باغ موزه هنر ایرانی

مقدمه
روایت کرده‌اند که باغ عدن در بین‌النهرین قرار داشت؛ محلی برای آرامش، تنعم و زایش. باغ، محلی‌ست که آدمی را همواره به معنایی فراتر و فزون‌تر از جغرافیایش رهنمون می‌شود و انسان را از عالم واقعیت به جهان خیال ره می‌گشاید و از اینجاست که آینه‌صفت آن جهان را به این دنیا بازتاب میدهد.

11-2-0.jpg
تاریخچه مختصری از باغ موزه هنر ایرانی
باغ‌موزه، به محلی گفته می‌شود که در کنار نگهداری و نمایش آثار هنری، فضایی را فراهم کند که موجب آرامش و انبساط خاطر بازدیدکنندگان شود.
باغ‌موزه‌ی هنر ایرانی نیز بر همین تعریف در زمستان ۱۳۸۵ به‌همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران طراحی و گشایش یافت. شهروندان در این باغ فزون بر تفرج و تفنن، از بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری باغ بهره برده و علاوه بر حظ بصری به معارف و اطلاعات جدیدی نیز دست می‌یابند.
باغ موزه هنر ایرانی با درختان کهنسال واقع در منطقه الهیه با مساحت تقریبی یک هکتار درشمال شهر تهران میباشد.
در این باغ سعی شده است با توجه به پیشینه تاریخی ایران از دوره باستان تا کنون آثار بجای مانده به عنوان نماد در فضایی سبز که یادآور ایرانی کوچک باشد گردآوری شود.
ودیگر آثار هنری باغ شامل:آثار حجمی و مجسمه هایی از برخی هنرمندان معاصر ایرانی و خارجی در فضای سبز و در نگارخانه و دیوارها و حاشیه باغ با تابلوهایی زیبا که در مدت محدود در معرض دید شهروندان قرار میگیرد.

 

 

11-2-1.jpg

 

عکس شماره ۱

 
قدمت ساخت باغ موزه هنر ایرانی
این باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول و با شیوه معماری خاص دوره خود در سال ۱۳۱۰(ه.ش)بنا شده است. این باغ که متعلق به همسر سپهبد امیر ابراهیمی بوده و به دلیل منطقه ساخت آن برای ییلاق و استفاده از آب و هوای خنک آن در فصول گرم سال ساخته شده است.(عکس شماره ۳)
موقعییت فعلی باغ در کوجه باغهای با صفای تجریش می باشد که با دیوارهای کاهگلی و عمارت آن با نمای آجری و دیوارهای قطور در متراژی کمتر از یک هکتار بنا شده است.(عکس شماره ۲۳)
طرح اولیه باغ بجز درخت های کهنسال به صورت کنونی نبوده و تمامی آبراه حوضچه دیوارها و نرده هاس اطراف باغ از سال ۱۳۸۴ مرمت گردیده است.(عکس شماره ۴)
در گذشته باغ در اختیار خانه سینما با فعالیت های جانبی آن بوده است که در حال حاضر با مرمت نهایی در سال ۱۳۸۴-۱۳۸۵ تغییر کاربری داده و تبدیل به موزه فعلی گردیده است.(عکس شماره ۲۵)
فضای عمومی باغ‌موزه محلی‌ست که در شرایط آب و هوایی مناسب، برپایی کارگاه‌های آموزشی حضوری (ورک‌شاپ) در عرصه‌های طراحی، نگارگری، خوشنویسی و مجسمه‌سازی را امکان‌پذیر می‌سازد.(عکس شماره۵)

 

11-2-2.jpg

 

عکس شماره ۲

11-2-3.jpg

عکس شماره ۳

11-2-4.jpg

عکس شماره ۴

11-2-5.jpg

عکس شماره ۵

 آثار هنری باغ‌موزه را می‌توان به دو دسته‌ی کلی تقسیم کرد؛ دسته‌ی نخست ماکت آثار باستانی، میراث گران‌بهای نیاکان‌مان به اضافه‌ی آثار حجمی (چوب و فلز) برخی هنرمندان معاصر که به شکل دائمی امکان تماشای آنها میسر است. دسته‌ی دیگر آثار هنری قابل عرضه در فضای باغ، نگارخانه و دیواره‌های باغ که در مدت محدودی در معرض مشاهده‌ی شهروندان قرار می‌گیرد.(عکس شماره ۲)
کارگاه‌های آموزشی تخصصی (نظام استادـ شاگردی) از دیگر فرصت‌های پیش‌بینی شده در این باغ‌موزه است. در این کارگاه‌ها هنرجویان می‌توانند با ثبت‌نام و پذیرش در یک دوره‌ی بلندمدت شرکت کرده و پس از کسب موفقیت در دوره، موفق به اخذ گواهی با تائیدیه‌ی استاد مربوطه شوند.نمایشگاه عکس فضای باز باغ‌موزه با امکان نمایش بیست اثر هنری در دوره‌های ماهیانه، علاوه بر فراهم آوردن عرضه‌ی آثار هنری به جذابیت بصری باغ‌ موزه می‌افزاید(عکسهای شماره۲۴و۲۷و۲۸و۲۹).

 
فعالیت های فعلی باغ موزه
-آثار اولین سمپوزیوم بین المللی هنرمندان در ایران(اسفند ماه ۱۳۸۵ در پارک جمشیدیه)(عکسهای شماره ۸ و۹ و۱۰و۱۱و۱۲و۱۳)
-ماکت های آثار تاریخی شامل :هشت بهشت چهل ستون گنبد قابوس شمس العماره سی و سه پل کاروانسرای مهیار باغ فین کاشان نقش رستم برج آزادی برج میلاد مقبره دانیال نبی  و قره کلیسا(به دستور فرح)(عکسهای شماره ۷ و۱۴و۱۵و۱۶و۱۷و۱۸و۱۹و۲۰و۲۱و۲۲)
-آثار حجمی هنرمندان انجمن مجسمه سازان ایران(توسط استاد جمشیدی از جنس چوب)(عکس شماره۲۶)
-کافه گالری(نمایش آثار هنرمندان تراز اول کشور به صورت ادواری با طرح موضوع)(عکس شماره ۳۰)
-نماسشگاه عکس های تهران قدیم در حاشیه دیوار باغ به صورت ادواری(تعداد عکس ها ۲۰ عدد)(عکس شماره ۳۱)
-پخش فیلم در فضای باز
-کارگاه استاد شاگردی در کارگاه آفرینش هنری آموزش نقاشی اصیل ایرانی توسط استاد مجید مهرگان و خوشنویسی با شیوه شکسته نستعلیق توسط استاد مجتبی ملک زاده.
-فروشگاه عرضه محصولات فرهنگی_هنری(در حال راه اندازی)

11-2-6.jpg

عکس شماره ۶

11-2-7.jpg

عکس شماره ۷


توضیحاتی در ارتباط با ماکت ها
*در دهه چهل به کشئر ایتالیا سفارش شده که مورد استفاده واقع نگردیده است.
*جنس ماکت ها از بتون و تزیینات پنجره ها با رزین و پلی استر می باشد.
*نقاشی ماکت های هشت بهشت و چهل ستون و شمس العماره نیز با رنگ روغن است.
*ماکت های موجود در باغ موزه توسط دانش آموختگان سازمان میراث فرهنگس در پاییز ۱۳۸۵ مرمت گردید.

  11-2-8.jpg
عکس شماره ۸

11-2-9.jpg

عکس شماره ۹

11-2-10.jpg

عکس شماره ۱۰

11-2-11.jpg

عکس شماره ۱۱

11-2-12.jpg

عکس شماره ۱۲

11-2-13.jpg

عکس شماره ۱۳

11-2-14.jpg

  (نقش رستم)عکس شماره ۱۴

11-2-15.jpg

 (قره کلیسا)عکس شماره ۱۵

11-2-16.jpg

  (کاروانسرای مهیار)عکس شماره ۱۶

11-2-17.jpg

 (شمس العماره)عکس شماره ۱۷

11-2-18.jpg

 (باغ فین)عکس شماره ۱۸

11-2-19.jpg

(کاخ هشت بهشت)عکس شماره ۱۹

11-2-20.jpg

(چهلستون)عکس شماره ۲۰

11-2-21.jpg

(گنبد قابوس)عکس شماره ۲۱

11-2-22.jpg

(سی و سه پل)عکس شماره ۲۲

11-2-23.jpg

 عکس شماره ۲۳

11-2-24.jpg

 عکس شماره ۲۴

11-2-25.jpg

 عکس شماره ۲۵

11-2-26.jpg

 عکس شماره ۲۶

11-2-27.jpg

عکس شماره ۲۷

11-2-28.jpg

 عکس شماره ۲۸

11-2-29.jpg

 عکس شماره ۲۹

11-2-30.jpg

 عکس شماره ۳۰

11-2-31.jpg

 عکس شماره ۳۱

11-2-32.jpg

عکس شماره ۳۲

11-2-33.jpg

 عکس شماره ۳۳

11-2-34.jpg

 عکس شماره ۳۴

11-2-35.jpg

عکس شماره ۳۵

11-2-36.jpg

 عکس شماره ۳۶


مطالب مشابه :


پارک جمشیدیه

پارک جمشیدیه در میان دیواره‌های سنگی کوه کلک چال‌، باغ دولو، خیابان جمشیدیه و جاده کلک چال




بام جمشیدیه (تهران)

بام جمشیدیه یک ساختمان مسکونی ۹ طبقه لوکس و مجلل در جنوب پارک جمشیدیه تهران است.




پارک لاویلت پاریس فرانسه (تراکم بدون ماده)

معماری واقعيتي است از جنس زندگی. پارک لاویلت پاریس فرانسه (تراکم بدون ماده) 1- فرضیات اولیه :




گزارش تصویری: عجایب معماری جهان باستان!

معماران ایران - گزارش تصویری: عجایب معماری جهان باستان! - وب تخصصی معماران ایران - معماران




باغ موزه هنر ایرانی

این باغ از لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول و با شیوه (اسفند ماه ۱۳۸۵ در پارک جمشیدیه)




کامران ديبا

کلیه پروژه های معماری و پارک نیاوران، فرهنگسرا و پارک شفق، پارک جمشیدیه، منزل




منظره سازي کوهستان با استفاده از گياهان بومي (نمونه موردي: دره جمشيديه)

در نهايت، طراحي طرح توسعه پارک کوهستاني جمشيديه، با استفاده از گونه هاي معماری پایدار




54- تاریخ معماری جهان _ 17 : ارگانیک

« پی آمود پارتیان » - 54- تاریخ معماری جهان _ 17 : ارگانیک - معماری+گردشگری (پارک جمشیدیه)




اصول طراحی فضای سبز در محیط های مسکونی

تاثیر و کاربرد گیاهان در معماری: gps & gisدرخدمت پارک ها و فضای سبز




برچسب :