آموزش Rigid body

در ادامه آموزش هاي قبلي و مطالب Reactor ها مي خواهيم اشياء تركيبي را معرفي كنيم.

Rigid body

مي دانيد كه Rigid body ممكن است شامل يك يا چند شي باشد. اگر خصوصيات فيزيكي را به يك شي نسبت داده و سپس آن را به يك مجموعه Rigid body  اضافه كنيد مي گوييم مجموعه شامل يك شي ابتدايي است. اما مي توانيد مجموعه Rigid body متشكل از چند شي ايجاد نماييد. ابتدا بايد اشياء را گروه بندي نماييد . سپس گروه را به يك مجموعه بدنه سخت اضافه مي كنيد اعضاي گروه آنگاه اشياء ابتدايي مجموعه Rigid body  مي شوند.

1    Download  اين فايل را كنيد.

2       Hكليد  را بزنيد و نام گروه را كليك نموده و دكمه  Select را انتخاب كنيد.

3  ) بترتيب  Reactor> open  property  editor در نوارمنو را كليك كنيد. همانگونه كه ملاحظه  مي كنيد امكان تغيير پارامتر  Mass وجود ندارد.

4  ) بترتيب  Group > un group در نوار منو كليك كنيد اكنون هريك از اشياء جداگانه انتخاب نموده خصوصيات فيزيكي آن را تغيير دهيد.

5      ) سپس بترتيب  Group>Group در نوار منو كليك كنيد.

 

Rigid body collection

اين مجموعه يك شي كمكي  Reactor  است كه بعنوان يك نگهدارنده براي بدنه هاي سخت عمل مي كند هرگاه يك مجموعه  Rigid body درصحنه ايجاد نماييد مي توانيد به هر تعداد اشياء معتبر را به اين مجموعه اضافه نماييد .

1  ) داخل پانل  Reactor دكمه  Rbcollection را فعال كنيد يا در نوار ابزار سمت چپ پنجره اصلي دكمه create rigid body collection را فعال نماييد.

 

p12_2.jpg

 

2  ) داخل يكي از ديدگاه ها كليك نموده و دكمه ماوس را رها كنيد.آيكون مجموعه بدنه سخت آشكار خواهد شد.

 

p12_1.jpg

 

3  ) پانل  Modify را بازكنيد پايين پانل دكمه  Pick رافعال كنيد. بر روي شي  Rigid body  داخل صحنه كليك كنيد دوباره دكمه  Pick را فعال نموده و شي مورد نظر را كليك كنيد.

 

p12_3.jpg

 

4  ) اگر تعداد اشياء مورد نظر زياد است پايين پانل دكمه  Add را كليك نموده و سپس نام همه اشياء مورد نظر را انتخاب نموده و دكمه Select را بزنيد.

5  ) بترتيب  Reactor > create animation در نوارمنو را كليك كنيد يك پيام آشكار شده و متذكر مي شود كه از شي  Concave استفاده نماييد. دكمه  Close را كليك كنيد. شي  Sphere را انتخاب كنيد بترتيب Reactor > open property editor  درنوار منو را كليك كنيد گزينه   Concave mesh زير قسمت  Simulation geometry را انتخاب نماييد. براي ساير اشياء نيز به همين روش عمل كنيد.

6  ) بترتيب  Reactor>create animation را كليك كنيد دكمه  Ok و سپس دكمه  Continue را كليك كنيد متحرك سازي را اجرا نماييد فقط كره سقوط مي كند چون داراي ماده سنگين است.

7      ) اين فايل را در پوشه  Reactor كه ساختيد ذخيره نماييد.

 

قيدها

هنگاميكه متحرك سازي را اجرا مي كنيد اشياء بطور خودكار سقوط كرده يا با يكديگر برخورد نموده يا جهش دارند فرض كنيد مي خواهيم يك صحنه باز شدن درب توسط يك مرد را متحرك سازي نماييم اما چگونه مي توان مطمئن شد كه شي درب  Rigid body بر روي زمين سقوط نكند ويا هنگام چرخش بر روي لولاها بدرستي عمل كند؟ بدين منظور از قيدها Constraint استفاده مي كنيم انواع قيدها به شما امكان مي دهند تاحركات اشياء در شبيه سازي فيزيكي را محدود و كنترل نماييد.

 

قيدSpring

شي كمكي  Spring به شما امكان مي دهد نوعي حالت فنري بين دو شي Rigid body  يا بين يك شي  Rigid body و يك نقطه در فضا ايجاد نماييد.

1) اين فايل را  Down load كنيد.

2  ) شي  Plan را انتخاب نموده و پنجره  Property editor را باز كنيد پارامترMass را معادل  5قرار دهيد

گزينه  Concave mesh را كليك كنيد.

همين تنظيمات را براي شي  Cylander اجرا كنيد.

پانل  Reactor را فعال كنيد دكمه  Rbcollection را فعال كنيد داخل صحنه كليك كنيد تا يك مجموعه  Rigid body ايجاد نماييد.

پايين پانل دكمه  Add را زده و نام هر دو شي را انتخاب نموده و دكمه Select  را بزنيد.

به ترتيب Reactor>create animation  در نوار منو را كليك كنيد دكمه  OK وسپس دكمهContinu را كليك كنيد.

اکنون داخل پانل Reactor دکمه Spring را کليک کنيد داخل ديدگاه کليک کنيد و دکمه ماوس را رها کنيد.

 

p12_4.jpg

 

پايين پانل  و زير قسمت Spring properties کادر Parent را کليک کنيد دکمه None مقابل اين کادررا کليک کنيد داخل ديدگاه شي Cylinder را کليک کنيد.

سپس دکمه None مقابل Child را کليک کنيد داخل ديدگاه شي Plane را کليک کنيد.

 

 

 

بترتيب > Create nimation  Reactor در نوار منو را کليک کنيد دکمه Ok و سپس  دکمه Continue را کليک کنيد.

متحرک سازي را اجرا نماييد پانلModify را بازکرده و تنظيمات شي کمکي Spring را تغيير داده و دوباره متحرک سازي را ايجاد و سپس اجرا نماييد.

اين فايل را درپوشه Reactor ذخيره سازي نماييد.

 

قيد Linear dashpot

به کمک اين قيد مي توانيد دو شي Rigid body را به يکديگر مقيد نماييد يا يک بدنه را به يک مکان در فضاي جهاني مقيد نماييد.

اين فايل را Download کنيد.

پانل Reactor را فعال نماييد دکمه Dashpot را فعال کنيد.

داخل ديدگاه کليک کنيد. آيکون قيد را توسط ابزار Move بالاي شي Cylander قرار دهيد.

پانل Modify را باز کرده و دکمه None مقابل عبارت Child را فعال نماييد داخل ديدگاه بر روي شي Plane کليک کنيد.

 

p12_6.jpg

 

بترتيب Reactor>Create animation در نوار منو را کليک کنيد سپس متحرک سازي را اجرا نماييد تغييري حاصل نمي شود.

شي Cylander را انتخاب کنيد داخل پنجره Rigid body properties پارامتر Mass را معادل 5 تنظيم نماييد.

متحرک سازي را ايجاد نماييد سپس آن را اجرا کنيد اين فايل را در پوشه Reactor ذخيره نماييد .

قيد Angular dashpot

 به کمک اين قيد مي توانيد گرايش نسبي دو شي بدنه سخت با يکديگر و يا گرايش مطلق يک شي بدنه سخت در فضاي جهاني را محدود و مقيد نماييم.

 

قيدهاي مشارکتي

عملکرد قيدهاي مشارکتي نسبت به قيدهاي ساده بسيار مهمتر و استوارتر است اما شبيه سازي آنها بسيار مشکل تراست . همه قيدهاي مشارکتي را بايد به يک رهگشا قيد Constraint solver اضافه نماييم . اين رهگشا بعنوان يک نگهدارنده براي قيدهاي مشارکتي در يک مجموعه عمل مي کند و همه محاسبات لازم براي عملکرد قيدها را انجام مي دهد.


مطالب مشابه :


گل رز 1

اول روش کار با پارچه رو میگم: از اول کار پارچه رو لوله میکنیم: و یه بار دیگه هم لوله میکنیم :




آموزش Rigid body

کار با 3dmax 3dmax آموزش ساخت پارچه - آموزش Rigid body - 5640563 0935




برچسب :