درک و بیان معماری


دسته بندی رنگ ها :

رنگ های اصلی :منظور از رنگ های اصلی یا درجه اول رنگهایست که معمولا از ترکیب هیچ کدام از رنگ های دیگر حاصل نمی شود بلکه سایر رنگ ها با ترکیب آنها با یکدیگر بوجود می آیند.


نکته :رنگهای, زرد-آبی-قرمز, در صورتی که در خالص ترین حالت خود باشد وقتی با یکدیگر مخلوط باشند خاکستری بسیار تیره ای بوجود می آورند.


رنگ درجه 2 :هر رنگ درجه دو معمولا از مخلوط کردن 2 رنگ اصلی ساخته می شود.
زرد + قرمز= نارنجی

زرد + آبی = سبز


قرمز + آبی = بنفش



رنگ های درجه 3 :این رنگ ها از مخلوط کردن رنگ های اصلی با رنگ های درجه 2 ساخته میشود رنگ های درجه 3 عبارتند از =زرد نارنجی ,قرمز نارنجی ,قرمز بنفش ,بنفش آبی ,سبز آبی , سبز زرد.


رنگ های مکمل :هریک از رنگ های درجه دوم مکمل یکی از رنگ های اصلی است به عبارت دیگر از اختلاط 2 رنگ اصلی رنگی بدست می آید که مکمل رنگ سوم اصلی است.

قرمزوسبز  =  مکمل                     

آبی و نارنجی  =مکمل                        

زرد و  بنفش   = مکمل


کنتراست رنگ : منظور از کنتراست رنگ وجود روابط و تاثیراتی است که هم تمایز میان رنگ ها و هم تاثیرات متقابل میان آن ها را از نظربصری مورد بررسی و مقایسه قرار می دهد.


مشهور ترین نظریه در خصوص کنتراست رنگ  مربوط به وجود 7 کنتراست رنگ است که عبارتند از :
1-  کنتراست ته رنگ
2-کنتراست تیرگی روشنی رنگ
3-کنتراست رنگ های سرد و گرم
4-کنتراست رنگ های مکمل
5-کنتراست هم زمانی رنگ ها
6- کنتراست کیفیت رنگ

7-کنتراست کمیت یا وسعت سطوح رنگها


کنتراست ته رنگ :از ساده ترین کنتراست های رنگ است شدید ترین کنتراست ته رنگ میان 3 رنگ اصلی قرمز زرد و ابی که هیچ وجه مشترکی با هم ندارد کنتراست ته رنگ میان رنگهای درجه 2 یعنی سبز نارنجی بنفش که رنگ های ترکیبی هستند به مراتب کمتر است در رنگ های درجه 3 از شددت کنتراست ته رنگ باز هم کاسته شده زیرا بیش از رنگ های  درجه 2 از رنگ ها اصلی فاصله گرفته اند. 


کنتراست تیرگی و روشنی رنگ : تاثیراتی که کنتراست تیرگی و روشنی رنگ روی روابط میان رنگ ها و روی مخاطبین یک اثر هنری می گزارد پس از کنتراست ته رنگ از اهمیت ویژه برخوردار است میزان تیرگی هر رنگ را می توان به طور مناسب با یک درجه از خاکستری نشان داد.


کنتراست رنگ های سرد و گرم : کنتراست سرد و گرم بر پایه احساسی درونی از دیدن رنگها بوجود می آیند در میان رنگ ها می توان قرمز نارنجی به عنوان پر حرارت ترین رنگ و سبز و آبی را سرد ترین رنگ احساس کرد .

رنگ های سرد و گرم در ایجاد دوری ونزدیکی نقش مهمی دارند رنگ های گرم از نظر ایجاد بعد فضایی معمولا نزدیک تر احساس می شوند در حالی که رنگ ها سرد حتی اگر در همان فاصله قرار داشته باشند عقب تر و در فاصله ی دور تر دیده می شوند.


کنتراست رنگ های مکمل : وقتی دو رنگ مکمل در کنار هم قرار می گیرند تاثیرگزاری آنها به روی هم طوری است که یکدیگر را از نظر درخشش و قدرت فام به شدید ترین مرتبه ارتقاع می دهد.


کنتراست همزمان : ناشی از تاثیراعمومی رنگ ها بر روی احساس بینایی است و رابطه میان رنگهایی مکمل ایجاد می شود به عنوان مثال: وقتی که مارنگ قرمزی را می بینیم چشم به طورهمزمان رنگ مکمل ان سبز را می سازد البته این رنگ به صورت زهنی به وجود می آید و ملموس نیست


کنتراست کیفیت :در اینجا منظور از کیفیت حالت خلوص و اشباع رنگ است وقتی یک رنگ خالص درمیان رنگ نا خالص که با سیاه یا سفید یا مکمل خود مخلوط شده اند قرار می گیرد کنتراست کیفیت رنگ ایجاد میشود
کنتراست کیفیت ( وسعت سطح ) : کنتراست کمیت مربوط به متقابل دو یا چند سطح رنگی از نظر وسعت هست.

در این کنتراست رابطه بزرگی و کو چکی سطوح رنگ نقش اصلی را بازی می کند به طوری که از نظر بصری هیچ کدام نسبت به دیگر برتری خاصی نداشته باشد در ایجاد کنتراست کمیت دو عامل نقش اساسی دارد

1- میزان درخشش و خلوص رنگ

2- میزان بزرگی سطح (کله رنگی )


ارزش های عددی رنگ های مکمل نسبت به یکدیگر به شرح زیر است .

زرد به بنفش = 3  به 9

وسعت سطح متناسب دو زنگ زرد و بنفش برابر 1به 3 است.

نارنجی به آبی = 4 به 8

وسعت سطح متناسب دو رنگ نارنجی و آبی برابر 1به 2 است .

قرمز به سبز =  6  به 6

وسعت سطح متناسب دورنگ قرمز به سبز 1به 1 است.


کروکی :عبارت است از به تصویر کشیدن زندگی و تاریخ معماری گذشتگان در عصر حاضر در واقع معماری

گذشته خود آموزی است که معماری امروز را به ما نشان می دهد . ما با تجسم آدم های آن

فضا-----------مصالح و خشت و آجر های آن,آنها را به تصویر می کشیم پس کرسی به معنی واقعی یک

برش سریع از محیط همراه با جزئیات کامل مربوط به بنا است با رعایت موارد زیر به تدریج کروکی های

بهتر ی خواهیم داشت:


 1 - اولین گام در رسم کروکی داشتن ابزار مناسب برای کروکی است ابزاری که سبک وقابل حمل است
2 - انتخاب زاویه دید مناسب .
3 - پیدا کردن خط افق و نقطه گریز در پرسپگتیو.
4 – استفاده از چند نقطه کمکی در شیت برای پیدا کردن تناسبات بنا.
5 -  شروع به ترسیمات کلیات بنا با استفاده از نقطه های کمکی و ایجاد نقطه محیطی.
6 – وارد نمودن جزئیات با ترکیب بندی درست بعد از ایجاد عناصر محیطی.
7 – به تصویر کشیدن حجم اصلی بنا با سایه روشن و ایجاد کنتراست.
8 – خلاصه نمودن عناصر محیطی که کار را تحت شعاع قرار می دهد مثل یک درخت خیلی بزرگ که باید به صورت کلی نشان داده شود.
9 – استفاده از عناصر محیطی مناسب مثل پرنده, آسمان ,فیگورها.
10 – برای شروع وارد جزئیات نشوید.
11 – برای شروع آسمان را در کادر وارد نکنید ولی می توانید خط اسمان راقوی کنید.
12 – در ترسیم, آسمان را شاخص نکنید یعنی زیاد به آن نپردازید زیرا کار نما را تحت تاثیر قرار می دهد.


فیگورها : حال و هوای محیط را در کروکی ها منعکس می کنندو نقش مهمی در درک وقیاس و تناسبات بنا دارند.


مفهوم شیت بندی : چگونگی چیدن فیگور ها ,سایت پلان, پرسپگتیو ,پلان ,برش نما سایه روشن ها در کنار هم طوری که از یک پرزانته برخوردار باشند شیت بندی می گویند.


با رعایت موارد زیر ما به این هدف نزدیک تر خواهیم شد.
1 – زاویه و دید مناسبی در پرسپگتیو انتخاب کنید.
2 – گاهی وقت ها خطوط افق و توپوگرافی را به هم متصل می کنیم تا کل اجزاع شیت با هم هماهنگ شوند .       
3 – تاثیر عددی ,افقی خطوط پرسپگتیو را به کل کادر در نظر بگیرید.
4 – عناصر محیطی مناسبی مانند درخت سنگ آب را با ابعاد مناسبی دور پلان اول قرار می دهم .
5 – استفاده مناسب از بعضی اشکال مانند فیگور.
6 – خطوط را به طور مناسب انتخاب کند طوری که هماهنگی کامل با هم باشند البته یعنی وسط ها مکان است که برای تاکید به عنصری نسبت به سایر عنصر ها خطوط متفاوتی را می توان به کار برد.
7 – انتخاب نما و مقطع به گونه ای باشد که جزئیات نهایی و اطلاعات بیشتری را در اختیار ما بگذارد.
8 – در برخی مواقع مقطع به عنوان خط زمین انتخاب می شود وعاملیبرای بستن کادر می گرددو نیزسنگینی کادر به آن قرار دارد.
9 – تقسیم بندی مطالب به گونه ای  باشد که موضوعات اصلی با تاکید بیشتری نمایانده شود موضوع اصلی بزرگتر و با جزئیات بیشتر و موضوعات دیگر بر اساس به درجه اهمیت  آن کوچکتر کشیده شود.
10 – محل مقطع را نشان دهید.
11 – با استفاده از فلش در اندازه های مختلف راه های اصلی و فرعی را متمایز می کنیم.
 با توضیحات مختصر مفیدی که در جای مناسب نوشته شده باشندکانسپت را معرفی  می کنیم.
12 – عنوان مناسب و گویایی برای طرح انتخاب کنیم.


مطالب مشابه :


اصول عكاسی معماری

درک و بیان محیط و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط طرح و سبک در معماری به تجربه و




دانلود کتاب معماری

درک و بیان محیط تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط هنر و معماری




شعر و معماری

درک و بیان محیط بر تاکید آن فضاها می افزاید،این گونه ای است از تزکیب شعر و معماری. شعر در




درک معماری

درک و بیان محیط تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط درک معماری.




مقالات معماری و هنر

درک و بیان محیط و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط معماری و فرم در کارهای




معماری سبز

درک و بیان محیط - معماری سبز - تربیت و تقویت نگاه جستجوگر و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط




معماری از دیدگاه لوکوربوزیه

و معنی یاب در جهت مشاهده و درک محیط درک و بیان محیط. یعنی معماری ،هنر در آن




درک و بیان معماری

درک و بیان معماری و هوای محیط را در کروکی ها منعکس می کنندو نقش مهمی در درک وقیاس و




دانلود کتابهای طراحی ...

هر چند در نظام آموزش معماری دوره کارشناسی جدید در ایران ، درس "درک و بیان محیط" متولی آموزش




درک و بیان معماری (1)

درک و بیان معماری از محیط ، و نیز را از فضای معماری قابل رویت و در نتیجه




برچسب :