پاسخ خودآزمایی های ادبیات2

۱- ای کریمی که بخشنده ی عطایی وای حکیمی که پوشنده ی خطایی .

2- اعمال انسان ، تلمیح دارد به حدیث «الدنیا مزرعه الاخره»

3- اشاره دارد به ضربت خوردن حضرت علی (ع) وبه شهادت رسیدن ایشان به دست عبدالرحمن بن ملجم مرادی وحضرت علی (ع) به امام حسن (ع) دستور داد که با او مدارا کنند .

4- بیت هشتم (( نه خدا توانمش خواند نه بشر توانمش گفت متحیّرم چه نامم شه مُلک لافتی را ))

5- منظور از پیام آشنا در بیت حافظ(( معشوق وخدا )) وآشنا «عاشق وخود حافظ » است . ولی در این شعر که شهریار آن را از حافظ تضمین کرده است منظور از پیام آشنا «حضرت علی(ع) »و آشنا «خود شهریار» می باشد .

6- الف: هرکاری که با نام خدا آغازنشود ، ابتر است. اشاره دارد به حدیث «کُلُّ امرٍذی بالٍ لم یَبدأُ فیه بِبِسمِ الله فَهُوَ ابتر

ب : در درس ناله ی مرغ اسیر ومرغ گرفتارسال اول :

آن کسی راکه دراین ملک سلیمان کردیم          ملت امروزیقین کرد که اواهریمن است (   به یکی از داستان های حضرت سلیمان اشاره دارد .)

ج )بیستون برسرراهست مبادازشیرین          خبری گفته و غمگین دل فرهاد کنید     ( به داستان شیرین و فرهاد اشاره دارد)

7- فعاليت دانش آموزي

 

خود آزمایی درس دوم( رستم واشکبوس)

 

 

۱-به خاک افکندن :کنایه ازشکست دادن ، کشتن ونابود کردن

۲- الف . تهمتن برآشفت و باتوس گفت          که رُهّام را جــام باده ست جفت 

 

ب- کُشانی بدو گفت :با تو سلیـــــح             نبینم همی جز فســــوس و مزیح

ج- بدو گفت :خندان که نــام تو چیست         تن بی سرت را که خواهد گریست    

 

 د – به شهر تو شیــــــرونهنگ وپلنگ            سوار اندرآیینه هـــر سه به جنگ

هم اکنون تو را أی نبــــــرده سوار                 پیاده بیـــــامـوزمــــت کارزار     

 

و- بخندید رستـــــــم به آواز گفــت               که بنشین کنـــار گران مایه جفت

 

۳- الف: زمینه داستانی : کل ماجرا به صورت داستانی بیان شده است

ب: زمینه خرق عادت : چو بوسید پیکان سر انگشت اوی گذرکردبرمهره ی پشت اوی

ج: زمینه قهرمانی : جنگ ونبرد تن به تن نشانگر زمینه قهرمانی است

د: زمینه ملی : دفاع رستم ازکشور خود بیانگر زمینه ی ملی است

 

۴-تو مرکز سپاه را با نهایت دقت نگهدار یا تو مرکز سپاه را به نظم وترتیب حفظ کن

 

۵- پیاده ندیدی که جنگ آورد              سرسر کشان زیرسنگ آورد

بدو گفت خندان که نام تو چیست          تن بی سرت را که خواهد گریست

به شهرتوشیرونهنگ و پلنگ                   سواراندر آینه هرسه به جنگ ؟

 

۶- الف: کمان را به زه کردزواشکبوس تن لرزلرزان ورخ سندروس

به رستم برآنکه ببارید تیر                     تهمتن براوگفت برخیره خیر

همی رنج داری تن خویش را                  دو بازی وجان بد اندیش را

ب: تهمتن چنین داد پاسخ بدوی           که أی بیهده مرد پرخاش جوی

پیاده ندیدی که جنگ آورد                    سرسرکشان زیرسنگ آورد

۷- براو راست خم کرد و چپ كرد راست    خروش ازخم چرخ چا چی بخاست ))واج آرایی درصامت (خ چ)

مرا مادرم نام مرگ توکرد                          زمانه مراپتگ ترگ تو کرد      واج آرایی درصامت ((م وت))

۸- به گرزگران دست برد اشکبوس           زمین آهنین شد سپهرآبنوس

چو بوسید پیکان سرانگشت اوی               گذرکرد برمهره ی پشت اوی

بشد تیزرهام با خودوگیر                          همی گرد رزم اندرآمد به ابر

بزد بر بروسینه ی اشکبوس                       سپهرآن زمان دست اوداد بوس

 

درس سوم ( حمله ی حیدري )

1-خشمگین شدن -  عصباني شدن  -  نشان دادن خشم شدید

2-  هژبر ژ یان وشیراله وشیرخداوشجاع غضنفر:  استعاره از حضرت علی (ع) و ...

 

۳-چون شاعر به بازآفرینی یک ماجرای تاریخی دست زده است واز حماسه طبیعی شاهنامه فردوسی تقلید کرده است یعنی تنها شکل ظاهر آن را به سمت وسوی حماسه طبیعی سوق داده است وبه همین دلیل (جنبه های ملی واسطوره أی درآن وجود ندارد وبیشتر صحنه های آن ساختگی است واصالت حماسه درآن دیده نمیشود )

 

۴-نمونه أی از حماسه ی مصنوعی شهنشاه نامه فتحعلی خان / مختارنامه/ ظفرنامه مستوفی / خاوران نامه ی ابن حسام یوسفی که شرح جنگهای حضرت علی ع است / انه اید وپر یل

۵ –بیت ۱۳  (  اله وا دها  )  چون حروف قافیه مشترک ندارند                                                    سپربر سر آورد شیر اله        علم کرد شمشیر آن ا دها

 

۶-مولوی شخصیت والای حضرت علی ع را توصیف کرده ونتیجه اخلاقی گرفته است ولی با ذل مشهدی فقط جنبه ی حماسی وشهامت حضرت علی ع را بیان کرده است

× بیان مولوی عارفانه است ولی بیان باذل مشهدی حماسی شعرا یک نظم دینی است   × درشعر مولوی در مورد خود اندا ختن عمرو بر چهره ی مبارک حضرت علی ع است

ولی در شعر بازل مشهدی حسین نیست.  ×در شعر مولوی پیوسته عدل وداد حضرت علی ع در مقابل ظلم وستم عمرجلوه گر است

× شعر مولوی بیشتر جنبه ی تعلیمی در راستای پند وموعظه است ودرتاروپودش با ایمان مردم پیوند نا گسستنی دارد ولی در شعر باذل     × قالب هر دو مثنوی است

 

خودآزمایی درس چهارم ( بچه های آسمان )

 

1-چون جایزه نفر سوم علا وه بر نشان مسابقه و جام پیروزی ویک هفته اردوی رامسر – یک جفت کفش ورزشی بود , علی می خواست نفر سوم شود تا کفش را ببرد و آن را به خواهرش بدهد .

2- آنجا که می نویسد : عده أی از خانواده ها از بچه های خود عکس و فیلم می گیرند وگروهی هم با آب وشیرینی و آب میوه از بچه های خود پذیرایی می کنند .اما علی مات ومبهوت فضاشده است وبا کفش کهنه اش اطراف را تماشا می کند .

3- به علت قداست وخلوص نیت و ایثار وفداکاری واز خود گذشتگی علی و زهرا

۴و۵ - تکلیف دانش آموز ی

 

خود آزمایی درس پنجم کباب غاز

۱-از ماست که برماست یعنی سرچشمه بسیاری ازبلاها وبدبختی ها خود انسان است

۲-آنجاکه میزبان به مهمانان اصرار می کند از کباب غاز که شکمش را از آلوی برنمان پرکرده اند بخورند به تصور اینکه هنوز بر سر قرار قبلی خود می باشد واز آن نمی خورد ولی بر خلاف انتظار به محض اینکه میزبان چنین حرفی می زند مصطفی اختیار خود را از دست داده شروع به خوردن کباب غاز می کند وبقیه میهمانان هم به تبع او به جان غاز می افتد ودریک چشم به جان غاز می افتد ودریک چشم به هم زدن همه آن را می خورند .

۳- او از سبک نثر ساده و محاوره ای استفاده کرده است و با آوردن طنز وضرب المثل مختلف و اصطلا حات عامیانه توصیفات جزیی کنایات و.. مطالب انتقادی خود را بیان کرده است

 

۴-جلو کسی درآمدن : درست ومناسب پذیرایی کردن  /  سماق مکیدن : بیهوده منتظرماندن/  شکم را صابون زدن : به خود امید و وعده دادن/چند مرده حلاج بودن : چه اندازه توانایی و کارایی انجام دادن کاری را داشتن

 

5و6و7-تكليف دانش آموزي

 

خود آزمایی درس ششم

۱ – التماس وعجر و لابه محمد ولی وقتی که گفت : من پنج بچه دارم و…

 

۲- نامناسب و پر از ظلم و ستم و استبداد و نبود امنيت در جامعه

 

۳-الف:می خواست شاهد نداشته باشد    ب:گيله مرد اعتراف به خريد اسلحه از او نكند

۴- این فضا سازی نشان دهنده آن است که انگیزه اصلی عصیان گیله مرد ظلم وستم هایی است که بر گیله مرد ومردمان آن عصر رفته است .

 

۵-محمد ولی نماد انسان زورگور و ستمگر و  وابسته ی حکومت

گیله مرد نماد انسان آزادي خواه و ظلم ستيز

مامور دوم نماد ضعیف النفس ، طمعكار ، بي هويّت و خائن

 

 

خودآزمایی درس هفتم(سووشون)

1-پراکنده ونامنظم دروکنید تا مقداری محصول باقی بماند وخوش چین هاهم بهره أی ببرند .

2-نویسنده بامهارت خاصی مرگ مظلومانه سیاوش به فرمان افراسیاب رابهانه قرار داده است تا از این طریق شهادت مظلومانه آزادیخواهان را به است عناصر ستمگر بیان کند مرگ اوعلاوه بر اینکه جنبه ی ملی دارد،جنبه ی مذهبی پیدا کرده است ویاداور به شهاد ت رسیدن مظلومانه امام حسین وتمام شهدای کربلاست .

3- خوشه چینی کنایه از گدايی / آفتاب تیغ کشید کنایه از خورشید طلوع کرد/ رنگ شب پریده کنایه از صبح فرار رسیده است/ خروسخوان کنایه از صبح زود/

4- مثل ماری که روی قلبش چنبر زده وخوابیده بود ،سربلند کرده وبه نیش زدن پرداخته است

5- تکلیف دانش آموزان است

6- شلخته دروکنید تا چیزی گیرخوشه چین ما بیاید.

 

 

خودآزمایی درس هشتم(کلبه عمو تم ،ترامی خوانم)

۱-دادن غذای خودش به دیگران ، شلاق نزدن به هم نوعانش وقتی او را مجبور به شلاق زدن کردند ، ازضعفا و نومیدان دلجویی کردن بعد ازهمه آمدن وسهم را کمتر گرفتن ، پر کردن سبد بیماران وضعیفان مزرعه وخود را به فطر انداختن و…

 

2- خشونت وسنگدلی را لازمه ی این کار دانست تابتواند بیشتر وبی رحمانه تر از بردگان

 

3- آن جا كه مي گويد من همه ي نيروي بازوانم را در اختيار شما مي گذارم اما روانم را به موجود فناپذيري چون تو  نمي سپارم و آن  را براي خدا محافظت مي كنم

 

4- آنجا که می گوید (( ای ارباب وقتی جسم مرا می کشید پس از آن ابدیت در کار است .)) تا زنده ام وقت وجسم من دراختیار شماست اما روانم را نمی توانم به وجود فنا پذیری بسپارم . آن را برای خداوند محافظت می کنم ودستورات … را برهمه چیز مقدم می شمارم همه شکنجه های تو راتحمل می کنم چون آنها وسیله أی خواهند بود که هرچه زودتر به دیاری که باید به آنجا بروم ، ردانه شوم وخداوند قادر وتوانا یاور من است . ))

 

5- تکلیف دانش آموزان است .

 

6-  مقاومت و پايداري

 

خودآزمایی درس نهم ( دربیابان های تبعیدو…)

1- سرگردانی درکوه وبیابان، وسنگلاخ ، خراب شدن خانه ها وویرانی آبادی ها رها شدن اجساد مردم، در بیابان وطمعه کرکس ها شدن ، بمباران وتهاجم هوایی وزمینی نابودی مزارع ،

2- الف : أی خونین چشم وخونین دست / به راستی که شب رفتنی است ./   نه اتاق توقیف ماندنی است / ونه حلقه های زنجیر .

ب: مرد ، ولی رم نمرده است / با چشم هایش می جنگد/    و دانه های خشکیده خوشه أی / دره ها را از خوشه ها لبریز خواهد کرد .

 

3-  سروده های صلح وشادی : وحی وپیام الهی پیامبران وکلام خداوندی  چوپانان : پیامبران الهی

4- نماد صلح وآشتی وامنیت / پرچم کشور فلسطین

 

۵- نرون مرد ، امارم نمرده است  :    ظلم وستم و اسرائيل  نابود شدنی است وحق وعدالت و فلسطين  همواره باقی خواهد ماند

چشم هایش می جنگد  :    یعنی مردم فلسطین با آگاهی وشناخت با دشمن می جنگد.

 

خودآزمایی درس دهم ( دخترک بینوا )

1- دسته ی سطل را به صدا درآورد / با صدای بلند شمارش می کند که برای او جانشین یک رفیق می شود .

2- : بالای سرش آسمان ازابرها ی سیاهی شبیه به دودهای متراکم پوشیده بود . به نظرمی رسید که نقاب حزن انگیز برسر این کودک فرو آمده است .

علف های بلند زیر نسیم مثل مار ماهی پیچ وتاب می خورند . درخت های خاردار مانند بازد های طویلی که مسلح به چنگال ومهیای گرفتن شکارباشند به هم می پیچند ابرهای آسمان بالای سرش را چون نقاب حزن انگیز ظلمت بر سر خود می دید 

 

3-  شاخه های عظیم به وضع موحش سیخ ایستاده بودند . بوته های خار سوت می زدند علف های بلند زیر نسیم مثل مارماهی پیچ وتاب می خوردند . شاخه های بلند درختان خاردار مثل بازوهای دراز مسلح به چنگال آماده ی گرفتن شکاربودند . علف های خشک جارو درمقابل باد گویی از ترس چیزی در حال فرار هستند . از هر طرف فضا های غم انگیز امتداد داشت و…

4-  زن نفرت انگیز بادهای هم چون دهان کفتار وچشمانی بر افروخته از غضب *

 

5- ئتکلیف دانش آموزي

 خودآزمایی درس یازدهم مائده هاي زميني

1-  نا تانائیل ، آرزو مکن که خدا را در جایی جز همه جابیابی هر مخلوقی نشان از خداست وهیچ مخلوقی اورا هویدا نمی سازد .

2-  ما همگی اعتقاد داریم که باید خدا کشف کرد. دریغا که نمی دانیم هم چنان که درانتظار اوبه سر می بریم ،به کدام درگاه نیازآوریم ،سرانجام این طور نیز میگوئیم که اودر همه جاهست ،هر جاونایافتنی است.

3- هر دو یک مطلب رابیان می کنند و اين كه بايد با ديدي نو به پديده ها نگريست و نوع نگاهمان را عوض كنيم و سطحي نگر و ظاهر بين نباشيم .


مطالب مشابه :


جواب خودآزمایی فصل هفتم برنامه سازی 2

آموزش كامپيوتر - جواب خودآزمایی فصل هفتم برنامه سازی 2 - آموزش و رفع اشکال دروس برنامه سازی




جواب خودآزمایی های زبان فارسی اول دبیرستان

بانک مقالات تخصصی ادبی - جواب خودآزمایی های زبان فارسی اول دبیرستان - وبلاگ اختصاصی




ادبیات هفتم

بانک سوال هفتم وهشتم و مطالب جالب - ادبیات هفتم پاسخ خودآزمایی های زبان فارسی (۱)




پاسخ کامل خودآزمایی های زبان فارسی سوم ریاضی تجربی و رشته های غیر انسانی

بانک مقالات تخصصی ادبی - پاسخ کامل خودآزمایی های زبان فارسی سوم ریاضی تجربی و رشته های




تاریخ ادبیّات، دانش های ادبی و خودآزمایی درس هفتم تا یازدهم ادبیات دوم

وبلاگ علی محمد منجزی وبلاگ blog تاریخ ادبیّات، دانش های ادبی و خودآزمایی درس هفتم




جواب خود آزمايی های ادبيات فارسی سال دوم دبيرستان

خودآزمایی درس هفتم: خودآزمایی درس بیستم: ج1:پس از موعظه ی مردم سوالات خود را در رقعه ای می




پاسخ خودآزمایی های ادبیات2

یاد نامه 2 - پاسخ خودآزمایی های ادبیات2 - بیرون از کلاس ادبیات خودآزمایی درس هفتم(سووشون)




تاریخ ادبیّات، دانش های ادبی و خودآزمایی درس هفتم تا یازدهم ادبیات اول

تاریخ ادبیّات و دانش های ادبی و خودآزمایی درس هفتم (طوطی و بقّال) 1) مثنوی معنوی چگونه اثری است؟




برچسب :