نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها با استفاده از منابع اهل سنت

نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها با استفاده از منابع اهل سنت گروه آموزشی دینی وعربی متوسطه اول رودان صفحه اصلی| عناوین مطالب| تماس با من | قالب وبلاگ| پروفایل نويسندگان گروه دینی و عربی اسحق زعیمی زاده حوا فرقانی رضا عابدینی رضا نجفی زینب اکبری لیلا داوری مجید فولادی منیره انصاری موضوعات وب عربی راهنمایی پیام آسمان راهنمایی قرآن راهنمایی مقالات داستان اجتمایی عمومی فعالیت های گروه آقای زعیمی زاده فعالیت های گروه خانم لیلا داوری فعالیت های گروه خانم حوا فرقانی فعالیت های گروه خانم منیره انصاری فعالیت های گروه آقای رضا نجفی فعالیت های گروه آقای مجید فولادی فعالیت های گروه آقای رضا عابدینی فعالیت های گروه خانم زینب اکبری بانک سوالات لینک دوستان قالب وبلاگ طرح درس عربی سوم راهنمایی (درس 9) قالب های پیچک لینک های مفید دانلود کتاب مترجم سایت سامانه پیامک بدون هزینه اولیه لینک شارژ همراه اول نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها با استفاده از منابع اهل سنت تاريخ : جمعه بیست و سوم فروردین ۱۳۹۲ | 20:18 | نویسنده : گروه دینی و عربی نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها با استفاده از منابع اهل سنت

حضرت زهرا ـ سلام الله عليها ـ تنها بازمانده رسول خدا ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ بود که بعد از رحلت آن حضرت دوران شيرين زندگي اش به اتمام رسيد هر چند به يک معني در سراسر زندگي آن بانو دوران شيريني وجود نداشت. چرا که پيوسته فشارها و جنگ ها و توطئه هاي دشمنان بر صدر اسلام و پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آرامش روح فاطمه ـ سلام الله عليها ـ را بر هم زده بود. اما با رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ طوفان هاي تازه اي از حوادث پيچيده و بحراني وزيدن گرفت، احقاد و کينه هاي بدر، خيبر و حنين که در عصر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در زير خاکستر پنهان بود آشکار گشت. به همين دليل به کنار قبر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رفته و با او درد دل مي کرد:

پدر جان! بعد از تو، يکه و تنها شدم، حيران و محدوم مانده ام، صدايم به خاموشي گرائيد، و پشتم شکست و آب گواراي زندگي در کامم تلخ شد.[1]

و پيوسته بر اين حال بود که بعد از 75 روز يا 95 روز از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ نگذشته بود که در اثر رنج هاي ديده شده به پدر بزرگوارش پيوست و لذا مي توان گفت شهادت آن بانوي معظمه حقيقتي غير قابل انکار و از مسلمات تاريخ اسلام است، طوري که هيچ فردي را ياراي انکار و رد آن نيست، چرا که مورخان و محدثان شيعه و سني علي رغم فشارها و بيان هاي گوناگون به تشريح آن پرداخته اند و در اينجا به گوشه هايي از آنها اشاره مي شود البته بايد به اين نکته نيز اذعان داشت که منظور از به شهادت رسيدن فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ اين است که آن حضرت بعد از رحلت پيامبراکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ رنج ها و دردها و ستم ها و ظلم هايي که از سوي دشمنان اهل بيت ـ عليهم السلام ـ ، کشيد در نهايت، منجر به شهادت آن حضرت شد.

ابن قتيبه دينوري متوفاي 276 ق مي نويسد: همانا روزي که ابوبکر از عده اي که از بيعت با او سرپيچي کرده و نزد علي ـ عليه السلام ـ جمع شده بودند سراغ گرفت. پس عمر را به دنبال آنها که در خانه علي جمع شده بودند فرستاد.

پس آنها از خارج شدن از خانه خودداري نمودند، در اين هنگام عمر دستور داد که هيزم حاضر کنيد. و خطاب به اهل خانه گفت: قسم به آن کس که جان عمر در دست اوست بايد خارج شويد و الا خانه را با اهل اش به آتش مي کشم، شخصي به عمر گفت: اي اباحفص آيا مي داني در اين خانه فاطمه است عمر گفت: اگر چه فاطمه در خانه باشد.[2]

در همان منبع ذکر مي کند که بعد از چند روزي که گذشت ابوبکر به عمر گفت بیا نزد فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ برويم چرا که ما او را به غضب در آورده ايم به اتفاق نزد فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ رفتند ولي فاطمه اجازه ورود به آنها نداد ولي آنها با وساطت علي ـ عليه السلام ـ وارد خانه شدند ولي حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ با آنها سخن نگفت[3] و... .

شهرستاني متوفاي 548 ق از نظام نقل مي کند: در روز بيعت مردم با ابوبکر که عمر متولي اين امر بود و دستور يافته بود که از علي و کساني که در خانه او بودند بيعت بگيرد! با صداي بلند فرياد زد که خانه علي را آتش بزنيد و خودش چنان ضربه اي به شکم فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ روز بيعت زد که فاطمه جنين خود را از شکم انداخت.[4]

ابن حجر متوفاي 852 ق نيز در کتاب خود از محمد بن حماد کوفي نقل مي کند که وي معتقد است بدون شک عمر با لگد به شکم حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ زد و اين امر منجر به سقط جنين فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ که اسمش محسن بود منجر شد.[5]

مشاهده مي شود هر چند که برخي از علماي اهل سنت براي حفظ موقعيت خلفاء از بازگو کردن اين قطعه واقعي از تاريخ خودداري نموده اند و آن را از اعتقادات و تفکرات شيعه به حساب آورده اند ولي با اين وجود تعداد زيادي از علماي اهل سنت نتوانستند به روي واقعيت پرده بپوشانند هر چند که تمام واقعه را نقل نکرده اند و تنها مختصري به آن اشاره نموده اند.

در اين زمينه سيد مرتضي متوفاي 436 ق نقل مي کند، در آغاز کار، محدثان و تاريخ نويسان از نقل جسارت هايي که به ساحت دختر پيامبر گرامي اسلام ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ وارد شده امتناع نمي کردند. اين مطلب در ميان آنان مشهور بود که مأمور خليفه با فشار، درب را بر فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ زد و او فرزندي را که در رحم داشت سقط نمود و قنفذ به امر عمر، فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را زير تازيانه گرفت تا او دست از علي بردارد ولي بعدها ديدند که نقل اين مطالب با مقام و موقعيت خلفاء سازگاري ندارد، لذا از نقل آنها خودداري نمودند.[6]

مقاتل بن عطيه متوفاي 505 ق مي گويد: ابوبکر بعد از آن که با تهديد و ترس و شمشير از مردم بيعت گرفت عمر و قنفذ و جماعتي را به درب فاطمه و علي فرستاد، عمر هيزم را دَرِ خانه فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ جمع نمود و درب خانه را به آتش کشيد. هنگامي که فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ پشت در آمد عمر و اصحاب او جمع شدند و عمر آن چنان حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را پشت در فشار داد که فرزندش را سقط نمود و ميخ در به سينه حضرت فرو رفت (و بر اثر آن صدمات) حضرت بيمار شد و به بستر افتاد تا آن که از دنيا رفت.[7]

يکي ديگر از علماي اهل سنت که شافعي مذهب مي باشد از شخصي بنام ابن درام محدث نقل مي کند که قطعا عمر با لگد فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را زد و بر اثر اين ضربه محسن که در شکم آن حضرت بود سقط شد.[8]

ابن ابي الحديد معتزلي (متوفاي 656ق) نقل مي کند: ابو العاص، شوهر زينب، دختر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ در جنگ از طرف مسلمانان به اسارت گرفته شد، ولي بعدا مانند اسيران ديگر آزاد شد. ابوالعاص به پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ وعده داد که پس از مراجعت به مکه، زينب را نزد پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ به مدينه بفرستد و لذا حضرت به چند نفر مأموريت داد که در نزديک مکه منتظر زينب باشند و او را تا مدينه همراهي کنند قريش از خروج دختر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ آگاه شدند گروهي تصميم گرفتند که او را از نيمه راه بازگردانند لذا وقتي آنها به کجاوه زينب حمله ور شدند زينب ترسيد و کودکي را که در جنين داشت سقط کرد و به مکه بازگشت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ از شنيدن اين خبر سخت ناراحت شد و در فتح مکه خون قاتل فرزند زينب را مباح شمرد. ابن ابي الحديد مي گويد من اين جريان را به استادم ابوجعفر نقيب خواندم او گفت: وقتي که پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ خون کسي که دخترش زينب را ترساند و او سقط جنين کرد را مباح شمرد قطعا اگر زنده بود خون کساني را که دخترش فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را ترساندند که باعث شد فرزندش «محسن» را سقط کند حتما مباح مي شمرد.[9]

اينکه ابوجعفر با قاطعيت مي گويد اگر پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شاهد مصائبي بود که بر سر دخت گراميش آوردند خون مسببين را مباح مي شمرد مي توان دريافت که در منابع اهل سنت در گذشته به مصائب بيش تري که در حق فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ روا داشته اند اشاره شده بود.

صفوي يکي ديگر از علماي اهل سنت نقل مي کند که به راستي در روز بيعت، عمر آن چنان فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ را زد که محسن سقط شد.[10] و پس از آن فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ از دنيا رفت.

سکوني که يکي از ناقلان حديث اهل سنت مي باشد و مورد اطمينان نيز مي باشد در خبري نقل مي کند که صاحب فرزند دختري شدم و از اين قضيه ناراحت بودم. نزد امام صادق ـ عليه السلام ـ رفتم ماجرا را به حضرت بيان کردم و حضرت پرسيد اسم دخترت را چه گذاشتي؟ عرض کردم:

فاطمه، فرمود: آه آه، سپس دست خود را بر پيشاني اش گذاشت و گويا گريه مي کرد فرمود: حال که او را فاطمه ناميدي به او ناسزا نگو، او را نزن و نفرينش نکن، اين نام نزد خداوند باعظمت و محترم است سکوني مي گويد امام صادق ـ عليه السلام ـ هميشه اين گونه بود وقتي در پيش حضرت نامي از فاطمه برده مي شد به ياد جده اش مي افتاد و مصيبت هاي او را ياد مي کرد و هميشه تذکر مي داد و مي گفت: سبب وفات و شهادت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ضربتي بود که قنفذ، غلام فلاني بر او وارد ساخت.[11] با اينکه سکوني تا اينجا کلام امام را نقل مي کند و به سبب تعصب سني گري بقيه کلام امام را ذکر نمي کند ولي ابوبصير بيان مي کند، سبب فوت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ ضرباتي بود که قنفذ غلام عمر با غلاف شمشير بر آن حضرت به فرمان عمر زد، پس فرزندش محسن را از دست داد و به شدت بيمار شد و هيچ يک از آزار دهندگان خويش را راه نداد که به ديدنش بيايند.[12]

بنابراين با توجه به اينکه علماي اهل سنت هر چند در قرون نخستين به وقايع بعد از رحلت پيامبر اکرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ و ماجراي شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ اشاره مي کردند ولي بعدها به خاطر حفظ جايگاه خلفا از ذکر و بيان آنها خودداري نمودند با اين وجود گزارش هايي که در منابع اهل سنت وجود دارد به خوبي ماجراي شهادت حضرت فاطمه زهرا ـ سلام الله عليها ـ و مسببين را مي توان شناخت.

معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
1ـ الهجوم الي البيت فاطمه، عبدالزهرا مهدي.
2ـ رياحين الشريعه، ج1.
3ـ حياة صديقه فاطمه الزهرا ـ سلام الله عليها ـ ، محمد جواد طبسي.

--------------------------------------------------------------------------------
[1]. مجلسي، محمد باقر، بحارالأنوار، بيروت، موسسه الوفاء، 1403ق، ج43، ص175.
[2]. ابن قتيبه دينووري، الامامة و السياسة، بيروت، دارالاضواء، 1410ق، ج1، ص30.
[3]. همان، ص31.
[4]. شهرستاني، عبدالکريم، الملل و النحل، بيروت، دارالمعرفه، 1415ق، ج1، ص71.
[5]. عسقلاني، شهاب الدين ابن حجر، لسان الميزان، بيروت، موسسه اعلمي، 1390ش، ج1، ص268.
[6]. شيخ طوسي، تلخيص الشافي، بي جا، بي تا، ج3، ص76.
[7]. مقاتل بن عطيه، المناظرات، بيروت، الغدير، 1419ق، ص54.
[8]. باعوني شافعي، محمد بن احمد، جواهر المطالب، قم، مجمع احياء الثقافة الاسلامي، 1416ق، ج2، ص121.
[9]. ابن ابي الحديد، شرح نهج البلاغه، قم، داراحياء الکتب العربيه، بي تا، ج14،ص195.
[10]. صفدي، الوافي بالوفيات، بيروت، دارالمعرفه، بي تا، ج5، ص347.
[11]. بحارالانوار، همان، ج43، ص170.
[12]. همان، ج30، ص293.

مرکز مطالعات و پاسخ گويي به شبهات


مطالب مشابه :


ولی اله دینی، برای انتخابات مجلس نهم کاندیدا نمی شود

دی ماه 1388 بود که ولی اله دینی نماینده مردم اهر و هریس در مجلس هفتم ( که نتوانست برای ورود به




منزلت لا إله إلا الله در زندگی هر مسلمان

معلومات دینی - منزلت لا إله إلا الله در زندگی هر مسلمان - معلومات مختصرراجع به اسلام




نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها با استفاده از منابع اهل سنت

گروه آموزشی دینی وعربی متوسطه اول رودان - نحوه شهادت حضرت زهرا سلام الله عليها با استفاده از




تربیت دینی

اندیشه الهی - تربیت دینی - تربیتی .مذهبی .اعتقادی بسمه تعالی . اَلحَمدُ لِلِّهِ رَبِّ




روش تربیت دینی جوانان

بهار خانواده - روش تربیت دینی جوانان پیامبر اسلام(صلی الله علیه و آله)




مراکز پاسخگویی به شبهات و پرسش های دینی

همدمی برای شما - مراکز پاسخگویی به شبهات و پرسش های دینی دفتر آیت اله العظمی شاهرودی :




پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و رفتار انسان

جامعه‌شناسی سازمان‌های دینی - پیامبر اسلام(صلّی الله علیه و آله و سلّم) و رفتار انسان




چهل حدیث قرآنی

آموزش الکترونیکی دینی قرآن وعربی قال رسول الله صلی الله علیه و آله: یاعَلی !




روش های تشخیص و شناسایی هواپیماها(قسمت اول--بویینگ707)

+این مطلب در تاریخ پنجشنبه بیستم شهریور ۱۳۹۳توسط مبین اله دینی نوشته شده |




راز سالم ماندن اجساد مؤمنین در قبر

دینی ،علمی ،ادبی مرحوم آیت‌اله حاج آقا حسین مجتهدی كه در زمان ناصرالدین شاه قاجار می




برچسب :