استفتائات حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي(دامت بركاته) در مورد ذبح شرعی

استفتائات مرجع عظيم الشأن حضرت آيت الله العظمي

سيد علي خامنه اي(دامت بركاته) در مورد ذبح شرعی
 

1. آیا ذبیحه اهل کتاب اگر با تسمیه و رعایت تمام شرایط دیگر انجام

پذیرد حلال است یا حرام؟

ج؛ ذبیحه غیر مسلمان در حكم میته است اگر چه با شرایط وتسمیه باشد

2. آیا تماس بدن مرطوب اهل کتاب با لاشه ذیبحه موجب نجاست آن می شود یا نه؟

ج؛ اھل كتاب اگر آلوده به نجاستي نباشند محكوم به طهارت هستند

3. ذابحی که در اسم مسلمان است و رفتارش به هیچ وجه منطبق با دستورات اسلام نیست؛یعنی حتی شهادتین را بلد نیست آیا ذبح او صحیح است؟

ج؛اگربه معناي شهادتین معتقد است در حكم مسلمان است

4. ذبح کسانی که به علی اللهی معروفند چه حکمی دارد؟

ج؛ اگر واقعا حضرت امیرالمومنین علي ابن ابیطالب علیه السلام راخدا یا شریك او بدانند مشرك هستند و ذبیحه آنان حكم میته را دارد

5. آیا ذبیحه ناصبی حلال است؟

ج؛ ذبیحه ناصبي و خوارج حكم میته را دارد

6. آیا در ذابح ، مرد بودن شرط است؟

ج؛مرد بودن در ذابح شرط نیست

7. آیا در ذابح بلوغ شرط است؟

ج؛ در ذابح بلوغ شرط نیست

8. آیا در ذابح عقل شرط است؟

ج؛در ذابح عقل شرط است في الجمله

9. آیا شرط است که ذابح یک نفر باشد ویا ممکن است با یک کارد که دو دسته دارد دو نفر در آن واحد حیوان را

ذبح کنند؟ در این صورت تسمیه یک نفر کافی است یا هر دو باید تسمیه بگویند و اگر نصف تسمیه را یک نفر و

نصف دیگر را شخص دیگر بگوید آیا کافی است؟

ج؛ اتحاد ذابح در ذبح شرط حلیت ذبح نیست ولي مراعات شرایط ذبح وتسمیه از ھر دو لازم است

10 . انحراف ذبیحه از قبله تا چه مقدار بی اشکال است؟

ج ؛انحراف از قبله جایز نیست و باید ذبح رو به قبله باشد

11 . در هنگام ذبح افزون بر ذبیحه آیا ذابح نیز باید رو به قبله باشد؟

ج ؛رو به قبله بودن ذابح شرط نیست اگر چه مستحب است

12 . ترك استقبال از روي عمد ویا فراموشی ویا نادانی به حکم،چه حکمی دارد؟

ج-ترك استقبال از روي عمد موجب حرمت ذبیحه است واز روي فراموشي وجهل به حكم موجب حرمت نیست

13 . آیا در رو به قبله کردن حیوان روش خاصی وجود دارد؟اگر جواب منفی است بهترین روش آن که موافق با احتیاط باشد،کدام است؟

ج؛در ذبح باید مذبح ومقادیم بدن حیوان رو به قبله باشد

14 . اگر یقین پیدا کنیم اهل سنت افزون بر شرط استقبال به قبله شرایط دیگر را رعایت نمی کنند ذبیحه آنها چه حکمی دارد؟

ج ؛اگر یقین پیدا كردید از روي علم و عمد شرایط ذبح رعایت نشده حرام است

15 . تسمیه در ذبح شرعی آیا باید با زبان عربی باشد یا هر زبانی کافی است؟

ج؛به هر زباني بگوید كفایت میكند

16 . آیا در تسمیه قصد تعظیم لازم است؟

ج؛قصد تعظیم در تسمیه لازم نیست

17 . مقدار تسمیه واجب کدام است آیا گفتن نام الله کافی است؟

ج؛اكتفا به لفظ ا لله در ذبح بدون اقتران لفظي که با آن كلام تام شود اشكال دارد

18 . در تسمیه آیا قصد ذبح لازم است؟ واگر تسمیه را به قصد دیگر بگوید و حیوان را ذبح کند آیا کافی است؟

ج؛تسمیه به غرض دیگر غیر ازذبح كفایت نمي كند

19 . اگر تسمیه را به قصد ذبح مرغ به زبان آورد وسپس گوسفندي را ذبح کند صحیح است یا نه؟

ج؛حكم مساله روشن شد که كافي نیست

20 . تسمیه با ضبط صوت چه حکی دارد؟

ج؛تسمیه در ذبح با خواندن ضبط صوت كافي نیست وباید تسمیه از ذابح باشد

21 . آیا با یک تسمیه می توان حیوانات زیادي را ذبح نمود؟در این مسئله طولی بودن ویا عرضی بودن ذبح ها فرق می کند یا نه؟

ج؛اگر به نحوي است که تسمیه بر هر ذبیحه صدق مي كند كفایت مي كند وگرنه كافي نیست

22 . آیا تسمیه وذبح را دو شخص می توانند عهده دار شوند؛به طوري که یکی تسمیه بگوید ودیگري حیوان را ذبح کند؟

ج؛گفته شد که تسمیه باید از ذابح باشد

23 . آیا در تسمیه، دانستن معناي آن لازم است؟بر فرض جایز بودن تسمیه به غیر عربی،اگر تسمیه را به زبان انگلیسی حفظ کرده باشد بی توجه به معناي آن آیا صحیح است؟

ج؛باید بداند چه مي گوید و تسمیه در ذبح لازم نیست به عربي باشد اگر چه خوب است به غیر عربي نام نبرند

24 . اگر تسمیه از روي تعجب ویا استهزاء گفته شود براي ذبح کفایت می کند

ج؛تسمیه از روي تعجب و استهزاء در ذبح كفایت نمي كند

25 . اگر شخص جنب ویا زن حائض بسم الله را به قصد خواندن یکی از سوره هاي سجده دار بگویند براي ذبح کافی است یا نه؟به عبارت دیگر تسمیه حرام براي ذبح کافی است یا نه؟

ج؛اگر به قصد ذبح بگوید كفایت مي كند

26 . اگر دو نفر مشترکا تسمیه بگویند آیا براي ذبح کافی است؟

ج؛همانطورکه گفته شد تسمیه باید از ذابح باشد

27 . آیا تسمیه اشخاص لال که قدرت بر اداي درست تسمیه ندارند صحیح است؟

ج؛شخص لال تسمیه را همانطورکه مي تواند بگوید و اگر اصلا نمي تواند به زبان بگوید،زبانش را حركت دهد وبه انگشتش اشاره كند

28 . در شتر و یا گاو در صورتی که به سبب عذري موجه ایستاده ذبح شوند نحوه رو به قبله کردنشان چه گونه است؟

ج؛نحر كردن شتر ایستاده در حال اختیار جایز است و ھمین که رو به قبله ایستاده باشد در حال نحر كردن كفایت مي كند و گاو را

اگربه هیچ وجه نتوانند رو به قبله كنند رعایت شرط استقبال لازم نیست

29 . آیااستقرار حیات در ذبیحه شرط است؟

ج؛اگر ذبح بر حیوان زنده واقع شود كافي است

30 . اگر پیش از ذبح،حیوان را با آمپول یا با وارد کردن شوك و یا با وسایل دیگر بی هوش کنند به گونه اي که

استقرار حیات در آن از بین برود، ذبح صحیح است یا نه؟

ج؛اگر ذبح بر حیوان زنده واقع شود ولو بي هوش ،حلال است و

گرنه حرام است

31 . آیا آلت ذبح حتما باید از جنس آهن باشد یا آن که با هر چیز تیزي می توان ذبح کرد،اگر چه از پلاستیک وغیره تهیه شده باشد؟

 

ج؛در حال اختیار ذبح و نحر با غیر آھن جایز نیست

32 . در صورتی که آهن بودن آلت ذبح را شرط بدانیم آیا استیل آهن است یا نه؟

ج؛استیل آھن است و در ذبح كافي است

33 . آیا حرکت دست وپاي ذبیحه و خروج خون،با هم شرط حلیت ذبیحه است؟

ج؛اگر بعد از تمامیت ذبح ،گوسفند حركت كند اگر چه به مقدار كم،در حلال بودن آن كفایت مي كند و خروج خون لازم نیست

34 . آیا قطع سر حیوان پیش از خروج روح حرام است یا مکروه؟ اگر حرام است،حرمت آن تکلیفی است یا وضعی؟

ج؛جدا كردن سر حیوان پیش از خروج روح از آن از روي عمد حرام است علي الاحوط

35 . اگر پس از ذبح،جوزه،متصل به بدن باشد چه حکمی دارد؟

ج؛اگر پس از ذبح معلوم شود چهار رگ بریده نشده ذبیحه حكم میته را دارد

36 . اگر نصف جوزه در طرف سر و نصف دیگر در طرف بدن باشد حکمش چیست؟

ج؛حكم مسئله از جواب سؤال قبل روشن است و اگر زیر جوزه بریده نشود گفته اند چهار رگ بریده نمي شود وموجب حرمت ذبیحه مي شود

 

37 . چنانچه قطع سر قبل از خروج روح اشکال داشته باشد، آیا این حکم در حیواناتی مانند گنجشک نیز جریان دارد؟

ج؛فرقي نیست وحكم آن گذشت

38 . در ذبح شرعی آیا قطع رگ هاي چهارگانه لازم است و یا تنها قطع حلقوم کافی است؟

ج؛قطع اوداج اربعه(رگ های چهار گانه)در ذبح لازم است و گرنه حلال نیست

39 . آیا لازم است قطع رگ ها پشت سر هم باشد؟ به فرض لازم بودن،اگر با فاصله قطع گردد اکل ذبیحه چه حکمی دارد؟

ج؛تتابع لازم است واگر بعضي از رگ های چهارگانه را قطع و ذبیحه را رهاكند تا جان داد و پس ار آن بعض دیگر را قطع كرد حرام مي شود

40 . آیاخروج روح از بدن ذبیحه باید مستند به قطع رگ ها باشد؟ و اگر گوسفندي در بلندي ذبح شدو قبل از خروج روح از بلندي افتاد و مرد به گونه اي که خروج روح او مستند به افتادن از بلندي باشد آیا ذبیحه حلال است یا نه؟

ج؛اگر ذبح شرعي بر حیوان واقع شود حلال است اگر چه بعد از ذبح در آتش یا در آب یا از بلندي سقوط كند و بمیرد

41 . اگر سر حیوانی به علتی از زیر چانه بریده شود و قبل از خروج روح دوباره از مذبح قطع شود حلال است یا نه؟در فرض سؤال اگر سر حیوان جدا نشده باشد چه حکمی دارد؟

ج؛اگر در حال حیات حیوان را با شرایط ذبح كند حلال است،اگر چه قبلا از روي خطا جاي دیگر حیوان را بریده باشد

42 . آیا قطع کردن رگ هاي چهارگانه از پشت سر جایز است؟اگر جواب منفی است،آیا موجب حرمت ذبیحه می گردد یا نه؟

ج؛جایز نیست و موجب حرمت ذبیحه مي گردد

43 . اگر چند ثانیه پیش از شروع به گفتن تسمیه قطع رگ ها را آغاز کرده باشند،آیا ذبیحه حلال است یا نه؟

ج؛در وقتي مشغول ذبح است باید بسم لله بگوید

44 . اگر همزمان با قطع رگ ها شکم حیوان نیز دریده شود حکم آن چیست؟

ج؛اگر ذبح شرعي بر حیوان زنده واقع شود حلال است

45 . اگر خوراك حیوانی مشروب و آبجو باشد خوردن گوشت آن چه حکمی دارد؟

ج؛گوشت حیواني که خوراك آن مورد ذكر شده باشد حرام نیست البته اگر مست شود وسر آنرا در ھمان حال ببرند باید بنابر احتیاط

گوشتش را آب بكشند و خوردن احشاء وامعاء آن جایز نیست

46 . ذبح با دستگاه هاي تمام اتوماتیک صنعتی چه حکمی دارد؟

ج؛اگر ذبح مستند به ذابح مسلمان نباشد حرام است

47 . شرایط حلیت در حیوانی که با اسلحه صید می گردد چیست؟

ج؛اگر صید به وسیله سلاح تیز مانند شمشیر وخنجر یا تفنگ به شرطي که گلوله آن برنده باشد كشته شود با سایر شرایط حلال است ولي اگر زنده بماند و زمان براي ذبح آن كافي باشد باید ذبح شود

48 . مجتهدي که قطع رگ هاي چهار گانه را شرط حلیت ذبیحه می داند آیا مقلد او می تواند از ذبیحه شخصی که تنها قطع حلقوم را شرط حلیت می داند بخورد؟

ج؛ھر فردي باید مطابق فتواي مرجع تقلید خود عمل نماید

49 . شرایط حلیت جنین در شکم حیوان مذبوح کدام است؟

ج؛جنین اگر زنده از شكم حیوان ذبح شده خارج شود بدون ذبح حلال نیست و اگر مرده باشد چنانچه تام الخلقه باشد و مو یا كرك در  آورده باشد حلال است و گرنه میته است

50 . اگر یک یا چند شرط از شرایط ذبح سهوا ترك گردد خوردن چنین

 ذبیحه اي حلال است یا نه؟آیا در این جهت فرقی در شرایط وجود دارد یا خیر؟

ج؛حكم شرایط مختلف است

51 . در موارد شک در ذبح شرعی وظیفه چیست؟ آیا اصل عدم تزکیه جریان دارد یا اصل حلیت و طهارت؟

ج؛اگر ذبح شرعي محرز نباشد محكوم به میته است

52 . آیا ذبح شرعی لازم است حتما به ذابح مستند باشد یا نه؟

ج؛ذبح باید به ذابح مسلمان مستند باشد

 


مطالب مشابه :


مراحل مختلف ذبح گوسفند

علمی.مذهبی.سرگرمی. - مراحل مختلف ذبح گوسفند - فرارسیدن ماه اندوه اهل بیت تسلیت باد.




کشتارگاه مرغ :

کشتارگاه مرغ : طيور زنده با رعايت كليه شرايط ذبح شرعي توسط ذابحين آموزش ديده ذبح مي




بخش دوازدهم .::: کشتارگاه شتر مرغ :::.

مرغ و مرغدار .يك مكان كشتار به ابعادي كه اعمال ذبح ، خونگيري و پركني هركدام در محلي خاص




استفتائات حضرت آيت الله العظمي سيد علي خامنه اي(دامت بركاته) در مورد ذبح شرعی

ذبح کسانی که به علی اللهی اگر تسمیه را به قصد ذبح مرغ به زبان آورد وسپس گوسفندي را




مسائل ذبح از نظر اسلام

ولایت غــــــور - مسائل ذبح از نظر اسلام - انعکاس دهنده مشکلات و انتقادات مردم




موضوع گزارش : کشتارگاه مرغ

خون از موادیست که در مرحله ذبح تولید تولید می برآورد آماری عرضه و تقاضا برای گوشت مرغ:




خوردنی و آشامیدنی

س: در روش های‌ جدید برای‌ ذبح مرغ ابتدا بوسیله برق یک شوک به مرغ می‌ دهند تا مرغ بیحال




پرورش شترمرغ

پرورش مرغ مینا در معمولا" پرندگان گوشتي را در اين سنين به كشتارگاه مي‌فرستند تا از ذبح هر




برچسب :