تا حالا دقت کردین؟

تا حالا دقت كردين؟

 تا حالا دقت کردین؟، گفتاری است به زبان طنز و انتقادی ازاشکالات وضعی وشکلی فیلمها و سریالها سينمائي و تلويزيوني.انتقاد از موضوعات و عواملی که به ظاهر ساده اما در مجموع موثردر راه ایجاد وبرقراری ارتباط حسی و قلبی  میان تماشاگران و فیلمها. زوایایی که بي توجهي به آنها یقیناً برکمیت و کیفیت کل پروژه یک فیلم تاثیرگذار مي باشد.
نیت آگاهی دادن به تماشاگران ازواقعیات وصحنه های غیر  واقعی و سطحی هر فیلم وهدف تذکر و یاد آوری به عوامل و دست اندرکاران از نقاط ضعف وایرادات كارشان .براي مثال ضعف ها و ماستي ها در ارتباطات اداري وفني درون فیلم ، روابط بین خانواده ها وروابط افراد،تفاوت لوكيشن هابایکدیگر ، تغييرات غير محسوس صحنه ها، اجرای ناقص قوانين ومقررات ،ساده انگاري موضوعات و پيچ و خم هاي اداري و قانوني و....
ناگفته پيداست تماشاگر معمولا فیلمهایی که واقعیات زندگی ایرانی را به تصوير بكشانند همواره در ذهنش ماندگار شده وبا آن بهتر وآسانتر ارتباط برقرار می کند، و برعکس فیلمهایی که تنها هدفشان رسیدن به اکران عمومی است و يا مسائل جانبي رارعايت نمي كنند و انجام اين گونه امور را صرف هزينه اضافه مي پندارند ، هيچگاه در اذهان عمومي باقي نمانده و با اين تفكر خود غير مستقيم به شعور مخاطبان و تماشاگران توهين روا داشته است .و معمولا هم اين فيلمها یش از ایام اکران و پخش در ذهن كسي باقي نمي ماند .
گروه بندی تماشاگران : تماشاگران فيلم ها سه گروه هستند:

  •  گروه اول :تماشاگر عام و معمولي كه هرنوع فيلم و سريالي را ديده و تنها نيتش از تماشاي فيلم سرگرمي و طي شدن زمان براي اوست و چنانچه فيلم جذابيت لازم را در ابتدا براي او فراهم نكند و یا فیلم به نوعی در پیوند زدن خود به تماشاگر موفق عمل نکند ( مانند فیلمهای مفهمومی) ممکن است که این گروه از تماشاگر بدون سر رسیدن پایان فیلم از اوجدا شود .
  • گروه دوم : تماشاگران حرفه اي فيلمها هستند كه فيلم را با همه وجود به تماشا مي نشينند ،آنها همواره به نكات ريز و جنبي هر صحنه دقت كرده و معمولا از تماشاي فيلم بعلت كشف ضعف ها و وجود مغايرتها لذت كافي نمي برند . اين عده كه عمدتاً هم با صنعت فيلم، مشكلات وعوامل فني و محدوديت هاي كار آشنا مي باشدواز تكنيك ها و تاكتيك هاي فيلم تاحدودي مطلع است .او بخوبي فرق بين فيلم خوب وبد و فيلم قوي وضعيف را درك كرده و حتي مي تواند بعنوان منتقد  در مورد هر فيلم اظهار نظر نمايد .
  • گروه سوم هم اهالي سينما و كادرهاي فني واجرائي فيلمسازي هستند كه شرح حال  آنها خود بحثي جداست این گروه معمولا بعلت آشنایی با تکنیک های فیلمبرداری و مشکلات و مسائل هریک ازصحنه های فیلمها با نقاط ضعف وقوت آشنا بوده وبخوبی ضعف وقوت فیلم ها را تشخیصمی دهند و به راحتی فیلم آنها را جذب نمی کند. همواره فیلمهای اندکی هستند که این گروه از تماشایش لذت ببرند,مانند راننده ای که رانندگی دیگران را قبول نداشته و یا با هر صحنه ای خود را به جای راننده اتومبیل فرض می کند ایرادات  فیلمرا بسرعت یافته واشکالات در ذهنش پدیدارمی گردد .

     

  • فیلمها وسریال های ایرانی همواره برای نشان دادن یک موضوع آمال و نهایت یک کار را در نمایه های خود نشان داده و از پرداختن به مشكلات جاري و ملموسي كه عموم مردم با آن دست به گريبان هستند به جهت صرفه جويي مالي  خودداري مي نمايند . و بر این اساس هم تماشاگرهم بعلت فاصله حقیقی موضوع با چارچوب نمایش آن در فیلم به سختي ارتباط عاطفی و احساسی با فیلم برقرار می کند. و همانطور هم که گفته شد از آن فاصله گرفته و بعد از مدت اندکی هم آن  را از ذهن خود بیرون می کند . این درحالی است که فیلمهای ماندگار تاریخ سینما بعلت رعایت حواشی و ریزه کاری ها تا سالهای مدید در ذهن مخاطب خود باقی مانده و حتی به ابدیت نیز می پیوندند .
  • تا حالا دقت کردین به این زوایا و به این مسائل به ظاهر ساده ولی در حقیقت عمقی وموثر در کلام فیلم می پردازد ، مسائلی که گاهي بي توجهي به آن بد آموزی هایی را نبزبدنبال داشته ویا باورهای غلطی را در ذهن افراد خصوصا" جوانان ایجاد می نماید. برای مثال در مورد موضوع طلاق همواره در فیلمها به جز چند صحنه دعوا و درگیری بین زن ومرد ، حضور پستچی و ابلاغ دادگاه و سپس حضور در مقابل قاضی در یک محیط خلوت وبدون مراجعه کننده بيشمار و سپس نهایتا در دومين جلسه اجراي امرطلاق چيز ديگري نشان داده نشده و هر کدام از دوطرف نيز به سوی زندگی خود رهسپار مي شوند . جالب است كه اغلب خانمها در فيلم ازدواج دوم وموفقی رانيز انجام داده و یا مردان زن دلخواه و ايده آل خود را يافته و زندگي آرامي نيز پيدا مي كنند .اگر بچه ای هم در این بین باشد نهایتا با یکی از این دوطرف به توافق رسیده و زندگی مرفهی را تجربه می کند . اما آيا واقعيت طلاق،‌مراحل آن ، موانع و مشكلات اداري ، شرعي و قانوني طلاق وهمچنين اجرايي شدن توافقات صورت گرفته در جلسه دادگاه در مورد مهريه يا هذانت بچه و هزينه هاي سالانه تعيين شده براي كودكان به همين سادگي است و آنها هم براحتي اجرا مي گردد ؟
  • - آيا براي اغلب مطلقين ومرداني كه زنان خود را طلاق مي دهند زندگي مرفه و خوبي در انتظارشان هست ؟
  • - آيا امكاناتي كه به راحتي در فيلمها در اختيار افراد قرار مي گيرد مانند آژانس وخودرو سواري و هواپيما و .... براي همه كساني كه اين مراحل را تجربه كرده و يا تجربه خواهند كرد به راحتي وجود دارد ؟
  • اين نمونه اي بود از موضوعات فيلمها كه ساده انگاشتن آن ضمن ايجاد باورهاي غلط براي برخي از زوجها آنها را به هوس انداخته تا براي رسيدن به زندگي بهتراقدام به طلاق و جدائي نمايند .
  • براي اين موضوع شخصا تقاضا دارم كه فيلم سازان متعهد كشور به وظيفه انساني و شرعي خود عمل كرده ضمن به تصوير كشيدن مشكلات و موانع اداري و اجرائي قبل و زمان طلاق به مشكلات و درگيريها  محدوديت هاي پس از اين دوران چه از لحاظ مالي و چه از لحاظ اجتماعي وفردي اشاره ويژه و واقعي داشته باشند .مراجعه به دادگاه و ابلاغ احضاریه خود هفت خوان اول است و سپس مراجعه همزمان زوج( خصوصا خوانده) و صدور رای نهاي قاضی به هفتاد خان بیشتر می نماید تا هفت خان،
  •  هدف مولف این سطور علاوه بر آشنا كردن ببیندگان وتماشاگران آماتور سینما و تلویزیون با نقاط ضعف فیلمها سعی دارد با اطلاع رسانی خود به عوامل و سازندگان صنعت فیلم سازی خصوصا کارگردانان محترم  تلاشي را در بين اين قشر هنرمند و متخصص به راه اندازد تا با رفع اين نمونه ضعفهاي پنهان و آشكار و روشن شدن زاوایای تاریک و نهفته در موضوعات مورد اشاره در مقاله  ضمن احترام به شعور و احساسات تماشاگران فیلمهای ایرانی و بيان واقعي مشكلات و مسائل گريبانگير جامعه به بالارفتن شعور اجتماعي كمك كرده و سطح فيلم سازي داخلي به سطوح و استاندارهای جهانی نزدیک نمايد.  انشا اله
  • شما هم اگر نمونه ای سراغ دارید برای ما ارسال نمائید تا مورد استفاده قرار گیرد.                                                                      
  • تا حالا دقت کردین
  • تو فیلمهای ایرانی، همیشه وقتی طرف می فهمه بچه دار نمی شه همه بچه ها از ماشینای بغلی و جلویی و عقبی باهاش بای بای می کنن و می خندن!!!!!؟؟؟؟؟!
  • تا حالا دقت کردین
  • تو اكثر فيلمهاي و سريالهاي ايراني وقتي به مشكلي برخورد مي شه كه نياز به مراجعه به نيروي انتظامي است همواره يكي از اقوام شخصيت هاي فيلم (دائي ، عمو یایک دوست قديمي و...) يكي از افسران نيروي انتظامي يا اداره آگاهي است و كمتر از درجه  سرگرد هم نيستند و به راحتي همه مراجعات و همه مشكلات را مي توانند  در قالب قانون حل كنند !!!!!؟؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين ؟
  • زمانی که نیاز به حضوریا اطلاع به نیروی انتظامی است خودافراد نقش پلیس رابازی کرده و به پيگيري ماجرا پرداخته  و تنهازماني پليس وارد ماجرا مي شود كه مجرم گير افتاده و در حال فرار است و افراد پليس سد راه او شده، مجرم را دستبند زده با خود مي برند !!!!!؟؟؟؟؟ تازه برخي وقتها كه قهرمان فيلم خودش كارآگاه بازي در مياره و به تعقيب و گريز مي پردازه اخر سر پليس سر مي رسه وميگه ما مدتها دنبال اين شخص يا اين گروه بوديم و شما را زير نظر داشتيم !!!!!؟؟؟؟؟
  • تا حالا دقت کردین 
  • تو فيلمها و سريالهاي ايراني براي محرم شدن عروس وداماد فقط بله مي گيرند و خبري از خطبه نيست (ضمنا اكثر عاقد ها هم روحاني نيستند ) و عاقد هم بلافاصله دفتر و دستك را برمي دارد و مي رود و  جالبتر هم اينكه  هميشه هم دور بر عروس و داماد را علاوه بر خانمها مرد هاي فاميل و  غريبه ، پيشخدمت اداره ، همكاران اداري ، بقال سركوچه و .... را گرفتند . وخانمها هم انگار آمدند براي خريد خانه با لباس پوشيده و ساده و چادر ...!!!!!؟؟؟؟؟حالا اكثر خانواده ها ي ايراني تو اين مراسمشون مرد وزن جدا هستند و زنها تو لباس و آرايش مي تركونند همديگرو  به كارگردان فيلم چه !!!!؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين
  • تو فيلمها وسريالها دادگاهها هميشه به جز كساني كه تو فيلم هستند بقيه يا دستبند دستشونه يا سرو صورت خونين مالين دارند و يا دارند با هم درگير مي شوند و تا شخصيت فيلم هم از راه مي رسه نوبتش رسيده و درب  دادگاه و اتاق قاضي برايش باز مي شود و ميروند روبروي  قاضي مينشينند و قاضي هم به آرامي وبا لبخند بدون داشتن مراجعين ديگر به حرفهاي دوطرف گوش مي دهد حتي مجذوب حركت قهر مان مجرم مي شه كه در لحظه حساس فيلم پشتش به قاضي است ودارد به حرفهايي كه طرفش زده فكر ميكند و آرام آرام دارد عوض مي شود و اخلاقش در حال تغيير است و با يك معذرت خواهي ساده تن به خواسته طرفش داده و حكم را مي پذيرد !!!!!؟؟؟؟حالا بايدديد آيا همه مراجعين به دادگاهها اينطوري كارشون حل ميشه و سر ساعت مي ايند و مي روند و پرونده يك روزه تمام می شود به كارگردان فيلم چه ؟؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين
  • تو فيلم ها و سريالها تا به بچه هه ميگن برو تو اتاقت .... بچه هم عروسكشو برمي داره و مامان بابا را مي بوسه و شب بخير ميگه و ميره تو اتاقش!!!!؟؟؟؟ حالا همه ايران بچه هاشون اتاق دارند يا ندارند به كارگردان فيلم چه !!! 
  • تا حالا دقت كردين
  • اكثر شخصيت هاي فيلمها درهنگام مراجعه به مراكز اداري،پزشكي ، انتظامي ، قضائي ....به راحتي جاي پارك گير مياورند و حتي جلوي درب بيمارستان پارك مي كنند و مي روند داخل !!!!!؟؟؟؟حالا واقعا همين است ؟؟ به كارگردان فيلم چه...... 
  • تا حالا دقت كردين
  • تو فيلمها و سريالهاي ايراني وقتي مي خواهند زوجي را خوشبخت جلوه بدهند زن ومرد هردو تحصيلكرده هستند و در يك شركت خوب و با كلاس با كار و درآمد مكفي مشغولند و بيشتر آنها هم مهندس عمران هستند و سر ساختمان دستور مي دهند و....و بعد از عروسي هم مي روند شمال ويلاشون يا كيش براي تفريح.....
  • تا حالا دقت كردين
  • همه كساني كه تو فيلمهامي روند شمال بهترين نقطه ساحل كه هيچ كسي آنجا نيست به تماشاي ساحل مي نشينند و آتش روشن مي كنند و به راحتي ميروند داخل ويلاشون و بر مي گردند!!!!؟؟؟؟آيا همه كه به شمال ميروند به اين راحتي اين جاها گيرشون مياد يا نه و يا همه ويلاها به دريا راه داره يا نه به كارگردان فيلم چه !!!!!؟؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين
  • تو فيلمها وقتي مي خواهند نشان بدهند كه كسي كارمند است هميشه پشت ميز مي نشيند و تعدادي پرونده دستش هست و دارد مي نويسد و ارباب رجوع او هم فقط امضا مي خواهد !!!!!؟؟؟؟آيا فقط كارمندي همين است پشت ميز نشستن و امضا كردن يك برگه براي ارباب رجوع !!!!؟؟؟؟ البته به كارگردان فيلم چه.
  • تا حالا دقت كردين 
  • تو فيلمها نمازها دور ركعتي است و هميشه هم شخصيت درحال نماز ركعت دوم است و سلام نماز را كه مي دهد نمازش تمام مي شود !!!!!؟؟؟؟؟ 
  • تا حالا دقت كردين
  • كه هميشه براي راز و نياز تو فيلمها خانمها چادر به سر مقنعه به سر نشسته سر نماز هستند .!!!!!
  • تا حالا دقت كردين
  • هيچ مراسم عروسي و عزائي در فيلمها در باشگاه و مسجد تشكيل نميشه و همه تو خونه ها برگزار مي شه و هميشه در مراسم  عزا خانمها و آقايون تو اتاقها دور تا دور نشستند و يكي داره پذيرائي ميكنه وهمونجا پسر دختره از هم تقاضاي ازدواج مي كنند و يا زن دوم ميت از راه مي رسه !!!!؟؟؟ 
  • تا حالا دقت كردين
  • اكثر مردگان در فيلمها را در قبرستاني غير از بهشت زهرا خاك مي كنند ، جايي سر سبز و خلوت ، جايي كه معمولا مرسوم نيست خاك سپاري !!!!؟؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين
  • هيچ وقت تو فيلمها زنها اساس خانواده را به هم نمي ريزند و هميشه مردها هستند كه تنها با زن دوم گرفتن خانواده را با مشكل مواجه مي كنند . و زن دوم هم تا مي فهمه مرده زن داره به انساني فرهيخته تبديل شده و مرد را به راه راست هدايت كرده  مي گويد برو سر زندگيت ومرا فراموش کن .... از اين حرفها !!!!!؟؟؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين
  • تو فيلمها اگر سر يك زن دوتا مرد اختلاف پيدا كنند هميشه يكي از مردها به وسيله اي از پا در ميآيد يا مي كشنش يا تصادف مي كنه و يا آدم بدي مي شه كه بدست قانون مي افته تا يكي از مردها به آرزويش برسه!!!!؟؟؟؟
  • تا حالا دقت كردين 
  • تو فيلمها زنهايي كه مطلقه هستند يا پولدارن يا فقير . پولداره همه دنبالشن كه باهاش ازدواج كنند و لي چون يك پسري داره اين خانم كه كمي شرو شور است خواستگاره اول دنبال اون است كه راضيش كنه !!!!!؟؟؟؟و خانمهای فقيرهم هميشه گرفتار پدر يا مادر بيمار و يا يك شوهر سابق معتاد است كه مزاحمش است  نميذاره به آرامش برسه !!!!؟؟؟؟ ولي اين خانم يه پسر يا دختري داره كه خيلي فهميده هست و عاقبت باعث ميشه مادرش با يكي ازخواستگاراش ازدواج كنه!!!!!؟؟؟ 
  • تا حالا دقت كردين 
  • تو فيلمها هميشه دكترها در لحظه مورد انتظار از اتاق عمل بيرون مياد هميشه يك كارتابل دستش است گوشيش دور گردنش آويزون است و بدون توجه به خانواده بيمار حركت مي كنه و بعد از التماسهاي خانواده بيمار مي گه وضعش خوبه خطر رفع شده و بايد دعا كنيد !!!!!؟؟؟ 
  • تا حالا دقت كردين 
  • تو فيلمها آرايشگر ها هيچ گاه موي كسي را كوتاه نمي كنند و تنها قيچي را دور سر شخصيت فيلم به هم ميزنند و شانه اي رو سر اونها بالا پائين مي كنند .تازه صورت فرد پر از كف است كه هميشه يه خبر بد ميرسه بهش و با پاك كردن كف هاي صورت وانداختن پيش بندش از آرايشگاه مياد بيرون و تازه مي بيني كه چه صورت تميزي داره اين آقا!!!!!؟؟؟؟ 
  • تا حالا دقت كردين
  • تو فیلمها هر کی حامله میشه زود اوق میزنه و تمام ایران میفهمن که حامله است جز شخصیت های فیلم تا انکه برن آزمایش و اونجا بفهمن که بله !!!!!؟؟؟؟
  • تاحالا دقت کردین 
  • اکثر صحنه های آشپزی تو فیلمها نشان دادن دیگی است روی اجاق و دارد بخار ازش بیرون میاد و هیچگاه دیده نشده که  برنج آبکش کنند و یا توی دیگ را نشون بدن !!!!؟؟؟
  • تا حالا دقت کردین
  • مسائل فنی در فیلمهای پلیسی و نظامی رعایت نمی شود ، برای مثال بیسیم چی ها و کلا کسانی که با این وسایل کار می کنند ، لحظه صحبت کردن  دگمه مکالمه را فشار نداده اما براحتی صحبت می کنند.
  • تا حالا دقت کردین
  • در فیلمها هیچ گاه آموزش عمومی مورد توجه قرار نمی گیرد و حتی مامورین پلیس و کارمندان دولت ، مدیران  ومسئولین ، قضات و.... هنگام رانندگی با تلفن همراه صحبت می کنند . و یا بعضا کمربند ایمنی را نبسته حرکت می کنند !!!!؟؟؟؟
  • تا حالا دقت کردین
  • در هنگام حرکت خودرو ، نمای پشت و کنار راننده با نمای پشت وکنار سرنشینان فرق می کند ، از یک سو مثلا اتوبانی نشان داده می شود و از سوی دگر خیابانهای شهر و مغازه و مراکز اداری،  و صحنه داخلی خودرو با صحنه و محیط بیرون خودرو در هنگام توقف و پیاده شدن سرنشینفرق می کند !!!!؟؟؟؟ 
  • تا حالا دقت كردين
  • اغلب تو فيلمها تا زماني كه لازم نمي شود فشنگ اسلحه تيراندازان تمام نمي شود .  

و.....

 


مطالب مشابه :


تدارکات

ميز عصرانه :سالاد الويه ،ناگت مرغ ،سالاد آناناس و كلم(كلسلو) ميز پذيرائي بچه ها :




مراسم عروسی ترکمن ها

عصرانه با شما. معرفی در شب همان روز پذيرائي ، داماد با دوستان و هم سالان خود جشني را برپا




تغذیه زنان در دوران بارداری

خوردن عصرانه یا گاهي با خوردن مواد شيرين مورد علاقه تان از خودتان پذيرائي كنيد.




جشن‌ها

بود كه با ميوه و شيريني از شيفتگان حضرتش پذيرائي مي‌كرد صبحانه و عصرانه همراه




مقاله

و دانشمند معروف و مؤلف كتاب «الفهرست» از مهمانان و دوستان خود پذيرائي مي كرد عصرانه




خط قرمزهای تغذیه در روزه‌ داری ورژیم های غذایی ماه مبارک رمضان+عکس

(شامل آنچه که در قبل از ظهر و عصرانه صرف و ميوه دستگاه گوارشي خود را آماده پذيرائي




تا حالا دقت کردین؟

آبگینه ثامت Abgineh Samet - تا حالا دقت کردین؟ - نگاهی به فعالیت های ادبی واجتماعی محمد علی تحسيني




برچسب :