سفر به گنبد کاووس (روز اول)

سفر به گنبد کاووس
Gonbad-e Kavus
Gonbad-e Qabus

مسیر کرج - گنبد کاووس

***

بعد از یک برنامه ریزی و یک هماهنگی با یکی از دوستان دوران دانشجویی و البته هم اتاقی سال سوم دانشگاه، تصمیم گرفتیم برای تعطیلات نوروزی چند روزی بریم پیششون.البته تو نقشه های گردشگری برای ایران،خواستیم از  برج گنبد قابوس بلندترین بنای آجری دنیا هم دیدن کنیم.شهر کنونی به سال ۱۳۰۵ هجری شمسی، در دوران سلسله پهلوی  به‌دستور رضاشاه بنیان نهاده شد و به سپاس از قابوس بن وشمگیرنام آن‌را گنبد قابوس (که اکنون به گنبد کاووس تغییر یافته‌است) نامیده شد. نقشه اصلی این شهر توسط کارشناسان آلمانی، مطابق با اصول شهرسازی طراحی شد و از اینرو خیابانهای متقاطعی داشته و با الگوی شطرنجی فاقد معابر تنگ و قدیمی است.(منبع:ویکیپدیا(

قدم اول خرید بلیط بود که معمولا روزهای عید نوروز خیلی نمی شه ریسک کرد و دقیقه آخری بود، برای گنبد کاووس از تهران بلیط قطار نداشتن و قطار فقط تا گرگان می رفت و ما باید از اتوبوس استفاده می کردیم، به همین منظور از سایت Payaneh.ir برای گنبد گاووس خرید اینترنتی کردیم.روز حرکت با توجه به ناهماهنگی هایی که همیشه گریبان گیر پایانه های اتوبوسرانی هست، می بایست تا ترمینال تهران هم می رفتیم تا رزروی های تهران هم سوار می شدن که از ساعت 7:45 صبح تا ساعت 11 هنوز تهران بودیم.بعد از حرکت از جاده هراز به سمت استان مازندران و گلستان و گرگان و در آخر گنبد کاووس شدیم.مسیری که حدود 14 ساعت تو راه بودیم و به ترافیک خوردیم و به برف و کولاک و باران هم خوردیم و ساعت 9:30 شب رسیدیم گنبد.بعد از هماهنگی با حامد، اومد ترمینال دنبالمون.از اینجای سفر تا چهار روز میهمان این خانواده ی دوست داشتنی و مهربون بودیم.

کوچه های خلوت و خونه های ویلایی گنبد، من رو به یاد کوچه های گوهردشت کرج می انداخت که روزگاری پر از خونه های ویلایی بود و الان به کوچه های شلوغ با آپارتمانها و برج های بلند تبدیل شده.

خونه آقای نهضتی و جایی که چهار روز خاطره انگیز و به یاد ماندنی را برامون رقم زد.اصلا زندگی همین لحظه های با هم بودن و با هم شاد بودنه.به ما که خیلی خوش گذشت

حامد نهضتی
Hamed Nehzati

دو شب پر از ترانه و ساز و موسیقی بود.

***
برج قابوس
بلندترین برج آجری دنیا

فردای آن شب به اتفاق پدر خانواده برای دیدن این برج راهی شدیم.در زیر برج آلاچیق هایی ترکمنی بود که مسافران می تونستند لباس ترکمن بپوشند و در این آلاچیق ها عکس بیاندازند.البته با روی خوش ترکمن ها مواجه شدیم و ما رو دعوت کردن به داخل آلاچیق و منم که هر جا نوای موسیقی میاد به همون سمت متمایل می شم به داخل آلاچیقی رفتم که پسر جوانی داشت دوتار ترکمن می زد و ما هم نیم ساعتی با هم همنوا شدیم و شگفتی در معماری این سازه در ایجاد پژواک صدا در روبروی و داخل برج ما رو به سر ذوق آورد و چند بیتی در داخل برج زمزمه کردیم.

متن کتیبه‌های سازه چنین است:

قابوس فرزند وُشمگیر

فرمان داد به ساخت آن در زندگی خویش

سال سیصد و نود و هفت قمری

و سال سیصد و هفتاد و پنج (یزدگردی)

نوازنده دوتارکه پسری سرشار از انرژی بود.قطعه ای هم از استاد حسین علیزاده برامون اجرا کرد که به صدای پای اسبهای ترکمن اشاره داشت و من رو به یاد آلبوم ترکمن و آلبوم قطعه یورتمه در آلبوم پایکوبی استاد علیزاده می انداخت.

نمای محوطه اطراف برج با آلاچیق های ترکمن
ادامه دارد...

فروش نوروزی بلیط قطار طبس

فروش نوروزی بلیط قطار اراک-مشهد ، قم-مشهد ، کاشان قطارهای تهران به مشهد

سفر به مشهد (روز دوم)

سفر به مشهد ساعت 6 عصر بلیط موجود بود و برای روزهای بعدی نه بلیط قطار و نه اتوبوس اراک

قيمت بليت قطاردر بيش از ۱۵ مسير منتهي به مشهد افزايش يافت

به مشهد افزايش قطار اهواز - مشهد از ۲۶۰ هزار ريال به ۲۹۶ هزار و ۵۰۰ ريال، قطار اراک - مشهد

لیست قیمتهای جدید بلیط قطار

لیست قیمتهای جدید بلیط قطار. به گزارش اهراب به نقل از فارس اراک‌-مشهد ۱۲۵۰ ‌خلیج

آغاز فروش سراسري بليت‌ قطار براي نوروز

آغاز فروش سراسري بليت‌ قطار در سراسر کشور به طور اراک-مشهد، اهواز-مشهد، قم

راه اهن تهران اهواز(جنوب)/معرفی راه اهن شمال

چون قم-اراک-دورود- اندیمشک به به مقصد تهران و مشهد و بیش بلیط قطار

سفر به گنبد کاووس (روز اول)

سفر به دیگر سو خیلی نمی شه ریسک کرد و دقیقه آخری بود، برای گنبد کاووس از تهران بلیط قطار