نرم افزارهای معماری 2 (3Dmax & Vray)

3D max

از مشهور ترین نرم افزارهای مدلسازی باید به 3d max اشاره کرد که مانند Autocad , Revit و... محصول کمپانی Autodesk بوده و از زمره محبوب ترین برنامه های مدل سازی تمامی رشته ها می باشد ، که البته هم اکنون در رشته تخصصی معماری رقیب های جدی مانند Rhino , Revit و... را در کنار خود می بینید ، ولی بدلیل انعطاف بسیار بالایی که دارد طرفداران بی شماری دارد . ویژگی بارز برنامه 3d max انعطاف پذیری فوق العاده آن در مدلسازی است که برای این کار چندین روش مختلف دارد که بنا به نیازمان و موضوعی که قرار است مدل شود یکی از این راه ها را انتخاب می کنیم ، در نرم افزار 3d max جزء جزء یک object در کنترل ماست تا object به موضوع مورد نظر ما بدل شود ، ضمن اینکه در 3d max یک لیست بلند بالا از توابع ویرایشی وجود دارد که قدرت ما را در ساخت object های مختلف بالا می برد . برای ما معماران چنین برنامه ای که دست ما را در طراحی هرگونه مدلی باز می گذارد مورد نیاز و ضروری است ، برای مثال ، طرح هایی به سبک کالاتراوا با آن فرم های سیال ، یا فرم های آزاد به سبک زاها حدید و فرم های پیچیده فرانک گری در 3d max به راحتی مدل می شود . همچنین برای طراحان داخلی و دکوراتورها جهت مدلسازی انواع مبلمان هایی که فرم آن را در ذهن پرورانده اند ، این نرم افزار کمک بسیار شایانی می نماید . اما محبوبیت و پرطرفدار بودن این برنامه فقط به دلیل قدرت و انعطاف آن در مدلسازی نیست ، توانایی 3d max در ساخت مصالح مختلف مانند چوب ، فلز ، شیشه ، آب و... بسیار چشمگیر است . هرگونه بافت و مصالحی را با دقت و ظرافت می توان بر روی object جانمایی کرد ، مثلاً اگر یک صندلی یا میز را مدل کرده ایم ، اینکه جزء جزء آن از چه نوع چوبی باشد و با چه رنگی ، به راحتی قابل تنظیم بوده و حتی اینکه رگه های آن چوب هابه چه میزان و در چه جهتی باشد ، قابلیت ویرایش دارد .گزینه های مختلف مصالح سازی 3d max کمک می کند تا با تنظیم دقیق ، مصالح به واقعیت بسیار نزدیک شود . و اما از قسمت های جذاب 3d max ، نورپردازی آن است که با دسته بندی خوبی که دارد امکان نورپردازی های فوق حرفه ای را به ما می دهد . انواع نورهای واقعی را می توان در 3d max شبیه سازی کرد مانند : هالوژن ، پروژکتوری ، فلورسنت ، فرم دار و شکل دار ، شبیه سازی خورشید ، نورهای حجم دار (مانند آنکه نور در غبار می تابد و مسیر آن دیده می شود) ، که بسته به نیاز می توانیم در پروژه خود استفاده نمائیم . به دلیل دقت بالایی که در تنظیم واحدهای نور در 3d max وجود دارد می توان با نورپردازی واقعی در 3d max میزان چراغ ها و لامپ های لازم یک فضا را محاسبه کرد . در رابطه با امکانات برنامه 3d max می توان چندین و چند صفحه نوشت اما قصد ما آشنایی با برنامه است که شاید با ذکر چند مورد دیگر به مقصودمان برسیم :

-امکانات جالب و قدرتمند در ساخت انواع توپوگرافی و طراحی جاده بر روی آن و طراحی land scape .

-ارتباط خوب با برنامه Autocad ، که می تواند پلان ها را جهت تسریع در امر مدلسازی از Autocad و Revit دریافت کرده و نیز به Autocad و Revit خروجی دهد .

-3d max دارای در و پنجره ، نرده ، دیوار و پله آماده نیز هست که می توان در خیلی از مواقع برای تسریع در امر مدلسازی از آن استفاده کرد . -پویا نمایی یا به عبارت دیگر انیمیشن از جمله مواردی است که 3d max به صورت کاملاً حرفه ای انجام می دهد و می توان به کمک آن انیمیشنی جهت معرفی هرچه بهتر پروژه آماده کرد .

-سیستم های ذره ای در 3d max از مباحث شیرین و جالب است که بوسیله آن می توان باد ، باران ، برف و... را به زیبایی شبیه سازی کرد و در render ها و انیمیشن از آن استفاده کرد .

-و آخر اینکه پلاگین های مختلف همانند V-Ray و Mentral-Ray می تواند جهت دریافت خروجی های بسیار قوی و واقعی روی این نرم افزار نصب شود .


برخی از سرفصل ها:

آشنایی اولیه با ابزارها و منوها
مدلسازی با poly شامل :
ساختمان های ویلایی با سقف های شیبدار و منحنی
ساختمان های بلند مرتبه و مدرن با نمای کامپوزیت
نماهای curtain wall ( تایل های شیشه ای ) و اسپایدری
انواع سقف ها و سازه های خرپایی و space frame
طراحی و دکوراسیون داخلی و تکنیک های مدلسازی انواع سقف های کاذب و گچبری ها و...
ساخت انواع پنجره ها و تکنیک های مختلف مدلسازی پله در اشکال مختلف
طراحی شهری توپوگرافی landscape و راه سازی بر روی آن ، جدول کشی و خیابان کشی و مبلمان شهری
روش های ساخت مبلمان و object های مختلف
تمرین مدلسازی در قالب انجام پروژه های مختلف مانند ؛ آمفی تئاتر ، موزه ، هتل ، ...
ساخت فرم های ارگانیک ، فولدینگ، deconstruction به کمک خط ، patch و nurbs
طراحی ساخت سازه های بادی و چادری و پوسته های طرح دار بوسیله nurbs و surfacedeform
ساخت انواع متریال ها مانند آجر و بتن ، شیشه ، آب ، چمن برجسته و ...
تکنیک های نورپردازی داخلی مانند هالوژن ها ، نورهای مخفی و...
نورپردازی خارجی و همچنین روش های رندرینگ روز و شب
ارتباط max با سایر نرم افزارها و وارد کردن پروژه از cad , rhino , revit , sketchup و ...
انیمیشن های معماری
max را بدانید تا ایده هایتان را ببینند.


V-Ray

plugin ها ، برنامه هایی هستند که بر روی نرم افزارها نصب می شوند تا قابلیت های آنها را بالا ببرند ، یا امکاناتی را به آنها اضافه کنند و در برخی اوقات ضعف های آنها را برطرف کنند ، V-Ray  محصول شرکت choas Group  است که بر روی برنامه هایی نظیر Rhino , Sketchup , 3d max نصب می شود و قابلیت های بسیار زیادی را به این نرم افزارها اضافه می نماید .
V-Ray سه قابلیت بالا دارد : 
1.مصالح    2.نور     3.render
یعنی وقتی ما حجمی را مدل کردیم و سه بعدی آن آماده شد باید به آن مصالح مد نظر را بدهیم و نورپردازی کرده و با render کردن از آن خروجی بگیریم که به ما یک عکس می دهد .
اما مگرRhino, sketchup , 3d max  ، خود مصالح و نور ندارند و یا نمی توانند Render  بگیرند که ما از V-Rayاستفاده می کنیم ؟ جواب سؤال این است که این برنامه ها همه این امکانات را دارند اما V-Ray با قابلیت بالایی که دارد ، نوع و کیفیت مصالح و نورش به فیزیک واقعی بسیار نزدیک است که این باعث می شود خروجی نهایی به یک عکس واقعی بسیار شبیه شود تا جایی که تشخیص اینکه این عکس نرم افزاری است یا واقعی را سخت می کند .
پس این plugin کار مدل سازی را انجام نمی دهد فقط در زمینه مصالح (material) و نورپردازی (lighting) با گزینه های متنوعی که دارد به ما این امکان را می دهد که از طرح خود تصویری واقعی داشته باشیم .
-V-Ray  با استفاده از فرمان  V-ray proxyi می تواند حجم کار را بسیار سبک کند ، تا بتوان پروژه های وسیع و سنگین را نیز به راحتی Render کرد ، اما دوباره ذکر کنیم که V-Ray حجم سازی نمی کند و دستوری برای خلق سه بعدی ندارد اما V-Ray  می تواند احجام موجود را بسیار سبک کند .
دانستن V-Ray پس از فراگیری برنامه های مدلسازی 3dmax , Revit , Rhino به نظر واجب می رسد تا بتوان ثمره مدلسازی خود را با یک رندر واقعی و نورپردازی حرفه ای ، بگیریم .


برخی از سرفصل ها:
بررسی و ساخت مصالح مختلف مانند ، پارچه ، فرش ، آجر، بتن ، آب ، شیشه های مختلف ، چمن های برجسته ، خاک ، ... مطابق فیزیک آن در طبیعت 
تکنیک های نورپردازی داخلی و خارجی شامل ، هالوژن ها ، نورهای مخفی ، لوستر ، دیوارکوب ، آباژور ، نور آسمان ،خورشید و مهتاب 
استفاده درست از object های آماده مانند Arc models در چیدمان و طراحی های داخلی 
نحوه استفاده از vray proxy جهت سبکسازی مدل و بالا بردن کیفیت رندر 
روش های رندرگیری روز و شب ، داخلی و خارجی 
تمرین در قالب انجام چندن پروژه مانند : طراحی و رندرینگ مسکونی (پذیرایی ، اتاق خواب ) ، اتاق های اداری ، پاساژ و... پرسپکتیوهای خارجی دید انسانی ، پرنده و .. 
رندرهای سه بعدی ( مشاهده با عینک های مخصوص ) 
تنظیم رندرینگ چندین دوربین (view) پیاپی و save اتوماتیک 
قابلیت محاسبه تابش نور همانند آنچه در واقعیت اتفاق می افتد. (GI)
Vary  تشخیص رندر و عکس واقعی را دشوار می سازد .


منبع: http://www.archsoft.ir


مطالب مشابه :


سرفصل دروس رشته معماری دوره کاردانی

فرم، فضا، معماری - سرفصل دروس رشته معماری دوره کاردانی درس تمرین های معماری درس




نحوه ارایه پروژه های درس تمرینهای معماری 2

نحوه ارایه پروژه های درس تمرینهای معماری 2. سرفصل دروس و رشته




برنامه درس طراحی معماری رشته عمران

یک ایده ی ساده معماری است. سرفصل چند تمرین انجام خواهند درس طراحی معماری




" موضوعات آلبوم بیان معماری 1 و مبانی طراحی 1 "

" موضوعات آلبوم بیان معماری (نام دانشگاه، نام درس، موضوع تمرین تحقیق در مورد سرفصل




نرم افزارهای معماری 2 (3Dmax & Vray)

طراحی معماری تمرین مدلسازی در قالب انجام پروژه های مختلف مانند ؛ آمفی برخی از سرفصل ها:




منابع کنکور کاردانی به کارشناسی ناپیوسته معماری

منابع کنکور کاردانی به کارشناسی ناپیوسته معماری تمرین معماری 1. و سرفصل ‌هاي كلي




کنکور ارشد معماری

دانلود معماری اصلاح دروس و سرفصل‌های کارشناسی ارشد ناپیوسته با عنوان درس و مواد




برچسب :