سفر به تبریز و ارومیه (2)

صبح دومین روز سفرم رفتم دانشگاه. همه چیز همونجوری بود که 4 سال پیش از تبریز رفتم. فقط رفتار اساتید با هم عوض شده بود. جو دانشکده خیلی سیاسی بود و همه چیز شده بود دو قطبی محض. باورم نمیشد که استاد راهنمای من کسی که .... الان داره از .... طرفداری میکنه.  شنیده بودم ولی باور نمیکردم اما الان باور میکنم.... .07.gif  این شرایط برای محیط علمی مثل سمه. امیدوارم در آینده خودم اینجوری نشم. نمیدونم شاید منم بودم ... .

نکته مهم و جالب مطلب دیدن تمام فضاهایی توی دانشکده بود که منو همسرم اونجا با هم حرف میزدیم.  04.gif  یاد اون روزا بخیر 10.gif

ظهر به اتفاق یکی از دوستانم رفتیم چلو کبابی جعفری تو ولیعصر. عالی بود و من و همسرم تا حالا تو چند سالی که تبریز بودیم نرفته بودیم اونجا.  به نظرم کبابش از کباب حاج علی بهتر بود. کباب برگ مخصوص با مخلفات پرسی 7000 تومان !!  07.gif تهران باید همونو با کیفیت پایین تر 15000 تومان بدی.

از همونجا رفتیم به سمت ارومیه. مسیر حرکت از راه دریاچه و پل کلانتری و طول مسیر 135 کیلومتر. عبور از روی دریاچه زیبا و جالب بود. نکته دردناک اینه که تمام مسیر را خشک کردن و فقط 2 کیلومتر را پل زدن. تمام راه داشتم به این فکر میکردم که میشد کل مسیر را پل زد. مگر تکنولوژی آن نبود؟ مگه تو بقیه کشورها این کارو نکردن؟ ما کم هزینه ترین و آسانترین راه را انتخاب کردیم. البته همین 2 کیلومتر هم چند سال طول کشید. باز خدا پدرشان را بیامرزه که مجبور نشدیم از مسیر مرند سلماس بریم که 4 ساعت راه هست و نیز قبلا که باید با شناور میرفتیم که اونم مشکلاتی داشت. تو همین فکرا بودم که دیدم باید عوارض بدم !!!  07.gif  26.gif   2000 تومان بابت پل 2 کیلومتری!!!!! 06.gifمن از تهران تا تبریز بابت اتوبان 2500 دادم الان دارم واسه یه پل 2000 تومان میدم!! بابت این عوارض براتون مینویسم بعدا.

پل شهید کلانتری

ساحل مصنوعی ایجاد شده در اثر ایجاد جاده و پل در وسط دریاچه!!

تا حالا به ارومیه نرفته بودم شنیده بودم شهر قشنگیه و مثل تهران به نسبت مردم آزادن و ... ولی در بدو ورود به این شهر تفاوت بسیار محسوس بود. تبریز بسیار آباد تر و مدرن تر هست. نمیدونم چرا اینجوری فکر میکردم و شنیده بودم. ارومیه سر سبز تر از تبریز هست و باغات زیادی در اطراف شهر وجود داره.

دوستی در ارومیه داشتیم که در بدو ورود به شهر به استقبالمون اومده بود.

در ارومیه به هتل ساحل رفتیم که من از تهران کارای رزرو را انجام داده بودم. هتل کوچک و با صفایی بود . اتاقها کوچک و به سبک انگلیسی تزئین شده بودند. نوع مبلمان و تخت و کاغذ دیواری و ... منظورمه. هتل ساحل در حاشیه کناری شهر و در کنار یک رودخانه با فاصله البته قرار دارد. در چند سال آینده به دلیل توسعه فضای سبز باید اطراف هتل قشنگتر باشد وگرنه الان تازه درخت کاری شده بود.

یخچال بار هتل کامل و قیمتها متعادل بودند. نکته ای که از پست قبل جا موند یخچال بار هتل گسترش چیز خاصی نداشت به جز آب معدنی رایگان. شب اول به اتفاق دوستمون رامین یه دوری تو شهر زدیم خیابان دانشکده و استادان  را دیدیم که وصفشو از تهران شنیده بودیم محلی مانند جردن تهران که دختر و پسر با ماشین دور دور میکنند. بعد رفتیم بند که مکان تفریحی مانند دربند تهران هست. این مثالی هست که بومیهای ارومیه برا همه مسافران میزنند وگرنه از نظر یک تهرانی اونجا شبیه فشم هست به خاطره رودخانه و نوع جاده و شکل رستورانها. در ادامه رفتیم سد ارومیه را دیدیم که در ادامه جاده بند هست. و در آخر به دعوت دوستمان شب شام را در باغ آنها در اطراف ارومیه صرف کردیم. شب به هتل آمدیم که تقریبا از خستگی در حال مرگ بودم.

تفرجگاه بند ارومیه

صبح روز بعد برنامه صبحانه خوری بود که به نظرم بهترین بخش سفره!! 03.gif 30.gif

میز صبحانه از هتل گسترش تبریز کامل تر بود. ابمیوه های  بسته بندی گوناگون صبحانه گرم و سرد کامل و حتی سرو نوشابه  و دلستر.

بعد از اینکه دلی سیر نمودیم رفتیم در شهر و چند جای دیدنی را دیدیم و بازار ارومیه و خیابان خیام آنرا نیز. کلا فقط دیدن بود و بس و ما قصد خرید نداشته و چیز خاصی برای خریدن هم نبود.

از بس صبحانه خورده بودیم که از خیر ناهار گذشتیم. میخواستم حتما دریاچه را ببینم و برای این منظور از قبل با googling و پرسوجو جایی را بنام دهکده ساحلی باری پیدا کردم که واقعا زیبا بود.

مجتمع تفریحی ساحلی باری در 60 کیلومتری ارومیه و در جاده سلماس واقع شده. این مجتمع دارای استخر سونا باشگاه اسب سواری بیلیارد هتل و رستوران فرنگی و سنتی و بوفه های متعدد در کنار ساحل بود. شنیده بودم امکانات قایق سواری و جت اسکی هم دارد که من جز دو قایق موتوری چیزی نیافتم.

این مجتمع در سال 1383 افتتاح شده و از نظر فضای سبز و نوع طراحی سازه ها جالب بود. میگن خود ساکنین ارومیه آخر هفته میان اونجا و تفریح میکنند. در ضلع غربی مجتمع تعدادی بسیار زیادی ویلای شخصی نیز دیدم.

به دلیل خشک شدن دریاچه بسیاری از امکانات تفریحی و گردشگری محل عملا از بین رفته. بسیاری از قایق ها و اتوبوسهای دریایی بیکار شده اند. عکسهایی که الان از باری در اینترنت هست با اونی که من دیدم و برای شما میگذارم منفاوته و مربوط به سالیان قبل هست.

شاید تا چند سال آینده چیزی برای دیدن دریاچه نماند. آب دریاچه به گفته اهالی باری 355 گرم در لیتر نمک دارد حتی من عدد 450 را نیز شنیدم. سابقا میزان نمک 255 گرم در لیتر بود. آب دریاچه در وضعیت فوق اشباع از نمک  هست و تقریبا تمام کف ساحل از کریستال نمک پر شده بود. هر چیزی که در آب بود مانند پایه های  اسکله ، طناب ،میخ ، کف قایق و هر چیزی که فکرشو بکنید از کریستال نمک پوشیده شده بود. ویسکوزیته آب دریاچه بسیار بالا بود.  نمیدونم جز تاسف چی بگم چون هر جای دنیا بود از این پتانسیل دریایی چه استفاده ها که نمیشد.

عکسهایی از باری:

شب در یکی از رستورانهای خوب ارومیه بنام اقیانوس شامی بسیار خوب و ارزان خوردیم. سفارش دو پرس زرشک پلو با سرویس کامل و سالاد بار همه با هم شد 10000 تومان!!

اقیانوس بصورت تالار رستوران و در چند طبقه بود. گارسونها بسیار مودب و مرتب بودند. غذا در اندک زمانی سرو شد که ما هنوز در انتخاب سالاد از بار بودیم. این تنها عیب رستوران بود.

صبح روز بعد به طرف تهران آمدیم و زندگی دوباره شروع شد ... .

پ.ن : آدمیزاد انتظار داره به نسبت پولی که میده حداقل امکانات گیرش بیاد. در طول مسیر رفت و برگشت علی رغم پرداخت عوارض اتوبان شما از کمترین امکانات رفاهی برخوردار نیستید. آسفالت اتوبان زنجان قزوین در هر دو مسیر دچار مشکلات متعدد هست. در اتوبان زنجان تبریز هیچگونه مجتمع استراحتگاه و پمپ بنزین وجود ندارد. در اواسط اتوبان یک تانکر بصورت سیار در حال توزیع بنزین هست. اکثرا بومیها در طول مسیر در کنار مزرعه خود آلاچیق هایی درست کرده اند که هندوانه میفروشند. همچنین در همین اتوبان من در رفت و برگشت فقط یکبار پلیس دیدم ان هم در نزدیکی زنجان. اگر شما شب در جاده بمانید تقریبا هیچ امدادی وجود ندارد. توصیه من به همه این است که در روز این اتوبان را طی کنند. تنها نکته جالب در مورد اتوبان زنجان تبریز این بود که در پشت برگ رسید عوارضی دو تلفن موبایل جهت امداد وجود داشت. حالا چقدر صحت دارد نمیدانم.

معرفی شهرومنطقه سرو

پایگاه اطلاع رسانی سرو زمینی شهرسرو وارد خاک ترکیه می شوند ویا از بازار شهرستان ارومیه

سفرنامه وان- ارومیه (تیر 1388)

اینطور که متوجه شدیم، از مرز سرو که ما از آنجا به از ارومیه تا مرز اورمیه و بازار

افزون بر پنج هزار تن کالا به صورت چمدانی از گمرک سرو ارومیه صادر شده است

مطالعات ترکیه Türkiye - افزون بر پنج هزار تن کالا به صورت چمدانی از گمرک سرو ارومیه صادر شده است

سفر به تبریز و ارومیه (2)

بعد از اینکه دلی سیر نمودیم رفتیم در شهر و چند جای دیدنی را دیدیم و بازار ارومیه و سرو شد

عملکرد دو سالانه شورای اسلامی شهر ارومیه

عملکرد دو سالانه شورای اسلامی شهر ارومیه از فیش های بازار از هزینه تا جاده سرو.

سایت های پروازی ایران - تهران

n 10 اولین صندلی پرواز نووا وارد بازار سرو ارومیه پل قطور

3894 بازارهای مرزی ایران را بشناسید

بازار پررونق مریوان، معمولا گردشگران را با دست پر راهی خانه بازارچه مرزی سرو ارومیه.