنبال اسلام آمد نه اینکه اسلام به سراغ او رفت.

جالب اینکه روزی جماعتی از صحابه با هم نشسته بودند و هر کدام ذکر نسب خود را می‌کردند و به آن افتخار می‌نمودند سلمان نیز در آن میان حاضر بود یکی از صحابه رو به جانب سلمان کرد و به تحقیر گفت ای سلمان اصل و نسب تو کیست»

سلمان گفت:‌ »ان‌سلمان‌ابن عبدالله کنت ذالا فهدانی الله به محمد (ص) و کنت الا علی و اقنانی الله به محمد (ص) و کنت مملوکا و فاعتقنی الله وعالی به محمد (ص) و هذا حسبی و نصبی؛ من سلمان پسر عبدالله هستم گمراه بودم خداوند به وسیله پیغمبر اکرم (ص) هدایت کرد فقیر بودم به وسیله آن حضرت مرا غنی کرد برده بودم به وسیله آن حضرت مرا آزاد نمود این است حسب و نسب من» و به وسیله آن به آنها نشان داد که آنها دنبال اوهام و ارزش‌های واهی هستند و او دنبال ارزش‌ها واقعی.

نقطه دیگر اینکه از روایات استفاده می‌شود که او از مشاوران خاص حضرت اکرم (ص) بود و بسیار از شب‌ها با آن حضرت جلسه خصوصی داشت و حتی در روایت اسلامی مقامی بالاتر از مقام لقمان حکیم برای او ذکر شده است.

فضائلی که در احادیث اسلامی در باره او آمده است درباره هیچ یک از صحابه وارد نشده چند جمله زیر که از شخص پیغمبر (ص) روایت شده برای شناخت مقام او کافی است.

پیامبر فرمود: «سلمان بحر لاینضفو و کنزو لاینفض سلمان منا اهل البیت یمن الحکمه و یوتی البرهان؛ سلمان دریایی است ناپیدا کرانه و گنجی است پایان ناپذیر، سلمان از ما اهل بیت است علم وحکمت می‌بخشد و برهان و دلیل قاطع می‌گوید».

یادآوری این نکته نیز لازم است که امام صادق (ع) علو شأن و مقام سلمان را بر اثر سه چیز می‌شمارد: اول: داشتن مقام ولایت امیرمومنان که هرگز از آن منحرف نشد در حالی که افراد دیگری دچار انحراف شدند دوم این که فقرا از بر اغنیا مقدم می‌داشت و نکته دیگر اینکه او به علم و علما محبت واقعی داشت.

 آخرین نکته این است که از افتخارات ویژه سلمان این است که هنگامی که در سال 36 هجری در مدائن وفات کرد امیرالمومنین (ع) در همان شب از مدینه با طی الارض بر سر جنازه او حاضر شد خود آن حضرت او را غسل داد کفن کرد و نماز بر او خواند و دفن نمود این افتخاری است بی‌نظیر . 

حضور سلمان با احترامات شایانی که داشت و با شرکت در برنامه‌های مهمی، مثل برنامه خندق به حدّی رسید که مهاجرین می‌گفتند: سلمان از ماست. انصار می‌گفتند: او از ماست، و حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم می‌فرمودند: «سَلْمان مِنّا أهلَ البَیْتِ؛ سلمان از ما اهل بیت است».

  ابوذر

اسم او «جندب بن جناده» و لقبش «ابوذر» می‌باشد.کلمه «غفاری» که معمولا پساز نام وی می‌آید اسم قبیله ابوذر است (وی منسوب به قبیله بنی غفارمی‌باشد).

از دوران کودکی و جوانی وی تا قبل از اسلامش اطلاعات دقیقی در دست نیست. آن‌چه درباره وی می‌دانیم از زمانی است که به دین مبین اسلام گروید ومسلمان شد.

پذیرفتن اسلام در جوانی

ابوذر از اولین مسلمانان و پیشتازان در پذیرش دین اسلام است. او را چهارمینیا پنجمین مسلمان معرفی کرده‌اند. آن‌چه پیشتازی وی را در اسلام پررنگ‌ترمی‌سازد این است که او ساکن شهر مکه نبود و با شنیدن ظهور پیامبر خدا (ص)در مکه به محضر ایشان شرفیاب گردید و اسلام آورد.

پیامبر اسلام (ص) که استعداد شاگرد جدید و تازه وارد، و قدرت خیره کننده اورا در مبارزه با باطل بخوبی درک می‌کرد، به او دستور داد به میان طایفهخود بر گردد و آنان را به سوی اسلام دعوت کند. ابوذر به سوی قوم و طایفهخود برگشت و کم کم با آنان پیرامون موضوع قیام پیامبری که از جانب خدا برانگیخته شده و مردم را به پرستش خدای یگانه و اخلاق نیک دعوت می‌کند، سخنگفت. ابتداء برادر و مادر ابوذر اسلام آوردند، بعد، نصف افراد قبیلة «غفار»مسلمان شدند، و پس از هجرت پیامبر اسلام (ص) به شهر «یثرب» (مدینه)، نصفدیگر نیز اسلام اختیار کردند.

در دوران حیاتش در شهر مدینه به عنوان یکى از صحابه پاک و یاران راستین پیامبر خدا صلى الله علیه وآله و امیرمؤمنان«علیه السلام» بود. از زبانپیامبر ستایشهای فراوانی درباره او نقل شده است. از آن جمله همان حدیثمشهور است که «آسمان بر سر هیچ‌کس سایه نیفکنده و زمین کسى را در برنداشتهاست که راستگوتر از ابوذر باشد».
او بر اثر زهد فوق‌العاده‌ای که داشت، دارای طبع بلند و روح عالی بود و ضمندعائی که بامدادان می‌خواند، از خداوند می‌خواست او را از افراد پست وشرور اجتماع بی‌نیاز سازد. یک روز هنگامی که پیک وحی الهی (جبرئیل) بصورت«دحیة کلبی»، در حضور پیامبر (ص) بود، ابوذر وارد شد، امین وحی گفت: او درآسمان از زمین معروف‌تر است، از او بپرس که بامدادان چه دعائی می‌خواند؟ابوذر در پاسخ پیامبر (ص)، دعائی را که گذشت، خواند.

مقداد

مقداد فرزند «اسود بن عمرو بن ثعلبه کندی بهرائی» معروف به مقداد بن اسود و مقداد کندی است.مقداد از پیش‏گامان در اسلام و از اصحاب جلیل القدر رسول خدا صلی الله علیهو آله بود. وی از مهاجرین به حبشه است که به مکه بازگشت ولی نتوانست باپیامبر خدا صلی الله علیه و آله به مدینه هجرت نماید و بعدها با عبیده بنحارث که به نمایندگی پیامبر صلی الله علیه و آله به مکه آمد و با مشرکانملاقات داشت، توانست با او به مدینه مهاجرت نمایدوی در جنگ‏های بدر و احد و سایر غزوه‏های اسلامشرکت کرد و در دیانت و ایمان بسیار محکم و ثابت قدم بود. ابن مسعود نقلمی‏کند: نخستین مسلمانانی که اسلام خود را اظهار کردند، هفت نفر بودند کهمقداد بن اسود، عمّار و بلال از جمله آنان هستند.

پیامبراکرم صلی الله علیه و آله فرمود:

خداوند مرا فرمان داده تا چهار نفر را دوست بدارم و او خود نیز آنان رادوست می‏دارد. پرسیدند: آن چهار‏ نفر کیانند؟ فرمود: علی از آنان است، سهمرتبه مکرر فرمود: علی از آنان است. تا مرتبه چهارم فرمود: ابوذر غفاری،مقداد و سلمان فارسی.

رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

بر شما باد به دوستی چهار نفر: علی، ابوذر، سلمان و مقداد.

- رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود:

همه مردم مشتاق بهشتند تا به زیورهای آن بیارایند امّا بهشت مشتاق چهار نفراست تا مزین شود به زینت وجود آنان: عمار، سلمان، مقداد و در رأس آنهاعلی بن ابی طالب.

شهید محمد ابراهیم همت

سردار خیبر" یکی از القاب شهید همت است.شهید محمد ابراهیم همت از images?q=tbn:ANd9GcR-HvPQGWpRGdFs6FSwxJuفرماندهانسپاه پاسداران ایران درجنگ ایران و عراق بود. او پیش از پیروزیانقلاب از فعالان ضدحکومت پهلوی بود. پس ازانقلاب و در سال۱۳۶۱ مدت کوتاهی را در جبهه جنگلبنان واسرائیل گذراند، و سپس به

مطالب مشابه :


پاورپوینت درس اول دفاعی سوم راهنمایی

پاورپوینت درس اول دفاعی سوم برای دانلود پاورپوینت درس دوم دفاعی سوم راهنمایی.




فایل پاور پوینت مردان و زنان مبارز

آمادگی دفاعی سال سوم دوره ی آمادگی دفاعی مقطع سوم راهنمایی خوش آمدید امیدوارم دانلود




دانلود متن کامل کتابهای درسی پایه سوم راهنمایی سال تحصیلی 93-92

دانلود کتاب تعلیمات اجتماعی سوم راهنمایی. دانلود کتاب دانلود کتاب آمادگی دفاعی




دانلود پاورپوینت سوم راهنمایی

دانلود پاورپوینت سوم راهنمایی دانلود پاورپوینت سوم سوال های متن دفاعی سوم




فیلم امنیت اجتماعی

برای دانلود فیلم حریم بر روی آمادگی دفاعی دفاعی سال سوم راهنمایی ودوم پاورپوینت.




نمونه سوالات آمادگی دفاعی پایه سوم راهنمایی نوبت اول

نمونه سوالات آمادگی دفاعی پایه سوم راهنمایی نوبت دانلود پاورپوینت درس 9 عربی پایه هشتم .




پاورپوینت درس 9 علوم:جریان الکتریکی

سوم راهنمایی - پاورپوینت درس 9 علوم: دانلود.: Weblog Themes By ورد سوالات درس 9 دفاعی.




دانلود پاورپوینت درس 9 تاریخ سوم راهنمایی(احمد شاه و جنگ جهانی اول)

دانلود پاورپوینت درس 9 تاریخ سوم راهنمایی(احمد شاه و جنگ جهانی اول)




سوالات آمادگی دفاعی سوم راهنمایی ویژه دختران

سوالات آمادگی دفاعی سوم راهنمایی ویژه دختران . دانلود البوم animals با آهنگ مرجع پاورپوینت.




دانلود پاورپوینت تاریخ درس 11 سوم راهنمایی(ایران در جنگ جهانی دوم)

دانلود پاورپوینت تاریخ درس 11 سوم راهنمایی(ایران در جنگ جهانی دوم)




برچسب :