علوم جفریه (علم حروف )

همانطور که مستحضر هستید خدمت خوانندگان عزیز باید عرض نمائیم که علم حروف که به بسط تکسیری معروف می باشد، بزرگان این فن تعداد بسط ها را ۳۶۰ نوع و هر بسط به روشی و دارای کارایی و تقسیم منطقه عملیاتی مربوط به خود می باشد. بنده سعی کردم سه بسط از این ۳۶۰ نوع را به شکل خیلی ساده شرح دهم تا جویندگان آن راحت‎تر بتوانند از این علوم استفاده کنند و باید یادآور شوم قانون کلیات که نام خواهم برد در تمام بسط‌ها با تغییرات جزئی با هم مرتبط می باشد. امید است با آموختن این بسط‎ها، بسط‎های دیگر را نیز بتوانید کشف و برای بهبود راه سلوک استفاده نمایند. در خاتمه باید بگویم که علوم جفریه علم حروف، دریایی است که متصل به اقیانوسها می باشد و این گوشه کوچکی از آن می‎باشد. شاید خداوند یاریم نمود و در آینده کتاب مفصلی در باب جفر جامع و جفر خافیه که در حال جمع آوری و تحریر می باشم به دست جویندگانش برسانم.

بسط ترفعی

بسط ترفعی : این نوع بسط را هنگامی باید عمل کرد که خواسته ما برای ترقی و بیشتر شدن باشد یعنی از حالت صغیری در آمده به کبیری رسیدن. در اصطلاح از حالت سفلی به حالت علوی یا علیا رسیدن باشد.

طرز عمل: خواسته خود را بصورت جمله ای می نویسیم (در اصطلاح مدعا) آنگاه حروفش را از هم جدا می نویسیم. یعنی حروفش را از کلمات جدا کرده بترتیب دنبال هم میآوریم، در صطلاح زمام می کنیم. مثال: ارسلان – ا ر س ل ا ن به این کار می گویند زمام کردن.

حروف را یک یک تبدیل به عدد ابجد می نمائیم (یعنی عددها ده برابر می گردند) عدد بدست آمده را مجدداة به حروف تبدیل می نمائیم. یعنی اگر یک الف می باشد ده برابر شود می شود ۱۰ یعنی حروف ی به همین منوال الی آخر، در اصطلاح به این عمل می‎گویند ترفعی)

حروف جدید بدست آمده را به ترتیب به دنبال هم می نویسیم و حروف تکراری آن را حذف می کنیم (هر حرفی یکبار بیشتر نوشته نشود) در اصطلاح به این عمل تلخیص می‎گویند یعنی خالص کردن.

اگر تعداد حروف بدست آمده زوج باشد، چهارچهار (یعنی چهار حروف) به صورت کلمه می‎نویسیم و اگر فرد باشد پنج پنج (پنج حروف) بصورت کلمه می‎نویسیم، در اصطلاح می‎گویند حروف را ترکیب کردیم (ترکیب کردن عکس زمام کردن است).

اسم ملائکه عمل

وقتی حروف را طبق قانون زوج چهار چهار و یا فرد را پنج پنج ترکیب نمودیم در آخر هر اسم بدست آمده کلمه ائیل را اضافه می کنیم. اسم ملائکه این عمل بدست می آید.

طرز بدست آوردن اسم اعوان و ارواح عمل

ابتدا اسم ملائکه بدون کلمه ایل را زمام می کنم حروف غریزی‎اش را بدست می‎آوریم و به ترتیب می نویسیم. طبق قانون قبلی اگر تعداد حروف فرد بود پنج پنج ترکیب می کنیم و اگر تعداد حروف زوج بود چهار چهار ترکیب می کنیم و در آخر هر اسم بدست آمده کلمه هوشٍ می‎افزائیم اسم اعوان و ارواح عمل بدست می‎آید.

طرز بدست آوردن کلمه اسم اعظم

کلمه مدعا (جمله خواسته با اصل جمله) به اضافه حروف ترفعی آن بترتیب بصورت زمام شده می نویسم سپس حروف تکراری آن را حذف می نمائیم) یک خط (یک سطر) حروف زمام شده و خالص بدون حروف تکراری بدست می‎آید. در اصطلاح سطر اول می‎گویند. از حروف سطر اول حروف اول و چهارم و هفتم و دهم و سیزدهم و شانزدهم و نوزدهم و بیست و دوم الی آخر (یعنی از اولی شروع کرده به جدا کردن و دو در میان ادامه می‎دهید).  این حروف بدست آمده طبق قانون کل اگر فرد بود پنج پنج و اگر زوج بود چهار چهار ترکیب می‎کنیم. اسم‎هایی که بدین طریق بدست می‎آید اسم اعظم این عمل می‎نامند.

اگر اسم بدست آمده یکی از اسماء الهی باشد که همان اصل می باشد. اگر نبود از ترکیب این حروف اسم اعظم اسماء الحسنی تعالی استخراج باید کرد، برای مثال اگر بعد از جدا کردن به چند حروف مثل ا ف ط ل یا غیر رسیدیم و توانستیم به یکی از اسماء تبدیل نمائیم، نام اسم اعظم این عمل می باشد.

اگر اسم بدست آمده به اسم یکی از اسماء الله تبدیل نگردید حروف را تبدیل به عدد می‎کنیم، اسمی از اسماء که با عدد اسم ما مساوی باشد انتخاب می‎نمائیم و این اسم اعظم این عمل خواهد بود.

تعداد خواندن یا ذکر عمل :

عدد اسم اعظم به اضافه عدد اسم کسی که این عمل را برایش انجام می دهی به اضافه عدد زحل و عدد شمس و عدد قمر و عدد مریخ و عدد عطارد و عدد مشتری و عدد زهره اضافه می‎نمائیم و عدد بروج دوازده گانه – حمل، ثور، جوزا، سرطان،سنبله، اسد، میزان، عقرب، قوس، جدی، دلو، حوت، عدد را اضافه می‎کنیم.

عدد بدست آمده تعداد خواندن یا ذکر این عمل می باشد و باید بر این قاعده عمل گردد.

طرز بدست آمدن اسم طلسم ملائکه و اعوان و ارواح عمل

سطر اول را بطریقه زمام شده می نویسیم عمل تکسیر را انجام می دهیم.

عمل تکسیر :

یعنی اول یک حرف از آخر سطر برمی‎داریم و یادداشت می‎کنیم دوم حرف اول سطر را برمی‎داریم و دنبال حروف اول می نویسیم از آخر حرف دوم را برمی‎داریم. این کار را آنقدر تکرار می‎کنیم که حرف سطر اول بدست آید اصطلاحاً به این عمل تکسیر صدر و مؤخر گویند.

مثال: علی رضا

پس از شش سطر تکسیر شد یعنی صدر و مؤخر گردید اسم سطر اول بدست می‎آید.

ع  ل   ی   ر   ض   ا

ا   ع   ض   ل   ر   ی

ی   ا   ر   ع   ل   ض

ض   ی   ل   ا   ع   ر

ر   ض   ع   ی   ا   ل

ل   ر   ا   ض   ی   ع

ع   ل   ی   ر   ض   ر

سطر آخر که تکراری می‎باشد را خط می‎زنیم و سطر ماقبل تکراری را سطر آخر می‎نامند.

اگر (تعداد حروف سطرها که با هم مساوی می‎باشند) فرد باشد پنج پنج و اگر زوج باشد چهار چهار ترکیب می‎نمائیم، کلمات یا اسمهای بدست آمده را اعراب می‎گذاریم طبق جدول اعراب مثلّث به تعداد سطرها بعد از ذکر قبل از خواندن عزیمت می خوانیم.

به سطر اول نگاه می کنیم تا ببینیم که کدام یک از طبع ها یعنی حروف آتشی یا حروف بادی یا حروف آبی یا حروف خاکی، کدام تعداد حروفش بیشتر است در اصطلاح می گویند آن طبع غالب است بر جمله. هر طبع را به عنصرش می رسانیم اگر آتشی بود باید بسوزانیم اگر بادی بود به باد بیاویزیم و اگر آبی بود بر سنگ سفید یا به کاغذ نوشته به دریا یا رودخانه یا چاه می‎اندازیم و اگر خاکی بود در جای پاکی دفن می کنیم.

لوح یا تعویذ

حروف تکسیر را به عدد تبدیل و جمع نموده در مثلث یا مربع یا مخمّس نوشته و نامهای بدست آمده از اسم ملائکه را دور آن لوح می نویسیم و پس از خواندن عزیمت به عنصر می‎رسانیم.

عزیمت: طبق برنامه فصل قبل عزیمت استخراج و خوانده می شود. در عزیمت از اسم ملائکه و اعوان خود تکسیر، بدست آمده باید استفاده نمود.

جدول ترفی حروف

ا

ب

ج

د

هـ

و

ز

ح

ط

ی

ک

ل

م

ن

س

ع

ف

ص

ق

ر

ش

ت

ث

خ

ذ

ض

ظ

غ









تا جائی رسید دانش من                     که بدانم همی که نادانم

بسط عزیزی

بسط عزیزی در کارهای حب و محبت و تسخیرات قلوب کاربرد دارد و یکی از بسط‎های مهم در این علوم می باشد.

اصطلاحات

۱- بسط عزیزی : در این بسط از حروف مدعا حروف عزیزی را استخراج می‎نمائیم و پس از تغییرات مخصوصی که انجام خواهیم داد به عمل حب رسیده و آن را شرح میدهم.

۲- بسط طبیعی: هرگاه آوردن چند حروف دنبال هم باشد طبق قانون مربی و مقومی آنرا بسط طبیعی می‎گویند.

۳- حروف مربی و مقوی: هرگاه حروف آتشی اول آید و حروف بادی دنبال آن یا حروف خاکی اول آید و حروف آبی دنبال آن و یا بعکس یعنی اول حروف بادی بیاید و دنبال آن حروف آتشی و یا اول آبی بیاید و دنبال آن خاکی در این صورت اصطلاحاً می گویند: حرف اول مربی است و حروف دوم مقوی.

به نوعی طبیعت حروف رعایت شده باشد با در نظر گرفتن نسبت حروف معمولی یا ابجد با حروف عزیزی‎اش.

۴- حروف آتشی : هطمفشد (حروف آتشی در ابجد می باشد) طالب گفته می شود (مربی) (طالب)

۵- حروف بادی: بوینصتض (حروف بادی در ابجد می باشد) مطلوب گفته می‎شود (مقوی) (غریزی)

۶- حروف آبی: جزکسقثظ (حروف آبی در ابجد می باشد) طالب گفته می شد (مربی) (طالب)

۷- حروف خاکی: دحلغرخغ (حروف خاکی در ابجد می باشد) مطلوب گفته می شود (مقوی) (غریزی)


استخراج نام ملائکه عاملان عمل

شرح عمل ابتدا مدعا خود (مطلب و خواسته را می نویسیم) و زمام می کنیم (حروفش را از هم جدا می کنیم) و حرف عزیزی مدعا را زیرش می آوریم یعنی اینکه حروف مدعا (مطلب و خواست) می شود مربی حروف عزیزش می شود مقوی می شماریم تعداد حروف اگر فرد بود پنج پنج و اگر زوح بود چهار چهار حروف را با هم ترکیب می کنیم  (بصورت کلمه درمی‎آوریم). و در آخر هر کلمه ائیل اضافه می کنیم. اسم ملائکه این عمل بدست می‎آید.


استخراج نام اعوان و ارواح عاملان عمل

اسم های ملائکه را بدون کلمه ایل می نویسیم و زمام می کنیم. یکبار تکسیر صدور و مؤثر می‎نمائیم یعنی یک حرف از آخر و یک حرف از اول همانطور که در بخش گذشته شرح دادم تا صدر و موخر بدست آید، حروف بدست آمده که اگر فرد بود پنج پنج و اگر زوج بود چهار چهار ترکیب و کمله هوشٍ به آخر اسم ها اضافه می کنیم.

تذکر: در عزیمت نیازی به استخراج اسم موکّل از مثلّث و مربع و مخمُّ نمیباشد از همین نام‎های استخراج شده موکل ها جهت قسم دادن استفاده می شود و این قاعده در تمام بسط‎ها یکسان می باشد و خواننده عزیز باید به این نکته دقت بیشتری نماید و موضوعها را به هم مربوط ننماید.


استخراج قسم و طلسم و عزیمت عمل

اول کلمه مدعا را زمام می گیریم و دنبالش حروف عزیزی اش قرار می گیرد بصورت زمام شده حروف را تخلیص می کنیم (یعنی حروف مکرر را حذف می کنیم) سپس تکسیر صدر و موخر می کنیم (یعنی یک حرف از آخر و یک حرف از اول) تا یک سطر پیدا شود و عمل صدر موخر ، آنقدر صدر  موخر را باید ادامه داد، تا سطر اول دوبار بدست آید. (یعنی سطر آخر).

از سطر اول و سطر آخر حروف (او تا د) را جدا می کنیم یعنی از سطر اول حرف اول، چهارمی، هفتمی، دهمی، سیزدهمی الی آخر (یعنی دو در میان جدا می‎کنیم و می‎نویسیم).

حروف او تا د سطر اول اگر بیش از ۳ حرف بود مجدداً اوتاد می گیریم این عمل را آنقدر تکرار می‎کنیم که به زیر ۳ حرف برسد. این عمل را ادوار می گویند.

از سطر آخر نیز همین عملیات را برای گرفتن اوتاد انجام می‎دهیم تا مرحله ادوار تمام شود.

سطر بدست آمده را اگر فرد بود پنج پنج و اگر زوج بود چهار چهار ترکیب می‎نمائیم کلمات بدست می‎آید. آنگاه اعراب می‎گذاریم و به تعداد سطرها باید خوانده و نوشته شود.


اسم اعظم عمل

کلمات بدست آمده از اوتاد که عملیات ادوار نیز انجام پذیرفته اگر با اسمی از اسماء بشود تبدیل نمود، آن اسم، اسم اعظم عمل می‎باشد. در غیر اینصورت به روش فصل قبل که در بسط ترفعی آمد باید عمل شود.

تعداد خواندن یا ذکر عمل: قانون همان می باشد که در بسط ترفعی آوردیم باید با همان روش عدد را پیدا و سپس به همان تعداد خوانده شود.

لوح یا تعویذ: اعداد حروف تکسیر را جمع و تبدیل به عدد و سپس در مثلّث یا مربّع یا مخمُّس به نوع کار بستگی دارد باید نوشته شود در دوره لوح، کلمات بدست آمده در اوتاد و موکّل‎ها و اعوان نوشته شود.

عزیمت: طبق برنمه فصل قبل که در الواح شرح داده شد باید با قرار دادن موکلان و اعوان خوانده شود.

تعداد عزیمت : بستگی به مربّع و مثلّث و مخمّس دارد. از همان قانون باید برای خواندن عزیمت استفاده نمود.

عشق تو مرا زنده جاویدان کرد/ سودای توأم بی سر و بی سامان کرد

لطف و کرم تو جسم را چون جان کرد / در خاک، عمل بهتر از این نتوان کرد


 

بسط تمازج

این بسط عمل تسخیرات است و آن نیکوترین انواع بسط می باشد و تمازج از باب تفاعل می‎آید اما در اصطلاح ارباب علم جفر از اسمین طالب و مطلوب اعم از آن که اسمی از اسماء الهی باشد و مطالب دنیوی و یا اخروی انجام پذیرد حاصل از بسط تمازج عبارت است از مزاج کردن اسم طالب با اسم مطلوب (یعنی طالب سیرت مطلوب گرفتن و آن شدن) مثال: خواستیم که ارسلان را بسط تمازج نمائیم بنوعی که مطلب العلیم باشد و علیم نامیست از اسماء الهی چنین باید نوشت. ا ا ل رع س ل ل ی ا م ن

می باید دانست که هر جا در اعمال جفری خصوصاً در اعمال که ارباب تمازج است اسم طالب را بر اسم مطلوب مقدم نمایند تا سطر بدست آید.

الا وقتی که مطلوب از اسماء الهی باشد در این حالت اسم اسماء اول باید آید بعد اسم طالب مزاج نمایند.

در عمل بسط تمازج

یعنی امتزاج کردن دو یا چند اسم طالب و بعد مطلوب در صورتیکه آن اسم از اسماء الهی باشد.

باید اسم حضرت حق اول باشد و کرم حق خواهان مطلوب به صورت باطنی و دریافت درجات و امتیازات موجود در مطلوب است و این عمل بغایت قوی و معتبر است و طریقه‎اش چنین است که ببینی خواسته طالب در کدام از نام های اسماء الهی می باشد و چه چیزی را از حضرت حق می خواهد آن اسم را انتخاب نماید.

مثال چنانچه علم خواهد نام علیم را انتخاب نماید و اگر مال دنیا بخواهد غنی برگزیند و علی هذا القیاس فی سایر المطالب و عمل تمازج را انجام دهد.

در تمازج اسمین باید کوچکترین مخرج مشترک را گرفت. مثال طالب ارسلان و مطلوب ذوالجلال و الاکرام تعداد حروف عددد طالب ۶ و تعداد حروف مطلوب ۱۶ می باشد یعنی شانزده تقسیم بر ۶ مخرج مشترک می شود ۲ (یعنی اسم ارسلان باید دوبار نوشته شود و ذوالجلال و الاکرام یک بار (در طالب و مطلوب اگر آیه یا هر مطلب دیگر نیز مدنظر باشد باید حتماً مخرج مشترک گرفته شود و تعداد حروف کم تکرار شود).

طالب و مطلوب را زمام کرده یکی از اولی و یکی از دومی (یک حرف از اولی و یک حرف از دومی) با هم مزاج باید کرد تا یک سطر شوند (اسم مصدر) .

آنگاه تکسیر باید کرد تعداد مصدر و موخر به سطر آخر برسد.

استخراج نام ملائکه عاملان عمل

پس از پیدا شدن خط آخر یا سطر آخر اگر فرد بود پنج پنج و اگر زوج بود چهار چهار ترکیب، و کلمه ساخت، و به پسوند آن کلمه ائیل را افزوده، نام ملائکه عاملان عمل بدست می‎آید.

تذکر: اگر حروف منفصل باشد بصورت ایل پسوند می نویسند و اگر متصل باشد بصورت ائیل نوشته می شود.

استخراج نام اعوان و ارواح عاملان عمل

بگیرید حروف اول و آخر از سطر مزاج را و حروف اول و آخر تکسیر را و آن حروف را ترکیب کرده و اگر زوج باشد چهار چهار و اگر فرد باشد پنج پنج کلمه ساخته و پسوند طیشٍ را به آخرش اضافه کن که اسم خلیفه اعوانست و این خلیفه سید اعوانست.

اما اسماء اعوان از صدر و مؤخرات بگیر بالحاق کلمه هوشٍ نام موکّل اعوان بدست می‎آید.

استخراج قسم از حروف اوتاد اسم اعظم عمل:

استخراج از حروف زمام بصورت اوتاد (یعنی حروف تکراری را از زمام مدعا جدا کرده) از حروفات سطر اول حروف اول و چهارم و هفتم و سیزدهم و شانزدهم الی آخر (یعنی دو در میان جدا می کنیم.)

به روش بسط ترفعی یا عزیزی عمل می کنیم.

تعداد خواندن یا ذکر عمل

قانون همان می باشد که در بسط ترفعی آوردیم باید با همان روش عدد را پیدا و سپس به همان تعداد خوانده شود.

لوح یا تعویذ

حروف را تبدیل به عدد با هم جمع می کنیم و سپس در مثلث یا مربع یا مخمّس، به نوع کار بستگی دارد باید نوشته شود و دور لوح کلمات موکلان و اوتاد و اعوان نوشته شود.

عزیمت: طبق برنامه فصل قبل که در الواح شرح داده شد باید با قرار دادن موکلان و اعوان خوانده شود.

تعداد عزیمت: بستگی به مربع و مثلث و مخمّس دارد از همان قانون باید برای خواندن عزیمت استفاده نمود.

زان مایه که طبع ها سرشتند/ ما را ورقی دگر نوشتند

تا در نگریم و راز جوییم / سر رشته کار بازجوییم

بینیم زمین و آسمان را / جوییم یکایک این و آن را

دیباچه ی ما که در نورد است / نه از بهر هوی و خواب و خورد است

کار من و تو بدین درازی / کوتاه کنم که نیست بازی





مطالب مشابه :


اعداد و حروف هم حرفی برای گفتن دارند

√هنر و ورزش - اعداد و حروف هم حرفی برای گفتن دارند - روابط عمومی ، چوگان ، اسب ، شمشیر بازی




نگارش پلان خوب برای پایان نامه حقوقی

یک پلان مناسب دارای یک بخش کلیات و مفاهیم بوده و دو بخش در بدنه اصلی و ادامه حروف با ابجد.




لیست کتب فارسی

173. استفاده کاربردی حروف ابجد. 174. ارواح هم یک روز تعطیلی 282. کلیات کنزالحسینی . 283.




چگونه پایان نامه بنویسیم واز آن دفاع كنيم؟

الف- فصل اول پایان نامه : Introduction یا مقدمه یا کلیات آغاز نشانه گذاری صفحه با حروف ابجد 9.




علوم جفریه (علم حروف )

و باید یادآور شوم قانون کلیات که نام خواهم برد در تمام حروف بادی در ابجد می




قسمت های مختلف پایان نامه- یادی از دست نوشته های من در کلاس روش تحقیق

از حروف ابجد استفاده می شود) کلیات تحقیق. 1-1) دقت کنيد فهرست مطالب خود با حروف الفبا




چگونه پایان نامه بنویسیم واز آن دفاع كنيم؟

الف- فصل اول پایان نامه : Introduction یا مقدمه یا کلیات آغاز نشانه گذاری صفحه با حروف ابجد 9.




(بهترین روش برای نوشتن پایان نامه حقوق)

با حروف ابجد می باشد. کلیات، شامل مقدمه، طرح موضوع، بیان مسائل تئوری، ضرورت انجام




برچسب :