دیدگاه فقهی در مورد پاسور و تخته نرد

 

مجمومه آرای فقهی- حقوقی بر گرفته از کتاب (مرکز تحقیقات فقهی قوه قضاییه)

دیدگاه فقهی در مورد پاسور و تخته نرد

باتوجه به ماده 706 قانون مجازات اسلامی در خصوص حمل و نگهداری پاسور و تخته نرد

الف- آیا وسایل ذکر شده فوق جزء آلات مخصوص قمار محسوب می شود ؟

ب- آیا صرف نگهداری ویا خرید و فروش آن ها جایز است؟

ج- بازی کردن با آنها بدون قصدبرد و باخت و تنها به قصد سر گرمی جایز است یا خیر؟

مقدمه : مساله قمار و آلات مربوط به آن از جمله موضوعاتی است که از دیرباز مطرح بوده و حتی در کلمات معصومین (ع) هم به آن اشاره شده است،و فقهای بزگوار نیز از ابعاد مختلف آن را مورد تجزیه و تحلیل فقهی قرار داده اند. بر همین اساس برای پاسخگویی اجمالی به سوال فوق الذکر ابتدا به بیان نظرات برخی از فقها می پردازیم و  آنگاه فتاوی فقهای معاصر را نقل می کنیم.

مرحوم شیخ صدوق(ره)

از بازی کردن با تخته نرد بپرهیز، برای این که امام صادق (ع) از آن نهی فرموده است، مثل کسی که به قصد قمار با تخته نردبازی کند مثل کسی است که گوشت خوک می خورد، ومثل کسی که بدون چنین قصدی با آن بازی کند مثل کسی است که دستش را گوشت یا خون خوک قرار می دهد.

مرحوم شیخ مفید(ره)

....و ساختن اصنام و ... و شطرنج و تخته نرد و نظایر آن حرام است ، همچنین خرید و فروش آن نیز حرام است.

مرحوم شیخ طوسی(ه)

شطرنج و تخته نرد و .... حرام و ممنوع است.

مرحوم صاحب جواهر (ره)

از جمله کسب های حرام قمار است ، به دلیل اجماع محصل و منقول و احادیث مستفیضه یا متواتره که در این باب وارد شده است ... بنابراین، ادله شرعی سه گانه (کتاب،سنت و اجماع) هم بر حرمت قمار کردن دلالت دارد و هم بر حرمت مالی که از این راه بدست می آید ... بلکه گفته شده است قمار در اصل یعنی شرط بندی در مقابل بازی با یکی از آلات قمار هم چنان که ظاهر قاموس و نهایه، بلکه صریح این دو کتاب و صریح مجمع البحرین نیز چنین است. بله بر طبق ظاهر صحاح،مصباح المنیر،و.... قمار بر مطلق بازی کردن با آلات قمار اطلاق می گردد، خواه با شرط بندی باشد یا بدون شرط بندی، در این مورد بین شطرنج ،تخته نرد و مصادیق دیگر قمار فرقی ندارد.

مرحوم محقق اردبیلی(ره)

دومین مورد از مواردی که فروش و تحصیل درآمد به وسیله آن حرام است،چیزی است که به خاطر تحریم منافع آن حرام می شود، مثل آلات لهو،از قبیل دف،نی،عود و غیر اینها، و مانند آلات قمار. قمار یعنی بازی کردن با آلاتی که برای این کار آماده گردیده است مثل تخته نرد...

ب)فتاوای فقهای معاصر

سوال اول :بازی های سر گرم کننده ولی بدون شرط بندی،مانند شطرنج و تخته نرد و غیره چگونه است؟

امام خمینی(ره)

بازی با آلات قمار مطلقاً حرام است.

سوال دوم: آیا بازی کردن با بعضی وسایلی که هم اکنون در مغازه ها به فروش میرسد و در بازی با آنها بر و باخت هم هست جایز است یا نه؟

امام خمینی(ره)

اگر قرار برد و باخت چیزی هست حرام است،و هم چنین اگر ازآلات قمار باشد.

سوال سوم:بازی با پاسور بدون برد و باخت جایز است یا نه؟

آیت الله العظمی محمد علی اراکی (ره)

مفروض مساله بعید نیست داخل در عنوان لغو باشد و احوط ترک آن است.

سوال چهارم:بازی کردن با آلات قمار در صورتی که منظور برد و باخت نباشد فقط جهت تفریح و سر گرمی چه صورت دارد؟

آیت الله العظمی گلپایگانی(ره)

بازی کردن با آلات قمار مثل تخته نرد و شطرنج حرام است اگر چه قصد برد و باخت نداشته باشد .

آیت الله العظمی بهجت(ره)

بازی کردن با آلات قمار از قبیل تخته نرد و پاسور و شطرنج، با برد و باخت حرام قطعی است و بدون برد و باخت احتیاط در ترک آن است و در شطرنج احتیاط اشد است.

 سوال پنجم:هر گاه اشخاصی بدون شرط بندی و بدون قصد قمار و تحصیل در آمد، با ورق بازی کنند و عمل آنها برای مجرد آرامش و بازی باشد،آیا این عمل حام است و این اشخاص مرتکب حرام شده اند؟ حکم حضور در چنین مجالسی برای تفرج چیست؟

آیت الله العظمی خامنه ای

بازی کردن با ورقهایی که عرفاً از آلات قمار شمرده می شود، مطلقاً حرام است. و جایز نیست شرکت کردن از روی اختیار در مجلسی که قمار بازی می شود.

سوال ششم: بازی کردن با شطرنج و پاسور اگر چه بدون برد و باخت باشد چه حکمی دارد؟

آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی

بازی با آلات معروفه قمار، چه برد و باخت مالی باشد یا بدون آن،جایز نیست و شطرنج تا وقتی که محرز نشود که از آلات قمار بودن خارج شده به طوری که در هیچ مجتمع قمار با آن متعارف نباشد، بازی با آن، چه با برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست. والله العالم

سوال هفتم:آلت قمار به چه آلاتی گفته می شود ؟

آیت الله العظمی گلپایگانی

آلاتی است که از آن برای قمار و برد و باخت استفاده می شود مثل تخته نرد و شطرنج و پاسور و غیره اگر چه با آن بی برد و باخت نیز بازی کنند.

سوال هشتم: آیا امکان دارد آلت قمار از آلیت خارج شود؟

آیت الله العظمی گلپایگانی

خروج از آلیت با شکستن و محو هیات آن می شود ولی ترک قمار با آن و شیوع قمار با آلات دیگر آن را از آلیت برای قمار خارج نمی کند. بلی اگر طوری فرض شود که آلتی که برای قمار بوده منافع محلله معتد بها پیدا کند که آن را برای آن منافع خرید و فروش نمایند حکم به جواز خرید و فروش آن موجه است ولی قمار بازی با آن هر چند بی برد و باخت باشد جایز نیست و تشخیص این که منافع محلله معتدبها پیدا کرده یا نه با عرف است.

سوال نهم: بازی کردن با پاسور چه حکمی دارد؟

آیت الله العظمی لنکرانی

اگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد،مانعی ندارد.

سوال دهم: آیا بازی کردن با شطرنج حرام است؟

آیت الله العظمی لنکرانی

 اگر از آلت قمار بودن خارج شده باشد و برد و باختی در کار نباشد،مانعی ندارد.

سوال یازدهم:چه نوع بازی هایی قمار محسوب می شود؟اخیراًدر این مناطق بازی هایی به نام رمینو که مشکوک به نظر می رسد رواج یافته،آیا می توان بازی فوق را انجام داد؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

آنچه در میان مردم به عنوان قمار شناخته می شود حرام است و موارد مشکوک اشکالی ندارد به شرط این که پول یا چیز دیگری برد و باخت نکنند

سوال دوازدهم:آیا بازی کردن با پاسور بدون برد و باخت جایز است ؟

آیت الله العظمی مکارم شیرازی

اشکال دارد

سوال سیزدهم: در مورد حمل و نگهداری پاسور و تخته نرد ابهامات زیر وجود دارد:

الف)آیا وسایل ذکر شده (پاسور و تخته نرد) جزء آلات قمار محسوب می شود ؟

ب)آیا فقط صرف نگهداری و یا فروش آنها جایز است؟

ج)آیا بازی با آنها بدون قصد برد و باخت و تنها به قصد سرگرمی جایز است؟

آیت الله العظمی بهجت(ره)

الف)بلی،آلت قمار هستند

ب) نگهداری و خرید و فروش آلات قمار جایز نیست

ج) احتیاط در ترک بازی با آلات قمار بدون برد و باخت است. والله العالم

آیت الله العظمی میرزا جواد تبریزی

الف)بلی از آلات قمار حساب می شوند. والله العالم

ب)خرید و فروش آنها جایز نیست و نگهداری آنه هم اشکال دارد و احتیاط در محو کردن آنها است. والله العالم

ج) بازی با آلات قمار چه برد و باخت مالی باشد یا بدون آن جایز نیست. والله لعالم

آیت الله العظمی خامنه ای

الف)بلی از آلات قمار هستند.

ب)جایز نیست.

ج) بازی با آلات قمار بدون برد و باخت هم حرام است

آیت الله العظمی سیستانی

الف) آری.

ب) خرید و فروش جایز نیست و نگهداری اگر مطمئن باشید مورد استفاده واقع نمی شود فی حد ذاته حرام نیست.

ج) به اتیاط واجب جایز نیست.

آیت الله العظمی گلپایگانی

الف) اشیاء مذکور از آلات قمار محسوب است. والله العام

ب) نگهداری و خرید و فروش آن حرام است . والله العالم

ج)و بازی با آن ها ولو بدون برد و باخت به نظر اینجانب حرام است . والله العالم

آیت الله العظمی لنکرانی

الف) بلی از آلات قمار محسوب می شود .

ب)خرید و فروش و نگهداری آلات قمار حرام است ، لذا باید از بین برده شود.

ج) بازی با آلات قمار مطلقاً حرام است یعنی حتی بدون برد و باخت و برای سرگرمی .

آیت الله العظمی شیرازی

الف)وسایل مزبور جزء آلات قمار است و بازی بت آنها بدون برد و باخت نیز اشکال دارد.

ب) هیچکدام جایز نیست.

ج) از جواب اول روشن شد . همیشه موفق باشید.

آیت الله العظمی موسوی اردبیلی

الف)اینها عرفاً آلات قمار به حساب می آید و خرید و فروش جایز نیست

ب)گفته شد.

ج)احتیاطاًترک شود .

 آیت الله العظمی نوری همدانی

الف)بلی از آلات قمار می باشد.

ب)نگهداری و خرید و فروش آنها جایز نیست.

نتیجه: با ملاحظه نظرات قدما و متاخرین و فتاوی فقها معاصر نتایج زیر بدست می آید .

1-پاسور و تخته نرد از آلات قمار مخصوص قمار محسوب می شود.

2- خرید و فروش و نگهداری آنها حرام است.

3- از آنجا که اشیاء یاد شده از آلات مخصوص قمار به حساب می آید، بازی کردن بدون برد و باخت نیز حرام می باشد .


مطالب مشابه :


دیدگاه فقهی در مورد پاسور و تخته نرد

دیدگاه فقهی در مورد پاسور و تخته خرید و فروش جایز نیست و نگهداری اگر مطمئن باشید مورد




نظر آیت الله العظمی صافی درباره خرید و فروش پایان نامه

منبر سید - نظر آیت الله العظمی صافی درباره خرید و فروش پایان نامه - اطلاعات




قانون طلایی مشتری مداری

مداری در بازار خرید و فروش رونق گرفت و پادشاه انگلیس و دیگری پادشاه ورق پاسور».




احکام موسیقی

حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان




350- ما آدمها (قسمت پنجم)

اینایی که تو بنگاه ماشین نشستن و نه میخرن و و دلار خرید و فروش ت میگن پاسور




شناخت بهتری نسبت به عبدالمالک ریگی داشته باشیم

آنها هم ترک تحصیل کرده اند به خرید و فروش سی دی و پاسور و اجناسی از این قبیل روی آوردند




تابلو فرش سردرود

قیمت خرید و فروش تابلو فرش سردرود در تابلو فرش دستباف پاسور باز قیمت نخ و نقشه




حکم شرعی مراجع در باره ماهواره

حضرت آیت الله بهجت: با وجود فساد، استفاده از آن و خرید و فروش آن جایز




برچسب :