سفر با فرانس و ماریان!

در سفری که هفت روز طول کشید همراه دو توریست هلندی، از تهران به غرب ایران رفتم. "فرانس" متخصص پوست و "ماریان" پرستار بوده اند. سال های جوانی شان را در آفریقا، در کشوری به نام "مالاوی" گذرانده اند. آنجا به مداوای جذامی ها مشغول بوده اند. حالا دیگر بازنشسته شده اند و سفر می کنند... اطلاعات خوبی راجع به ایران داشتند، و برنامه ی سفرشان هم برنامه ی قابل قبولی بود.

الموت

از تهران به الموت رفتیم. بعدازظهر رسیدیم. هوا خوب و محیط خلوت بود. برای صرف نهار، رفتیم سراغ آقای صفری که همیشه در باغ بزرگش از ما پذیرایی می کند.

راهی قزوین شدیم و شب را در قزوین ماندیم.

حلیم

فرانس و ماریان می خواستند برای صبحانه، "سوپی که ایرانی ها برای صبحانه می خورند"، یعنی همان "حلیم" را بخورند. رفتیم به حلیم پزی "عبید زاکانی" در خیابانی به همین نام، که بهترین حلیم قزوین را می پزد.

در قزوین، به دیدن شاهزاده حسین، آب انبار سردار، مسجد جامع و دروازه قدیم تهران رفتیم. و سفرمان را به سمت سلطانیه ادامه دادیم. بعدازظهر به سلطانیه رسیدیم. اما سایت به مناسبت شهادت امام صادق تعطیل بود. جالب اینکه بازدیدکنندگان اجازه داشتند وارد محوطه فضای سبز اطراف گنبد شوند. و این به معنای آزاد بودن پیک نیک برای مسلمانان و ممنوع بودن بازدید از بنای تاریخی برای غیرمسلمانان بود!

گنبد سلطانیه

بعد از دیدن سلطانیه، راهی روستای "ویر" شدیم تا معبد داشکسن را ببینیم. جاده اش خاکی بود، می دانستیم، اما فرانس و ماریان دوست داشتند این معبد را ببینند. از نیمه های راه، آنقدر جاده ناهموار شد که صلاح دیدیم برگردیم. برگشتیم و از جاده ی بیجار راهی تکاب شدیم. غروب به تکاب رسیدیم.

مسیر تکاب

در مسیر، طالبی های شیرین تازه از کرت چیده شده خوردیم.

صبح روز بعد، به دیدن تخت سلیمان رفتیم.

تخت سلیمان

و بعد غار کرفتو. مسیر کرفتو هم حدود ۱۰ کیلومتر خاکی است، اما جاده ی جدید در حال ساخته شدن است و احتمالاً به زودی تمام می شود. منظره ی کرفتو از دور آنقدر جالب بود که ماریان و فرانس خواستند پیاده شوند و پیاده به غار بروند.

غار کرفتو

چند ساعتی در غار ماندیم و هر جا به نظرمان رسید دیدیم.

راهی سنندج شدیم. غروب رسیدیم. خانه ی آصف و موزه ی باستان شناسی را دیدیم. شب هم رفتیم به آبیدر.

صبح روز بعد عمارت خسروآباد و مسجد دارالاحسان در انتظارمان بودند و دعانویس های کنار دارالاحسان، می خواستند برایمان دعا بنویسند.

سنندجی ها مقابل دارالاحسان

راهی پالنگان شدیم. متاسفانه روستای زیبای پالنگان را پر از زباله یافتیم.

پالنگان

مقصد بعدی کرمانشاه بود. در کرمانشاه طاق بستان را دیدیم. طاق بستان اولین نقش برجسته ی ایرانی پیش از اسلام بود که می دیدند، بنابراین برایشان شگفت انگیز بود.

طاق بستان

روز بعد مسجد عمادالدوله، تکیه بیگلربیگی و تکیه معاون الملک کرمانشاه را دیدیم.

تکیه معاون الملک

زمانی طولانی در تکیه معاون الملک ماندیم و راجع به نقوش کاشی های آن صحبت کردیم. من هیچوقت تکیه را اینطور ندیده بودم و اینطور به کسی نشان نداده بودم.

نقوش کاشی های این تکیه، نقوش تاریخ و فرهنگ ایران است. هر که بخواهی هست... بی نظیر است.

در کوچه های کرمانشاه به یک نانوایی سرزدیم. ماریان و فرانس از نانواها عکس گرفتند و نانواها از ماریان و فرانس!

نانوایی

صبح روز بعد از کرمانشاه خداحافظی کردیم و رفتیم به بیستون. هرچه را می شد دید، دیدیم. حتی کاروانسرای صفوی، کاخ ساسانی، فرهاد تراش و نقش بلاش را... جالب اینکه بازدید از بیستون مجانی است!

بیستون

بعد از بیستون، به کنگاور رفتیم و معبد آناهیتای کنگاور را دیدیم. و بعد لالجین. هتل های همدان به خاطر برگزاری جشنواره فیلم کودک، پر بودند. این بود که در لالجین اقامت کردیم.

لالجین

روز بعد در همدان، مقبره ی استر و مردخای، مقبره ی بوعلی سینا، گنبد علویان و شیر سنگی را دیدیم.

شیرسنگی

راه قم را در پیش گرفتیم. تولد حضرت معصومه بود و حرم شلوغ. اما نه آنقدر که نشود بازدید کرد. به حرم رفتیم و حتی اجازه ورود هم گرفتیم.

از قم به کاشان آمدیم و شب در خانه تاریخی احسان، ماندیم. خانه احسان هر چه که نداشته باشد، فضای خانه های ایرانی را دارد. حوض و ماهی و کبوتر و بادگیر و درخت انار و کوزه و چای...

خانه تاریخی احسان

روز بعد خانه های طباطبایی ها، بروجردی ها، عامری ها و عباسیان را دیدیم. مقبره ی سلطان میراحمد، حمام کوی سلطان میراحمد، باغ فین، تپه سیلک، تیمچه امین الدوله و مسجد سلطانی را هم.

وقتی بردمشان روی پشت بام حمام، اولین کلمه ای که گفتند، نام "گائودی" بود. سقف حمام آنها را یاد بنای Casa Mila در بارسلون انداخته بود!

حمام سلطان میراحمد

تیمچه امین الدوله، بزرگترین تیمچه ای است که من تا به حال دیده ام.

تیمچه امین الدوله

و به این ترتیب سفرمان تمام شد...

ماریان

تهران - قم

در دوران مختلف، جاده های دیگری شود، مسافر قم به تهران، چهار شبانه خانه ی امین

تهران گردی - عودلاجان

مسافر - تهران گردی نوشته های پیشین هم خانه تاریخی سرهنگ ایرج را که "مهمان مامان" را در

تعریف یک مسیر گردشگری برای بازار تهران

مسافر - تعریف یک تعریف یک مسیر گردشگری برای بازار تهران - در این سرا یکی از خانه های

لیست کامل ، قیمت ، مشخصات و تصاویر هتلهای تهران با درجه بندی

لیست کامل ، قیمت ، مشخصات و تصاویر هتلهای تهران تور" های آموزشی و مسافر انواع اتاق های

تهران-کاشان، چهار نفر!

مسافر - تهران-کاشان، چهار نفر! - نوشته های قبل از غروب راهی کاشان شدیم و شب به خانه نقلی

باغ ایرانی و راهنمایان گردشگری

مسافر - باغ این برنامه از بوستان ملت آغاز شد که بیشترین لاله های تهران را در ، به خانه