صعود جوپار و بازدید از کویر لوت

گزارش صعود به قله سه شاخ جوپار و بازدید از کویر لوت

سرپرست برنامه : رضا بیژنی

گزارش نویس : شهرام سراب زری

هدف: صعود قله سه شاخ جوپار واقع در 30 کیلومتری جنوب شهر کرمان به ارتفاع 4135 متر<?xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />

همنوردان: رضا بیژنی، شهرام سراب زری، سجاد علی آبادی

سرپرست: رضا بیژنی

حرکت از اصفهان 30 دقیقه‌ی بامداد چهارشنبه 11/2/92 توسط یکدستگاه خودرو پژو 405 متعلق به آقای بیژنی که پس از طی مسافت 685 کیلومتر ساعت 9 صبح به شهر کرمان رسیدیم. با توجه به هماهنگی قبلی با اعضای هیئت کوهنوردی کرمان ساعت 10 صبح با شخصی به نام محمد حسن پورشیخ علی ملاقات نمودیم و پس از آن با آقای رنگ آور دیداری داشتیم. پس از داد و ستد نظرات در خصوص صعود قله ی سه شاخ به این نتیجه رسیدیم که با یک روز تاخیر صعود را شروع کنیم و آن هم به دلیل نامساعد بودن شرایط جوی در منطقه ی جوپار بود. به جهت استفاده از زمان موجود تصمیم گرفته شد که به منطقه ی شهداد واقع در شرق کرمان رفته و از نزدیک شاهد زیبایی های آن منطقه باشیم.

پس از صرف ناهار با جناب آقای امیر تیموری یکی از اعضای هیئت کوهنوردی استان کرمان ملاقات کردیم و به اتفاق ایشان و آقای محمد حسن پور شیخ علی از اساتید سنگ نوردی و غارنوردی استان کرمان ساعت 2 بعد از ظهر به سمت منطقه ی سیرچ و سپس شهر شهداد و کلوت های آن حرکت کردیم. پس از طی مسافت 150 کیلومتر به منطقه رسیده و محو زیبایی های آن شدیم. قلعه های موجود از دوران قاجاریه، آب انبارهای بزرگ، قنات های بسیار با آب گوارا در محدوده ای کویری و خشک، رود شور که با وسعت زیاد و به طول 150 کیلومتر از بیرجند تا حاشیه ی کویر گسترده شده است و در انتها کلوت ها که تپه هایی ماسه ای با شکل های خاص هستند که طی هزاران سال شکل گرفته و به اشکال مختلف درآمده اند و هر کدام اسم به خصوصی دارند. پس از اقامت چند ساعته در کلوت ها به روستایی به نام شفیع آباد شهداد رفته و شب را آنجا سپری کردیم.

صبح روز پنج شنبه 13/2/92 با هماهنگی قبلی به جهت آماده سازی و حرکت به منطقه جوپار به سمت کرمان حرکت نمودیم. پس از خداحافظی با آقای امیر تیموری و دیدار با راهنمای جوان آقای سجاد علی آبادی و با همراهی آقای پورشیخ علی ساعت 12:30 از کرمان به سمت جوپار حرکت کردیم و ساعت 1:30 به دهنه ی ورودی قناتستان به ارتفاع 1900 متر رسیدیم. از آن به بعد باید کوله ها را برداشته و به سمت پناهگاه راه می افتادیم.

هوای منطقه خنک و ابری بود و پس از کمی پیاده روی بارندگی شروع شد و کمتر از یک ساعت ادامه داشت.  راهمان را ادامه دادیم و پس از یک ساعت به راهروی رجب رسیدیم. این راهروی صخره ای حدود 140 متر ارتفاع و بین 80 تا 90 درجه شیب دارد که متاسفانه در آن پله گذاری شده و از حالت طبیعی خارج شده است. پس از خداحافظی با آقای پورشیخ علی به اتفاق آقای علی آبادی با گذشتن از راهروی رجب مسیرمان را به سمت بالاتر از پناهگاه اول و زیر قیف مصیبت ادامه دادیم. پس از چهار ساعت به زیر قیف مصیبت رسیدیم. بایستی شب را درون چادر می گذراندیم؛ شبی بسیار سرد در کنار قله ی آلپ ایران.

ساعت 6 صبح روز جمعه 14/2/92 کوله ها را که از شب آماده کرده بودیم برداشته و با هدف صعود قله وارد دهانه ی قیف مصیبت شدیم که مملو از برف پودر شده بود. لازم به یادآوری است که با توجه به شیب بالای 70 درجه، بدون تجهیزات و قدرت بدنی کافی صعود امکان پذیر نمی باشد.  پس از چهار ساعت برف کوبی در شیب های مکرر و پیچ در پیچ بالاخره به انتهای قیف و جانپناه رسیدیم. پس از کمی استراحت راه را از سر گرفتیم که با توجه به بهمن گیر بودن مسیر می بایست وارد صخره ها شده و مسیر را به صورت دست به سنگ ادامه می دادیم. پس از یک ساعت در حدود ساعت  12 ظهر بر فراز قله ی جوپار ایستادیم. سرود ای ایران را خواندیم و یک دقیقه سکوت کردیم و پس از اندکی استراحت  از مسیر شنسکی فرود را آغاز کردیم. یک ساعت بعد بالای دهانه ی قیف مصیبت بودیم. پایین آمدن از قیف بسیار سخت تر از بالا رفتن از آن بود.  دو ساعت بعد، ساعت 4 بعد از ظهر به محل کمپ رسیدیم و پس از جمع کردن چادر و دیگر وسایل ساعت 5 بعداز ظهر محل را به سمت راهروی رجب ترک نمودیم و ساعت 8:30 به دهنه ی قناتستان رسیدیم.

از اینکه صعود را به خوبی و با زمانبندی درست به انجام رساندیم، خوشحال بودیم.

سفر به کرمان-کویر شهداد اسفندماه 90

پس از طی مسافت 40 کیلومتر بودم تا اینکه به تهران کرمان 18800 + کرمان شهداد سواری

در حسرت کلوت‌ها

به نقشه‌ی توی موبایلم که نگاه کرده بودم مسافت کرمان تا شهداد را ۹۵کیلومتر زده بود.

مشهد به كرمان 905 كيلومتر

که در نتیجه فاصله فردوس تا مشهد مقدس۳۵۸ کیلومتر است و فاصله فردوس تا کرمان شهداد. مسیر

سفر لوت (6) : از کوههای سیرچ تا کویر شهداد

ماهان به کرمان طی می کردیم تا به نه مسافت زیادی آمده تا شهداد، غالبا

گزارش آفرود شناسايي مسير كوير شهداد به كرمان

از شهداد تا كمپ كويري حدود 15 دقيقه رسيده و پس از طي مسافت دو كيلومتر کرمان گروه

سفر لوت (2) : کرمان نامه - قسمت اول

یعنی قرار بود از نهبندان تا کرمان را که به شهداد و کلوت ها باید در مسافت حدود

همایش کلوت ها- جشنواره شهداد استان کرمان

همایش کلوت ها- جشنواره شهداد استان کرمان. جمعه 27/8/1390 از کرمان تا 115 کیلومتر مسافت

سفر لوت (1) : اندر ولایت قهستان

فاصله میان کرمان تا تازه تاسیس شهداد به نهبندان و دیگری مسافت دویست

صعود جوپار و بازدید از کویر لوت

11/2/92 توسط یکدستگاه خودرو پژو 405 متعلق به آقای بیژنی که پس از طی مسافت کرمان ملاقات تا