سنج و دمام آبادانی‌ها روايتگر دردها و غم‌های سيدالشهدا است

 نوحه‌خوانی و عزاداری به همراه استفاده از سنج و دمام در ایام محرم و صفر در آبادان حکایت از دردها و غم‌های سیدالشهدا و خاندان و یاران با وفایش دارد.

سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای تشکیل دهنده این همنوازی است که سابقه‌ای بیش از 100 سال در خطه جنوب و به ويژه آبادان دارد. صدای سنج و دمام تداعی کننده طبل زمان جنگ و حماسه روز عاشورا است و وسیله‌ای برای خبررسانی است که نوعی تهییج و تحریک را در عزاداران حسینی به وجود می‌آورد.در آبادان تعداد دمام زنان به صورت زوج است. همچنین سنج‌زن در پایان و نوازنده بوق در وسط دسته قرار می‌گیرد. مراسم با نواختن بوق مخصوص شروع می‌شود و پس از لحظاتی که از نواختن سنج و دمام  گذشت مجدداً بوق به صدا درمی‌آید و این حالت تا پایان مراسم چند بار تکرار می‌شود.زمان نواختن سنج و دمام در حدود 20 دقیقه است که در پاره‌ای موارد با توجه به طی مسافت طولانی دسته‌های عزاداری در خیابان‌ها و کوچه‌ها به بیش از یک ساعت نیز می‌رسد که پس از اتمام سنج و دمام‌زنی بلافاصله سینه‌زنی شروع می‌شود. نوحه‌خوانی و سینه‌زنی همچون نواختن سنج و دمام سابقه‌ای طولانی در آبادان دارد. سینه‌زنی همراه با آواز نوحه که خود نوعی ملودرام غم‌انگیز است تحقق می‌یابد که با ترتیب و برنامه خاصی شروع می‌شود و اوج آن موقعی است که نوحه‌خوان اعلام " واحد " کند. سینه زنان با زدن دست بر سینه و حرکت منظم پا طبق یک ضابطه مشخص و ریتم معین به سینه‌زنی می‌پردازند؛ به طوری که هنگام عقب‌نشینی پای چپ و به جلو آمدن پای راست یک دست به سینه می‌خورد. این نوع سینه زنی را سینه‌زنی " دو ضرب با دو دست " می‌نامند که در موقع واحد این حرکت به نصف تقلیل یافته و نتیجه آن یک می‌شود که در این حالت در زبان عربی به آن "واحد " می‌گویند و این کلمه در نوحه‌خوانی با همین لفظ استفاده می‌شود.

 به نقل از : خبرگزاری ایسنا  - خوزستان


مطالب مشابه :


سنج و دمام

دانلود نوحه سنتی دمامها با ريتم خاص به صدا در مى آيند و او شش نفر (هر سمت سه




اولین زنجیرزنی محرم در بازار تهران

سه ضرب با سنج را اجرا مي‌كردند، اما ما در مكتب تشيع بدون استفاده از سنج و طبل و با ضرب




دمام , سنج و شاخ

سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای طبل زمان جنگ و عادی و با نوحه سرایی ونوحه




«محرم در روستای قلعه نو»

صفحه اصلی | عناوین مطالب | تماس با




مراسم سنتی «جَغجَغه زنی» در روستای ابیانه

«یک‌ضرب»،«سهضرب» و «پشت سر چوبی پس از ترکیب با صدای طبل و سنج و نوحه نوحه‌خوان




سنج و دمام

(هر سمت سه با اعلام واحد از سوى نوحه خوان، قدرى فضا شكسته شده و به ( ضد ضرب های به




سنج و دمام آبادانی‌ها روايتگر دردها و غم‌های سيدالشهدا است

سنج و دمام و بوق هر سه از سازهای با آواز نوحه که خود دو ضرب با دو دست " می




شگفتی ناظران از سنگ زنی کاشیان در تکیه های تهران(نگاهی به آیینی چند هزار ساله)

اين علم- با توجه به نوحه سه ضربي شد. كاشيها ضربه اول را محاذي سينه و ضرب دوم را




مراسم محرم در دیزج شاهرود:

در این مسیر علم داران و طبل و دهل و با نوای سه ضرب به نوحه خوانهای سه مرکز




برچسب :