ارزش مادی انگشتر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام

شبهه پیرامون ارزش مادی انگشتر حضرت علی (ع) و جواب آن

می گویند ارزش مادی انگشتری که حضرت علی به فقیر داد بسیار زیاد بوده است؛ اصولا چرا حضرت چنین انگشتر با ارزشی را در دست داشته است؟

در جواب از سوال شما توجه به چند نکته ضروری است:
اول: بنابر اخبار بسیار زیادی که از منابع تاریخی و روایی شیعه و سنی نقل شده، آیه ولایت فقط درباره امیر المومنین علی علیه السلام نازل شده است. به طور مثال ثعلبی، ماوردی، قشیری، قزوینی، رازی، نیشابوری، فلکی و طبری در تفاسیر خود آن را ذکر کرده اند. همچنین محب الدين طبرى در ذخائر العقبى صفحه 88 و علامه قاضى شوکانى در تفسير فتح الغدير جلد دوم صفحه 50 و در جامع الاصول جلد نهم صفحه 478 و در اسباب النزول واحدى صفحه 148 و در لباب النقول سيوطى صفحه 90 و در تذکرة سبط بن جوزى صفحه 18 و در نور الابصار شبلنجى صفحه 105 و در تفسير طبرى صفحه 165 و در کتاب الکافى الشاف ابن حجر عسقلانى صفحه 56 و در مفاتيح الغيب رازى جلد سوم صفحه 431 و در تفسير در المنصور جلد 2 صفحه 393 و در کتاب کنز العمال جلد 6 صفحه 391 و مسند ابن مردويه و مسند ابن الشيخ و علاوه بر اينها در صحيح نسائى و کتاب الجمع بين الصحاح السته و کتابهاى متعدد ديگرى اين احاديث آمده است.
جالب اینجاست که بعد از این واقعه عمر نیز چندین بار این عمل را انجام داد؛ تا در مورد او آیه ای نازل شود. اما به گفته خودش آیه ای نازل نشد. در روایتی از اهل سنت به نقل از عمر آمده است که: به خدا قسم! من چهل انگشتر را در حال رکوع صدقه دادم، تا چیزی که درباره علی علیه السلام نازل شد، درباره من هم نازل شود، امّا چیزی نیامد!!.( طیبات، ص 12.)
دوم: بنابر نقل بعضی از منابع، انگشتری که امام علی (ع) به فقیر داد ، بسیار گرانقیمت بوده است . در بعضی از کتب ، مانند تفسیر برهان (ج2 ص 326 ) آمده :نگینِ این انگشتر ، پنج مثقال از یاقوتِ سرخ بود ، و قیمتِ آن معادلِ مالیاتِ شام بوده است!! .
وی همچنین به نقل از کتاب سرالعالمین غزالی می نویسد که این انگشتر در اصل از آنِ حضرت سلیمان بن داوود بوده است.(همان)
در جواب از اینگونه نقل ها باید گفت:
اولا مبالغه‏هايى كه در باره قيمت آن انگشتر كرده‏اند بكلى بى اساس است و هيچگونه دليل قابل قبولى بر گرانقيمت بودن آن انگشتر نداريم و اينكه در روايت ضعيفى قيمت آن معادل خراج شام ذكر شده به افسانه شبيه‏تر است تا واقعيت و شايد براى بى ارزش نشان دادن اصل مساله جعل شده است، و در روايات صحيح و معتبر كه در زمينه شان نزول آيه ذكر كرده‏اند اثرى از اين افسانه نيست، بنا بر اين نمى‏توان يك واقعيت تاريخى را با اينگونه سخنان پرده‏پوشى كرد) . تفسير نمونه، ج‏4، ص: 424)
شهید مطهری نیز در مجموعه بحثهای اصول عقائد بخش عدل الهی ص 301 می فرماید: مثلا درباره انگشتری كه اميرالمؤمنين علی ( ع ) در حال ركوع به فقير دادند و آيه درباره‏اش نازل گشت گفته‏اند ارزش آن معادل خراج سوريه و شامات‏ بوده است ، و برای اينكه مردم باور كنند ، شكل روايت به آن داده‏اند . به نظر اينان شگفت بوده است كه درباره انفاق يك انگشتر حقير ، آيه‏ای‏ عظيم از قرآن نازل شود ، و چون نتوانسته اند اين معنی را باور كنند افسانه سازی كرده بهای مادی آن را بالا برده‏اند ، فكر نكرده‏اند انگشتری كه‏ معادل خراج سوريه و شام باشد ، در مدينه فقير و بيچاره ، زينت بخش دست‏ علی (ع) نخواهد بود . فرضا چنين انگشتری در دست علی (ع) می‏بود او آن را به يك گدا نمی‏داد بلكه با چنان انگشتری مدينه را آباد می‏كرد و همه‏ بينوايان شهر را نجات می‏داد .
عقل افسانه سازان درك نكرده است كه عمل بزرگ در نزد خدا حسابی غير از حسابهای مادی دارد ، گويی ايشان پنداشته اند كه گرانقيمت بودن انگشتر چشم خدا را - معاذ الله - خيره كرده و او را وادار به تحسين كرده است كه‏ آفرين به علی ، چه كار بزرگی انجام داد!
حضرت آيت‌الله مظاهري نیز در اینباره می فرماید: انگشتر اميرالمؤمنين علي(ع) بر خلاف برخي جعليّات، از ارزش مادي قابل توجّهي برخوردار نبوده است، زيرا آن حضرت اسوۀ زهد و ساده‌زيستي بوده‌اند. اما اميرالمؤمنين به خاطر آنکه فقيري مأيوس از خانۀ خدا خارج نشود، در رکوع، انگشتر کم‌ارزش خود را صدقه دادند و چون عمل آن حضرت رنگ خلوص داشت، به اندازه‌اي ارزش يافت که موجب نزول آيۀ ولايت شد؛ آيه‌اي که ارزش آن نه فقط از دنيا، بلکه از عالم ملکوت و بهشت و هر چه در آن است، بالاتر است. (به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ایشان؛http://www.almazaheri.com)
ثانیا: از سوی دیگر چنین نسبتی به امام علی (ع) هرگز روا نیست ، زیرا آن حضرت در پوشاک و مسکن و غذا و سایر شئوناتِ زندگی بسیار ساده می زیست ، او در یکی از گفتارش می فرماید : « فَوَ اللهِ ما کَنَزتُ مِن دُنیاکُم تِبراً وَ لا اِدَّخَرتُ مِن غَنائِمِها وَفراً وَ لا اَعدَدتُ لِبالیِ ثَوبِی طِمراً وَ لا حُزتُ مِن اَرضِها شِبراً وَ لا اَخَذتُ مِنهُ اِلاّ کَقُوتِ اتانِ دَبِرَهٍ » (سوگند به خدا من از دنیایِ شما طلا و نقره نیندوخته ام و از غنائم و ثروتهای آن ، مالی ذخیره نکرده ام و برای لباس کهنه ام بدلی تهیه ننموده ام و از زمینِ آن حتّی یک وجب ، در اختیار نگرفته ام ، و از این دنیا ، بیش از خوراک مختصر و ناچیزی بر نگرفته ام ) حال چگونه ممکن است که چنین انگشتری با چنین قیمتی نزد آنحضرت بوده باشد.
ثالثا: تنها یک نقل در این زمینه است و آنهم از تفسیر برهان است که روایت نقل شده در آن هم « مُرسَله » است یعنی همة راویان آن پشت سر هم ، ذکر نشده است و ضعیف و بی اعتبار خواهد بود ، احتمال زیاد دارد که دستهای مرموز و مزدور عصر معاویه ، برای بی ارزش جلوه دادنِ ولایت امام علی (ع) که در آیة فوق آمده ، چنین حدیثهایی را جعل کرده باشند .
رابعا: بر فرض اینکه ، این انگشتر گرانقیمت بود و به قول شاعر :
برو ای گدای مسکین در خانة علی زن که نگین پادشاهی دهد از کرم گدا را
در همان منبع آمده : این انگشتر در انگشتِ یکی از مشرکان به نام « مروان بن طوق » بوده ، امام علی (ع) هنگامی که در جنگ بر او پیروز شد و او را به هلاکت رساند ، انگشتر او را به عنوانِ غنائمِ جنگی از دستِ او برون آورد و به حضور رسول خدا (ص) آورد . پیامبر (ص) دستور داد تا علی (ع) در میانِ غنائم آن انگشتر را برایِ خود بردارد ،(تفسیر البرهان، ج2، ص 327) با توجه به اینکه پیامبر (ص) می دانست اگر علی (ع) آن انگشتر را بردارد ، به عنوان امین ، آن را نگهداری می کند ، تا در فرصتِ مناسبی در راستای تأمینِ نیازِ نیازمندان ، به مصرف برساند ، بنابراین حضرت علی (ع) آن انگشتر را نخریده بود ؛ وانگهی شاید چند روز بیشتر در نزدش نبود که به محض شنیدنِ صدای نیازمند ، آن را به او داد .

http://www.vahabiat.porsemani.ir/taxonomy/term/2

 


مطالب مشابه :


صنایع دستی

درباره مخترع و مبتکر خاتم بین خاتم‌سازان و هنرمندان روایات انواع انگشتر نقره با نگین




شيوه هاي سنتي عيار سنجي طلا و نقره

طلا سکه نقره و تواند انگشتر بر عهده اتحاديه طلا سازان بوده ولي با توجه به




علی ولی الله یا ابابکر الصدیق روی انگشتر پیامبر ؟

پایگاه اسلامی دانش آموزی سادات - علی ولی الله یا ابابکر الصدیق روی انگشتر پیامبر ؟




ارزش مادی انگشتر حضرت امیرالمؤمنین علی علیه السلام

من چهل انگشتر را عقل افسانه سازان درك (سوگند به خدا من از دنیایِ شما طلا و نقره




مینا کاری اصفهان

سازان فعلی به بازار عرضه می کنند عبارتست از گوشواره، گلوبند، انگشتر و نقره ای




حرف اول

بزرگانی که در اندیشه ی آنان همیشه جایی برای این آینده سازان که انگشتر طلایش را نقره




علی انگشتر خود را به سائل داد، امّا من

پرواز نقره حسن رضایی شیرخند آینده سازان علی انگشتر خود را به سائل داد، امّا




بازار صنایع دستی اصفهان را بشناسید + عکس

نقره سازی از جمله های تولیدی نقره سازان گلوبند، انگشتر، جعبه های بزرگ




انگشتر عقیق بهتر است یا دُرّ نجف؟/ چه چیزی روی انگشتر حک کنیم بهتر است؟

چه چیزی روی انگشتر حک انگشتر رسول خدا از جنس نقره بود و «محمد اموزشگاه رتبه سازان




برچسب :