وداع با مکه 23/6/85

امروز آخرین روز حضور در مکه است بعد از نماز صبح با دانیال رفتیم به محل توزیع قرآن از صف خبری نبود تعجب کردیم از ماموری که جلو باب العمره روی صندلی نشسته بود راجع به توزیع قرآن سئوال کردیم . گفت یوم السبت  . فهمیدم که روز ۵ شنبه و جمعه توزیع قرآن متبرک تعطیل است و باید روز شنبه بیاییم . روز شنبه ما در مشهد هستیم . حالا قدر همان قرآن متبرک دیروزی را بیشتر می دانیم و با خود می گوییم کاش از روز اول حضور در مکه به فکر دریافت قرآن می شدیم . بعد رفتیم برای انجام طواف مستحبی . به نسبت ظهر هوا نسبتا خوب بود قبل از اینکه آفتاب فضای باز دور کعبه را در بر گیرد طواف را به اتمام رساندیم و رفتیم به هتل . سالن اجتماعات هتل شرایتون در طبقه چهاردهم قرار دارد و می گویندکه از آنجا کعبه و مسجد الحرام به خوبی قابل رویت است . از روی کنجکاوی رفتیم به سالن اجتماعات .

این روزها افراد سر شناس زیادی در مکه حضور دارند . هنگام ورود  به سالن اجتماعات حضرت آیت الله نوری همدانی از مراجع تقلید با هیئت همراه از سالن خارج می شدند که با ایشان احوال پرسی کردیم و با سادگی خاصی جواب دادندو التماس دعا گفتند . رفتیم داخل سالن اجتماعات هتل . آقای راستگو که با برنامه های مذهبی کودکان همکاری دارد با تعدادی از دانش آموزان احتمالا  تهرانی در حال ضبط یک برنامه تلویزیونی بود . قبل از ضبط داشتند برای بچه ها توضیح می دادند و هماهنگی می کردند که بچه ها چه سئوالهایی از ایشان بپرسند !  نمونه سئوالات ایشان که قرار بود بعدا بچه ها در حین ضبط برنامه از ایشان سئوال کنند این بود که مثلا طول مسعی ( بین صفا و مروه ) چند متر است یا راجع به تاریخچه مقام ابراهیم و حجر اسماعیل قرار شد سئوالاتی پرسیده شود . دیشب هم بچه ها آقای اصفهانی را هنگام سعی دیده بودند و خودمان هم که گروه هنرمندان و سیاستمداران را در مدینه دیده بودیم .

از پشت پنجره های سالن اجتماعات کل مسجد الحرام قابل رویت بود . خیلی ها مشغول عکاسی و فیلم برداری بودند بعد از ظهر قرار بود برای جلسه بیاییم به همین مکان . تصمیم گرفتم که موبایل را هم جهت ثبت چند تا عکس یادگاری با خودمان بیاوریم .

شب گذشته دانیال رفته بود سه تا نوشابه از دستگاههای نوشابه پرداز بگیرد برای خرد کردن یک ۵ ریالی مجبور شده بود که ۲ ریال از یک مغازه خرید کند . من اورا سرزنش کردم که چرا نرفته ای به یک مغازه و درخواست خرد کردن ۵ ریالی را نکرده ای . کافی است که بگویی ۵ ریالی را به سمت فروشنده دراز کنی و بگویی  خمسه واحد ریال ! و ۵ تا یک ریالی بگیری .امروز که در مسیر تصمیم گرفتیم نوشابه بخوریم دانیال از من خواست که یک ۵ ریالی را خرد کنم . به حداقل ۵ مغازه مراجعه کردیم و که خمسه واحد ریال بگیریم علاوه بر اینکه موفق نشدم مورد تمسخر دانیال هم قرار گرفتم . بالاخره مجبور شدیم برویم به مغازه نوشابه فروشی و نوشابه ها را از فروشگاه بخریم . ۲ تا نوشابه گرفتیم و سه تا یک ریالی . بعد از صرف نوشابه رفتیم به باب السلام و برای نماز ظهر جا گرفتیم . منتظر نماز نشسته بودیم که یک ایرانی آمد و به دانیال گفت برو آنطرف تر من فقط می خواهم اینجا بایستم !

بعد از نماز ظهر و عصر برگشتیم به هتل و استراحت کردیم تاساعت چهار برای جلسه رفتیم طبقه چهاردهم . جلسه اختتامیه و توزیع برچسب برای ساکها و استماع سخنان روحانی محترم کاروان پیرامون طواف وداع . و هماهنگ شد که بعد از شام ساعت نه و نیم همه بروند پشت حجر اسماعیل برای شروع طواف هماهنگ . بعد مدیر کاروان سخنرانی کردند و برنامه ها و زمانبدی برگشت را مشخص نمودند و گفتند که هر نفر فقط باید یک ساک داشته باشد و ساعت ۱۲ ساکها جلو درب اطاقها گذاشته شود . تعداد ساکها مورد اعتراض قرار گرفت . ساعت ۱۱ و نیم فردا هم پرواز داریم و عملا بعد از صرف صبحانه باید ساعت ۷ مکه را ترک کنیم . برای فردا فقط شرکت در مراسم نماز صبح فرصت بود و باید بالافاصله بعد ازنماز بر گردیم هتل برای  صرف صبحانه و حرکت . بعد از جلسه رفتیم حرم برای انجام زیارتهای آخر و آوردن آب زمزم و نماز مغرب . نماز را در فضای باز جلو مسعی بجا آوردیم . فضای نسبتا باز و وسیعی که بعد از نماز خانواده ها گروه گروه می نشینند و دور هم . و بعد هم برگشتیم هتل برای جمع و جور کردن وسایل و آماده سازی ساکها  و نهایتا صرف آخرین شام در مکه .

بعد از صرف شام رفتیم برای وداع . وداع با کی با خدا . مگر خدا همه جا نیست پس وداع با خدا چه معنی می تواند داشته باشد . هر جا که باشیم در سیطره قدرت و عظمت اوییم . ولی خوب وداع با خانه اش شاید درست تر باشد . وداع با کعبه . وداع با مسجد الحرام . مدینه را ترک کردیم به امید زیارت خانه خدا . حالا خانه خدا را به چه امیدی ترک کنیم . هیچ امیدی به جز آرزوی توفیق زیارت مجدد نمی تواند از سختی این وداع بکاهد . هر چند که فردا صبح هم امکان دیدار مجدد با کعبه بود اما آن دیدار عجله ای خواهد بود  و شاید نتوان در آن عجله آخرین حرفها را با صاحب خانه زد . با اندوهی در دل رفتیم برای طواف وداع . این وداع سوز و گداز دیگری داشت نا خودآگاه اشک انسان جاری می شود . یک هفته حضور در مکه بسرعت سپری شده بود آیا ما از این مدت استفاده لازم را برده بودیم . دلم برای لحظاتی که در بازارهای مکه پرسه زده بودم سوخت و آرزو می کردم که ای کاش از این مدت کوتاه استفاده بهتری می کردم . طواف وداع به سختی گذشت و علی رغم حرکت آهسته چه زود این طواف تمام شد . بعد از طواف رفتیم به زیارت کعبه . روحانی وهابی زائرین را از دور کعبه دور می کرد و مانع از بوسیدن کعبه و پرده آن میشد . دلم هم گرفته بود و جلو رفتم و گفتم این که دیگر خانه خداست چرا اینجا مردم را منع می کنید مرا هل داد و متوجه منظورم هم نشد کمی از ایشان دلخور شدم و شکایت از ایشان و امثال ایشان را در کنار خانه خدا پیش خدا بردم و گلایه آمیز رو به کعبه کردم که خدایا خانه ات را به چه کسانی سپرده ای ؟ با بی میلی مسجد الحرام را ترک کردیم و هنگام باز گشت یک قرآن مشابه ولی برزگتر از قرآن متبرک خریداری کردیم به ۳۰ ریال . تا ساعت دوازده شب هم وسایل را جمع و جور و بسته بندی کردیم و گذاشتیم پشت در اطاق . در سری های قبلی باید خودمان وسایل را می بردیم طبقه پایین و حتی سوار کامیون می کردیم ولی اینبار این کار توسط خدمه هتل انجام می گرفت .

وداع با مکه 23/6/85

سفرنامه حج عمره - وداع با مکه 23/6/85 - خاطرات محمود شهرآبادی از سفر به سرزمین وحی

نقل و انتقال اسناد عمره بانک ملی و ملت

اسناد تبدیلی حج تمتع به ۳- متقاضیان پست بانک فقط با برگه دعوتنامه به کارگزار مجاز

اسامي گروه نخست روحانيون،معين و معينه‌هاي حج 89 اعلام مي شود

نمایه تهران - اسامي گروه نخست روحانيون،معين و معينه‌هاي حج 89 اعلام مي شود - اخبار و اطلاعات

بخشنامه پيرامون خروج دانشجويان از کشور

لازم است اين دانشجويان دعوتنامه و سوريه با ارايه دعوتنامه از سازمان حج و زيارت و

اطلاعیه سازمان حج و زیارت

شرکت خدمات زیارتی خورشید ولایت کرج - اطلاعیه سازمان حج و زیارت - حج .عمره.کربلا.سوریه

دعوت نامه یادواره شهدا

یادداشت های شاگرد جلال - دعوت نامه یادواره شهدا - ذکر ابوتراب عجب مستی آور است

دعوتنامه امام حسین(ع) برای یک دانش آموز

از بلاگ تا کربلا - دعوتنامه امام حسین(ع) برای یک دانش آموز - منبع: پايگاه اطلاع‌رساني حج

استقــراض دولتـها

دعـوتـنـامــه بانکى صورت پذيرد و يا به‌طور غيرمستقيم و با ايجاد تسهيلات در امر حج و